Ahad, 16 Jun 2013

APA YANG PERLU RAKYAT FIKIR...PERKARA APA AKAN NAIK LAGI...BERHARAP TURUN HARGA BARANG...PENGHAPUSAN CUKAI...PENGHAPUSAN KUTIPAN TOL2...DAN GAJI DAN ELAUN NAIK...JIKA SEBALIKNYA...TANGGUNGLAH SENDIRI

Kadar 30% hanya perangkap untuk naikkan tambang

Harakahdaily, 16 Jun 2013
KUALA KUMPUR: Lujnah Pengguna PAS Pusat menyifatkan kenaikan tambang bas ekspress sebanyak 30 peratus adalah strategi untuk memerangkap pengguna.

Pengerusinya Datuk Mahfuz Omar berkata, kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tambang bas ekspress walaupun kenaikan satu, 10 atau 15 peratus sekalipun.

"Isu sebenarnya bukan 30 peratus, isunya adalah kenaikan harga tambang. Kalau bawah 30 peratus iaitu 15 peratus bermakna pengguna akan beli. Ini adalah perangkap kepada pengguna supaya bincang kenaikan harga tambang. Hakikatnya harga tambang pasti akan naik," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Naib Presiden PAS berkata, tidak wajar kenaikan harga tambang bas berlaku dalam keadaan harga minyak dan tol tidak diturunkan.

Malah katanya, banyak cara lain yang boleh mengelakkan kenaikan harga tambang sama ada tambahkan subsidi ataupun kurangkan kos sama cukai tayar dan alat ganti kepada pengusaha bas.

"Yang paling penting turunkan harga minyak, tol dan tambahkan subsidi kepada pengusaha bas, ini akan membawa kepada tidak perlu kenaikan harga tambang," katanya.

Jelas Mahfuz, tawaran Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga iaitu turunkan harga minyak dan tol sekali gus pengguna akan menikmati kadar tambang yang lebih murah.

"Hari ini jelas membuktikan kenaikan harga tambang akhirnya ditanggung oleh pengguna. Kerajaan sengaja bermain dengan istilah 30 peratus ini," katanya.

Sebelum ini, Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) kekal dengan pendirian untuk menaikkan tambang bas ekspres sebanyak 30 peratus walaupun ada pihak menyifatkannya sebagai terlalu tinggi.

Presidennya, Datuk Ashfar Ali berkata, kenaikan itu bukan disebabkan musim perayaan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, tetapi sebagai semakan semula yang biasa dilakukan dalam empat atau lima tahun sekali.

Bagaimanapun pihak PMBOA, menunggu keputusan daripada Suruhanjaya Pengangkutan Awam dan Darat (SPAD) untuk mengumumkan kenaikan harga tambang baru.

PMBOA telah memohon kenaikan harga tiket itu beberapa kali sebelum ini daripada SPAD dan kali terakhir pada 22 Mei lalu.

Kerajaan T'ganu mula tunjuk politik balas dendam

Hazayani Zakaria, 16 Jun 2013
KUALA TERENGGANU: Kerajaan BN Terengganu didakwa mula mengamalkan diskriminasi terhadap penduduk di Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dimenangi Pakatan Rakyat.

Adun Bandar, Azan Ismail berkata, selepas beliau menang di Dun tersebut pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), 5 Mei lalu, beberapa pemohon bantuan kerajaan negeri dari Dun Bandar mula dinafikan hak mereka.

Menurut Azan, pihaknya mendapati lebih 200 borang permohonan Kem Bakti Remaja yang dihantar oleh pemohon dan disahkan oleh beliau ditolak.

Kem Bakti Remaja merupakan bantuan yang diberikan Kerajaan Negeri kepada pemohon dari keluarga berpendapatan kurang daripada RM1,500.

"Malangnya perkembangan terkini mendapati permohonan mereka dari Dun Bandar ditolak kerana beranggapan mereka menyokong Pakatan Rakyat.

"Tindakan ini bercanggah dengan perlembagaan negeri dan hal-hal pentadbiran negeri tidak boleh dicampur aduk dengan hal kepartian," kata beliau pada sidang media di pejabat PKR, dekat sini hari ini.

Tegas beliau, tindakan kerajaan negeri itu jelas menganiaya rakyat dan melanggar undang-undang.

"Saya sempat bertanya kepada Adun BN selepas majlis angkat sumpah tadi dan mereka kata tidak sepatutnya berlaku sedemikian.

"Siapa yang bertanggungjawab menolak permohonan ini sedangkan borang permohonan sah walaupun ditandatangan oleh Adun PR kerana saya dipilih oleh rakyat.

TGNA berterima kasih kepada sultan

Rizal Tahir, 16 Jun 2013
KOTA BHARU: Bekas Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa terharu atas penghargaan yang diberikan Sultan Kelantan Sultan Muhammad Ke-V kepadanya.
Beliau mengakui hatinya begitu tersentuh dan tidak tahu apa yang ingin diperkatakan apabila tuanku menyatakan penghargaan dan berterima kasih kerana telah mengetuai kerajaan dalam tempoh 23 tahun.

Tuan Guru berkata demikian kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas berhubung penghargaan yang diberikan oleh Sultan Kelantan terhadapnya ketika bertitah merasmikan Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Dun Kelantan ke-13.

Bagaimanapun Tuan Guru menyatakan tanggungjawab yang diberikan kerana memikul amanat yang diberikan oleh rakyat padanya sebagai hamba Allah dan bukan hamba hawa nafsu.

“Jika ingin mendapat rahmat dan balasan baik dari Allah, ikutlah perintahNya jika ikut demokrasi ciptaan barat bukan cara Islam, sebaliknya hawa nafsu.

“Oleh hal yang demikian dalam tempoh 23 tahun menjadi ketua kerajaan, saya mentadbir pemikiran rakyat,”ujarnya.

Hal ini kerana, tegasnya daripada pemikiran rakyat yang menjadi baik, ekonomi juga akan berkembang.

Sehubungan itu, Tuan Guru turut menjujung kasih kepada Tuanku Sultan Kelantan kerana keperihatinan baginda terhadap rakyat jelata dan dirinya sendiri ketika menjadi ketua kerajaan.

Sultan Kelantan ketika merasmikan pembukaan sidang Dun Kelantan baginda mengucapkan penghargaan kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kerana telah berjaya mengemudi kerajaan negeri selama 23 tahun dengan cemerlang.

Lu fikir lah sendiri

Syed Abdullah Jamalullail,
Hanya untuk makluman dan renungkanlah sepuas-puasnya bagaimana untuk mengubah persepsi bahawa apa juga pertandingan mempunyai berbagai hadiah yang menanti mengikut apa yang ditandingkan dinegara kita ini.

1. Pertandingan bercorak hiburan nyanyian realiti TV 'One in a million' mendapat RM1 juta untuk pemenang.

2.Pertandingan Maharaja Lawak menerima hadiah RM500 ribu untuk johannya dan bagi pertandingan Raja Lawak pula menghadiahkan RM100 ribu kepada pemenangnya.

3. Pertandingan nyanyian untuk warga emas dalam 'Kilauan Emas' mendapat hadiah RM50 ribu untuk pemenangnya.

4. Bintang RTM dan Bakat TV telah menghadiahkan RM20 ribu kepada Johannya.

5. Akhir sekali sekali dalam Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan johannya mendapat hadiah RM15 ribu.

Renung-renungkanlah.
MB S'gor kata keluarga Dharmendran perlu bantuan
5:55PM Jun 16 2013
Keluarga mangsa yang mati dalam tahanan, N Dhamendran memerlukan bantuan bagi membolehkan mereka meneruskan kehidupan selepas kematian pencari nafkah tunggal keluarga tersebut, kata Menteri  Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini.

dhamendran khalid ibrahim 160613Khalid, yang juga ahli Parlimen Bandar Tun Razak, melawat keluarga Dhamendran di flat mereka di Bandar Tun Razak hari ini, tetapi tidak menyatakan secara khusus bentuk bantuan yang beliau atau partinya akan sumbangkan kepada keluarga terbabit.

Katanya, beliau tidak mahu bercakap tentang bantuan tertentu, tetapi menjelaskan bahawa pendidikan kanak-kanak terbabit mesti diberi perhatian.

Di samping itu, katanya, keluarga tersebut juga hanya menyewa di situ,  dan oleh itu mereka memerlukan pendapatan untuk meneruskan kehidupan.

dhamendran khalid ibrahim 160613Khalid berkata, beliau mengunjungi keluarga keluarga
Dhamendran kerana mereka tinggal di kawasan pilihan rayanya, dan juga untuk mengetahui perkembangan terkini kes itu.

Isteri Dhamendran - M Mary (kanan) berkata beliau mungkin perlu bekerja untuk menampung keluarganya, tetapi berkata anaknya yang berusia dua tahun tidak akan tinggal dengan mana-mana saudara-maranya.

"Kami perlukan pendapatan. Saya tidak pernah bekerja sebelum ini. Suami saya menjaga segala-galanya, termasuk sewa flat," katanya.

dhamendran khalid ibrahim 160613Dhamendran meninggal dunia dalam tahanan polis pada 21 Mei
di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, 10 hari selepas ditangkap berhubung satu kejadian menembak di Bandar Tun Razak.

Tiga anggota polis telah ditahan dan didakwa atas tuduhan membunuh Dhamendran manakala seorang lagi pegawai polis yang didakwa terlibat dengan kematian Dhamendran sedang bersembunyi.
15 peserta 'flashmob' ditahan depan Sogo


dikemaskini Seramai 15 peserta 'flashmob' termasuk seorang wanita dan kanak-kanak ditahan sewaktu mengadakan 'flashmob' di hadapan gedung membeli-belah Sogo sekitar jam 2.50 petang tadi.

edy noor reduan aka edyes samm 505 flash mob participants arrested 2Mereka ditahan sewaktu mengadakan acara tersebut menjelang himpunan Black 505 di Padang Merbok pada 22 Jun ini.
Di antara yang terawal ditahan adalah Pengarah Propaganda NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan

Seorang pegawai polis memaklumkan bahawa mereka di bawa ke ke Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi, dengan kenderaan Black Maria untuk tindakan lanjut.

Selepas kenderaan itu beredar, aktivis pelajar Ekhsan Bukharee dan seorang peserta lagi kemudiannya ditahan selepas membuat pengumuman supaya orang ramai berhimpun di depan balai Dang Wangi sebagai tanda solidariti kepada peserta yang ditangkap.

ekhsan bukharee (right) and friend 505 flash mob participants arrestedMereka dibawa IPD Dang Wangi dengan berjalan dalam keadaan bergari dan diiring dua anggota polis.
Penahanan tersebut berlaku selepas kira-kira 30 peserta 'flashmob' berkenaan menyeru orang ramai supaya turun ke himpunan membantah dakwaan berlakunya penipuan dalam pilihan raya umum lalu.

Mereka berdiri di hadapan gedung Sogo berhadapan Jalan Tuanku Abdul Rahman selama kira-kira 30 minit bermula sekitar jam 2.15 petang.

Sebahagian daripada mereka memegang plakad bertulisan 'Pengerusi SPR sila letak jawatan' dan 'Mari turun 22 Jun Blackout'.
Kira-kira 30 orang termasuk petugas media kini berada di hadapan ibu pejabat polis ini untuk mengetahui perkembangan lanjut mereka yang ditahan.

black 505 rally flash mobAktivis mahasiswa, Adam Adli adalah antara yang menunggu di hadapan balai ketika ini.

Seorang peguam, New Sin Yew yang tiba di pintu masuk IPD Dang Wangi itu untuk menemui mereka yang ditahan polis.

Anggota polis yang berkawal di pintu masuk tidak membenarkan New masuk atas alasan beliau perlu menunggu arahan pegawai atasan sebelum dibenarkan berbuat demikian.

"Saya kenal Eddy secara peribadi dan saya di sini untuk menemui beliau," katanya.

Beliau kemudiannya dibenarkan masuk selepas bertegas mahu membuat laporan kerana dihalang mewakili mereka yang ditahan.
Sementara itu, Sin Yew berkata, semua mereka yang ditahan dibebaskan dengan jaminan polis pada jam 10 malam tadi.

Menurutnya, mereka yang ditahan disiasat di bawah dua lagi seksyen tambahan iaitu Seksyen 4(2)(f) dan Seksyen 21(3) Akta Perhimpunan Aman - selain daripada Seksyen 9(5) akta yang sama.

Katanya, polis jelas tidak memahami konsep 'flashmob' apabila cuba menggunakan Seksyen 21(3) yang menetapkan notis sepuluh hari untuk sebarang himpunan.

"Kalau nak buat 'flashmob' kena bagi notis sepuluh hari ia dah tak jadi 'flashmob'-lah," katanya.

Beliau turut kesal dengan tindakan polis merakam gambar seorang kanak-kanak berusia sepuluh tahun yang ditahan bersama ibunya.

"Saya rasa tak masuk akal apabila gambar beliau dirakam pihak polis dan beliau ditangkap sewaktu berkunjung ke gedung membeli-belah untuk meninjau baju hari raya," katanya.

Beliau menggesa polis agar tidak menyiarkan gambar kanak-kanak tersebut di mana-mana media.
Sementara itu, Bernama melaporkan lima belas individu termasuk kanak-kanak lelaki 10 tahun ditahan selepas ingkar arahan bersurai dalam perhimpunan di hadapan pusat membeli belah di Jalan Tunku Abdul Rahman di ibu negara hari ini.

NONEKetua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad dalam satu khidmat pesanan ringkas (SMS) berkata 13 lelaki, seorang wanita dan kanak-kanak itu ditahan dalam perhimpunan bermula pukul 2 petang.

"Kita tahan mereka kerana tidak mahu bersurai bila diarahkan dan membuat gangguan awam di hadapan pusat membeli belah itu. Siasatan akan dijalankan di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman," katanya.
Nenek cedera cuba selamatkan menantu, cucu dalam kebakaran

Seorang nenek cedera semasa cuba menyelamatkan menantu dan dua cucunya yang terperangkap di dalam rumahnya yang terbakar dalam kejadian di Kampung Carok Bunting, mukim Siong dekat Baling petang semalam.

Romiah Sulaiman, 65, cedera di lengan kiri akibat terkena api ketika rumah dua tingkat separuh papan yang didiaminya hangus terbakar pukul 6.15 petang.

Ketika kejadian Romiah dan menantu serta dua cucunya sahaja berada di rumah kerana suaminya Zainol Yahya, 75, tiada di rumah.

Setelah menyedari rumahnya di bahagian atas terbakar, Romiah yang berada di luar rumah meluru ke dalam rumah untuk mencari menantunya, Nor Azlina Shamsudin, 30, serta dua cucunya, Fathin Fadzli, 4, dan Siti Zulaikha, 2, yang tidak menyedari kebakaran itu berlaku.

"Ketika saya masuk ke dalam rumah, sebatang kayu yang terbakar jatuh ke atas lengan saya," katanya.

Menantu dan cucunya itu sempat menyelamatkan diri dengan keluar menerusi pintu dapur setelah terdengar jeritan Romiah bahawa rumah mereka terbakar.

Tiada sebarang harta yang sempat diselamatkan dalam kejadian itu.

Lapan anggota Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba Baling yang dikejarkan ke tempat kejadian bagi memadamkan kebakaran gagal membawa jentera mereka masuk ke kawasan kampung itu akibat jalan sempit.

Turut menziarahi mangsa kebakaran itu adalah Anggota Dewan Undangan Negeri Bayu Datuk Azmi Che Husin.

"Saya memandang berat masalah jalan sempit yang menghalang kenderaan bomba memasuki kampung," katanya.

Azmi berkata pihaknya akan berbincang dengan Jabatan Bomba supaya dapat menggunakan jentera yang lebih kecil dan boleh masuk ke kawasan kampung bagi membantu mangsa kebakaran jika berlaku kebakaran.

-Bernama
Pembangkang pilih Lajim ketua pembangkang DUN Sabah

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kilas, Datuk Seri Lajim Ukin sudah bersedia untuk menjadi pemimpin pembangkang negeri di Dewan Undangan Negeri Sabah.
  
Setiausaha Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah, Dr Roland Chia berkata Lajim menang dalam proses pemilihan dalaman di kalangan ahli-ahli pembangkang.
  
Menurutnya proses pemilihan itu telah diadakan sebaik sahaja selesai majlis angkat sumpah Anggota DUN Sabah di Bangunan DUN Sabah di Likas, dekat sini, pada 13 Jun lepas.
  
"Seperti dinyatakan oleh Speaker (Datuk Seri Salleh Tun Said), bahawa pelantikan ketua pembangkang di DUN Sabah tidak termaktub atau tidak ada dalam perlembagaan negeri atau peraturan mesyuarat DUN Negeri.
  
"Jadi kami telah mengambil inisiatif untuk menentukan pemimpin pembangkang kami di DUN negeri menerusi kaedah pemilihan konvensional.
  
"Hari ini, saya ingin mengumumkan bahawa Lajim disyorkan sebagai Ketua Pembangkang," katanya kepada pemberita di Kota Kinabalu.
  
Turut hadir ialah Lajim dan ADUN Api-Api Christina Liew.
  
Chia juga turut mengumumkan Liew sebagai 'whip' PKR di Sabah.
  
Whip berperanan menguatkuasakan disiplin parti dan memastikan kehadiran wakil rakyat dari parti itu pada persidangan DUN.
  
Dalam pilihan raya umum ke-13, 5 Mei lepas, Barisan Nasional (BN) mengekalkan kuasa di Sabah dengan majoriti dua pertiga selepas memenangi 48 daripada 60 kerusi DUN.
  
Sesi pertama persidangan DUN ke-13 dijadual dirasmikan oleh Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin, Isnin ini.
  
- Bernama
Seorang maut, 2 cedera dalam kebakaran maahad tahfiz

Seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab), Kampung Masjid, Tikam Batu, dekat Sungai Petani, maut manakala dua rakannya cedera dalam satu kebakaran di asrama Maahad berkenaan, awal hari ini.

Mangsa yang maut ialah Aiman Nurhakim Yahya, 13, yang merupakan penuntut tahun satu yang memulakan pengajian awal tahun ini. Mangsa yang cedera ringan ialah Meor Amirul Meor Mohd Ghazali, 16, dan Mohamad Muaz Halim, 14.

Seorang pelajar yang terselamat, Mohammad Iszuddin Mohd Iszam, 14, berkata sewaktu kejadian pukul 2 pagi itu, dia sedang tidur bersama rakan-rakannya sebelum dikejutkan seorang rakannya yang menyedari api mulai marak.

"Bila terjaga, saya terus kejutkan empat lagi rakan yang tidur di tingkat atas termasuk Aiman yang tidur di bahagian hujung bilik. Semua rakan yang lain sudah bangun dan keluar dari rumah untuk menyelamatkan diri.

"Kami sangka Aiman juga sudah keluar rupa-rupanya dia masih berada di dalam. Api marak dengan dengan cepat kerana bahagian atas rumah adalah papan, kami tidak sempat nak lakukan apa-apa untuk membantu Aiman," katanya ketika ditemui Bernama di tempat kejadian hari ini.

Sementara itu, Pengetua (Mudir) Mantab Zamri Arshad berkata Mantab beroperasi kira-kira tiga tahun lalu, dan jumlah pelajar yang masih menuntut ialah seramai 20 pelajar berusia 13 hingga 17 tahun.

"Sebelum ini mereka tinggal di bangunan yang sama dengan bangunan pejabat dan kelas, namun dipindahkan ke sebuah rumah yang dibeli di kawasan berhampiran pada awal tahun ini kerana bilangan pelajar hampir 40 orang.

"Memandangkan pelajar kini 20 orang, kami bercadang untuk memindahkan mereka kembali ke bangunan asal dalam minggu ini. Dengan kejadian yang meragut nyawa salah seorang pelajar di sini, pelajar diberi cuti dan waris mereka akan dimaklumkan untuk membawa anak-anak pulang sementara urusan penginapan baharu diselesaikan," katanya yang turut mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa.

Penaung Mantab, Anuar Md Isa, yang juga imam masjid Kampung Masjid berkata rumahnya terletak tidak jauh daripada asrama itu dan dia yang terjaga dari tidur setelah terdengar bunyi bising, tidak dapat berbuat apa-apa kerana api marak dengan cepat.

"Sebelum pelajar-pelajar ditempatkan di asrama berkenaan, beberapa pengubahsuaian sudah dilakukan termasuklah memasang sistem pendawaian elektrik yang baharu. Namun, saya difahamkan punca kebakaran dipercayai disebabkan berlakunya litar pintas.

"Kita berasa sedih dengan peristiwa yang berlaku dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa," katanya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi Zamri di talian 012-5661613 atau menyalurkan sumbangan terus ke akaun Bank Islam Maahad Tahfiz Al-Barakah 07043011030975.

Dalam pada itu, jenazah Aiman Nurhakim yang dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk bedah siasat, dijangka dibawa pulang oleh keluarganya ke rumah mereka di Penaga, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang untuk dikebumikan.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Kedah Ahmad Shahabuddin berkata kebakaran di Maahad Tahfiz itu melibatkan sebuah bangunan separa kekal iaitu separuh kayu, manakala bahagian bawahnya batu, menyebabkan api merebak dengan cepat.

"Apabila sampai ke lokasi, kebakaran sudah lebih 50 peratus dan kami dimaklumkan bahawa ada mangsa hilang. Apabila anggota masuk ke dalam, didapati bahawa mangsa sudah rentung. Punca kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan," katanya.

Ahmad berkata dua jentera masing-masing daripada Balai Bomba Tikam Batu dan Sungai Petani dengan 16 anggota, digerakkan ke lokasi kejadian untuk kerja-kerja memadam kebakaran.

Sementara itu, kejadian yang meragut nyawa seorang pelajar itu, turut mendapat perhatian Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Merdeka Ali Yahya.

Ali yang turut turun ke lokasi kejadian, berkata beliau bersimpati dengan kejadian yang menimpa Maahad berkenaan dan akan melihat bantuan yang dapat diusahakan untuk membantu keluarga mangsa yang terlibat dan maahad terbabit.

"Saya difahamkan terdapat 20 pelajar di Maahad ini namun hanya 16 daripada mereka yang ada di asrama sewaktu kebakaran. Saya akan memanjangkan perkara ini kepada pengetahuan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat, untuk melihat bentuk bantuan yang boleh dipertimbangkan bagi membantu mereka. Saya juga akan berbincang dengan Exco Agama mengenai bentuk bantuan yang dapat disalurkan dalam masa terdekat," katanya kepada pemberita selepas melawat lokasi kejadian.

-Bernama

Tiada ulasan: