Ahad, 16 Jun 2013

ADA AKAL FIKIRLAH

Berita baik untuk penyokong BN, wajib baca

http://kachipemas.blogspot.com, 14 Jun 2013
Lepas BN Menang, Selalunya Kita Mendapat Berita Tentang Kenaikan...Kan?

Lagi gambar pasca Antena 'Umno' runtuh

Dari blog Omak Kau, 14 Jun 2013




Antena di bangunan 21 tingkat yang tingginya 93.6 meter turut menempatkan Pejabat Perhubungan Umno Negeri dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang runtuh adalah kepunyaan JKP Sdn Bhd anak syarikat Menteri Kewangan DiPerbadankan.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira 6.45 petang semalam, seorang maut manakala lapan cedera selepas rod penebat kilat yang ditempatkan di menara itu tercabut dan terjatuh.


Klik untuk baca laporan lanjut blogger ini.

Orang politik dan SPR

Khairul Naim Rafidi,
Saya begitu tertarik apabila ramai yang “melabon” tentang kisah-kisah 'penipuan' dan lakonan citrawarna SPR. Tidak kira sebelum dan selepas PRU, SPR sering menjadi subjek kepada kemarahan banyak pihak yang mengkritik kebebasan badan tersebut.

Antara isu yang menjadi perdebatan hangat adalah berkenaan dengan pemilihan anggota suruhanjaya itu sendiri.

Dalam hal ini saya sarankan kita selak kembali helaian undang-undang tertinggi Perlembagaan Persekutuan. Dalam perkara 114(1) memetik :

“Suruhanjaya Pilihanraya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah mengandungi seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang ahli lain.”

Jelas dalam undang-undang tersebut menyatakan bahawa tujuh individu tersebut dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas mendapat nasihat (consultation) daripada Majlis Raja-Raja.

Hal ini secara kiasnya berbeza dengan pelantikan – pelantikan lain yang memerlukan nasihat Perdana Menteri. Oleh itu, YDPA bertanggungjawab memastikan pelantikan bebas daripada pengaruh politik.

Namun, kejadian demi kejadikan menunjukkan bahawa sokongan rakyat kepada SPR seolah-olah berkurangan dan ini adalah perkara yang membimbangkan.

Dalam ‘The Truth’ yang disediakan oleh SPR menyatakan dengan jelas bahawa hal-hal korupsi, pengundi hantu dan sebagainya adalah tidak benar. Malah kes seperti pengundi hantu tidak pernah langsung dibuktikan dalam mahkamah sepanjang sejarah PRU.

Saya terkejut membaca kenyataan tersebut kerana dalam kes Haris Mohd Salleh v Ismail Majin [2000] 3 MLJ 434 jelas menunjukkan bahawa pilihan raya 1998 di Likas adalah tidak sah kerana terdapat unsur seperti konspirasi, pengundi hantu dan amalan rasuah. Hakim Datuk Muhammad Kamil Awang dengan jelas menyatakan dalam konklusinya :

“In conclusion, I would declare that the 1998 Electoral Roll for Likas Constituency (N13) is illegal, and that the election held in March 1999 for Likas Constituency is null and void. I will inform the SPR of this decision in due course.”

Hal ini mungkin akan menambahkan lagi kegusaran rakyat berkenaan dengan integriti dan ketelusan SPR dalam menjalankan hal pilihan raya. Hakikatnya, rakyat harus ingat bahawa perlantikan oleh YDPA ini harus mendapat persetujuan awam seperti yang tercatat dalam perkara 114(2),

“Pada melantik ahli-ahli Suruhanjaya Pilihanraya, YDPA hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam”
Namun begitu, saya kurang bersetuju dengan tindakan segelintir individu yang ingin mendesak supaya SPR meletakkan jawatan dan memohon supaya badan itu dipilih oleh rakyat dengan segara tanpa melalui proses yang sah.

Mana mungkin kita merubah kaedah tersebut secara tiba-tiba sedangkan undang-undang tertinggi (Perlembagaan) jelas memberikan panduan tentang perkara tersebut?

Selain itu, peralihan SPR daripada Jabatan Perdana Menteri kepada Jawatankuasa Khas Parlimen juga sebenarnya adalah kerja ‘mee segera’ dan ia sebenarnya tidak akan memberi kesan bagi meningkatkan kepercayaan rakyat.

Malah, kepercayaan rakyat terhadap kredibiliti dan integriti SPR juga tidak akan berubah sekiranya tidak ditubuhkan badan yang bebas secara total. Badan ini memerlukan suruhanjaya bebas yang mempunyai kuasa yang lebih tinggi.

Wajar sekiranya model bebas dikaji semula untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap SPR. Kita harus melihat bahawa badan ini sebenarnya ibarat badan kehakiman yang harus bebas daripada sebarang campur tangan.

Penubuhan suruhanjaya diraja mungkin salah satu kaedah yang baik seperti yang dicanangkan oleh bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

Pindaan perlembagaan bagi mengubah cara perlantikan anggota SPR juga boleh difikirkan bagi memastikan kebebasan badan itu kemudian hari. Ini adalah perkara yang ahli politik harus fikir dan bincangkan.

Sekiranya SPR melibatkan orang politik atau ahli parlimen, saya percaya ia tidak akan berkesan sama sekali. Perubahan haruslah dilaksanakan secara holistik bagi memastikan integriti dan maruah SPR kembali pulih.

Penulis merupakan mahasiswa undang-undang UiTM Shah Alam dan pemimpin Mahasiswa Melayu Progresif (MMP).

Selepas Umno P Pinang, kini menara pula runtuh

Dari Blog Omak Kau, 14 Jun 2013



Sebuah antena lomunikasi yang ditempatkan diatas Menara Umno di Jalan MacAlister, Pulau Pinang tercabut dan jatuh selepas dipukul ribut yang berlaku disini kira-kira jam 6.30 petang tadi.

Struktur tersebut yang terletak di atas bumbung bangunan 23 tingkat itu, jatuh di atas jalan raya.

Akibat dari kejadian itu, diberitakan hampir 11 kenderaan rosak akibat dihempap antena yang tercabut itu dan tiga orang dilaporkan cedera parah.


Saksikan gambar-gambar sekitar runtuhan ini.

Lagi bukti Malaysia Negara Islam (gambar)

http://naimnikmat.blogspot.com, 13 Jun 2013

PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah

Tiada ulasan: