Isnin, 17 Jun 2013

BILA LANGGAR HUKUM ALLAH...BILA UNDANG2 ALLAH TAK MAU DILAKSANAKAN...AKHIRAT MUNGKIN BARU SEDAR KITA NI MAKHLUK...MAKHLUK YANG SOMBONG SERTA BONGKAK KETIKA DIDUNIA

Polis jalankan rondaan sejam sekali di premis ATM
PDRM
KUALA LUMPUR - Berkuatkuasa hari ini, pasukan peronda polis akan menjalankan rondaan sejam sekali di premis-premis mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di seluruh negara sebagai langkah mencegah kejadian samun dan pecah ATM.
  
Pengerusi Urus Setia Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) PDRM Datuk Wira Ayub Yaakob berkata, Unit Kereta Peronda (MPV) dan Unit Rondaan Bermotosikal akan melaporkan keadaan terkini selepas setiap rondaan kepada bilik kawalan di setiap daerah.
  
"Unit rondaan ini perlu menjalankan rondaan dengan berhenti dan melawat premis ATM dengan kekerapan satu jam sekali dalam tempoh 24 jam setiap hari di semua daerah di seluruh negara.   
  
"Kalau setiap jam ada polis yang meronda di premis ATM, mana mungkin boleh berlaku kejadian samun dan pecah ATM sebab ia perlukan masa memandangkan peralatan yang digunakan seperti gas oxy-acetylene, dan lori untuk menarik keluar mesin tersebut," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Ops Tawan Bukit Aman di perkarangan pusat membeli-belah KLCC.

Beliau berkata unit peronda itu dipertanggungjawabkan sepenuhnya terhadap sebarang insiden khususnya melibatkan kejadian pecah dan samun ATM sekiranya ia berlaku dalam tempoh rondaan mereka.

Dalam perkembangan lain, Ayub berkata cadangan bagi mengasingkan laluan pejalan kaki dan motosikal sebagai salah satu usaha untuk mengurangkan kadar jenayah jalanan masih di peringkat perbincangan.
  
Beliau berkata cadangan itu perlu dibincangkan dan maklumbalas daripada orang ramai juga diperlukan.
  
"Kita sudah mendapat respon daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) namun untuk laksanakan perkara itu kita kena lihat keadaan sekeliling dan kesannya kepada masyarakat," katanya.
  
Ayub berkata berdasarkan statistik, jenayah membabitkan motosikal menyumbang 50 peratus daripada indeks jenayah negara dan cadangan itu dilihat mampu mengurangkan jenayah jalanan.
  
"Sebagai contoh, kejadian curi motosikal merupakan penyumbang utama indeks jenayah di negara ini.
  
"Jadi kalau kita zonkan motosikal di kawasan-kawasan tertentu mungkin jenayah yang melibatkan motosikal dapat dikawal," katanya.  - Bernama

Bersekedudukan sampai dapat anak

Oleh Arifin Salleh
Alor Gajah: Seorang wanita menggunakan kesempatan ketiadaan suaminya yang dipenjarakan bersekedudukan dengan seorang lelaki hingga melahirkan anak tidak sah taraf di Durian Tunggal, di sini.
Wanita berusia 39 tahun itu dipercayai menjalin hubungan terlarang dengan pasangannya yang 10 tahun lebih muda sejak beberapa tahun lalu hingga dia melahirkan anak lelaki yang kini berusia dua tahun.

Kegiatan pasangan itu terbongkar selepas kediaman diduduki mereka di sebuah pangsapuri diserbu pegawai syarak bersama anggota polis selepas mendapat maklumat.
Sumber berkata, pegawai syarak memberi salam di dalam rumah yang berkeadaan gelap sebelum kedengaran suara dari dalam rumah bertanyakan sesuatu sebelum senyap.

“Pegawai syarak kemudian memaklumkan tujuan kehadirannya ke rumah itu dan terpaksa menunggu selama kira-kira 30 minit sebelum pintu dibuka seorang wanita berkemban.

“Wanita itu kelihatan terpinga-pinga sebelum membenarkan pemeriksaan dilakukan di dalam rumah,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Beliau berkata, pemeriksaan dalam sebuah bilik mendapati keadaan tersusun kemas manakala pemeriksaan di sebuah lagi bilik menemui enam orang termasuk kanak-kanak sedang nyenyak tidur termasuk seorang lelaki dan wanita itu mendakwa lelaki itu adalah anak saudaranya.

“Siasatan lanjut bagaimanapun mendapati dakwaan wanita berkenaan adalah alasan semata-mata bagi mengelak diberkas. Pasangan itu kemudian ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya.
Sementara itu, Ketua Penguat Kuasa JAIM Rahimin Bani ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai tangkapan berkenaan.

Tinggal 3 anak untuk bersama lelaki Nepal

Kluang: Alasan kesunyian dan terpesona dengan layanan rakan sekerja warga Nepal menyebabkan seorang janda beranak tiga sanggup meninggalkan tiga anaknya di rumah untuk melakukan maksiat dengan teman lelakinya itu di sebuah hotel bajet di Simpang Renggam, di sini, semalam.
Janda berusia 30 tahun yang baru setahun bercerai dengan suaminya dikatakan bercinta dengan teman lelakinya yang juga rakan sekerja di pekan berkenaan sejak beberapa bulan lalu sebelum mengambil keputusan bermalam bersama di hotel bajet berkenaan.

Difahamkan, janda itu mengaku sanggup bernikah dengan teman lelakinya itu jika warga asing berkenaan memeluk Islam selepas mereka ditahan sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) Kluang bersama JAJ Batu Pahat dalam Ops Maksiat, pada jam 2 pagi semalam.
Pegawai Tadbir Agama Daerah Kluang Mohd Khalil Mohd Noor berkata, pasangan terbabit ditahan dalam keadaan mencurigakan apabila berada berdua-duaan di dalam bilik hotel itu.

Menurutnya, ketika serbuan lelaki terbabit hanya berseluar jean manakala wanita itu pula memakai blaus.

“Ketika soal siasat dijalankan wanita terbabit menyatakan kesanggupannya bernikah dengan teman lelakinya, namun segalanya terpulang kepada lelaki itu sama ada mahu memeluk Islam atau tidak.
“Selain itu, wanita berkenaan mengatakan dia hidup kesunyian dan tertekan membesarkan tiga anak menyebabkan dia bermalam bersama teman lelakinya itu,” katanya.

Mohd Khalil berkata, wanita terbabit akan didakwa mengikut Seksyen 27 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Johor.
“Lelaki warga Nepal dilepaskan selepas pemeriksaan namun diminta hadir ke pejabat kami Isnin ini (hari ini) untuk membantu siasatan,” katanya.

Hanya sempat bertuala

Oleh Hafidzul Hilmi Mohd Noor
Kluang: Seorang anggota tentera berpangkat sarjan dan teman wanitanya berusia 19 tahun hanya sempat memakai tuala apabila pintu bilik sebuah hotel bajet di Simpang Renggam diserbu pihak berkuasa, semalam.
Dalam serbuan pada jam 1 pagi itu, lelaki berusia 33 tahun yang sudah beristeri dan mempunyai dua anak, terkejut apabila biliknya diserbu sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) Kluang dan JAJ Batu Pahat.

Pegawai Tadbir Agama Daerah Kluang Mohd Khalil Mohd Noor berkata, ketika serbuan dilakukan, pasangan terbabit hanya bertuala manakala wanita berusia 19 tahun itu di dalam tandas.
Menurutnya, anggota dan pegawai penguat kuasa terpaksa menunggu beberapa minit sebelum pasangan berkenaan membuka pintu bilik hotel bajet itu. “Ketika pintu bilik dibuka, kami menemui seorang lelaki memakai tuala, manakala pasangannya hanya berkemban dalam tandas.

“Pemeriksaan lanjut mendapati mereka tidak mempunyai hubungan sah dan menyatakan baru berkenalan.

“Pada awalnya, pelbagai alasan diberikan pasangan itu terutama lelaki terbabit kerana bimbang penahanan itu akan memberi kesan kepada kerjayanya sebagai penjawat awam,” katanya.
Mohd Khalil berkata, pasangan terbabit ditahan untuk tindakan selanjutnya kerana berada dalam keadaan berkurung di dalam bilik hotel dan melakukan perkara mencurigakan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 27 (1) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 dan jika sabit kesalahan mereka berdua boleh di denda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.
“Pasangan itu dibawa ke Balai Polis Simpang Renggam bagi proses dokumentasi sebelum ditahan bagi membantu siasatan.

“Semua pihak dinasihatkan tidak melakukan maksiat atau berada dalam keadaan mencurigakan bagi mengelak ditahan. “JAJ akan terus mengadakan serbuan dan pemeriksaan bagi memastikan daerah ini bebas daripada maksiat,” katanya.

Menurutnya, dalam operasi semalam, mereka bekerjasama dengan JAJ Batu Pahat bagi memastikan hotel bajet bebas maksiat.

Katanya, kerjasama itu akan dilakukan dengan lebih kerap.

‘Jika marah usah sampai bunuh dia’

Kota Tinggi: “Kalau marah sekali pun janganlah sampai sanggup membunuh. Sampainya hati orang itu melakukan ke atas anak saya sebegitu rupa,” kata ibu kepada mangsa bunuh, Jannah Md Jak, 50-an, semalam.
Jannah ketika ditemui di rumahnya di FELDA Bukit Easter berkata, hatinya hancur apabila diberitahu anaknya, Mohd Nor Azfar Noh, 27, meninggal dunia dalam keadaan menyedihkan dan sejak diberitahu petang kelmarin hingga semalam, dia hilang selera makan memikirkan nasib anaknya itu.

Sementara itu, adik mangsa, Mohd Iflan Noh, 25, berkata, abangnya sentiasa menjadi contoh baik kepada mereka.
Menurutnya, mangsa baru 11 bulan bekerja di Lahad Datu, Sabah dan sebelum ini tidak pernah menceritakan sebarang masalahnya.

Malang penghantar rokok

Oleh Siti Azila Alias
Butterworth: Malang buat seorang pemandu van apabila dia bukan saja disamun malah turut cedera di rusuk kiri akibat dikelar ketika rompakan itu di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.23 tengah hari itu, mangsa yang berusia 53 tahun sedang memunggah kotak rokok untuk dihantar ke sebuah kedai kopi berhampiran Pasar Tingkat Bagan Baru sebelum didatangi seorang lelaki berusia 20-an.
Lelaki yang datang dari arah belakang itu kemudian mengacukan senjata dipercayai pistol ke arah mangsa tetapi berjaya ditepis.

Bagaimanapun, nasib tidak menyebelahi mangsa apabila seorang lagi lelaki dipercayai rakan suspek datang dan mengelar rusuk kiri hingga menyebabkannya rebah.

Rakan mangsa yang berada di sebuah kedai kopi di kawasan itu yang mendengar jeritannya bergegas melihat apa yang terjadi dan terkejut mendapati mangsa sedang terbaring dalam keadaan berlumuran darah.

Difahamkan, kedua-dua suspek sempat melarikan beberapa kotak rokok dibawa mangsa dianggarkan bernilai RM900 dan melarikan diri sejurus kemudian menaiki sebuah kereta jenis Toyota Vios berwarna putih.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU), Superintendan Shukri Awang berkata, mangsa yang cedera dikejarkan ke Hospital Seberang Jaya (HSJ) dan keadaannya dilaporkan stabil selepas menjalani pembedahan kecil.

Menurutnya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana menyamun.

“Dua suspek berusia lingkungan 20-an dan hasil semakan terhadap nombor pendaftaran kereta mereka mendapati ia palsu dan siasatan lanjut sedang dijalankan bagi menjejaki kedua-duanya,” katanya.

Saksi yang melihat kejadian itu diminta tampil membantu siasatan dan boleh menghubungi Pegawai Penyiasat, Asisten Superintendan Hairol Azura Abdul Aziz di 012-6258849.

Remaja tetak bapa hingga putus kepala

Port Moresby: Seorang remaja perempuan menetak kepala bapanya hingga putus dengan pisau memburu selepas lelaki terbabit memperkosanya di kediaman mereka di kawasan tanah tinggi di Papua New Guinea.
Kejadian itu mendorong penduduk di desa itu membentuk rangkaian perlindungan bagi remaja berusia 18 tahun berkenaan serta enggan menyerahkan mangsa kepada polis kerana percaya bapanya yang jahat itu memang patut mati. Pemimpin gereja tempatan, Paderi Lucas Kumi dari Desa Rang di Western Highlands berkata, masyarakat enggan membenarkan remaja itu disiasat pihak berkuasa. Menurutnya, penduduk dan pemimpin di kawasan itu pergi melihat mayat tanpa kepala bapa mangsa selepas remaja terbabit melaporkan kejadian kepada mereka dan menjelaskan alasan dia membunuh bapanya.

Kumi memberitahu akhbar Post Courier, bapa mangsa berusia pertengahan 40-an merogol anak perempuannya ketika mereka tinggal berdua di rumah selepas isteri dan dua lagi anaknya melawat saudara mereka pada malam kejadian. “Bapa mangsa memasuki biliknya pada tengah malam dan merogolnya berulang kali. “Bapanya mahu merogol mangsa sekali lagi pada waktu pagi dan ketika itu mangsa mengambil pisau memburu dan menetak kepala bapanya,” kata Paderi Kumi. “Kami semua bersetuju remaja itu bebas untuk tinggal di sini kerana bapanya memang patut mati. “Mangsa melakukan pembunuhan kerana dia trauma dan tidak suka perbuatan jahat bapanya. Sebab itu kami setuju dia diberi perlindungan,” katanya.
Menurutnya, remaja itu diletakkan dalam rangkaian perlindungan dan dia disembunyikan daripada pihak berkuasa.

Sementara itu, mayat bapa mangsa juga tidak akan dikebumikan mengikut adat. - Daily Mail
FotoPENDUDUK Desa Rang enggan membenarkan polis menyoal siasat remaja yang membunuh bapanya.

Tragedi tragis empat sahabat

BEGINILAH keadaan sebuah kereta Perodua Viva yang remuk hingga mengorbankan tiga individu selepas terlibat dalam satu nahas di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Kegembiraan empat pelajar universiti bersiar-siar di sekitar bandar ini selepas mengunjungi Taman Tema i-City Seksyen 7 di sini tidak berpanjangan apabila tiga daripadanya maut manakala seorang lagi cedera ringan selepas kereta Perodua Viva yang mereka naiki terlibat dalam kemalangan ngeri semalam.
Tragedi menjelang Subuh pada pukul 5.15 pagi di Kilometer 14.5 Lebuh Raya Persekutuan di sini itu mengakibatkan Adam Ab. Rahman, Ameer Asyraf Sulaiman dan Nurul Maizura Maidan maut di tempat kejadian. Adam merupakan pemandu kereta manakala dua lagi berada di tempat duduk belakang.
Seorang lagi mangsa, Nurfarina Mokhtar yang berada di tempat duduk penumpang hadapan cedera ringan. Kesemua mereka yang berusia 18 tahun baru dua minggu belajar di universiti.
Adam merupakan pelajar Diploma Pengajian Sukan di Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang; Ameer (pelajar asasi jurusan perakaunan di UiTM Shah Alam), Nurul Maizura (pelajar asasi Sains Pertanian, Universiti Putra Malaysia) dan Nurfarina (pelajar asasi Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua, UiTM Shah Alam).
Nahas ragut nyawa 3 penuntut
Nahas ragut nyawa 3 penuntut
Info grafik kemalangan maut.
Nahas ragut nyawa 3 penuntut
Keadaan kereta yang remuk dalam kemalangan di KM14.5 Lebuhraya Persekutuan dari Shah Alam menuju Kuala Lumpur, semalam.
Nahas ragut nyawa 3 penuntut
Ameer Asyraf, Nurul Maizura, Adam
SHAH ALAM - Penuntut tunggal yang terselamat dalam kemalangan yang meragut nyawa tiga rakannya masih bagaikan masih tidak tahu apa sebenarnya berlaku, selepas tragedi itu.
   
“Nasib kawan-kawan lain tidak diketahui. Mereka dalam perjalanan ke hospital,” kata Nurfarina Mokhtar ketika menghubungi rakannya, Nadiea Syahira Che Azhar, selepas kereta Perodua Viva dinaiki bersama tiga kawannya hilang kawalan dan terbabas dan merempuh pembahagi jalan di Kilometer 14.5 Lebuhraya Persekutuan, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, kereta terbabit dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari I City, Shah Alam.

Penuntut yang maut dikenali sebagai pemandu, penumpang Adam Ab Rahman, Ameer Asyraf Sulaiman dan Nurul Maizura Maidan Dali.

Nurfarina cedera ringan. Kesemua mangsa berusia 18 tahun itu merupakan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT).

Nadiea Syahira, 18, berkata, ketika kejadian itu, Nurfarina tidur di tempat duduk sebelah pemandu dan tersedar apabila terdengar dentuman kuat.

“Nurfarina menangis apabila menghubungi saya kira-kira jam 6 pagi. Dia cedera di muka, keadaannya stabil dan masih trauma,” katanya.

Nurfarina merupakan penuntut Teaching English Second Language) di Pusat Asasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.

Rakan baik Ameer Asyraf, Amirul Aiman Roslan, 18, berkata, dia mengenali Ameer sejak tingkatan satu lagi di Sekolah Dato’ Abdul Razak (SDAR).

“Tidak sangka ketika kami menyambung pengajian di UiTM, kami tinggal sebilik,” katanya.

Amirul berkata, arwah selalu berkata kepadanya, dia bosan tinggal di kolej itu kerana tidak banyak aktiviti yang boleh dibuat di dalam bilik memandangkan arwah sangat aktif dalam bidang sukan.

“Sekiranya dia bosan, dia akan ikut ke mana rakannya pergi walaupun rakannya hanya mahu mengeluarkan duit di mesin pengeluaran duit (ATM),” katanya.

Sepupu Ameer Asyraf, Mohd Redzuan Mansor, 31, pula berkata, dia terkejut dengan kejadian menimpa sepupunya itu kerana tidak sangka nenek Ameer Asyraf baru meninggal dunia, Isnin lalu, akibat sakit tua, kini sepupunya pula maut kemalangan.

“Ameer seorang yang periang dan aktif dalam ragbi. Dia pernah mewakili SDAR,” katanya.

Pemangku Ketua Polis Daerah Shah Alam, Deputi Superintendan Ruslan Abdullah berkata, kereta dinaiki empat sekawan itu dipercayai hilang kawalan sebelum terbabas lalu merempuh pembahagi jalan.

“Akibat rempuhan tersebut, kereta itu remuk dan dipercayai pemandu dan seorang perempuan yang berada di tempat duduk belakang tercampak keluar. Seorang lelaki ditemui maut dalam kereta, manakala seorang lagi selamat,” katanya.

Mayat dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, untuk bedah siasat, manakala mangsa yang cedera ringan dirawat di hospital sama.

Sehubungan itu, Ruslan meminta saksi kejadian tampil ke balai polis berhampiran bagi bantu siasatan atau menghubungi Balai Polis Trafik Shah Alam di talian 03-55202222.

Ribuan penunggang basikal berbogel

SEJUMLAH penunggang mengayuh basikal tanpa seurat benang di bandar raya Madrid, Sepanyol kelmarin.


BANDAR RAYA MEXICO - Beribu-ribu penunjuk perasaan menunggang basikal dalam keadaan berbogel di sekitar jalan-jalan utama di sini kelmarin.
Tindakan tersebut dilakukan bagi memprotes sikap buruk pemandu kenderaan bermotor terhadap penunggang basikal.
Diadakan pada setiap tahun, acara antarabangsa itu berlangsung di sini buat kali kelapan.
Ia merupakan sebahagian daripada acara Menunggang Basikal Berbogel Sedunia (WNBR) yang diadakan di 29 buah bandar di seluruh dunia sejak 2004.
Acara tersebut bertujuan untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang keselamatan semasa berbasikal.
Mereka berbasikal tanpa seurat benang untuk menunjukkan kerapuhan tubuh manusia.
Selain itu, acara kontroversi itu turut bertujuan untuk menarik perhatian orang ramai terhadap isu alam sekitar dengan menggalakkan mereka basikal berbanding memandu kereta.
Gerakan WNBR bermula pada 12 Jun 2004 di Vancouver, Kanada. - Agensi

Tiada ulasan: