Jumaat, 11 Mei 2012

CAKAPLAH...BUATLAH..SOKONGLAH..APA YANG KITA SUKA...KALAU UNTUNG DUNIA AKHIRAT...ALHAMDULLILLAH LAH...UNTUNG DIDUNIA RUGI DIAKHIRAT TERIMA AJE LAH...DAH ITU ALLAH TENTUKAN..NON MUSLIM MENOLAK ISLAM DAN HUDUD BIASALAH SEBAB IA TAK BERIMAN...YANG PELIK JIKA YANG MENOLAK YANG MENGAKU ISLAM...MAKA ROSAKLAH IMANNYA

Calon-Calon Winnable Candidate Umno

http://msomelayu.blogspot.com, 10 Mei 2012
Formula dan idea Ha Najib Razak untuk meletakkan calon yang boleh menang (winnable cadidate) demi untuk kelangsungan UBN memerintah negara ini tampaknya merangsangkan. Formula dilontarkan Najib itu bakal mengumpul ramai calon yang boleh menang dan ini dijangka tidak akan menyulitkan Umno untuk memilih calon dalam pilihan raya ke-13 ini. Rasanya Umno sudah pun lebih 90 peratus telah selesai memilih calon.

Misalnya untuk Dun Selising Pasir Puteh Kelantan khabarnya ada enam ahli Umno yang dianggap sebagai winnable candidate di situ. Angka itu membayangkan Umno tidak berdepan dengan masalah calon di situ. Saya rasa apa yang berlaku di Selising itu juga berlaku di tempat-tempat lain, bukan saja di Kentan tetapi di negeri lain juga.

Mungkin juga kerana terlalu banyak calon-calon boleh menang menurut perkiraan Umno itu ia boleh jual calon-calon berkenaan kepada mana-mana parti yang 'kasik' calon - yang kekurangan calon. Mengenai harga mungkin diukur kepada berat atau tinggi calon berkenaan. Kerana soal kredibiliti - layak menang tidak boleh dinilai kerana semua layak menang?

Dalam pada itu khabarnya calon boleh menang ini bukan saja terhad kepada ahli Umno atau kepimpinan peringkat bahagian negeri dan nasional. Tetapi ia juga terbuka kepada tokoh-tokoh di luar Umno juga. Tindakan Najib ini tidak mengambil calon di kalangan ahli Umno yang sudah lama bergelumang dengan parti Melayu itu dikira sebagai formula baru.

Melihat kepada kegalakan beberapa orang di luar Umno yang boleh dipertimbangkan menjadi calon kerana mereka layak yang kini sedang giat menunjukkan kehebatan dan kerajinan mereka khasnya membela Umno dan menyerang lawan Umno.

Apakah mereka ini terpanggil dengan formula Najib itu, yang mahu mengambil calon yang boleh menang. Beberapa orang yang saya suluh layak menjadi calon (vinnable candidate) ialah dua orang bekas Ketua Polis Negara, Hanif Omar dan Rahim Mohd Noor.

Kesungguhan Hanif yang mengkritik himpunan Bersih sehinggakan katanya dia ada bukti Bersih diserapi komunis adalah pembelaan besar buat Bersih. Pembelaan dan kritikan Hanif itu meneggelamkan kritikan pimpinan tertinggi Umno peringkat MT. Zahid Hamidi, Shafei Bedal, eh Afdal, tidak mengkritik sehebat Hanif Omar terhadap Bersih.

Begitu juga dengan ahli MT lain dan Menteri Besar seperti Zambry Abdul Kader, Mat Said Terengganu, Abdul Ghani Othman, Adnan Yaacob dan lain-lain seakan-akan tidak berbunyi mulut dan ada idea untuk mengkritik Bersih.

Tetapi Hanif dan Rahim Nor... oiii bukan main lagi. Rahim Nor pula sampai dilaporkan mengatakan Nik Aziz sebagai bapak kafir kerana marah MB Kelantan itu mengeluarkan arahan supaya wajib hadir himpunan Bersih kepada ahli-ahlinya.

Selain mereka berdua, dua lagi calon winnable yang boleh dipertimbangkan oleh Najib. Mereka ialah Pengerusi SPR Aziz Yusuf dan timbalannya Wan Omar Wan Ahmad. Mereka ini juga bekerja keras untuk memastikan Umno menang. Mereka melakukan apa saja tanpa mempedulikan apa yang dunia ludah kepadanya kerana kesanggupan mereka melanggar kewibawaan yang seharusnya mereka pertahankan sebagai ketua kepada badan bebas.

Lagi pun mereka berdua khabarnya sudah lama menjadi ahli Umno. Mungkin setelah Najib membuka formula itu, nak ambil calon layak maka mereka semakin menggiatkan usaha membantu Umno menerusi suruhanjaya itu. Mana tahu kalau-kalau ada rezeki boleh menang dan dilantik senator kalau kalah.

Oh hampir terlupa ada beberapa orang yang boleh diambil sebagai calon kerana mereka berkerja menyokong Umno dan membelasah oposisi. Mufti Perak, Harussani Zakaria juga boleh dipertimbangkan. Sekiranya Umno mengira pengaruh Pas makin meluas di Perak, mungkin Harussani boleh diuar-uarkan akan dilantik menjadi MB Perak. Harussani tidak berhenti membela Umno selepas beliau gagal untuk menghubungi kerjasama Umno dengan Pas.

Seorang lagi juga boleh dipertimbangkan untuk diambil menjadi calon Umno ialah Datuk Bandar Kuala Lumpur, lupa nama... kalau tidak silap Puad. Puad bukan main lagi masa pre-Bersih, himpunan pelajar di Dataran Merdeka menunjukkan taring dan bidang kuasanya. Setiap malam mukanya keluar dalam tv. Tetapi sayang selepas Bersih selesai, suaranya hilang terus dibawa arus sungai Gombak dan Sungai Kelang.

Itulah calon-calon luar dari Umno yang layak untuk dipilih sebagai calon Umno pada PRU-13 ini. Kita akan cuba tilik-tilik dan tinjau kalau-kalau ada lagi sila kemukakan nama kepada; Presiden Umno, Ibupejabat Umno, Menara Tun Hussein, Jalan Ismail, Kuala Lumpur. Up Teaku Adnan Mansor. [wm.kl.8:32 pm 10/05/12]
Hanif Omar: Jangan ragui saya, tengok rekod lama
RUZY ADILA IDRIS
10 Mei 2012
Saifuddin: Tun Hanif Omar 'kurang sesuai' jadi pengerusi panel
6 Ahli Panel Penasihat Bebas
SHAH ALAM – Tun Hanif Omar meminta pihak-pihak yang meragui kewibawaan beliau menerajui Panel Penasihat Bebas berkenaan perhimpunan Bersih 3.0 agar melihat rekod beliau masa-masa lalu termasuk ketika menganggotai jawatankuasa menyiasat insiden polis menembak mati remaja Aminulrasyid Amzah dua tahun lalu.

"Kalau mereka berasa bimbang akan berlaku ketidaksaksamaan, mereka boleh bertanya sendiri kepada ahli-ahli panel terbabit sama ada saya berat sebelah ketika itu,” kata beliau kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas beberapa komen daripada beberapa pihak yang melihat pelantikan beliau sebagai pengerusi panel terbabit tidak sesuai memandangkan siasatan turut melibatkan Polis Diraja Malaysia atas alasan beliau juga merupakan bekas ketua polis negara.

Tambah Hanif, beliau turut diberi persepsi yang sama apabila dilantik ke Suruhanjaya Memantapkan Pengurusan dan Operasi-operasi PDRM 2004/5.

“Pada Mei 2010, saya menganggotai Panel Khas Pemantauan Siasatan Polis terhadap kematian mengejut Aminulrasyid Amzah di Shah Alam di mana kedua-dua suruhanjaya dan panel terbabit adalah berhubung aduan terhadap polis,” katanya.

Bagaimanapun, tambah Hanif, beliau berharap dapat mengendalikan tugas dan harapan tinggi yang disandarkan pihak kerajaan kepadanya bagi mengemudi panel tersebut.

Hanif berkata demikian ketika diminta mengulas pandangan pelbagai pihak sama ada menerusi Facebook, blog dan kenyataan media mempertikaikan pelantikan beliau mengetuai panel tersebut.

Antaranya, Setiausaha Agung DAP,  Lim Guan Eng mendakwa lantikan tersebut telah menimbulkan kebimbangan rakyat dan persoalan sama ada siasatan ini akan mengaburkan kebenaran ‘keganasan’ polis ke atas peserta yang berhimpun secara aman, menutup penderitaan mangsa-mangsa ataupun cubaan untuk mengatakan Bersih 3.0 merupakan ‘coup d'état’.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Saifuddin Abdullah menyambut baik pembentukan Panel Penasihat Bebas itu, tetapi melihat pelantikan bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar sebagai pengerusi panel itu "kurang sesuai."
“Saya amat menghormati Tun Hanif. PDRM berada di zaman kegemilangannya semasa beliau Ketua Polis Negara. Menjadi ahli panel, sesuai. Tapi sebagai Pengerusi Panel, kurang sesuai kerana ia (turut) melibatkan siasatan ke atas tindakan polis (semasa Bersih 3.0)," kata beliau yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.

Mengulas lanjut pelantikan beliau, Hanif berkata, “saya menerima e-mel mengenai pelantikan saya sebagai pengerusi panel tersebut bersama enam ahli panel lain pada jam 1.30 petang tadi.”

Bagaimanapun katanya, tiada terma rujukan atau lain-lain maklumat diterima.

“Setelah membuat pertanyaan di Kementerian Dalam Negeri (KDN), saya dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha bahawa Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein akan memanggil saya dalam tempoh terdekat apabila beliau kembali ke Kuala Lumpur untuk mengemukakan terma pada hari tersebut.

Hanif  berkata, beliau turut dimaklumkan bahawa KDN akan mewujudkan sekretariat untuk panel ini.

Katanya, panel terbabit akan melangsungkan mesyuarat pertamanya secepat mungkin selepas perjumpaan dengan menteri dan apabila sekretariat itu ditubuhkan.

“Saya jangkakan mesyuarat pertama akan membincangkan terma, meletakkan tugas, serta membincangkan bagaimana hendak mengendalikan tugas agar boleh meyakinkan, memuaskan, menampakkan kejujuran serta keseimbangan kepada semua pihak,” katanya.

Semalam, Hishammuddin mengumumkan senarai enam ahli Panel Penasihat Bebas dipengerusikan Haniff bagi menyiasat kejadian rusuhan ketika perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.

Selain Hanif selaku pengerusi, anggota panel terdiri daripada bekas Ketua Hakim Borneo Tan Sri Steve Sim, Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf Datuk Hussamuddin Yaacub, Penasihat Undang-undang Kumpulan Akhbar Sin Chiew Liew Peng Chuan, Pengurus Besar Kanan Hal Ehwal Korporat Petronas Datuk Medan Abdullah dan Pakar Psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Dr Ruszmi Ismail.
Hudud: Karpal tegur Presiden Pas

10 Mei 2012
karpal-singh
$entry.content.caption.value
KUALA LUMPUR - Pengerusi DAP, Karpal Singh menggesa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhenti mengeluarkan kenyataan bagi pihak Pakatan Rakyat.
Karpal berkata, Abdul Hadi tidak berhak berbuat demikian terutama ketika menyatakan pakatan itu akan melaksanakan hudud jika berkuasa.
Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu juga berkata kenyataan Abdul Hadi adalah retorik semata-mata dan tanpa sebarang justifikasi.
"Amat dikesali akhir-akhir ini Hadi kerap mengeluarkan kenyataan dan kemudian terpaksa menariknya kembali. Saya telah katakan sebelum ini, dan saya katakan sekali lagi bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia kerana ia jelas bercanggah dengan Perlembagaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Dalam perkembangan lain, Karpal mengucapkan terima kasih kepada Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim atas sumbangannya sebagai naib pengerusi DAP dan senator parti itu.
DAP tidak menyambung tempoh Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim sebagai Ahli Dewan Negara ekoran kenyataan beliau yang menolak demonstrasi jalanan di ibu kota baru-baru ini. - Bernama
Wanita maut ditetak 2 warga asing

10 Mei 2012
KUALA LANGAT - Seorang wanita maut selepas diserang dan ditetak di kepala dengan parang oleh dua lelaki dipercayai warga asing dalam kejadian awal pagi tadi, di Taman Yayasan, Jenjarom di sini.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat Supt Nordin Manan berkata kejadian berlaku pukul 1 pagi ketika wanita warga tempatan berusia 36 tahun itu mahu mengunci pintu rumah yang didiami bersama ibu angkatnya.

"Wanita itu disahkan meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, ketika menerima rawatan," katanya di sini.

Beliau berkata siasatan awal mendapati dua suspek terbabit yang masing-masing bersenjatakan sebilah parang menyerbu ke dalam rumah mangsa sebaik mangsa mahu mengunci pintu.

"Mangsa dipercayai dibunuh akibat dendam kerana tiada harta benda yang dilaporkan hilang," katanya.

Beliau berkata usaha mengesan kedua-dua suspek terbabit sedang dilakukan dan saksi kejadian diminta tampil untuk membantu siasatan.  -- Bernama
Sultan Johor murka dengan kejadian di Pulau Rawa

10 Mei 2012
JOHOR BAHARU - Sultan Johor Sultan Ibrahim melahirkan rasa murka, namun telahpun memaafkan empat warga asing yang terlibat dalam pergaduhan dengan pengawal peribadi rombongan diraja Johor di sebuah pusat peranginan di Pulau Rawa pada malam Jumaat minggu lepas.
 
"Saya marah, sepatutnya insiden ini tak berlaku. Mereka dalam keadaan mabuk dan membuat kacau mengganggu pengunjung lain di pulau tersebut," titah baginda kepada pemberita di Istana Pasir Pelangi di sini, hari ini.
  
Baginda bertitah demikian ketika mengulas laporan sebuah akhbar hari ini mengenai kejadian pergaduhan di Pulau Rawa minggu lepas yang melibatkan empat pelancong warga asing dengan pengawal peribadi rombongan Diraja Johor.
 
Baginda difahamkan empat pelancong asing yang bekerja di Singapura itu tiba di sebuah pusat peranginan pulau berkenaan kira-kira 11 malam sebelum mabuk dan mengganggu tetamu diraja yang mengadakan satu majlis dan menginap di pusat
peranginan bersebelahan.
 
Ada di antara pelancong terbabit turut bersikap biadap dengan mengeluarkan kata-kata kesat kepada keluarga dan tetamu diraja sehingga mencetuskan ketegangan sehingga terjadi pergaduhan.

Salah seorang daripada mereka juga dilaporkan telah berenang dan menceroboh bot milik Sultan Johor yang ketika itu sedang berlabuh di jeti sebelum bertindak agresif mencekik krew kapal yang cuba menghalang perbuatan itu.
 
Keadaan itu menyebabkan mangsa terpaksa meminta tolong daripada pengawal Istana dan melihat keadaan itu, warga asing itu telah terjun ke laut dan terpijak batu karang menyebabkan dia cedera, titah baginda.
 
Dia kemudian dirawat oleh doktor peribadi baginda sendiri.
 
"Saya dimaklumkan kejadian itu kira-kira 7.30 pagi dan merasa sedih dengan kejadian seumpama itu....(tetapi) saya dah lupakan kisah ni, saya maafkan mereka.
 
"Saya maafkan mereka, tiada masalah, sila datang kembali sebagai tetamu saya," titah baginda.

Dalam masa yang sama menurut Sultan Johor, beberapa pihak termasuk pemilik pusat peranginan membuat laporan polis berhubung kejadian itu dan baginda menyerahkan kes itu untuk disiasat polis.
 
"Biar polis menjalankan tugas mereka, saya tak boleh kata apa saya mungkin berat sebelah dan memihak kepada satu pihak. Jadi biar polis siasat apa yang terjadi," titah baginda.
 
Baginda juga menyifatkan kes itu diperbesar-besarkan oleh akhbar Singapura dengan mengeluarkan laporan yang tidak tepat.
 
"Jangan besar-besarkan cerita yang kecil, kalau saya nak besar-besarkan, orang tu dah kena tangkap hari itu sebab menceroboh dan memanjat bot saya dan berkasar dengan krew saya," titah baginda.
 
Dalam masa yang sama baginda mengalu-alukan kehadiran pelancong di pulau-pulau peranginan di negeri ini yang sememangnya terkenal dengan keindahan dan keunikannya yang tersendiri.
 
Namun nasihat baginda kepada pelancong asing ini "berseronoklah, relaks dan jaga kelakuan." - Bernama
Nakhaie: Pas persoal fatwa kerana politik sempit

10 Mei 2012
KUALA LUMPUR -  Pas mempertikai fatwa yang mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang mencetuskan huru-hara semata-mata kerana kepentingan politik sempit mereka dan bersifat emosional, kata bekas Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Nakhaie Ahmad.

Katanya, dakwaan bahawa fatwa itu berat sebelah dan tidak adil yang dibuat oleh para pemimpin Pas adalah pandangan yang tidak berdasarkan ilmu malah menyesatkan.

"Pada saya keterangan polis yang berserta gambar sudah cukup jelas untuk membuktikan bahawa perhimpunan itu telah menyebabkan huru hara. Keterangan polis boleh dipercayai kerana mereka berada di tempat kejadian dan melakukan tugas
dengan profesional," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Menurutnya, kenyataan para pemimpin Pas lah yang tidak boleh dipercayai kerana ia bersifat politik berat sebelah.

"Tengok sahaja kepada rusuhan itu pun sudah cukup menggambarkan ia mencetuskan huru-hara dan tak perlu mendapat penjelasan daripada penganjur," katanya ketika mengulas kenyataan para pemimpin Pas mengenai fatwa itu, yang
kononnya dibuat dengan sebelah mata dan tidak mendapat pandangan penganjur perhimpunan itu.

Nakhaie berkata memang sudah sifat Pas yang sering merasakan dirinya terbaik dan apa yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional semuanya salah.

“Itulah Pas, apa yang mereka buat, semuanya halal tetapi kalau kerajaan buat, haram. Kalau ikut pandangan yang tak berdasarkan ilmu, sesatlah jadinya," katanya.

 Meskipun muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia sudah mengeluarkan keputusan mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang mencetuskan huru-hara baru-baru ini, namun ia masih terus dipersoalkan pembangkang.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa fatwa pengharaman mengenai perhimpunan yang disokong pembangkang pada 28 April lalu bersifat berat sebelah dan hari ini pula anggota jawatankuasa Pas Pusat Idris Ahmad turut
mengeluarkan kenyataan yang serupa.

Nakhaie yang juga pengerusi Pertubuhan Persahabatan Dakwah Global berkata, sesuatu fatwa yang dikeluarkan adalah berdasarkan dalil al-Quran, Qiyas dan juga Ijmak selain rujukan daripada para ulama. – Bernama
Hasan: Umno Selangor tidak terlibat dalam serbuan Jais
Wartawan Sinar Harian
10 Mei 2012
Datuk Dr Hasan Mohamed Ali
Datuk Dr Hasan Mohamed Ali
SHAH ALAM - Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Ali memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa Umno Selangor tidak terlibat dalam operasi serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos tahun lepas.

Bekas Exco kerajaan negeri Selangor itu berkata pihaknya juga tidak pernah menerima sebarang maklumat dalaman daripada Jais mengenai penglibatan Umno Selangor dalam serbuan itu.

Hasan, yang ketika itu memegang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, turut berkata tidak ada mana-mana anggota Umno yang datang berjumpa beliau selepas serbuan dibuat.

"Sebelum, semasa dan selepas (serbuan) tidak ada orang Umno temui atau hantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya tentang operasi (Jais) itu," katanya semasa menjawab soalan peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Umno.

Hasan berkata demikian pada hari pertama perbicaraan kes saman RM10 juta Umno terhadap Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan tiga yang lain berhubung penerbitan satu artikel dalam akhbar Harakah yang didakwa  memfitnah parti itu.

Setiausaha Badan Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Mohd Zin Mohamed, yang memfailkan saman itu pada 14 Sept tahun lepas, menamakan Mustafa; pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd; penyunting akhbar berkenaan Ahmad Lutfi Othman; dan wartawan Harakah, Khairul Azlam Mohamad, sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Zin antara lain mendakwa Mustafa, ketika ditemu ramah Khairul Azlam pada 15 Ogos 2011, telah memfitnah Umno berhubung operasi serbuan JAIS di gereja berkenaan dan kenyataan Setiausaha Agung Pas itu diterbitkan dalam sebuah artikel bertajuk 'Pas akan dedah bukti, Umno main peranan operasi Jais' di halaman kedua akhbar Harakah bertarikh 19-21 Ogos 2011.

Kepada soalan Mohd Hafarizam bagaimana beliau mengetahui mengenai serbuan di gereja itu, Hasan berkata beliau mendapat maklumat melalui SMS ketika menghadiri mesyuarat pada keesokan harinya.

"Selepas habis mesyuarat, pegawai Jais datang ke bilik saya dan saya beritahu mereka ada kebijaksanaan untuk menjalankan tugas dengan profesional, jadi saya nasihatkan mereka supaya jalankan tugas dengan profesional," katanya.

Hasan turut disoal peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili Mustafa mengenai kewajaran Setiausaha Agung Pas itu mengadakan sidang akhbar berhubung isu serbuan Jais di gereja berkenaan.

Mohamed Hanipa: Merujuk kenyataan (Mustafa) iaitu 'Pas ingin ahli dan pemimpin PAS tidak terpengaruh dengan perangkap Umno', setuju atau tidak ia lebih kepada satu peringatan kepada ahli Pas.

Hasan: Bagi saya mungkin itu satu reminder (peringatan) tetapi menjurus terus kepada Umno saya rasa saya tidak berapa setuju. Dalam isu ini, saya tidak sangka Mustafa keluarkan kenyataan itu. Kalau saya Setiausaha Agung, saya akan `clarify' (dapatkan penjelasan) dulu, dapatkan `confirmation' (pengesahan) daripada pihak berkenaan, bila dah sahih baru saya `issue statement' (keluarkan kenyataan) kepada media.

Mohamed Hanipa: Sebagai Exco kerajaan negeri (ketika itu) ada atau tidak awak buat sebarang tindakan (berhubung isu serbuan) atau keluarkan kenyataan rasmi.

Hasan: Tidak ada, kerana ketika itu Menteri Besar Selangor telah buat `gag order' (arahan sekatan)yang melarang anggota Exco buat kenyataan mengenai siasatan Jais di gereja itu.

Sementara itu, Mohd Zin ketika disoal Mohd Hafarizam berkata penerbitan artikel berkenaan menimbulkan prasangka buruk seolah-olah Umno masih lagi campur tangan dalam urus tadbir agensi penguatkuasaan di bawah kerajaan negeri Selangor walaupun telah kehilangan kuasa pemerintahan di negeri itu selepas pilihan raya umum ke-12.

Ketika disoal balas Mohamed Hanipa, beliau bersetuju bahawa beberapa perenggan dalam artikel berkenaan tidak menyebut perkataan 'Umno Selangor' dan sebaliknya hanya menyebut Umno.

"Kenapa Umno Malaysia tidak ambil tindakan (terhadap defendan) tetapi Umno Selangor yang ambil tindakan sedangkan nama Umno Selangor tidak disebut di dalam artikel berkenaan," soal Mohamed Hanipa.

"Saya tidak tahu kenapa Umno Malaysia tidak ambil tindakan tetapi saya tahu Umno Selangor yang ambil tindakan kerana saya rasa saya ada locus standi," kata Mohd Zin.

Beliau juga tidak bersetuju dengan cadangan Mohamed Hanipa bahawa kenyataan dikeluarkan Mustafa adalah lebih kepada memberi peringatan kepada pemimpin dan anggota Pas supaya berhati-hati dengan isu serbuan di gereja berkenaan agar tidak terperangkap dengan permainan Umno.
Kes saman Musa Hassan terhadap Anwar bermula 16 Okt

10 Mei 2012
Tan Sri Musa Hassan
Tan Sri Musa Hassan
KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan tiga hari mulai 16 Okt ini untuk perbicaraan penuh kes saman bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung insiden 'mata lebam' pada 1998.

Hakim Datuk Asmabi Mohamad menetapkan tarikh itu di dalam kamar selepas bertemu peguam K.K Lim yang mewakili Musa dan Bani Prakash mewakili Anwar.

Bani memberitahu pemberita bahawa mahkamah menetapkan 24 Mei ini untuk pengurusan kes bagi membolehkan pihak plaintif (Musa) memfailkan isu-isu yang akan dibicarakan pada perbicaraan itu.

Anwar membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor pada 1 Julai 2008 dengan dakwaan Musa dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah mereka-reka keterangan dan menyembunyi beberapa fakta dalam penyiasatan serangan fizikal terhadapnya oleh Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor, pada 1998.

Berikutan itu, Musa menfailkan saman terhadap Anwar pada 21 Julai 2008 atas alasan dakwaan itu tidak berasas dan tidak benar dan telah mencemarkan maruah peribadi, imej, kehormatan dan nama baiknya dan juga kapasiti profesionalnya.

Dalam pernyataan tuntutannya, Musa menafikan mengambil bahagian dalam konspirasi untuk mereka-reka keterangan dan menyembunyikan fakta berkaitan serangan itu.

Musa berkata beliau juga tidak pernah menyalahgunakan kuasanya dalam apa cara sekalipun dalam penyiasatan kes rasuah dan liwat Anwar.

Menurutnya, Anwar berniat jahat apabila membuat laporan polis terhadapnya dan Abdul Gani, dan ketua pembangkang itu berbuat demikian kerana sedang menghadapi pertuduhan baharu liwat.

Musa menuntut ganti rugi am, teladan dan ganti rugi teruk, faedah lapan peratus, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. Amaun yang dituntut tidak dinyatakan secara spesifik dalam pernyataan tuntutan itu.

Beliau juga memohon injunksi untuk menghalang Anwar daripada mengulangi kenyataan memfitnah itu.

Anwar, dalam pernyataan pembelaan difailkan pada 24 Okt 2008, berkata laporan polis itu dibuat bagi mendapatkan pembelaan dan justifikasi. - Bernama

Perbicaraan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Ahmad Zaki Husin bersambung esok. -- Bernama
Perkasa anggap Guan Eng ‘sudah tiada’
MOHD ISKANDAR OTHMAN
10 Mei 2012
Perkasa anggap Guan Eng ‘sudah tiada’
Rizuad (kiri) ketika berucap di Komtar.
GEORGETOWN – “Lim Guan Eng sudah mati dan dia tidak wujud lagi di negeri ini.”

Itu yang dilaungkan sekumpulan ahli Perkasa dalam perhimpuanan yang diadakan di sini, hari ini.

Perhimpunan itu dianjurkan bagi melahirkan rasa kekesalan terhadap Ketua Menteri itu kerana dikatakan gagal membela nasib rakyat Pulau Pinang terutama orang Melayu selain tidak menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya umum lalu.

Ketua Wira Perkasa Pulau Pinang, Mohd Rizuad Mohd Aizudin berkata, mereka kesal apabila Ketua Menteri yang dipilih rakyat itu gagal menjawab persoalan yang dibangkitkan rakyat salain sukar untuk ditemui.

Menurutnya, Guan Eng gagal menjelaskan kepada rakyat berkenaan isu Bayan Mutiara, penjualan tapak masjid dan sekolah serta gagal membina rumah kos sederhana dan mampu milik kepada rakyat di negeri ini.

“Kami bosan dengan muslihat Guan Eng yang hanya tahu main politik sehingga mengabaikan rakyat. Dia yang paksa kami buat begini.

“Disebabkan mengabaikan rakyat dan sukar ditemui, kami menganggap dia sudah mati," katanya ketika berucap di hadapan kediaman Guan Eng di sini.

Rizuad sudah beberapa kali menghantar permohonan untuk bertemu dengan Guan Eng bagi membincangkan isu orang Melayu di negeri ini namun tidak dilayan.

Sementara itu dalam perhimpunan yang bermula kira-kira jam 10.30 pagi semalam, kira-kira 30 ahli Perkasa berkonvoi dengan motosikal ke kediaman Guan Eng di Jalan Pinhorn. Mereka menggantung gambar Ketua Menteri itu dengan kalungan bunga di hadapan pintu pagar rumahnya sebagai simbolik 'kematianya'.

Kumpulan itu juga melemparkan ratusan poster yang tertulis 'Lim Guan Eng Anti Malayu' di halaman rumahnya.

Selepas berada hampir lima minit di situ, mereka bergerak ke kompleks pentadbiran Kerajaan Negeri di Komtar bagi melakukan perhimpunan aman dan sepanjang perjalanan itu, mereka melemparkan kira-kira 4,000 keping poster di sepanjang laluan.

Di Komtar mereka berhimpun di hadapan pintu pusat pentadbiran Kerajaan Negeri bagi meluahkan rasa tidak puas hati terhadap kepimpinan Ketua Menteri itu.

Mereka membawa beberapa kain rentang turut mengecam Guan Eng supaya tidak membangkitkan kemarahan orang Melayu dengan cuba melaga-lagakan dengan kaum India  berhubung isu perobohan kuil Hindu di Perai.

Bagaimanapun, kesemua peserta perhimpunan hanya sempat berada di Komtar kira-kira 15 minit sebelum diarahkan beredar oleh polis.

Tinjauan mendapati,kawasan di sekitar Komtar turut dipenuhi dengan poster 'Lim Guan Eng Anti Melayu' yang sengaja diletakkan peserta terbabit.

29 Mei 2010


Hadis ke-4: Empat Ketentuan Yang Ditentukan Terhadap Manusia Sebelum Lahir Ke Dunia

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
"Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya roh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga."

[HR Bukhari & Muslim]

Pengajaran hadis:Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran. Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka. Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke dunia; rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah atau senang. Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh jadi dia sangat baik di sepanjang hayat, tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka, iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

TAKDIR DARI HADIS KE 4

TAKDIR.

Perkara : 1. PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA DI DALAM PERUT IBUNYA , TERMASUK PENENTUAN REZEKI , TEMPOH KEMATIAN , AMALAN JUGA MENGENAI NASIBNYA SAMA ADA MENDAPAT KECELAKAAN ATAU KEBAHAGIAN.

Bilangan : 1/4
Hadis : 1521 - Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas'ud r.a katanya: Rasulullah s.a.w seorang yang benar serta dipercayai bersabda: Kejadian seseorang itu dikumpulkan di dalam perut ibunya selama empat puluh hari. Sebaik sahaja genap empat puluh hari kali kedua terbentuklah segumpal darah beku. Manakala genap empat puluh hari kali ketiga bertukar pula menjadi seketul daging. Kemudian Allah s.w.t mengutuskan malaikat untuk meniupkan roh serta memerintahkan supaya menulis empat perkara iaitu ditentukan rezeki, tempoh kematian, amalan serta nasibnya samada mendapat kecelakaan atau kebahagiaan. Maha suci Allah s.w.t di mana tiada tuhan selainNya. Seandainya seseorang itu melakukan amalan sebagaimana yang dilakukan oleh penghuni Syurga sehinggalah kehidupannya hanya tinggal sehasta dari tempoh kematiannya, tetapi disebabkan ketentuan takdir nescaya dia akan bertukar dengan melakukan amalan sebagaimana yang dilakukan oleh penghuni Neraka sehinggalah dia memasukinya. Begitu juga dengan mereka yang melakukan amalan ahli Neraka, tetapi disebabkan oleh ketentuan takdir nescaya dia akan bertukar dengan melakukan amalan sebagaimana yang dilakukan oleh penghuni Syurga sehinggalah dia memasukinya.

1. PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA DI DALAM PERUT IBUNYA , TERMASUK PENENTUAN REZEKI , TEMPOH KEMATIAN , AMALAN JUGA MENGENAI NASIBNYA SAMA ADA MENDAPAT KECELAKAAN ATAU KEBAHAGIAN.

Bilangan : 2/4
Hadis : 1522 - Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Secara marfuk baginda s.a.w bersabda: Allah s.w.t mengutuskan Malaikat ke dalam rahim. Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Ia masih berupa air mani. Setelah beberapa ketika Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa darah beku. Begitu juga setelah berlalu empat puluh hari Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa seketul daging. Apabila Allah s.w.t membuat keputusan untuk menciptakannya menjadi manusia, maka Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Orang ini akan diciptakan lelaki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Bagaimana rezekinya? Serta bagaimana pula ajalnya? Segala-galanya dicatit semasa dalam perut ibunya lagi.

1. PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA DI DALAM PERUT IBUNYA , TERMASUK PENENTUAN REZEKI , TEMPOH KEMATIAN , AMALAN JUGA MENGENAI NASIBNYA SAMA ADA MENDAPAT KECELAKAAN ATAU KEBAHAGIAN.

Bilangan : 3/4
Hadis : 1523 - Diriwayatkan daripada Saidina Ali k.w katanya: Ketika aku mengiringi jenazah di perkuburan Baqi' al-Gharqad (di Madinah). Lalu Rasulullah s.a.w menghampiri kami lantas baginda duduk dan kami juga duduk di sekitarnya. Baginda memegang sebatang tongkat dan menghentakkan tongkat itu ke tanah. Baginda kemudiannya menggariskan tanah dengan tongkat tersebut dan bersabda: Setiap orang dari kamu, setiap jiwa yang bernafas telah ditentukan oleh Allah s.w.t tempatnya di Syurga atau di Neraka. Begitu juga nasibnya telah ditentukan oleh Allah s.w.t, apakah dia mendapat kecelakaan atau kebahagiaan. Saidina Ali k.w berkata: Seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Kenapa kita tidak menunggu ketentuan kita terlebih dahulu kemudian barulah memulakan amal ibadat? Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang termasuk dalam golongan yang mendapat kebahagiaan, sudah pasti dia mudah melakukan amalan golongan bahagia. Begitu juga sesiapa yang termasuk dalam golongan yang mendapat kecelakaan, dia juga sudah pasti mudah melakukan amalan golongan celaka. Baginda bersabda lagi: Lakukanlah amalan kerana segala-galanya dipermudahkan. Golongan yang mendapat kebahagiaan akan dipermudahkan melakukan amalan golongan yang mendapat kebahagiaan. Manakala golongan celaka pula akan dipermudahkan melakukan amalan golongan celaka. Seterusnya baginda membaca ayat Yang bermaksud: Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa dengan mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, maka sesungguhnya kami akan memberikan dia kemudahan untuk mendapat kesenangan Syurga. Sebaliknya orang yang bakhil daripada berbuat kebajikan dan merasakan cukup dengan kekayaannya dan kemewahannya serta dia mendustakan perkara yang baik, maka sesungguhnya kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan.

1. PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA DI DALAM PERUT IBUNYA , TERMASUK PENENTUAN REZEKI , TEMPOH KEMATIAN , AMALAN JUGA MENGENAI NASIBNYA SAMA ADA MENDAPAT KECELAKAAN ATAU KEBAHAGIAN.

Bilangan : 4/4
Hadis : 1524 - Diriwayatkan daripada Imran bin Husain r.a katanya: Sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah sudah diketahui penghuni Syurga dan penghuni Neraka? Rasulullah s.a.w bersabda: Ya. Sahabat bertanya lagi: Kalau begitu untuk apa amalan dilakukan? Rasulullah s.a.w menjawab: Segala-galanya akan dipermudahkan berdasarkan kepada untuk apakah beliau dijadikan.


2. HUJAH NABI ADAM DAN NABI MUSA A.S.

Bilangan : 1/1
Hadis : 1525 - Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Nabi Adam berhujah dengan Nabi Musa a.s, di mana Nabi Musa berkata: Wahai Adam, kamu adalah ayahku. Kamu menghampakan aku dan kamu keluarkan aku dari Syurga. Nabi Adam menjawab: Kamu Musa. Allah s.w.t telah memilihmu dengan kalamNya. Allah s.w.t menulis untukmu dengan tanganNya (kuasa). Apakah kamu akan mencelaku terhadap sesuatu yang berlaku dengan ketetapan Allah s.w.t, di mana ianya telah ditetapkan sejak empat puluh tahun sebelum aku di ciptakan. Nabi s.a.w bersabda: Akhirnya Nabi Adam a.s tetap berhujah (mengemukakan dalil) dengan Nabi Musa a.s. Akhirnya Nabi Adam a.s tetap berhujah (mengemukakan dalil) dengan Nabi Musa a.s.

3. BAB ANAK ADAM DITAKDIRKAN CENDERUNG TERHADAP PERBUATAN ZINA DAN SEBAGAINYA.

Bilangan : 1/1
Hadis : 1526 - Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: Allah s.w.t telah mencatit bahawa anak Adam cenderung terhadap perbuatan zina. Keinginan tersebut tidak dapat dielakkan lagi, di mana dia akan melakukan zina mata dalam bentuk pandangan, zina mulut dalam bentuk pertuturan, zina perasaan iaitu bercita-cita dan berkeinginan mendapatkannya manakala kemaluanlah yang menentukannya berlaku atau tidak.

4. ERTI SEBENAR SETIAP ANAK DILAHIRKAN DALAM KEADAAN FITRAH IAITU SUCI BERSIH SERTA HUKUM ANAK ORANG KAFIR DAN ANAK ORANG ISLAM YANG MENINGGAL DUNIA.

Bilangan : 1/2
Hadis : 1527 - Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah iaitu suci bersih. Kedua orang tuanyalah yang membuatnya menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi. Sebagaimana seekor ternakan yang melahirkan anaknya (dengan sempurna kejadian dan anggotanya), adakah kamu menganggap hidung, telinga dan lain-lain anggotanya terpotong?

4. ERTI SEBENAR SETIAP ANAK DILAHIRKAN DALAM KEADAAN FITRAH IAITU SUCI BERSIH SERTA HUKUM ANAK ORANG KAFIR DAN ANAK ORANG ISLAM YANG MENINGGAL DUNIA.

Bilangan : 2/2
Hadis : 1528 - Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah ditanya tentang anak orang-orang Musyrikin. Baginda bersabda: Allah lebih mengetahui terhadap apa yang mereka lakukan.  
HADIS 4


عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله
عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ یَوْمً ا
نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْ هِ
الرُّوْحَ وَیُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ آَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إل هَ
غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْ هِ
الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَ هُ
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري
ومسلم.


Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40
hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi
seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia
menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya,
ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya,
sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga
jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas
dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari
kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak
lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli
syurga lalu dia memasuki syurga.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya dalam (بدء
الخلق (باب ذآر الملئكة) ) nombor 3036, dan dalam ( القدر ) dan dalam ( الأنبياء ) . Al-Imam Muslim meriwayatkannya di awal
kitab ( القدر ) bab ( باب آيفية خلق الآدمي ) nombor 2643.).
Kefahaman Hadis :
1) Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim :
Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu’minun :12-14)
Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia … untuk
mencapai tahap kesempurnaan ma’nawi mestilah melalui cara ((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh
atau gelojoh.
2) Ditiup Ruh :
Sepakat ulama’ menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan.
Hikmat bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan sepuluh hari … bagi
menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).
3) Menggugurkan Janin :
Sepakat ulama’ menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai jenayah dan wajib
membayar diat (denda) bila digugurkan, sekalipun mati selepas itu.
Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan pendapat. Ada yang kata boleh tapi
pendapat yang dhaif.
4) Keluasan Ilmu Allah
Maha mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan taat atau kufur dan
maksiat, bahagia atau derita semua dalam pengetahuannya.
Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al- Syams: 7-10).
Pengajaran hadis:
Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya
menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi
renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok
bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran.
Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an
dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di
zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia
jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka.
Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi -
rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah
atau senang.
Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh
jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka,
iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

Tiada ulasan: