Rabu, 26 Jun 2013

BUAT CURANG HUKUMNYA TENTUNYA HARAM

Siapakah tahanan mati kerana dicederakan polis?

Harakahdaily, 26 Jun 2013
KUALA LUMPUR: “Saya juga berminat untuk mengetahui siapakah dua orang yang mati dalam tahanan polis itu,” ujar Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar.

Ini, ujarnya adalah penting untuk menjelaskan pelbagai pertikaian yang timbul di kalangan rakyat.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung isu kematian dalam tahanan pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Baginya, kenyataan menteri itu adalah sangat mengelirukan dan memesongkan dewan yang mulia.

Katanya, mengikut rekod yang diberikan oleh Zahid sebanyak 231 kematian dalam tahanan telah berlaku dari tahun 2000 hingga tahun 2013.

Daripada jumlah itu hanya 2 tahanan sahaja yang mati kerana keganasan polis.

Menurut beliau, yang lain mati kerana penyakit, bunuh diri dan tergelincir dalam dalam sel.

“Kenyataan beliau amat mengelirukan dan berniat semata-mata untuk membersihkan nama PDRM di kaca mata rakyat,” ujar Sivakumar dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, rakyat tahu dan sentiasa mengikut perkembangan dalam banyak kes-kes kematian dalam tahanan yang dikesan berlumuran darah dan kecederaan fizikal.

“Tetapi, kenyataan Menteri Dalam Negeri pula cukup aneh dan tidak boleh dipercayai.

“Kenyataan beliau adalah tidak bertanggungjawab kerana ini akan menjadi satu kesinambungan jika perkara yang sebenar tidak didedahkan,” katanya lagi.

Adun Kuala Besut meninggal, PRK pertama

Anis Nazri, 26 Jun 2013

KUALA LUMPUR: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Besut Dr A Rahman Mokhtar yang dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) sejak minggu lalu, meninggal dunia pagi ini.

Allahyarham, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dilaporkan menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 9.40 pagi ini.

Beliau disahkan meninggal dunia akibat paru-paru berair.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lalu, Allahyarham menang terhadap calon PAS, Napisah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.
Allahyarham mendapat 8,809 manakala Napisah mendapat 6,375 undi.

Kuala Besut mempunyai jumlah pengundi berdaftar seramai 17,713 orang dengan peratusan 97.9 peratus adalah Melayu, 1.6 Peratus Cina dan 0.1 peratus India.

PAS rakam takziah

Sementara itu, Yang Dipertua PAS Besut, Wan Azhar Wan Ahmad merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham dan berdoa agar keluarganya bersabar dengan ujian yang dihadapi ini.

"Saya berharap keluarga Allahyarham bersabar dan menerima hakikat setiap manusia akan berakhir dengan kematian, termasuk kita. Mudah-mudahan Allahyarham ditempatkan ditempatkan di kedudukan yang terbaik di sisi-Nya," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Dalam pada itu, beliau menyatakan PAS akan mengadakan ziarah, hari ini bagi memberikan penghormatan terakhir kepada Allahyarham yang disifatkan sebagai seorang yang agak 'friendly' dan tidak terlalu protokol dengan masyarakat.

"Ada kelebihan bagi batang tubuh Allahyarham, di mana tidak terlalu protokol dengan masyarakat dan memberikan khidmat yang terbaik kepada rakyat.  Moga-moga segala khidmat beliau itu mendapat ganjaran sebaiknya," kata beliau lagi.

Pilihan raya kecil

Sementara itu, selepas dimaklumkan secara rasmi oleh Dewan Undangan Negeri Terengganu, SPR perlu mengadakan pilihan raya kecil dalam masa 60 hari.

Pilihan raya kecil ini amat kritikal untuk kerajaan negeri Terengganu kerana kini BN mempunyai 17 kerusi manakala Pakatan Rakyat 15 kerusi. Dengan kematian Dr Rahman, jumlah kerusi adalah BN 16 dan Pakatan 15.

Jika Pakatan menang dalam  pilihan raya kecil ini nanti bermakna DUN Terengganu akan mempunyai bilangan ahli yang sama antara BN dan Pakatan.

Jika itu berlaku, apa akan berlaku kepada kerajaan negeri Terengganu tidak dapat diramalkan.

Sejarah telah dicatatkan dalam penggal lepas apabila pilihan raya kecil paling banyak diadakan selepas pilihan raya umum ke 12 iaitu enam kerusi Parlimen dan 10 lagi untuk kerusi DUN.

Kerusi-kerusi itu adalah Parlimen Kuala Terengganu (PAS menang), Permatang Pauh (PKR), Bukit Gantang (PAS), Hulu Selangor (BN), Sibu (DAP) dan Batu Sapi (BN).

Kerusi DUN adalah Galas (PAS), Bukit Selambau (PKR), Batang Air (BN), Penanti (PKR),  Manek Urai (PAS), Permatang Pasir (PAS), Bagan Pinang (BN), Tenang (BN), Merlimau (BN), Kerdau (BN).

Bila 6 masuk untuk ruang yang hanya ada 5?

Harakahdaily, 26 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Jawatan tertinggi dalam kepimpimpinan Umno ada lima sahaja iaitu presiden, timbalan presiden dan tiga naib presiden, oleh itu kekecohan bakal berlaku apabila enam orang yang ingin mengisinya.

Namun, angin bertiup kencang di dalam Umno sekarang bahawa presidennya Datuk Seri Najib Razak telah mendapat sokongan bersyarat Tun Dr Mahathir Mohamad iaitu anaknya Datuk Mukhriz mesti menjadi naib presiden parti itu.

Semalam sumber Umno memberitahu,  untuk memberikan respon balas kepada ahli parlimen Kulai Liew Chin Tong di Malaysiakini yang menyatakan bahawa Mahathir sedang mengorak langkah membawa Mukhriz ke persada naib presiden.

Dan yang bakal menjadi mangsa antara tiga naib presiden sekarang adalah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri.

Ini kerana, menurut Liew, Zahid tidak berada dalam ‘senarai baik’ kepada Mahathir.

“Liew betul separuh sahaja. Beliau terlupa melihat mengapa Zahid begitu keras apabila menjadi Menteri Dalam Negeri. Zahid sedang ‘audition’ untuk jawatan timbalan presiden dan dia sedang menunggu reaksi ahli-ahli Umno.

"Antara tiga naib presiden, sebenarnya yang paling lemah sokongan ialah (Datuk Seri) Hishamuddin (Hussein), bukannya Zahid.

"Cuma seperti yang saya bagitahu dulu, ada lima tempat untuk enam orang dengan kemasukan Mukhriz.

"Dalamnya ada seorang dari Kedah (Mukhriz), dua dari Johor (Muhyiddin dan Hishamuddin), seorang dari Sabah (Datuk Seri Shafie Apdal) dan seorang dari Perak (Zahid), jadi seorang dari Johor kena dikambing hitamkan untuk memenuhi kemasukan Mukhriz,” kata sumber Umno kepada Harakahdaily.

Sumber Umno itu turut berkata beliau mendapat maklumat bahawa Muhyiddin tidak berani untuk mencabar Najib pada pemilihan parti Umno kali ini.

(Antara Zahid dan Muhyidin...siapa timbul dalam perhimpunan kali ini)

“Dengar kata Muhyiddin tak berani cabar setelah Mahathir tidak mahu bersamanya. Namun penyokong Muhyiddin sangat tidak gembira dengan keputusan tersebut.

"Ketika PRU13, Muhyiddin juga tidak pernah dilibatkan dalam bilik perang Najib yang diketuai (Datuk Seri) Jamaluddin Jarjis – ini menyebabkan para penyokong Muhyiddin merasakan Najib patut dipersalahkan sepenuhnya dalam keputusan PRU13 yang semakin merosot bagi BN.

"Lebih-lebih lagi, semua calon yang kononnya winnable bagi Najib – iaitu setiausaha-setiausaha beliau hampir tewas kesemuanya. Muhyiddin dikatakan tidak mempunyai sebarang kuasa untuk menentukan calon-calon pilihanraya.

"Perkara yang paling biadap bagi penyokong Muhyiddin ialah kuasa JJ (Jamaluddin) dilihat melebihi Muhyiddin dalam hal kempen pilihanraya,” kata sumber Umno itu lagi.

(Mukhris....anak bapak)

Namun, sumber Umno itu tetap berpendirian bahawa Muhyiddin sepatutnya mencabar Najib kerana ini masa terbaiknya dan saat Najib paling lemah bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

“Muhyiddin dikatakan sedang melobi untuk mendapatkan kata putus Najib dan pewakilan Umno untuk kedua-dua jawatan teratas tidak dipertandingkan sebagai jalan keluar.

"Sesiapa yang melanggar arahan tersebut akan dikira khianat untuk memaksa Hishamuddin, Zahid, Shafie dan Mukhriz untuk berlawan sesama sendiri dan memilih salah seorang daripada mereka menjadi mangsa.

"Akan tetapi, saya nak bagitahu Muhyiddin, berhentilah ke arah jalan ini, kerana akhirnya pembelotan akan berlaku dan Tan Sri yang bakal terkorban mengejut,” ujar sumber Umno sebelum menamatkan perbualannya.

Mahathir sebelum ini sudah menukar pendiriannya dan menyaran agar kedua-dua jawatan teratas untuk tidak dipertandingkan. Ini bermaksud Mahathir sudah mempunyai sasaran naib presiden mana yang perlu diturunkan untuk membolehkan anaknya menang selesa.

Antara Zahid, Hishamuddin dan Shafie, siapakah pilihan Mahathir? Apakah betul kata Liew, Zahid akan dikorbankan atau sumber Umno yang berkata Muhyiddin yang akhirnya terkorban?

Kelantan sumbang RM100,000 untuk kaki palsu

Rizal Tahir, 26 Jun 2013


KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan bersedia menyumbang sebanyak RM100,000 untuk membantu masyarakat di negeri ini memperolehi kaki palsu secara percuma.

Sumbangan itu akan diberikan melalui Persatuan Pendidikan Akhlak Che Leng Khor Kelantan dengan kerjsama teknikal Yayasan Bantuan Kaki Palsu di bawah naungan Princess Mother of Thailand.

Pengerusi persatuan, Datuk K K Tan berkata, memandangkan anggota tersebut begitu mahal, pihaknya dengan kerjasama yayasan tersebut buat pertama kali berganding untuk membantu rakyat Kelantan.

Tegasnya, ianya juga selaras ulang tahun yayasan ke-41 tahun ini.

“Anggota kita kini di Kelantan lebih dari 400 orang ahli, setakat ini kutipan telah berjaya dipungut dari individu RM600,000.

“Anggota palsu memang mahal, terutama peha hingga menelan kos RM10,000 setiap satu,”ujarnya.

Tan seterusnya memberitahu, pihak yayasan dari Thailand selain menghantar kelengkapan membaut kaki palsu, mereka akan menghantar seramai 60 orang petugas khas.

Sambungnya, ia termasuk pegawai perubatan, juruteknik membaut kaki palsu, jurubahasa serta sukarelawan sokongan.

Menurutnya lagi, mereka akan berada di bengkel sementara yang akan dibangunkan di Dewan Tokong Mek, Kampung Cina bermula 21 hingga 26 Oktober bagi memberikan perkhidmatan kepada pemohon untuk proses mengukur.

Sambungnya, permohonan yang dibuka sekrang hingga akhir Septembr ini juga memberi perkhidmatan membaik pulih kaki palsu yang sedia ada.

“Kepada pemohon perlu mengisi borang yang diberi secara percuma, boleh menghubung pejabat persatuan menerusi talian 09 7442 640 atau melalui encik Gan 012 9879 975,”ujarnya.

Katanya, tarikh tutup permohonan pada 10 Ogos ini.

Pada masa yang sama katanya, pihak persatuan memerlukan 150 sukarelawan sebagai jurubahasa untuk membantu pesakit memandangkan pakar-pakar terbabit berbangsa Thailand.

Nota pensejarahan pembukaan Constantinople 1453

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, 26 Jun 2013
Perbualan saya bersama Tuan Guru Dr Abdul Basit Abdul Rahman di al-Masjid al-Haram beberapa minggu yang lalu, menjadi peluang yang julung-julung kali dapat berlaku biar pun kami sama-sama ada di dalam MURSHID.

Ketika itu saya mengerjakan umrah, dan Abu Anas al-Madani pula baru kembali dari Istanbul dalam perjalanan umrah beliau bersama rombongannya. Soalan yang beliau tanya adalah berkenaan kesahihan cerita yang masyhur berkenaan dengan penemuan jenazah sahabat yang mulia, Abu Ayyub al-Ansari RA oleh Sultan Muhammad al-Fatih semasa penawanan Constantinople pada Mei 1453.

Abu Anas inginkan kepastian, benarkah kisah tentera al-Fatih mencium kaki sahabi ini, namun kemudiannya apabila al-Fatih sendiri mahu menciumnya, Abu Ayyub telah menarik kaki tersebut!

Kisah ini masyhur. Namun, saya tidak pernah bertemu dengan rujukan bertulis yang boleh dijadikan sandaran mengenainya.

Penawanan Constantinople daripada aspek pensejarahannya, hanya boleh diketahui melalui sumber-sumber primer yang terhad.

Sumber Greek, misalnya oleh George Phrantzes yang menyaksikan kejadian kejatuhan Constantinople tersebut. Terdapat juga sumber Slavonic, misalnya sejarawan Serbia bernama Michael Constantinovic of Ostrovica ada membuat catatan secara kesaksian kerana beliau hidup pada masa tersebut. Ada juga sumber Venetian oleh Nicolo Barbaro yang datang ke Constantinople untuk belajar ilmu perubatan, di hari-hari kejatuhan Constantinople. Ada pun sumber Turki, ia tidak begitu kukuh dari segi kualiti dokumentasi. Tursun Bey dan Neshri sebagai sejarawan awal Daulah Uthmaniah ada membuat beberapa catatan, dan menjadi sumber kepada Evliya Çelebi (1611 – 1682) yang catatannya merupakan sumber paling meluas diguna pakai untuk pensejarahan pembukaan Istanbul oleh al-Fatih.

Catatan Sejarawan Muslim

Catatan Evliya Çelebi juga berkisar tentang mimpi berkaitan lokasi jenazah Abu Ayyub iaitu betul-betul di bawah sejadah yang dibentang oleh Sheikh Ak Semsettin. Lokasi tersebut selepas mendapat persetujuan Sultan, telah dikorek kira-kira 3 kaki dan jenazah Abu Ayyub al-Ansari ditemui dan berkeadaan baik terpelihara di bawah penutup batu yang diletak. Ada pun mencium kaki jenazah dan lain-lain, saya tidak pernah membacanya. Jika ada tuan puan yang mengkaji, mohon kongsikan dengan kami.

Al-Imam al-Tabari juga mencatat maklumat berkenaan pengebumian makam Abu Ayyub al-Ansari yang hadir ke Constantinople bersama sahabat-sahabat yang mulia seperti Ibnu ‘Abbas, Ibn Umar dan Ibn al-Zubayr, di bawah kepimpinan Yazid dalam tentera yang dibentuk oleh Muawiyah radhiyallahu anhum ajma’in. Tabari dalam catatan berkenaan kejadian-kejadian tahun 49H di dalam Tarikh al-Tabari, menyatakan bahawa makam Abu Ayyub al-Ansari ra ditandakan dengan baik, dan menjadi tempat ziarah orang-orang Rom Timur, terutamanya apabila mereka berhajat, seperti berhadapan dengan kemarau dan yang seumpama dengannya.

Ini setakat yang saya tahu, berdasarkan serba sedikit pembacaan saya melalui Tarikh al-Tabari, karya John Freely dan Steven Runciman berkaitan dengan pensejarahan penawanan Constantinople. Halil Inalcik juga ada menulis jurnal-jurnal berkaitan dengan analisis proses penawanan Constantinople ini.

Saya sebenarnya sudah lama meninggalkan topik ini kerana pengajian sarjana di UKM, tertumpu kepada era lain. Namun, disebabkan oleh masyarakat di Malaysia yang apabila mendengar Turki sahaja, terus jatuh hati dengan Al-Fatih, maka perlu jugalah serba sedikit saya mengekalkan ingatan saya berkenaan dengan topik ini.

Ada pun kisah-kisah ajaib yang begitu banyak terdapat di dalam Novel Sejarah Islam Sultan Muhammad Al-Fateh: Penakluk Konstantinople oleh Abdul Latip Talib, saya berlepas diri daripadanya kerana pandangan saya mengenai cara beliau menulis sudah banyak disentuh sebelum ini. Bukan sahaja cerita mengenai mimpi dan mencium kaki (mukasurat 290 – 297), malah biodata Sultan Muhammad al-Fatih sendiri banyak yang tidak benar.

Sesungguhnya sejarah adalah perkara ghaib sebab kita tidak wujud semasa kejadian itu terjadi. Maka setiap satu yang kita tahu mengenainya, mestilah boleh dipertahankan apabila datang kepada kita soalan:

Min ayna laka hadza?
“Daripada mana kamu dapat benda ini?”

http://saifulislam.com/

Hukum jimak dengan hamba

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 26 Jun 2013
Soalan;
Benarkah yang Islam membenarkan tuan kepada hamba berjimak dengan hamba perempuannya tanpa nikah? Jika ya, mengapakah ia dibolehkan?

Jawapan;

Ya, Islam membenarkan seorang tuan beristimta' dengan hamba perempuan yang dimilikinya berdalilkan firman Allah yang bermaksud;

"Dan (di antara sifat orang-orang mukmin ialah)  mereka yang menjaga kemaluan mereka (dari syahwat yang haram, iaitu zina dan sebagainya), kecuali kepada isteri mereka atau hamba (perempuan) yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela(apabila melepaskan syahwat itu kepada isteri atau hamba yang dimiliki)” (Surah al-Mukminun : ayat 5-6).

Berdasarkan ayat ini, jimak yang dihalalkan syariat adalah melalui dua ikatan;
1. Ikatan perkahwinan
2. Ikatan milki yamin (pemilikan hamba).

Kedua-dua jimak tersebut jika menghasilkan anak, maka anak itu dinasabkan kepada suami atau tuan dengan nasab yang sah dan boleh mewarisi. Memiliki yamin (pemilikan hamba) tidak memerlukan lagi akad perkahwinan kerana dengan miliki yamin tersebut seorang wanita hamba itu menjadi milik tuannya secara sepenuhnya dan harus tuannya memanfaatkannya termasuk beristimta' dengannya.

Pada zaman awal kemunculan Islam, pemilikan hamba merupakan fenomena yang berleluasa ketika itu. Untuk menghapuskannya, syariat Islam mengambil langkah berhikmah dan secara tadarruj (peringkat demi peringkat) kerana penghapusan secara drastik akan menyusahkan masyarakat yang terbiasa dengan amalan tersebut di samping mungkin akan memudaratkan hamba itu sendiri kerana terpaksa hidup berdikari dalam keadaan belum bersedia kerana sebelumnya ia bergantung hidup kepada tuannya.

Islam telah membuka ruang yang banyak untuk pembebasan hamba melalui hukum-hakam Syariatnya. Pembebasan hamba dijadikan sebagai salah satu denda yang ditetapkan Syariat bagi kes bunuh, pelanggaran sumpah, zihar dan persetubuhan pada siang hari dalam bulan Ramadhan. Nabi SAW sendiri menggalakkan sahabat-sahabatnya membebaskan hamba. Ia merupakan ibadah yang besar pahalanya sebagaimana sabda Nabi SAW; "Sesiapa membebaskan seorang hamba beriman, Allah akan membebaskan dengan setiap anggota dari hamba itu setiap anggotanya dari api neraka" (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah RA).

Demi menjaga hak-hak hamba, syariat Islam mewajibkan pemilik hamba melayani hamba-hambanya dengan baik, menjaga kebajikan dan keperluan mereka dan tidak membebani mereka melebihi kemampuan mereka. Sabda Nabi SAW; "Hamba-hamba kamu itu adalah saudara-saudara kamu. Allah meletakkan mereka di bawah jagaan kamu. Maka sesiapa yang Allah meletakkan saudaranya di bawah jagaannya, hendaklah ia memberi makan kepadanya sebagaimana makanan yang ia makan, memberi pakaian kepadanya sebagaimana yang ia pakai dan tidak membebaninya kerja yang melebihi kemampuannya. Tatkala ia membebaninya, hendaklah ia membantunya" (HR Imam al-Bukhari).

Keharusan yang diberikan oleh Syariat kepada tuan untuk mensetubuhi hamba perempuannya merupakan satu perhormatan kepada hamba itu dan juga satu langkah kepada pembebasannya. Seorang hamba wanita yang disetubuhi tuannya, apabila ia mengandung tidak harus lagi untuk tuannya menjualnya atau menghadiahkannya kepada sesiapa. Apabila ia melahirkan anak, anak itu akan dinasabkan kepada tuannya (dan menjadi seorang yang merdeka) dan hamba itu akan bergelar ummu walad. Sebaik tuannya meninggal, ia akan terbebas dengan sendirinya (yakni menjadi wanita merdeka tanpa dapat dihalang oleh sesiapapun).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Bumbung apartment Putrajaya terbang kena ribut

Dari blog Omak kau, 26 Jun 2013




Bumbung dua buah tangki air di apartment Presint 15 dan 14 telah diterbangkan oleh angin ribut kencang malam tadi selain beberapa pokok tumbang di presint 9 dan 10.

Tiada penduduk yang mendapat cedera dalam insiden tersebut.

PRU13 curang, bagaimana nak bincang perdamaian

Hazayani Zakaria, 26 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Pendamaian Nasional yang dicadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) pada 5 Mei lalu tidak dapat dilaksanakan jika Umno BN gagal menyelesaikan kepincangan sistem pilihan raya.

Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali berkata, Kerajaan Umno BN harus membincangkan langkah-langkah menyelesaikan isu pertikaian proses pilihan raya sebelum bercakap mengenai pendamaian nasional.

"Bagaimana pendamaian nasional ini boleh dilaksanakan kalau kecurangan dan penyelewengan dalam proses pilihan raya tidak dapat ditangani oleh Perdana Menteri dan Kerajaan Umno BN.

"Apakah langkah-langkah yang akan diambil oleh Perdana Menteri bagi memastikan kecurangan dalam proses pilihan raya ini dapat ditangani sebelum kita bicara soal pendamaian nasional," katanya sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Azmin juga menegaskan, adalah mustahil untuk melaksanakan pendamaian nasional jika kerajaan Umno BN masih mengamalkan perkauman.

"Sejurus selepas PRU ke-13 Perdana Menteri juga ada anjurkan pendamaian nasional, satu pandangan yang boleh kita bincang dan bahaskan demi kepentingan rakyat dan juga negara.

"Tetapi dalam tempoh 24 jam kemudian Perdana Menteri yang sama keluar kenyataaan bahawa keputusan pilihan raya itu adalah hasil daripada tsunami Cina.

"Utusan Malaysia juga memaparkan sebagai lidah Umno menyatakan 'apa lagi Cina mahu'.

"Kalau inilah pendirian kerajaan Umno BN bagaimana mungkin pendamaian nasional ini dapat dilaksanakan," tegasnya yang juga Timbalan Presiden PKR.

Najib dalam jawapannya bagaimanapun menafikan wujud penyelewengan dalam PRU13 dan memberitahu beliau belum menerima apa-apa bukti mengenai penipuan dalam PRU13.

"Kita perlu sedar bahawa sistem yang sama digunakan di peringkat pusat dan negeri dan tiga buah negeri pembangkang berjaya membentuk kerajaan. Kita ada proses, kita tidak boleh buat keputusan tanpa ada asas.

"Umpamanya tuduhan lebih 40 ribu bangla menjadi pengundi. Tak boleh kita buat tuduhan begitu. Setakat ini saya belum terima apa-apa bukti yang dibawa untuk perhatian pihak berkenaan bahawa adanya kecurangan dan penyelewengan seperti yang didakwa.

"Jadi kalau tidak ada jangan buat tuduhan. Kalau tak puas hati kita ada proses di mahkamah," katanya yang juga Pengerusi BN.

Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang selepas itu juga mengemukakan soalan berhubung pendamaian nasional.

Beliau meminta Perdana Menteri menyatakan usaha, kejayaan dan halangan terhadap pendamaian nasional sejak PRU13.

Najib dalam jawapannya berkata, pendamaian nasional di kalangan rakyat dapat dilaksakan jika semua pihak menerima keputusan PRU13 berpandukan Perlembagaan Persekutuan.

"Dalam usaha kita mencari dan mencapai pendamaian nasional, saya suka menegaskan bahawa premis utamanya ialah keputusan PRU-13 perlu kita terima sebagai satu keputusan yang muktamat kerana proses pilihan raya dijalankan mengikut Perlembagaan dan peraturan pilihan raya," katanya.

Tiada ulasan: