Sabtu, 12 Mei 2012

TOL NI...MINTA SEDEKAH CARA MODEN...SEKAYA PEMINTA SEDEKAH...TANGAN DIATAS LEBIH BAIK DARI TANGAN DIBAWAH....

Lagi anak peneroka konfius

Mohd Sayuti Omar, 11 Mei 2012

Selepas saya menyiarkan surat Anak Peneroka Papar Sabah yang mempersoalkan proses penyenaraian FGVHB yang dibuat dalam keadaan tergesa-gesa, tidak telus dan seolah-olah ada perkara disembunyikan, beberapa surat yang membawa perasaan sama dikirimkan kepada saya untuk dikongsi perasaan bersama penjenguk blog Merah Tinta.

Intipati surat itu menyatakan rasa tidak puas hati atas penyenaraian FGVB itu dan merasakan peneroka yang menanda tangani untuk pinjaman loan bagi membeli saham seperti tertipu dan bakal menanggung bebanan hutang. Di bawah ini saya siarkan satu lagi surat juga dari anak peneroka yang menamakan dirinya, Akulah 69 Anak Peneroka Juga.

Salam tuan,

Saya telah membaca email Anak Peneroka Papar Sabah yang tuan siarkan. Saya juga anak peneroka yang saya pasti ayah saya tidak menandatangani perjanjian pembelian saham tersebut.

Apa yang saya ingin kongsikan dengan tuan berkenaan nasib pekerja yang bekerja di Felda Plantation (FP) sebagai buruh...mandur dsb. Di kalangan mereka ada yang hampir belasan tahun mengabdikan diri dengan FP dan berharap suatu ketika seekar dua tanah FP itu akan diberikan kepada mereka sebagai bekalan hari pencen.

Mereka setia dengan harapan mereka juga diberikan tanah dan rumah seperti peneroka FELDA. Malangnya, harapan hanya tinggal harapan. Baki 3..4..5 tahun lagi mereka bekerja, bila pencen ke mana mereka hendak pergi. Kuarters yang didiami perlu dikosongkan apabila telah pencen.

Dengan pendapatan seribu.. tak sampai dua ribu sebulan, apa yang mreka dapat apabila pencen. Yang dah ada rumah, adalah tempat berteduh. Yang  belum ada rumah...yang anak masih bersekolah??? Ini adalah keluhan mereka. Pergi bertanya dengan pekerja akta buruh FP, berapa gaji mereka. Taraf mereka sama dengan mat Indon dan Bangla yang ramai di FP.

Satu lagi tuan, saya pelik... melabur pun belum lagi tetiba RM15,000 sudah diberi kepada peneroka, bini peneroka dan anak peneroka. Belum ada urus niaga 'keuntungan' telah diberi. Tidakkah pelik???

Tidakkah peneroka perasan perkara ini. Pada pandangan saya, RM15,000 diberi itu adalah duit yang dipinjam oleh peneroka untuk beli saham. Diambil sedikit untuk diberi semula pada peneroka. Tidakkah mereka sedar, bahawa RM15,000 itu mereka juga yang perlu bayar berdasarkan perjanjian. Duit itu seolah-olah advance sebagai gula-gula PRU. Untuk beli undi peneroka, bini peneroka dan anak peneroka. Kalau mereka yang tidak tandatangan pinjaman pembelian saham pun dapat juga maknanya untunglah yang tidak tandatangan perjanjian itu.

Pegawai FELDA dan email Anak Peneroka Papar Sabah juga menyatakan bahawa dalam tempoh 6 bulan peneroka digalakkan jual saham ketika saham naik. Saya yakin saham naik, peneroka akan jual. Siapa yang beli?? Selepas dijual, saham makin naik, siapa pulak yang akan untuk lebih besar. Itu kalau saham makin naik. Kalau saham tak naik, siapa yang akan tanggung kerugian???

Silap haribulan, walau dikatakan tanah tidak akan hilang tapi siapa tahu jika peneroka tidak mampu jelaskan hutang piutangnya maka FELDA aka Kerajaan BN akan buat sesuatu supaya tanah itulah juga sebagai gadaian kepada pihak bank atas kegagalan menjelaskan pinjaman.

Satu lagi, mengapa sebelum Jun. Adakah ada kena mengena dengan pilihanraya? Adakah 'mereka' mengumpul dana untuk pilihanraya?? Saya dihubungi saudara yang bekerja sebagai penjawat awam telah bercerita tentang pinjaman FGVHB ini adalah dana pilihanraya. Dia kata ceritanya daripada bangsa 'itu' sendiri. Betul atau tidak walllahua'lam.
BERSIH tolak panel 'tak berkuasa' Hanif
BERSIH hari ini menolak pembentukan panel bebas bagi menyiasat dakwaan berlaku keganasan sewaktu perhimpunan menuntut reformasi sistem pilihan raya anjurannya pada 28 April lalu.

Ia ekoran kerajaan tidak menyatakan undang-undang yang akan digunakan untuk menubuhkan dan memastikan panel itu berjalan, kata gabungan 84 NGO itu dalam kenyataan hari ini.

NONE"Jika ia tidak ditubuhkan bawah mana-mana undang-undang sedia ada yang berhubungan dengan suruhanjaya siasatan, panel tidak mempunyai kuasa memanggil saksi, mempertahankan dokumen dan maklumat yang dikemukakan, serta tiada kuasa memberi kekebalan kepada pemberi keterangan, " kata BERSIH.

Menurut BERSIH, tanpa perlindungan terhadap saksi, mangsa keganasan polis yang tampil menghadapi risiko saman fitnah sekiranya bukti tidak diterima oleh panel.

Gabungan itu berpendapat, panel itu sepatutnya diketuai oleh wakil Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Frank La Rue dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).
Hanya 16 peguam tolak usul kutuk keganasan polis
Majlis Peguam Malaysia hari ini meluluskan usul tergempar mengutuk dakwaan keganasan polis sewaktu himpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Badan peguam dengan keahlian lebih 14,000 anggota itu meluluskan usul tersebut yang diajukan presidennya, Lim Chee Wee pada satu mesyuarat agung luar biasa (EGM) petang tadi.

NONE"Majlis Peguam Malaysia memandang serius dan mengutuk penggunaan meriam air dan gas pemedih mata secara berlebihan, salah, dan tanpa had terhadap peserta himpunan," kata Lim Chee Wee sewaktu membacakan sebahagian petikan daripada usul itu selepas selesai mesyuarat.

Seramai 1,270 anggota Majlis Peguam Malaysia hadir ke EGM petang tadi dengan 939 menyokong dan hanya 16 orang menolak usul tersebut.

Lim berkata berbeza dengan polis, peserta BERSIH yang menuju ke arah Dataran Merdeka bersurai secara aman walaupun selepas polis mula melepaskan tembakan gas pemedih mata terhadap mereka.

"Peserta berpusing dan mula beredar. Tiada pijak memijak berlaku. Ia satu bukti bahawa mereka adalah rakyat Malaysia yang cintakan keamanan," katanya.

Lim juga berkata Majlis Peguam menuntut Menteri Dalam Negeri Datuk seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memohon maaf kepada rakyat Malaysia di atas insiden itu.

Majlis Peguam Malaysia turut menuntut agar anggota polis yang melakukan keganasan dikenalpasti dan didakwa.

"Kami gesa polis mengenal pasti anggota mereka yang terlibat dalam kelakuan yang menyalahi undang-undang, terutamanya yang menyerang peserta himpunan, didakwa," kata Lim.

Resolusi yang diusulkan Lim hari ini hasil daripada laporan pemerhatian 78 pemerhati dari Majlis Peguam sewaktu himpunan BERSIH anjuran gabungan 84 NGO itu.
Bersediakah Umno hadapi PRU13 bulan depan?
ULASAN Sambutan ulangtahun ke-66 Umno selama tiga hari mulai hari ini, menjadi tumpuan utama, bukan sahaja di kalangan ribuan ahli Umno yang akan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil mulai hari ini, tetapi juga rakyat di seluruh negara yang mengharapkan ucapan presiden parti itu malam ini, akan menyingkap sesuatu jawapan terhadap penantian mereka selama ini.

Dan ia adalah jawapan kepada persoalan bilakah pilihan raya umum ke-13 (PRU13). Mereka mengharapkan Datuk Seri Najib Tun Razak akan memberi 'bayangan' mengenai tarikhnya.

Di kalangan ahli Umno, apa yang menjadi tumpuan utama perhatian mereka ialah sejauhmana persediaan parti itu untuk menghadapi pilihan raya umum yang dianggap paling perit yang pernah dihadapinya selepas merdeka.
Dan sudah tentulah antara ahli Umno yang datang itu termasuk mereka yang membawa harapan besar agar dilantik semula bertanding dalam PRU13 dan mereka juga yang berharap akan tersenarai sebagai 'calon boleh menang'.

Sebelum ini, pemilihan calon dalam Umno, tidaklah sesukar sekarang. Sebelum ini, mereka yang menyandang jawatan di peringkat bahagian, terutamanya ketua bahagian, naib ketua bahagian, ketua Pemuda dan Wanita merupakan pilihan utama sebagai calon parti. Kerana itulah kita dapat melihat pertandingan merebut jawatan parti di peringkat bahagian begitu sengit sekali, dengan banyak pihak yang 'ditangkap' dan 'dihukum' kerana terbabit dalam politik wang untuk membeli undi.

Namun kini, bila Najib mencanangkan tentang hasrat parti itu untuk menyenaraikan 'calon boleh menang' dalam PRU13, maka ia sudah tentunya membuat penyandang jawatan di peringkat bahagian berada dalam kegusaran berdepan dengan kemungkinan sama ada akan dipilih atau diketepikan.

Pada masa yang sama, ia turut menyemai harapan baru kepada ahli-ahli Umno yang dilihat berkebolehan dan diterima masyarakat setempat untuk dipilih sebagai calon mewakili parti.
Itu satu masalah yang perlu ditangani oleh pucuk pimpinan. Sekiranya calon-calon yang dipilih nanti tidak terdiri daripada penyandang jawatan di peringkat akar umbi, sudah pastinya unsur merajuk yang boleh mengakibatkan perbuatan sabotaj mungkin berlaku.

Masalah kedua yang dihadapi oleh Umno sekarang ialah sukar untuk mengatakan sama ada parti itu cukup kuat dan cukup bersedia untuk berdepan dengan PRU13 yang perlu diadakan menjelang bulan Mac tahun depan.

Apakah Umno sudah bersedia untuk menghadapi PRU13 pada bila-bila sekarang? Angin bertiup kencang yang mengatakan PRU13 akan diadakan pada hujung bulan Jun atau awal Julai ini.
Kekalahan 'psikologi'

Walaupun Najib mempunyai sehingga awal tahun depan untuk memanggil PRU13, tetapi jika beliau berbuat demikian, ia akan dilihat sebagai satu "kekalahan psikologi' kepada Umno. Ini kerana rakyat akan beranggapan Umno tidak berani turun ke gelanggang PRU13 lebih awal kerana tidak pasti tentang peluang untuk menang, khususnya
mengembalikan penguasaan dua pertiga di Parlimen dan merampas semula Kedah, Selangor dan Pulau Pinang. Serta kemampuannya untuk mempertahankan Perak, yang dirampas dari Pakatan Rakyat ekoran dua ADUNnya keluar parti.

Ini ditambah pula dengan pemberian durian runtuh RM500 kepada keluarga yang berpendapat di bawah RM3,000 serta agihan saguhati kepada bekas anggota pasukan keselamatan dan pasukan beruniform yang lain.

Umumnya, Mkekuatan BN terletak pada Umno dan disokong oleh anggota-anggota parti komponen dalam gabungan tersebut. Begitu juga dengan kedudukan Sabah dan Sarawak yang sentiasa menjadi 'penyelamat' kepada BN untuk kekal berkuasa.

Apabila BN menang besar pada 2004, Umno memperolehi sekitar 100 kerusi Parlimen dan gabungan itu kekal berkuasa dengan majoriti besar di Dewan Rakyat. Malah di Kelantan pun ketika itu, PAS kekal dengan hanya majoriti kerusi tipis di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Pada 2008, apabila berlaku tsunami politik, Umno memenangi sekitar 70 kerusi parlimen manakala parti-parti komponennya yang lain di Semenanjung khususnya MCA, Gerakan dan MIC kalah teruk. Dan Sabah dan Sarawaklah yang menjadi penyelamat untuk BN kekal tetapi itupun masih belum cukup untuk mengekalkan penguasaan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Malah, BN tumbang di Pulau Pinang kepada Pakatan. Gerakan kalah kesemua kerusi dan yang tinggal ialah 11 kerusi yang kesemuanya diwakili oleh ADUN Umno.

Maka bermulalah pelbagai analisa dibuat oleh kalangan parti-parti BN dan juga para akademik mengenai punca kekalahan teruk BN ketika itu. Dan antara punca utamanya sehinggakan Umno dan BN ditewas di sekitar 30 kerusi parlimen pada 2008 ialah kerana perbuatan sabotaj ahli-ahli parti itu sendiri.

Mengapa itu berlaku. Ia antaranya ekoran tindakan kepimpinan Umno pusat menukar calon-calon yang dikemukakan oleh pihak bahagian - yang merupakan penyandang jawatan - dan digantikan dengan muka-muka baru, termasuklah calon payung terjun di tempat lain. Ia juga dikaitkan dengan pasukan tingkat empat di Perdana Menteri ketika itu, yang dikatakan mencongak barisan calon BN, khususnya dari Umno. Dikhabarkan pasukan tingkat empat itu sudah tidak ada lagi.

Maka dibuatlah kesimpulan, jika parti itu tidak mengetepikan pemimpin akar umbi ini, maka peluangnya untuk kembali menang adalah lebih cerah. Dan pucuk pimpinan menekankan bahawa pihak bahagian akan diberi peranan utama dalam pemilihan calon yang boleh menang. Namun Ini pun masih merupakan satu andaian, sama ada itukah sebenar punca kekalahan calon-calon Umno dahulu.

Namun apa yang nyata, kekuatan Umno sebenarnya terletak di kawasan luar bandar. Boleh dikatakan sebahagian besar kerusi yang dimenanginya sama ada pada 2004 ataupun 2008 adalah dari kawasan tersebut.
Maka tidak hairanlah jika pentadbiran perdana menteri kini memberi tumpuan utama ke kawasan-kawasan berkenaan, termasuklah tanah guguran FELDA.
Kecenderungan pengundi muda
Dalam usahanya untuk mengukuh dan mengekalkan sokongan rakyat di kawasan luar bandar, namun Umno juga dilihat gusar apabila memikirkan kecenderungan pengundi muda untuk menyokong pembangkang. Ini dilihat daripada kejayaan calon-calon pembangkang untuk menang di kerusi bandar dan pinggir bandar, dalam jumlah yang mampu menafikan BN penguasaan dua pertiga di Dewan Rakyat.

Mengapa itu terjadi. Mungkin kita boleh menuding jari kepada Umno sendiri. Kerana sebelum ini penyandang jawatan parti di peringkat bahagian merupakan pilihan utama menjadi calon, maka ada yang menghalang golongan muda, yang dilihat mampu menggugat kedudukan mereka, daripada menyertai parti itu.
Tindakan itu secara tidak langsung telah menjauhkan golongan muda daripada Umno dan sejarah perjuangannya. Malah, tindak-tanduk segelintir pemimpin bahagian yang menyekat mereka daripada menyertai Umno, kini telah memakan diri sendiri, di mana golongan muda kini beralih minat kepada parti pembangkang, terutamanya saingan utama Umno, iaitu PAS.

Kerana itulah, ada yang beranggapan sekiranya BN tidak mengadakan pilihan raya umum lebih awal pada 2008, kemungkinan ia akan kecundang terus sekiranya lebih ramai pengundi muda didaftarkan sebagai pengundi yang jumlah mereka mencecah ratusan ribu orang.

Dan kini mereka sudahpun mendaftar untuk mengundi dalam PRU13, maka bagaimanakah peluang BN kali ini. Soalan ini agak merisaukan kerana pengundi atas pagar yang dianggarkan sekitar 30 peratus jumlah pengundi keseluruhannya, tidak dapat dibaca hati nulari mereka.

Tarikh pilihan raya

Oleh itu, BN dilihat begitu berhati-hati dalam menentukan tarikh pilihan raya kali ini. Sudah pastinya BN, khususnya Umno, akan memastikan tarikhnya tidak akan menyebabkan penduduk luar bandar sukar untuk keluar mengundi. Jadi pastinya ia akan mengelak mengadakan PRU13 semasa musim banjir. Kebiasaannya, musim tengkujuh bermula pada bulan September sehingga awal tahun depan.
Begitu juga dengan musim umat Islam mengerjakan ibadat Haji. Malah, penulis yang baru pulang mengerja ibadat Umrah kira-kira sebulan lalu, dimaklumkan oleh petugas Tabung Haji di Mekah bahawa jumlah rakyat Malaysia yang mengerjakan Umrah sepanjang tahun, juga begitu ramai sekali.

BN juga perlu memastikan kedudukan sokongan untuknya di Sabah dan Sarawak. Kesilapan menentukan tarikh atau menangani isu-isu penting di kedua-dua negeri itu boleh membawa padah kepada BN.
NGO: Kejam bayar tol untuk sesak
Tindakan mengenakan bayaran sama untuk tol di Lebuh Raya Persekutuan pada setiap masa tindakan yang kejam kerana ia sentiasa sesak, kata NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

NGO yang rapat dengan Pakatan Rakyat itu berkata, kesesakan di laluan itu sampai ke tahap melampau sehingga pemandu kenderaan terpaksa berbaris sangat panjang untuk membayar di Tol Batu Tiga.

"Tujuan membina lebuhraya adalah untuk memudahkan, tetapi apa yang berlaku sangat menyusahkan rakyat.

"Walaupun tersekat beberapa jam, bayaran tolnya tetap sama dan ini adalah kejam kerana ia berlaku setiap hari!" kata SAMM dalam kenyataan hari ini.

Pakatan Rakyat Selangor mahu menjadikan 13 Mei ini sebagai "tarikh pepaduan" pelbagai kaum dengan menganjurkan perhimpunan menuntut pemansuhan tol Batu Tiga dan Sungai Rasau.

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata pemansuhan tol itu janji Pakatan dalam pilihan raya umum 2008 dan pihaknya mahu memberi tekanan kepada Pusat untuk tujuan itu.
Najib: 'Rasa-rasa hendak hadap Agong esok'
G MANIMARAN
11 Mei 2012
Sambutan Ulang Tahun UMNO Ke-66
Ahli-ahli UMNO dari segenap pelusuk negara mula berkumpul bagi menunggu
ketibaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak menarik perhatian banyak pihak malam ini sambil berkata, beliau seolah-olah sudah mendapat inspirasi untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong "esok" bagi mendapatkan perkenan membubarkan Parlimen - ekoran sokongan dan kehadiran luar biasa ahlinya pada majlis sambutan hari ulang tahun ke-66 Umno di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam ini.
"Rasa-rasa esok saya hendak menghadap Yang di-Pertuan Agong (untuk mendapatkan perkenan)... adakah kita sudah bersedia, sudah bersedia, sudah bersedia?" kata Presiden Umno ketika spekulasi memuncak yang Parlimen akan dibubarkan dalam waktu terdekat.

Penganalisis dan pemerhati politik meramalkan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan diadakan bulan depan.
Kata-kata itu disusuli dengan Najib bertanya, "boleh (kita) menang, boleh menang, boleh menang."
Perdana Menteri seterusnya bertanya kepada hadirin di Stadium Nasional sama ada bersedia untuk dipanggil PRU13 bulan depan atau pada bila-bila masa sahaja.
"Tahun ini, tahun depan, bulan Jun? (Atau) bila-bila boleh, tahun depan?" kata beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) sambil memandang ke arah ahli-ahli Majlis Tertinggi yang duduk di pentas utama.
Sebahagian pemimpin dilihat memberi isyarat tidak diadakan PRU13 tahun depan, sebaliknya mahu ia disegerakan.
Ucapan beliau disiarkan menerusi stesen-stesen televisyen.
Spekulasi terbaru menyebut Najib sepatutnya menghadap Yang di-Pertuan Agong Khamis lalu. Spekulasi sebelum ini meramalkan PRU13 pada November lalu dan suku pertama tahun ini.
Ucapan Najib malam ini dilihat petanda PRU13 sudah semakin dekat, lebih-lebih lagi sambutan yang pertama kali diadakan dalam sebuah stadium.
Ucapan kira-kira 10 minit pertama beliau juga dimulakan dengan kecaman ke atas penganjur perhimpunan Bersih 3.0 yang enggan mengadakan perhimpunan di stadium.
Dalam ucapannya, Najib juga menyifatkan perhimpunan ulang tahun Umno ke-66 sebagai "satu perhimpunan raksasa, satu perhimpunan yang luar biasa, yang dianggap sebagai perlambangan kekuatan Umno."
"... perlambangan roh dan semangat, perjuangan gigih Umno. Sebab itulah perhimpunan menunjukkan semangat Umno, sokongan tidak menurun, hampir 100,000 yang berhimpun," kata Najib lagi.
PRU13: Isu NFC boleh jejas imej Umno-BN
Wartawan Sinar Harian
11 Mei 2012
PRU13: Isu NFC boleh jejas imej Umno-BN
Graf kajian berdasarkan data dari UMCEDEL
SHAH ALAM - Kontroversi berkaitan dengan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), yang tercetus November lalu, dilihat sebagai antara isu masih 'segar' di kalangan pengundi dan boleh menjejaskan imej Umno dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kerana memberi gambaran parti itu mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa.

Ia antara penemuan kajian kendalian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang baru dikeluarkan.

Daripada lebih 2,200 responden ditemui, yang terdiri daripada pengundi berdaftar, majoriti pengundi mengatakan mereka bersetuju yang isu NFC menjejekasn imej Umno kerana ia memberi gambaran parti teras Barisan Nasional (BN) itu mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa.

Isu itu telah membawa kepada tindakan mahkamah ke atas Pengerusi Eksekutif NFCorp, Datuk Seri Dr Salleh Ismail manakala isterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berundur sebagai anggota Kabinet apabila tempoh senator berakhir 8 April lalu.

Kajian ini dijalankan dalam lingkungan tersebut.

Hasil kajian yang diperoleh menunjukkan 68 peratus responden Melayu berada dalam kelompok sangat setuju dan setuju apabila diajukan soalan berkaitan.

Begitu juga dengan responden kalangan pengundi Cina - masing-masing 31 peratus sangat setuju dan 49 peratus setuju. Pengundi India yang sangat bersetuju dan setuju dengan soalan itu masing-masing 13 peratus dan 32 peratus.

Kontroversi NFC merupakan salah satu daripada empat isu yang menjadi pilihan responden apabila ditanya mengenai antara isu yang boleh menjejaskan prestasi BN pada PRU13.

Dua isu yang lain ialah kenaikan harga rumah yang melambung tinggi dan aspek berkaitan dengan integriti pemimpin BN-Umno.

Salah satu aspek penemuan hasil kajian, yang dibawa Sinar Harian Online semalam menunjukkan BN menjadi keutamaan di kalangan 49 peratus pengundi manakala 21 peratus kepada Pakatan Rakyat. Bagaimanapun 30 peratus pengundi masih belum membuat keputusan, dilihat sebagai pengundi atas pagar.

Berhubung soalan sama ada isu NFC tidak berkaitan dengan Shahrizat dan diperbesarkan oleh parti pembangkang, 49 peratus respoden tidak setuju manakala 35 peratus tidak pasti.

Hanya masing-masing empat peratus dan 12 peratus sangat setuju dan setuju dengan soalan itu.

Malah, arah aliran pandangan itu seiring dengan pendirian yang dilahirkan oleh responden yang cenderung menyokong BN.

Peratusan mereka yang tidak setuju dan sangat tidak setuju (38 peratus) mengatasi kumpulan responden yang setuju dan sangat setuju (21 peratus).

Majoriti responden juga bersetuju bahawa isu NFC melibatkan Shahrizat kerana penglibatan keluarganya secara langsung.

Seramai 58 peratus sangat setuju dan setuju manakala 35 peratus lagi tidak pasti.

Menjawab soalan sama ada keluarga Shahrizat perlu memulangkan kembali wang NFC kepada kerajaan, 66 peratus responden berada dalam kelompok sangat setuju dan setuju.

Hanya 29 peratus responden tidak pasti.
Kajian: Lynas perlu ditutup sebelum PRU13
Wartawan Sinar Harian
11 Mei 2012
KAJIAN: Projek Lynas perlu ditutup sebelum PRU13
$entry.content.caption.value
SHAH ALAM - Kerajaan Barisan Nasional (BN) perlu mengambil tindakan drastik - menutup projek nadir bumi Lynas dengan kadar segera, untuk memperoleh sokongan menyeluruh pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), demikian menurut satu kajian kendalian Universiti Malaya (UM).

Penemuan kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM (Umcedel), yang dikendalikan akhir Mac dan awal April lalu mendapati, 34 peratus sangat bersetuju dan 27 peratus lagi bersetuju agar operasi projek itu ditutup segera.

Seramai 24 peratus tidak pasti manakala 11 peratus tidak setuju dan empat peratus lagi sangat tidak bersetuju - mahu projek itu kekal.

Kajian itu menyenaraikan soalan "apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh kerajaan terhadap bantahan projek nadir bumi Lynas di Gebeng, Pahang.

Kedua-dua Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Pahang diterajui oleh BN.

Tahun lalu, kerajaan menjemput pakar-pakar luar negara menyediakan laporan mengenai projek itu sebelum memutuskan untuk mengeluarkan lesen beserta satu senarai syarat yang panjang.

Ekoran protes yang berterusan, baru-baru ini kerajaan membentuk Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) berkenaan Lynas.

Bantahan berkenaan projek terus diadakan dengan perhimpunan Hijau berlangsung di Kuantang lebih dua bulan lalu, dan baru-baru ini pada 28 April lalu bersama Bersih 3.0 di ibu negara dan beberapa bandar lain.
Dari segi kaum, peratusan pengundi yang sangat bersetuju dan bersetuju, di kalangan orang Melayu, masing-masing sekitar 32 peratus dan 24 peratus dan lebih tinggi di kalangan pengundi Cina iaitu masing-masing 43 peratus dan 29 peratus.
Pengundi India yang sangat bersetuju adalah seramai 26 peratus dan 48 peratus pula bersetuju.
Berhubung soalan sama ada kerajaan perlu memindahkan penduduk berhampiran Gebeng ke kawasan yang lebih selamat, 17 peratus sangat bersetuju dan 40 peratus bersetuju - bermakna hampir 60 peratus menyokong keperluan tidak meneruskan projek tersebut.
Menjawab satu lagi soalan yang berkaitan, seramai 15 peratus tidak sesetuju dan 32 peratus sangat tidak bersetuju apabila ditanya sama ada projek Lynas perlu diteruskan kerana ia merupakan pelaburan besar.
Hanya lapan peratus responden sangat bersetuju dan 16 peratus bersetuju agar projek itu diteruskan.
Pas: Majlis Fatwa jangan jadi alat kerajaan
NORHASRAM MOHAMAD
11 Mei 2012
KOTA BHARU – Majlis Fatwa Kebangsaan perlu memainkan peranan dalam memartabatkan agama dan bukannya menjadi alat kepada kerajaan untuk menyekat perjuangan Islam.

Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasaruddin Daud berkata, ahli Majlis Fatwa yang sepatutnya bersyukur kerana ada pihak seperti Pas memperjuangkan Islam di negara ini berpihak kepada kerajaan untuk menentang usaha Pas.

“Sudahlah tidak memberi tahu perkara sebenar kepada kerajaan, kita yang tolong perjuangkan Islam ini pula yang ditentang. Sepatutnya mereka bersyukur kerana apa yang mereka tidak berani buat, kita buat.

“Jangan jadi alat kepada pemerintah yang tidak Islamik sehingga sanggup mengeluarkan fatwa tanpa merujuk kepada kedua belah pihak,” katanya ketika menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu di sini, hari ini.

Majlis ringkas turut diadakan sebagai menyatakan protes terhadap kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor yang menuduh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai ‘bapa kafir’ dan akhbar harian yang menyiarkan kenyataan tersebut.

Nasaruddin berkata, ketika Selangor ditadbir Barisan Nasional suatu masa dahulu, Mufti Datuk Ishak Baharon dipecat hanya kerana mempertahankan tindakan jabatan agama Islam melarang orang Melayu beragama Islam menyertai pertandingan ratu cantik.

“Kenapa Majlis Fatwa ketika itu diam membisu? Kenapa tidak mempertahankan tindakan jabatan agama? Adakah mereka tidak tahu haram hukumnya orang Islam menyertai pertandingan ratu cantik?

“Bagaimana pula dengan tindakan kerajaan merampas royalti minyak Kelantan, kenapa Majlis Fatwa tidak berani bersuara dalam hal ini? Kenapa tak berani kata haram apabila kerajaan meluluskan lessen judi?” katanya.

Beliau turut kecewa kerana Majlis Fatwa tidak berbuat apa-apa apabila akhbar sewenang-wenang menyiarkan gambar-gambar berunsur seks yang dikatakan membabitkan pemimpin Pakatan Rakyat.

“Saksi untuk kes zina ialah empat orang saksi, bukan empat filem, video tidak boleh jadi ‘saksi’ dalam perundangan Islam. Penyebaran gambar seperti itu ada unsur fitnah dan mereka pun tahu ALLAH menyediakan azab yang pedih untuk mereka yang suka menyebar fitnah,” katanya.

Nasaruddin kesal kerana akhbar-akhbar yang menyiarkan gambar tidak senohoh itu juga digunakan pelajar di sekolah-sekolah rendah di negara ini.

“Bagamana kita nak jawab apabila pelajar atau anak-anak kita sendiri bertanya apa yang sedang dilakukan dua individu yang dipaparkan? Inilah kerja Umno, sebar fitnah untuk menutup kelemahan mereka selepas satu persatu isu didedahkan kepada rakyat,” katanya.

Tiada ulasan: