Rabu, 23 Mei 2012

MUNGKIN BIASA...TAK SEBAIK MANA...TAPI KALAU NAK BANDINGKAN DENGAN KURANG BAIK...MEMANG LAH BAIK....KALAU NAK BANDINGKAN ORANG DAH BUAT PERKARA TAK BAIK....JADI BUAT MASA INI...MEMANGLAH BAIK

Wibawa perjuangan Islam PAS cuba dirobek

Ahmad Lutfi Othman, 22 Mei 2012
Tersasar sekali lagi ramalan tarikh Pilihan Raya Umum Ke-13.

Daripada bulan November 2011 (sebenarnya teka-teki itu bermula lebih awal lagi) kepada Mac 2012, seterusnya beralih Jun (lebih tepat 9 Jun), dan kini Dr Mahathir Mohamad menjangkakan selepas Aidilfitri pula (1 Syawal jatuh pada 19 Ogos), walaupun lebih ramai yang  berhati-hati bahawa Parlimen boleh sahaja dibubarkan selepas Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, 2 Jun nanti.

Begitulah adatnya ... Perdana Menteri berkuasa mutlak mencadangkan kepada Agong tarikh yang difikirkannya paling sesuai. Dato' Seri Najib Razak sengaja membiarkan "permainan" ini berterusan, antara lain, untuk memerangkap Pakatan Rakyat, atau sekurang-kurangnya meletihkan saingan yang digeruninya itu.

Meskipun dibantu pelbagai agensi perisikan dan "badan penyelidikan", tidak semestinya PM mempunyai banyak kelebihan dengan tarikh yang bakal (atau terpaksa) dipilihnya. Realiti politik selepas tsunami politik tidak semudah dahulu untuk ditafsirkan, termasuk oleh "peramal profesional".

Semakin ramai pengundi dijangka membuat pilihan di saat-saat akhir. Tun Abdullah Ahmad Badawi sendiri terperangkap dengan keyakinannya sendiri ketika mengusulkan Parlimen dibubarkan pada Februari 2008. Malah, pada minggu pertama kempen, suasana agak suram, tiada petanda jelas BN bakal menghadapi kemerosotan ketara.

Najib juga tidak terkecuali daripada bakal mengulangi nasib malang Abdullah, mungkin lebih parah lagi. Apa yang "dibaca" mungkin jauh berbeda dengan keadaan sebenar akar umbi. Justeru, Najib belum "kejap hati" untuk memilih tarikh paling sesuai untuknya "turun bertarung".

Bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik sendiri sangsi BN boleh menang jika pilihan raya diadakan dalam waktu terdekat, khususnya Jun ini, kerana "banyak isu masih belum selesai".  Beliau juga tidak yakin Pakatan Rakyat dapat dikalahkan di Selangor memandangkan kebanyakan pemimpinnya tidak terlibat dengan isu gejala moral dan rasuah.

Dr Ling dilaporkan "memuji Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dan dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang bebas daripada skandal rasuah dan penyalahgunaan kuasa".

Biarpun pelbagai bentuk "bantuan" 1Malaysia (ada menyifatkannya rasuah politik) yang dicurahkan kelihatan diterima rakyat dengan senang hati, tidak semestinya ia menggambarkan segalanya cerah buat Umno-BN.

Walaupun komplot jahat BN-SPR-Jabatan Pendaftaran Negara sudah terlaksana, melalui senarai daftar pemilih, tetapi ia tidak cukup kuat untuk meyakinkan Najib bahawa Pakatan bakal tumbang di negeri-negeri yang kini dikuasainya, terutama Selangor.

Pada satu sisi, Najib mesti memastikan tahap terbaik persiapan BN, terutama mengelak perpecahan ekoran kekecewaan mereka yang tidak terpilih sebagai calon (agak lama kita tidak mendengar istilah winnable candidate atau calon boleh menang) selain mengharapkan Pakatan dalam situasi paling lemah.

Ketika komitmen majoriti masyarakat Cina kepada Pakatan tidak menampakkan kemungkinan dapat dilunakkan, perhatian lebih tertumpu kepada gelagat undi orang Melayu, dan juga India. Rakan yang menemani saya ketika Bersih 3.0 turut merungut: "Kawan-kawan India nampak kurang hari ini?"

Kawan lama yang bergiat aktif dalam Umno pernah mengusulkan: 'Daripada BN membazirkan wang untuk menjinakkan hati pengundi Cina lebih baik peruntukan itu dialihkan kepada masyarakat India, terutama di estet-estet atau kawasan yang terpinggir."

Selain terus memanipulasi dakwaan "skandal seks" pemimpin KeADILan, dengan menukar akhbar-akhbar terutama dari kumpulan Utusan Melayu menjadi akhbar lucah,  wibawa tokoh-tokoh PAS dan juga dasar perjuangan parti Islam itu sendiri cuba dilemahkan.

Mungkin tokoh-tokoh  seperti Dr Hasan Ali dan Mufti Harussani Zakaria (di samping bekas pemimpin PAS yang sudahpun keluar parti) dapat membantu Umno menjayakan misi itu, sekurang-kurangnya menyuntik keraguan di kalangan masyarakat Islam terhadap PAS.

Ya, sasarannya tetap pengundi Melayu, bukan saja di luar bandar seperti dimaklumi, tetapi juga masyarakat Islam kelas menengah, yang mungkin boleh dikelirukan atas propaganda "demi agama dan bangsa". Saya harap aktivis PAS tidak memandang mudah sokongan yang  diperolehinya pada 2008; ia boleh saja beralih arah jika "tidak dijaga" dengan baik.

Strategis Umno satu ketika -- entah kenapa -- nampak yakin dengan taktik untuk "memecah-belahkan dalaman PAS" dan cuba mengherat parti keluar daripada Pakatan. Tohmahan bahawa PAS sudah lari daripada pejuangan asal, seperti idea negara berkebajikan yang dilabelkan bercanggah dengan gagasan negara Islam, cuba diperbesarkan, namun jelas ia tidak berhasil.

PAS wajar melipatgandakan gerakerja penerangan, termasuk menjelaskan konsep Negara Berkebajikan (nampak agak terabai kempen penerangannya) dan merumuskan perjuangan bersama Pakatan Rakyat, seperti tertera dalam Buku Jinga -- misalnya dalam membentuk good governance dan pemerintahan antirasuah -- dalam kerangka Islam.

Saya kira idea AJK Dr Dzulkefly Ahmad tentang perkara ini, wajar diberi perhatian. Dalam perbualan telefon dengannya baru-baru ini, beliau sempat mengaitkan beberapa peringatan dalam al-Quran, termasuk penekanan tentang aqidah, misalnya dalam surah Makkiyah, Al-Mutaffifin (orang yang curang), yang boleh dikaitkan dengan konsep good governance.

Apa pun, bagi saya, pertarungan PRU13 masih berkisar di antara dua seteru tradisi, PAS dan Umno -- satu usaha memenangi hati, minda, emosi dan jiwa orang Melayu  -- yang menjadi penentu kemenangan kepada BN ataupun Pakatan Rakyat.

Kembalikan isu sebenar Bersih yang dipesongkan!

Ahmad Lutfi Othman, 21 Mei 2012
Umum sedia maklum kepentingan dan fungsi media massa dalam pilihan raya, apatah lagi bagi aktivis politik. PAS selepas beralih di bawah era kepimpinan ulamak, dan buat kali pertama menghadapi pilihan raya umum, tahun 1986, mendapat pengajaran cukup bermakna apabila difitnah dan ditohmah media dengan dahsyat sekali.

Dalam pilihan raya itu, PAS hanya memperolehi satu kerusi Parlimen di Pengkalan Chepa, Kelantan. Di muktamar tahunan parti, di Rusila, pada 1987, suasana waktu itu mendorong PAS melancarkan boikot terhadap akhbar-akhbar harian yang dikuasai Umno. Lidah rasmi, Harakah, yang baru mendapat permit turut digerakkan .

Ya, peranan media dalam  pilihan raya cukup besar, terutama bagi membolehkan pengundi membuat keputusan yang baik. Media bukan sahaja menyalurkan maklumat dan berita, tetapi juga berupaya membentuk pandangan, tanggapan dan persepsi, seterusnya mendorong audien merumuskan tindakan.

Sewaktu kempen pilihan raya, yang sering diadakan dalam tempoh singkat (selepas Parlimen dibubarkan secara tiba-tiba), pengundi perlu mendapat informasi secukupnya -- secara mudah dan murah -- agar dapat membuat penilaian atau penghakiman yang menyeluruh, tentang calon-calon atau parti-parti yang bertanding.

Rakyat juga berhak tahu tentang kelemahan dan kepincangan (juga kelebihan) parti pemerintah, selain mendapat makluman secukupnya mengenai cabaran parti-parti saingannya. Oleh itu, media tidak boleh dihalang daripada melaporkan perkembangan dan situasi sebenarnya menjelang hari mengundi kepada publik.

Teorinya, Malaysia tergolong sebagai sebuah negara yang tidak mengamalkan kebebasan akhbar, yang ditandai dengan peraturan ketat mengenai permit dan dasar pemilikan media. Meskipun Perlembagaan memberi jaminan kebebasan bersuara, Parlimen dengan mudah sekali menggubal dan meminda akta-akta yang mengikat dan mengongkong.

"Benar, media di Malaysia dikawal ketat pemerintah, tapi saya amat mengharapkan semasa kempen pilihan raya, sebelum pengundi membuat keputusan memilih mana-mana calon atau parti, berilah sedikit kelonggaran, rakyat berhak mendapat maklumat sebenar," kata seorang pensyarah undang-undang UIAM, yang berminat dengan perjalanan akhbar di negara ini.

"Tetapi, keadaan sebaliknya berlaku. Bubar saja Parlimen, hampir semua bilik berita akhbar dan stesen TV kita bertukar menjadi bilik gerakan kempen BN. Untuk BN segala paparan positif belaka, tetapi aktiviti atau manifesto parti-parti lain diberikan gambaran negatif," tambahnya.


Apabila negara serantau, dikenali mengamalkan pendekatan keras terhadap pembangkang, seperti Singapura dan Myanmar, turut melonggarkan kongkongan ke atas media sewaktu kempen pilihan raya, termasuk stesen TV kerajaan, amat memalukan sekali, melihatkan Malaysia jelas tertinggal di belakang.

Justeru, Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) mengambil inisiatif menganjurkan Konvensyen Akses Media Dalam PRU13, 12 Mei lalu, bagi menangani dua tuntutan utama Bersih mereformasikan sistem dan proses pilihan raya kita, termasuk tempoh kempen minimum 21 hari.

Demonstrasi Bersih 3.0 -- dihadiri lebih suku juta orang dan 70 peratus darinya adalah anak-anak muda -- sepatutnya meletakkan tuntutan pilihan raya bersih dan adil itu sebagai agenda utama negara. Bagaimanapun, insiden keganasan memesongkan perhatian kepada isu sampingan.

Di kalangan Bersih dan Pakatan Rakyat sendiri, fokus lebih tertumpu kepada senarai daftar pemilih yang meragukan itu. Ia terhasil melalui komplot jahat BN-JPN-SPR, yang mahu mengambil jalan pintas, khususnya untuk merebut kembali Selangor. Bayangkan, ada pengundi, misalnya, didaftarkan alamatnya di tingkat enam sebuah flat di Sri Andalas, Klang, yang hanya mempunyai ketinggian empat tingkat!

Tentulah isu berkenaan cukup urgent dan kritikal, namun tuntutan seperti akses media dan tempoh minimum kempen seperti terabai. Lalu, KAMI cuba mengembalikan  isu yang lebih real, memastikan agar PRU13 dapat berjalan dalam suasana lebih demokratik, telus dan terbuka.

Beberapa NGO yang prihatin dengan perkembangan ini, turut melahirkan kebimbangan serupa. "Media seharusnya membantu Bersih 3.0 memastikan lapan tuntutan dilaksana, bukan mengalihkan isu. Jika ada keganasan polis atau ada peserta bertindak ganas, itu jelas perlu dilakukan siasatan bebas tapi isu yang kita nak bawa iaitu lapan tuntutan, tidak boleh hilang," kata AJK Ikram, Nahar Md Noor.

"Bersih hanya mahukan tuntutan pilihan raya adil dan bersih. Ia melangkaui parti, agama dan kaum," kata Pengarah Eksekutif Komas, Tan Jo Hann. "Tujuh tahun saya jadi jurugambar di Filipina, tidak pernah saya lihat polis menyerang media, sedangkan saya juga pernah bertugas dan berdepan dengan demonstrasi yang melibatkan kematian. Polis atau tentera jika lihat pas  media, mereka akan lindungi kami."

Sebenarnya banyak pihak melihat desakan agar media berlaku adil kepada pembangkang, terutama semasa kempen pilihan raya, sebagai tindakan sia-sia dan membazir tenaga saja. Paling lantang, Hishamuddin Rais, yang berforum sesi petang bersama Nurul Izzah Anwar, di konvensyen KAMI itu.

Beliau tidak percaya kepada kebebasan media. "Saya percaya kepada hak kepada media. Ertinya kalau Umno ada hak untuk ada televisyen saya juga ada hak untuk ada televisyen sendiri, kalau Umno ada radio saya juga ada hak untuk ada radio sendiri," tegasnya.

Saya bersetuju sepenuhnya dengan pandangan Hisham. Setiap pihak yang berminat untuk menerbitkan apa jua bentuk media -- majalah, akhbar, radio dan TV -- hanya perlu mendaftarkannya kepada pihak berkuasa, dengan garis panduan yang jelas. Yang penting, konsep permit mesti dihapuskan.

Ketua Pengarang Kumpulan The Star, Wong Chun Wai turut mempersoal keperluan permit penerbitan bahan bercetak di zaman internet ini. Sebenarnya kalaupun permit tidak diperlukan lagi, tidak mudah bagi penerbit untuk mengusahakan akhbar kerana ia memerlukan modal yang cukup besar.

Tidak betul andaian bahawa sebaik sahaja permit tidak diperlakukan lagi maka berlambakanlah pasaran dengan akhbar. Tetapi, kalaupun benar situasi itu berlaku, apa salah, 'kan?

Selain itu, media bebas tentu saja sukar mendapat iklan, terutama daripada syarikat berkaitan kerajaan (atau lebih tepat syarikat berkaitan Umno!) sedangkan tanpa sokongan pengiklan hampir mustahil akhbar harian dapat beroperasi dengan lancar.

Nurul Izzah sendiri menyifatkan pindaan terbaru Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP), yang tidak lagi memerlukan pembaharuan permit setiap tahun, hanya kosmetik sahaja.

"Isu besar bukan tentang permit sedia ada, tetapi bagaimana untuk mendapatkan permit baru," kata Ahli Parlimen Lembah Pantai itu, sambil menceritakan pengalaman sukarnya  berdepan dengan pegawai KDN, ketika memohon akhbar Utusan Rakyat.

Namun begitu, saya tetap percaya bahawa lobi dan desakan agar media yang dibiayai dana awam, seperti RTM dan Bernama, berlaku adil kepada semua calon dan parti bertanding, mesti digiatkan, tanpa melupakan lidah rasmi parti  (Harakah, Suara Keadilan dan Roket) yang perlu penambahbaikan segera.

Tekanan harus digerakkan secara lebih intensif kepada dua agensi kerajaan itu, dan saya kira wajar juga jika wakil Pakatan Rakyat dapat mengadakan kunjungan kepada syarikat media, termasuk Kumpulan Media Prima, The Star, Astro Awani dan akhbar-akhbar Cina (walaupun menyedari ramai mencebik mendengar nama Utusan Malaysia dan TV3). Sekurang-kurangnya "hak untuk menjawab" diberikan perhatian serius oleh media berkenaan.

Melalui buku Prof Dr Syed Arabi Idid, seorang sarjana komunikasi yang banyak mengkaji peranan media dalam pilihan raya di Malaysia, dibentang analisis berkaitan hala tuju liputan berita semasa pilihan raya 2008.

Menurut penyelidikannya, akhbar bahasa Melayu memberikan liputan positif kepada BN sebanyak 74 peratus, manakala positif pembangkang hanya 5 peratus, liputan berkecuali 17 peratus. Akhbar Cina lebih seimbang, apabila positif BN 28 peratus dan positif pembangkang 12 peratus, manakala liputan berkecuali 45 peratus. Satu situasi yang langsung tidak melambangkan "padang permainan sama rata".

Berita pembangkang (sebenarnya semasa kempen tidak patut timbul istilah parti pembangkang ataupun kerajaan) bukan saja digelapkan, malah lebih buruk dimanipulasikan. Ada kalanya kenyataan pemimpinnya  "dikerat-kerat dan kemudiannya dicantumkan" untuk memberi gambaran buruk dan mengelirukan pengundi.

Tidak sekadar itu, hatta untuk membeli iklan menyiarkan manifesto parti pembangkang di media cetak pun dihalang.

Menurut Transparency International Malaysia, dalam tempoh kempen dari 25 Februari hinga 7 Mac 2008, semua  akhbar harian berbahasa Melayu (dan Tamil) tidak membenarkan parti DAP dan KeADILan (kajian tidak melibatkan PAS) membeli iklan, termasuk siaran manifesto, sedangkan BN membelanjakan lebih RM2.2 juta untuk tujuan itu.

Untuk harian bahasa Inggeris, BN berbelanja sebanyak RM2 juta, manakala DAP hanya sekitar RM10,000 (melalui The Sun), dan tiada ruang iklan untuk KeADILan. Akhbar Cina memberi ruang bernilai RM3 juta kepada iklan BN, RM100,000 untuk DAP dan RM28,000 buat KeADILan.

Saripada sudut ini, DAP yang mendapat laporan lebih seimbang dalam akhbar Cina mungkin lebih beruntung daripada PAS dan KeADILan yang sentiasa disorot secara negatif oleh akhbar-akhbar harian Melayu.
'Batu & telur mahu sabotaj PERKASA'
Insiden membaling telur dan batu dalam acara melibatkan Pengerusi Bersama BERSIH Datuk S Ambiga di Melaka Sabtu lalu cubaan untuk mensabotaj PERKASA dan Umno, kata Datuk Ibrahim Ali.

Presiden kumpulan pendesak Melayu itu memberitahu Malaysiakini, ia mungkin usaha sesetengah pihak memburukkan imej PERKASA yang tidak akan sesekali melakukan tindakan ganas itu.

NONE"Kadang-kadang ada orang beli baju-T PERKASA atau uniform dan pakai.

"Kemudian, apabila sesuatu terjadi, orang ramai terus menyalahkan PERKASA," kata Ibrahim selepas sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Diminta menjelaskan siapa yang dimaksudkannya, Ibrahim berkata beliau tidak tahu tetapi ia mungkin atas tujuan politik.

PERKASA Melaka dan Umno Jasin sebelum ini menafikan terlibat dalam insiden di Merlimau itu walaupun terdapat anggota masing-masing menyertai perhimpunan membantah kehadiran Ambiga dalam acara itu.

Malah yang dipertua PERKASA negeri Abd Rahim Osman berkata, mereka juga tidak bersetuju dengan tindakan menyerang dan merosakkan kereta dua wakil rakyat DAP kerana ia dianggap perbuatan jenayah.
'Senaman punggung manifestasi kekecewaan'
'Senaman punggung' oleh sekumpulan pesara tentera depan rumah Datuk S Ambiga adalah "penzahiran semangat" dan manifestasi kekecewaan terhadap pengerusi bersama BERSIH itu, kata seorang pemimpin PERKASA.

Bagaimanapun, ahli dewan tertinggi kumpulan pendesak Melayu itu Laksamana Madya (B) Datuk Mat Rabi Abu Samah berkata, sama ada semangat itu betul atau tidak ia bersifat subjektif.

NONE"Saya rasa kumpulan yang buat itu reaksi individu yang ada semangat. Sama ada semangat itu betul atau tidak itu subjektif.

"Mereka ini pernah berkhidmat dalam tentera dan bergadai nyawa untuk negara.

"Bayangkan kemuliaan pekerjaan ini dengan gaji yang kecil dan bergadai nyawa.

"Mereka inilah yang berani tunjukkan manifestasi kekecewaan mereka," kata Mat Rabi (gambar atas, sebelah kanan) yang sebelum ini memegang jawatan ketiga tertinggi dalam pasukan tentera laut.

Bercakap lanjut Mat Rabi mengaku tindakan veteran tentera itu sememangnya terbuka kepada pelbagai persepsi sehingga menimbulkan perbincangan oleh banyak pihak.

Namun, beliau sendiri secara peribadi berpendapat tindakan mereka wajar.

"Kalau tanya pendapat saya, saya rasa itu perkara yang betul. Ia mungkin tidak disokong orang lain," kata Mat Rabi.

Hujahnya, akibat tindakan Ambiga, masyarakat kini tidak menghargai keamanan yang wujud hasil khidmat pasukan keselamatan negara tetapi lebih menghargai individu seperti Ambiga yang didakwanya tidak berjasa kepada negara.

Malah, beliau sendiri turut merasa tempiasnya apabila tindakannya menyertai PERKASA dikutuk sebahagian bekas-bekas rakannya dalam pasukan tentera.

"Mereka mengutuk saya dan tidak menghargai pengorbanan tentera tetapi sebaliknya menghargai pengorbanan Ambiga.

"Nampak tak akibat buruk pemikiran yang dipengaruhi sekumpulan manusia yang tidak berjasa kepada negara dan memperkecilkan orang yang berjasa kepada negara?" katanya.

Ibrahim Ali: BERSIH lebih teruk Sementara itu, Presiden PERKASA Datuk Ibrahim menyifatkan himpunan BERSIH 3.0 pada April 28 lalu jauh lebih teruk berbanding "protes burger" dan senaman punggung di luar rumah ambiga.

NONE"Jika dibandingkan dengan himpunan dibuat Ambiga di Dataran, ia jauh lebih buruk.

"Saya bukannya bersetuju tapi ia sama sekali berbeza dengan protes Ambiga di Dataran. Ia (protes burger) membantu Ambiga.

"Jika beliau mahu burger beliau cuma perlu ke pintu pagar rumahnya dan beli," katanya.

Ibrahim juga bersetuju siri protes yang berlangsung di rumah Ambiga adalah 'balasan' kerana tetap bertegas menganjurkan BERSIH.
Tawar bantuan pada polis didakwa kasari wartawan
Dalam perkembangan lain, PERKASA turut berikrar akan memberi bantuan guaman kepada dua anggota polis berpangkat konstabel yang didakwa di mahkamah atas tuduhan menggunakan kekerasan jenayah ke atas peserta BERSIH.

Menurut Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali (atas), bantuan itu ditawarkan bukan kerana PERKASA percaya mereka tidak bersalah.

Sebaliknya, beliau yakin anggota polis berpangkat rendah tersebut perlu diberi 'perhatian' berbanding peserta BERSIH yang sudah dibela banyak pihak seperti pimpinan Pakatan Rakyat dan Majlis Peguam.

"Saya akan hubungi dan temui mereka (berkenaan perkara itu)," katanya.
Hukuman untuk orang Islam amal gaya 'celaru jantina' di Pahang
Golongan yang mengamalkan gaya kecelaruan jantina yang beragama Islam, akan berdepan tindakan tegas di negeri ini, apabila Dewan Undangan Negeri Pahang meluluskan Rang Undang-Undang Tatacara Jenayah Syariah (Pindaan) 2012.

Pindaan rang-rang undang itu dipersetujui sebulat suara selepas dibahaskan Pengerusi Jawatankuasa Dakwah dan Badan Bukan Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Shafri Abdul Aziz.

Dalam perbahasannya, beliau mengupas permasalahan dalam masyarakat masa kini iaitu lelaki yang gemar menyerupai dan berkelakuan seperti perempuan dan perempuan yang berkelakuan seperti lelaki.

Mohd Shafri berkata itu sama sekali salah dan dilarang agama Islam.

Kesalahan itu, katanya, terkandung dalam peruntukan Bahagian IV rang undang-undang itu iaitu kesalahan berhubung dengan kesusilaan.

"Bagi kedua-dua kesalahan iaitu mana-mana lelaki yang memakai pakaian perempuan dan berlagak perempuan di tempat awam atas tujuan yang tidak berakhlak dan perempuan yang memakai pakaian lelaki dan berlagak seperti lelaki di tempat dan tujuan sama, mereka boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjarakan tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya," katanya.

Selain itu, katanya, pindaan berkenaan dilakukan bagi menjelaskan kesamaran pada seksyen-seksyen tertentu undang-undang itu supaya lebih jelas serta mengikut keperluan semasa terhadap penguatkuasaan.

Perbahasan rang-rang undang itu disokong Shukri Ahmad Ismail (BN-Pulau Tawar) dan disahkan oleh Yang Dipertua DUN, Datuk Seri Wan Mohamad Razali Wan Mahussin.

Terdahulu, Chong Siew Onn (DAP-Tras), meminta pengecualian daripada membuat keputusan kerana ia membabitkan umat dan agama Islam manakala Tuan Syed Mohamed Syed Lonnik (PAS-Beserah) meminta penambahbaikan pada persiapan persediaan untuk memastikan pindaan itu lancar.

- Bernama
Anwar dakwa Najib guna mahkamah untuk sekat kemaraannya
Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan proses mahkamah untuk membendung kemaraan beliau ketika pilihan raya kini semakin hampir.

Beliau juga mendakwa, tuduhan ke atasnya hari ini berhubung perhimpunan BERSIH 3.0 juga satu tindakan politik yang dirancang dan juga untuk mengelak isu pilihan raya yang dibawa dalam perhimpunan 28 April itu.

NONE"Najib perlu menghadapi saya dalam pilihan raya dan dia mahu gunakan mahkamah untuk bantu dia. Saya hendak beritahu Najib, pilihan raya itu diputuskan rakyat," katanya.

Tambahnya, Najib juga tidak boleh menggunakan undang-undang Akta Perhimpunan Aman yang diluluskan dengan bantahan keras pembangkang "untuk menakut-nakutkan dan menghalang seteru politik" sepertinya.

Anwar bagaimanapun yakin bahawa kes berkenaan tidak akan menjejaskan kempennya.

"Najib guna pendakwa iaitu Tan Sri Gani Patail untuk tujuan politik beliau – saya akan berusaha dengan rakan-rakan, teruskan jalan kegiatan politik walaupun hadir ke mahkamah.

“Pendakwaan mahu saya terikat dengan proses mahkamah dan mereka mahu meminta tarikh (perbicaraan) lebih awal. Bagaimanapun, pasukan pembelaan membantah," katanya.

NONETarikh perbicaraan pada 2 Julai itu akan memberikan tempoh sebulan lagi kepadanya untuk berkempen secara aktif, kata Anwar.

"Yang dielak (Najib) adalah isu pokok iaitu isu pilihan raya. Ini tanda dendam kesumat beliau guna aparatus pemerintah untuk tekan kami," katanya kepada pemberita selepas dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan tersebut.

Beliau serta dua lagi pemimpin PKR – timbalan presiden Azmin Ali dan bekas ahli majlis pimpinan pusat, Badrul Hisham Shaharin – didakwa mengikut Seksyen 4(2) (c) Akta Perhimpunan Aman kerana didakwa mengambil bahagian dalam yang perhimpunan BERSIH 3.0.

Tuduhan itu juga atas dakwaan melanggar perintah Majistret Zaki Asyraf Zubir, bertarikh 26 April yang melarang perhimpunan di Dataran Merdeka dan kawasan yang bersempadan dengan Jalan Sultan Hishamuddin, Jalan Raja dan Jalan Kelab.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara jam 2.30 petang dan 3 petang pada 28 April.

Mereka juga menghadapi satu lagi tuduhan di bawah Kanun Keseksaan, iaitu bersama penyokong BERSIH 3.0 yang melebihi lima orang yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, telah bersubahat dengan Tangam a/l Raju, Rajesh Kumar a/l Gejinder dan Farhan bin Ibrahim @ Alias, telah mengingkari perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April.
Anwar: Ramai lagi di Pejabat AG akan sertai saya
Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas peguam cara negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tentu mempunyai alasan kuat untuk mewakili beliau dalam kes berhubung perhimpunan BERSIH 3.0.

Anwar berkata tindakan tersebut membawa makna besar kepadanya kerana Yusof merupakan bekas pegawai kanan di Pejabat Peguam Negara.

NONE"Tentu beliau ada alasan kuat dan kekuatan moral. Belum pernah dalam sejarah, ketua pendakwa selesai kes terus 'menyeberang'. Tentu ini memberi kekuatan kepada kes.

"Orang dalam kerajaan sedar bahawa kekotoran dalam kerajaan dia tidak ingin pertahan semua," kata Anwar ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Jalan Duta hari ini.

Anwar juga berkata, ramai lagi rakan Yusof di Pejabat Peguam Negara yang mempunyai sikap yang sama.

Golongan berkenaan kini "menunggu masa untuk bersama saya," kata Anwar lagi.

NONEMohd Yusof hari ini mewakil Anwar yang didakwa mengikut mengikut Seksyen 4(2) (c) Akta Perhimpunan Aman kerana didakwa mengambil bahagian dalam yang perhimpunan BERSIH 3.0.

Tuduhan sama turut dibacakan ke atas dua lagi pemimpin PKR – timbalan presiden Azmin Ali dan bekas ahli majlis pimpinan pusat, Badrul Hisham Shaharin – atas dakwaan melanggar perintah Majistret Zaki Asyraf Zubir, bertarikh 26 April yang melarang perhimpunan di Dataran Merdeka dan kawasan yang bersempadan dengan Jalan Sultan Hishamuddin, Jalan Raja dan Jalan Kelab.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara jam 2.30 petang dan 3 petang pada 28 April.

Mereka juga menghadapi satu lagi tuduhan di bawah Kanun Keseksaan, iaitu bersama penyokong BERSIH 3.0 yang melebihi lima orang yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, telah bersubahat dengan Tangam a/l Raju, Rajesh Kumar a/l Gejinder dan Farhan bin Ibrahim @ Alias, telah mengingkari perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April.
Ibrahim: Anwar guna isu Mohd Yusof demi politik
Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali berkata beliau menjangkakan bahawa isu bekas Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim di mahkamah hari ini akan digunakan untuk kepentingan politik ketua pembangkang itu.

NONE"Anwar dia memang political animal. Dia nampak kawan ini dah berhenti dan buka firma undang-undang, jadi dia upah kawan ini dan hendak beritahu orang ramai yang 'dia ini dahulu dakwa saya dan sekarang bela saya.'

"Ini akan jadi isu politik," kata Ibrahim yang berpendapat bahawa Mohd Yusof menyedia khidmat guaman kepada Anwar itu kerana diupah untuk berbuat demikian.

"Tetapi kepada individu ini (Mohd Yusof), beliau hanya memberikan khidmatnya kerana beliau dibayar.

"Bagi saya tidak ada apa-apa yang menarik di sini. Dulu dia berkhidmat dengan kerajaan dan sekarang dia sudah bersara. Sebagai seorang peguam jika ada orang menawarkan bayaran yang bagus pastinya mereka akan mempertahankan individu tersebut," kata MP Pasir Mas itu lagi.
Pendapat Ibrahim turut dikongsi seorang lagi ahli dewan tertinggi PERKASA, Laksamana Madya (B) Datuk Mat Rabi Abu Samah yang berpendapat perkembangan terbaru kes itu tidak membuktikan bahawa Anwar tidak bersalah.

Sebaliknya, ia adalah bukti kebebasan sistem kehakiman Malaysia yang adil dan saksama.

NONE"Kita kena faham sistem keadilan ini. Kalau kita lihat secara bijaksana, ia bermakna kita menghormati kedaulatan undang-undang dalam sistem pemerintahan kita.

"Kita tidak wajar melihat perkara ini sebagai bukti politik yang berat sebelah. Kita patut lihatnya sebagai kematangan politik," katanya.

Mohd Yusof (kanan) hari ini mewakil Anwar yang didakwa mengikut mengikut Seksyen 4(2) (c) Akta Perhimpunan Aman kerana didakwa mengambil bahagian dalam yang perhimpunan BERSIH 3.0

Tindakannya itu menimbulkan kejutan buat banyak pihak kerana sebelum ini beliau adalah ketua pasukan pendakwa raya dalam kes Liwat II dan turut terlibat dalam kes liwat tahun 1998.

Beliau bersara secara rasmi dari perkhidmatan awam pada bulan Februari lalu selepas perbicaraan Liwat II berakhir dan mahkamah membebaskan Anwar.

Tiada ulasan: