Rabu, 30 Mei 2012

LU PEMBANGKANG...DIA KRONI DAN BERKUASA...CUMA MEREKA DAN KITA TAK INGAT MATI...DIAKHIRAT SEGALA PENYELEWENGAN...DAN BERSIFAT TIDAK ADIL AKAN DIADILI...SABIT JAHAT DAN BERDOSA...MEREKA NI MASUK NERAKA...MEREKA TAK FIKIR SEBAB TAK NAK MENGAJI KITAB...LEKA DENGAN DUNIA KEMEWAHAN SERTA KEDUDUKAN...LUPA SATU HARI MEREKA MASUK TANAH JUGA...

Rafizi: Mengapa saya dan bukan pengerusi NFC?
4:22PM Mei 30 2012
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli telah mempersoalkan langkah Bank Negara untuk memanggilnya berhubung dakwaan melakukan kesalahan di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

Rafizi, yang telah menerima notis tersebut di bawah Seksyen 87 (1) (a) akta berkenaan, bertanya mengapa bank pusat itu tidak mengambil tindakan terhadap pengerusi National Feedlot Corporation (NFC) Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail dan keluarganya yang didakwanya "secara terbuka"  memindahkan dana secara "tidak sah" kepada syarikat-syarikat milik keluarga beliau di Singapura dan Kazakhstan.

"Perkara ini diakui oleh mereka dan bukankah ini perlu disiasat juga oleh Bank Negara di bawah Akta Pengubahan Wang Haram (Anti Money Laundering Act)?" soalnya.

Rafizi dipanggil untuk hadir memberi kenyataan jam 2.30 petang ii di Bank Negara.
Azmin: Dakwaan RPK timbul semula sebab pilihan raya

  • Salhan K Ahmad & Aidila Razak
  • 4:18PM Mei 30 2012

Timbalan preside PKR Azmin Ali berkata dakwaan berhubung siasatan ke atas pemilikan hartanya sehingga jutaan ringgit sengaja ditimbulkan memandangkan pilihan raya umum akan berlangsung tidak lama lagi.

Dakwaan itu sengaja ditimbulkan di blog Malaysia Today walaupun beliau telah menyerahkan semua bukti yang diminta ketika disiasat 17 tahun lalu, katanya.
NONE"Saya tidak ada wang sebanyak itu. Namun dengan semua bukti yang saya kemukakan, kenyataan bank, dokuman yang diminta, saya serahkan semuanya kepada pihak berkuasa.

"Mereka patut putuskan apa yang hendak dilakukan selepas itu. (Siasatan dilakukan sejak) 17 tahun lalu.
Azmin turut mengulas dakwaan Raja Petra bahawa ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan supaya siasatan rasuah itu dihentikan.
Katanya, SPRM yang dikenali dengan nama Badan Pencegah Rasuah pada masa itu sudahpun mengambil keputusan untuk tidak mendakwa Anwar atas tuduhan tersebut.
Beliau berkata demikian dengan merujuk satu tulisan berhubung kes berkenaan oleh Datin Kalsom Taib yang merupakan isteri kepada bekas pengarah BPR Datuk Shafee Yahya.
Menurut buku bertajuk "The Shafee Yahya Story: Estate Boy to ACA Chief" itu, Kalsom menceritakan bahawa Anwar sepatutnya didakwa kerana mempengaruhi Shafee untuk menutup penyiasatan ke atas Azmin.
Pendakwaan tersebut bagaimanapun tidak disertakan ketika Anwar dibawa ke mahkamah.
Kenapa timbul semula?
"Kenapa sekarang Raja Petra (pengendali Malaysia Today) timbulkan? Sebab pilihan raya sudah dekat," katanya dalam satu wawancara dengan Malaysiakini hari ini.
Tambahnya, beliau tidak perlu membuat penjelasan kepada Raja Petra kerana beliau sudahpun memberi kerjasama kepada pihak berkuasa, 17 tahun lalu.
"Sekarang (Raja Petra) mahu saya ulang perkara sama?," katanya yang menambah, rakyat juga mengetahui "siapa sebenarnya Raja Petra."

"Rakyat boleh melihat waktu (yang dipilih untuk menimbulkan) dakwaan ini," katanya lai.

Beliau mengulas dakwaan Raja Petra yang mendakwa memiliki "fail rahsia" berhubung siasatan SPRM (Badan Pencegah Rasuah pada masa itu) bertarikh 1995 berhubung transaksi saham, hartanah dan kenderaan Azmin.
Ekoran itu, SPRM membuat laporan polis ke atas Raja Petra berhubung pendedahan dokumen siasatan berkenaan dalam tulisan bertajuk MACC 'Deep Throat' comes out of the closet (Pemberi maklumat SPRM dedah identiti diri) yang disiarkan semalam.
Laporan hari ini menyebut, Panel Penilaian Operasi SPRM juga akan mengadakan mesyuarat untuk melihat semula dakwaan itu.
Nizar mohon maaf isu bidaan WWW1
10:19AM Mei 30 2012
Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memohon maaf berhubung mesej Twitternya berkaitan isu bidaan nombor pendaftaran WWW1 yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Beliau berkata, apa yang dinyatakan dalam laman Twitternya itu tidak bermaksud untuk mempertikaikan keputusan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail yang menawarkan bidaan tertinggi sebanyak RM520,000.

Sebaliknya, kata beliau, kenyataan itu dibuat secara umum atas pandangan seorang rakyat.

“Jika ada yang menuduh saya menghina Sultan, itu sudah keterlaluan, kerana saya tiada niat untuk berbuat demikian," lapor akhbar Sinar Harian yang menghubungi beliau semalam.

“Itu hanya pandangan saya sebagai rakyat biasa yang melihat senario di negara ini bahawa masih ramai yang hidup dalam kesempitan dan memerlukan perhatian,” tambahnya

Nizar memohon maaf melalui mesej Twitter berbunyi:  "Jika ada mana-mana pihak yang tergores hati dengan mesej Twitter itu, saya mohon maaf".

“Itu hanya pandangan saya sebagai rakyat biasa yang melihat senario di negara ini bahawa masih ramai yang hidup dalam kesempitan dan memerlukan perhatian,” katanya kepada Sinar Harian.
Mohammad Nizar yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak berkata, dalam hal itu, teguran sama tetap akan diberikan beliau kepada lain-lain pemimpin.

“Mungkin kerana bidaan tertinggi dibuat Baginda Tuanku, jadi orang katakan tindakan saya itu cuba menghina Sultan, sedangkan bukan itu maksud saya,” katanya.

Sebelum ini, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim bertitah menerusi mesej Twitternya, mempertahankan pembidaan nombor pendaftaran WWW 1 oleh ayahanda baginda Sultan Johor sambil menegaskan, kerabat diraja Johor tidak mengambil sebarang wang daripada kerajaan.

Baginda juga bertitah bahawa pihak-pihak yang mempertikaikan perkara itu boleh bertanya kepada Menteri Besar Johor ataupun mana-mana pegawai-pegawai Kerajaan Negeri.
Azmin: Saya yakin saya tidak ambil rasuah
Jamilah Hamzah
30 Mei 2012
azmin
$entry.content.caption.value
PETALING JAYA - Azmin Ali menegaskan, dakwaan laporan portal Malaysia Today, kendalian Raja Petra Raja Kamaruddin bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Badan Pencegah Rasuah (BPR) agar kes rasuah jutaan ringgit membabitkan beliau ditutup ketika menjadi  Timbalan Perdana Menteri 17 tahun lalu, menunjukkan ada agenda "jahat" menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Timbalan Presiden PKR ini menyebut pada tahun 1995 beliau telah memberi kerjasama kepada BPR dan siasatan telah dijalankan terhadapnya ketika itu.

"Tuduhan RPK ini memang sesuatu yang jahat dan tidak berasas.

"Saya rasa beliau sudah hilang pertimbangan dan mempunyai agenda tertentu untuk Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang," kata Azmin kepada media ketika ditemui petang tadi.

Azmin turut persoalkan rasional perkara itu dibangkitkan pada masa sekarang kerana ia telah berlaku 17 tahun lalu dan siasatan telah pun dijalankan terhadapnya.

"Saya sudah lunaskan tanggungjawab dengan memberi kerjasama kepada BPR dan Anwar juga telah menyuruh saya berbuat demikian.

"Saya yakin saya tidak amalkan rasuah dan sebab itu saya tampil bekerjasama memberi maklumat yang diperlukan oleh BPR ketika itu," katanya lagi.

Azmin juga berkata, sekiranya beliau dipanggil untuk disiasat semula itu, terpulang pada pihak berwajib.
Pemuda Umno dan NGO buat laporan polis terhadap Nizar

30 Mei 2012
Pemuda Umno dan NGO buat laporan polis terhadap Nizar
Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin
JOHOR BAHRU - Pergerakan Pemuda Umno Pulai dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan polis terhadap bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin berhubung kenyataannya yang dianggap biadap terhadap Sultan Johor Sultan Ibrahim.

Laporan polis itu dibuat pada pukul 9.30 malam tadi oleh Setiausaha Kerja Pemuda Umno Pulai Asyik Rahmat di Balai Polis Tampoi.

"Kami sebagai rakyat Johor berasa amat marah dan tersinggung dengan kenyataan Mohamad Nizar yang memfitnah Sultan Johor bahawa baginda telah menyalahguna wang rakyat dalam pembelian nombor plat WWW 1," katanya pada sidang media malam tadi.

Turut hadir pada sidang media itu ialah wakil dari Perkasa Parlimen Pulai, Pekida Zon Kempas, KRT Skudai Kiri dan Persatuan Dewan Belia Jaya serta lebih 50 anggota mereka.

Menurut Asyik, mereka menyokong kenyataan yang dibuat Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Idris di dalam Twitternya bahawa pembelian nombor plat itu menggunakan duit peribadi Sultan Johor dan bukan wang rakyat.

"Sehubungan dengan itu, kami meminta Mohamad Nizar meminta maaf secara terbuka terhadap Sultan Johor," katanya sambil menambah, Sultan Johor amat pemurah terhadap rakyat menerusi pelbagai sumbangan sebagaimana yang dibuktikan menerusi program Jelajah Kembara Mahkota.

Polis, kata beliau, perlu membuat siasatan terperinci dan mendalam terhadap kenyataan yang dianggap menghasut, Mohamad Nizar itu.

Sementara itu Ketua Wanita Umno Johor Datuk Sharifah Azizah Syed Zain berkata pergerakan itu amat kesal dengan kenyataan bekas menteri besar Perak itu.

"Kenyataan Mohamad Nizar itu telah mendedahkan lagi perangai buruknya terhadap khalayak ramai," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, adalah lebih baik bagi Mohamad Nizar tidak membuka mulutnya dan memfitnah Sultan Johor memandangkan beliau tidak berasal dari negeri ini dan tidak mengetahui latar belakang Kesultanan Johor. - Bernama
Tibai mahu SPRM siasat Azmin Ali

30 Mei 2012
PUTRAJAYA - Kumpulan Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (Tibai) meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan terhadap anggota Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali berhubung  dakwaan terbabit rasuah ketika menjadi Setiausaha Sulit kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kumpulan itu bertegas akan mengadakan demonstrasi di hadapan ibu pejabat SPRM sekiranya badan bebas itu tidak memulakan siasatan dalam tempoh seminggu.

Mursyidul Am Tibai Zahid Md Arip berkata desakan itu dibuat ekoran pendedahan pengarang portal Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin kononnya Anwar ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri telah mengarahkan kes rasuah jutaan ringgit membabitkan Azmin yang ketika itu setiausaha sulitnya, ditutup.

"Kami minta SPRM buka semula fail siasatan," katanya kepada pemberita sebelum membuat laporan kepada SPRM, di sini, hari ini.

Semalam, Raja Petra mendakwa mendapat maklumat mengenai salah guna kuasa oleh Anwar untuk menghalang siasatan terhadap Azmin daripada seorang bekas pegawai kanan SPRM, yang menyerahkan dokumen sulit bertarikh 15 Mei 1995 itu di London bulan lalu.
Dalam portalnya, Raja Petra mendakwa berdasarkan dokumen di bawah Akta Rahsia Rasmi, BPR mempunyai bukti jelas Mohamed Azmin dan isteri, Shamsidar Taharin memiliki saham, rumah dan kereta mewah bernilai kira-kira RM1.5juta dan hampir RM10 juta dalam bentuk wang tunai dan cek.- Bernama
Bekas pemimpin PKR Zahrain mahu SPRM buka semula kes Azmin
Nurul Aini Mohamed Ali
30 Mei 2012
Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim
Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim
PETALING JAYA - Bekas pemimpin PKR, Datuk Seri Zahrain Hashim mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka semula kes rasuah jutaan ringgit, yang disiasat 17 tahun lalu, melibatkan Azmin Ali.

Azmin, Timbalan Presiden PKR, hari ini menyifatkan dakwaan laporan portal Malaysia Today, kendalian Raja Petra Raja Kamarudin bahawa Ketua Pembangkang,  Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Badan Pencegah Rasuah (BPR) agar kes rasuah jutaan ringgit membabitkan beliau ditutup ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, sebagai tidak berasas.

"Saya mendesak agar SPRM mengkaji semula dan menyelidik semua bukti yang berkaitan berhubung kes rasuah ini," kata beliau pada sidang media, hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bayan Baru berkata, ini jelas menunjukkan yang Anwar satu masa dahulu menyalah guna kuasa sebagai Timbalan Perdana Menteri apabila sewenang-wenangnya mengarahkan kes berkenaan ditutup.
"Jika ada sebarang bukti tertentu oleh bekas pekerja BPR, mereka perlu dedahkan semula agar tindakan undang-undang dapat diambil segera," katanya yang meninggalkan PKR dua tahun lalu dan kini bertindak sebagai wakil rakyat Bebas.

Beliau juga berkata, walaupun perkara yang didedahkan merupakan isu lama, jika tidak diambil tindakan akan menjejaskan kredibiliti SPRM.
Dalam satu mesej Twitter lewat semalam, Azmin berkata, "persetankan mereka. Nabi Musa dan Nabi Yusuf juga difitnah. Saya manusia kerdil. Pohon kekuatan dari ALLAH SWT."
Ia adalah pendedahan dibuat oleh pihak yang berkenalan dengan Azmin sejak kebelakangan ini.

Laporan media memetik portal Raja Petra berkata, Anwar mengarahkan kes rasuah jutaan ringgit membabitkan Azmin ditutup ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Raja Petra sebelum ini  mendakwa Anwar yang juga Menteri Kewangan ketika itu bertindak lanjut (NFA) ke atas Azmin dan menghapuskan fail siasatan walaupun mempunyai cukup bukti untuk menahan dan mendakwanya.

Malah menurut Raja Petra, maklumat itu diperoleh daripada seorang bekas pegawai kanan BPR (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM) yang menyerahkan dokumen sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi itu di London bulan lalu.

Raja Petra mendakwa berdasarkan dokumen berkenaan, BPR mempunyai bukti jelas Azmin dan isteri, Shamsidar Taharin memiliki saham, rumah dan kereta mewah bernilai kira-kira RM1.5 juta dan hampir RM10 juta dalam bentuk wang tunai dan cek.

Semua urus niaga yang disah dan diperakui bank adalah antara beratus-ratus fail dokumen yang diserahkan pegawai SPRM itu selain laporan polis dan siasatan, penyata akaun dan bank, salinan cek, baucer dan nota kontrak.

“Saya mesti nyatakan bahawa kandungan fail yang tebal itu mengambil masa cukup lama untuk dibaca dan difahami, bukan saja sangat menarik tetapi memberi kesan yang sangat buruk kepada Anwar dan Azmin," kata Raja Petra dalam portalnya.

“Dalam fail itu juga menyatakan Azmin menerima RM15,000 sebulan daripada seorang ahli perniagaan terkemuka bergelar Tan Sri dan perkara itu masih berlaku," kata Raja Petra.

Demonstrasi, Mekah Kurangkan Jamaah?

Subky Latif, 30 Mei 2012
KONONNYA jamaah haji dari  Malaysia justeru unjukrasa Bersih 3.0 antaranya ada sama di Mekah dan Madinah.

Kerajaan Arab Saudi dikatakan oleh kerajaan Najib amat sensitif dengan tunjuk perasaan itu, maka ia menimbang untuk mengurangkan jamaah haji dari negara kita.

Maka menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam di  Malaysia mengguna isu Bresih 3.0 kerana reaksi kerajaan Mekah itu.

Kalau betul kerajaan Saudi marahkan orang yang berbaju kuning di dua kota suci itu apa kecekapan diplomasi Wisma Putra dapat lakukan bagi menenangkan gangguan yang ada  dalam kepala pemerintah Arab Saudi?

Jika justeru itu jamaah haji kita dikurangkan, maka jangan salah tunjuk perasaan, tetapi ia tanda diplomasi Wisma Putra lemah. Bolehlah disalahkan Bersih 3.0 itu, tetapi Wisma Putra mesti menunjukkan kebijaksanaan supaya kes sesenang itu dapat melenyapkan gangguan politik Arab Saudi.

Brigadier Jamil Khir janganperendah keupayaan Wisma Putra dalam kes seremah itu.

Saya tidak fikir Raja Saudi tidak dapat tidur kerana beberapa puluh orang pelajar kita ikut berbaju kuning hari itu.

Kalau Raja Saudi sensitif terhadap gelombang unjukrasa yang melanda banyak negara Arab, ia mesti berbuat sesuatu yang boleh mengelakkan rakyat Saudi menyintai kerajaannya lahir dan batin.

Jika Raja Saudi tidak dapat tidur, bukan diganggu oleh Bersih 3.0 tetapi mereka terganggu dengan Arab spring yang berlaku di sekeliling negaranya.

Ada unjukrasa yang seratus kali lebih besar berlaku di Yaman yang berkongsi sempadan dengannya, di Bahrain yang berkongsi budaya dengannya, Mesir yang hanya dipisahkan oleh Laut Khalzum, Libya yang sama-sama kaya minyak dan yang belum reda di Syria yang masih dalam berberang sekarang.

Apa yang berlaku di semua negara Arab itu mengetuk pintu hati ke semua rakyat Saudi. Yang menarik atas kejadian itu lebih ramai dari tidak tertarik.

Jangan kata apa yang berlaku di setiap negara itu tidak ada rakyatnya di Arab Saudi. Kalau rakyat Malaysia yang belajar di Mekah dan Madinah ada reaksi atas Bersih 3.0,  apakah rakyat Mesir, Yaman, Libya, Syria dan Bahrain yang berada di Saudi tidak tertarik dengan perkembangan dalam negara masing-masing?

Pergolakan di semua negara Arab itu sudah berlaku sebelum musim haji yang lalu. Jamaah haji dari semua negara itu tentu membincangkan perkara itu dengan rakyat negara masing-maing yang berada di Mekah dan Madinah dan mereka juga bercakap mengenaikan dengan lain-lain jamaah Arab termasuk rakyat Saudi sendiri.

Adakah Mekah mengurangkan jamaah haji dari setiap negara yang bergolak itu dalam musim haji yang lalu?

Sekarang ada hasil yang baik di Mesir, Tunisia, Libya dan Yaman. Malah Maghribi dan Jordan menyesuaikan keadaannya dengan dunia Aran. Apakah hasil pergolakan di semua negara itu tidak menarik perhatian watan Saudi?

Apakah jamaah mereka yang naik haji nanti tidak membincangkan keseronokan mereka atas suassana baru di negara masaing-masing?

Maka kalau Saudi hendak mengurangkan jamaah haji dari Malaysia kerana ada orang berbaju kuning di dua kota tempoh hari, maka mereka perlu fikirkan untuk mengurangkan jamaah haji dari semua negara Arab yang baru lepas dari pemerintihan totalitarian itu.

Lagi pun Arab Saudi ada pengalaman menghadapi tunjukperasaan jamaah Iran beberapa musim haji selepas Shah Iran tumbang. Semangat anti Raja Saudi itu bukan sekadar dinyatakan di   Iran tetapi dinyatakan dalam tunjukperasaan besar-besaran di  Mekah. Kerajaan Saudi dapat menanganinya.

Berpuluh ribu orang menunjukrasa di sekeliling Masjidil  Haram. Bukan sekadar kurang dari 100 berbaju kkuning di luar musim haji.

Ada  cadangan Saudi untuk mengurangkan jamaah Iran masa itu. Tetapi Ayahtullah Khomeini mengugut untuk tidak menghantar jamaah kiranya ada langkah mengurangkannya.

Jamaah Iran tetap dapat naik haji mengikut qotanya.

Kerajaan Saudi tentu memahami perkembangan dunia. Tentu dia memberi reaksii yang berlebihan dalam semua perkembangan.

Lagi pun mereka tahu PRU 13 belum menjamin BN terus berkuasa. Kiranya PRU berlaku sebelum haji, maka yang mengetuai jamaah haji Malaysia ada orang sama dalam  Bersih 3.0. Tentulah Bersih 3.0 tidak lagi  jadi isu bagi kerajaan Saudi. Tidak berbangkit lagi mengurangkan jamaah dari Malaysia.

Guru Takmir agen penggerak Masyarakat

Mohd Sabri Said, 30 Mei 2012
PULAU PINANG: Guru Takmir Pulau Pinang bukan sahaja bertanggungjawab menyampaikan ilmu agama kepada masyarakat tetapi juga perlu menjadi agen pengerak menerangkan dasar Kerajaan Negeri supaya masyarakat di kampung mendapat info sebenar kata Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), Datuk Saleh Man.

Katanya, peranan besar itu hendaklah disebarkan agar apa yang Kerajaan Negeri laksanakan terutamanya membabitkan Maipp, Pusat Urus Zakat (PUZ) ataupun Jabatan Hal Ehwal Agama Pulau Pinang (JHEAPP) diketahui umum.

"Guru Takmir besar perananya di dalam masyarakat. Selain menyampaikan seruan agama mereka juga kena aktif sampaikan dasar Kerajaan Negeri yang selama ini disembunyikan oleh media, " tegasnya ketika merasmikan program Ijtimak Guru Takmir Peringkat Negeri 2012 di Hotel Naza Talyya, Tanjung To Kong semalam.

Baginya yang juga bekas Guru Takmir menyedari, tugasan mengajar di masjid dan surau di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) sukar untuk sampaikan perkara yang benar kerana boleh menimbulkan suasana yang sensitif.

Berlainan dengan era sekarang di mana Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat memberikan sepenuh galakan kepada setiap guru takmir yang cergas menerangkan apa yang telah dan sedang dilaksanakan memandangkan banyak peruntukan telah dikeluarkan untuk pembangunan Umat Islam.

"Guru adalah insan mulia untuk menerangi kehidupan di darat dan laut.  Susungguhnya mereka yang berpengetahuan bagaikan bintang di langit jika hilang maka hilanglah arah tujuan, " terangnya.

Kerajaan Negeri menaruh harapan terlalu tinggi kepada Guru Takmir untuk menarik seramai mungkin anak muda ke surau atau masjid dengan memperkenalkan kaedah baru.

Masyarakat lebih peka dan faham apa yang dikeluarkan oleh para ustaz daripada bukan kalangan ilmuan Islam.

Kerajaan telah belanjakan RM20 juta tahun 2009, 2010 RM24 juta, tahun 2011 RM33.3 juta dan tahun 2012 sebanyak RM64 juta.

Beliau juga berterima kasih pada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan PUZ memberikan peruntukan khas RM1 juta kepada guru Takmir dan Pegawai Penyelaras Masjid dan Surau Negeri Pulau Pinang yang turut menyumbang tenaga dan buah fikiran demi pembangunan insan.

Guru Takmir juga akan diberikan bonus pada bulan Ramadhan nanti sebagai wang raya hasil usaha mereka membantu perkembangan Islam di Pulau Pinang.

YANG INI AKHIRAT KOD...NAK LARI MANA...
Gua sokong Najib, 76 kebaikan BN 1Malaysia tidak dapat disangkal pembangkang
Posted on Saturday, May 19 @ 07:00:15 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: imamsurau

"Gua Sokong Najib Razak!! 76 Kebaikan Barisan Nasional Pada Rakyat 1malaysia yang tidak dapat di sangkal oleh PEMBANGKANG!!

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan BN. gua sebagai anak muda malaysia sangat gembira dgn keupayaan kerajaan barisan nasional dalam meng'ekonomi'kan negara...

lu org semua boleh baca sampai muntah.. jgn malas membaca.. kah kah kah


1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilionitu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.


  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.
Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011
  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.
3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.
Pautan: Sime Darby kerugian RM1.6 bilion, CEO diarah bercuti

4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.


  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.
5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


Pautan: Pos Malaysia Rugi RM546 Juta : Menteri Perlu Tanggungjawab

7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta(Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)
Pautan: Isu pembelian Eurocopter

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyakRM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian PelanconganRM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.

20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP)yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion(antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama)RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.


Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk ‘mengendali secara atas-angin’ pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.


34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih ‘Customs, Immigration and Quarantine’ (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.

38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyakRM4.486 billion.

46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilaiRM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Bagi menampung penggunaan bahan petroleum dalam negara, Petronas terpaksa membeli daripada pembekal luar dengan kadar semasa dan mengakibatkan Rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga mengikut pergerakan harga minyak dunia. Sepatutnya, tanpa perjanjian dagangan hadapan, Petronas memperoleh keuntungan yang besar mengikut harga pasaran semasa. Dengan keuntungan ini, Petronas dapat berkongsi harga bahan petroleum yang murah untuk kegunaan Rakyat.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000(*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan hargaRM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan hargaRM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.


61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyakRM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)

63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanjaRM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion

68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadarRM65,100untuk sehari semalam.

70. “Lawatan Sambil Belajar” ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlahRM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi ‘Permata Negara’nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 jutauntuk tempoh TIGA hari.


73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyakRM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi ‘fluidized bed gasification’ yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

76 .gua dgn ini isytihar akan terus menyokong kepimpinan Najib Razak dan barisan nasional yang di pimpinnya, tanpa jasa mereka, negara tidak akanberhutang sebanyak rm 565 biliion ringgit, gua ucapkan tahniah.. kah kah kah
by @tiewnama on twitter

harakahdaily"

iPad 1Malaysia: Di Malaysia RM999, di Thailand RM256 .. bukan projek kroni kata Ahli UMNO ini..


Semakan dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia menunjukkan bahawa MalTechPro telah didaftarkan dua bulan yang lalu iaitu pada 5 April 2012 dengan modal berbayar RM1000.

35 Peratus dari sahamnya dipegang oleh Ketua Pemuda Umno Selayang yang juga Exco Pemuda Umno Malaysia merangkap Ketua Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan Pemuda Umno Malaysia, Sohaimi Shahadan.

Khamis lalu MalTechPro telah menjemput Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Ismail Sabri melancarkan 1MPad.

Kata Sohaimi, MalTechPro Sdn Bhd turut mencadangkan kepada kementerian penerangan untuk menjadikan tablet itu sebagai ganti kepada komputer netbook 1Malaysia sedia ada yang diberikan kepada pelajar sekolah.

Beliau berkata, 1Malaysia Pad yang dibangunkan sejak tahun lalu adalah produk setanding jenama lain di pasaran yang mempunyai kualiti tinggi dengan harga murah.

Selain itu, pelajar institusi pengajian tinggi yang mempunyai kad diskaun siswa boleh membeli tablet tersebut dengan diskaun istimewa.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, kementerian akan membantu dalam mempromosikan tablet itu kepada 1.4 juta pelajar seluruh negara menerusi program jelajah beli barangan Malaysia.

1Malaysia Pad berukuran tujuh inci adalah tablet yang menggunakan sistem operasi Android Gingerbread 2.3, kamera belakang tiga megapiksel dan hadapan 0.3 megapiksel, mempunyai sambungan WiFi serta dilengkapi aplikasi terbaru 1Malaysia Club, 1Malaysia Messenger dan 1Malaysia Info - Sinar Harian

Sebahagian dari 5000 unit 1MPad akan mula dipasarkan pada bulan hadapan dengan harga RM999 sebuah.

Meskipun ianya baru dipasaran produk ini dipertikaikan ramai kerana ianya menggunakan sistem operasi Android Gingerbread 2.3 yang sudah out of dated.

Harganya juga adalah terlalu tinggi jika dibandingkan dengan apa yang dibekalkan oleh Kerajaan Thailan kepada pelajarnya yang berumur enam hingga lapan tahun pada harga US$81 atau RM256 bagi setiap unit.

Kerajaan Thailand dilaporkan membekalkan kepada pelajarnya tablet yang punya screen berukuran tujuh inci yang menggunakan sistem operasi Andriod 4.0.

Bayangkan berapa banyak untung yang bakal dikaut oleh Ketua Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan Pemuda Umno Malaysia jika 1.4 Juta pelajar seluruh Negara dikerah membelinya….

*************************************

Umno businessman denies 1MPad a 'crony' project


Although the tablet computer 1Malaysia Pad (1MPad) is yet to be seen in the market, it has already drawn a lot of harsh criticisms on the Internet.

Netizens are picking on its outdated software, "exorbitant price" and even exposed the executive chairman of the company that designed and produced the tablet computer, MalTechPro Sdn Bhd, as an Umno Youth leader.

In a telephone interview withMalaysiakini yesterday, MalTechPro executive chairman Sohaimi Shahadan (left) admitted to being an Umno member, but insisted that 1MPad is not a "crony project".


"I am indeed an Umno man... everyone can do business in Malaysia, whether you are from MIC, MCA, PKR, DAP or other political parties."

"Why is 1MPad called a crony (project)? Do we have to propose that Umno people cannot be involved in business?" Sohaimi asked.

Sohaimi is a member of the Umno Youth executive council and the headof its economic and entrepreneur development bureau.

He came under the spotlight before, when it was reported that he was among those involved in the infamous "cow head protest" in front of the Selangor state secretariat building. However, Sohaimi denied that he had instigated the protest.

Overpriced, if compared with other tablets


MalTechPro, which is 35 percent owned by Sohaimi, last Thursday invited Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Minister Ismail Sabri tolaunch the 1MPad, which features a seven- inch screen and has call and camera functions.

Some 5,000 units of 1MPad will be put on sale from next month, at RM999 each.

However, netizens and technology writers feel that it is overpriced, if compared with other tablet computers in the market.

"At its current high price listed, the tablet doesn't appear to be a fantastic deal," says technology website Engadget.com's senior associate editorZach Honig.

Some also pointed out that an Ipad2 with minimum specifications costs only RM1,199 or a mere RM200 more than the 1MPad.

In addition, the tablet computer runs on the Andriod Gingerbread 2.3 operating system, which is considered outdated if compared with the latest Andriod 4.0 operating system, which is widely knowly as Ice Cream Sandwich.

The price is also seen as ridiculous, considering that the Thai government recently signed a deal with a manufacturer from China to provide seven- inch tablet computers equipped with the Andriod 4.0 operating system.

These tablet computers are to be provided to every Thai school child aged six to eight years at a price of US$81 or RM256 a unit, a comparison chart that went viral on Facebook points out.

DAP's Jelutong MP Jeff Ooi, who is familiar with the latest developments in computer technology, told Malaysiakini that a tablet computer with specifications similar to the 1MPad if mass produced in Shenzhen, China, would cost only US$110 to US$120 - or RM347 to RM380 a unit.

‘No government funds involved'

Some netizens also expressed concern that the price of the 1MPad would be subsidised by the government if forced on the 1.4 million university students under a discount card programme that covers the students.

"The price is too expensive. RM999 each for the first 5,000 units only. The news report also says it might substitute the 1Malaysia Netbook, which is now used by the students. At the end, the cost will still be borne by taxpayers," says a netizen in the Cari Chinese Forum who calls himself San Ye Cao Fu.

However, Sohaimi denied that the product, named with Prime Minister Najib Abdul Razak's political slogan 1Malaysia, would be provided with subsidy from the government.

"All is done by me (and my business partners) on our own. It has nothing to do with the government."

Sohaimi said any discount given to students would be borne by MalTechPro, as it is part of the company's corporate social responsibility.

The company would never persuade the government to make it compulsory for every student to buy the 1MPad as MalTechPro's intention is to give consumers an alternative to the dominant Apple Ipad and Samsung Galaxy Tab.

"Purchase at your liberty... We will not ask the government to provide every student with a 1MPad."

Asked whether the tablet was overpriced, Sohaimi replied, "Those who want to buy Ipad can still buy it at their liberty. We just want to provide an alternative."

Manufactured locally, not in China

He also denied that 1MPad was manufactured in China, as widely speculated by netizens. Sohaimi said it was produced at an original equipment manufacturer (OEM) plant in Selangor.

"However, the sources of the components are mixed, some are imported and some are locally manufactured."
A search with the Companies Commission of Malaysia showed that MalTechPro was registered only two months ago, on April 5, with a paid-up capital of RM1,000.

Sohaimi is one of the major shareholders, with a 35 percent stake, while the other three shareholders hold stakes of between 10 percent and 35 percent each.

Asked about the "newness" of the company, Sohaimi said MalTechPro was only one of the subsidiary companies that he and his partners had set up for their businesses, and that they have a "parent company".

However, he refused to name parent company and would only say that he has been involved in businesses for 15 years and that he and his partners have set up some 20 companies in all.

They have enough capital to expand the 1MPad business if needed. Therefore, the fact that MalTechPro's paid-up capital is only RM1,000 is irrelevant.

"We have a lot of money that we can pump into the company anytime," Sohaimi said.

"I am not a government official and this is not the first day of my business. So, there is no issue (of me) using government funds in this business."


Malaysiakini

Siapakah Hiu Woong Sin neh...Yang Malukan Najib sampai 2 kali ?

Hiu Woong Sin anak Malaysia yang menjerit dan menganggu Najib dengan jeritan " Bersih, bersih...." di O2 Arena London semasa majlis perjumpaan dengan pelajar dan rakyat UK tempoh hari. Dengan kenyataan cabaran Debat oleh Exco pemuda UMNO kepada Hiu agak tersilap langkah dan tertempias kepada Najib pulak. 
 
 PANAS!! Exco Pemuda UMNO sifatkan Najib 'lemah jiwa' kerana tolak debat?

Sila fahamkan betul-betul apa yang dikatakan oleh Exco Pemuda Umno Datuk Muhd Khairun Che Aseh ini, dia kata Hiu Woong Sin "lemah jiwa" kerana menolak cabaran debat dengan pergerakan itu..

Beliau juga menyifatkan tindakan Hiu itu sebagai "(ayam) berkokok di luar gelanggang, tiba di tengah menyusup di celah kelangkang."

Ha..ha..ha.. sebijik kena kat Najib
..

Kalau Woong Sin dikatakan "lemah jiwa" kerana menolak cabaran debat maka Najib pun samalah..

Dalam gelanggang sendiri berkokok riuh rendah seumpama pahlawan.. tapi bila dicabar berdebat oleh DSAI menyusup di celah kelangkang Rosmah..

Sampai Moderator debat Rafizi-Kahiry pun menjadi mangsa kritikan pencacai UMNO yang sayang dan tak mahu tengok Najib malu dan terkencing atas pentas debat..

Bukan pencacai saja yang sibuk mempertahankan Najib.. malah Menteri-menteri yang dah boleh dianggap expired pun sibuk mempertahankan Najib..

Apa?? Najib dah tak ada mulut ke untuk menjawab?

Yang ni orang tua-tua kata meludah ke langit atau menepuk air di dulang.. budak-budak sekarang kata kerja bodoh.

Nak meludah tu tengok keliling dulu sedara... kan dah kena kepala Najib.- dari ASD


Tolak debat perbuatan 'lemah jiwa', kata exco Pemuda Umno

Exco Pemuda Umno Datuk Muhd Khairun Che Aseh menyifatkan Hiu Woong Sin - individu yang mengganggu ucapan perdana menteri di London baru-baru ini - sebagai "lemah jiwa" kerana menolak cabaran debat dengan pergerakan itu.

"Rupanya tuan tidak seperti raja pahlawan. Oleh itu, saya menyerah kepada rakyat untuk membuat penilaian terhadap beliau," katanya.Beliau juga menyifatkan tindakan Hiu itu sebagai "(ayam) berkokok di luar gelanggang, tiba di tengah menyusup di celah kelangkang.
"

Sebelum ini pihaknya telah mengutus surat kepada Hiu untuk berdebat melalui Kelab Umno di

London.Kemudian, pemuda itu membalas dalam laman sosial Facebooknya bahawa beliau sedia berdebat dengan Pemuda.

Bagaimanapun Hiu kemudiannya menolak cadangan untuk berdebat, seperti dalam surat kepada pengarang Malaysiakini bertajuk "A reply to Umno Youth challenge to debate".

"Saya menghargai mesej beliau kerana tidak sanggup menerima pelawaan saya. Kita hormat ketidaksanggupan beliau," kata Muhd Khairun dalam sidang media.-Malaysiakini

Maklumat Bocor : Calon MB selangor Ezam Kotak ?

PANAS! Najib Altantuya Pilih Ezam Mohd Noor Calon Menteri Besar Selangor??


Selain mahu mempertahankan Putrajaya, Najib Altantuya juga ghairah untuk merampas Selangor semula daripada tangan Pakatan Rakyat. Antara sebab kenapa Selangor menjadi sasaran sudah tentulah kerana negeri itu merupakan negeri yang paling kaya dalam Malaysia.

Keghairahan Najib Altantuya mahu menawan Selangor bukan saja disandarkan kepada kesediaannya menjadi Pengerusi UMNO Selangor tetapi juga melalui kekerapannya turun ke negeri itu.Walaupun berasal dari Pahang tetapi Najib dilihat lebih kerap turun dan mencurahkan wang yang banyak untuk Selangor berbanding negeri kelahirannya sendiri.

Berjaya mempertahankan Putrajaya dan menawan Selangor sekaligus adalah impian politik Najib dalam pilihanraya umum ini.Tetapi sebagaimana kata bekas Presiden MCA, Ling Liong Sik, cabaran Najib untuk menawan Selangor ialah imej kerajaan dan pimpinan negeri itu yang diketuai oleh Khalid Ibrahim yang dilihat mempunyai imej lebih baik, bersih dan telus berbanding UMNO dan BN.

Dalam masa yang sama imej UMNO Selangor tetap tidak menunjukkan peningkatan kerana wajah-wajah pemimpin yang ada adalah wajah yang langsung tidak meyakinkan rakyat seperti Noh Omar atau Zin Mohamed dan lain-lain Ketua UMNO Bahagian. Wajah pemimpin muda dan pelapis yang membanggakan langsung tidak ada dalam barisan kepimpinan UMNO Selangor sekarang ini.

Bercakap soal kualiti kepimpinan di Selangor, bukan saja Ling Liong Sik tetapi sebahagian besar penduduk Selangor sendiri tidak yakin UMNO mampu merampas kembali negeri itu jika bersandarkan wajah pemimpin yang sedia ada. Bahkan ramai pula yang tidak mahu memberikan UMNO kemenangan jika wajah-wajah yang ada ini dikekalkan.

Dalam soal pemilihan calon pilihanraya di Selangor, Najib Altantuya sendiri memahami keadaan itu. Meletakkan calon-calon dari kalangan pemimpin UMNO semata-mata mungkin akan menyebabkan kekalahan diketahui lebih awal lagi.

Mahu tidak mahu, Najib terpaksa meletakkan calon yang dianggap "winnable" dan bukan dari kalangan kepimpinan UMNO Bahagian bagi merealisasikan hasratnya menawan negeri itu.

Bagi Najib mengetepikan sebahagian besar pemimpin UMNO dan menggantikannya dengan calon "winnable" adalah jalan terbaik untuk mencapai kemenangan serta lebih mudah untuk meyakinkan pengundi, terutama pengundi muda dan atas pagar.

Lagi pula dalam setiap kali kunjungan Najib Altantuya ke Selangor, beliau sering menekankan faktor "winnable" dan ikrar daripada pemimpin UMNO bahagian-bahagian bahawa mereka akan akur dengan sesiapa saja calon yang dipilih oleh pucuk pimpinan juga sudah pun diperolehi.

Malahan Mahathir sendiri dalam perjumpaannya dengan jentera BN Selangor turut menekankan betapa pentingnya mengutamakan parti melebihi kepentingan peribadi. Kata Mahathir, kemenangan UMNO lebih penting dari kemenangan peribadi.

Saranan Najib Altantuya dan Mahathir itu pada asasnya adalah bagi memudahkan calon-calon yang bermasalah atau mereka yang memegang jawatan dalam UMNO tetapi tidak diyakini boleh menang, untuk diketepikan. Dari segi politiknya, Najib Altantuya sudah ada kebebasan untuk memilih calon tanpa terikat dengan kehendak UMNO Bahagian-bahagian.

Oleh itu, difahamkan lebih daripada 50 peratus calon pilihan Najib untuk mewakili UMNO di Selangor dalam piliharaya akan datang ini bukan terdiri daripada kepimpinan UNMNO Bahagian.

Sebahagian mereka yang dipilih ialah kalangan pemimpin NGO, tokoh motivasi, tokoh pengguna dan kalangan profesional yang terdiri daripada arkitek, jurutera, akauntan dan pegawai ban
k.

Bagi kalangan profesional yang dipilih, mereka ini tidak memegang jawatan yang penting dalam UMNO tetapi disenangi di kalangan penduduk tempatan manakala bagi pemimpin NGO pula pemilihan mereka lebih kepada kekerapan muncul di dada-dada media yang pada Najib menunjukkan kesungguhan mereka membantu perjuangan politiknya.

Calon Menteri Besar pilihan Najib ialah Ezam Mohd Nor yang kini merupakan seorang Senator dan

penasihat Tibai, sebuah NGO yang berperanan menghentam Anwar berkaitan isu-isu seks dan moral.
Beliau difahamkan akan diletakkan bertanding di DUN Sri Muda untuk berhadapan dengan Ketua Penerangan PKR Selangor, Suhaimi Shafiei.

FD Iskandar, Bendahari UMNO Selangor dan Rozali Ismail, pemilik Puncak Niaga yang sebelum ini turut disebut-sebut sebagai bakal Menteri Besar jika UMNO kembali berkuasa, didapati tiada dalam senarai calon pilihanraya.

Calon tunggal Menteri Besar hanyalah Ezam Mohd Nor.

Turut dicadangkan untuk dipilih sebagai calon Umno di Selangor ialah beberapa tokoh NGO seperti Pengerusi Gerakan Anti Penyelewengan Selangor atau GAPS, Hamidzun Khairuddin, tokoh pengguna Dr Maamor Othman, tokoh motivasi Fadzillah Kamsah, Pengerusi Jati, Dr Hassan Ali, bekas Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin dan beberapa lagi daripada kalangan profesional yang sedang berkhidmat dengan sektor swasta.

Hamidzun difahamkan akan diletakkan bertanding di Dun Sementa, Dr Maamor di Ampang dan Fadzillah Kamsah dijangka diletakkan di DUN Bukit Antarabangsa untuk menentang Azmin Ali.

Bagi Dr Hassan Ali dan Zulkifli Nordin pula, kedua-dua mereka akan melalui ranjau "kamikaze" dalam piihanraya kali ini kerana Najib Altantuya lebih berminat untuk meletakkan kedua-duanya bertanding di peringkat Parlimen dengan Hassan Ali dijangka diletakkan di Gombak untuk berhadapan dengan Azmin Ali manakala Zulkifli Nordin pula di Shah Alam untuk menentang Khalid Samad.

Daripada sudut yang lain, Najib Altantuya nampaknya benar-benar mahu membuatkan Azmin Ali begitu sibuk dan menghadapi cabaran paing sengit kali ini.

Jika Azmin bertanding di Gombak, musuhnya ialah Hassan Ali manakala jika bertanding di DUN Bukit Antarabangsa pula, cabarannya ialah Dr Fadzillah Kamsah.

Bersandarkan kepada asas "winnable" juga, calon daripada kalangan pemegang jawatan dalam UMNO hanya akan dipilih sekiranya mereka itu benar-benar boleh membawa kemenangan dan bersih daripada sebarang masalah, selebihnya kouta itu akan dipilih daripada kalangan AJK Bahagian atau pun golongan profesional yang diketahui mirip kepada UMNO.

Bagi Noh Omar dan Zin Mohamed pula, walaupun mereka tidak begitu disenangi oleh ramai penduduk Selangor tetapi berasaskan jawatan sebagai Timbalan Pengerusi UMNO Selangor dan Penyelaras BN Selangor serta hubungan akrab dengan Najib, kedua-duanya dijangka akan dikekalkan untuk bertanding di kerusi Parlimen sedia ada iaitu di Tanjung Karang dan Sepang.

Persoalan yang menarik untuk dilihat ialah sama ada tindakan Najib Altantuya mengetepikan sebahagian besar pemimpin UMNO ini akan menyebabkan berlakunya sabotaj ketika pilihanraya atau sebaliknya.

Jika berlaku sabotaj oleh mereka yang tidak terpilih itu, harapan Najib Altantuya untuk mencapai kemenangan pasti menjadi bertambah sukar.

Kiranya sabotaj dapat dielakkan dan pemimpin UMNO yang tidak terpilih itu dapat memberikan kerjasama sepenuhnya, UMNO dan BN mungkin mampu memberi cabaran sengit kepada Pakatan Rakyat.

Apakah UMNO Selangor sedia menerima Ezam menjadi Menteri Besar?

Mahukah mereka melihat kalangan yang pernah rapat dengan Anwar dan kini berdiri atas pelbagai NGO dan hanya bermodalkan isu-isu seks dan moral yang dikaitkan dengan Anwar tetapi tidak memegang apa-apa jawatan dalam UMNO, mengambil alih pula kedudukan sebagai Yang Berhormat.

Apakah juga pemimpin UMNO Selangor sentiasa patuh dan berpegang kepada ikrar yang mereka lafazkan kepada Najib Altantuya bahawa mereka akan akur sesiapa saja calon yang dipilih?

Tetapi mengenali kebanyakan yang bergelar pemimpin dalam UMNO yang hanya mengutamakan kepentingan peribadi melebihi segala-galanya, formula Najib Altantuya di Selangor ini mungkin membawa kekalahan yang lebih parah lagi.-JP

PECAH BERITA! Skandal Scorpene: Daim Zainuddin Dan Mahathir Turut Terlibat Selain Najib ?


Badan Hak Asasi Manusia, SUARAM, mendedahkan nama individu yang rapat yang mempunyai kaitan dengan bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin, disebut dalam kertas siasatan pendakwaan berhubung dengan skandal rasuah pembelian dua buah kapal selam kelas Scorpene pada 5 Jun 2002.

Peguam Perancis yang mewakili SUARAM, Joseph Brehem mendedahkan penemuan terbaru tersebut semasa sidang media yang diadakan di Kelab Wartawan Asing (International Reportes Club) di Bangkok, Thailand, setelah Joseph gagal memasuki Malaysia walaupun telah memohon visa kerja beberapa minggu lalu.

Joseph ketika menerangkan penemuan tersebut menambah, Daim dan bekas perdana menteri, Mahathir menggunakan proksi mereka dalam urusan pembelian kapal selam untuk kepentingan kewangan Umno-APCO yang melibatkan pembiayaan wang pembayar cukai yang sangat banyak iaitu sebanyak EUR2.1 bilion (RM7.3 bilion).

Dalam sidang media yang dipancarkan ke seluruh dunia menerusi laman sesawang video popular, Ustream, Joseph mendedahkan lagi isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor mempunyai hubungan rapat dengan isteri pakar strategis Najib Altantuya, Razak Baginda, iaitu Mazlinda Makhzan.

Mendedahkan lanjut, Joseph menambah, Dokumen 97 yang dirampas dari pejabat Thales International di Paris, Perancis menunjukkan bahawa Razak Baginda dan Mohd Ibrahim Noor dua adalah individu utama yang dirujuk juga sebagai orang tengah dalam urusan pembelian dan hubungan erat antara Najib Altantuya dan Mahathir.

Dokumen 97 itu juga menjelaskan nota yang tertulis di dalamnya adalah sebagai dokumen perlu dan mesti digunakan sebagai rujukan pindahan pembayaran kepada individu dan organisasi politik rejim pemerintah iaitu Umno-APCO.

Malah, dokumen itu juga membuktikan bahawa kaitan antara kedua mereka adalah seperti berikut:

a) Razak Baginda adalah orang suruhan Najib Altantuya, dan;

b) Mohd Ibrahim Noor adalah orang yang rapat dengan Daim Zainuddin.

Berhubung dengan isu sama ada Najib Altantuya dan enam individu lain yang dipohon SUARAM untuk hadir ke mahkamah, Joseph menjelaskan ia sememangnya tidak mustahil untuk memanggil kesemua mereka sebagai saksi perbicaraan, dan sekiranya enggan, mahkamah akan mengeluarkan sapina ke atas mereka.

Jika sapina telah dikeluarkan tetapi masih enggan hadir, makan amaran waran tangkap kod merah akan dikeluarkan, iaitu kod tertinggi bagi polis antarabangsa (Interpol) untuk bertindak setelah kesemua prosedur dipatuhi.

Joseph juga menambah, amaun rasuah yang diperolehi daripada pembelian kapal selam ini boleh digunakan untuk pembinaan hospital, sekolah, jalan raya dan infrastruktur kemudahan awam kerana hasil siasatan menunjukkan wang rasuah boleh melebihi jumlah asal yang dianggarkan iaitu RM3 bilion.

Wartawan yang hadir dari seluruh dunia bagi mengikuti pendedahan khas ini ada yang datang sejauh Brazil dan Amerika Syarikat kerana skandal rasuah kapal selam ini mirip kes yang pernah dilaporkan di Pakistan, India, Bolivia dan beberapa negara lain, juga menerusi dua buah syarikat usahasama antara DCNS dari Perancis dan Navantia dari Sepanyol.
- JALAN PULANG
 


  • Imran Chelsea · Smk sultan sulaiman shah
    sudah sampai masanyer kita berubah.. pemerintah kuku besi ini harus kita tendang jauh2... salam PR untuk smua.. hidup rakyat, hancur kezaliman BN terhadap rakyat..

  • Syazdy Lait · Smk Bukit Garam 96
    kmi kat pedalaman sabah pn da lama bsabar..sejak BN memerintah Sabah ..pa yg kmi dpt..jln raya x d aspal, letrik x da( jk setakat tiang ja yg di pacak x da maknanya! ) air pn mandi kat sungai jk ada pn air graviti yang disalurkan dr sungai..jk dibandingkan dgn komen kat bwah ni..mana lg teruk..BN Kat Sabah Ker @ PR kat Kedah..( Mestilah Bn Kat Sabah.!

    • Siti Mariam Mahmood · Top Commenter
      betul tu, saya baru 2 tahun duk kat sabah rasa sedih dan kesian sekali dengan orang sabah.. masih ada lagi penduduk sabah yang menadah air hujan untuk kegunaan seharian. rasa sungguh tak adil.

    • Sahari Nazri · Top Commenter
      Sabah dan Sarawak sama. tp BN juga jd pilihan! Bomoh mana yg dia orng ambil.

    • Roberto Carlos · · Chief Executive Officer at Kosovo Police
      betul kata saudara Syazdy,,,,saya pun pernah menetap di Inanam Sabah,Pekan yang berhampiran dengan Likas & Menggatal,memang sedih rasanya bila kita tengok taraf kehidupan di sana,boleh dikatakan ketinggalan hampir 20 tahun berbanding dengan Semenanjung,apakah salah mereka sehingga di biarkan sebegitu rupa,,,sama-sama lah kita renungkan,,,,,,
      siapa pun yang memerintah tak jadi soal,tapi rakyat perlu di utamakan,

  • Mat Saman Kati · Top Commenter
    Bro, hang dapatkan gambar yang bersaiz besar sikit dan zoom sapa yang pandu SUV tu. Sebenarnya bukan satu..tapi aku dapat 6 keping gambar yang cukup jelas dan sapa yang pandu SUV tu.

  • Baginda Reformasi · Top Commenter · Works at Era Pasca
    Salam sahabat blogger,
    just nak mohon jasa baik tuan linkkan blog saya kerana blog saya sudah bertukar link dari bagindareformasi kepada erapasca.
    link baru [www.erapasca.com].
    mohon update yer..
    terima kasih kita teruskan perjuangan PAS ganti UMNO!

  • Black Related
    ALHAMDULILLAH PAS /PR yg dipimpin oleh seorang yg bergelar ustaz dapat merintah kedah dengan baik walau pun dianak tirikan oleh kerajaan pusat(BN/UMNO) hasil negeri bertambah tiada ketirisan berlaku dalam perbelanjaan tiada rasuah berlaku keatas pemimpin tidak dinafikan mungkin ada sedikit kelemahan yg berlaku itu perkara biasa keatas mana mana pemerintahan yg baru lainlah sekiranya sudah lebih setengah abat merintah.

    • Ammar Sidqhi Ruslan · Works at Ulam gobis and kacang lendiaq
      mau tak bertambah hasil negeri
      semua balak dia tutuh..
      hihihi

    • Safuan Karto · Top Commenter · 59 years old
      Ammar Sidqhi Ruslan , yang MB UMNO tutuh tu hang tak ambil pot pun. Mungkin hang ada dapat habuan., tapi la nie habuan hang dah hilang, sebab itulah hang meroyan. Jangan jadi peminta sedekah, rajin-rajinlah bekerja. Mentaliti low class bekas graduan Uitm

    • Ahmad Shukri · Uress
      hasil bertambah sebab balak yg dijual tk masuk poket...itu yg duit bertambah...kalau masuk poket..kurang la hasilnya..

  • Keadilan Bandar Baharu · Bandar Bahru, Kedah, Malaysia
    sabarlah wahai rakyat sabah! datang saja pru13 nanti kami disemenanjung dan kamu saudara Syazdy lait serta semua waarga sabah tolong undi calun pr, pasti selepas kerajaan pr mentadbir sabah dan pusat, kehidupan rakyat sabah dijamin akan berubah disegi kemudahan asas yg penting dulu dan akan menyusul yg lain2nya....insyaalah.

    • Zarina Naniey · UKM
      Lepas pr memerintah x perlu kerja bln2 kerajaan bagi duit ha...ha...

    • Azizan Saleh · Langkawi
      selesaikan masaalah air di Baling dulu...dah 4 tahun perintah Kedah tak buat apa2 ka?? dalam 4 tahun tak boleh selesai masaalah kecil macam ni...macamana PRU 13...orang nak sokong...janji tinggal janji.

    • Rozaini Hashim · Works at KERJA SENDIRI SDN BHD
      Azizan Saleh nak habak mai ni 2 baru janji 4 tahun perintah kedah x apa lagi. tapi janji hat yg perintah 53 po x jadi-jadi lagi sampai la ni x kan x nampa ko, jangan jadi buta hati

  • Bob Akmal · GM at I have my own bussiness
    ada jgak org BN kat sini......menyemakl.

  • Gerbang Ku Man · Kolej Sultan Abdul Hamid
    BERSABAR LA.....DAH LAMA BERSABAR.........BOLEH AJE 50THN............. BAGI PELUANG KEPADA MEREKA YG BARU SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH LA.........

  • Jariah Abd Rani · MPPPP
    saya dah hilang sabar hari-hari air di kg. lalang baling Kedah tiada. Apa yang Sada dok buat? Kalau tahun -tahun lepas alasan kata lgangguan lebuhraya tak siap tapi sekarang ni apa dok ganggu pula? Hantu Air ka? Dulu bolehlah mandi di sungai, tapi lani penyakit misteri kencing tikus tu pula ada. Masa BN dulu tak teruk macam ni, lani nak berak pun susah mentelah lagi nak solat. Sada..sada. hang dok buat pa? di mana cogankat a negara Kebajikan?

  • Zul Hassan · SM Dato Syed Omar
    Saya sebagai anak jati langkawi, tersangat bersimpati kepada semua penguasa2 pelancungan disekitar tanjung RHU, diatas penutupan jalan tersebut.Saya harap penduduk langkawi menjadikan perkara ini sebagai iktibar dimasa hadapan, dan mengapa perkara ini terjadi...langkah BIJAK yang perlu diambil ialah pastikan Parlimen dan 2 DUN menjadi milik pakatan rakyat dalam pilihanraya ke13 nanti...ISYAALLAH perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi, hatta lebih memudahkan serta telus....//FIKIR2KAN...

    • Rus Rahman · Operation Manager at Orangedale Industry
      Kenapa bang, apa jadi di langkawi la ni?

    • Hery Rahman
      saya sokong kata2 bro zul hassan tu..memang..lankawi area tanjung rhu sudah di jadikan macam tanah private sendri olih pihak hotel dot dot dot..kesian kat orang kampung air hangat yang telah lama mencari rezki anak beranak d kawasan itu..saya sendri pun yang nak masuk punya la payah..padahal sebelum2 ni tak pernah lak jumpa palang ngan siap guard house bagai..tetiba ari tu yergerak nak g area tu ngan my bos..tau2 da ada palang n guard hause..siap kena tahan n soal siasat lagi tanya nak g mana,,nak wat apa..gila..

    • Safuan Karto · Top Commenter · 59 years old
      Zul Hassan, setiap tahun saya akan ke Langkawi, saya juga dapat menyaksikan pembangunan yang begitu drastik, malangnya anak jati Langkawi merintih di bumi sendiri.

  • Muhamad Fairus
    diharap bangsa ku bersatu...buang la fahaman politik......aku harap PAS DAN UMNO BERMUZAKARAH demi pnyatuan umah....

  • Saifuddin Sulaiman · Universiti Kebangsaan Malaysia
    Tak boleh ke kita buat Hari Sabtu sebagai hari berpakaian kuning..x semestinya berarak..Urusan harian tetap seperti biasa cuma kita semua berpakaian kuning pada setiap Sabtu..

    • Fadzil Hussain · Top Commenter · Sekolah Menengah Tikam
      Habis dimainkan oleh Ambiga sampai nak kena pakai kuning pada hari sabtu-kena pakai seluak pun warna kuning jugak kot, tapi kuning pilihlah yang sama denga warna bas sekolah tu.

  • Abdul Samad · AGM at Hpa
    tukar malysia kpd PR> ABU.

  • Wak Rico Rock Kapak · · Top Commenter · Works at Periuk Belanga
    Hollow veteran!~Versatail dan vogue konon......dulu itu duit ahli armno mana sudah bursttt........peerrgghhhhh.

  • Bazar Azaa
    orang melayu, org pas, orang umno, orang pkr ingatlah apa-apa yang berlaku didalam negara hari ini adalah satu dari petanda dari allah ta ala tentang dasyatnya orang islam orang melayu dimain oleh demokrasi.

  • Mel Manan · Uthm
    penerangan ini negara sosialis bukan negara berkebajikan...ada element karl marx dalam penerangan..check dasar awal dulu...yang dah berjalan biarlah...klu nak buat mcm ni kena revolusi baru bleh broder...angan mat jenin...

  • Ahmad Yusuf · Ampang, Kuala Lumpur
    complaint laa dekat SADA..biar mereka jalankan tanggungjawab mereka itu.

  • Ku Ahmad
    penduduk kian betambah d baling , bermakna pengunaan ayaq pun betambah la... kena la paham sama jgn duk salah kan pehak nu pehak ni... awat ingat SADA duk diam ja ka x wt kija...utk malumat umum pehak sada sedang menjalankan kerja2 petambahan paib utk penguna...

    • Mohd Zaqquan
      org ni suka hari ni die minta hari ni jugak die dapat.. selagi x dapat selagi tu die menyalak. kedah tu ape pembangunan yang die ada?? getah?? sawit?? balak?? tanaman?? perkilangan?? tengok badjet la bro. sebab tu pembangunan tu penting untuk memajukan negara,, bukan setakat nk sekat tu nak sekat ini,,, sebab tu org cina ada jual arak,, tembakau dan no ekor segala.. sebab tu cukai besar,, kalau setakat nk jual beras je berape sen kerajaan negeri leh simpan? berapa tahun lak nak tungggu duit terkumpul? org dok bawah bukan faham ape2,, sape kontrektor yg nk di lantik,, sape pembekal,, sape yg nk melabur,, brape dana pulak nk guna,, kalau pembangunan tu melibatkan tanah org,, org tu sanggup x nk jual.. mcm2 la kene fikir,, bukan mintak hari ni,, hari ni nk boleh buat,, dok fhm la sikit,, diri tu ade support ke kerajaan?? yang lari cukai bape banyak plak yg dok sana tu,, mana kerajaan negeri nak ada duit... sedangkan kerajaan pusat pun kutip cukai dari kerajaan negeri

  • Remaja Utara
    guna sumber yg betol utk luahan rasa tehadap kerajaan negeri, supaya suara kita di pandang serius......klau setakat komen dlm internet saja.......xguna......
    sejujurnya kita patut bersyukur kerana negara kita aman......jika nk dibandingkan dgn negara luar........guna lah pemikiran rasional yg mmg sjak azali lg dh ada dlm diri kita........"jangan diberi madu minum, diberi racun pun minum".....

    • Mohd Adli Mahali · Sprots and co curiculum supervisor at Jabatan Pelajaran Sabah
      Saya sgt setuju kenyataan ni. Yg dok sebok mengata kerajaan tu sebenarnya org yg kecewa dan kemaruk kuasa. Biasalah pembangkang sentiasa nak membangkang. Sebab tiada keja lain. Fitnah, mengata,demo jalanan dan penyebok keja diorang. Tak reti bersyukur. Apa BN buat 50 thn? Malaysia dah maju. Bangang betul yg tak sedar diri tu.....

    • Fadzil Hussain · Top Commenter · Sekolah Menengah Tikam
      Memangla dah maju yang dibuat oleh BN dulu-PR buat apa tarah bukit, runtuh surau kutip derma hat tu hampa pandai la

  • Jussein Jojo · Works at KPM
    situasi Sabah berbeza dgn d semenanjung, org Sabah hanya perlu tunggu dan lihat keperluan utk menukar kerajaan....sekiranya merasa selesa dgn kerajaan sekrang maknanya kekal la BN d Sabah, tak perlu kempen, biasanya pengundi Sabah akan bertindak dalam diam. Tunggu lah dalam PRU 13 kita akan lihat siapa yg kena, macam cerita Ali Baba bujang lapok yg main buah dadu tu....jgn hairan org Sabah biasa menukr kerajaan contohnya lihat saja sejarah kejatuhan Parti Usno, Berjaya dan PBS. Ini kali la kita lihat bagaimana Umno mempertahankan kedudukannya d Sabah Pada PRU 13 berjayakah atau tidak?

    • Hasim Ahmad
      harap2,klu abg balik jambatan k pulau bum-bum dah siap,blh jln2 satu pulau tu...

    • Jussein Jojo · Works at KPM
      ndak sesuai lgi jambatan pulau Bum-bum d buat utk masa sekarang?

Tiada ulasan: