Rabu, 1 Jun 2011

PARTI ATAU KERAJAAN DITOLAK BUKAN SATU SEBAB...SEBAB BESAR BERLAKU PENYELEWENGAN..DOUBLE STANDARD DAN MEMBIARKAN KEMUNGKARAN....

Tarif elektrik: Jaminan Muhyiddin ditolak
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 1 Jun: Jaminan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa inflasi tidak akan berlaku dengan kenaikan tarif elektrik ditolak dan disifatkan kenyataan yang tidak betul.

Ini kerana, mereka yakin, kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan kos barangan atau perkhidmatan akan meningkat dan dengan sendirinya inflasi atau kenaikan harga barang akan berlaku.

“Memang tarif lektrik dikenakan pada pengeluar, tetapi bila keadaan ini berlaku, barangan keluaran mereka terpaksa dinaikkan harganya sehingga ianya akan membebankan rakyat seluruhnya khususnya yang berpendapatan rendah,” kata Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS, Siti Zailah Yusof (gambar).

Siti Zailah yang juga anggota Parlimen Rantau Panjang Kelantan berkata, walaupun tarif tidak dinaikkan untuk pengguna yang bilnya RM77 ke bawah sebulan, golongan berpendapatan rendah akan terus terbeban dengan cara ini.

Ini kerana, pengguna elektrik yang besar iaitu pekilang akan tetap terbeban dan kos mereka akan meningkat.

Apabila ini berlaku, mereka akan menutup kenaikan kos itu dengan menaikkan harga barangan mereka dan ini akan membebankan golongan bawahan secara tidak langsung apabila mereka terpaksa membeli barangan itu.

Baru-baru ini, kerajaan menaikkan tarif elektrik sebanyak 7.12 peratus untuk pengguna elektrik melebihi RM77 sebulan manakala pengguna di bawah RM20 akan mendapat elektrik secara percuma.

Langkah ini dikatakan cuba meniru apa yang dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Namun tindakan ini berbeza kerana kerajaan negeri Selangor memberikan air percuma kepada penggunaan 20m padu pertama tanpa menaikkan harga air.

Mereka yang menggunakan jumlah yang rendah iaitu golongan pendapatan rendah yang menggunakan air sedikit sahaja (bawah 20 m padu sebulan) akan mendapat air percuma.

Bagi Siti Zailah, walaupun 75 peratus daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak mengalami kenaikan bil elektrik selagi mengekalkan
penggunaan elektrik pada kadar RM77 sebulan, golongan berpendapatan rendah tetap menjadi mangsa.

“Sudahlah mereka baru dibebani dengan kenaikan harga petrol baru-baru ini, kerajaan bebankan pula rakyat dengan kenaikan tariff
tersebut,”ujarnya.

Tambahnya, situasi ini berlaku bukan sahaja pada rakyat di kampung, sebaliknya kakitangan awam, swasta yang berpendapatan kecil juga terjejas.

Sambungnya lagi, tindakan kerajaan sebenarnya untuk mengurangkan beban kerajaan dan melepaskan beban itu kepada rakyat.

"Sepatutnya kerajaan mengurangkan atau menghentikan pampasan kepada syarikat pengeluar tenaga bebas (IPP) dan syarikat konsesi tol setiap tahun kerana ia mampu menjimatkan wang negara," katanya.

Tiada arahan wartawan bukan Islam pakai tudung

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 1 Jun: PAS tidak mengeluarkan arahan bahawa wartawan wanita bukan Islam perlu memakai tudung ketika membuat liputan muktamar parti itu hujung minggu ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) berkata beberapa organisasi media mungkin telah salah faham nasihat yang diberikan oleh sekretariat penganjur Isnin lepas oleh kerana keperluan memakai tudung hanya ditujukan kepada wartawan wanita yang beragama Islam.

"Ini semua salah faham media. Tiada arahan pakai tudung pun kepada wartawan bukan Islam. Umum sudah mengetahui bagaimana pakaian sopan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Mustafa mengulas kenyataan setiausaha agung Wanita MCA, Chew Lee Giok yang membidas PAS kerana dikatakan menguatkuasakan kod pakaian ke atas wartawan wanita bukan Islam yang membuat liputan muktamar dari 3 hingga 5 Jun ini.

Dalam notis pengambilan pas liputan muktamar yang dihantar kepada petugas media, beberapa peraturan pemakaian digariskan.

Ianya termasuk tidak berseluar pendek bagi wartawan lelaki dan tidak memakai pakaian menjolok mata bagi wanita.

"Sempena muktamar PAS Pusat yg akan berlangsung dari 3 hingga 5 Jun yang akan datang, beberapa kod etika perlu dipatuhi.

"Antaranya ialah lelaki berpakaian kemas dan tidak berseluar pendek dan wanita berpakaian kemas dan bertudung bagi yang Islam dan DIGALAKKAN memakai skaf bagi bukan Islam.

"DILARANG memakai gaun atau skirt pendek," kenyataan berhubung ketetapan itu dipetik.

Sehubungan itu, arahan wajib bertudung kepada wartawan wanita bukan Islam adalah tidak benar sama sekali kerana perkataan digunakan hanyalah "digalakkan" memakai skaf, dan bukan memaksa memakai tudung.

Pemuda PAS Wilayah tawar Hata sertai PAS
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Jun: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) amat mengalu-alukan jika mantan Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Semenanjung Malaysia (NUJ), Mohd Hata Wahari (gambar) mahu menyertai PAS.

"Parti Islam inilah medium terbaik buat beliau untuk meneruskan perjuangan bagi mengangkat suara-suara wartawan yang tertindas dan juga mengembalikan hak kebebasan akhbar dinegara ini," kata Ketua Penerangannya, Herman Samsudeen

Bagi beliau, berjuang bersama PAS sebagai satu pasukan adalah lebih baik dari terus bersendirian dan Pemuda PAS Wilayah bersedia membantu beliau jika beliau benar-benar berminat menyertai PAS.

Pemuda PAS Wilayah juga bersedia menemui beliau pada bila-bila masa untuk berdiskusi mengenai hal ini.

"Harapan DPPWP, semoga beliau memilih tempat yang lebih baik untuk meneruskan perjuangan dan PAS membuka pintu seluas-luasnya untuk beliau menjadi ahli," kata Herman.

Hata Wahari dalam kenyataannya baru-baru ini berkata, beliau sedia menimbang untuk menyertai parti politik bagi meneruskan perjuangannya selepas tidak lagi terlibat dengan NUJ.

Bercakap ketika dihubungi Harakahdaily sebelum ini, bekas wartawan kanan Utusan Malaysia itu berkata, beliau bagaimanapun masih belum membuat keputusan parti mana mahu disertainya.

"Setakat ini saya berjuang secara individu dahululah. Lagi pun parti politik mana nak terima saya.

"Lain la kalau PAS tawar, saya boleh la pertimbangkan," katanya dalam nada berseloroh.

Hata melepaskan jawatannya sebagai presiden NUJ berkuat kuasa serta merta selepas dipecat daripada Utusan Melayu, bulan lalu.

Menurut Hata, keputusan itu diambilnya demi kepentingan kesatuan berkenaan.

"Saya tidak mahu NUJ timbul masalah dengan Jabatan Hal Ehwal Pendaftaran Kesatuan Sekerja sebab saya bukan lagi ahli mana-mana anggota kesatuan," katanya lagi.


Buktikan tarif elektrik naik tidak beban pengguna
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 1 Jun: Kerajaan dicabar memberikan satu formula bagi membuktikan dakwaan mereka bahawa kenaikan tarif elektrik tidak akan membebankan 4.4 juta pengguna domestik.

Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Anuar Tahir (gambar) berkata, dakwaan kerajaan itu sangat tidak masuk akal kerana kenaikan tarif elektrik yang berkuat kuasa hari ini saling berkait dengan kenaikan harga barang lain.

Menurutnya, kerajaan sudah beberapa kali menaikkan harga petrol RON97, harga gula dan disusuli kenaikan tarif elektrik tapi pendapatan rakyat tidak bertambah, akta gaji minima masih belum dilaksanakan.

"Kerajaan perlu sedar pendapatan rakyat tidak bertambah. Bukan tarif elektrik sahaja yang naik. Sebelum ini harga minyak naik, harga gula naik ditambah pula kenaikan tarif elektrik.

"Mustahil tidak membebankan rakyat. Saya nak tahu formula apa yang dipakai untuk mengatakan bahawa kenaikan tarif elektrik kali ini tidak menjejaskan isi rumah sedangkan kenaikannya saling berkait dengan harga barang lain," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Kelmarin, kerajaan mengumumkan tarif elektrik baru dengan kenaikan purata sebanyak 7.12 peratus atau 2.23 sen/kilowatt-jam (kWj).

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dilaporkan berkata, kenaikan itu tidak akan menjejaskan pengguna domestik yang menggunakan elektrik pada kadar 300 kWj sebulan atau kurang.

Anuar bagaimanapun menolak kenyataan itu kerana katanya kebanyakan isi rumah sangat bergantung kepada penggunaan elektrik menyebabbkan sukar untuk mereka mengurangkan perbelanjaan bagi bil elektrik.

"Kita sekarang ini bukan zaman pakai lampu minyak tanah tapi zaman semua benda pakai elektrik. Di dapur terutamanya banyak pakai perkakas elektrik.

"Sudah pasti susah semua orang nak berjimat. Takkanlah sebahagian pakai elektrik sebahagian pakai minyak tanah, pakai dapur arang, dapur arang, langkah itu tak praktikal zaman ini," katanya.

Menyentuh mengenai kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa pengeluar tenaga bebas (IPP) tidak mendapat manfaat daripada kenaikan dalam tarif elektrik ini, beliau menyifatkan ianya sebagai penafian semata-mata untuk menjaga kepentingan syarikat korporat.

"Kerajaan memang selalu menafikan apa yang mereka buat tapi biasanya yang dinafi itu yang mereka buat.

"Mereka lebih menjaga kepentingan golongan kapitalis, syarikat-syarikat besar dariapda menjaga kebajikan rakyat," katanya.

Rakyat seperti Burung Kakak Tua

Sementara itu, beliau berkata kerajaan seolah-olah menutup kesalahan mereka menggunakan media massa dengan memberikan pelbagai tips penjimatan keapda rakyat.

"Saya perhatikan pihak kerajaan melalui media mereka sangat apologetik memberikan bermacam-macam tips untuk mengurangkan penggunanan untuk menjimatkan elaktrik.

"Ini menunjukkan bahawa tak dapat dielakkan lagi bahawa kenaikan tarif elektrik ini pasti akan meninggalkan kesan tersendiri kepada perbelanjaan isi rumah," katanya.

Menurutnya, rakyat melalui media juga disuruh menjadi seperti burung kakak tua dengan sentiasa mengeluarkan kenyataan menyokong tindakan kerajaan walaupun ternyata membebankan mereka.

"Apa yang kerajaan buat semua rakyat kena sokong. Tidak boleh berkata tidak.

"Rakyat disuruh jadi seperti burung kakak tua yang mengikut apa yang tuannya suruh kata. Disuruh kata selamat pagi, kata selamat pagi. Disuruh kata pergi berambus, kata pergi berambus," katanya.

Amat malang katanya apabila Malaysia yang mengaku sebagai nagara demokrasi masih membentuk rakyat menjadi pengikut sahaja.

"Saya dukacita apabila negara demokrasi tapi rakyat dibentuk supaya hidup dalam negara fasis, mesti ikut kata pemerintah. Macam negara komunis rakyat mana boleh lawan cakap pemerintah," katanya.

Boleh ambil tag media muktamar PAS hari ini
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Jun: Pihak media boleh mengambil tag media pada hari ini di Tingkat 3, Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini mulai jam 10.00 pagi hingga 3.30 petang.

Jurucakap urusetia media, Mohd Shahir Abu Hassan memberitahu, bagi mereka yang tidak berkesempatan boleh berjumpa beliau di Auditorium MBSA, Shah Alam malam ini.

Katanya, tag media itu bagi membolehkan untuk membuat liputan pada mana-mana muktamar sama ada Dewan Pemuda, Muslimat ataupun Ulamak.

Tambahnya, sempena muktamar PAS Pusat yang akan berlangsung dari 3 hingga 5 Jun yang akan datang, beberapa kod etika perlu dipatuhi.

Antaranya, kata beliau ialah lelaki berpakaian kemas dan tidak berseluar pendek dan berbaju T (T-shirt).

“Wanita berpakaian kemas dan bertudung bagi yang Islam dan digalakkan memakai skaft bagi bukan Islam, dilarang memakai gaun atu skirt pendek,” jelasnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, rakaman audio video dan CD atau kaset hanya dibenarkan semasa majlis perasmian atau sidang media sahaja.

Tambahnya, tiada rakaman audio video dibenarkan semasa sesi pembentangan dan perbahasan muktamar berlangsung, hanya gambar sahaja dibenarkan.

Justeru, sebarang masalah boleh menghubunginya di talian 019-2153225.

Imam Muda patut bersihkan dalaman Astro
Pok Deng

Saya nak komen sedikit aktiviti yang dilaksanakan dalam pertandingan Imam Muda.

Keseluruhannya memang baik. Walau bagaimanapun saya ada perkara yang perlu Imam Muda kena laksanakan. Saya lihat aktiviti Imam Muda ini banyak membuat kerja-kerja luar (out-door activities), antaranya membuat kerja-kerja amal, membuat operasi-operasi JPJ, menangkap mereka yang membuat maksiat, menjadi khatib semasa solat Jumaat serta menyempurnakan urusan jenazah. Semua kerja-kerja amal itu ialah kerja-kerja outdoor.

Ini bermakna tugas-tugas amal luar dari Astro. Dan saya berpendapat, mengiring dan bekerjasama dengan pihak penguatkuasa Jabatan Agama Islam, JPJ dan lain-lain agensi kerajaan tidak seharusnya dijadi sebahagian kurikulum dalam Imam Muda. Lebih murni dan lebih baik jika kurikulum Imam Muda ini diajar dalam aktiviti ketenteraan dan dalam urusan pengurusan perniagaan.

Justeru itu Mursyid dan Imam Muda terlupa untuk melakukan aktiviti wajib dalaman Astro. Dengan lain perkataan Imam Muda wajib bersihkan dalam rumah sendiri sebelum pergi membersihkan luar rumah.

Jika tidak, projek Imam Muda hanya sia-sia sahaja di mana tuan masih belum membersihkan dalaman Astro. Jika benar Imam Muda berhasrat untuk menghapuskan maksiat di luar sana, cuba bersihkan maksiat dalam Astro dulu seperti maksiat drama-drama Melayu yang banyak mengandungi perkara khurafat, hiburan melampau dan Akademi Fantasia.

Tuan-tuan bukan tidak tahu bahawasanya mereka yang melakukan semua ini anak Melayu Islam. Cuba tegur merek ini. Barulah anda semua dan tuan-tuan True Imam Muda.


Pemuda PAS, Umno, ulama sepakat tolak fitnah
Afiq Hizami, Pelatih UKM

SHAH ALAM, 1 Jun: Forum yang menemukan dua tokoh politik muda daripada PAS dan Umno serta ahli agama sepakat menolak politik fitnah yang menjadi punca keruntuhan sesebuah kerajaan dan tamadun.

Bercakap dalam forum itu, Ketua Pemuda PAS pusat Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi menjelaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh dan sekiranya ia dilakukan akan menyebabkan berlakunya keruntuhan dan kekacauan dalam masyarakat serta menjatuhkan nilai sesebuah tamadun bangsa.

Bercakap dalam forum yang sama pengerusi pemuda Barisan Nasional yang juga Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bersetuju dan menambah bahawa fitnah bukan sahaja dilakukan terhadap individu tatapi juga sesebuah masyarakat atau kerajaan yang mana akan menimbulkan stereotaip-stereotaip negatif dan akhirnya menimbulkan perjudis terhadap sesuatu kelompok.

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata dalam forum yang sama, fitnah adalah satu senjata yang tertua yang pernah digunakan manusia sejak berabad lamanya.

Beliau juga turut mengecam tindakan ahli agama yang dipergunakan serta akur dengan tuntutan ahli politik yang menjejaskan kredibiliti sebagai ahli agama.

"Agama boleh menjadi madu dan penawar bagi membetulkan arus dalam politik tetapi ia juga boleh menjadi racun dan menyebabkan kacau-bilau jika disalahgunakan.

“Manusia melakukan fitnah kerana ingin bersaing dan mahu mewujudkan pengaruh.

"Golongan yang mempunyai kuasa pula ingin terus kekal di atas dan menggunakan fitnah untuk menumpaskan pesaing mereka.

“Sebab itu, agama perlu berada di atas politik dan bukan parti politik yang berada atas golongan ulama supaya mengeluarkan fatwa yang sesuai dengan kehendak mereka,” jelas beiau dengan semangat dan mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin.


Hentikan video seks

Forum yang bertajuk Fitnah: Ancaman umat akhir zaman itu dihadiri lebih 500 orang yang memenuhi Auditorium Kumpulan Media Karangkraf bermula pada jam 2 petang hingga 5 petang menyaksikan hujahan ilmiah daripada ketiga-tiga panel jemputan bagaimana pun disentak dengan isu video seks Anwar Ibrahim sewaktu sesi soalan dibuka kepada hadirin.

Suasana mula hangat apabila hadirin yang terdiri daripada penyokong Khairy dan juga Penyokong PAS mula menggamit supaya ahli panel menjelaskan isu tersebut.

Moderator forum Dr. Maszlee Malik cuba menenangkan keadaan dengan menjelaskan bahawa forum ini adalah berbentuk ilmiah dan tidak akan dicelah dengan bauran politik.

Bagaimana pun setelah dibincang atas desakan hadirin, ketiga-tiga panel bersetuju untuk mengulas isu tersebut.

Mengulas perkara itu, ahli parlimen Rembau Khairy turut menegaskan beliau tidak bersetuju dengan tindakan mengaibkan mana-mana ahli politik.

"Saya rasa kita setuju tidak mahu aibkan mana-mana orang kerana pekara itu penting dalam mana-mana politik, khususnya dalam negara Islam kerana kita punyai peradaban," katanya.

Mengulas perkara yang sama, Nasrudin berkata berdasarkan peraturan Islam pihak yang menuduh sesorang itu berzina mestilah mengemukakan empat orang saksi.

Selain itu, beliau juga menjelaskan akhbar-akhbar tertentu perlulah menghentikan spekulasi isu tersebut yang akan membawa kepada merayakan lebih lagi isu fitnah.

Sementara itu, Dr. Asri menjelaskan beliau tidak dapat menerima keadaan tersebut sehingga menyebabkan rakyat lupa kepada isu-isu yang lain.

"Kita suka menggunakan kelemahan peribadi orang lain untuk diangkat menjadi isu politik.

"Bukan sahaja isu Datuk Seri Anwar Ibrahim, isu pembunuhan Altantuya, dan berbagai isu sebelum ini pun turut dijadikan senjata untuk menyerang kelemahan peribadi seseorang," katanya.

Beliau juga turut membidas golongan ahli agama yang sesetengahnya tidak betul bagi keadaan yang berpihak kepada "polisinya" terus mengeluarkan dalil dari al-Quran menyokong tindakan itu

Sebaliknya pekara yang dilakukan itu salah dari sesi agama, ahli agama ini terus diam tanpa berdalil atau yang lebih teruk mengeluarkan dalil yang menghalalkan tindakan tersebut.

Berhubung isu video seks tersebut, beliau menegaskan bahawa beliau antara tokoh yang awal tidak bersetuju dengan pendedahan keaiban individu termasuk menjadikan ia sebagai modal politik.

"Ini budaya fitnah saya tidak bersetuju dan saya menggesa kerajaan dan akhbar supaya menghentikan isu berkenaan yang tidak tahu kebenarannya lagi," tegas beliau yang mendapat sorakan gemuruh daripada hadirin.

BN kawal IPP atau IPP kawal kerajaan

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Jun: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mencadangkan Kerajaan BN membubarkan sahaja Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air jika benar dakwaan menterinya, Datuk Peter Chin bahawa kementerian itu tidak ada kuasa bagi mendesak Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) antara Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) didedahkan kepada umum.

Sehubungan itu, ketua penerangannya, Herman Samsudeen mempersoalkan adakah kerajaan BN yang memimpin IPP atau IPP memimpin Kerajaan BN sekarang ini.

“Bila rakyat mahu tahu pasal kontrak perjanjian, menteri kata tiada kuasa. Tapi bila mahu umum kenaikan tarif elektrik, menteri ada kuasa,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Katanya, rakyat kini melihat pemimpin yang ada sebagai boneka kepada IPP dan bukannya berkhidmat untuk rakyat lagi.

Justeru, ujarnya, slogan kerajaan sekarang patut ditukar kepada "IPP didahulukan, kroni diutamakan".

Beliau berkata, dasar Fuel Cost Pass Through (FCPT) yang dicipta oleh Kerajaan BN pula adalah tindakan culas yang jelas mahu membebankan rakyat kerana kos gas asli yang akan dinaikkan daripada RM3 setiap mmBtu bagi setiap 6 bulan melalui arahan kepada Petronas bakal menyebabkan kenaikan tarif elektrik berganda di masa depan.

“Dan segala kos bahan api itu akan dibayar sendiri oleh rakyat bila mana Kerajaan BN kini nekad membuat pemansuhan subsidi kepada perkhidmatan tenaga elektrik dan gas,” ujarnya lagi.

DPPWP juga, katanya melihat jaminan Kerajaan BN bahawa harga barang-barang dan perkhidmatan dipasaran tidak akan naik dengan kenaikan harga minyak, gula dan tarif elektrik ini sebagai satu lawak jenaka sahaja.

Menurutnya, orang yang faham tentang ekonomi tidak akan bercakap demikian.

Baginya, adalah mustahil harga barang-barang dan perkhidmatan di pasaran tidak naik bila bahan mentah mereka tidak naik.

“Jika kerajaan gagal mengawal tindak tanduk kapitalis dalam IPP dan TNB maka semakin sukarlah matlamat mengurangkan jurang pendapatan rakyat dilaksanakan. Yang kaya akan terus kaya dan yang miskin akan terus melarat,” katanya.

Tambahnya, DPPWP juga berasa hairan, kenapa kerajaan beria-ria sangat mahu menghapuskan subsidi dan cuba perkenalkan GST.

“Di manakah peranan GLC Kerajaan yang ditubuhkan untuk melabur dan memberikan pulangan kepada negara?

“Ke mana duit hasil-hasil bumi dan industri yang dijana selama ini pergi sampai kerajaan terpaksa mengambil langkah ortodoks dengan menumpukan kepada pengambilan hasil-hasil negara dari kantung-kantung rakyat melalui pemansuhan subsidi serta pelbagai kenaikan harga dan cukai?” soalnya.

Sehubungan itu, DPPWP mengajak rakyat turun ke jalan raya pada pada 9 Julai ini untuk mendesak Kerajaan BN menghentikan kegilaan mereka mencipta mala petaka ekonomi kepada rakyat.

Katanya, 9 Julai ini juga adalah Hari Demokrasi untuk rakyat.

Tambahnya, ia adalah hari untuk rakyat menuntut keadilan dalam memastikan sistem demokrasi dan pengurusan pentadbiran negara berjalan dengan cekap.

“Inilah masa dan peluang terbaik bagi rakyat menunjukan kuasa mereka sebagai mana kebangkitan rakyat di Thailand dan Timur Tengah yang bangkit menolak kezaliman ke atas diri dan negara mereka.


Rasionalisasikan dasar memihak korporat sebelum potong subsidi rakyat
KPRU

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berasa kesal dengan langkah kerajaan untuk meningkatkan tarif elektirk secara purata sebanyak 7.12% mulai Jun 2011 mahupun pelbagai pihak, termasuk pakar ekonomi telah mengingatkan kerajaan bahawa tekanan inflasi semakin mendesak. Dalam pada itu, kerajaan juga mengumumkan bahawa tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap 6 bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual oleh Petronas kepada pengeluar tenaga.

Pengumuman kerajaan bahawa 4.4 juta atau 75% pengguna di Malaysia tidak akan mengalami sebarang kenaikan tarif elektrik memang dalam jangkaan. Akan tetapi, kerajaan secara sengaja mengabaikan satu fakta, iaitu harga barangan harian dan makanan akan meningkat susulan daripada pengumuman tersebut. Hal ini kerana pihak industri pengeluaran makanan yang menggunakan sebahagian besar tenaga elektrik dijangka memindah kos berkaitan kepada pihak pengguna.

Pandangan sedemikian juga disahkan oleh ketua ekonomis Ratings Agency Malaysia (RAM) Yeah Kim Leng yang mengatakan bahawa walaupun sebahagian besar isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, tetapi mereka tetap akan menghadapi bebannya apabila pengeluar dan peniaga memindakan kos yang lebih tinggi kepada pengguna.

KPRU ingin menekankan bahawa kenaikan tarif elektrik dengan kuantum yang tinggi pada ketika inflasi cukup membebankan rakyat adalah kurang wajar. Dalam konteks kenaikan kos atau harga barangan utama dan barangan harian lain beberapa kali sebelum ini, kenaikan tarif elektrik kali ini akan menyebabkan gegaran berganda kepada pengeluar yang akhirnya memindahkan tekanan itu kepada harga barangan pengguna.

Misalnya, mulai Julai 2010, harga minyak RON97 mula dinaikkan sehingga RM2.15/liter pada 2 November 2010, RM2.30 pada 1 Disember 2010, dan RM2.50 pada 4 Januari 2011. Harga minyak RON97 terbaru mencecah RM2.90/liter.

Minyak RON95 mula diperkenalkan dalam pasaran domestik pada 1 September 2009 untuk menggantikan RON92. Harganya bermula pada RM1.75/liter dan seterusnya dinaikkkan kepada RM1.80. Dalam tahun 2010, harga minyak RON95 telah meningkat sebanyak dua kali. Harga terkini minyak RON95 adalah RM1.90/liter, dan dijangka akan naik lagi dalam masa yang singkat.

Dalam tahun 2010 sahaja, harga gula telah naik mendadak sebanyak 55%. Pada Januari 2010, harga gula hanya berada pada paras RM1.10/kg, kemudian naik sebanyak tiga kali, iaitu 20 sen dalam Jan 2010, 25 sen dalam Julai 2010 dan 20 sen dalam 4 Disember 2010 sehingga RM2.10/kg. Pada 10 Mei 2011, harga gula sekali lagi naik sebanyak 20 sen menjadikan harga runcit sebanyak RM2.30/kg. Ekoran itu, Persatuan Kedai Kopi Wilayah Persekutuan-Selangor telah menaikkan harga minuman daripada RM1.20 secawan kepada RM1.40 secawan mulai 1 Jan 2011.

KPRU ingin memaklumkan bahawa fenomena kenaikan harga bukan sahaja berlaku ke atas barangan tertentu, malah kesannya besar merangkumi sektor yang luas, seperti yang ditunjukkan dalam jadual berikut:

Barangan

Harga Sebelum 2010 (RM)

Harga 2011(RM)

Kenaikan

Pakaian cita

30-50%

Tayar Baru

200

210

3-7%

Tayar Celup

10-15%

Minuman panas bancuhan

+0.20

16%

Kacang Kuning

3/kg

5/kg

67%

Kacang

4/kg

7/kg

75%

Kacang Hitam

5/kg

14/kg

180%

Kacang Merah

4/kg

7.5/kg

88%

Kacang Hijau

4/kg

7/kg

75%

Halia

4/kg

7/kg

75%

Cili Kering

7/kg

10/kg

43%

Bawang Putih

4/kg

10/kg

150%

Bawang Besar

1.2/kg

3.2/kg

167%

Kentang

1.8/kg

3/kg

67%

Nescafe dan Milo

30.00

31.50

5-6%

Gula

1.1/kg

2.30/kg

110%

Minyak RON95

1.75 /liter

1.90/liter

11%

Minyak RON97

2.05/liter

2.90/liter

41%

(Sumber: Sinchew Jit Poh, Malaysiakini, 2011)

Ekoran itu, kadar inflasi di Malaysia pada Disember 2010 mencecah 2.2%, iaitu yang tertinggi dalam tempoh 19 bulan. Indeks Harga Pengguna (CPI) kemudian melonjat ke 3% pada Mac 2011, dan seterusnya 3.2% pada April 2011, menjadikan kadar inflasi setinggi 2.9% sepanjang bulan Januari hingga April tahun 2011.

Perkembangan ini sejajar dengan unjuran dalam Laporan Tahunan Bank Negara bertarikh 24 Mac 2011 bahawa kadar inflasi akan mencatat 2.5%-3.5% bagi tahun 2011.Peningkatan kadar inflasi jelas akan memberikan impak negatif seperti menjejaskan kuasa membeli dan meningkatkan beban kos sara hidup rakyat, terutamanya kepada golongan yang kurang berdaya dan berupaya.

Satu lagi faktor penting yang telah diabaikan oleh kerajaan ialah kadar kenaikan gaji dan pendapatan boleh guna rakyat tidak dapat menyaingi kadar kenaikan inflasi. Mengikut Laporan Bank Dunia, purata kenaikan gaji sebenar di negara ini hanyalah sekitar 2.6% dari tahun 1994 hingga tahun 2007.

Satu lagi kajian yang bernama Reshaping Economic Geography Report in East Asia, an East Asian and Pacific region companion volume to the World Development Report 2009 juga menunjukkan kadar kenaikan gaji secara purata selepas krisis ekonomi 1997 di Malaysia hanya sekadar 1.9%.

Selain itu, walaupun Robert Walters Global Salary Survey 2011 mengunjurkan kenaikan gaji sebanyak 5-30% di Malaysia bagi tahun ini, tetapi unjuran tersebut hanya merujuk kepada golongan professional daripada sektor ICT, akaun, kewangan, bank, logistik dan penjualan yang jauh lebih selesa dari segi kehidupan dan pendapatan boleh guna.

Hakikatnya, pada tahun 2010, antara lebih 10 juta tenaga kerja di Malaysia, hanya 3.76 juta orang rakyat yang layak membayar cukai. Dengan kata lain, hampir 6.4 juta rakyat Malaysia tidak mampu membayar cukai pendapatan peribadi. Golongan 6.4 juta ini membentuk lapisan rakyat miskin, seperti yang disebut dalam Rancangan Malaysia Ke-10 sebagai ‘40% isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,300 sebulan dengan purata pendapatan hanya mencapai RM1,440’.

Jika pengagihan pendapatan diteliti mengikut subjek pekerja, satu kajian oleh Kementerian Sumber Manusia mengenai gaji pekerja di Malaysia mendapati bahawa hampir 34% daripada kira-kira 1.3 juta pekerja memperolehi pendapatan bulanan bawah RM700. Hampir 34% pekerja memperoleh gaji di bawah garis kemiskinan yang bermaksud seramai 1/3 pekerja bergaji di bawah paras kemiskinan

Golongan sebeginilah yang terpaksa berdepan dengan kos sara hidup yang meningkat, kekurangan peluang pekerjaan, tekanan harga barang dan sewa rumah yang melambung serta masa depan yang muram. Akibatnya, dasar rasionalisasi subsidi secara tergesa-gesa ini memang tidak banyak menggoyangkan gaya hidup golongan atasan dan elit, tetapi kehidupan rakyat biasa terjejas dan terbiar papa kedana.

KPRU berpendapat pemotongan subsidi wajar dilaksanakan sekali dengan ‘rasionalisasi’ dasar kerajaan sedia ada yang bersifat berat sebelah. Pengurangan subsidi rakyat sewajarnya dilaksanakan selepas kerajaan menilai dan merunding semula perjanjian yang memberikan subsidi ‘luar biasa’ kepada korporat besar, antaranya termasuk perjanjian antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan Penjana Tenaga Swasta (IPP) yang memberikan subsidi sebanyak RM22 billion setahun. Jika tidak, langkah kenaikan kos kehidupan rakyat tersebut bukan sahaja akan mewujudkan persepsi ketidakadilan dan kurang ‘legitimate’, malah dilihat sebagai menjalankan penjajahan berbentuk ekonomi terhadap golongan rakyat marhaen.


Pemuda PAS dan Umno sepakat anti fitnah
Nasrudin Hassan
Alhamdulillah, semalam kami baru selesai menghadhiri wacana Fitnah Ancaman Ummah Akhir Zaman di Auditorium Krangkraf Shah Alam yang mempertemukan saya dengan Dr Asri Zainal Abidin dan Khairy Jamaludin .

Satu program yang menarik dan menjadi lembaran baru dalam perkembangan intelektual yang mempertemukan pemimpin dari dua parti yang berlainan ideologi biar hanya di peringkat pemuda. Ia menjadi permulaan yang baik dan positif untuk terus menyuburkan budaya intelektual. Tahniah saya ucapkan kepada pihak Sinar Harian, Pengurus dan warga Karangkraf yang bertindak selaku penganjur.

2. Sekitar tajuk yang diwacanakan hari ini, semua pihak bersetuju agar fitnah diperangi, fitnah ditolak dan fitnah tidak wajar disuburkan dalam sosial, ekonomi dan politik tanahair kita. Kita mahu menuju ke alam politik yang yang matang dan dewasa pemikiran para politikusnya. Politik yang telus dan tulus. Politik yang berakhlak dan beradab. Politik hujjah dan fakta bukan politik lucah dan fitnah, politik jijik dan keji.

3. Jika kesemua pihak tidak mengira PAS atau Umno menjauhi politik kotor dan cemar ini, insyaallah negara akan lahir sebagai sebuah negara sejahtera dan harmoni serta rakyatnya bestari dan damai. Iklim politik baru yang diharapkan ini tidak akan tercapai hanya dengan satu pihak bertindak, sebaliknya semua pihak termasuk ngo mestilah akur dan tunduk kepada prinsip politik yang berasas kehendak pencipta iaitu Allah Azza wa Jalla.

4. Sebijak mana kita, parti mana yang kita wakili dan seramai mana pengaruh kita, sekali - kali kita tidak berhak untuk mengenepikan landasan syariat untuk kita menggerakkan agenda politik kita. tergelincir dari landasan wahyu Allah itulah meletakkan kita dalam jerangkap fitnah yang tidak berkesudahan.

5. Insyaallah bagi pihak saya, segigihnya saya mahu membina para pemuda PAS agar mewarnai perjuangan suci untuk menegakkan Islam di atas tanahair ini dengan membentuk medan politik yang disinari hidayah atau petunjuk Allah Azza wa Jalla. Sebagaimana kita tidak mahu orang lain memfitnah maka demikianlah kita tidak mahu kita turut terjebak dalam budaya fitnah. Justeru kita mesti mulakan dari diri kita dan parti kita.

6. Namun tidak bermakna PAS dan para pemudanya akan diam membenarkan segala kemungkaran dan kefasadan yang berlaku di pentas politik tanahair. Membongkar penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh kerajaan yang memerintah selaku pemegang amanah rakyat mestilah dilaksanakan asal sahaja ianya bertunjangkan bukti yang kukuh, maka ia bukan fitnah malah ia adalah satu kewajipan.

7. Ketika saya memberikan penegasan bahawa saya akan berusaha untuk memastikan budaya fitnah ini tidak berlaku bagi pihak PAS khasnya pemuda, Khairy Jamaludin berkata bahawa beliau akan pegang kata - kata saya. Ya ! saya konsisten akan memastikan ianya tidak berlaku dan sehingga kini rekod kita terkawal dan saya juga mengharapkan pemuda Umno dipastikan tidak terjebak dalam budaya fitnah. Kedua - dua pihak mesti meletak azam yang sama dan kemudian melunaskannya dalam tindakan politik seharian.

8. Pemuda PAS dan Pemuda Umno boleh bersaing dipentas politik secara sihat tanpa perlu menggunakan fitnah sebagai senjata untuk menjatuhkan antara satu sama lain. Sertai pilihanraya secara adil dan telus dengan membekalkan peluang dan ruang yang sama rata. Kemukakan polisi untuk meyakinkan rakyat dalm mencari sokongan jangan kemukakan polis untuk memaksa dan mendesak rakyat menyokong kita.

9. Insyaallah, semoga budaya intelektual sebegini akan terus subur sehingga meletakkan kita semua sebati dengan tindakan berasaskan hujjah dan fakta bukan fitnah dan tohmah. Jika ada pertuduhan, silakan namun lampirkan bukti yang benar. Sejurus bukti dikemukakan , pihak berwajib bertindaklah sewajarnya, jangan membuat pendakwaan terpilih berasaskan kecenderungan dan kepentingan pihak tertentu.

10. Ayuh pemudaku, kita bangun dan mara untuk memulakan langkah berhemah memimpin politik negara berteraskan akhlak Islami. Biarpun tindakan kita tidak popular dan berdepan pula dengan 1001 kesukaran, namun sunnah seorang pejuang, sunnah seorang muslih [ pengislah ] dan sunnah rijaaluttaghyir [ tokoh perubah ] terpaksa mengharungi sahara yang luas lagi panas sebelum tiba kedestinasi yang menepati objektif dan matlamat perjuangan suci ini.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tiada ulasan: