Ahad, 23 Jun 2013

JEREBU...BANYAK SEKOLAH DIARAH TUTUP

Sekitar 100 khemah didirikan di Padang Merbok

Harakahdaily, 22 Jun 2013


KUALA LUMPUR: Himpunan di Padang Merbok diteruskan dan masih ramai yang tidak akan pulang selagi 7 anggota tertinggi SPR tidak melepaskan jawatan.

Pengarah Propaganda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan memberitahu, sehingga jam 7 petang tadi, hampir 100 buah khemah telah dinaikkan sedikit demi sedikit.

Katanya, kelihatan juga bukan sahaja khemah dari kumpulan NGO #SuaraRakyat505, tetapi terdapat banyak lagi khemah datangnya dari orang ramai yang menyokong perhimpunan lebih dari sehari ini.

Beliau dalam satu kenyataan berkata, dijangka ramai yang kembali memenuhi Padang Merbok dengan persiapan dan kelengkapan yang cukup.

Juga, ujarnya akan bersama sepanjang malam ini adalah termasuk Ahli pPrlimen Batu dan Bachok, Tian Chua dan Ustaz Marzukh, Isham Rais, Haris Ibrahim, Arul, Chegu Bard dan ramai lagi.

“Ayuh bersama, kita mampu menjadikan kelainan untuk kali ini. Pulang hanya bila menang, anak muda mencipta sejarah. Biarlah malam ini menjadi satu permulaan yang hebat,” ujarnya lagi.

Pemuda PAS Kelantan minta Husam dibebas segera

Aslani M, 22 Jun 2013
KOTA BHARU: Pemuda PAS Kelantan mahu polis membebaskan segera Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa selepas selesai diambil kenyataan apabila sampai di ibu pejabat daerah Kota Bharu malam ini.

Ketuanya, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, keluarganya memberitahu Husam dalam keadaan tidak sihat ketika datang ke Kuala Lumpur hari ini.

“Polis tidak perlu menahannya lebih lama kerana keadaan kesihatannya tidak mengizinkan. Beliau masih demam. Tambahan pula perjalanan menggunakan kereta dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu.

“Saya difahamkan sebanyak empat kereta polis mengiringi Husam dalam perjalanan ke Kota Bharu petang tadi. Ketika kami sampai di IPD Ampang, Husam telah dibawa  pulang ke Kota Bharu menggunakan kereta.

“Sudah tentu dalam keadaan tidak sihat dan perjalanan jauh pula lebih mengganggu keadaan kesihatannya. Jadi sewajarnya polis membebaskan segera Adun Salor itu sebaik sahaja selesai siasatan dijalankan di IPD Kota Bharu,” katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur.

Husam  dipercayai ditahan di bawah  Akta Hasutan  difahamkan ada kaitan dengan kenyataannya mengenai ‘syahid fi sabilillah’ berhubung penyertaan himpunan aman Black 505 di Padang Merbok hari ini.

Abdul Latiff yang juga Timbalan Speaker Dun Kelantan berkata, sekiranya Naib Presiden PAS itu tidak dibebaskan segera selepas siasatan dilakukan, kemungkinan lebih ramai pemuda akan berhimpun di pekarangan IPD.

Katanya, Dewan Pemuda tidak menolak kemungkinan lebih ramai pemuda akan berhimpun di perkarangan IPD sekiranya siasatan terhadap Husam dilengah cuba ditahan pula di dalam lokap pula.

“Isu yang cuba dibangkitkan pihak tertentu sebagai mengulas kenyataan Husam dilihat lebih bermotifkan politik,” katanya.

Si hidup yang mencela sirah si mati

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, 21 Jun 2013
Kalau seorang ahli forensik mengkaji tubuh badan si mati, seorang ahli sejarah mengkaji sirah kehidupan si mati. Tetapi kedua-duanya mengkaji, untuk mencari manfaat bagi yang masih hidup.

Pakar forensik akan membedah tubuh si mati, bagi mengenal pasti punca kematiannya. Jika matinya berpunca dari jenayah, maka penjenayah itu mesti dicari agar jangan dia membunuh yang masih hidup. Jika kematian si mati berpunca dari penyakit yang ada risiko pewarisan genetik, maka ahli keluarga yang masih hidup, kena lebih berhati-hati dengan kehidupannya. Jika orang lain boleh tidak endah dengan bengkak sana bengkak sini, maka bagi keluarga si mati yang mati kerana kanser payu dara, tidak boleh sambil lewa.

Kerja pakar forensik tidak begitu sulit. Tubuh badan si mati ada di depan mata. Tugasnya adalah untuk mengaplikasikan ilmunya ke atas tubuh si mati di depan mata.

Seorang murid Sejarah, dia bertugas membedah sirah kehidupan si mati. Mungkin bukan sekadar seorang insan yang telah mati, tetapi satu umat yang telah binasa. Punca mati dan binasa umat itu perlu dicari.

Jika mati tokoh atau punah bangsa kerana jenayah orang lain, maka setiap bangsa yang masih hidup mestilah berhati-hati jika ada pihak lain sedang melakukan jenayah yang sama ke atas mereka. Jika ada ahli keluarga mahu pun jiran tetangga yang lunak dengan penjenayah itu, bukalah mata dan telinga, kerana mereka itulah mungkin talam dua mukanya. Pelindung nifaq seperti ini mungkin menjual ahli keluarga dan jirannya, demi maslahah diri, seperti yang telah dan sering berlaku kepada umat yang telah mati.

Jika kematian si mati berpunca dari penyakit yang ada risiko pewarisan sikap dan kerenah, maka ahli keluarga yang masih hidup kenalah lebih berhati-hati dengan kehidupan mereka. Mereka perlu sedar yang bangsa mereka ada kelemahan, daya tahan diri lemah, dan mudah jatuh sakit. Maka janganlah bermain-main di tempat kotor yang banyak penuh bakteria dan virus. Kalau ada anasir jahat yang berlegar-legar di tengah kehidupan, jangan ambil mudah kerana tubuh badan kita lemah, berdasarkan Sejarah.

Kerja murid Sejarah tidak mudah. Sirah kehidupan si mati dan umat yang telah mati, bukan berlonggok di depan mata. Segala-galanya bertabur dan berkecai. Ada yang ditimbus bumi, ada yang hilang dibaham masa. Secebis sana secebis sini, perlu dikutip dan dicantum, bagi beroleh gambaran yang penuh, terhadap hakikat kehidupan masa lampau yang ingin diteladani.

Inilah cabaran yang saya hadapi. Cabaran yang dihadapi oleh setiap murid Sejarah.

Tetapi kepayahan itulah letaknya kepuasan. Kerana hidup saya adalah kehidupan yang mengkaji si mati, untuk manafaat mereka yang masih hidup.

Telah Mati Tetap Telah Mati

Akan tetapi, tokoh yang sudah mati tetap sudah mati. Kita peduli dengan mereka adalah demi mengambil teladan darinya untuk hidup ini. Kita tidak mencakar dan merobek si mati, seolah-olah si mati yang telah mati, tetap mahu dibunuh dan dimatikan lagi, berkali-kali.

“Apa yang telah pergi, telah pergi. Siapa yang telah mati, telah mati!”

Kita sanggup bermati-mati, untuk membuat keputusan terhadap si mati, seolah-olah kita mahu mengambil alih kuasa Tuhan, menentukan nasib si mati di alam kedua.

Akhlak Si Hidup Terhadap Si Mati


Di sinilah timbulnya tanda tanya di dalam diri, atas kehodohan akhlak sesetengah kita yang rakus merobek sirah si mati. Mulut terlalu celupar mencela sirah umat yang sudah mati. Zikirnya setiap hari ialah pada mengumpul dan mempopularkan cacat cela si mati yang sudah tulang di dalam bumi.

Apabila kita mahu berkata-kata tentang para Anbiya, sahabat dan generasi Islam yang telah lalu, kita berkata-kata dengan budi dan sopan bahasa. Kalau si mayat, kita begitu hormat untuk tidak menyakiti tubuhnya yang telah mati, maka sirah generasi umat yang lalu juga kita sentuh berpada-pada.

Kita belajar dari Sejarah, catatan hidup generasi yang sudah mati, kerana mahu mencari teladan dan panduan bagi yang hidup.

Atas dasar itu, saya sentiasa mengingatkan diri, supaya jangan celupar mengkritik generasi yang telah pergi. Yang baik pada si fulan, saya ambil jadi panduan, yang kurang dan cacat cela, saya pulangkan ia kepada Tuhannya yang juga Tuhan saya.

Nama-nama insan yang telah pergi, bermula dari Aisyah dan Fatimah, Muawiyah dan Yazid, Hasan dan Husain, Hasan al-Basri dan Umar bin Abdul Aziz,  Muhammad bin Idris al-Syafie, juga Abu Hamid al-Ghazzali, malah Ibn Taimiyah, juga Muhammad bin Abdul Wahhab dan Sultan Abdul Hamid ke-II… nama-nama ini adalah nama hamba Tuhan yang sudah mati.

Nasib mereka sudah pasti. Cela kita terhadap mereka tidak menambah hukuman derita. Puji kita tidak mengangkat mereka ke darjat mulia. Kita puji atau kita cela, mereka sudah melengkapkan sirah hidup mereka, dan kepada Allah jua kembali segala ketentuan.

Saya tidak suka melihat kegelojohan orang hari ini, merobek sirah si mati dengan bahasa nafsu dan kesumat diri. Mati-mati mahu membuktikan kesesatan si fulan bin si fulan, mati-mati mahu membela kebenaran si fulan bin si fulan, hingga hilang rasional dan timbang iman.

Berpada-padalah meneladani sirah yang telah mati, jangan dicaci tulang di dalam bumi, kerana kesannya buruk di Sana nanti.

“Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.” (Surah al-Hashr : ayat 10)


http://saifulislam.com/
Jerebu: Syarikat berkaitan Malaysia disiasat
SHAH ALAM - Menteri Alam Sekitar Indonesia, Dr Balthasar Kambuaya mengenal pasti sebanyak lapan syarikat yang mempunyai kaitan dengan Malaysia sedang disiasat kerana melakukan pembakaran di Riau dan Jambi, yang mengakibatkan jerebu sehingga memberi ancaman kepada negara jiran Malaysia dan Singapura.

Menurut Dr Balthasar, kesemua lapan syarikat itu dimiliki oleh para pelabur Malaysia dan kebakaran yang berlaku dikesan di bawah konsesi mereka.

Lapan syarikat yang dikenal pasti itu ialah PT Langgam Inti Hiberida, PT Bumi Rakksa Sejati, PT Tunggal Mitra Plantation, PT Udaya Loh Dinawi, PT Adei Plantation, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri dan PT Mustika Agro Lestari.

“Jika terdapat bukti yang cukup, kita akan membawa mereka ke mahkamah. Para penyiasat kami masih berada di tempat kejadian untuk melakukan penyiasatan lanjut,” katanya semalam dipetik The Straits Times.

Lebih banyak syarikat dijangka akan dinamakan di mana Dr Balhasar berkata, 14 syarikat lagi sedang disiasat.
IPU Muar turun sedikit, Melaka, Bukit Rambai naik
IPU Muar tahap tidak sihat
Pandangan masjid kedua Muar diselubungi kabus jerebu sejak empat hari lalu.
KUALA LUMPUR - Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Muar, kawasan yang diisytihar darurat hari ini, menunjukkan penurunan dengan bacaan 690 setakat pukul 11 pagi ini, berbanding bacaan 746 yang direkodkan pada 7 pagi.
  
Jabatan Alam Sekitar menerusi laman sesawangnya melaporkan Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai di Melaka yang sebelum ini mencatat IPU berbahaya iaitu masing-masing 357 dan 334, kini semakin meningkat dengan bacaan 415 dan 428.
  
Sebanyak 17 kawasan mencatat IPU tidak sihat, 30 sederhana dan dua lagi dikategorikan baik.
  
Negeri yang mencatat IPU tidak sihat termasuk di ibu negara, Putrajaya, Selangor, Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Dua kawasan yang dikategorikan sebagai baik ialah Sandakan dan Tawau di Sabah.

IPU di kawasan Batu Muda dan Cheras di Kuala Lumpur yang sebelum ini masing-masing mencatat 97 dan 102, meningkat ke 108 dan 111 pada pukul 11 pagi.

Semua kawasan di Selangor iaitu Banting (115), Kuala Selangor (104), Pelabuhan Kelang (192), Petaling Jaya (125) dan Shah Alam (112) turut menunjukkan peningkatan IPU berbanding bacaan pukul 7 pagi.
  
Berdasarkan indeks kualiti, bacaan antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai berbahaya.
  
Jabatan Meteorologi Malaysia meramalkan tiada hujan hari ini di dua negeri yang terjejas teruk dengan bencana jerebu iaitu Melaka dan Johor.  - Bernama
Najib isytihar darurat di Muar, Ledang
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak - Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang di Johor berkuat kuasa serta merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 750 setakat 7 pagi ini.
  
Perkara itu diumumkan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G. Palanivel menerusi posting terbaharu dalam facebook beliau.

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersetuju mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang berkuat kuasa serta merta selepas bacaan IPU melebihi 750," kata Palanivel.
   
Jabatan Alam Sekitar (JAS) melaporkan bacaan IPU di Muar setakat 7 pagi ini ialah 746.
  
Bagaimanapun setakat 11 pagi ini, bacaan IPU di Muar mencatatkan sedikit penurunan kepada 690 tetapi masih pada tahap bahaya.
 
Berdasarkan indeks kualiti udara, bacaan antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai berbahaya.
  
Pada 2005, Pelabuhan Klang dan Kuala Selangor diletakkan di bawah status darurat jerebu apabila bacaan IPU di kedua-dua kawasan itu melebihi 500, tahap yang dikategorikan sebagai berbahaya kepada kesihatan. - Bernama
Johor cadang lanjut tempoh tutup sekolah
PASIR GUDANG - Kerajaan Johor bercadang melanjutkan tempoh penutupan sekolah di semua daerah berikutan kualiti udara tidak sihat akibat jerebu.

Bagaimanapun, keputusan itu dibuat berdasarkan bacaan terbaru Indeks Pencemaran Udara (IPU) jika tahap kualiti udara kekal pada paras berbahaya iaitu melebihi 300.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Md Jais Sarday berkata, Kerajaan Negeri bimbang keselamatan dan tahap kesihatan pelajar sekiranya sekolah dibuka semula.

“Jika bacaan IPU esok (hari ini) menunjukkan penurunan dan keadaan cuaca selamat, sekolah yang ditutup sebelum ini akan beroperasi semula seperti biasa dan akan dipantau dari semasa ke semasa.

“Bagaimanapun, jika bacaan IPU menunjukkan tiada penurunan atau masih berada pada tahap berbahaya, kita akan lanjutkan tempoh penutupannya sehingga keadaan benar-benar pulih,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Ke-26 Koperasi Pelabuhan Johor, semalam.

Sehingga kini, 803 sekolah rendah dan menengah di Muar; Ledang; Pasir Gudang; Pontian; Kota Tinggi; Kluang dan Batu Pahat membabitkan 398,890 pelajar dihentikan operasinya secara berperingkat sejak Khamis lalu.

Katanya, Kerajaan Negeri bersama Unit Bencana Negeri memantau perkembangan terbaru dan menasihatkan rakyat supaya mengambil langkah berjaga-jaga.
Sekolah di Melaka, Kuantan diarah tutup esok
Semua sekolah di Melaka, Kuantan diarah tutup esok
MELAKA - Kesemua 313 buah sekolah menengah dan rendah di seluruh Melaka diarah tutup bermula esok ekoran Indeks Pencemaran Udara (IPU) di tahap bahaya.

Selain itu, institusi prasekolah termasuk Tadika Perpaduan, Kemas dan di bawah kendalian Jabatan Agama Islam Melaka serta milik swasta turut diarah tutup.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Haron berkata kesemua institusi itu hanya akan dibuka semula sekiranya IPU menurun ke tahap sihat untuk aktiviti luar.

"Kita baru sahaja dimaklumkan mengenai penutupan sekolah ini oleh Kementerian Pendidikan dan semua sekolah itu akan dibuka semula apabila diberitahu kelak," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Katanya IPU di Bandaraya Melaka pada 2 petang mencatatkan bacaan 397 manakala Bukit Rambai 456.

Idris berkata kerajaan negeri juga menyerahkan tambahan 25,000 topeng muka kepada Jabatan Pendidikan Melaka yang sebelum ini menerima jumlah sama.

Katanya setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) turut menerima 1,000 topeng muka untuk kegunaan orang ramai yang terpaksa keluar rumah untuk melakukan aktiviti harian.

Idris berkata seramai 1,500 orang dilaporkan mendapat rawatan berkaitan masalah pernafasan dan sakit mata semalam.

Beliau turut meminta Jabatan Alam Sekitar (JAS) supaya melakukan teknik pembenihan awan di negeri itu bagi menyelesaikan keadaan jerebu yang semakin kritikal.

Di Kuantan, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob mengarahkan semua sekolah di daerah ini dan kawasan yang terjejas teruk akibat jerebu ditutup bermula esok.

Beliau berkata keputusan itu dibuat selepas mengambil kira faktor kesihatan para pelajar ekoran IPU di Kuantan yang mencecah paras tidak sihat hari ini.

"Kalau kita tengok keadaan (jerebu) hari ini, memang teruk...jarak penglihatan pun makin kurang, nak bernafas pun sudah tidak selesa. Bayangkan kalau anak-anak kita ke sekolah esok, ini boleh membahayakan kesihatan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri majlis perasmian Pusat Konvensyen Antarabangsa Sultan Ahmad Shah, The Zenith Hotel dan Menara Zenith Putra Square, di sini hari ini oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.

Menurut laman web JAS setakat 11 pagi ini IPU dua kawasan di Kuantan dilaporkan mencatat bacaan tidak sihat iaitu Balok Baru 149 dan Indera Mahkota.

Sementara itu, Pemangku Pengarah Pelajaran Pahang Rosdi Ismail berkata arahan penutupan itu membabitkan 120 sekolah menengah dan rendah di daerah ini.

"Sebelum ini pun kita sudah keluarkan arahan kepada semua sekolah supaya tidak melakukan sebarang aktiviti kokurikulum," katanya.

Beliau berkata Kementerian Pendidikan juga mengingatkan semua guru besar dan pengetua mengikuti garis panduan dikeluarkan sebelum ini, bagi menangani sebarang masalah jika jerebu melanda negara. - Bernama

Sekolah KL, Selangor diarah tutup
SHAH ALAM - Semua sekolah di Selangor dan Kuala Lumpur akan ditutup esok berikutan kualiti udara yang semakin buruk akibat jerebu.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri G Palanivel.

"Semua sekolah di Selangor dan KL ditutup esok seperti dinasihatkan PM Najib Razak," katanya.

Muslimah, berhati-hati ketika keluar rumah

Nasrudin Hassan, 21 Jun 2013
Teman-teman Muslimah, berhati-hati ketika mahu keluar dari rumah. Jaga aurat. Berpakaian dan berhijab adalah kerana pengabdian kita kepada Allah. Untuk menutup kecantikan bukan untuk menzahirkan kecantikan.
Apatah lagi nak menunjukkan bahawa walapupun berhijab tidak menghalang kita untuk berfesyen-fesyen dan bercantik-cantik. Bersederhanalah jangan berlebih-lebih sehingga lari tujuan berhijab.

Kita adalah aurat yang perlu disembunyikan kecantikannya melainkan kepada yang berhak melihatnya.

الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَانُ


“Wanita itu adalah aurat, jika ia keluar dari rumah, maka syaitan akan menghiasinya. (Riwayat al-Tirmizi)

Aurat adalah kalimah Arab yang bermaksud kekurangan dan sesuatu yang mendatangkan keaiban. Disebut aurat, kerana aib bila terlihat akannya.
Wanita itu diibaratkan dengan aurat bukanlah kerana ia buruk atau aib tetapi kerana ia adalah makhluk yang indah dan selalunya kefasadan (kerosakan) berlaku adalah berpunca dari melihatnya dan mendengar kata-katanya.

Justeru itu aurat wanita merupakan perhiasan yang wajib ditutupi dari orang-orang yang tidak berhak untuk melihat atau menikmatinya.
Pelajar nahas di Jordan sempat SMS bapa
Pelajar nahas di Jordan sempat SMS bapa
Sumaiyah Romli
ALOR SETAR - Sumaiyah Romli, pelajar Malaysia yang maut dalam kemalangan di Jordan Jumaat lepas, sempat menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada bapanya memberitahu mahu melawat tempat peninggalan para nabi bersama rakan-rakannya, pada awal pagi hari kejadian.

Bapanya Romli Hasan, 53, berkata Sumaiyah, 21, menghantar SMS itu kira-kira pukul 10 pagi (waktu Malaysia) dan memaklumkan sudah bersarapan di rumah seorang pelajar Malaysia di Jordan, sebelum bertolak mengikuti lawatan tersebut.

Katanya Sumaiyah, pelajar tahun satu bidang astronomi fizik University College London (UCL) tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam, berada di Jordan sejak seminggu lepas dan dijangka pulang ke London Khamis ini, sebelum pulang ke tanah air Jumaat ini bagi menghabiskan cuti semester.

Romli yang bertugas di Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), berkata anak perempuan tunggalnya itu juga merancang menyambut Ramadan dan Aidilfitri bersama keluarga di tanah air kerana cuti semesternya sehingga September ini.

"Saya dapat tahu mengenai kejadian ini dari kawan Sumaiyah pukul 4 pagi semalam (Sabtu). Lepas tu saya hubungi pegawai Pelajaran Malaysia di Jordan sebelum mereka sahkan anak saya dah meninggal dunia," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Taman Mutiara, Jalan Pipit, Lebuhraya Sultanah Bahiyah, di sini hari ini.

Romli berkata beliau juga turut menghubungi seorang rakan anaknya yang terlibat dalam kemalangan itu untuk mengetahui keadaan sebenar tetapi rakan anaknya enggan bercerita lanjut.

Katanya anak keempat daripada enam beradik itu mempunyai hubungan erat dengan keluarga dan sering menghubunginya dan keluarga menerusi laman sosial 'Skype' setiap minggu sejak belajar di London.

"Saya selalu berhubung dengan anak saya melalui Skype. Adalah sekali atau dua kali dalam seminggu kami akan berhubung bertanya khabar dan sebagainya," katanya.

Romli berkata jenazah anaknya akan tiba di Lapangan Terbang Pulau Pinang malam esok sebelum dibawa ke rumahnya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al-Bukhary di sini pada malam itu juga.

Dalam kejadian antara pukul 5 dan 6 petang (waktu Jordan) kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki Sumaiyah dan empat pelajar Malaysia terbabas dan terjunam ke dalam gaung di jalan antara Petra dan Aqabah kira-kira 320 kilometer dari Aman, Jordan.

Kemalangan itu meragut nyawa Sumaiyah dan menyebabkan empat yang lain cedera iaitu Muhammad Nazirul Mubin Nasruddin, Mohamad Shukri Alias, Nur Ili Dayana Mazlan @ Masgelan dan Humairak Ibrahim.

Muhammad Nazirul, Humairak dan Muhamad Shukri merupakan pelajar tahun tiga di Universiti Yarmouk, Jordan. Muhammad Nazirul dan Humairak mengikuti pengajian dalam jurusan ekonomi dan perbankan Islam.

Nur Ili Dayana pula pelajar tahun empat di UCL tajaan Bank Negara Malaysia. - Bernama

Tiada ulasan: