Rabu, 23 Mei 2012

BILA ALLAH NAK JATUHKAN SESEORANG IAITU MAKHLUKNYA....TIADA SAPE BOLEH MENENTANG DAN MENGUBAHNYA....ALLAH MAHA BERKUASA....SENDIRI MAU INGAT

Saksi: Jika enggan Interpol boleh tangkap

Harakahdaily, 22 Mei 2012
KUCHING: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi akan disapina agar datang ke mahkamah Perancis untuk memberikan keterangan.


(Apakah Najib dan Zahid boleh tersenyum lagi di mahkamah Perancis nanti)

Peguam Suaram yang baru pulang dari Perancis Fadiah Nadwa Fikri berkata, pihaknya telah memaklumkan kepada mahkamah Perancis tentang saksi-saksi yang akan dipanggil itu.

Turut disenaraikan sebagai saksi adalah bekas penasihat Najib, Abdul Razak Baginda dan isterinya Mazlinda.

Mahkamah Perancis sedang menyiasat dakwaan rasuah dalam pembelian dua kapal selam Scorpean yang dibuat oleh syarikat Perancis.

“Bila kami berjumpa dengan hakim pada 16 Mac lalu, kami telah serahkan senarai saksi yang perlu disapina agar datang ke mahkamah.

“Kami memberikan nama Najib Tun Razak, Zahid Hamidi and Razak Baginda,” kata Fadiah dengan mendapat tepukan gemuruh dari lebih 2,000 yang hadir dalam ceramahnya di Third Mile Bazaar, Kuching Ahad lepas lapor Free Malaysia Today.

Apabila kesnya difailkan di Perancis, Zahid berkata, beliau akan memberikan kerjasama penuh.

Namun, baru-baru ini selepas namanya disebutkan sebagai saksi, Zahid berkata beliau keberatan untuk pergi ke sana kerana tidak ada dana yang cukup untuknya.

"Siapa akan membayar kos penerbangan dan hotel saya di Perancis, " soal Zahid.

Fadiah (gambar) dalam ceramahnya berkata, rakyat Malaysia sedia membayar kos penerbangan dan hotel Zahid di Perancis asalkan beliau sedia memberikan keterangan.

Menurut beliau, jika mereka enggan datang menjadi saksi selepas sapina dikeluarkan, mahkamah akan mengeluarkan notis sekali lagi.

Jika gagal hadir juga, mahkamah akan mengeluarkan waran tangkap untuk memaksa mereka hadir.

"Dan jika mereka gagal lagi, Interpol (International Police) boleh mengeluarkan amaran dan boleh ditangkap dan dibawa ke mahkamah Perancis," katanya.

Sementara itu, rakyat Malaysia mula memberikan respon ke atas laporan ini dengan berkata mereka sedia menyumbang untuk membolehkan mereka berdua (Najib dan Zahid) menjadi saksi.

"Saya akan menyumbangkan RM1.00 dari wang yang saya cari dengan susah payah untuk menampung kos mereka. Jika tak cukup, saya boleh tambah RM1.0 lagi," kata Cheong Seng Keong.

Namun katanya, "Saya tidak mahu menyumbang untuk kondom mereka."

Beranikah Najib letak pisau di leher Rosmah?

Mohd Sayuti Omar, 22 Mei 2012
Pada hemat saya tidak mungkin Imigresen negara ini akan mengeluarkan visa kerja untuk mana-mana peguam yang mewakili Suaram untuk datang ke negara ini bagi menjelaskan perkembangan saman berhubung pembelian kapal selam dikatakan membabitkan pegawai tinggi kerajaan Malaysia yang melibatkan perbelanjaan RM7.3 billion pada tahun 2002.
Suaram telah menyaman firma pertahanan DCNS di Perancis atas dakwaan rasuah melibatkan pegawai-pegawai tinggi Malaysia berhubung pembelian kapal selam yang ada unsur rasuah sebanyak RM540 juta.


Peguam yang mewakili Suaram dari badan guaman Sherpa di Paris yang berkhidmat tanpa bayaran bercadang untuk datang ke negara ini seminggu dua lagi bagi menjelaskan kedudukan dan perkembangan isu itu kepada Suaram, demikian menurut Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel.

Mahkamah Perancis telah menerima senarai saksi untuk disoal oleh peguam berkenaan berhubung kes rasuah itu. Mereka termasuklah Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Pertahanan Zahid Hamidi. Zahid nampaknya sudah menggunakan berbagai helah untuk menenangkan dirinya kerana takut dipanggil ke Perancis. Antara lain katanya kerajaan Perancis tidak berhak untuk memanggilnya ke sana.


Keyakinan ini berdasarkan kepada apa yang berlaku sebelum ini, peguam Bourdon yang pernah datang ke negara ini dan berucap di satu majlis makan malam di Pulau Pinang telah dihalau keluar kerana dianggap melakukan perbuatan menyalahi syarat-syarat lawatan ke negara ini. Penghalauan peguam Suaram itu menandakan kerajaan takut dengan apa yang sedang berlaku.


Makanya saya tidak fikir kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Najib Razak akan berani memberi visa kerja kepada mereka kerana apa yang akan dilakukan nanti sedikit sebanyak ada kaitan dengan perdana menteri itu. Membenarkan peguam itu masuk ke negara ini dan menjelaskan isu itu ia seolah-olah Najib meletakkan pisau di tengkuk Rosmah.


Bagaimana pun tindakan tidak telus kerajaan dan cuba menghalang peguam itu menunjukkan pihak kerajaan termasuk Najib sendiri ada akses di dalam dakwaan berkenaan? [wm.kl.5:11 pm 22/05/12]

Patutlah Peserta Bersih 22,270, Gambar Ini Yang Rais Guna!!

http://www.ekeleh.com, 22 Mei 2012

KIRA PESERTA… Kaedah plot dilakukan petugas grafik Bernama pada gambar asal yang dirakam oleh jurufoto Bernama dari helikopter pada 28 April lalu untuk mengetahui jumlah manusia di dalamnya. Taburan plot mendapati peserta BERSIH 3.0 di Jalan Silang adalah seramai 4,474 orang.

KIRA PESERTA… Kaedah plot dilakukan petugas grafik Bernama pada gambar asal yang dirakamkan oleh jurufoto Bernama dari helikopter pada 28 April lalu untuk mengetahui jumlah manusia di dalamnya. Taburan plot mendapati peserta BERSIH 3.0 di Jalan Pasar Besar adalah seramai 1,095 orang.

Pssst :Alah samalah Mr Bean kira biri-biri. Gambar yang paling ramai digunakan Rais dan Bernama untuk mengira peserta Bersih 3.0. Lagi 5 gambar lain entah bagaimana rupanya!! Sekeping gambar adalah 30-40 orang….

Ulasan lanjut boleh kunjungi :Mohd Sayuti Omar, Merah Tinta

Mr Bean Kira Biri-biri


Ingat tak sitkom popular Mr Bean kira kambing biri-biri pada suatu malam kerana tidak boleh tidur. Kini Rais Yatim meniru Mr Bean membuat kiraan peserta Bersih 3.0.

Rais ambil 7 keping gambar dan Rais kira dan Rais dapatlah jumlahnya 22, 270 orang. Entah gambar mana yang rais kira. Kalau Rais betul-betul nak tiru Mr Bean tunjukkan gambar tersebut.

“Gambar-gambar itu diambil dari pukul 11.53 pagi hingga 12.52 tengah hari pada 28 April oleh jurufoto-jurufoto kami yang berada di dalam helikopter polis”, kata jurucakap Rais.

“Jurufoto-jurufot kami” dah tentu akan bertindak memilih sudut yang paling buruk jumlahnya untuk ditunjukkan kepada Rais.

Kata mereka kumpulkan gambar-gambar dari tujuh lokasi sekitar bandar raya ini dan menggunakan sistem memblok foto untuk memutuskan anggaran tersebut. Canggih sistem itu agaknya sehinggga dapat Rais memperbodohkan orang.

Elok juga Rais ambil tempat ganti Mr Bean!!

Kononnya Shamsidar Jeling Anwar!!

http://www.ekeleh.com, 22 Mei 2012

Cuba lihat gambar di atas betul-betul. Adakah benar-benar Shamsidar menjeling kepada Anwar?? Kalau kita lihat sebetulnya jelingan itu mengarah kepada orang di belakang Anwar. Namun disebabkan tiada kerja blogger Umno dan ia melibatkan Anwar dan Shamsidar maka kelentong pun dibuatlah.

Gambar diambil semasa prosiding pendakwan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali kerana kes Bersih 3.0 hari ini.

Pssst :Wooi….buat cerita lain la!!

Tunggang motosikal 3 jam datang temui MB

Aslani M | Foto Mijie Yusoff, 22 Mei 2012

GUA MUSANG: Agak luar biasa kehadiran masyarakat pelbagai kaum pada program penyampaian surat hak milik tanah, dividen Ladang Rakyat dan bantuan sosial  yang diadakan di Dewan Sivik hari ini.

Sebelum ini jarang dapat dilihat rakyat pelbagai kaum termasuk Orang Asal, Cina, India dan Melayu bersama memenuhi dewan dan kawasan sekitarnya sejak pagi lagi.

Lebih 300 masyarakat Orang Asal termasuk yang datang menaiki motosikal selama tiga jam dari Pos Tuil bertolak jam 6 pagi melalui jalan pembalakan sebelum sampai ke jalan raya Lojing – Gua Musang.

Kesukaran itu tidak mematah semangat Zaman Kavi bersama rakan-rakan datang untuk bertemu Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang berada di Gua Musag sejak malam tadi.

Seramai 140 penduduk termasuk keluarga masyarakat Cina yang tinggal di Kampung Pulai menerima surat hak milik tanah.

Mereka meluah rasa begitu gembira kerana impian mendapat hak milik tanah akhirnya menjadi kenyataan.

Ng Nget Fah dari Kampung Pulai mendapat surat milik tanah kebun getahnya seluas 2.5 hektar yang diusahakan sejak berpuluh tahun lalu.

“Tentunya saya rasa gembira yang amat sangat kerana mendapat surat hak milik tanah kebun yang diusahakan keluarga saya selama ini,” katanya sambil menunjukkan geran yang baru diterima daripada Menteri Besar.

Dua keluarga India iaitu Bhaskaran A/L Rengasamy dan R Parimala A/P Ramachandran masing-masing menerima cek sebanyak RM1,000 di majlis berkenaan ekoran kematian ibu mereka yang merupakan peserta program skim Takaful Kifaalah.

Hadir sama pada majlis yang penuh bersejarah itu anggota-anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah, Che Abdullah Mat Nawi dan Wan Ubaidah Omar.

Turut hadir Ketua Jajahan Gua Musang, Mat Jusoh Hussin, Penyelia Parlimen Gua Musang, Dr Zulkifli Mohamad, Penyelia Dun Galas, Abdullah Hussin dan Penyelia Paloh, Shah Amiruddin dan pemimpin masyarakat pelbagai kaum.

Abdullah melahirkan rasa syukur di atas kehadiran begitu ramai rakyat Gua Musang yang terdiri daripada pelbagai kaum sehingga memenuhi dewan sivik dan kawasan sekitarnya.

“Sokongan rakyat pelbagai kaum begitu hebat sekali. Saya terharu di atas sambutan yang luar biasa hari ini,” katanya pada ucapa mewakili tuan rumah. Sebanyak lima ekor lembu dikorbankan bagi jamuan orang ramai.

Pada 4 Mei lalu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga melakukan lawatan kerja ke Gua Musang merasmikan Komuniti 1Malaysia yang diadakan di padang Majlis Daerah Gua Musang. Sehingga hari ini padang tersebut tidak dapat digunakan kerana rosak.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berharap orang ramai yang mendapat geran tersebut tidak menjualnya kepada orang lain sehingga habis tempoh masa yang ditetapkan kerajaan.

Katanya juga tanah menjadi rebutan rakyat kerana bilangan manusia semakin ramai sedangkan keluasan tanah tidak berubah.

Pada lawatan kerja itu juga sebelah petang Menteri Besar melawat kolam penternakan ikan kelah milik Mohd Saiful Basri Mat Yaakub di Kampung Lepan Jaya.

Paksa tandatangan pinjaman, Anak adu ke Suhakam

Anis Nazri, 22 Mei 2012

KUALA LUMPUR: Pencabulan hak asasi para peneroka berhubung paksaan dalam menandatangani borang pinjaman saham memerlukan perhatian dan tindakan serius Suhakam.

Ini kerana Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) itu merupakan sebuah badan yang bertanggungjawab ke atas hak asasi manusia.

Demikian ditegaskan Pengerusi Pertubuhan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman selepas menyerahkan memorandum kepada badan itu, di Menara TH Perdana, hari ini.

Mazlan, dalam aduannya di hadapan Pesuruhjaya Suhakam, Detta Samen, berkata hak untuk menandatangani borang perjanjian saham itu tertakluk atas diri peneroka itu sendiri.

"Mereka tidak boleh dipaksa jika enggan menandatanganinya.  Itu hak mereka sebagai peneroka.  Atas pencabulan ini kita harapkan Suhakam memberi perhatian serius terhadap perkara ini," kata beliau.

Dalam memorandum tersebut, Anak menyatakan kebanyakan peneroka Felda tidak mendapat gambaran jelas berhubung borang pinjaman saham tersebut sebelum diminta menurunkan tandatangan.

Suhakam, dalam responsnya berkata pihaknya akan meneliti dan menyiasat kandungan memorandum tersebut sebelum membuat sebarang pendirian.

Mazlan yang ditemui selepas penyerahan memorandum itu turut mencadangkan agar Suhakam mengadakan inkuiri awam berhubung isu Felda ini, selain meletakkan isu ini sebagai isu utama dalam agenda Suhakam.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan pihaknya akan menghantar memorandum ke Bank Negara, esok bagi mendesak penarikan semula borang perjanjian saham yang dikeluarkan tujuh buah bank sebelum ini.

Pemuda, Muslimat alukan SMM tanding pilihan raya

Salmiyah Harun, 22 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Keputusan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) untuk menurunkan wakil mereka sama ada sebagai calon bebas ataupun bertanding atas tiket mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat, dialu-alukan demi menguatkan matlamat parti.

Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS, Sany Hamzan bersetuju dengan keputusan anak muda yang rasa bertanggungjawab untuk membawa masalah yang sedang membelenggu mereka pada hari ini.

"Sesiapa sahaja boleh, sebab kita amalkan demokrasi, tidak ada halangan untuk mana-mana pihak masuk PRU. Kami dari Pemuda PAS mengalu-alukan penyertaan anak muda dalam pilihan raya nanti ," katanya kepada Harakahdaily.

Jelasnya, pihak SMM digesa memberi sokongan kepada parti yang mempunyai idealisme dan perjuangan sama dengan mereka.

Malah katanya, tidak salah untuk parti komponen Pakatan Rakyat memberi ruang kepada golongan mahasiswa ini bagi memperjuangan masalah mereka terutama masalah hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan pendidikan.

"Misalnya Ikram pun menyatakan mahu memberi sokongan kepada parti yang akan memperjuangkan Islam sahaja. Jadi tidak ada masalah," katanya.

Sehubungan itu, Pengarah Pilihan Raya Muslimat Amizan Baharuddin berpendapat kesediaan SMM itu bergantung kepada keputusan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, katanya perkembangan mahasiswa hari ini menunjukkan apa yang dibawa oleh Pakatan Rakyat difahami mereka demi generasi akan datang.

"Kesediaan pimpinan mahasiswa yang mula tertekan kerana hutang dengan PTPTN, mengajak mereka untuk ke pentas pilihan raya, inilah yang kita mahu," katanya.

Tegasnya, PAS sudah mempunyai platform untuk anak muda dan mahasiswa untuk mengetengahkan suara mereka seperti, pentas anak muda dan pentas wanita muda.

"Kita sudah sediakan dan memudahkan mereka bergerak buat road show inilah platform yang kita ada," katanya.

SMM, Pergerakan tidak formal pelajar institut pengajian tinggi, memutuskan untuk meletakkan wakil mereka dalam PRU-13.

Pendirian itu diputuskan dalam sesi pemukiman dua hari pergerakan mahasiswa itu yang berakhir semalam.

Bagaimanapun, SMM akan mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan kepimpinan Pakatan Rakyat berhubung hasrat mereka itu.

SMM baru-baru ini mengetuai demonstrasi meminta agar pinjaman PTPTN dimansuhkan.

Perkembangan untuk bertanding ini juga dilihat sebahagian daripada kesan pindaan ke atas Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) yang diluluskan baru-baru ini.

Tiada ulasan: