Ahad, 13 Mei 2012

DIDUNIA MUNGKIN BOLEH TUTUP...AKHIRAT TIDAK...KHUATIR DALAM DUNIA ALLAH HUKUM JUGA...DENGAN MUSIBAH YANG TAK DIDUGA....INSYAALLAH

Umno BN nak guna kaedah penjajah British lawan Majlis Peguam?

http://cenangau.blogspot.com, 13 Mei 2012
Majlis peguam Kelmarin dulu Majlis Peguam berjaya buat satu mesyuarat agung luar biasa (EGM). Dalam mesyuarat agung luar biasa tu Presiden Majlis Peguam sendiri, bawa satu usul iaitu mengutuk keganasan polis ke atas wartawan dan juga peserta masa himpunan Bersih 3.0 pada hari Sabtu 28 April lepas.

Usul tu disokong oleh 939 dari 1,270 ahli yang hadir, cuma 16 orang saja yang tak setuju dengan usul tu.

Selain tu mesyuarat agung luar biasa tu juga menggariskan 12 resolusi termasuk minta Menteri Dalam negeri dan ketua Polis Negara minta maaf kepada rakyat atas keganasan polis masa himpunan tu.

Memang Umno BN cukup tak puas hati dengan ketetapan mesyuarat Majlis Peguam tu yang secara terang kutuk kerajaan dan sokong Bersih 3.0
Income pasif!! Register & display. RM1.00 setiap referrer.
Madu Tualang Asli. 1KG RM60 sahaja. Hubungi PakDin 019-5672201 
Tapi nak buat macamana, Majlis Peguam adalah satu-satunya organisasi yang menghimpunkan semua pengamal undang-undang di negara ni.

Pasai itulah semalam Nazri Aziz setuju dengan cadangan nak ujudkan satu lagi organisasi lain untuk para peguam. Cadangan tu rasanya Nazri nak tiru cara penjajah British yang gunakan kaedah pecah perintah.

Yang lawaknya Nazri Aziz siap bagi alasan lawak, kononnya organisasi baru tu perlu ada pasai Majlis Peguam tak mewakili golongan yang ada kelulusan undang-undang tapi tak praktis undang-undang. Depa yang tak boleh jadi ahli Majlis Peguam ni pun boleh jadi ahli organisasi batu tu.

Juga untuk bagi nampak rasional lagi, Nazri juga kata Majlis Peguam dimonopoli oleh golongan tertentu pasai guna sistem pemilihan cara pos. Mungkin dia lupa yang ahli Majlis peguam tu semuanya peguam. kalau cara tu tak betul takkan depa semua tu bangang.

Yang kurang ajarnya Nazri ni bila diminta ulas pasai ketetapan EGM Majlis Peguam yang mintak Menteri Dalam Negeri dan ketua Polis Negara minta maaf, Nazri boleh kata yang pihak berkuasa tak buat salah apa-apa.
"Jangan mimpi, esok matahari terbit di timur, kita tidak akan meminta maaf. Jangan mimpi. Tidak ada kesalahan yang dilakukan oleh kita. Dia patut bubarkan (Majlis Peguam) kerana mendatangkan malu besar pada profesion dia. Susah sangat lawan sayalah (dalam pilihan raya)...kalau tidak anda hanya penakut, bacul," katanya. - mStar.
Apa pun, yang paling lawak sekali Nazri siap bagi cadangan untuk organisasi baru tu, Akademi Undang-undang. Mungkin dia dia ni peminat setia Akademi Fantasia kut... Hahaha...

mStar melaporkan:
PAS rancang perhimpunan besar 1 Jun
PAS merancang untuk menarik 100,000 anggota dalam perhimpunan parti itu di Kedah pada 1 Jun untuk menyaingi perhimpunan sambutan ulangtahun Umno yang berakhir hari ini.

Perhimpunan tersebut bagi menggantikan mutamar tahunan PAS yang ditangguhkan sehingga November.

Presiden parti itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, langkah berkenaan bertujuan untuk memperkuat jentera pilihan rayanya.

The party plans to mobilise some 100,000 members of a rally in Kedah on June 1, in place of its annual general assembly, or muktamar, which have been shelved until November.
PAS ajak Karpal rai perbezaan pendapat
PAS hari ini menjemput pengerusi DAP Karpal Singh supaya meraikan perbezaan pendapat di antara pemimpin Pakatan Rakyat dan bukannya terus mempersoalkan agenda Islam parti tersebut.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika ditanya hari ini berhubung tuntutan Karpal untuk menyelesaikan isu tersebut.

Isu berkenaan juga tidak lagi timbul, kata Hadi yang menambah, Pakatan perlu menumpukan tujuan yang dikongsi bersama.

Pakatan perlu memfokuskan kepada isu yang dipersetujui bersama dalam membasmi kemiskinan, keadilan, Islam sebagai agama persekutuan, kedudukan istimewa orang Melayu dan melindungi hak orang lain, dan sistem raja berperlembagaan, katanya.

Katanya, perbezaan pendapat memang wujud antara pemimpin berkenaan tetapi perkara itu diraikan antara mereka, katanya lagi dalam sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.
PKR dakwa menteri cuba tutup kesalahan polis
PKR mendakwa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein cuba menutup kesalahan polis apabila mendakwa terdapat pihak yang cuba menyebabkan kematian ketika perhimpunan 28 April.

Dua orang naib presiden parti itu, N Surendran dan Nurul Izzah Anwar, mendakwa Hishammuddin bertindak demikian melalui kenyataan yang mengecam Majlis Peguam sebagai pertubuhan yang bersikap prejudis.

"Kenyataan Hishammuddin semalam juga satu bukti tindakan sistematik oleh Kementerian Dalam Negeri, polis dan pemimpin BN untuk memburuk-burukkan peserta perhimpunan BERSIH 3.0 serta menutup perbuatan tidak mengikut undang-undang oleh polis," kenyataan itu dipetik.

Surendran dan Nurul Izzah berkata, kenyataan "gaya Goebbels" Hishammuddin itu juga melanggar sumpah yang dibuat menteri berkenaan ketika menerima pelantikan tersebut.

Tambahnya, tindakan itu sebahagiannya mungkin disebabkan hubungan langsung Hishammuddin dengan keganasan polis ke atas orang awam dan wartawan dalam perhimpunan tersebut.

Dengan itu, Surendran dan Nurul Izzah berpendapat bahawa satu siasatan bebas mesti dijalankan segera ke atas tindakan Hishammuddin ketika, dan sebelum perhimpunan tersebut.

"Sebelum siasatan tersebut, kami menggesa supaya Hishammuddin digantung daripada jawatan menteri mengikut Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan," katanya.
PM panggil 'haram jadah', ANAK mahu saman
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kerana menyifatkan golongan peneroka yang membantah penyenaraian Felda Globa Ventures Holdings sebagai "haram jadah."

Ketua penerangan PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, perdana menteri tidak sepatutnya menyebut kata-kata makian bermaksud "anak luar nikah" itu ke atas rakyat negara ini.

Katanya, golongan peneroka tersebut berhak menentang penyenaraian tersebut, demi kepentingan mereka dan tindakan itu tidak patut menyebabkan mereka dipanggil sedemikian.

ANAK, yang merupakan NGO bawah PAS, akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Najib sekiranya tidak menarik balik kenyataan itu dalam tempoh 14 hari, kata Tuan Ibrahim lagi.

Najib membuat kenyataan sedemikian pada 18 Mei lalu ketika mengumumkan bayaran RM15,000 kepada isi rumah Felda, sebagai insentif kepada penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.
5 minit tol percuma di Batu Tiga
Kira-kira lebih 30 kenderaan berjaya melalui tol Batu Tiga, Shah Alam secara percuma hari ini dalam perhimpunan oleh 300 orang penyokong Pakatan Rakyat di plaza tol berkenaan.

Kenderaan berkenaan dapat melalui tol tanpa bayaran apabila salah seorang peserta perhimpunan tersebut bertindak mengangkat palang di satu lorong di plaza berkenaan selama kira-kira lima minit.

[Berita penuh menyusul]
Shah Alam toll protestBagaimanapun, kutipan bayaran berkenaan kembali kepada keadaan sedia kala apabila ADUN Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar mengarahkan agar palang itu diturunkan.

Jayakumar memberitahu Malaysiakini bahawa beliau akan menemui pemegang konsesi lebuhraya berkenaan, Projek Lebuhraya Utara Selatan, bagi membayar ganti rugi yang ditanggung akibat tindakan tersebut.

"Saya telah bertemu dengan orang PLUS di sini dan mereka kata akan lihat di kamera CCTV berapa kereta yang lalu. Ada dalam 30 buah juga yang lalu.

"Dan saya kata pada mereka, beritahu berapa dan saya akan bayarkan jumlahnya," katanya.

Demonstrasi yang bermula pada pukul 2 dan berakhir pada pukul 4 petang anjuran Pakatan Rakyat Selangor itu turut dihadiri oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan DUN Pandamaran, Ronnie Liu.

Shah Alam toll protest Rodziah Ismail and mohd rezwanSelain membawa kain rentang bertulis 'Hapuskan tol baru betul' dan 'Hapuskan tol demi rakyat', mereka melaungkan "Hidup Rakyat", "Undi Pakatan Rakyat tak bayar tol, undi BN bayar tol", dan "Hapuskan tol".

Kumpulan itu turun mengedarkan pelekat kereta dengan slogan 'Hapuskan tol demi rakyat' kepada orang ramai yang melalui tol tersebut.

Hadir sama di perhimpunan tersebut ialah ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad yang turut menyifkatkan tol bagi Lebuhraya Persekutuan itu sebagai "paling mengarut dalam negara."

Katanya, jalan yang menghubungkan Klang dengan Shah alam itu telahpun wujud sejak 1950 dan pemegang konsesi itu hanya melebarkan jalan tersebut kepada enam lorong.

Kutipan tol pula bermula sejak tahun 1992, katanya.

"Selepas 20 tahun digunakan dan meraih puluhan ribu ringgi setiap hari, tidakkah patut mereka mansuhkan tol ini sekarang?," soalnya.

PRU13: PAS tangguh muktamar, ganti himpunan raksasa

Hazayani Zakaria, 13 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 13 Mei: PAS akan menangguhkan muktamar yang sepatutnya diadakan pada Jun ke November depan.

Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, ia akan digantikan dengan perhimpunan raksasa pada 1 Jun di Alor Setar, Kedah yang akan memberi fokus sepenuhnya kepada pilihan raya umum ke-13.

"PAS lebih menumpukan kepada persediaan menghadapi pilihan raya umum yang masih menjadi teka-teki, itulah demokrasi di negara itu.

"Jadi PAS tangguh muktamar ke satu tarikh lain dan akan adakan ijtima' dan munajat perdana untuk perkasakan jentera dan ahli di seluruh negara bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13," kata beliau pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat di ibu pejabat parti, Jalan Raja Laut, dekat sini, hari ini.

Beliau berkata, Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar akan menjadi pengarah bagi ijtima' yang dijangka dihadiri lebih 100,000 ahli parti itu.

"Maklumat lanjut akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

"PAS tak akan sediakan bas untuk ke sana tapi semua atas usaha ahli sendiri tapi kita yakin kehadiran lebih 100,000," katanya.

Sementara itu, Ustaz Hadi juga memaklumkan seratus peratus nama calon dari setiap negeri sudah dihantar ke Jawatankuasa Pusat dan diluluskan Majlis Syura.

"Jawatankuasa Pusat memberi kepercayaan kepada Dewan Harian PAS Pusat untuk meneliti semua calon yang dikemukakan kepada pusat dan diluluskan Majlis Syura," katanya.

Tambah beliau juga, isu pertindihan kerusi dengan PKR dan DAP akan diselesaikan oleh Jawatankuasa Bersama dalam Pakatan Rakyat.

"Itu akan diselesaikan oleh jawatankuasa bersama dalam Pakatan Rakyat," katanya.

Turut bersama pada sidang media ialah Timbalan Presiden, Mohamad Sabu,  Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub, serta Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali.

Lagi bukti penipuan dari pencacai

http://batuvskayu.blogspot.com, 13 Mei 2012

PALSU DARI PENCACAI UMNGOK


ASLI OLEH ZUNAR.



PENIPU, MENFITNAH , RASUAH
ITULAH
UMNO.

Piala FA: Kelantan isytihar 20 Mei cuti peristiwa

Mohd Nor Yahya, 13 Mei 2012
KOTA BHARU, 13 Mei: Kelantan mengisytiharkan 20 Mei adalah cuti peristiwa sempena perlawanan akhir bola sepak Piala FA antara pasukan negeri itu dengan Sime Darby pada 19 Mei ini.

Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan & NGO Negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood pada sidang media di bilik MMKN, Kota Darulnamin di sini, petang ini.


Ini, katanya bagi memberi sokongan dan memastikan keselamatan penyokong The Red Warriors menyaksikan perlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Sime Darby itu.

Jelasnya, Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah bersetuju untuk member cuti peristiwa pada Ahad, 20 Mei di mana perbincangan awal telah diadakan antara beliau dan Tuan Guru.

“Tuan Guru begitu prihatin terhadap perkembangan sukan bolasepak Kelantan dan di atas faktor keselamatan beliau telah bersetuju untuk memberi cuti peristiwa pada Ahad, 20 Mei nanti,” ujar beliau.

Abdul Fattah juga berkata walaupun perlawanan tersebut akan diadakan Sabtu ini, namun bagi memberi kemudahan dan keselesaan kepada rakyat Kelantan yang ingin ke Kuala Lumpur sudah boleh membuat perancangan awal tanpa tergesa-gesa kerana kerajaan telah mengisytiharkan cuti tersebut lebih awal lagi.

Mengulas harga tiket yang agak mahal jika dibandingkan dengan tahun-tahun lepas, Abdul Fattah berkata kerajaan juga telah menyarankan kepada FAM dalam hal itu, namun ia terpulang kepada pihak berkenaan untuk menaikkan harga tiket atau mengekalkannya.

“Kita sedar, minat rakyat Kelantan terhadap sukan bolasepak amat mendalam dan kenaikan harga tiket tersebut sedikit sebanyak terjejas juga, namun kerajaan amat menggalakkan rakyat negeri ini datang beramai-ramai ke Kuala Lumpur menyaksikan Piala FA ini,” katanya lagi.

Sementara itu, sebagai tanda sokongan media Kelantan terhadap perlawanan akhir tersebut, pihak Exco sukan turut menyampaikan jersi dan beg kepada petugas media yang hadir di sidang akhbar tersebut.

Tiada ulasan: