TPPA: Jangan sembunyi apa-apa dari rakyat
Anis Nazri, | 28 Jun 2013 |
(Penal dalam forum Trans Pacific Partnership Agreement - TPPA)
KUALA LUMPUR: Meskipun perincian berkaitan Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) masih belum diperhalusi dari sudut kebaikan dan kesan akan datang kepada negara, kebimbangan rakyat Malaysia terhadap perjanjian itu wajar diredakan dengan maklumat secukupnya.
Lebih-lebih lagi, apabila terdapat dakwaan yang mengatakan ada beberapa terma di dalam TPPA itu diambil dari North American Free Trade Agreement (NAFTA) yang telah ditandatangani sebelum ini.
Pakar Ekonomi PAS, Dr. Rosli Yaakob (gambar) berkata NAFTA yang telah dimeterai perjanjiannya pada 1994 sebelum ini, sudahpun memberikan kesan yang dibimbangi akan berulang apabila termeterai TPPA yang dijangka dilakukan pada Oktober 2013, di Kota Kinabalu, Sabah.
"Kita tidak tahu apa yang ada dalam TPPA ini dan kesannya, tetapi TPPA ini asasnya dari NAFTA. Kita tidak boleh kata ini kesan TPPA, sebab tak tahu tapi kita boleh anggap sebagai 'kesan bayangan' apabila melihat kesan dari NAFTA itu sendiri," kata beliau pada satu forum berkaitan TPPA, di Dewan Perhimpunan Cina, malam tadi.
Menurut bekas Timbalan Pengarah Bank Negara Malaysia itu, jika melihat Perkara 11 dalam NAFTA iaitu 'investor-state dispute settlement' (ISDS), ia memperlihatkan satu peruntukan yang menyebelahi pelabur semata-mata.
Peruntukan itu, jelas Dr. Rosli banyak memberi kelebihan kepada pelabur apabila berlaku sebarang pertikaian antara syarikat pelabur dengan negara yang memeterai NAFTA.
Sebagai contoh, katanya pernah berlaku pertikaian antara Kanada dengan sebuah syarikat dari Amerika Syarikat (AS) yang mengimport air dari sebuah tasik di Kanada, dan menyebabkan kerosakan eko sistem tasik tersebut.
Kes tersebut, katanya dibawa ke mahkamah di peringkat antarabangsa apabila Kanada bertindak melarang syarikat dari AS itu meneruskan import air tersebut dan kemudiannya Kanada disaman sebanyak RM105 juta.
"Ini yang berlaku, negara yang rosak eko sistemnya kerana perbuatan syarikat pelabur disaman. Yang merosakkan terlepas. Begitu juga dengan beberapa kes antara Kanada dan syarikat dari AS juga yang mengimport gas gasolin, yang mana Kanada disaman RM201 bilion. Jadi, kita bimbang perkara sebegini akan berulang apabila TPPA dipersetujui kelak," tegas beliau.
Isu berkaitan TPPA ini timbul apabila sebahagian besar rakyat Malaysia tidak tahu-menahu berhubung TPPA ini, sebelum lima perkara antara 29 perkara dalam TPPA itu dibocorkan baru-baru ini.
Beberapa NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Majlis Tindakan Ekonomi Malaysia (MTEM) membantah rundingan yang dilakukan secara rahsia antara wakil Malaysia melalui MITI dengan AS kerana beranggapan rakyat Malaysia perlu dimaklumkan berkenaan kebaikan dan kesan dari TPPA itu.
Difahamkan, antara lima perkara dalam TPPA yang terbocor itu, salah satunya berkaitan dengan ubat-ubatan generik yang akan dipatenkan yang menyebabkan kelewatan kemasukan ubat-ubatan generik dengan harga berpatutan dalam pasaran Malaysia.
Jika peruntukan ini dipersetujui, rakyat Malaysia dikatakan akan terpaksa membayar harga yang lebih tinggi untuk ubat-ubatan untuk jangka masa yang lebih lama.
Sementara itu, moderator forum tersebut, Anas Alam Faizli, berkata forum bertajuk 'Adakah TPPA Bentuk Penjajahan Moden Amerika?' itu diadakan bagi memupuk kesedaran awam mengenai isu TPPA yang bakal memberi kesan besar kepada negara, selain mendesak kerajaan untuk memberikan lebih 'disclosure' mengenai isu kandungan perjanjian TPPA.
Beliau turut mencadangkan penubuhkan gabungan bertindak terdiri daripada NGO-NGO untuk membawa isu-isu TPPA, di samping mendesak kelulusan perjanjian TPPA dibuat bukan di kabinet tetapi melalui penelitian Parlimen atau Jawatankuasa Khas Parlimen.
Forum anjuran Blindspot bersama Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Ikram dan beberapa NGO lain turut membariskan Pakar Perdagangan, Universiti Malaya, Prof Dr. Nazari Ismail; dan Pakar Undang-undang Kesihatan, Fifa Rahman.
Guna PRK Kuala Besut untuk tuntutan pru yang adil
Rizal Tahir, | 28 Jun 2013 |
Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa (gambar), berkata sekiranya tuntutan itu tidak dilaksanakan sebelum PRK Kuala Besut, Husam mencadangkan Himpunan Aman Blackout 505 meningkatkan lagi permohonan mereka sehingga akhirnya ia akan menjadi mercu tanda sebuah pilihanraya yang benar-benar bebas dan adil.
“Kita tidak mahu peristiwa PRU berulang lagi di sini pada pendapat saya tuntutan PRK yang adil lebih penting dari PRK itu sendiri," katanya.
Sambungnya, sekiranya tuntutan tetap tidak dilaksanakan, ada baiknya Pakatan Rakyat menolak untuk menyertai PRK itu.
Ini kerana katanya pembaikan sistem PRU lebih mustahak berbanding pilihanraya itu sendiri.
Bagaimanapun, jelasnya SPR perlu mengkaji untuk mengadakan teknik pengundian yang lebih telus berbanding perjalanan PRU lalu agar lebih bebas terhadap tentera.
Tegasnya, PAS perlu menjadikan tuntutan pilihanraya kali ini lebih bebas dari SPR melalui tentera dijadikan tuntutan penting sebelum PRK diadakan.
“Pada masa yang sama media sekali lagi kita tuntut supaya menjadi lebih bebas dan ini adalah ujian besar untuk SPR lebih telus dalam melaksanakan tanggungjawabnya.
Husam berkata demikian kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas berhubung PRK Kuala Besut yang akan diadakan nanti selepas Adunnya meninggal dunia dua hari lalu.
Pada masa yang sama beliau berkata Pilihanraya Kecil Dun Kuala Besut adalah ujian serta ruang penting pada Pakatar Rakyat khususnya dalam usaha untuk menawan negeri itu setelah gagal baru-baru ini.
Jelasnya, rakyat Terengganu juga berpeluang melalui PRK untuk memperbetulkan pentadbiran kerajaan Terengganu untuk mendapatkan faedah dari habuah Royalti di negeri itu yang lebih memihak pada rakyat.
“Sekiranya PAS memenangi PRK itu, iaitu akan memperolehi 16 kerusi DUN (kini 15), berpeluang menggunakan kuasa yang ada untuk menuntut royalti sangat memberi kesan,”ujarnya.
Isu dakwat, skrip BN tidak menjadi
Idris Hj Ahmad, | 28 Jun 2013 |
Isu dakwat kekal adalah bukti terbaru, bagaimana jawapan pemimpin BN yang flip flop. Seolah-olah skrip drama tidak menjadi, kerana pengarah mati menyebabkan pelakon hilang arah. Kenapa? Ini yang menjadi tanda tanya.
Memang daripada mula lagi, soal penggunaan dakwat ini SPR berdolak dalik. Mula-mula hendak kena tanya Majlis Fatwa, boleh atau tidak, apabila Majlis Fatwa kata boleh. Pihak SPR kata tahan tujuh hari. Apabila terbukti dakwat tidak kekal dan boleh dihilangkan dengan mudah pada hari mengundi awal. Maka SPR mengatakan, sepatutnya dakwat perlu digoncang 30 saat setiap dua jam.
Semua pengundi terkejut apabila dakwat yang digunakan tidak kekal. Maka, mulalah pemimpin BN berpantun, mengatakan dakwat kekal ada Silver Nitrat yang boleh merbahaya kesihatan. Oleh itu kandungannya dikurangkan, inilah yang menyebabkan dakwat tidak kekal seperti kenyataan Datuk Ahmad Maslan Ketua Penerangan Umno.
Rakyat lagi pening dengan jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mendedahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan hanya mengandungi pewarna makanan dan bukannya bahan kimia silver nitrat.
Tengku Adnan pula mengatakan dakwat kekal tidak perlu kerana Malaysia bukan negara dunia ketiga. Ertinya negara sudah maju. Maju apa? Maju penipu?
Sebanyak RM7.1 juta dibelanjakan untuk dakwat kekal, malangnya nama syarikat yang membekal tidak diberi tahu apabila disoal di dalam Parlimen. Atas alasan keselamatan. Rakyat tidak kisah walau pun habis RM1 bilion untuk dakwat asalkan buat kerja dengan betul. Jika macam ini punya keadaan, RM1 pun rakyat tidak redha untuk dibelanja membeli dakwat yang tidak kekal. Rakyat Malaysia bernasib malang kerana mendapat pemimpin yang sering menipu. Terbaru dakwat yang dibeli dengan harga yang begitu mahal, tiba-tiba tidak mencapai hajat rakyat.
Friday, June 28, 2013
Tanda-tanda seseorang itu masih gadis lagi
Tanda-tanda seseorang itu masih gadis lagi
1. DAHI
Gadis yang masih
suci, dahinya licin. Bila selalu melakukan hubungan seksual, licinnya
hilang, malah yang timbul kedutan (garis2) yang kadangkala nampak
kadangkala tidak ketika sedang bercakap. Kedutan kerana sudah tidak
suci, tidak sama dengan kedutan wajah yang disebabkan faktor usia.
Kedutan suci yang telah hilang, tidak begitu ketara dan tidak begitu
nampak, kecuali ketika muka menunjukkan reaksi tertentu seperti sedang
ketawa dan bercakap, manakala kedutan disebabkan faktor usia sentiasa
nampak jelas dan kekal.
2. HIDUNG
Gadis yang masih
suci atau tubuhnya belum disentuh oleh lelaki, hujung hidungnya berwarna
kemerah-merahan, jika disentuh hujung hidungnya nampak merah. Gadis
yang tidak suci hujung hidungnya merah tetapi merah pucat, terkadang
warna merah tidak nampak, yang nampak hanyalah pucat. kalau tak percaya,
cuba lihat hujung hidung anak gadis, merahkan.? Bagi lelaki yang suka
merosakkan kesucian wanita, hidungnya berbelang, oleh karena itu disebut
lelaki hidung belang. Wallahualam..
3. MATA
Dari mana
datangnya cinta? Dari mata turun ke hati….. Kita menggunakan mata untuk
memandang dan melihat seseorang, cantik ke, seksi ke, menghairahkan ke,
dan lain-lain. Selalunya kita memandang wanita cantik hanya dibahagian
luar saja, tapi bahagian dalamnya sudah rosak, untuk mengetahui wanita
itu masih suci atau tidak, cubalah tengok matanya. Bila bahagian bawah
kelopak terlipat sedikit dan terdapat tanda lebam bererti gadis itu
sudah tidak suci lagi, mungkin sudah bersuami. lebam yang menunjukkan
tidak suci nampak seperti garis-garis hitam di bawah kelopak mata di
samping warna hitam di bawah kelopak mata sedikit kelihatan berkedut
(berkeriput).
4. BUAH DADA
Peranan buah dada
memang banyak, bukan sekadar menggoda nafsu lelaki saja, tapi buah dada
sebagai bukti bahawa gadis itu pernah disentuh atau tidak. Buah dada
gadis yang belum pernah disentuh, sentiasa tegang. Tetapi kalau sudah
kena sentuhan, buah dada itu tegangnya berkurang dan membesar sedikit
daripada ukuran asalnya, lebih kerap disentuh, lebih kendur. Perhatikan
gadis ketika berjalan atau berlari, bergerak-gerak dan melambung jatuh
(ke bawah) dan berbuai sekali bererti ketegangan sudah hilang. Kalau
belum pernah kena sentuhan, walaupun buah dada berbuai disaat berlari
tetapi buaiannya tidak terlalu melambung-lambung bererti ketegangan
masih ada.
Puting buah dada
yang pernah kena sentuhan menjadi panjang dan terjojol (keluar) sedikit
dari tempat persembunyiannya. Buah dada yang selalu kena ramas akan
menjadi lebih besar, dan jangan menuduh gadis yang berbuah dada besar
itu kena ramas. Sebab, buah dada yang besar kena ramas dan yang besar
kerana faktor semulajadi (alami) memang berbeza.
5. GARIS TAPAK TANGAN
Gadis yang
berkulit tebal dan kasar, cuba perhatikan kedua tapak tangannya, jikalau
retak (pecah urat, urat-urat yang menyerupai retak), bukan kerana
disebabkan tidak tahan bahan pencuci yang mengandung kimia (alergiC),
bererti gadis itu sudah hilang kesuciannya. Gadis yang masih suci, kedua
tapak tangannya halus dan licin. Jika kesuciannya telah hilang, kedua
tapak tangannya ketika di tekan warnanya pucat tidak merah, jika dipicit
terus ia menganjal balik. Satu cara lagi, cuba perhatikan tapak tangan
kanan, jika ada garis putus-putus dibahagian tengah bererti kesuciannya
telah hilang, bila tidak terputus-putus bererti ada harapan kesuciannya
belum hilang. setelah melihat tapak tangan yang kanan, cuba genggam ibu
jari tangannya sekejap kira-kira satu minit. bila disaat mengenggam
terasa panas (hangat) dan ibu jarinya merah ketika dilepaskan, bererti
ada harapan masih suci. Perhatikan pula ibu jarinya, bila nampak pucat
sangat walaupun ada rasa panas (hangat) bererti kemungkinan besar
kesuciannya sudah diserahkan pada lelaki lain.
Cuba pegang erat
jari kelingkingnya kira-kira satu minit, kemudian lepaskan. tanyalah
bagaimana rasanya ketika dipegang erat dan dilepaskan? Kalau ia menjawab
tak ada rasa, mintalah maaf sajalah, kemungkinan ia sudah tidak suci
lagi. Tetapi kalau ia menjawab ada rasa rangsangan, jantungnya
berdebar-debar atau ada rasa sakit seperti berdenyut-denyut. nampaknya
masih suci. (Yang menguji adalah orang laki-laki) ..(Pakai Sarung
tangan.. aurat nak kena jaga ( ^_^ )
6. JARI TAPAK TANGAN
Dengan jari-jari
lah lelaki suka memegang dan menggoda perempuan. perempuan juga begitu.
jari-jari adalah kawasan yang paling mudah untuk mengetahui gadis yang
suci atau tidak. Caranya cukup mudah. terlebih dahulu berjabat tangan,
ketika berjabat tangan ramas-ramaslah tangannya, kalau lelaki bukan
mahramnya boleh memegang tangan seorang gadis, itu menunjukkan dara
kecil dibahagian tangannya sudah ternodai. Apabila tangan dan jari-jari
gadis itu boleh di ramas-ramas bererti peluang untuk memegang
tempat-tempat yang lain sudah terbuka luas. Cuba jari-jari gadis itu di
belai-belai dan di ramas-ramas dengan lembut, bagaimana perasaan gadis
itu?
Sentuhan lelaki
dijarinya memang memberi satu rasa yang nikmat dan berahi yang
tersendiri. Sentuhan tangan sentuhan ajaib, dari tanganlah akan menjalar
ke daerah-daerah yang lain. Sentuhan tangan memang syahdu, kalau tak
percaya cubalah betapa bahagianya berjalan sambil berpegangan tangan.
Bila anda ingin mengetahui gadis itu sudah terbiasa disentuh atau tidak,
Cuba hulurkan tangan dan bersalaman dengannya, ketika bersalaman
genggamlah tangannya dengan lembut dan cuba sentuh jari kelingking gadis
itu. Ketika menyentuh jari kelingkingnya tengoklah wajah gadis itu,
apakah dia nampak gelisah dan resah?, kalau dia terkejut dan berubah
wajahnya, berkemungkinan besar dia masih suci. walaupun mungkin dia
pernah berasmara (ringan-ringan), tapi mungkin belum sampai tertebuk
daranya. Jika ketika jari kelingkingnya disentuh kemudian dia nampak
macam biasa saja dan tak mahu bersuara, kemungkinan besar kesuciannya
sudah tiada. Wallahualam..
7. PERUT
Peribahasa
menyebut, biar pecah di perut jangan pecah di mulut. begitulah kata
peribahasa, tapi tubuh wanita bukanlah peribahasa. Kalau pecah daranya,
pasti pecah perut. Bila seseorang gadis pernah melakukan hubungan sulit,
maka perutnya akan menjadi mengembang dan menjadi buncit sedikit.
8. RAMBUT
Rambut merupakan
mahkota wanita tetapi juga berperanan dalam menentukan gadis itu masih
suci atau tidak. Gadis yang masih suci, rambutnya kelihatan rapi, segar
dan tidak kasar. manakala gadis yang sudah hilang kesuciannya, rambutnya
kelihatan tidak bersemangat (kuyu).
9. BIBIR
Percaya atau
tidak bahawa bibir gadis yang pernah dicium lebih menarik dan cantik.
Apabila bibir bertemu bibir, maka akan membuat pergerakan darah akan
mengalir ke bibir dan membentuk bibir yang baru. Lebih kerap dicium,
lebih cantik pula bibirnya. Tapi ada juga gadis yang mempunyai bibir
mulut yang cantik walaupun tidak pernah dicium. Gadis yang belum pernah
dicium bibirnya kelihatan berwarna merah jambu dan tidak ada garis pucat
atau hitam di sekitar bibirnya. Bibir gadis yang tidak pernah dicium
tidak nampak lebam dan bibirnya licin dan basah. Bibir yang pernah
dicium akan nampak lebam-lebam sedikit walaupun hanya sekali saja, dan
juga dapat mengubah bibirnya dimana terdapat garis-garis kasar yang
memperindah bentuk bibir. Bila gadis itu tidak suci lagi, bahagian
tengah bibirnya nampak retak, seakan-akan terbahagi dua, retaknya tidak
begitu jelas, akan tetapi boleh dilihat jika diperhatikan betul-betul.
10. FARAJ
Ini sudah tentu
hanya akan diketahui setelah bernikah. Permukaan gadis yang pernah
melakukan hubungan badan, pintu kemaluannya tidak tertutup rapat, agak
renggang sedikit dan lebih kembang. Kalau gadis yang masih perawan,
kemaluannya sentiasa tertutup rapat. Sebenarnya selaput dara boleh
dilihat terus kedalam kemaluan gadis. Bila kemaluan masih tertutup
bererti gadis itu masih suci. Kalau lubang itu terbuka sedikit bererti
gadis itu sudah tidak perawan lagi.
11. LEHER
Leher juga
menjadi salah satu tempat yang dapat menunjukkan gadis itu masih suci
atau tidak. Bila leher perempuan itu nampak berkedut-kedut, ertinya
perempuan itu pernah disentuh lelaki. Garis kedutnya bukan seperti garis
kedutan akibat dah tua, garisnya kecil-kecil, pendek-pendek dan
putus-putus, bukan garis yang panjang. Kalau ingin melihat dengan jelas
tunggulah gadis itu menundukkan kepalanya. Lihatlah dengan cepat dan
cermat.!. apabila gadis itu kerap keluar dengan lelaki, maka lehernya
terdapat tanda-tanda hitam kecil diliang romanya dan warna pucat kecil
seperti bintik-bintik. Adakalanya lubang dibulu roma nampak jelas di
leher, ini juga bererti gadis itu selalu disentuh. Kalau gadis itu
berleher panjang, cuba perhatikan dibahagian lehernya, jika terdapat
garis-garis urat yang bersilang ertinya gadis itu masih suci. Jika
terdapat garis-garis yang melintang, bukannya urat yang melintang, ini
bererti perempuan itu sudah pernah beranak….kredit araaz
IPOH: Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak Ke-13 pada Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama Dewan Negeri hari ini kecoh ketika perlantikan speakar selepas Pakatan Rakyat mendakwa BN gagal menghantar nama pencalonan mengikut waktu yang ditetapkan.
Beberapa Adun Pakatan Rakyat bangun meminta Menteri Besar mengemukakan bukti bahawa BN telah menghantar pencalonan speaker sebelum tarikh tamat iaitu 21 Jun lalu.
Datuk Seri Nizar Jamaluddin (Changkat Jering) bangun meminta penjelasan Menteri Besar berhubung dakwaan itu namun Datuk Dr Zambry Kadir enggan memberikan respon.
Keenganan Zambry memberikan penjelasan walaupun berulang kali didesak oleh Adun Pakatan Rakyat menyebabkan dewan menjadi kecoh.
Zambry (Pangkor) mencadangkan Bekas Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk S Devamany sebagai speaker manakala Ustaz Abu Bakar Hussien (Titi Serong) mencalonkan Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar.
S Devawany secara rasmi dilantik menjadi speaker apabila memperoleh 31 undi berbading V Sivakumar yang hanya mendapat 28 undi selepas proses pengundian dijalankan oleh Setiausaha dewan dengan disaksikan oleh wakil oleh kedua-dua belah pihak.
Adun Bota, Nasaruddin Hashim dilantik sebagai Timbalan Speaker apabila mendapat 31 undi mengalahkan Adun Kuala Kurau, Yunus Jamhari yang hanya memperoleh 28 undi.
Selepas selesai melantik speaker dan timbalannya, semua Adun mengangkat sumpah secara serentak bertiga-tiga untuk menjimatkan masa.
Soalan;
Adakah batal puasa seseorang sekiranya tertelan sisa makanan atau sesuatu yang telah ada dalam mulut?
Jawapan;
Wajib sisa-sisa makanan itu diluahkan. Jika ditelan dengan sengaja, akan batal puasa. Jika tertelan tanpa sengaja, tidaklah batal puasa. Begitu juga, jika sisa itu amat sedikit yakni telah bercampur dengan air liur dan sukar untuk dipisahkan daripada air liur, jika tertelan bersama air liur dimaafkan (yakni tidak batal puasa) sebagaimana menelan air liur itu sendiri tidak membatalkan puasa.
Itu adalah pandangan jumhur ulamak (termasuk mazhab Imam as-Syafi’ie). Adapun menurut Mazhab Hanafi; batal puasa jika sisa itu besarnya melebihi sebiji kacang putih. Jika kurang darinya, menelannya tidaklah membatalkan puasa sekalipun dengan sengaja, namun makruh hukumnya.
http://ilmudanulamak.blogspot.com/
Sidang Dun Perak kecoh ketika perlantikan speaker
Muhammad Faeez Azahar, | 28 Jun 2013 |
IPOH: Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak Ke-13 pada Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama Dewan Negeri hari ini kecoh ketika perlantikan speakar selepas Pakatan Rakyat mendakwa BN gagal menghantar nama pencalonan mengikut waktu yang ditetapkan.
Beberapa Adun Pakatan Rakyat bangun meminta Menteri Besar mengemukakan bukti bahawa BN telah menghantar pencalonan speaker sebelum tarikh tamat iaitu 21 Jun lalu.
Datuk Seri Nizar Jamaluddin (Changkat Jering) bangun meminta penjelasan Menteri Besar berhubung dakwaan itu namun Datuk Dr Zambry Kadir enggan memberikan respon.
Keenganan Zambry memberikan penjelasan walaupun berulang kali didesak oleh Adun Pakatan Rakyat menyebabkan dewan menjadi kecoh.
Zambry (Pangkor) mencadangkan Bekas Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk S Devamany sebagai speaker manakala Ustaz Abu Bakar Hussien (Titi Serong) mencalonkan Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar.
S Devawany secara rasmi dilantik menjadi speaker apabila memperoleh 31 undi berbading V Sivakumar yang hanya mendapat 28 undi selepas proses pengundian dijalankan oleh Setiausaha dewan dengan disaksikan oleh wakil oleh kedua-dua belah pihak.
Adun Bota, Nasaruddin Hashim dilantik sebagai Timbalan Speaker apabila mendapat 31 undi mengalahkan Adun Kuala Kurau, Yunus Jamhari yang hanya memperoleh 28 undi.
Selepas selesai melantik speaker dan timbalannya, semua Adun mengangkat sumpah secara serentak bertiga-tiga untuk menjimatkan masa.
Batalkah puasa jika telan sisa makanan?
Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, | 28 Jun 2013 |
Adakah batal puasa seseorang sekiranya tertelan sisa makanan atau sesuatu yang telah ada dalam mulut?
Jawapan;
Wajib sisa-sisa makanan itu diluahkan. Jika ditelan dengan sengaja, akan batal puasa. Jika tertelan tanpa sengaja, tidaklah batal puasa. Begitu juga, jika sisa itu amat sedikit yakni telah bercampur dengan air liur dan sukar untuk dipisahkan daripada air liur, jika tertelan bersama air liur dimaafkan (yakni tidak batal puasa) sebagaimana menelan air liur itu sendiri tidak membatalkan puasa.
Itu adalah pandangan jumhur ulamak (termasuk mazhab Imam as-Syafi’ie). Adapun menurut Mazhab Hanafi; batal puasa jika sisa itu besarnya melebihi sebiji kacang putih. Jika kurang darinya, menelannya tidaklah membatalkan puasa sekalipun dengan sengaja, namun makruh hukumnya.
http://ilmudanulamak.blogspot.com/
PUASA;
PERKARA YANG MEMBATALKANNYA.
Allah
swt telah memfardhukan puasa Ramadhan ke atas umatnya, Allah juga telah
mensyariatkan puasa-puasa sunat yang lain selain daripada fardhu ini,
serta menjanjikan ganjaran yang sangat besar, yang menjadi idaman bagi
setiap orang yang beriman. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
“Sesiapa
yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah akan jauhkan
mukanya daripada api neraka sebanyak tujuh puluh tahun.” [Muttafaq alaih].
Allah
telah meletakkan garis panduan dalam melakukan puasa dan sekali-kali
tidak membenarkannya untuk dilanggar. Maka menjadi kewajipan bagi setiap
muslim mengetahui dan mempelajarinya untuk menjaga ibadat yang besar
ini.
Makalah
ini bertujuan untuk membincangkan perkara-perkara yang membatalkan
puasa. Manakala perbincangan tentang kelebihan dan adab-adab puasa telah
dijelaskan dalam makalah yang lain sebelum ini;
Risalah Ramadhan1: http://www.abuanasmadani.com/?p=107
Risalah Ramadhan2: http://www.abuanasmadani.com/?p=102
Pamplet Ramadhan: http://www.abuanasmadani.com/?p=131 Sebuah buku berjudul “Mufthirat as-Siyam al-Mu’asirah” (Perkara-perkara Semasa Yang Membatalkan Puasa) yang ditulis oleh Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil, pensyarah Universiti al-Qasim, Arab Saudi, [Dar Ibnu Jauzi, Arab Saudi, Cetakan Pertama, 1426H/2005M / http://www.saaid.net/].
Risalah Ramadhan1: http://www.abuanasmadani.com/?p=107
Risalah Ramadhan2: http://www.abuanasmadani.com/?p=102
Pamplet Ramadhan: http://www.abuanasmadani.com/?p=131 Sebuah buku berjudul “Mufthirat as-Siyam al-Mu’asirah” (Perkara-perkara Semasa Yang Membatalkan Puasa) yang ditulis oleh Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil, pensyarah Universiti al-Qasim, Arab Saudi, [Dar Ibnu Jauzi, Arab Saudi, Cetakan Pertama, 1426H/2005M / http://www.saaid.net/].
Beliau
telah mengumpul dalam kitab ini perkara-perkara semasa yang berlaku
pada zaman ini, yang berkaitan dengan pembatalan puasa.
Perkara-perkara
yang membatalkan puasa sebagaimana yang disepakati (Ittifaq) ulama’
berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis dan ijma’ ialah empat perkara;
1) Makan,
2) Minum,
3) Jima’.
Dalilnya
ialah firman Allah swt yang bermaksud: “…Maka sekarang campurilah
mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan
minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu
fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam…”. [Al-Baqarah:187].
4) Haid dan Nifas.
Dalilnya hadis Abu Said al-Khudri yang bermaksud: Sabda Rasulullah saw: “Bukankah perempuan itu apabila mereka haid, tidak bersolat dan tidak berpuasa…”. [Bukhari: 304, Muslim: 79].
Di bawah ini ialah ringkasan dan kesimpulan yang dibuat oleh penulis;
1- Pendapat yang mengatakan “al-Jauf”, iaitu rongga yang membatalkan puasa apabila masuk makanan ke dalamnya adalah “Ma’idah” (perut) sahaja, tidak termasuk lubang-lubang lain di badan manusia.
2- Ulama’ semasa berbeza pendapat tentang “Bakhkhah ar-Rabwu”
(penyembur gas untuk penyakit lelah). Pendapat yang paling hampir
dengan kebenaran (pada pandangan penulis) adalah tidak batal.
3- Pil
yang diletakkan di bawah lidah bagi pesakit jantung, yang dihisap
secara terus dan tidak masuk ke dalam rongga adalah tidak membatalkan
puasa.
4- Alat yang dimasukkan ke dalam ma’idah
(usus) untuk mengesan penyakit juga tidak membatalkan puasa. Kecuali
jika diletak ubat/minyak pada alat tersebut maka ia boleh membatalkan
puasa.
5- Ulama’
semasa juga berbeza pendapat tentang ubat titis ke dalam hidung. Ada
yang mengatakan tidak batal, tetapi majoriti mengatakan batal. Pendapat yang paling hampir dekat dengan kebenaran (pada pandangan penulis) adalah tidak batal.
6- Gas oksigen tidak membatalkan puasa kerana ia hanyalah angin/udara yang tidak terdapat anasir lain di dalamnya.
7- Begitu juga gas yang disedut melalui hidung, hukumnya sama dengan penyembur lelah (no. 2).
8- Bius
setempat tidak membatalkan puasa. Manakala bius penuh sepanjang hari
membatalkan puasa tetapi sekiranya pesakit tersedar dan masih berbaki
waktu puasa hari tersebut tidak batal puasanya.
9- Ubat titis ke dalam telinga juga tidak membatalkan puasa kerana rongganya tidak bersambung dengan “Jauf”.
10- Ubat titis mata, mengikut majoriti ulama’ semasa, tidak membatalkan puasa.
11- Suntikan ubat melalui kulit, urat dan otot mengikut majoriti ulama’ semasa tidak membatalkan puasa.
12- Memasukkan
air dan benda yang boleh mengenyangkan seperti glukos ke dalam urat,
mengikut majoriti ulama’ semasa adalah membatalkan puasa.
13- Melumur minyak, losyen dan sebagainya pada kulit, tidak membatalkan puasa.
14- Memasukkan alat seperti kamera, untuk mengesan penyakit ke dalam urat/saluran jantung adalah tidak membatalkan puasa.
15- Begitu juga memasukkan alat ke dalam perut untuk mengesan penyakit, tidak membatalkan puasa. Tetapi sekiranya sampai kepada “Ma’idah” (usus), boleh membatalkan puasa.
16- Dialisis
(mencuci darah) yang mengandungi ubat-ubat yang boleh mengenyangkan
atau memberi kekuatan boleh membatalkan puasa, sebaliknya kalau setakat
membersihkan darah tanpa ubat-ubatan tidak membatalkan.
17- Menggunakan cecair/sabun pencuci alat sulit wanita tidak membatalkan puasa.
18- Memasukkan
ubat ke dalam dubur untuk penyakit bawasir atau mengurangkan kepanasan
suhu badan tidak membatalkan puasa, kerana ia tidak sampai kepada
ma’idah.
19- Memasukkan alat pengesan penyakit atau ubat melalui lubang zakar tidak membatalkan puasa.
20- Menderma
(mengambil) darah. Terdapat khilaf yang begitu besar dikalangan ulama’,
tetapi pendapat yang lebih kuatnya tidak batal kerana dikiaskan kepada
berbekam.
21- Begitu juga mengambil sedikit darah untuk ujian pemeriksaan tidak membatalkan puasa.
Demikianlah beberapa masalah dan pandangan yang dipilih oleh beliau.
Bagi
para pembaca yang mempunyai keahlian dalam bidang agama bebas untuk
menilai manakah pendapat yang kuat berdasarkan dalil dan ta’lil yang dikemukakan, wallahu a’lam.
d
Dibawah
ini saya bawakan makalah yang ditulis oleh sahabat saya, Ustaz
Zaharuddin yang membincangkan tentang beberapa perkara yang membatalkan
puasa.
Ramadhan: Batalkah Puasa Anda Jika…
Oleh: Zaharuddin Abd Rahman.
Ulama
terbilang dunia ketika ini, Dr Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan
meluah rasa kurang setuju beliau dengan tindakan para ulama yang terlalu
meluaskan perbuatan yang membatalkan puasa. Beliau lebih setuju untuk
mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan
yang benar-benar terdapat dalil tepat dari al-Quran, al-Hadith dan
disepakati ulama sahaja.
Beliau
berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama silam, antaranya para
ulama dari mazhab Hanafi dan ulama mazhab-mazhab lain menyebut sekitar 57
bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah adalah tindakan yang
kurang sesuai. Malah ia juga amat digemari oleh ulama masa kini sehingga
terdapat yang menghabiskan masa begitu lama untuk merangka fatwa,
berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia
adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam.
Masalah
ini dilihat semakin bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini semakin
bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (awam)
menjalankan ibadah ini dengan tenang kerana perincian perbuatan yang
membatalkan puasa amat cabang (furu’) dan terlampau banyak. Ia
menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering
berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal puasa ini.
Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan
perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh – Fiqh
As-Siyam, hlm 86-87)
Sebagai contoh, antara isu terbesar yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah:-
1) Raih Taqwa:
Firman Allah yang mengarahkan kita berusaha meraih taqwa di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai target ini perlu diberikan perhatian lebih.
2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran:
Firman
Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini
sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq
dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam
kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya
sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat.
3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang Pasti:
Sabda-sabda
Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan
seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di
waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang
disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak
sampai membatalkan zahir puasanya.
4) Kaedah Penambah Pahala & Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang Pasti:
Sabda-sabda Nabi yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di
bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai
yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan
nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan.
Adapun isu perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja.
Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah:
1- Menahan nafsu syahwat.
2- Menanggung lapar dan dahaga.
3- Menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari
Semuanya dilakukan dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah.
Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan as-sunnah.
Demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah: 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak.
Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa.
Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan.
Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai:-
1) Darah keluar dari tubuh; samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain.
Hukumnya:
Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh
melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar’ dari
tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr Muhd ‘Uqlah, hlm 215).
Manakala
pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat
Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia
telah di pinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang
menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat
Al-Bukari, 3/43) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji
Wada’ dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan majoriti mazhab kecuali Hanbali. (Bidayatul Mujtahid, 1/247).
2)
Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali
tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala.
Ia
seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur
ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke
dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.
Hukumnya:
Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam
kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah
masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau
lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan
nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja’ atau
membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak
batal. (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 211).
Ini
juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk
sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian
otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa).
Tidak
dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya
adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak.
Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik.
3) Pil elak haid untuk puasa penuh:
Hukumnya: Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa.
4) Penyembur gas untuk pesakit lelah:
Hukumnya:
Pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa (Majma’
A-Fiqh Al-Islami) di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Tidak
dinafikan ia satu isu yang amat kerap dibincangkan oleh para ulama
seantero dunia dan mereka berbeza pandangan apabila sebahagian
menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak.
Menurut
kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu
punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas
kertas. Selain itu, hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan
melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya
jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah
pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh
Antarabangsa yang bersidang Julai 2007 baru-baru ini, tetapi kemudiannya
mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih
terperinci dalam persidangan akan datang.
Bagaimanapun para ulama masih bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat kerana Syeikh
At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana
gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut.
Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226).
5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal:
Hukumnya: Terdapat dua jenis: samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam,
bius, pain killer dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati
tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100; ‘Uqlah, hlm 226).
Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan
badan demi perubatan.
Berkenaan suntikan makanan,
air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama
sekali lagi berbeza pandangan: Pandangan majoriti adalah: Tidak
membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga
terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercangah dengan hikmah
puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md
Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan
Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa
Syar’iyyah, hlm 268; Yasalunaka, 5/53 dll).
Bagaimanapun, suntikan
jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara
sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.
6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.
Hukumnya:
Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie
mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa
dalah lebih baik.
Ia berdasarkan hadith: “Sempurnakan wudhu, basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa”
(Riwayat Abu Daud, no 142; At-Tirmidzi, 788; Al-Hakim, Sohih menurut
Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh
Az-Zahabi; al-Albani; Sohih).
7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat:
Hukumnya:
Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa
maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah
mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan.
Pahala puasanya pula akan terhapus Selain itu, ia juga mencarikkan
keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa dan jauh
dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda: “Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah” (Riwayat Ibn Hibban)
8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa.
Hukumnya: Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama.
Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya :-
كان رسول اللهِ يُقَبِّلُ وهو صَائِمٌ، وَيُبَاشِرُ وهو صَائِمٌ، وَلَكِنَّهُ كان أَمْلَكَ لإِرْبِهِ
Ertinya: “Nabi
S.a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia
berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya” (Riwayat Abu Daud, 2/311; Syuaib Arnaout: Sohih).
Dan
satu lagi diriwayatkan: Ertinya: Kami bersama Nabi saw tiba-tiba datang
seorang pemuda dan bertanya: Aku berpuasa dan aku mencium isteriku,
jawab nabi: Jangan. Tiba-tiba datang seorang tua dan bertanya soalan
yang sama: Jawab nabi: Ye (tiada masalah). Kami kami saling berpandangan
antara satu sama lain, maka nabi berkata: “Aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)“. (Riwayat Ahmad dan At-Tabarani, sanad terdapat Ibn Lahi’ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif).
Al-Qaradawi
pula menambah “berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak
mampu mengawal nafsunya”. (Fiqh As-Siyam, hlm 106).
Kesimpulannya,
ia tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia
boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada
persetubuhan di siang hari Ramadhan.
9) Wanita tamat haid.
Wanita
tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum
naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia
tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum
apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak
dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib
boleh dibuat selepas terbit fajar. Demikian juga ditegaskan oleh
majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/201).
Dalilnya adalah :-
من لم يُجْمِعْ الصِّيَامَ قبل الْفَجْرِ فلا صِيَامَ له
Ertinya: “Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya“. (Riwayat Abu Daud, 3/108; Albani: Sohih).
10) Keluar air mazi.
Air
mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana
naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa
berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak?
Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa.
Bagaimanapun
mazhab Hanafi, Syafi’e, Awzai’e, Hasan al-Basri, As-Sya’bi dan Imam
Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak
membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini.
11) Keluar air mani tanpa setubuh.
Mencium
dan menyentuh sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan
puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.
Adapun
keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan
syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab
Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4/159)
Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal.
Walau
bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya
batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa
dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani
kerana sentuhan.
Keluar
air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit
tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.
12) Menelan air liur.
Hukum: Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untuk menjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/159).
13 ) Mandi.
Tiada
masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa.
Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang
junub mandi selepas waktu subuh. Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi
ketika berpuasa.
14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu.
Tindakan
sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan
Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan
membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal.
Justeru,
seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong
untuk membatalkannya. Imam Ibn Quddamah menolak pandagan yang mengatakan
tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat
juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4/175)
Sekian.
Soalan:
Jika si suami itu membuka puasa dahulu sebelum bersetubuh dengan
isterinya, Apakah dia tidak perlu membayar kaffarah, memadai dengan
menggantikan puasa sahaja?
UZAR:
Memang ada pandangan yang menyebut tiada kaffarah kalau sudah
membatalkan puasa sebelum bersetubuh, namun saya bersama mejoriti ulama
yang tetap berpandangan kena kaffarah kerana pembatalan puasa untuk
setubuh dan elak kaffarah itu adalah satu helah yang keji dan cuba
menipu Allah swt.
(Zaharuddin Abd Rahman. 13 Sept 2007 – 01 Ramadhan 1428H. http://www.zaharuddin.net/ ULANG SIAR: 02 SEPTEMBER 2008). / (Majalah I, Bil. 82. Ogos 2009).
Sekian.
10 PERKARA YANG MEMBATALKAN ISLAM
10 PERKARA YANG MEMBATALKAN ISLAM.
Saudara muslim! Ketahuilah, bahawa terdapat beberapa perkara yang
boleh membatalkan Islam seseorang. Antara yang paling banyak terjadi
ialah sepuluh perkara. Maka hindarilah diri anda daripadanya.Pertama:
Syirik iaitu mempersekutukan Allah dalam ibadat. Firman Allah swt:
{ إِنَّهُ ُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ
فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا
لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ } (المائدة: 72)
“Sesungguhnya sesiapa yang mempersekutukan Allah, nescaya Allah,
mengharamkan Syurga baginya dan tempat tinggalnya (kelak) adalah neraka,
dan tiada penolong bagi orang-orang yang zalim”. (Al-Maidah: 72)Antara perbuatan syirik tersebut ialah: Meminta doa dan pertolongan dari orang-orang yang telah mati, bernazar dan menyembelih korban kepada mereka.
Kedua:
Menjadikan sesuatu sebagai perantara di antara dirinya dengan Allah, meminta doa dan syafaat serta berserah diri (tawakkal) kepada perantara itu. Orang yang melakukan perkara tersebut, menurut kesepakatan (ijma’) ulama’ adalah kafir.
Ketiga:
Tidak mengkafirkan orang musyrik atau ragu-ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan fahaman mereka. Dengan melakukan demikian, ia telah kafir.
Keempat:
Berkeyakinan bahawa petunjuk yang lain daripada petunjuk Nabi saw adalah lebih sempurna atau berkeyakinan bahawa hukuman yang lain daripada hukuman Nabi saw lebih baik seperti mereka yang mengutamakan peraturan thaghut (peraturan manusia yang melampaui batas dan menyimpang dari hukum Allah) dan mengenepikan hukum Rasulullah saw. Maka orang yang berkeyakinan seperti itu adalah kafir.
Sebagai contoh:
a-Berkeyakinan bahawa peraturan atau perundangan yang dibuat oleh manusia lebih utama daripada Syariat Islam;
- atau perundangan Islam tidak sesuai dilaksanakan di abad kedua puluh satu.
· atau Islam hanya mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya sahaja dan bukan urusan kehidupan dunia.
b-Berpendapat bahawa melaksanakan hukum Allah swt dalam perkara hukum hudud seperti memotong tangan pencuri dan merejam penzina yang telah berkahwin (muhsan) tidak sesuai lagi pada masa kini.
c- Berkeyakinan bahawa dibolehkan untuk mengamalkan perundangan yang lain daripada syariat yang diturunkan oleh Allah swt samada dalam hukum mu’amalat (perdagangan) atau dalam melaksanakan hukum hudud (jenayah) atau lainnya sekalipun tidak disertai dengan keyakinan bahawa hukum-hukum tersebut lebih utama daripada Syariat Islam, kerana dengan sedemikian ia telah menghalalkan perkara yang diharamkan oleh Allah menurut ijma’ ulama.
Setiap orang yang menghalalkan perkara yang sudah jelas dan tegas diharamkan oleh Allah swt dalam agama seperti zina, arak, riba dan melaksanakan perundangan yang lain dari syariat Islam adalah kafir menurut kesepakatan umat Islam (ijma’).
Kelima:
Membenci sesuatu yang telah ditetapkan oleh Rasulullah saw sebagai syariat walaupun ia mengamalkannya. Dengan melakukan demikian, ia telah menjadi kafir, kerana firman Allah:
{ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ }
“Demikian itu adalah kerana mereka benci terhadap sesuatu yang
diturunkan oleh Allah, maka Allah menghapuskan (pahala) segala amal
perbuatan mereka”. (Muhammad: 9)Keenam:
Mempersendakan Allah swt atau kitab-Nya atau Rasulullah saw atau sesuatu daripada ajaran agama, maka ia telah menjadi kafir, kerana firman Allah swt:
{ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآَيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ، لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ } (التوبة: 65-66)
“Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah terhadap Allah dan
ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu sekelian memperolok-olok main? Tiada
ertinya kamu meminta maaf kerana kamu telah kafir setelah beriman”.
(At-Taubah: 65-66)Ketujuh:
Sihir, di antaranya ilmu guna-guna (sarf), iaitu mengubah kecintaan seorang suami terhadap isterinya menjadi benci dan ilmu pengasih, iaitu menjadikan seseorang mencintai sesuatu yang tidak disenanginya dengan cara-cara syaitan. Mereka yang mengamalkan sihir atau rela dengannya adalah kafir kerana firman Allah swt:
{ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ } (البقرة: 102)
“Sedangkan kedua-dua malaikat itu tidak mengajarkan (suatu sihir)
kepada sesiapa pun sebelum mengatakan: sesungguhnya kami hanya cubaan
bagimu, oleh itu janganlah kamu menjadi kafir”. (Al-Baqarah: 102)Kelapan:
Membantu dan menolong orang musyrikin untuk memusuhi kaum muslimin kerana firman Allah swt:
{ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ } (المائدة: 51)
“Dan barangsiapa di antara kamu yang mengambil mereka (Yahudi dan
Nasrani) menjadi pemimpin, maka dia termasuk di dalam golongan mereka.
Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang
zalim”. (Al-Maidah: 51)Kesembilan:
Berkeyakinan bahawa sesetengah individu diperbolehkan untuk tidak mengikuti syariat Muhammad saw. Orang yang berkeyakinan sedemikian adalah kafir kerana firman Allah swt:
{ وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ } (آل عمران: 85)
“Dan sesiapa yang menghendaki selain Islam sebagai agama, maka tidak
akan diterima agama itu darinya, dan di akhirat ia tergolong di kalangan
orang-orang yang rugi”. (Aali Imran: 85).Kesepuluh:
Berpaling daripada agama Allah swt atau perkara-perkara yang menjadi syarat sah sebagai muslim tanpa mempelajarinya dan tanpa melaksanakan ajarannya. Firman Allah swt:
{ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآَيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ } (السجدة: 22)
“Tiada yang lebih zalim daripada orang-orang yang telah mendapat
peringatan melalui ayat-ayat Tuhannya kemudian ia berpaling daripadanya.
Sesungguhnya kami akan menimpakan balasan kepada orang-orang yang
berdosa”. (As-Sajadah: 22)Firman Allah swt:
{ وَالَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ } (الأحقاف: 3)
“Dan orang-orang yang kafir berpaling daripada perkara yang diperingatkan kepada mereka”. (Al-Ahqaf: 3).Dalam perkara yang membatalkan Islam ini, hukumnya tidak berbeza sama ada secara bergurau atau bersungguh-sungguh, sengaja melakukannya atau takut, kecuali apabila diancam dan dipaksa.
Semoga Allah melindungi kita semua daripada melakukan perbuatan yang mendatangkan kemurkaan Allah swt dan seksaan yang sangat pedih.
Dari Buku: Panduan Untuk Jemaah Haji Dan Umrah Serta Pengunjung Masjid Rasul Saw.
20 Oktober 2011 – 22 Zulqa’dah 1432H.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan