Khamis, 20 Jun 2013

SERONOK BERDUA..SAKIT SORANG2 DALAM TANDAS...MALU LAGI...JANTAN ENTAH KEMANA...YANG PENTING ORANG TAK KENAL...KURANGLAH MALU

Banglasia mengganas di Malaysia
Posted on Thursday, June 20 @ 15:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: amkns

"20 Jun 2013 - Kuala Lumpur: Enam pelajar sebuah kolej berdepan detik mencemaskan apabila rumah sewa mereka di Jalan Genting Klang, di sini, dipecah masuk empat lelaki warga Bangladesh bersenjatakan pisau pemotong daging, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, semua mereka turut dipukul selain diugut akan dicederakan sebelum kumpulan penjenayah itu melarikan komputer riba, telefon, barang kemas dan wang tunai dianggarkan berjumlah RM36,000.

Menurut sumber, ketika kejadian, semua mangsa berusia awal 20-an itu sedang bersarapan di ruang tamu rumah berkenaan.

"Semua mangsa terkejut apabila empat lelaki bersenjatakan pisau itu meluru masuk ke rumah mereka selepas mengumpil jeriji pintu hadapan.

"Dua daripada enam mangsa dilaporkan dipukul empat penjenayah itu sebelum barangan berharga milik mereka seperti telefon bimbit, komputer riba, wang tunai dan barang kemas dilarikan,” katanya memberitahu, semua mangsa tidak mengalami kecederaan yang serius.

Sumber itu berkata, biarpun dapat melihat wajah empat suspek terbabit tetapi semua mangsa gagal membuat pengecaman kerana terlalu panik."


 Pelatih PLKN Sri Ledang lahir bayi dalam tandas
Posted on Thursday, June 20 @ 09:24:59 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"

MUAR 19 Jun 2013 - Seorang remaja yang sedang menjalani latihan di Kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Sri Ledang di Jementah, dekat sini melahirkan seorang bayi lelaki di tandas kem berkenaan sebelum bayi tersebut dilaporkan meninggal dunia hari ini.


Bayi lelaki seberat 2.7 kilogram itu difahamkan dilahirkan di tandas berkenaan kira-kira pukul 3 pagi sebelum kejadian itu disedari pengurusan kem yang kemudian membawa ibu bayi terbabit bagi mendapatkan rawatan selain membuat laporan polis.

Remaja berusia 18 tahun bersama anaknya yang cukup sifat itu dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini. Bagaimanapun bayi tersebut disahkan meninggal dunia sebaik sahaja tiba untuk rawatan.

Dia dipercayai berasal dari sebuah kawasan Felda di Kulaijaya dan dikatakan memasuki PLKN tersebut pada April lalu serta dijadualkan akan menamatkan latihan beberapa hari lagi. 


 PGU bermula di Terengganu, betulkan kalau salah!
Posted on Thursday, June 20 @ 02:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: senik

"Assalamualaikum,,..
Ada orang gatal mulut membangkitkan semula UG yang telah disahkan ditutup oleh kepimpinan PR.Sehubungan dengan itu UG dipolimikkan bersama sama muzakarah dan muqubalah yang pernah menimbulkan kekeliruan satu masa dulu sehingga tertendangnya Hassan Ali dari PAS dan terpinggirnya Nasha dari barisan kepimpinan PAS.Di bangkitkan juga bahawa PAS Terengganu dan Selangor berminat untuk bergabung dengan UMNO untuk membentuk kerajaan.

Kisah ini sebenarnya kisah lama yang tidak dapat dipastikan kesahihannya tetapi masih ada suara suara yang masih mahu melagukannya sehingga PGU yang merupakan kempen mengajak rakyat Islam terutamanya melayu menjadikan PAS sebagai wadah menggantikan UMNO yang sudah tidak dapat dipercayai lagi semacam diabaikan.
PGU, ringkasan kepada kempen PAS ganti UMNO bermula di Terenaganu dan pihak yang mengerakkannya ialah PAS Terengganu.Kempen pertama PGU bermula di dataran Tok Guru di DUN Cukai yang menarik penyertaan di luar jangkaan.Mesej kepada kempen ini ialah PAS tidak mahu bersama UMNO tetapi mahu menggantikan UMNO sebagai wadah perjuangan umat Islam melayu.
Penulis masih ingat di awal kempen ini, PAS telah menerima bantahan dari rakan rakan PKR Terengganu kerana meletakkan PAS ganti UMNO, bukan PR ganti UMNO dan kekeliruan ini dirungkaikan dengan penjelasan makna PGU dan untuk menambah keyakinan maka ditambah pula dengan slogan PR ganti BN.
Semuanya ini bermula di Terengganu dan ketika PAS Terengganu diterajui oleh Ustaz Harun Taib sebagai PJ.Kemuncak kepada kempen PGU ini diadakan  di Paka sebelum PRU 13, kalau tak silap merupakan siri yang ketujuh, PGU07.
Kesungguhan PAS Terengganu yang yang tidak dipandang oleh orang orang yang merasakan pemimpin PAS Terengganu gila kuasa dan jawatan sehingga DUN dan Parlimen yang ditandingi dan dimenangi oleh TGHH turut dipersoalkan, persoalan yang pernah dibuat oleh UMNO satu ketika dulu kini dipersoalkan pula oleh orang orang yang mendakwa penyokong tegar PR dari kalangan atas pagar.
Ada yang bertanya apakah TGHH mahu jadi MB dan PM sekaligus sehingga beliau bertanding di DUN dan Parlimen? Mereka seolah lupa bahawa pertandingan sebegitu dibenarkan oleh sistem pilihanraya negara dan jangan lupa TSKI juga bertanding di DUN dan Parlimen serta menang,Kalau tak silap LGE juga bertanding di DUN dan Parlimen, jadi di mana silapnya TGHH bertanding di DUN dan Parlimen?
Begitu juga perbandingan dibuat antara TGHH dan TGNA yang hanya bertanding di satu kawasan sahaja tetapi mereka ini lupa satu ketika dulu TGNA juga menang di DUN dan Parlimen.Sepatutnya tiada isu yang perlu dibangkitkan kerana bertanding dan menangnya TGHH di kawasannya kerana pengundi yang masih mahukan beliau mewakili mereka.
PGU yang bermula di Terengganu gagal menjadikan PAS kerajaan tetapi apa yang jelas, PGU dibuat secara terang terangan tanpa adanya unsur unsur penipuan tetapi PRU 13 dijalankan dengan penipuan licik SPR bagi memenangkan UMNO.Hakikatnya walaupun tahapnya minima, PGU sudah berjaya, tinggal lagi pengundi di kawasan kampung masih tidak boleh dibebaskan oleh pengaruh wang dan ugutan yang digunakan UMNO sejak zaman berzaman.
Inilah masalah yang masih gagal dicapai menerusi kempen PGU dan ini juga menuntut komitmen dari semua yang membenci kezaliman dan penipuan.PGU yang sudah memberi impak yang menggerunkan UMNO mesti diteruskan oleh semua pencinta keadilan tak kira dalam jemaah mana mereka berada, sikap prajudis kepada usaha PGU tidak seharusnya ada pada golongan pencinta keadilan ini dan tidak harus melagukan kisah perpaduan dengan UMNO yang sudah menjadi sejarah.PAS Terengganu sesungguhnya sedang dalam usaha melakar sejarah baru menerusi PGU.Siapa yang hendak bersama silakan dan siapa yang tidak setuju bolehlah ambil pendekatan lain tanpa perlu memperkecilkan usaha PGU! 

 Kestabilan politik mestilah berlandaskan siasah agama
Posted on Thursday, June 20 @ 02:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: setisab

"Zahid hamidi dan Lim Guan EngMengamati dan memahami gambar di atas, jelas mengiakan bahawa sesungguhnya bagi mereka yang tinggi darjat mindanya akan mengambil politik sebagai landasan untuk bersahabat dan bermuzakarah sekalipun kekadang mereka berbeda pandangan sepertimana yang disebut oleh Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, Fiqh Kenegaraan.

Yusuf al-Qaradhawi dan Anwar Ibrahim
BICARA MINDA ~ Sofi : Siasah lazimnya ditakrifkan sebagai politik. Ini merujuk kepada makna siasah itu sendiri yang bermaksud politik. Maka itu andai ada yang bicara hal siasah, ianya tuntas dimengertikan sebagai bicara politik. Kerajaan Rakyat berpendapat; Walaupun siasah dan politik mempunyai persamaan dari segi maksud, tetapi andai diamati, siasah bukan hanya berkisar dari sudut politik kenegaraan, malah saya kira semua perkara berkaitan perlakuan seseorang manusia itu juga harus dimengertikan sebagai siasah.

Ulama muktabar Yusuf al-Qaradhawi (gambar kiri al-Qaradhawi bersama Anwar Ibrahim) pernah menegaskan dalam kitabnya Fiqh Kenegaraan; Islam telah menyiapkan cara yang sempurna bagi mengatur manusia. Cara itulah yang dipakai bagi mengatur kehidupan politik.

Buku Yusuf al-Qaradhawi itu turut menyebut; Tanpa kuasa politik atau siasah, negara tidak dapat melaksanakan kewajipan mengajak masyarakat supaya melakukan kebaikan dan mencegah kejahatan, berjihad, menegakkan keadilan, mendirikan sembahyang dan menolong orang yang teraniaya.

Pada fahaman Kerajaan Rakyat, pandangan Yusof al-Qaradhawi itu jelas menunjukkan bahawa kesempurnaan dalam Islam perlu disulami dengan pengamalan yang konsisten. Kebangkitan kekuatan jiwa amat penting untuk membina sikap istiqomah dalam ibadah harian.

Kerajaanrakyatblogspot
Dari situlah akan timbulnya keazaman untuk melakukan ibadah dengan lebih baik dari semasa ke semasa. Walaubagaimanapun semangat membara yang sementara akan hanya memusnahkan keseluruhan keazaman jika ianya tidak dilakukan secara berperingkat dan bersederhana.

Justeru, bersandarkan kepada pendapat yang dikutip daripada kitab Fiqh Kenegaraan itu, Kerajaan Rakyat memilih untuk bersederhana tetapi konsisten dan istiqomah dalam siasah harian insani.

Kerajaan Rakyat ikuti dengan rapat dan rapi perkembangan politik / siasah negara pasca pilihan raya umum ke-13. Kerajaan Rakyat juga menilai dengan penuh berhati-hati setiap catur politik pimpinan parti. Malah tika masa merehatkan minda, Kerajaan Rakyat memerhati dengan penuh minat gelagat beberapa penganut tegar parti politik dari jurusan dan peringkat yang berbeda. Dalamkembara laman siber, Kerajaan Rakyat terjumpa penganut fahaman politik yang songsang jatidiri; dinilai dari komentarnya, jelas penganut fahaman politik ini menganggap politik hanya sebagai medan bermusuhan.


Mengamati dan memahami gambar di atas, jelas mengiakan bahawa sesungguhnya bagi mereka yang tinggi darjat mindanya akan mengambil politik atau siasah sebagai landasan untuk bersahabat dan bermuzakarah sekalipun kekadang mereka berbeda pandangan sepertimana yang disebut oleh Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya, Fiqh Kenegaraan.

Justeru, bagi mereka yang tinggi darjat mindanya akan menerima secara positif, insaf dan ikhlas penceritaan daripada gambar YAB Lim Guan Eng dan YB Ahmad Zahid Hamidi di atas. Komen murahan "Zahid.... lu serupa LALANG laaaa...." seperti yang ditulis oleh Liza MN (gambar di bawah) menggambarkan betapa pengomennya seorang yang rendah darjat mindanya dan mungkin pupus jatidirinya.
YAB Lim Guan Eng dan YB Ahmad Zahid Hamidi
Kerajaan Rakyat petik bicara minda Ibn Khaldun dalam kitabnya Muqaddimah; Ibn Khaldun membahagikan siasah atau politik kepada dua perkara iaitu siasah akal dan siasah agama. Menurutnya, jika sesuatu peraturan itu digubal oleh ahli akal dan pembesar negara serta pakarnya maka itu adalah siasah akal.

Tetapi jika sesuatu peraturan atau undang undang itu mengikut apa yang diwajibkan oleh Allah SWT, diakui dan disyaratkan maka ia adalah siasah agama yang memberi manfaat kepada kehidupan dunia serta akhirat.

Maka itu, nasihat Kerajaan Rakyat kepada pengomen yang mengenalkan dirinya sebagai Liza MN memahami siasah agama yang disarankan dalam Islam agar insya Allah kamu dapat gunakan kepintaran murni insani, bukan perasaan dendam dan busuk hati manusiawi dalam menulis komen nilaian pandangan mata. Perlu diingat, Islam tidak menyarankan politik bermusuhan sepertimana yang mungkin kamu anuti.
Ibn Khaldun Muqaddimah
Ibn Khaldun dalam bukunya Muqaddimah juga menyarankan; untuk menggalakkan proses ke arah kestabilan politik ianya mestilah melalui siasah agama.

Liza MN, mungkin kamu perlu makan ini -
 
 Perteguhkan Usrah Anda dengan BUKU SIRAH NABAWIYYAH
Posted on Thursday, June 20 @ 01:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: tokpepijat

" SIRAH NABAWIYYAH - mutiara perjalanan mukmin
oleh : Abu Kholid Marwan ( Tok Pepijat)
Dalam 3 jilid. Keistimewa buku ini :
a) Rujukan dari buku-buku Sirah karangan ulamak silam dan mutakhir.
b) Ayat-ayat di dalamnya mudah dan ringkas.
c) Kandungan buku diolah berbentuk nota supaya senang difahami dan dihayati.

d) Mengandungi fakta, peta , illustrasi dan foto.

e) Soalan Percambahan Minda yang membuka minda dan membuka ruang berfikir.

Sesuai untuk semula lapisan dan golongan peringkat umur :

a) Untuk pelajar sekolah rendah (tahap 2), pelajar sekolah menengah .

b) Untuk mahasiswa IPT.

b) Untuk golongan dewasa bagi menghayati jalan perjalanan Rasulullah.

c) Sesuai untuk teks usrah semua peringkat.

Harga : RM 45.00 ( satu set mengandungi 3 jilid dan 877 muka surat)

DAPATKAN SEGERA !

Hubungi : Pustaka Abdul Majid sdn bhd ( 03- 6184 2641 / 012 388 3545 )
BUKU SIRAH NaBAWIYYAH - dapatkan segera !

  Siswazah Melayu sukar dapat pekerjaan dengan kerajaan
Posted on Wednesday, June 19 @ 18:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"SAYA terpanggil untuk memberikan reaksi terhadap laporan muka depan akhbar Utusan Malaysia Rabu 5 Jun, 2013 yang mendedahkan bahawa siswazah Melayu didiskriminasi. Pihak kerajaan, khasnya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) wajar mengambil iktibar terhadap nasib yang dialami oleh siswazah Melayu mutakhir ini.

Sememangnya siswazah Melayu berdepan dengan cabaran untuk mendapatkan pekerjaan. Malah siswazah pendidikan keluaran Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) sendiri pun mengalami nasib yang sama.



Realitinya, siswazah Melayu pemegang Ijazah Sarjana Muda Perguruan untuk sekolah kebangsaan (SK) juga telah 'didiskriminasikan' kerana sehingga kini belum lagi mendapat tawaran penempatan di mana-mana sekolah.

Rakan-rakan mereka yang seangkatan dalam kalangan siswazah Ijazah Sarjana Muda Perguruan untuk sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) telah bertugas di sekolah-sekolah berkenaan seawal Januari lalu.

Mengapakah perkara sebegini berlaku?

Lebih malang lagi, para siswazah cemerlang yang telah ditemu duga pun masih menganggur. Apakah maknanya Guru Interim yang diwar-warkan dahulu?

Lebih malang lagi, kumpulan siswazah tersebut seperti telah digantung tidak bertali. Pihak SPA telah mengeluarkan surat pelantikan jawatan kepada mereka sebaik selesai ditemu duga pada April 2013 tetapi anehnya dalam surat tersebut tidak dinyatakan sekolah tempat bertugas dan tarikh melapor diri.

Ini bermakna siswazah tersebut masih menjadi penganggur terhormat dan dalam keadaan serba salah mengenai nasib masa depan masing-masing.

Sehubungan itu, saya merayu kerajaan memberi perhatian dan mengambil tindakan segera bagi menyelesaikan permasalahan yang membelenggu siswazah tersebut.

Warga Pendidik
Tanjung Malim, Perak.



Tiada ulasan: