Jumaat, 25 Mei 2012

BILA ORANG TAK PENDULI HUKUM ALLAH....NAK JADI JUARA@HERO...HERO@JUARA ISLAM IALAH ORANG YANG TAKWA...SYURGA HADIAH DARI ALLAH SWT

Johor sedia untuk buat perubahan besar

Abdul Aziz Mustafa, 25 Mei 2012


(Salahudin memimpin usaha PAS untuk membebaskan Johor dari kekangan BN)

KUALA LUMPUR: Johor kini bukan lagi Johor dulu di mana puluhan orang sahaja hadiri ceramah PAS.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, jumlah ribuan hadirin dalam ceramah-ceramah PAS di kawasan-kawasan Melayu semakin menjadi perkara biasa di Johor.

Lebih memberansangkan, katanya, ialah apabila mereka yang hadir itu terdiri dari penduduk tempatan.

"Kecuali majlis-majlis khas yang besar di mana mungkin ahli-ahli PAS dari seluruh Johor hadir beramai-ramai, kehadiran adalah dari penduduk tempatan.

"Maknanya, kalau 1,000 yang hadir ceramah-ceramah kita, hampir semuanya adalah penduduk tempatan," kata Salahuddin.

Bagi beliau, apa yang berlaku itu membuktikan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) semakin mendapat sambutan di kalangan masyarakat Melayu di negeri itu.

"Dulu, Umno bukan sahaja tak pandang langsung kita, malah memperlekehkan.

"Hari ini, ada pemimpin tertinggi Umno yang berucap menyatakan akan mempertahankan Johor (dari PR)," katanya.

Bersih 3.0: Rugi ratus ribu, 'hadiah' juta-juta

25 Mei 2012
ISU-ISU 'spin off' pasca Bersih 3.0 nampaknya masih mendominasi ruang politik negara walaupun himpunan duduk, bantah 28 April itu sudah hampir sebulan berlalu.

Ada di kalangan penganalisis politik meramalkan kesan himpunan Bersih 3.0 akan berkekalan sehingga empat bulan yang pastinya menambah kesukaran kepada Perdana Menteri untuk mengisytiharkan tarikh pilihan raya umum.

Kegusaran BN terhadap impak himpunan Bersih 3.0 tidak sukar untuk dilihat. Kehadiran ratusan ribu rakyat di ibu kota Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh dan Johor Bahru, juga di Kota Kinabalu dan Miri menunjukkan kesepaduan tekad rakyat bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Malah himpunan duduk, bantah Bersih 3.0 dengan lapan tuntutan iaitu membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, memperkukuhkan institusi awam, menghentikan rasuah dan menghentikan politik kotor disambut serentak rakyat Malaysia di lebih 74 bandar seantero dunia.

Kunjungan Perdana Menteri di London baru-baru ini juga disambut warna kuning (warna rasmi Bersih) dan mukadimah ucapannya di hadapan rakyat Malaysia turut diiringi laungan "bersih, bersih, bersih..."

Terdesak dengan asakan demi asakan rakyat terhadap cara kerajaan BN menangani perhimpunan aman itu, Rang Undang-Undang (RUU) Kesalahan Pilihan Raya 2012 akhir tidak dibincangkan Dewan Negara. 'Panel siasat bebas' juga ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan keganasan polis walaupun ia diketuai oleh pengerusi yang anti-Bersih.

Di masa yang sama, pelbagai usaha dilakukan kerajaan untuk meletakkan kesalahan kepada penganjur Bersih 3.0. Terbaru adalah tindakan memfailkan saman menuntut ganti rugi berjumlah RM122,000 terhadap Pengerusi Bersama Bersih, Dato' Ambiga Sreevanasan serta sembilan lagi ahli jawatankuasa pemandu Bersih 3.0.

Dakwaannya adalah gagal mengawal perhimpunan 28 April lalu sehingga pihak kerajaan terpaksa menanggung kerugian.

Beberapa hari sebelumnya, tiga pemimpin KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan Chegu Bard dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan mengingkari Akta Perhimpunan Aman 2012.

Dalam samannya terhadap sepuluh ahli jawatankuasa pemandu Bersih 3.0, kerajaan BN mendakwa mengalami kerosakan dan terpaksa menanggung kerugian yang telah ditaksirkan Jabatan Kerja Raya (JKR). Kos untuk memperbaiki semua kenderaan terbabit adalah antara RM2,000 hingga RM16,000 yang kesemuanya berjumlah RM122,000.

Kerajaan sebagai plaintif juga menuntut satu deklarasi bahawa defenden-defenden sebagai penganjur telah mengingkari seksyen 6(2)(g) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan menuntut gantirugi berjumlah RM122,000.

Sebelum daripada ini Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Fuad Ismail mendakwa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menanggung kos RM300,000 ekoran perhimpunan Bersih 3.0.

Kerugian, katanya termasuk kerosakan pada lanskap dan kos membersihkan kira-kira 8 tan sampah sarap di sekitar kawasan perhimpunan di ibu negara.

Apa yang gagal dinyatakan kerajaan BN dan Datuk Bandar Kuala Lumpur adalah, kesemua kerugian yang berlaku itu sebenarnya berpunca daripada tindak-tanduk pihak polis yang mengkucar-kacirkan perhimpunan aman itu apabila secara semberono melepaskan gas pemedih mata dan meriam air kepada ribuan peserta perhimpunan di Jalan Raja, Jalan Tun Perak dan Jalan Raja Laut.

Dalam keadaan kelam kabut itu jugalah berlaku insiden-insiden tidak diingini termasuk pembantaian orang awam oleh pasukan polis beruniform dan tidak beruniform.

Paling mendukacitakan adalah tindakan tidak bertamadun golongan anti-Bersih yang melakukan perbuatan 'kacau ganggu' di hadapan rumah Ambiga di Bukit Damansara.

Ada yang menonggeng punggung dan ada yang mahu mengadakan pasar terbuka selama dua hari.

Ketua senaman punggung akhirnya menerima malu apabila kisah silamnya merasuah RM1 juta untuk mendapatkan gelaran datuk palsu daripada seorang kerabat diraja didedahkan warga siber.

Ketua persatuan penjaja kecil yang hidup mewah pula menerima ancaman boikot daripada penyokong Bersih apabila rantaian restoran Ikan Bakar Sekinchan miliknya didapati mengenakan harga mahal tidak masuk akal berbanding mutu perkhidmatan yang buruk.

Apa yang menarik, tauke restoran ikan bakar dan kereta import mewah itu menawarkan hadiah jutaan ringgit kepada orang ramai yang mengunjungi halaman Facebook Bersih 4.0 tajaannya.

Menurutnya, pelawat Facebook berpeluang memenangi kereta BMW 530 dalam cabutan bertuah apabila jumlah peminat mencecah 150,000 orang.
Kereta model 2005 itu bernilai RM225,000.

Sekiranya jumlah peminat Facebook itu mencecah satu juta orang, sebuah lagi kereta mewah, model Lamborghini Gallardo model 2009 bernilai RM1.2 juta akan ditawarkan dalam cabutan bertuah.

Begitulah mewahnya 'persatuan peniaga kecil' yang mendakwa kerugian ratusan ribu ringgit ekoran perhimpunan Bersih 3.0.

Bukanlah lebih berfaedah jika wang sebanyak itu dihadiahkan kepada kerajaan BN dan DBKL untuk menampung kerugian akibat Bersih 3.0.

Nampaknya Bersih 3.0 benar-benar membuatkan kita bingung. Bingung kerana urusan perniagaan dan pentadbiran pun mahu dipolitikkan. Mungkin kebingungan ini juga dialami Majlis Fatwa Kebangsaan. Benarkah?

Mengenai sambutan di kalangan masyarakat Cina pula, Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata, Umno sendiri semakin merasai bahangnya.

"Tak manis kita sendiri yang membuat dakwaan tetapi ada yang menyatakan pengundi-pengundi Cina di Johor akan menyebabkan parti itu sakit teruk.

"Bekas Presiden MCA (Ling Liong Sik) sendiri menjangkakan BN (Barisan Nasional) mungkin akan kehilangan sejumlah sokongan di Johor.

"Saya yakin perkataan sejumlah yang digunakan oleh Liong Sik itu merujuk kepada masyarakat Cina," kata Salahuddin.

Sebab itulah, kata beliau, ada yang menumpukan kempen yang lebih agresif di kawasan-kawasan Melayu.

Pandangan Salahuddin itu diakui oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar).

"Saya selalu beritahu kawan-kawan bahawa dahulu memang benar pandangan yang menyatakan majlis ceramah (menjadi keutamaan) nombor lapan di Johor.

"Tetapi sekarang, ceramah mungkin sudah jadi nombor satu," katanya.

Mohamad memberitahu, baru-baru ini beliau ditugaskan berceramah di dua kawasan yang berdekatan di Johor pada malam yang sama.

"Kehadiran di kedua-dua kawasan itu berjumlah ribuan orang," katanya.

Beliau juga bersetuju dengan pandangan Salahuddin bahawa hampir semua yang hadir adalah penduduk tempatan.

"Zaman orang PAS pergi beramai-ramai berpuluh-puluh batu semata-mata kerana hendak mendengar ceramah seperti tahun lapan puluhan dahulu sudah berlalu.

"Sekarang yang datang hampir semua orang tempatan dan saya berani kata sebahagian besarnya bukan ahli PAS pun," kata Mohamad lagi.

Shahrul, lelaki di belakang Kelantan Fiesta 2010

Harakahdaily, 25 Mei 2012

KUALA LUMPUR: Rupa-rupanya pemimpin utama anak muda yang menyerang rumah Datuk S Ambiga semalam adalah CEO Red Carpet, syarikat pengurusan program yang kantul akibat kegagalan 'Karnival Kelantan Fiesta 2010' selepas diserang ribut.

Shahrul Nasrun Kamarudin yang memimpin sekumpulan remaja ke rumah Ambiga semalam, sebelum ini pernah dilaporkan keluar dengan pelakon yang juga janda anak bekas Yang Dipertua Dewan Negara, Nora Danish.

"Dia pendajjal yang membela golongan murtad dan LGBT (Golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender)," Shahrul didengar bertempik di depan rumah S Ambiga, Pengerusi bersama Bersih semalam sebelum menyerahkan memorandum.

Sebelum ini, satu persatu Harakahdaily mendedahkan siapakah di belakang penyerang rumah Ambiga.

Antaranya pemimpin 'senaman punggung', Datuk (palsu) Mohd. Ali Baharom yang mengaku membeli gelaran datuk dengan harga RM250,000 manakala Datuk Jamal Md Yunus adalah tauke Restoran Sekinchan Ikan Bakar yang sedang menghadapi masalah dengan restorannya itu.


(Kelantan Fiesta 2010 yang gagal selepas diserang ribut)

Nama Shahrul Nasrum yang memimpin satu NGO yang bernama 'Gerakan Belia Gagasan 1Malaysia' mula timbul selepas 'Karnival Kelantan Fiesta 2010' gagal dan memalukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Program yang dibuat pada tahun  2010 di perkarangan Stadium Sultan Mohamad ke 1V itu gagal sepenuhnya sehingga Pengerusi Umno Kelantan terpaksa menggunakan 'loud heller' untuk bercakap dengan beberapa tetamu yang hadir selepas kawasan perhimpunan di serang ribut.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah dilarang oleh pihak penganjur dari menyertai majlis itu.

Lebih menjijikkan lagi, sumbangan kerajaan negeri sebanyak RM200,000 untuk menjayakan program itu dihantar kembali oleh pihak penganjur.

Tuanku Sultan Kelantan juga telah membatalkan penyertaannya ke majlis itu selepas 'gagal mematuhi protokol' yang ditetapkan istana.

Program yang sepatutnya disiar secara langsung oleh RTM itu dibatalkan begitu sahaja.

Kini Shahrul datang dan memekik perkataan yang tidak sewajarnya diucapkan kepada seorang bukan Islam di negara ini di samping membuat bising di kawasan yang dianggap elit itu.

LAPORAN BERKAITAN

Hero senaman punggung mengaku beli 'datuk'
Tauke 'Sekinchan' baik jaga restorannya dari kacau Ambiga

Samseng: PKR tuntut penjelasan Nong Chik

Muhammad Faizal, 25 Mei 2012
PETALING JAYA: PKR hari ini menuntut penjelasan daripada Ketua Bahagian Umno Lembah Pantai Dato Raja Nong Chik berhubung serangan terhadap ceramah parti itu di Apartmen Pantai Permai malam tadi.

Naib ketuanya Nurul Izzah Anwar berkata, selain Nong Chik, Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak serta Ketua Pemudanya Khairy Jamaluddin juga perlu bertanggungjawab atas insiden itu.

"Sekiranya mereka tidak melakukan sedemikian, maka Umno telah melampaui batas.

"Semua tindakan kekerasan ini merupakan tidak lain tidak bukan suatu deklarasi perang terhadap rakyat, yang memberi restu untuk menyerang rakyat dan membunuh demokrasi," katanya pada sidang media di ibu Pejabat PKR di sini tengah hari tadi.

Dalam insiden 11 malam tadi, penyokong Umno yang berada di majlis ceramah mereka di kuarters Dewan Bandaraya Raya Kuala Lumpur (DBKL) Pantai Dalam didakwa membalik batu dan telur ke kawasan ceramah Pakatan Rakyat yang terletak berhampiran.

Ketika Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berucap.

Ekoran insiden itu, seorang warga emas cedera di kepalanya manakala seorang kanak-kanak juga didakwa cedera dan dikhuatiri patah tangan.

Selain itu, tayar kereta milik Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang diletakkan berdekatan tapak ceramah juga didakwa ditoreh oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menurut Nurul Izzah lagi, beberapa pegawainya juga turut diugut sebelum dan sewaktu program ceramah tersebut berlangsung.

"Cukup jelas bahawa tindakan samseng Umno yang mana telah mengadakan ceramah di dalam kawasan kuarters Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang hanya berjarak 100 meter dari ceramah PKR adalah suatu tindakan provokasi yang cukup tidak bertanggungjawab.

"PKR mengesa pihak polis untuk menyiasat insiden ini dan juga insiden-insiden seumpamanya dengan sepenuhnya agar mereka yang tidak

PAS khuatir kempen PRU-13 dicemari keganasan

Abdul Aziz Mustafa, 25 Mei 2012
KUALA LUMPUR: PAS tidak menolak kemungkinan serangan berterusan terhadap ceramah dan majlis Pakatan Rakyat (PR) adalah sebagai amaran dari pihak tertentu bahawa mereka akan menggunakan keganasan dalam pilihan raya akan datang.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu tidak mustahil berlaku jika melihat kepada tren kebelakangan ini yang mengupah samseng jalanan melakukan serangan fizikal terhadap pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

"Semakin hampir pilihan raya, semakin banyak kita mendengar berita serangan dan keganasan parti tertentu terhadap ceramah-ceramah dan majlis-majlis PR.

"Rakyat hendaklah bersedia menghadapi kemungkinan mereka akan mengganas habis-habisan terutama dalam tempoh berkempen pilihan raya umum akan datang asalkan dapat mempertahankan kuasa," katanya.

Insiden terbaru ialah apabila batu dan telur dibaling dari kawasan ceramah Umno ke tempat Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berucap di Apartmen Pantai Permai, Lembah Pantai malam tadi.

Seorang warga emas yang menghadiri ceramah itu cedera dan berdarah di kepalanya akibat serangan itu.

Bagi Mahfuz, apa yang berlaku itu menyebabkan rakyat melihat Umno sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat mematahkan gerakan PR untuk meyakinkan rakyat.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyifatkan apa yang berlaku itu menunjukkan Umno semakin cemas dan takut kehilangan kuasa.

"Bagi memastikan mimpi ngeri mereka itu tidak menjadi kenyataan, mereka memilih keganasan untuk menakut-nakutkan rakyat," katanya.

Mahfuz berkata, kalau sebelum ini kumpulan pengganas masuk menceroboh dan menyerang ceramah dan majlis PR untuk menunjuk handal, tetapi sekarang mereka memilih menyerang dari jauh dan selepas itu mereka menafikan mereka yang melakukan perbuatan itu.

"Tidak perlulah baling batu sembunyi tangan kerana rakyat tahu siapa yang ada kepentingan untuk menyerang ceramah-ceramah dan majlis-majlis PR.

"Tanpa perlu berfikir pun rakyat boleh memberikan jawapan serta merta siapa pengganas yang menyerang  ceramah-ceramah dan majlis-majlis PR sehingga berkali-kali mengakibatkan pertumpahan darah," katanya.

Mahfuz meminta rakyat membuat keputusan adakah mereka mahu negara ini diperintah oleh parti gangster atau Pakatan Rakyat.

Bawa bendera PAS, Jalur Gemilang ke Alor Setar

Harakahdaily, 25 Mei 2012
KUALA LUMPUR: PAS mengarahkan semua ahlinya yang akan ke Himpunan Hijau ke Putrajaya 1 Jun ini agar membawa bendera PAS dan Jalur Gemilang kecil bersama mereka.

Ia bertujuan untuk membolehkan semua peserta perhimpunan ini mengibarkannya sepanjang perhimpunan raksaksa di Alor Setar ini.

"Hanya bendera kecil di benarkan. Jika bendera besar, ia akan menganggu majlis pula," kata Datuk Mahfuz Omar, Pengarah himpunan ini.

Mahfuz juga berkata, bendera PAS dan Jalur Gemilang ini juga akan dijual di perkarangan stadium untuk orang ramai.

"Sebahagian akan kita berikan percuma. Namun ia tidaklah cukup untuk semua orang," kata beliau kepada Harakahdaily.

Semua pemimpin dan ahli PAS akan berhimpun di Stadium darul Aman, Alor Setar 1 Jun ini.

Perhimpunan akan bermula jam 4.30 petang itu akan dipenuhi dengan pelbagai acara.

Pada sebelah paginya, pertemuan tertutup antara pimpinan utama PAS akan diadakan.

Di majlis itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan memberikan taklimat kepada mereka.

Penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus, pelakon dan penulis lagu Bob Lokman, penyanyi Aishah dan Sastrawan Negara, Datuk A Samad Said akan menyerikan perhimpunan ini.

Pada sebelah malamnya pula akan didakan majlis ceramah perdana dengan disertai oleh hampir semua pimpinan utama PAS.

Ia bakal disertai oleh beberapa ahli baru PAS termasuk Datuk Fauzi Shaari, bekas Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman.

Tiada ulasan: