Selasa, 18 Jun 2013

BILA KEDENGKIAN TAK DAPAT DISOROK DAN DIBENDUNG

Kelantan teruskan Lebuh Raya Rakyat - Exco

Aslani M, 17 Jun 2013

KOTA BHARU: Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuala Krai sepanjang 73 km tetap diteruskan kerajaan negeri, sekiranya kerajaan pusat enggan melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Anggota Exco, Hanifa Ahmad berkata, kerajaan negeri mengambil tanggungjawab terbabit memandangkan kerajaan pusat mengenepikan projek berkenaan sejak 1986 (Rancangan Malaysia Ke-5).

“Pernah semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menerajui negara peruntukan membina lebuh raya tersebut diluluskan, namun ditarik balik kemudiannya.

“Malah Unit Perancangan Ekonomi Kerajaan Negeri (UPEN) pernah memasukkan sekali lagi cadangan membina lebuh raya tersebut pada RMK-10, namun juga ditolak.

“Maka mengambil kira kerajaan pusat enggan membinanya, kerajaan negeri pada Mei tahun lepas melancarkan projek berkenaan bagi manfaat rakyat,” katanya menjawab soalan tambahan Dr Yusnan Yusoff (PAS-Melor) pada persidangan Dun hari ini.

Sehingga kini lebih RM2 juta disumbangkan pelbagai pihak bagi mengisi dana Lebuh Raya Rakyat. Kerajaan negeri mensasarkan dana dapat dikumpul sehingga RM50 juta.

Menjawab soalan asal Mohd Fauzi Abdullah (PAS-Manek Urai) Hanifa berkata, projek berkenaan sudah dimulakan di Hutan Simpan Hulu Sat, Bukit Bakar bagi fasa pertama.

Katanya, pakej itu akan disambung sehingga ke Kampung Dusun Damar, Kuala Krai sejauh 29 km.

Manakala pakej kedua bermula dari Tunjung ke Bukit Bakar, Machang sejauh 44 km.

Difahamkan kerja-kerja yang dilakukan di tapak sekarang sepanjang 4 km meliputi penyediaan tapak dan kerja tanah. Selain itu pembinaan pejabat tapak dan kerja-kerja pembersihan kawasan.

Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn Bhd ditubuh kerajaan negeri sebagai peneraju utama projek berkenaan.

Skop pembinaan jalan dua lorong dan boleh dinaik taraf kepada empat lorong pada masa akan datang.

Hanifa juga berkata, kerajaan pusat melalui Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) bersetuju untuk bekerjasama melaksanakan projek berkenaan, di mana tender pakej 1 Kota Bharu-Kadok sudah dikeluarkan.

“ECER juga mahu menggunakan jajaran yang sama dengan pelan awal Lebuh Raya Rakyat dirancang kerajaan negeri.

“Malah pada mesyuarat yang saya hadiri bersama ECER baru-baru ini mereka menanyakan persetujuan kerajaan negeri sekiranya projek berkenaan dikendalikan sepenuhnya kerajaan pusat.

“Saya sebut kerajaan negeri bersetuju kerana projek berkenaan sememangya tanggungjawab kerajaan pusat,” katanya.

Oleh itu katanya UPEN akan menulis surat kepada Menteri Kerjaraya bagi membolehkan perbincangan lanjut diadakan.

Kritik bekas MB, Adun BN hina titah sultan?

Salmah Mat Husain, 17 Jun 2013
KOTA BHARU: Kenyataan Datuk Ab Aziz Derashid (BN-Kuala Balah) yang mengkritik bekas Menteri Besar Kelantan tidak begitu menumpu perhatian ketika menjawat jawatan itu seumpama menghina titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V.

Ustaz Hassan Mahmood (PAS-Tawang) berkata, ini kerana Sultan Kelantan telah memberi penghargaan yang tinggi kepada Tuan Guru yang telah berjaya mengemudi kerajaan negeri selama 23 tahun.

“Tuanku dengan jelas mengucapkan terima kasih kepada Tuan Guru ketika baginda bertitah merasmikan Istiadat Pembukaan Sidang Dun semalam.

“Kalau Yang Berhormat masih tidak puas hati, menuduh serta mengeluarkan kenyataan yang tidak benar, bererti Yang Berhormat menghina titah Sultan Kelantan,” ujarnya.

Pada masa yang sama Hassan meminta Adun Kuala Balah itu menghentikan kenyataan sedemikian, jika tidak beliau akan merujuk peraturan dewan.

Ab Aziz ketika mengambil bahagian dalam perbahasan menyokong titah ucapan Sultan Kelantan berkata, Tuan Guru sering tidak hadir ketika sidang Dun berjalan.

Pada masa yang sama pernah menyerahkan pembentangan Belanjawan pada orang lain.

Ekoran itu, keadaan dewan semakin tegang apabila Hassan menuntut Ab Aziz menjawab soalannya sebelum ini, berapa kali Perdana Menteri hadir sidang Parlimen yang belum dijawab walaupun diulang soalan itu beberapa kali.

“Tak apalah saya tidak tahu, nanti saya tanya dia (PM),” ujar Ab Aziz.

Sultan yakin MB baru teruskan Kelantan berkat

TG Nik Aziz ucap terima kasih kepada sultan

Takaful: Warga emas terima manfaat RM53 juta

M Faqih, 17 Jun 2013
KOTA BHARU: Selepas disisih mendapat sebarang peruntukan melaksanakan projek rumah awam kos rendah sejak 1990, Kelantan terpaksa membina sendiri rumah untuk penduduk miskin.

Projek kebajikan rumah dhua’fat diwujudkan bermula pada 2010. Dan sehingga tahun lepas sebanyak RM14.9 juta diperuntukan bagi tujuan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat, Mumtaz Md Nawi berkata, projek berkenaan meliputi membina dan membaiki rumah penduduk miskin, kediaman ditimpa bencana dan rumah dhaif.

“Sebanyak 4,485 penduduk miskin mendapat faedah skim tersebut dalam tempoh 2010-2012. Purata rumah yang dibina sebanyak 340 buah dengan kos antara RM35,000 hingga RM40,000 sebuah.

“Selain itu 4,145 buah rumah dibaiki dengan anggaran setiap sebuah membabitkan kos kira-kira RM10,000,” katanya menjawab soalan Mohamad Awang (PAS-Gual Periok) pada persidangan Dun hari ini.

Menurutnya juga sehingga sekarang seramai 28,000 keluarga warga emas yang berdaftar dengan Takaful Kifaalah mendapat manfaat sebanyak RM1,500 apabila pencarum meninggal dunia.

Katanya, sejak skim itu dilancarkan sebanyak RM53 juta telah diagih kepada keluarga warga emas yang meninggal dunia.

PAS tetap bertegas perlu tubuh IPCMC

Salmiyah Harun, 17 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Integriti Agensi Penguat Kuasa (EAIC) yang sedia ada tidak boleh menyelesaikan masalah apatah lagi mengembalikan integriti PDRM kerana suruhanjaya itu bersifat umum.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub berkata, Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) adalah yang terbaik untuk memulihkan imej pasukan polis yang kini sudah tercalar ekoran beberapa kes kematian di dalam lokap.

"PAS konsistan bahawa IPCMC sangat perlu kerana ia bersifat khusus kepada PDRM dan saya percaya ianya boleh mengembalikan integriti PDRM sekali gus memulihkan kepercayaan rakyat terhadap pasukan keselamatan itu," katanya kepada Harakahdaily.

Malah katanya, EAIC yang sedia ada tidak fokus kepada matlamat penubuhan seperti mana IPCMC yang lebih bertanggungjawab untuk memulihkan imej PDRM.

Salahudin turut membidas Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Mohd Bakri Zinin yang tidak wajar mengeluarkan kenyataan IPCMC tidak perlu kerana sudah ada EAIC, memandangkan beliau mempunyai kepentingan di dalam PDRM.

"Kenyataan timbalan KPN tidak wajar, buat apa dia nak komen tentang IPCMC dia pihak yang ada kepentingan dalam PDRM. Sebenarnya rakyat mahu imej PDRM dikembalikan," katanya.

Sebelum ini, Timbalan KPN menolak cadangan untuk membentuk IPCMC kerana sudah terdapat sebuah entiti pemantauan, iaitu EAIC.

Mohd Bakri berkata sudah ada undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen untuk memastikan anggota polis mematuhi peraturan-peraturan dan prosedur operasi standard (SOP).

"Sudah ada undang-undang. Sudah ada EAIC. Tidak ada gunanya untuk membincangkan tentang IPCMC.

"Saya rasa undang-undang sudah sedia ada dan ia lebih kuat daripada IPCMC. Jadi kita hanya perlu melaksanakan atau menguatkuasakannya," katanya.

Universiti bukan tempat lahirkan robot

Zakaria Abdul Majid,
Saya tertarik dengan komen Datuk Mokhzani Mahathir yang menyelar graduan yang enggan mengotorkan tangan dan lebih suka kerja di pejabat.

Memang diakui ramai kalangan graduan yang bersikap demikian. Saya melihat perkara ini berlaku akibat doktrin pengajian di pusat pengajian tinggi yang membentuk pemikiran sehingga menjadi begitu. Bahkan tidak dinafikan bahawa sebahagian masyarakat Malaysia khususnya orang Melayu yang berpesan kepada anaknya supaya belajar rajin-rajin supaya tidak jadi macam ayah atau. Bekerja di bendang, kebun getah dan sebagainya.

Saya melihat doktrin dan budaya ini perlu ditukar.

Yang utama sekali ialah doktrin pengajian di universiti itu sendiri mestilah mampu membentuk daya fikir pelajarnya agar tidak jumud dan terkokong dengan peperiksaan dan markah semata-mata. Kita tidak mahu adanya graduan yang lulus cemerlang mendapat kelas pertama tetapi langsung tidak mampu mengendalikan mesyuarat.

Selain itu, teringat saya suatu masa dahulu, sebuah universiti mewajibkan setiap pelajarnya berpakaian lengkap memakai tali leher, berbaju kemeja untuk ke kelas. Seluar jeans dilarang sama sekali. Selepas empat tahun didoktrin sedemikian rupa, adakah kita fikir mereka mahu turun ke sawah? Sudah tentu agak sukar.

Universiti bukan tempat melahirkan robot. Sistem penilaian wajar dikaji dan dirombak agar tidak hanya menilai kejayaan di bilik peperiksaan. Sebagai contoh, kegiatan kokurikulum memainkan peranan dalam membentuk sikap, jati diri, pengalaman luar kelas, pergaulan dan keyakinan diri. Antara contoh kegiatan kokurikulm di universiti yang bagus ialah Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes) dan Sukarelawan Polis (Suksis).

Saya mencadangkan juga kegiatan kokurikulum ini mempunyai 30 peratus - 40 peratus dalam penilaian mahasiswa untuk layak mendapat kelas pertama.

Selain itu sistem peperiksaan yang ada pada hari ini perlu dikaji semula, agar tidak terlalu mengongkong pelajar sehingga tidak dapat berfikir, berhujah, dan bergerak menggunakan akal. Berikan mereka sedikit ruang untuk mereka merasai keseronokan belajar dan menimba ilmu, bukan hanya menghafal untuk lulus periksa.

Di samping itu, para menteri, korporat dan golongan yang seangkatan dengannya, jangan hanya pandai mengkritik para graduan ini. Sedangkan pada masa yang sama mereka sendiri tidak sanggup melakukan apa-apa yang dikritik – sebab mereka ini dibesarkan dalam suasana tidak pernah merasai kesusahan orang lain. Sekali-sekala cuba letakkan diri anda ditempat graduan tersebut!

Tapak Hospital Rembau bertukar wajah?

http://azmieyusoff.blogspot.com, 17 Jun 2013

Gempaq!! Tapak Hospital Bertukar "WAJAH"?

Tapak Hospital Rembau dijadikan Pusat Payung Terjun
Lawatan ke Tapak Hospital Rembau pada 15 Jun 2013 mendapati ianya dijadikan tapak latihan payung terjun atau kemungkinan luncur para (paraglider). Didapati tidak kurang 2 payung terjun cuba dikembangkan dan beberapa khemah kecil didirikan oleh peserta di hujung tapak Hospital Rembau. Adakah ini sebahagian daripada Projek Landasan Pesawat Kecil Rembau?




Landasan pesawat kecil dibina di Rembau
21 Feb 2008
Rembau akan terus membangun apabila kerajaan negeri bercadang untuk membina landasan pesawat kecil untuk kegunaan Kelab Penerbangan Awam Negeri Sembilan. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, tapak untuk landasan itu telah pun dikenal pasti iaitu di Batu Hampar, Rembau.

“Kita akan buat landasan untuk Kelab Penerbangan Awam Negeri Sembilan yang jaraknya lebih kurang 700 meter. Ia sesuai untuk digunakan oleh pesawat kecil seperti Cessna atau mikrolite.”

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Tiada ulasan: