Isnin, 21 Mei 2012

INSYAALLAH...BERDOA LAH...USAHA DENGAN SUNGGUH2....JELAS MERAPU...JANGAN BENARKAN BUKU DIJUAL

Ambiga: Kempen BERSIH tetap diteruskan
Pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga berkata program penerangan untuk mendidik pengundi akan diteruskan walau selepas menerima ancaman seperti yang berlaku di Melaka pada Sabtu lalu.

NONEBeliau menjadi sasaran dalam insiden serangan tersebut, namun kempen BERSIH akan diteruskan, katanya ketika dihubungi hari ini.

Ambiga berkata beliau diberitahu supaya mengelakkan daripada menghadiri acara di Merlimau itu, memandangkan beberapa laporan polis dibuat oleh kumpulan yang membantah kehadirannya.

Katanya, tindakan yang ditunjukkan oleh kumpulan terbabit – yang menyerang dua ADUN DAP dengan melempar batu dan telur – juga merupakan sebahagian daripada pendidikan kepada pengundi.

"Ia memberi peluang kepada pengundi untuk membuat keputusan sama ada inilah Malaysia yang mereka mahu huni. (Ia) memberi peluang kepada mereka untuk putuskan sama ada ini institusi yang ingin mereka undi," katanya.
Irshad: 'Hadis, undang-undang Islam ciptaan manusia'
Penulis wanita yang melabelkan dirinya sebagai reformis Islam, Irshad Manji, seolah-olah tidak gentar apabila buku pertamanya, The Trouble with Islam Today: A Muslim's Call for Reform in Her Faith diharamkan edarannya di Malaysia.

Beliau tetap hadir ke ibu negara minggu lalu untuk mempromosi buku terbarunya, Allah, Liberty and Love yang dianggap menghina Islam oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.

irshad manji book launch 2Dalam wawancara bersama Malaysiakini, Irshad tetap konsisten dengan premis yang dikemukakan dalam buku pertamanya, mendakwa bahawa "Muslim adalah satu masalah kepada Islam hari ini."

Menurutnya, masyarakat bukan Islam hanya memahami maksud Islam berdasarkan perlakuan umat Islam itu sendiri.

"Pengertian Islam itu tidak penting tetapi perkara yang kita lakukan sebagai Muslim itu yang memberi pengertian kepada Islam," katanya.

Walaupun begitu, Irshad berkata beliau percaya penyelesaian kepada masalah itu terletak di tangan umat Islam sendiri – selari dengan ayat Al-Quran yang menyarankan bahawa nasib sesuatu kaum itu akan hanya dapat diubah kaum itu sendiri.

Irshad menggesa Muslim hari ini kembali kepada 'ijtihad' iaitu tradisi yang menurutnya 'menggalakkan pemikiran bebas dan merdeka'.

"Dalam pendekatan saya kepada Islam, ijitihad adalah antara nilai yang paling penting untuk diraikan.

"(Ini kerana) dalam Quran terdapat lebih tiga kali seruan untuk berfikir, analisis, merenung dan berfikir semula berbanding surah-surah yang memberitahu kita perkara yang betul dan yang salah," kata Irshad.

Ancaman jadi dorongan
Seruannya itu mengundang perasaan kurang senang pelbagai pihak yang menganggapnya mencabar kewibawaan golongan ulama yang dipercayai lebih layak berbicara tentang Islam.

Natijahnya, beliau menerima banyak surat ugutan termasuklah ugutan bunuh selepas penerbitan buku pertamanya.

Hinggakan, beliau terpaksa melengkapi kediamannya di New York dengan cermin kalis peluru sebagai langkah keselamatan.

irshad manji book launch signing autographsDi sebalik semua ancaman itu, Irshad mendakwa menerima sokongan dari beberapa Muslim generasi muda yang bersetuju dengan mesej dalam buku pertamanya tetapi takut untuk bersuara.

Sokongan itu, kata Irshad, mendorongnya menulis buku terbarunya.

"Allah, Kebebasan dan Cinta (adalah) untuk membantu generasi muda Muslim mengatasi rasa takut dan menjadi lebih jujur kepada diri mereka sendiri dan juga Allah," katanya.

Selain itu, kata Irshad, buku terbarunya turut menyampaikan mesej "keberanian moral" yang menuntut "berkata benar kepada mereka yang berkuasa di dalam masyarakat demi manfaat yang melangkaui masyarakat itu sendiri."

"Saya percaya ini mesej buat generasi baru yang merentasi agama dan budaya," katanya.

Mengakui dirinya sebagai sebahagian daripada kelompok yang menerima Al-Quran sebagai sumber rujukan tunggal Islam, Irshad menolak peranan ulama dan mufti yang didakwanya menyebabkan agama dan kepercayaan bertukar menjadi dogma yang "kaku."

"Dogma selalu tercabar dengan soalan. Dogma sifatnya kaku dan ia tidak dapat dipertahankan apabila dicabar dengan pemerhatian yang teliti," katanya.
Tolak hadis, hukum Islam
Irshad juga berpendapat iman merupakan perkara yang sangat peribadi di antara seorang Muslim dan Tuhannya.

Ia adalah satu hubungan unik yang menurut Irshad menjadi sumber kekuatan ilmuan Islam zaman lampau menjadi individu yang hebat dan menguasai pelbagai disiplin ilmu.

"Kepercayaan saya (adalah) dengan Tuhan, bukan dengan duta Tuhan yang melantik diri mereka sendiri," katanya.

NONEBeliau juga secara berterus-terang mengaku menolak hadis dan hukum syariah, yang diterima sebahagaian besar penganut Islam sebagai sebahagian daripada sumber rujukan dalam Islam.

Sebaliknya, beliau menerima Al-Quran dan menterjemah serta memahami Al-Quran berdasarkan sifat kitab suci itu yang lengkap.

"Interpretasi saya terhadap Quran adalah berdasarkan Quran itu sendiri. Hadis adalah ciptaan manusia. Undang-undang Islam juga ciptaan manusia.

"Manusia tidak sempurna. Undang-undang ini dan hadis seperti manusia, juga tidak sempurna," katanya.

Ironinya, beliau mengakui konsep ijtihad yang dipromosikannya bukan berasal dari Al-Quran tetapi dicipta ulama Islam selepas Al-Quran diturunkan.

"Quran sendiri tidak guna perkataan ijtihad. Tetapi surah-surah dalam Quran menggalakkan penggunaan minda, kemahuan sendiri dan suara hati yang diberikan Allah untuk terus berfikir," katanya.

Edisi terjemahan buku terbarunya, Allah, Kebebasan dan Cinta dilancarkan Sabtu lalu di Kuala Lumpur dan dijangka akan berada di pasaran tidak lama lagi.
PKR yakin Pakatan raih 105 kerusi
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli yakin Pakatan Rakyat mampu meraih sekurang-kurangnya 105 kerusi parlimen pada pilihan raya akan datang.

Lima atau enam bulan lalu, BN beranggapan bahawa Pakatan hanya mampu memenangi 92 kerusi, kata Rafizi ketika melancarkan jentera pilihan raya parti itu semalam.

Namun selepas kajian semula, Umno tahu bahawa parti itu akan berdepan dengan pembangkang yang mempunyai kekuatan 105 kerusi, katanya lagi.

Oleh yang demikian, Rafizi menggesa jentera parti untuk bekerja lebih keras demi mendapatkan 10 lagi kerusi bagi membolehkan Pakatan meraih majoriti mudah.

Sekiranya berjaya mendapat 105 kerusi, Pakatan memerlukan tujuh lagi untuk membentuk kerajaan.

Bagaimanapun, jumlah perbezaan kerusi yang kecil sahaja cukup untuk menggugat BN dan menyebabkan perbuatan lompat parti berlaku sekali lagi, serta peralihan kepimpinan dalam kerajaan.
 Aleeza Mukhriz · Pengulas Tertinggi
Insyaallah...kami akan merealisasikan hasrat Pakatan Rakyat itu. 1 Undi untuk calon PAS di Dun Manjoi dan 1 Undi untuk calon PKR di Parlimen Tambun....ABU...ABU...ABU...

  • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi · SMPUTERA
    Insyaallah, dgn usaha, do'a & tawakkal, kita pasti berjaya. Keadaan skrg, umno semakin merudum hari demi hari. Smentara Pakatan semakin mengukuh. Semakin lmbat p'raya diadakan, semakin menjunam populariti umno/bn. Itu fakta yg x dpt disangkal lagi, walaupun sgala media perdana dikuasai pemerintah 100%. Itu kerja siapa klau bukan Allah Yg Maha Berkuasa! Insyaallah, PRU13 we'll be ours, wait & see!...

  • Ahmad Albab · Pengulas Tertinggi · SDH
    KESIAN NIZAR... BOHONG BANYAK KUAT....

  • Sivaji Jivasi · Univerity of Florida
    ini kaki bodek bola Najibul le ini bodoh

Mufidah Hasanah Nik Izan · Pengulas Tertinggi · Skudai, Johor, Malaysia
teruskan perjuangan mendapatkan sokongan dari rakyat yang cintakan keadilan, rakyat MALAYSIA yang tercinta buatlah perubahan demi sebuah keadilan

  • Suhaimi Nasir · MOSCAT
    cinta pada Allah yang agong

  • Ibnu Sabil · · Pengulas Tertinggi · Scorpène class submarine
    Rafizi perlu tunjukkan stat. 105 kerusi berkenaan mengikut negeri dan nyatakan juga 7 lagi kerusi yg berpotensi utk ditawan bagi memudahkan jentera PRU PR memberi lebih tumpuan… skrg bukan lagi masa utk agak2 saja..

    Agaknya siapa akan jadi PM jika seri 111 dan katak2 semua mati tak sempat melompat…

  • AbeyZoul Pemliman · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
    saya sokong,,kita mahukan statistik

  • Wan Adib Wan Roslan · Top Commenter · SMPUTERA
    Insyaallah, dgn usaha, do'a & tawakkal, kita pasti berjaya. Keadaan skrg, umno semakin merudum hari demi hari. Smentara Pakatan semakin mengukuh. Semakin lmbat p'raya diadakan, semakin menjunam populariti umno/bn. Itu fakta yg x dpt disangkal lagi, walaupun sgala media perdana dikuasai pemerintah 100%. Insyaallah, PRU13 we'll be ours, wait & see!...

  • Ibnu Sabil · · Top Commenter · Scorpène class submarine
    Ada juga kemungkinan semakin lbt PRU seemakin sejuk isu2 besar dlm negara.. BN juga mungkin buying time utk mengalih isu2 ini kpd isu2 yg bersifat general... enjin jet, Lynas, NFC, Tol & byk lagi dah macam suam2 kuku..

  • Azman Langkawi · Langkawi
    mana boleh dedah pada umum secara detail... hnya dalamn PR aje tau... fhmkn

  • Gerobok Sepatu · Top Commenter · Sekolah Menengah Dato Sri Amar Diraja
    Mana boleh bagitau detail, itu namanya strategi......nanti pihak musuh tau senang lah dia bwk mai hantu2 dan wakil2 pos kesana....

  • Ahmad Albab · Top Commenter · SDH
    Ibnu Sabil
    LGE ATAUPUN KARPAL TERPUSINGH KUT... KAH.KAH.KAH...

  • Ibnu Sabil · · Top Commenter · Scorpène class submarine
    Azman L & G.S : Bukanlah detail hingga sebut parlimen mana, tapi sekurang2nya rakyat perlu tahu di mana kedudukan negeri mrk dlm rancangan PR krn kempen perlukan sokongan rakyat....

  • Jamaludin Yusof · Top Commenter · STK
    AbeyZoul Pemliman ..kalau Rafizi nyatakan kerusi mana yg harus diberi tumpuan dan statistik bukankah tidakkah ianya akan menyebabkan pihak lawan juga akan lebih tumoukan kawasan itu??

  • Syabab Alkurawi · Top Commenter · Works at Murabbi
    Ibnu Sabil : statistik tidak boleh didedahkn pd umum..ni jd rahsia pr.. hnya pergkt dlamn shja yg thu..

  • Ahmad Ayob
    Ibnu Sabil : tidak perlu dedahkan secara terpeinci kpd umum...ini boleh mencacatkan strategi parti itu sendiri...jika pihak musuh dpt kesan..

  • Abdul Aziz Aziz · Top Commenter · Sek Men Sheikh Abdul Ghani
    nak tunjuk mcm maner..dia ckp jer sbb dia tau PKR dah lemah skrg nie...itu pun x tau ker..semua tuh strategi politik

  • Ahmad Faiz · Top Commenter · University of Oxford
    Suhaimi Nasir ;CINTA PADA ALLAH ITU DI TUNTUT OLEH ISLAM PADA SETIAP MUSLIM DN MUSLIMIN,TETAPI DEMI MAJORITI RAKYAT MAHU ABU PADA PRU KE 13,ITU REALITI NYA,tAKBIR?

  • Nabila Irdhina · Top Commenter · Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Baling
    Ibnu Sabil st setuju kita mulakan
Tolak salah laku BN, kata veteran MCA
Ketua Wanita MCA Melaka, Kian Sit Har, yang ditegur Presiden parti itu, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kerana menghadiri perhimpunan BERSIH 3.0 di Melaka pada 28 April lalu, bertegas bahawa parti itu mesti bangun menentang sebarang salah laku BN.

"Pada masa ini, kita tidak boleh bersikap neutral. Kita perlu membuat pilihan antara yang benar dan yang salah.

NONE"Parti mungkin ada pendiriannya sendiri, tetapi kita mesti memihak
kepada keadilan. Kita tidak boleh mengikut secara membuta tuli jika BN atau MCA melakukan sesuatu yang salah.

"Jika anda berfikir ada sesuatu yang tidak kena, maka kita mesti menyuarakannya. Betul tetap betul, salah tetap salah, dan kita tidak perlu takut (untuk bersuara)," katanya dalam satu temubual dengan Malaysiakini di pejabatnya di Melaka minggu lalu.

Sebagai contoh, kata senator yang berusia 73 tahun itu, ialah pelantikan bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar mengetuai panel bebas untuk menyiasat keganasan di perhimpunan BERSIH 3.0 di Kuala Lumpur.

Dalam nada kecewa, Kian berkata: "Sudah pasti pembangkang akan menuduh kita tidak adil. Bagi saya pun, Hanif tidak sesuai.

"Selepas berkata BERSIH mahu menjatuhkan kerajaan, bagaimana anda boleh memintanya menganggotai panel tersebut?

"Kami (di perhimpunan BERSIH) tidak pernah terfikir untuk menjatuhkan kerajaan semasa protes," kata Kian.
PERKASA anggap serang ADUN DAP perbuatan jenayah
Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Melaka tidak bersetuju dengan tindakan kumpulan yang menyerang dan merosakkan kereta dua ADUN DAP negeri itu pada acara minum petang bersama Pengerusi Bersama BERSIH Datuk S Ambiga Sabtu lalu.

NONEYang Dipertua PERKASA negeri itu, Abd Rahim Osman juga berkata tindakan itu tidak wajar kerana boleh mendatangkan kecederaan dan dianggapkan sebagai perbuatan jenayah.

"Saya tidak bersetuju. Kalau nak tunjuk protes, bukan dengan cara macam tu. Kita sudah matang, sepatutnya tindakan itu tidak berlaku," katanya ketika dihubungi Malaysikini pagi ini.

Abdul Rahim mengulas insiden serangan oleh sekumpulan pengacau terhadap ADUN Ayer Keroh Khoo Poay Tiong dan ADUN Bandar Hilir Tey Kok Kiew sewaktu mereka mahu meninggalkan tempat acara tersebut.

Dalam insiden itu, selain dibaling telur dan batu, salah satu tayar kenderaan Tey dipancitkan dan badan kereta kemik, manakala cermin sisi pula pecah. Beliau juga telah membuat laporan polis.

perkasa tibai umno red shirt in merlimau malacca ambiga event car type puncturedDitanya mengenai laporan yang mendakwa anggota PERKASA yang melakukannya, Abd Rahim menafikannya walaupun mengakui kira-kira 40 anggota NGO itu turut menyertai perhimpunan membantah kehadiran Ambiga.

"Kita tidak ada mengeluarkan arahan apa-apa sama ada merosakkan kereta atau melakukan apa-apa kerosakan... Kita berkumpul secara aman dan menghargai keamanan," katanya.

Semalam, Pemuda Umno Jasin turut menafikan pembabitan ahlinya yang didakwa melakukan serangan terhadap dua ADUN DAP itu dalam insiden berkenaan.

  • Viveka Sri Rajaretinam Armuggan · Pengulas Tertinggi · University of Malaya
    Merujuk kpd insiden Baling Telur & Aksi samseng di Perjumpaan Penyokong BERSIH di Melaka baru-baru ini....!!!
    UMNO Tahniah!!! ...YB Roslan Ahmad-ADUN Merlimau kerana mengambil usaha utk mempelajari adat istiadat Hindu terutama urusan mengurus orang mati... sejajar dengan Slogan Keramat 1Malaysia...!!! Syabas kpd UMNO kerana berjaya melahirkan Umat Islam yang semakin sesat!!! Yg paling sedih YB Roslan belajar dari golongan yg tak cukup ilmu, maka ilmu Yb Roslan adalah tdk cukup!!! Seperti ISLAM, setiap upacara agama perlu dilaksanakan oleh pengikut agamanya, yg peliknya sejak bila YB Roslan memeluk Agama Maha Suci Hindu ...??? Haram/ Halal terdapat dlm setiap agama, YB Roslan dan Rakan2 Sesatnya harus menghormati serta sensitif terhadap agama lain... Hanya kerana dirinya YB, orang kuat UMNO dan dirinya Orang Melayu yg kebal, maka boleh buat sesuka hati!!!!? Jgn lupa org lain juga boleh buat upacara bukan Islam terhadap YB.Roslan.... Saya memohon semua pengundi Hindu/ India di Melaka BOIKOT UMNO/BN......Say No To UMNO.... Vote Against UMNO.

    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      Kah kah kah kah... Perkasa Bapak Samseng.. maklum lah Mursyidul Am Dia Rahim Nor Bapak Samseng Jugak..

    • Musalmah Shaari · Pengulas Tertinggi
      Ha ha Bukan ahli Perkasa, bukan ahli UMNO. Jadi siapa lah agaknya yg melaku kan nya. Jg tanya Tun , nanti dia kata orang PR yg lakukan sendiri mcm mata lebam Anuar.

    • Tongga Man · Pengulas Tertinggi · ONTHEROAD PILOT di Limo Services, Inc.
      kalau perkasa tak buat...umno pun tak buat...mungkin org DAP atau pas yg buat kot...dulu BUDAK 15 TH MENGANDUNG PUN sebab dia main sendiri dan tak tau sapa yg buat...


    • Joseph Abdul · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Banking
      kalau sebelumni ko org dah macam tu..sampai bila pun kalau ko tak wat org tetap tuduh PERKASA memng begitu..terimaja lah kenyataan

    • Moktan Bakong · Pengulas Tertinggi
      adakah rakyat percaya cerita ini? tentu tidak

    • Abdullah Bin Mat Isa · Electronic Engineer di STMicroelectronics
      Mohdrizal,This is Malaysian, specially to all pakatan supporters, org nk luahkan rasa simpati dan nasihat pun salah. orang mcm ni, patut dibuang jauh2 ketengah laut. Always blame to BN. is this malaysian attitude huh...?

    • Sukri Daud · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      habis semua tak ngaku....ini sah toyol punya kerja..

    • Ibnu Sabil · · Top Commenter · Scorpène class submarine
      ish..ish..ish.. baling telur sembunyi tangan pulak... tunjuk baik sbb bos dia nak tanding kat Pasir Mas.. slmt berkubur le jawabnya..

    • Zal Mokhtar · Top Commenter · Ikbn dusun tua
      mhdrizal: depa bukan main wayang tapi tengah pasang umpan..tak caya tengoklah esok kat tv dan media.ramai pemancing yang menyentap kail tapi habuan kosong...

    • Anggun Atok · Top Commenter
      KITA XPERLU AMBIL PEDULI DENGAN PERKASAM NI MEMENG DAH PERANGAI SEMULA JADI SEBAB BRAHIM ALI PUN JADI BAPAK KATAK APA TAH LAGI ANAK2 BUAH DIA.....KATAK JUGALAH..KAH..KAH..

    • Haqs Kimie · Top Commenter
      Malaysian attitude is........percaya wayang2 bodoh yg dbuat untuk mengaburkan mata2 rakyat..simpati ke nie???sedangkan dorang sendiri wat kelakuan cam tue....

    • Annuar Ismail · Top Commenter · Works at FBI – Federal Bureau of Investigation
      PERKASA n UMNO tak perlulah baling batu sembunyi tangan
PAS: Tiada muzakarah dengan Umno
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan bahawa parti tersebut tidak akan bermuzakarah dengan Umno kerana persoalan itu tidak timbul.

Katanya, isu tersebut timbul apabila beliau sebelum ini ditanya pemberita pada 14 Mei lalu mengenai muzakarah dengan NGO dan bukannya Umno.
Katanya, beliau bersedia untuk bermuzakarah atau berbincang dengan NGO tersebut yang mendakwa PAS menyeleweng daripada dasar Islam.

"(Jadi) tidak timbul (bermuzakarah) dengan Umno. Itu isu lama... Umno jadikan dia isu politik sebab dekat dengan pilihan raya... Ini agenda Umno," katanya.

"Tidak ada muzakarah dengan Umno. Kita nak lawan dengan Umno... Dia tak ajak sungguh (betul-betul) tu," katanya dalam sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.
Katanya lagi, isu melibatkan perbincangan PAS dan Umno merupakan "cerita lama" dan "PAS tidak mahu mengulang kembali" perkara itu.

Tambahnya, usaha untuk mengadakan muzakarah itu pernah dianjurkan pertubuhan Angkatan Belia Islam pada 1982, tetapi ditolak Umno.

Sementara itu dalam sidang media sama setiausaha agung parti itu Datuk Mustafa Ali berkata PAS akan mengadakan satu seminar untuk menjelaskan mengenai dan Islam dan peranannya dalam politik di negara ini.

Program tersebut terbuka semua pihak termasuk kepada yang bukan Islam bagi menjelaskan peranan Islam, katanya yang menambah, tarikh seminar tersebut akan ditentukan kemudian.

Turut hadir dalam sidang media hari ini ialah timbalan presiden Mohamad Sabu dan naib presidennya Datuk Mahfuz Omar.



  • Mohd Amim Othman · Pengulas Tertinggi · International Islamic University Malaysia
    setuju. dekat nak perang dah. kan nak tekan butang brake. aku dah tak tahan dah nak berperang ni.

  • Safari Wan · · Pengulas Tertinggi · Paling atas di Batang Berjuntai, Selangor, Malaysia
    dekat nk mengundi umno ajak muzakarah....dari dulu kini selamanya menipu dan putar belit

    • Farid Shafie · Pengulas Tertinggi · UITM
      dekat nak mengundi PAS ajak UMNO muzakarah..hangat2 tahi ayam. dari dulu dan selamanya akan menipu rakyat.

    • Md Shukri Aziz · Pengulas Tertinggi
      bukan kah nik ajis yg sebut tentang muzakarah..apbl mendapat tekanan , ckp muzakarah bersyarat supaya umno bubar masuk pakatan..sapa PAS nak suruh UMNO bubar ? UMNO jgn sesekali melayan parti yg sudah di pinggir masyarakat melayu ..parti yg menjadi anjing kurap DAP..keh keh kehh

    • Teptip Latap
      Md Shukri Aziz kau yg kurap baca berita dari utusan sex siapa yg terpinggir kawan mana ada cerita orang masok UMNO masuk PAS berdondon adalah..

    • Are Isme · Top Commenter
      Mat Murtad cari hang ooiiii

    • Azman Abdul Hamid · Top Commenter · Sekolah Menengah Temenggong Kati
      Md Shukri Aziz-macam katak duduk bawah tempurung...kamu tak tahu ke..berbondong-bondong orang melayu dah masuk PAS,kamu baca utusan meloya ngan berita hairan yang fasik tu mana kamu nak jumpaaa...

    • Ahmad Albab · Top Commenter · SDH
      KESIAN AWAK NI... CUBA AWAK TANYA NIK AJIS SIAPA YANG AJAK BERMUZAKARAH... DAH TU NAK LETAK SYARAT PULA... INSAF2LAH JGN JADI KAKI PUTAR FAKTA....

    • Luk Man · Top Commenter
      Md Shukri Aziz ...bukan anjing kurap..lagi..tambah..muncung..sekali..heee

    • Safari Wan · · Top Commenter · Paling atas at Batang Berjuntai, Selangor, Malaysia
      kau org ni mmg x fhm atau mmg buat x fhm, haji hadi dh ckp isu ni dimainkan media umno, dia xda sebut pn nk bermuzakarah dgn umno, tp dgn ngo2 dipersilakan yg kata pas lari perjuangan asal islam. kau org ni baca komik ke baca sukan, bangang tahap lembu....

    • Safari Wan · · Top Commenter · Paling atas at Batang Berjuntai, Selangor, Malaysia
      nak jadi pecacai bermaruah fhm berita dl jgn main sondol je....itu le klu org kata geng2 lembu marah, tp komen bodo mcm lembu....

    • Tanpa Nama · Top Commenter · Universiti Malaya
      Md Shukri Aziz wakakaka palu lagi gendang propaganda hang tu wakakaka

    • Hafiz Hafizz · Top Commenter
      Org tak nak berbaik, nak wat cam ne... yg penting UMNO dah hulurkan tali permuafakatan... kalu dia tak nak bukan salah UMNO pun... yg penting dlm kes ni UMNO parti yang berhati mulia.. satu kredit lagi utk UMNO.. apa2 pun rakyat dapat menilai sikap PAS yg konon memperjuangkan Islam....

    • Safari Wan · · Top Commenter · Paling atas at Batang Berjuntai, Selangor, Malaysia
      hafiz kau pn satu isu kt sini kau fhm atau x fhm, klu x fhm baik kau g tdo....

    • Hafiz Hafizz · Top Commenter
      jgn terlalu mengata dan menghina UMNO, sumbangan dan jasa UMNO untuk rakyat Malaysia terlalu banyak sehingga tidak pernah kamu bayangkan.. dan org PR sendiri kadang2 sedih dan terkilan juga kerana terpaksa mengorbankan UMNO demi meneruskan perjuangan ideologi PAS

    • Ahmad Albab · Top Commenter · SDH
      Safari Wan
      'Baru-baru ini Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat membuat satu kenyataan media yang menjelaskan bahawa parti pimpinannya sedia untuk bermuzakarah dengan UMNO, Majlis Fatwa Kebangsaan atau siapa saja berkenaan sesuatu yang melibatkan PAS.

      Kenyataan itu dibuat oleh Nik Aziz ekoran kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mendakwa PAS sekian lama mempergunakan nama Islam demi kepentingan kuasa politik dan meminta Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bermuzakarah bagi membincangkan kedudukan perkataan “Islam” yang ada pada nama parti itu.'
      AWAK PULA BANGGANG TAHAP APA..? BINGAI....

    • Zulkiflee Mohd Said · Top Commenter · Sek men keb kulim
      Md Shukri Aziz jawapan dari seorang PENCACAI YG TERKURUNG DI BAWAH TEMPURUNG;malunya weiiiiiiiii,sapa yg terpinggir ni,xikut prkembangan langsung

    • Chazali Hashim · Works at Konica Minolta
      Salam.mana blh bermuzakarah dgn pemimpin umno mereka bukannya pakar agama islam belum tentu habis 30juzuk(Qatam Al Quran) memahami dan mengamal ajaranNya.Blm termasuk kitab2 yg lain lebih baik bermuzakarah dgn pakar NGO Islam. Insyallah amin

    • Annuar Ismail · Top Commenter · Works at FBI – Federal Bureau of Investigation
      Md Shukri Aziz aku melayu, yg aku pinggir adalah umno. PAS untuk semua dan diterima oleh semua. Bye-Bye umno

    • Sheikh Mad · Top Commenter · Universiti utara malaysia
      Md Shukri Aziz UMNO DAH TAK RELEVANT,MACAM PARTI LPD JEPUN,GOLKA TUNGGU MASA NAK DI TALKINKAN...YANG SOKONG UMNO KARAT YANG MAJORITI DI SALORAN SATU DAN DUA SEMASA HARI MENGUNDI...SIANG HIDUP MELAYU MALAM JUAL TANAH MELAYU....BERUBAH DAN BERTAUBATLAH SAUDARA KU M.SHUKRI..ORANG DAH LAMA DAH TINGGALKAN PARTI PRUBA UMNO....

    • Lee d'Blurrbler · Top Commenter
      Md Shukri Aziz - Dari 5.7juta pengundi melayu.. hanya 2 juta mengundi UMNO dalam PRU12 ... dan 1.5juta ahli UMNO mengundi PAS dan PR dari <|> dari 5.7 Juta tadi - 3.7 juta lagi menolak UMNO - so..parti mana yang KURAP ?? 3 presiden parti komponen utama BN - 1 presiden pernah ditangkap khalwat - 1 lagi ditangkap PORNO - 1 lagi belum kena tangkap

    • Lee d'Blurrbler · Top Commenter
      Ahmad Albab - dah nak hilang nyawa... baru sibuk nak ajak muzakarah.. - nyanyi lagu lama..kononnya atas nama melayu tapi sebenarnya nak alihkan pandangan pengundi cina dari terus bersama PAS.. muslihat bodo dari UMNO~!!

    • Zack Hairil · Top Commenter · Kuala Terengganu
      MD SHUKRI AZIZ

      KO NI CONTOH ANJING KURAP YG BODOH SBB TU KOMEN PUN BODOH!!!!!!!!!!!!!!

    • Roslan Ali · · Top Commenter · Intitute Teknologi Udara TUDM Kinrara
      md sa Ko ada otak letak kat lutut pasal tu pemikiran ko sama je dgn lembu NFC

    • Tulus Jati · Top Commenter
      Md Shukri Aziz kau lah yang kurap jadilah pencacai umno selamanya

    • Shafie Suhaimi · Top Commenter · None
      ada jugak manusia bertopengkan dajal dalam komen ni

    • Marcus Lasat · Top Commenter
      JANGAN NAK MENEGAK BENANG YANG BASAH, UMNO YG BARU ZALIM DAN MENIPU KAMI RAKYAT SARAWAK DAN SELURUH RAKYAT MALAYSIA DARI ZAMAN DR,MATHADIR LAGI. ABU KAN PRU-13.

    • IQone Mind · Top Commenter · London Business School
      Hafiz Hafizz ..mu klu buta sejarah hal muzakarah ajakan umno ni tak payah komen,diam buat bodoh cam lembu cukup.

    • Syrayhan Ahmad · UiA
      sentiasa syak wasangka juga bukan ajaran islam...

    • Mat Bangla · Top Commenter · Tiada
      Md Shukri Aziz WOI ANJING KURAP UMNO.APA NI DUK CAKAP MERAPU GILA.HANG TAK SEDAR KA UMNOLAH PaRTI YANG MAKIN DIPINGGIRKAN OLEH ORANG MELAYU.HANG NI MASIH MIM PI KA.CUBA PI BASUH MUKA SIKIT.

    • Fauzi Othman · Top Commenter · IKMS
      Hafiz Hafizz !!!!...jasa dan pemberian Allahtaala x ada pon orang nak syukur tetapi bila UMNO bagi duit ehsan RM300.00 setahun segala perbuatan mungkar yg pihak kerajaan lakukan kita tutup mata...ingat sesungguhnya UMNO tidak mampu memberikan apa2 melainkan dengan izin allahtaala.jikalau kita yakin UMNO yg memberi wajib bagi kita menyembah UMNO lima waktu sehari semalam.jikalau beginilah iktikad dan pegangan kita apa bezanya antara kita dan penyembah2 berhala?????....

    • Shafie Suhaimi · Top Commenter · None
      bukan basuh muka tapi mandi wajib......org UMNO kan suka lucah2

    • Shafie Suhaimi · Top Commenter · None
      ulasan yg mantap........terbaik

    • Putra Rayyan · Top Commenter
      Tektip...ko baca apa plak..bca roket mlaysia kini ke...bleh percaya? Harun Din Hadi awang pun baca utusan...ko je yg bodoh bangang

    • Shafie Suhaimi · Top Commenter · None
      bila masa depa baca utusan meloya>>>>>>main tembak jer ko ni

    • Saw Leng Tat · Top Commenter · 太平华联国中
      Syrayhan Ahmad sentiasa tipu, rasuah dan meyeleweng duit rakyat pun bukan ajaran Islam juga

    • Paklang Wahab · Top Commenter · Puchong
      kamu farid dan shukri, umur kamu brpa tahun? klu setahun jagong jgn nak tunjuk pandai.. bagi aku umno ni dari dulu, skrng munkin selama2nya putar alam...

    • Nasir Mohd · Top Commenter
      brmuzakarah pe bendanya, kalo bersatu mmmmno mau lah, bley menang mjoriti mudah, keh keh keh

    • Safari Wan · · Top Commenter · Paling atas at Batang Berjuntai, Selangor, Malaysia
      aku mengikuti byk program2 umno, saudara, kwn2 rmai dlm umno, tp bila bak muzakarah umno slalu cari motif utk perbesarkan isu ni supaya blh menarik minat org2 melayu myokong umno, sedangkan asas sbnr pn umno takut nk trima syarat pas yg terang2 mgajak kbaikkan utk umat islam, isu bermusim hya bila dh terdesak sgt mmerlukan sokongan org melayu/islam...sedar2lh umno jg bawa kami ikut terlunjuk kamu yg benar2 songsang tu....

    • Tongga Man · Top Commenter · ONTHEROAD PILOT at Limo Services, Inc.
      aku sokong hj hadi....tak payah dok layan puak UMNO HARAMJADAH ni....suruh saja dia muzakarah dgn hj chua soi lek...pemimpin MCA YG DISANJUNG OLEH PUAK2 HARAMJADAH...

    • Amn Mohdnor · · Top Commenter · Works at Aker Solutions
      Hafiz Hafizz - Alhamdulillah...UMNO byk menyumbang & berjasa pada Melayu selama ni tp syg semakin hari semakin mempergunakan Melayu utk diperbodohkan melalui media electronik atau massa....Islam diperlekehkan.....disusahkan Melayu supaya senang utkbagi sumbangan...semakin tinggi pendapatan semakin mahal harga barang...x ada beza dgn thn2 60an, 70an & 80an....
      Rakyat dibeban dgn harga rumah & kenderaan yg mcm x logik harganya...
      Muzakarah dgn UMNO seeloknya selepas Pakatan memerintah....

    • Tongga Man · Top Commenter · ONTHEROAD PILOT at Limo Services, Inc.
      Hafiz Hafizz ....Mmang la banyak jasa umngok kat rakyat malaysia ni.....no.1 makankedarah duit rakyat...no.2...pelingkup harta rakyat...no.3..makankedarah rasuah kuat...tu yg 54 th malaysia masih ketingalan dari negara2 asia lain...dgn spore pun kita dah ketingalan jauh macam mana kita nak menuju kearah negara maju....hg mungkin tak prnah pi luar negeri tu yg hg nampak hanya malaysia saja yg paling maju dari negara2 lain...buka lah mata dan minda anda dan buang penyakit umnoises anda bahawa hanya umno saja yg boleh membela rakyat malaysia ...kalau anda masih bersama umno anda kena mengucap... AKU MENGAKU.TIADA PARTI YANG KU PUJA SELAIN DARIPADA UMNO..DAN HJ NAJIB ITU PESURUH ALTANTUYA....

Tiada ulasan: