Selasa, 18 Jun 2013

BERUNDUR LEBIH BAIK...LEBIH BERMARUAH

'Tidak perlu tunggu Agong, sedar dirilah'

Abdul Aziz Mustafa, 17 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusuf (gambar) tidak perlu menunggu Yang di-Pertuan Agong mengarahkan supaya meletak jawatan setelah mengakui kegagalan dakwat kekal, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Tujuan dakwat kekal ialah untuk memastikan pilihan raya yang bersih.

"Apabila Aziz mengakui dakwat tersebut tidak kekal, ia dengan sendirinya bermakna SPR mengakui ia gagal memastikan pilihan raya dijalankan dengan bersih.

"Tidak perlu tunggu Agong, itu sudah lebih dari mencukupi untuk menjadi sebab Aziz dan kepimpinan SPR sedar diri dan meletak jawatan," kata beliau.

Aziz dan SPR, kata Mahfuz, juga gagal menguruskan wang rakyat dengan sewajarnya.

"Apabila dakwat yang didakwa kekal itu terbukti tidak kekal, ia sekaligus kegagalan menguruskan wang rakyat kerana wang rakyat dibazirkan tanpa mencapai matlamat yang ditetapkan," katanya.

Dalam pengakuannya bahawa dakwat yang didakwa kekal itu sebenarnya tidak kekal, Pengerusi SPR itu berkata: "Tetapi pada hari yang ditunggu-tunggu kuasa Allah lebih hebat apabila dakwat boleh hilang selepas beberapa kali dicuci, di mana silapnya?"

Dengan pengakuan itu, Mahfuz hairan mengapa Aziz dan kepimpinan SPR berpura-pura tidak boleh menilai sendiri bahawa majoriti rakyat semakin tidak percaya kepada mereka.

"Cara Aziz meletakkan beban kepada takdir Allah bukan sahaja menyebabkan rakyat semakin tidak percaya kepada SPR malah menyebabkan mereka semakin sakit hati.

"Amatlah tidak bermaruah jika Aziz dan seluruh kepimpinan SPR berdolak dalik untuk mempertahankan keengganan mereka meletak jawatan," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Aziz sebelum ini berkeras menyatakan bahawa kepimpinan SPR tidak akan meletak jawatan sambil menyatakan hanya Agong yang berhak mengeluarkan arahan kepada mereka untuk meletak jawatan.

Semua perlu sertai Black505 22 Jun - Husam

Harakahdaily, 17 Jun 2013

KOTA BHARU: Para pimpinan PAS menggesa seluruh ahli dan penyokongnya agar turun ke Kuala Lumpur 22 Jun ini bagi menyertai perhimpunan terakhir Black505.

"Keputusan untuk menyertai himpunan ini bukan keputusan Husam Musa, bukan keputusan Haji Mohamad Sabu tetapi keputusan mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat untuk menyokong Blackout505," kata Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa (gambar).

Sehubungan dengan itu, beliau menggesa semua para pemuda agar jangan ragu untuk menyertainya.

"Andaikata kita terkorban, atau satu daripada kita terkorban, insya Allah ia adalah syahid fi sabillah," tegas Husam Musa.

Tetapi, kata Husam, tidaklah menjadi niat PAS untuk terkorban dalam perhimpunan ini.

"Niat kita adalah penipuan pilihan raya mesti dihentikan dan sesiapa terlibat dengan penipuan ini mesti menerima tanggungjawabnya sekarang dalam sistem politik negara ini," tegas Husam.

"Kita boleh redha dengan kekalahan kita tetapi kita tidak diizinkan untuk redha dengan penipuan dan maksiat.

"Ini dua perkara yang berbeza. Kita boleh terima hakikat takdir yang telah ditentukan tetapi kalau penipuan demi penipuan, tiap-tiap kali pilihan raya Umno menang hanya dengan penipuan, wajib kita orang Islam tegak berdiri menentangnya," tegas beliau.

Menurut Husam, semua pihak dalam Pakatan Rakyat tidak boleh berdiam diri dengan penipuan yang dilakukan dalam pilihan raya umum lalu.

"Kalau kita berdiam diri kerana telah menang menguasai kerajaan (negeri), kita pengkhianat kepada perjuangan," kata Husam.

Sehubungan itu beliau bersyukur kerana semua hadir dalam pertemuann yang diadakan ini termasuk wakil kerajaan negeri Kelantan iaitu Datuk Ahmad Yakob.

Beliau yakin undi yang diberikan oleh penyokong adalah untuk perjuangan bukan untuk mana-mana individu.

Husam juga menjelas, tujuan diadakan himpunan Black505 adalah untuk mencegah kemungkaran sebagaimana yang diminta oleh Allah.

Oleh itu, katanya, rakyat perlu bangkit menentangnya bagi memastikan penipuan tidak lagi berlaku dalam pilihan raya ke 14 dan 15 nanti.

Dalam ucapan itu juga, Husam berkata, tidak mustahil Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan dalam masa terdekat.

"Kalau pengerusi SPR tak nak letak jawatan, Najib kena letak jawatan. Kalau kedua-dua letak jawatan, Alhamdulillah, itu lagi baik.

"Atas sebab itu, tidak mustahil Najib letak jawatan," tegas Husam.

Bagi beliau, dalam PRU 13 yang penuh dengan penipuan itu, orang yang paling kecewa adalah Najib kerana dengan perbelanjaan yang begitu besar, dengan penipuan yang diatur begitu rapi, kenangkitan rakyat melalui peti undi lebih besar dari yang dijangkakan.

"Kerana itu dia kecewa. Dalam politik moral, politik akhlak dan maruah, Datuk Seri Najib yang menang minoriti tidak layak untuk memimpin rakyat," tegas beliau.

Atas dasar itulah, katanya, himpunan Blackout505 akan diadakan di Kuala Lumpur 22 Jun ini bagi menuntut perubahan di negara ini.

Buang sentimen parti: Presiden PAS sokong titah sultan

Hazayani Zakaria, 17 Jun 2013
KUALA TERENGGANU: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyambut baik titah Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin yang mahu semua pihak membuang sentimen kepartian dalam memberikan bantuan kepada rakyat.

Tuanku Sultan menyeru semua pihak bekerjasama tanpa mengira fahaman politik sewaktu bertitah sempena perasmian penggal pertama sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) kali Ke-13 di Wisma Darul Iman hari ini.

Abdul Hadi yang juga Adun Rhu Rendang berkata, titah tuanku itu harus diberi perhatian kerana selepas Pilihan Raya Umum Ke-3 (PRU13) Mei lalu, wujud diskriminasi terhadap rakyat kerana faktor politik.

"Antara yang menarik dalam titah Tuanku Sultan adalah selepas pilihan raya dihapuskan sentimen fanatik politik masing-masing.

"Jadi kita minta Jawatankuasa Kemajuan kampung (JKK) supaya mudah tandatangan borang (permohonan bantuan) rakyat kerana selepas pilihan raya ini saya menerima banyak aduan rakyat yang JKK tak mahu tandatangan borang.

"Jadi perlu diselesaikan di peringkat akar umbi. Kalau akar umbi boleh selesai (pihak) atas mudah selesai," kata Ustaz Hadi (gambar) ketika ditemui pemberita di lobi dewan Wisma Darul Iman hari ini.

Sebelum ini, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad said berkata, pihak kerajaan negeri tidak akan membuat rumah mampu milik di kawasan yang dimenangi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu.

Ahmad berkata, rakyat di kawasan berkenaan perlu meminta bantuan dari wakil rakyat yang mereka pilih dalam pilihan raya lepas.

Menurut Ustaz Abdul Hadi juga, PAS di Terengganu akan terus menegur kerajaan negeri sekiranya mereka bersikap boros dan tidak mengutamakan keperluan rakyat.

Namun katanya, PAS bersedia memberikan kerjasama yang terbaik kepada kerajaan negeri bagi memastikan kelancaran pentadbiran negeri.

"Ada perkara yang boleh kerjasama, ada perkara yang kita kena tegur kerajaan. Tuanku ada sebut tadi mengenai projek-projek yang tidak menguntungkan rakyat. (Projek) itu masih ada lagi.

Sultan Mizan dalam titah baginda menyeru kerajaan negeri mengambil langkah berjimat cermat dalam perbelanjaan termasuk dalam aspek pelaksanaan projek dann program.

"Projek-projek yang kurang efektif dan tida memberi manfaat kepada rakyat secara menyeluruh perlulah dielakkan.

"Kerajaan perlu mengawal perbelanjaan dengan mengekalkan konsep berhemah," titah baginda.

Tiada perubahan, himpunan tetap di Padang Merbok

Muhammad Faizal, 17 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan, Badrul Hisham Shahrin menjelaskan perhimpunan Black505 akan diteruskan sepertimana yang dirancangkan sebelum ini iaitu di Padang Merbok.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard menjelaskan, Pakatan Rakyat dan juga Badan Bukan Kerajaan (NGO) telah menyatakan sokongn untuk menyertai himpunan yang akan diadakan pada 22 Jun nanti itu.

"Perhimpunan akan diteruskan sepertimana yang dirancangkan dan dipersetujui oleh Pakatan Rakyat dan juga NGO iaitu 22 Jun nanti di Padang Merbok.

"Kita telah mengikuti peraturan yang telah ditetap di dalam Akta Perhimpunan Aman yang menetapkan pemberitahuan 10 hari notis sebelum sesuatu program itu dilaksanakan.

"Perkara ini telah pun dilakukan dan kita maklumkan kepada pihak polis dan juga Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)," jelasnya kepada Harakahdaily.

Beliau menegaskan perhimpunan ini akan berlangsung dengan aman bagi tujuan untuk menegakkan keadilan serta kebenaran pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dan bukan bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan.

"Ini perhimpunan aman bukannya 'Malaysian Spring' ataupun 'Arab Spring' kita menuntut keadilan serta kebenaran bukan hendak menjatuhkan kerajaan.

"Kita harap ada kerjasama baik dari pihak polis sewaktu himpunan tersebut sedang berlangsung," kata beliau lagi.

Chegubard turut memberitahu, terdapat kelompok anak muda akan berkhemah di Padang Merbok pada 22 Jun nanti sehingga hari pembukaan Dewan Rakyat 24 Jun.

"Kita akan ikut serta dalam perkhemahan tersebut, dijangkakan lebih seratus buah khemah akan disediakan untuk ahli SAMM.

"Kita anggarkan lebih 500 orang dari SAMM akan menyertai perkhemahan tersebut dan jumlah ini tidak termasuk dari anak-anak muda," katanya.

Pengakuan kecewa, masanya untuk bos SPR undur diri

Salmiyah Harun , 17 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusuf memang wajar berasa kecewa kerana dakwat kekal yang satu-satunya peraturan pilihan raya paling mudah untuk dilaksanakan malangnya tidak dapat dilaksanakan dengan cemerlang, demikian tegas Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli.

Katanya, Abdul Aziz tidak boleh hanya melahirkan kekecewaan begitu sahaja sebaliknya beliau harus ada rasa tanggungjawab terhadap apa yang telah berlaku.

"Dia patut bertanggungjawab, disebabkan dakwat tidak kekal isu pengundian berganda timbul semula. Tidak cukup lahirkan rasa kecewa, kena ambil tindakan sepatutnya," kata beliau kepada Harakahdaily.

Hatta tidak menafikan untuk menyingkir pimpinan SPR kerana dakwat kekal ini tidak semudah itu, dan mereka harus mengambil tangungjawab sendiri dia atas kegagalannya dengan mengundur diri.

"Kekecewaan perlu dimanifestasikan dengan bentuk tindakan, bukan hanya pandai cakap kecewa sahaja. Paling bermoral adalah undur diri," katanya.

Menurut Hatta beliau dan beberapa pimpinan PAS pernah dijemput SPR untuk menguji ketahanan dakwat kekal yang kononya akan dilaksanakan dalam PRU 2008 yang lalu.

"Waktu itu saya akui dakwat memang kekal, mengambil masa hampir seminggu untuk luntur. Saya ingat kualiti dakwat yang samalah  akan digunakan pada PRU13 lepas. Waktu itu kita hampir percaya ketelusan SPR dalam melaksanakan penggunaan dakwat kekal, malangnya ia tidak berlaku.

"Saya dimaklumkan ada tiga orang yang tahu berkenaan pembelian dakwat kekal, saya minta mereka mengaku dan ambil tindakan sepatutnya, " kata beliau.

Terkini, setelah dikecam hebat oleh sesetengah pihak yang tidak berpuas hati dengan penggunaan dakwat kekal, akhirnya Abdul Aziz  tampil menyatakan kekecewaannya terhadap kegagalan pelaksanaan peraturan itu.

Perdamaian nasional: Najib gagal, Umno BN kalah

Lim Kit Siang, 17 Jun 2013
‘Perdamaian nasional’ Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan gagal dan Umno BN akan benar-benar kalah dalam PRU14 jika beliau terus menganggap bahawa Barisan Nasional memenangi PRU13 tetapi kalah dalam ‘perang persepsi’ sepertimana yang beliau sebutkan dalam pertemuan dengan pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta kelmarin.
Menurut Najib, Barisan telah menjalankan banyak transformasi dari segi pelaksanaan perkhidmatan sejak empat tahun lalu dan telah memenangi PRU13, tetapi ia kalah dalam perang persepsi berikutan fitnah dan pembohongan yang telah disebarkan oleh Pembangkang menerusi media alternatif yang lebih dipercayai orang berbanding kebenaran dalam media arus perdana.

Kata Najib: “Untuk pilihan raya umum berikutnya, Barisan mesti mempersiapkan diri untuk terlibat dalam perang persepsi”.

Apakah Najib sebenarnya menjanjikan lebih banyak pembohongan Umno BN di ruang siber dalam masa lima tahun mendatang, walaupun 10,000 cybertrooper Umno BN yang dilatih dalam siri Konvensyen Media Sosial 1Malaysia yang dianjurkan di seluruh Malaysia, melibatkan ratusan juta ringgit wang rakyat, telah gagal sama sekali?

Saya tidak ingin membela media alternatif, tetapi apakah Najib sanggup menubuhkan suruhanjaya penyiasatan bebas untuk mengenalpasti mengapa media arus perdana telah hilang kredibiliti dan wibawa sehingga media alternatif lebih mendapat tempat?

Biarkan suruhanjaya bebas itu meneliti pembohongan media arus perdana Umno BN, termasuk Utusan Malaysia, New Straits Times, Berita Harian, atau Star yang mendakwa DAP telah mendanai “Tentera Kacang Merah” yang mempunyai 300 hingga 3,000 cybertrooper dan membelanjakan RM108 juta hingga RM1 bilion sejak enam tahun lalu untuk memburuk-burukkan para pemimpin Umno BN.

Sampai sekarang ini lidah Umno Utusan Malaysia masih terus menerbitkan pembohongan tentang DAP yang kononnya mendanai ‘Tentera Kacang Merah’!

Dalam PRU13, Umno BN kalah undi majoriti tetapi menang majoriti kerusi parlimen kerana bagi para pengundi Umno BN gagal menangani isu nasional tentang Malaysia yang selamat, bersih, telus dan moderat. Najib masih berjaya memegang kuasa kerana tiadanya sistem pilihan raya yang bersih, bebas dan adil.

Cakap-cakap Najib tentang ‘transformasi’ semuanya kosong, seperti yang dapat kita lihat pada hakikat bahawa rakyat Malaysia kini tidak merasa selamat di tempat-tempat awam dan bahkan dalam rumah sendiri berikutan peningkatan kadar jenayah yang tidak terkawal, sehinggakan buat kali pertama rakyat Malaysia tidak merasa selamat untuk keluar makan di restoran dan kedai makan terbuka.

Mampukah Najib, Menteri Dalam Negeri yang baru, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, dan Ketua Polis Negara yang baru, Tan Sri Khalid Abu Bakar, bersimpati dengan komen berikut yang ditulis oleh pengunjung blog saya?

“Darah saya mendidih hari ini apabila membaca berita tentang polis yang menyediakan pemeriksaan setiap jam ke atas mesin ATM!!!

“Mengapa? Keselamatan mesin ATM adalah tanggungjawab pihak bank.

“Di mana keutamaan PDRM? Orang ramai dirompak, ditetak, dirogol, dan bermacam-macam lagi cara harta benda dan tubuh-badan mereka dijejaskan, tetapi polis lebih bimbang tentang mesin ATM kepunyaan bank?

“Bank membayar lebih banyak cukai? Mesin ATM lebih penting daripada nyawa manusia?

“Kita telah sampai ke peringkat di mana jalan-jalan awam ditawan oleh penjenayah dan kita tidak lagi berani keluar rumah.

“Bagi saya kalau polis meronda setiap dua jam sekali di kawasan awam yang menjadi tempat tumpuan jenayah pun sudah cukup.

“Dan di mana sekian banyak motosikal yang baru-baru ini diberikan kepada polis dengan segala publisiti, untuk membantu mereka melakukan rondaan?

“Saya TIDAK PERNAH melihat walaupun seorang anggota polis di jalan berhampiran rumah saya, sama ada polis bermotor atau berkereta, sejak enam bulan lalu. Padahal rumah saya hanya berjarak 2 km dari sebuah stesen polis yang pembukaannya dirasmikan dengan penuh meriah tidak sampai 3 tahun lalu.”

Boleh Zahid atau Khalid menjawab persoalan-persoalan ini?

Maka hairankah kita jika buat kali pertama dalam sejarah negara kita yang berusia 56 tahun ini dan setelah 13 pilihan raya umum, legitimasi seorang Perdana Menteri dipertikaikan secara meluas di kalangan rakyat Malaysia?

Lim Kit Siang ialah Penasihat DAP Kebangsaan dan Ahli Parlimen Gelang Patah.

Khomeini masuk 10 besar manusia paling jahat di dunia

Berikut ini adalah daftar 10 orang paling jahat di dunia, disini kami hnya meberikan informasi tentang orang tersebut namun bukan untuk ditiru sifat sifatnya.
1. Josef Stalin

 
Stalin adalah Sekretaris Umum Partai Komunis dari Komite Sentral Uni Soviet dari tahun 1922 sampai kematiannya di tahun 1953. DI bawah kepemimpinan Stalin, Negara bagian Ukraina menderita kelaparan sangat hebat (Holodomor), oleh kebanyakan orang hal ini dianggap akibat dari pemusnahan massal yang merupakan bagian dari kebijakan pemerintahan Stalin. Perkiraan jumlah kematian bervariasi dari 2,5 juta sampai 10 juta. Kelaparan disebabkan oleh politik dan administratif keputusan.

Disamping kelaparan, Stalin memerintahkan pembersihan dalam Uni Soviet orang mana pun yang dianggap sebagai musuh negara bagian. Di total, perkiraan jumlah yang dibunuh di bawah pemerintahan Stalin berkisar antara 10 juta hingga 60 juta orang.
2. Adolf Hitler

 
Adolf Hitler ditetapkan Kanselir Jerman pada 1933, menjadi “Fuhrer” pada 1934 sampai bunuh dirinya pada 1945. Di akhir Perang Dunia 2, Kebijakan teritorial penaklukan dan pemusnahan rasianya sudah membawa kematian dan penyiksaan jutaan orang, termasuk pembantaian sebanyak kira-kira enam juta orang Yahudi yang sekarang dikenal sebagai Holocaust.
Pada 30 April 1945, sesudah pertempuran hebat street-to-street , ketika tentara Uni Soviet terlihat dalam blok atau dua Reich Chancellory, Hitler bunuh diri, menembak dirinya sendiri sambil menggigit sebiji kapsul sianida.
3. Ivan IV of Russia

 
Ivan IV Rusia, juga dikenal sebagai Ivan yang Mengerikan, adalah Adipati Megah Muscovy dari 1533 sampai 15 47 dan adalah penguasa pertama Rusia yang mengambil hak Kaisar. Di tahun 1570, Ivan di bawah kepercayaan yang direncanakan oleh elite kota Novgorod untuk menyebrang ke Polandia, dan menyuruh seorang tentara menghentikan mereka pada 2 Januari. Tentara Ivan membangun tembok sekitar garis keliling kota untuk mencegah orang kota yang terlepas. Antara 500 sampai 1000 orang dikumpulkan setiap hari oleh tentara, lalu disiksa dan dibunuh di muka Ivan dan anak lelakinya.
Di 1581, Ivan memukulnya penuh anak perempuan-di-undang-undang karena memakai pakaian yang tak sopan, menyebabkan keguguran.Anak lelakinya, yang juga bernama Ivan, beradu argumen dengan ayahnya.Yang menyebabkan Ivan yang memukul anak lelakinya di kepala dengan tongkat runcingnya, lalu anaknya tewas seketika.
4. Vlad Tepes

 
Vlad III Rumania (juga dikenal sebagai Vlad Impaler) ialah Pangeran Wallachia tiga kali dari tahun 1448 sampai tahun 1476. Vlad lebih dikenal sebagai legenda penghukum yang sangat kejam. Dia memaksa selama pemerintahannya, dan dia juga dijadikan sebagai ilham pokok bagi karakter utama vampir “Bram Stoker” di populer Dracula baru.
Di Rumania dia dianggap sebagai seorang pangeran dengan perasaan mendalam tentang keadilan. Daftar penyiksaan dia dinyatakan untuk sudah mempekerjakan ekstensif: kuku di kepala, memotong dahan, membutakan, pencekikan, dibakar, memotong hidung dan telinga, pemotongan organ seksual (khususnya di kasus wanita), menguliti kepala, menguliti, pembeberan sampai elemen atau ke binatang, dan mendidihkan oranghidup-hidup. Ada klaim bahwa atas beberapa kesempatan sepuluh ribu orang ditusuk di tahun 1460.
5. Pol Pot

 
Pol Pot adalah pemimpin Khmer Rouge dan Perdana Menteri Kamboja dari 1976 sampai 1979, sudah de fakto pemimpin sejak pertengahan 1975. Selama masa kekuasaannya, Pol Pot memaksakan versi ekstrim komunisme agraris di mana semua penduduk kota dipindahkan ke daerah pedalaman untuk bekerja di perkebunan kolektif dan proyek kerja paksa. Efek gabungan kerja budak, kekurangan gizi, perewatan kedokteran yang buruk dan pelaksanaan ditaksir untuk sudah membunuh sekitar 2 juta orang Kamboja (sekitar sepertiga penduduk). Rezimnya mencapai reputasi buruk istimewa karena memilih semua cendekiawan dan “kaum borjuis musuh” lain untuk pembunuhan.
Khmer Rouge melakukan eksekusi masal di tempat yang dikenal sebagai “Ladang Pembunuhan”. Yang dieksekusi dikubur di kuburan masal. Untuk menghemat amunisi, eksekusi sering dillakukan memakai palu, tangkai kampak, sekop atau tongkat bambu yang diasah.
6. Leopold II of Belgium
Leopold II ialah Raja Belgia dari 1865-1909.
Dengan bantuan keuangan dari pemerintah, Leopold membuat “Congo Free State”, proyek pribadi yang dilakukan untuk menyadap karet dan gading di daerah Kongo Afrika tengah, yang mengandalkan kerja paksa dan menyebabkan kematian sebanyak sekitar 3 juta orang Kongo.
Rezim Negara Bagian Bebas Kongo menjadi salah satu skandal internasional peralihan abad yang lebih terkenal keburukannya. Bidang tanah secara pribadi dimiliki oleh Raja adalah 76 kali lebih besar daripada Belgia, yang dia bebas menguasainya sebagai lingkup pribadi lewat tentara pribadinya, Force Publique. Pekerja perkebunan karet milik Leopold disiksa, memuntungkan dan membunuh secara kejam sampai di akhir abad, atas hati nuran,i Dunia Barat lalu memaksa Brusel untuk mengadakan perhentian.
7. Idi Amin Dada
Idi Amin adalah seorang perwira tentara dan presiden Uganda.
Dia mengambil tenaga di kup militer pada Januari 1971, menurunkan Milton Obote.
Kekuasaannya ditandai oleh pelanggaran hak asasi, penindasan politik, penganiayaan etnik, pembunuhan pengadilan ekstra dan pengusiran orang India dari Uganda. Jumlah orang yang dibunuh akibat rezimnya tak dikenal; perkiraan bervariasi dari 80.000 sampai 500.000.
Pada 4 Agustus, 1972, Amin mengeluarkan dekrit yang memerintahkan pengusiran ke60.000 orang Asia yang tidak adalah warganegara Uganda (kebanyakan dari mereka memuat paspor Inggris). Ini nanti diperbaiki untuk memasukkan ke80.000 orang Asia, dengan kekecualian profesional, seperti dokter, pengacara dan guru.
 
Amin akhirnya digulingkan, tetapi sampai kematiannya, dia memegang bahwa Uganda perlu dia dan dia tidak pernah mengungkapkan penyesalan yang dalam untuk penyalahgunaan rezimnya.
8. Ruhollah Khomeini
Ayatollah Khomeini adalah pemimpin agama Islam Iran dari 1979 sampai 1989.
Di waktu itu dia melaksanakan Syariat Islam (undang-undang agama Islamiah) dengan kode rok Islamiah diterapkan bagi baik laki-laki dan wanita oleh Penjaga Revolusioner Islamiah dan kelompok Islamiah lain. Tentangan sampai peraturan alim ulama atau agama Islam umum sering dijumpai dengan hukuman kasar.
Dalam percakapan di Fayzieah School di Qom, 30 Agustus, 1979, Khomeini berkata:
“Yang sedang mencoba mewujudkan korupsi dan perusakan bagi negara kami di nama demokrasi akan tersiksa. Mereka lebih buruk daripada Kaum Yahudi Bani-Ghorizeh, dan mereka harus digantung. Kami akan menyiksa mereka atas perintah Tuhan dan panggilan Tuhan untuk berdoa.”
Di pembantaian masal 1988 tawanan Iran, mengikuti operasi Forough-e Javidan Pejuang Mujahidin Iran melawan Republik Islam, Khomeini memberi perintah kepada pejabat pengadilan agar menghakimi setiap tawanan politik Iran dan membunuh semua yang tidak bertobat dari aktivitas kontra-rezim. Banyak yang mengatakan bahwa ribuan yang dengan cepat dibunuh di dalam penjara. Riwayat hidup Grand Ayatollah Hossein-Ali Montazeri melaporkan perincian eksekusi sebanyak 30.000 orang aktivis politik. Sesudah sebelas hari di rumah sakit dalam operasi untuk menghentikan pendarahan dalam, Khomeini meninggal karena kanker pada Sabtu, Juni 04, 1989, pada umur 86 tahun.
9. Maximilien Robespierre

 
Maximilien Robespierre adalah seorang pemimpin revolusi Perancis dan adalah argumennya yang membuat pemerintahrevolusioner membunuh raja tanpa pemeriksaan pengadilan. Robespierre adalah satu aktor utama di balik pemerintahan yang bengis, 10 bulan sejak pasca-revolusioner ia menyebabkan terror dan eksekusi masal. Teror itu mengancam antara 18.500 sampai 40.000 orang, dengan 1.900 dibunuh pada bulan terakhir.
 
Di antara orang yang dihukum oleh pengadilan revolusioner, sekitar 8 persen adalah ningrat, kependetaan sebanyak 6 persen, kelas menengah sebanyak 14 persen, dan 70 persen sisanya karyawan atau buruh taniyang dituduh melakukan penimbunan, menolak wajib militer, desersi, pemberontakan, dan lain mengaku kejahatan. Atas perbuatannya, Robespierre dipenggal kepalanya dengan tidak melalui pemeriksaan pengadilan pada 1794.
10. Attila The Huns

 
Attila adalah Raja orang Hun dari tahun 434 sampai kematiannya di tahun 453.
Dia ialah pemimpin Hunnic Empire yang terbentang dari Jerman ke Sungai Ural dan dari Sungai Danube ke Laut Baltic. Di bagian terbesar Eropa Barat, dia diingat sebagai contoh kekejaman dan keserakahan. Kampanye gagal di Parsi diikuti di tahun 441 oleh serbuan Kekaisaran Timur Roma, keberhasilan di antaranya memberanikan Attila untuk menyerbu Barat.
Dia melewati Austria dan Jerman tanpa terhalang, di seberang Rhine ke dalam orang Gael, ia merampas dan membinasakan semua orang di jalan dengan keganasan tak serupa di rekor serbuan orang biadab dan memaksa yang itu dia mengatasi untuk menambah tentara sangat besarnya. Attila mati tenggelam di darahnya sendiri atas perkimpoiannya malam.

Tiada ulasan: