Khamis, 27 Jun 2013

YANG JELAS JEREBU BERLAKU DENGAN IZIN ALLAH SWT SERTA DENGAN KEHENDAKNYA JUGA

Mana perginya YB lompat parti?

Syed Abdullah Syed Osman ,
Mana perginya wakil rakyat yang isytiharkan diri keluar daripada Pakatan Rakyat semasa PRU12 dahulu. Mengapa senyap sunyi sahaja apabila nama mereka tidak lagi tersenarai lagi dan tidak dipilih untuk PRU-13 - walaupun mereka ini bersuara lantang menghentam kiri dan kanan parti yang mereka wakili dahulu. Begitu juga mereka yang 'dikutip' balik untuk dijadikan calon tetapi malangnya mereka ini juga kalah dengan 'bergaya', kerana rakyat dapat menilai siapa wajah-wajah mereka ini yang sebenarnya.

Perkara ini sepatutnya menjadi ikhtibar kepada mana-mana wakil rakyat agar tidak menipu atau mengkhianati pengundi anda yang memberikan mandat. Justeru, jangan mudah terpedaya dengan janji manis lawan kerana anda hanya akan dijadikan alat untuk beberapa ketika sahaja. Selepas berakhirnya pilihan raya tiada siapa yang akan melayan atau sudi mengambil orang seperti ini kerana sikap tidak setia dan tiada pendirian serta tidak mempunyai prinsip ini sukar dipercayai oleh sesiapapun.

Sayang seribu kali sayang apabila seseorang tokoh politik yang disifatkan berwibawa, bijak, berpengaruh, mendapat kedudukan yang baik dalam parti dan mempunyai harapan cerah pada masa hadapan tiba-tiba bertukar haluan berpusing 360 darjah cuba mengkhianati partinya sendiri yang mana seolah-olah seperti juga mengkhianati dirinya sendiri.

Inilah yang berlaku dalam beberapa PRU terdahulu dan masih tetap berlaku jika orang saperti ini yang tiada jati diri sanggup mengadaikan maruahnya sendiri kerana hanya kepentingan peribadi dan tidak memperdulikan apa-apa yang akan mereka hadapi selepas itu walaupun mereka tahu segala risiko yang menanti.

Banyaknya bayi dibuang dalam sungai ni...

http://aiyangdisayang.blogspot.com, 27 Jun 2013


Di China...
Jika buka video di bawah jangan nangis tau..... lihatlah mayat-mayat bayi bergelimpangan di sepanjang tebing sungai..... yang dah reput entah berapa banyak.
Senangnya mereka buang anak... hanya campak dalam sungai.
Lihat lagi

NFC: Berapa ganti rugi dibayar kepada kerajaan

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Siti Zailah Mohd Yusoff [PAS-Rantau Panjang] meminta Menteri Kewangan menyatakan kerugian yang ditanggung oleh kerajaan hasil kegagalan projek NFC.

Dalam soalan lisan di Dewan Rakyat hari ini, beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat turut meminta Perdana Menteri menyatakan setakat ini berapakah bayaran ganti rugi yang telah dikembalikan kepada kerajaan oleh pihak yang terbabit.

Soalan ahli-ahli Dewan Rakyat daripada PAS yang lain adalah seperti di bawah.

Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali [Kuala Nerus] minta Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan menyatakan usaha-usaha yang telah diambil untuk mengawal peningkatan harga rumah kediaman di kawasan bandar.

Dr. Haji Izani Husin [Pengkalan Chepa] minta Menteri Kesihatan menyatakan adakah Kerajaan sedar hampir semua Pusat Hemodialisis sekarang ini dikenakan syarat oleh Malaysia Society of Nephrology (MSN) supaya 'person in charge (PIC)' mesti dari kalangan Doktor Pakar Perubatan Penyakit Dalaman (internal medicine), sedangkan syarat tersebut tidak wujud dalam mana-mana peraturan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan.

Ahmad Marzuk Shaary [Bachok] minta Menteri Sains, Teknologi Dan Inovasi menyatakan di mana tapak pelupusan sisa  radioaktif Lynas akan ditempatkan. Lebih-lebih lagi, apabila Nicholas Curtis, pengerusi Syarikat Lynas berkata tidak ada peruntukan untuk membawa sisa-sisa Lynas ke luar negara sebelum ini.

Dr. Mohd Hatta Md. Ramli [Kuala Krai] minta Perdana Menteri menyatakan bagaimanakah perlaksanaan meletakkan SPR di bawah  pengawasan Parlimen.

Dr. Siti Mariah Mahmud [Kota Raja] minta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat menyatakan pelan tindakan Kementerian untuk memastikan jumlah perwakilan wanita meningkat di dalam Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat.

Datuk Mahfuz bin Omar [Pokok Sena] minta Perdana Menteri menyatakan jumlah kontrak yang berasaskan Risk Service Contract (RSC) yang dikeluar dan diluluskan oleh Petronas dan senaraikan nama syarikat tempatan mengikut pecahan Bumiputera dan bukan Bumiputera yang telah dianugerahkan kontrak tersebut.

Dr. Nik Mazian Nik Mohamad [Pasir Puteh] minta Perdana Menteri menyatakan usaha-usaha yang telah diambil oleh pihak JAKIM untuk memastikan status halal dalam bidang farmaseutikal di Malaysia.

Ahmad Baihaki Atiqullah [Kubang Kerian] minta Perdana Menteri menyatakan apakah jenis-jenis peruntukan untuk Kerajaan Negeri Kelantan yang disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Negeri Kelantan, sejak ditubuhkan hingga kini dan berapakah jumlahnya.

Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz [Pasir Mas] minta Menteri Belia Dan Sukan menyatakan isu sebenar yang melatari kes penggantungan bekas ketua jurulatih olahraga kebangsaan dan enam atlet pecut negara baru-baru ini.

Nasrudin Hassan [Temerloh] minta Menteri Pendidikan menyatakan bila pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Berchang, Kuala Lipis akan dimulakan.

Mohamed Hanipa Maidin [Sepang] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan adakah pihak polis telah menyiasat pendedahan Peguam Americk Singh Sidhu pada 16 Mac 2013 di Mesyuarat Agung Majlis Peguam yang menyatakan Peguam Cecil Abraham mengakui kepada Americk bahawa Perdana Menteri telah meminta beliau menyediakan Akuan Bersumpah palsu mendiang P. Balasubramaniam.

Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad Baharuddin Shah [Kuala Terengganu] minta Menteri Kerja Raya menyatakan apakah polisi rasmi Kerajaan tentang pengawasan-pengawasan kerja di tapak projek yang dikendalikan oleh perunding swasta dipantau oleh wakil perunding swasta atau Kerajaan.

Wan Hasan Mohd Ramli [Dungun] minta Menteri Kesihatan menyatakan bilakah hospital baru daerah Dungun akan dimulakan pembinaan dan bilakah jangkaan operasi sepenuhnya.

Datuk Kamarudin Jaffar [Tumpat] minta Menteri Luar Negeri menyatakan bilakah Kedutaan Malaysia di Palestin akan dibuka.
MP: Cina ubah sokongan kerana 'keris Hishammuddin'
10:34AM Jun 27 2013  
MP Kluang Liew Chin Tong percaya masyarakat Cina berubah menjadi penyokong DAP sejak 2005 apabila naib presiden Umno pada waktu itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menghunus keris dalam satu mesyuarat Pemuda Umno.

Ketua biro pendidikan politik DAP itu berkata, beliau melihat bahawa masyarakat Cina kelas pertengahan menerima baik kepimpinan mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum peristiwa menimbulkan kontroversi.

NONEKatanya, orang Cina pada masa itu tidak berasa terpinggir di bawah pentadbiran Mahathir dan turut menerima gagasan Wawasan 2020, sebelum peristiwa tersebut.

"Pada tahun 80-an dan 90-an, masyarakat Cina berpuas hati kerana kerajaan menyediakan saluran buat mereka. Konsepnya - jika mereka mampu bayar, mereka boleh dapat saluran TV, mereka dapat akses kepada pendidikan.

"Jika mampu, mereka boleh masuk ke universiti swasta dan mereka juga dapat menonton saluran Cina di Astro," katanya.

Umno kemudiannya berubah ke garis yang lebih kanan dan cakap-cakap perkauman juga tercetus pada waktu itu, kata Liew.

"Ia langkah yang kurang cerdik. Tiada gabungan parti politik dalam negara ini yang mampu memerintah tanpa memenangi hati semua kaum," katanya.

Perasaan tidak senang kaum bukan Melayu terhadap kerajaan katanya terus bersemi dari hari ke hari sejak peristiwa itu dan memuncak apabila mereka menafikan majoriti dua pertiga BN dalam pilihan raya tahun 2008, katanya lagi.

NONE"Terdapat usaha (dari perdana menteri) untuk membaiki perkara ini dengan konsep 1Malaysianya, namun ia akhirnya dilihat tidak lebih daripada usaha penjenamaan untuk barangan murah," tambahnya lagi.

"Sekarang ini, PAS pula dilihat lebih sederhana berbanding Umno," tambahnya.

Selain itu, Liew juga percaya gelombang perubahan citra politik belia Cina tidak hanya berlaku dalam pilihan raya umum yang lalu.

Menurutnya, ia mula berlaku sejak pilihan raya tahun 2008 lagi dan pilihan raya lalu menyaksikan mereka dari kumpulan umur lain turut beralih arah menyokong Pakatan.

Menurutnya, kematian Teoh Beng Hock dan isu loji nadir bumi Lynas memberi kesan kepada kecenderungan politik orang Cina, di samping peranan besar yang dimainkan laman media sosial seperti Facebook.

"Sebelum ini, hanya orang lelaki yang berminat dalam perbincangan politik.

"Kini dengan Facebook, golongan wanita juga mengambil bahagian dalam perbincangan politik mengikut keselesaan mereka," katanya.


Wawancara dijalankan oleh Ahmad Fadli KC, Lee Way Loon dan Ram Anand
Menteri: Pegawai khas wajib lalui proses saringan
 
Semua pegawai khas kepada menteri Kabinet akan dikehendaki menjalani proses saringan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan tapisan keutuhan dan proses tapisan halus oleh polis, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan.

Beliau berkata langkah itu bagi memastikan urus tadbir yang baik dan meningkatkan ketelusan di kalangan pegawai-pegawai khas berkenaan.

Perkara tersebut dipersetujui pada mesyuarat Pasukan Petugas Penyampaian NKRA Membanteras Rasuah yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

Mesyuarat tersebut turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

"Peranan seorang Pegawai Khas adalah penting kerana dalam sesetengah kes, mereka bertindak sebagai 'pengawal' kepada menteri dan mempunyai keistimewaan kepada maklumat-maklumat yang amat sulit," kata Low dalam kenyataan di Kuala Lumpur.

Selain proses saringan, pegawai khas perlu mengisytiharkan harta mereka kepada Perdana Menteri setiap tahun sama seperti menteri dan Ketua Pesuruhjaya SPRM, katanya.

Low berkata dengan mengasaskan langkah-langkah itu, peluang untuk salah laku dapat dikurangkan.

Beliau berkata mesyuarat itu juga meluluskan pelantikan Lembaga Penasihat Antarabangsa kepada SPRM yang ditugaskan untuk memberi nasihat dan kajian inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) khusus di bawah transformasi SPRM dalam sektor pencegahan.

Beliau berkata ahli lembaga itu termasuk individu berprofil tinggi daripada Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) New South Wales dan Hong Kong.

"Tujian lembaga itu adalah penanda aras prestasi SPRM setanding dengan amalan terbaik antarabangsa serta meningkatkan persepsi antarabangsa terhadap SPRM," katanya.

-Bernama
 
 
Data satelit sah tiada kebakaran kawasan Sime Darby
 
Sime Darby Plantations semalam mengesahkan tiada kebakaran di kawasan operasi syarikat itu di Indonesia selepas mengkaji data titik panas bagi tempoh 25 Mei hingga 25 Jun ini.

Syarikat itu berkata kajian data itu adalah daripada agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) dan peta sistem kedudukan global syarikat berkenaan bagi kawasan konsesi di bawah PT Tunggal Mitra Plantation (PT TMP) dan PT Bhumireksa Nusa Sejati (PT BNS) di Riau, Indonesia.

"Apabila pemadanan data titik panas dan peta kawasan konsesi menunjukkan semua titik panas berada di luar konsesi PT TMP," katanya syarikat multinasional itu dalam kenyataan di Kuala Lumpur.

Ia berkata terdapat tiga kawasan titik panas dalam kawasan konsesi PT BNS tetapi terletak di luar kawasan operasi syarikat di mana komuniti tempatan yang menduduki tempat itu menanam tanaman kontan seperti jagung, tebu dan nenas serta tanaman saka seperti kelapa dan buah pinang.

Sime Darby menjelaskan bahawa satelit NASA mempunyai maklumat lapuk mengenai kawasan konsesi tanah syarikat berkenaan yang telah dikurangkan selepas proses pelesenan dimuktamadkan.

"Satelit NASA menunjukkan kawasan konsesi PT BNS ialah 180,392 hektar dan pada hakikatnya hanya 25,662 hektar. Daripada jumlah ini, 18,688 hektar adalah kawasan tanaman sebenar dan 1,530 hektar adalah kawasan pembangunan dan kediaman.

"Baki tanah kini diduduki oleh masyarakat tempatan," katanya sambil menambah terdapat juga percanggahan berkenaan dengan kawasan konsesi PT TMP itu.

Data daripada satelit NASA menyatakan saiz konsesi syarikat adalah 38,473 hektar manakala konsesi sebenar hanya 13,836 hektar di mana 2,474 hektar diduduki oleh masyarakat tempatan, katanya.

Sime Darby Plantations akan menyiarkan dan mengemukakan laporan ini kepada Rundingan Meja Bulat Mengenai Kemampanan Minyak Sawit seperti diminta, katanya.

Walau bagaimanapun, Sime Darby Plantations dan syarikatnya PT TMP dan PT BNS akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan untuk mengurus sebarang titik panas dan kebakaran demi kepentingan pekerja, orang awam dan alam sekitar, katanya.

Syarikat itu turut mengulangi komitmen kepada dasar sifar pembakaran dalam operasinya di seluruh dunia.

Jumaat lepas, Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan menggesa syarikat milik Malaysia yang beroperasi di Indonesia supaya mematuhi semua undang-undang dan peraturan setempat dan memastikan mereka tidak menyumbang kepada msalah alam sekitar.

Kejadian membakar di Riau telah menyebabkan masalah jerebu melanda beberapa negara termasuk Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand.

-Bernama
 
 
KM: 300 peniaga Jonker Walk boleh berniaga seperti biasa
 
Kira-kira 300 peniaga boleh meneruskan perniagaan mereka seperti biasa di kawasan pasar malam Jonker Walk pada setiap hujung minggu, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron.

Beliau berkata, arahan penutupan gerai yang kebanyakkannya menjual cenderamata di Jonker Walk itu hanya salah faham, sebaliknya penutupan itu hanya melibatkan laluan kenderaan di kawasan berkenaan.

Jelas beliau, jalan sekitar Jonker Walk yang menjadi tumpuan pelancong itu dibuka semula untuk kenderaan yang ketika ini ditutup bermula 6 petang hingga 12 malam pada setiap Jumaat hingga Ahad bertujuan mengatasi masalah kesesakan lalu lintas.

"Arahan pembukaan jalan ini, berikutan aduan orang ramai dan pelancong mengenai kesesakan lalu lintas di kawasan tersebut terutama pada hujung minggu," katanya kepada Bernama di Melaka hari ini.

Idris berkata isu menghalang peniaga berniaga di Jonker Walk pada hujung minggu, sengaja dimanipulasikan pihak tertentu demi kepentingan politik mereka.

Ditanya sama ada pembukaan jalan tersebut menyukarkan pengunjung dan peniaga, Idris berkata: "saya tidak fikir begitu".

Sebagai contoh, katanya di Oxford City, England peniaga menjalankan perniagaan di kaki lima jalan raya dan kenderaan dibenar melalui kawasan disitu.

Sebuah akhbar bahasa Cina pada Isnin memetik Idris sebagai berkata mesyuarat Exco pada 12 Jun lepas, memutuskan menutup pasar malam berkenaan demi memenuhi hasrat rakyat.

-Bernama

Tiada ulasan: