Khamis, 23 Jun 2011

JANGAN KITA MEMBAHAYAKAN DIRI DI AKHIRAT...DENGAN KERJA YANG TAK TELUS...BERBOHONG ATAU SALAH GUNA KUASA ...MUNGKIN BERSIKAP DOUBLE STANDARD..

Peniaga mohon maaf pada kerajaan negeri
M Yarisman

KOTA BHARU, 23 Jun: “Saya bagi pihak Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB memohon maaf kepada kerajaan negeri di bawah kepimpinan YAB Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang mana silap laku saya itu saya mohon maaf,” demikian pengakuan mohon maaf secara terbuka Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Abdul Salim Ahmad.

Berucap pada sidang media sempena Majlis Pengundian Bazar Tok Guru oleh pada peniaga Majlis Perbandaranan Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) di Dewan Jubli Perak MPKB di sini semalam, Salim mendakwa sekiranya beliau telah bertindak kasar dan agresif sebelum ini, maka itu adalah sebagai tuntutan daripada ahli persatuannya.

Sehubungan itu beliau menyeru kepada ahli persatuan serta para peniaga umumnya agar berprasangka baik dengan pihak kerajaan negeri.

Beliau berharap selepas ini, pihak persatuan dan para peniaga berbaik-baik dengan pihak kerajaan negeri dan para pegawainya.

“Berbaik-baik dan jangan salah sangka kepada pimpinan kerajaan negeri dan para pegawainya yang telah banyak membantu kita khususnya dalam segi pemilihan lot-lot gerai di Bazar Tok Guru.

“Kini ada jalan penyelesaian, dan kita pun jemu dah dengan keadaan semasa, berarak sana, berarak sini. Saya sebagai pengerusi persatuan, maka setakat inilah perjuangan saya bersama ahli-ahli saya.

“Saya terimalah mandat kerajaan negeri, dan kita tidak akan bincang (memanjangkan) lagi cerita kita ini,” katanya sambil menyifatkan keputusan pihak kerajaan negeri yang meluluskan dibuang sebanyak 26 gerai dengan nilaian lebih RM2 juta sebagai ‘kebajikan laluan’ di bazar itu adalah sebagai pengorbanan kepada para peniaga berkenaan.

“Ini bermakna, tidak terkiralah pengorbanan kerajaan negeri kepada peniaga-peniaga kita, alhamdulillah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) Sanusi Osman dalam satu kenyataan media berkata, seramai 230 peniaga telah diundang hari ini (22 Jun 2011) bagi menjalani proses pengundian petak perniagaan di tingkat bawah Bazar Tok Guru di Jalan Sultan Ibrahim di sini.

Sementara proses menandatangani perjanjian jual beli akan diselesaikan selewat-lewatnya pada 28 Jun ini dan serahan milikan kosong akan dilaksanakan sebelum 1 Julai.

“Seramai 326 peniaga dijangka dapat memulakan perniagaan di Bazar Tok Guru pada 1 Julai 2011,” katanya.


Tunggakan RM1.127j: HISB jadi mangsa Umno
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Sebuah syarikat bumiputera, Harian Inovatif Sdn Bhd (HISB) terus menjadi mangsa janji-janji manis pemimpin Umno BN, apabila masih gagal mendapatkan pembayaran semula wang yang dikeluarkan untuk menjayakan Kejuaraan Silat Sedunia Ke-13 di Stadium SUKPA, Kuantan, Pahang pada 21 hingga 27 Oktober 2007 lalu.

Lebih dikesali lagi, pihak-pihak terbabit ternyata tidak memandang serius perkara itu walaupun ia melibatkan jumlah tunggakan cukup besar sebanyak RM1.127 juta, walaupun telah berlarutan sejak empat tahun lalu.

Pengerusi Eksekutif Kumpulan HISB, Raja Norasmah Raja Shahrom Saidee menjelaskan, sehingga kini pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihaknya termasuk bertemu dengan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakub dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Menurut beliau, terbaru pada 18 Mei lalu, pihak HISB telah diberi tarikh dan masa untuk bertemu Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) yang juga Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam di pejabatnya, tetapi pada pagi hari itu, ibu mertua salah seorang Adun telah meninggal dunia.

Katanya, Mohd Ali telah menziarahi kematian tersebut dan dengan itu temujanji tersebut tidak dapat ditunaikan kerana waktu telah lewat dan mesyuarat Exco telah diberi keutamaan, manakala pihak HISB hanya dapat menyerahkan dokumen tuntutan kepada Setiausaha Sulit beliau, Syueeb Zahari untuk tindakan selanjutnya.

"Tetapi hal ini tidak dipandang serius oleh pihak yang berkenaan. Ini menyebabkan syarikat bumiputera terasa dianiaya oleh mereka kerana segala usaha murni kami tidak dihargai," katanya pada sidang akhbar yang diadakan di Mont Kiara, di sini, petang semalam.

Walaupun pihak HISB telah memberikan kata putus untuk mengambil tindakan mahkamah, menurut beliau, pihak Pesaka tetap tidak menunjukkan sebarang reaksi positif.

Katanya, sikap seperti itu jelas ditunjukkan oleh pihak-pihak terbabit sejak selepas persidangan media yang diadakan oleh HISB dan berita mengenainya tersiar di media pada 31 Disember 2009 lalu.

"Semenjak dari itu, pihak HISB telah beberapa kali menghantar surat dan memohon temujanji dengan pihak Pesaka, malah telah menulis surat kepada kementerian-kementerian terbabit semasa kejuaraan tersebut, namun kami gagal mendapat apa-apa maklum balas mengenainya," katanya.

Pihak HISB, ujarnya, amat kecewa dengan sikap segelintir pihak yang tidak memandang serius perkara itu hanyalah kerana mereka adalah sebuah syarikat bumiputera yang kecil.

"Jika keadaan ini berterusan, sukarlah sukan di Malaysia ini hendak berkembang maju, sedangkan Kerajaan BN sering mewar-warkan slogan 'Majulah Sukan Untuk Negara', tetapi nasib orang yang memajukan nama baik negara tidak dihiraukan," jelasnya.

Kejuaraan Silat Sedunia Ke-13 pada 2007 lalu telah berlangsung dengan jayanya di Stadium SUKPA, sempena meraikan Hari Keputeraan Sultan Pahang pada ketika itu, dengan disertai 36 buah negara dan melibatkan lebih 600 peserta dan pegawai dari seluruh dunia.

Ia merupakan platform yang baik bagi melahirkan pesilat-pesilat yang berpotensi untuk terus diketengahkan, di samping budaya sukan dan kesenian yang terdapat di dalam ilmu persilatan itu dipertahankan, diperkembangkan dan diwarisi sebaik mungkin.

Dalam kejuaraan itu, sebanyak 24 pingat telah dipertandingkan yang terdiri daripada 18 pingat dari katergori Silat Olahraga dan 6 pingat dari kategori Silat Seni.

Acara berprestij itu telah dianjurkan bersama Kerajaan Negeri Pahang dan Pesaka dengan kerjasama HISB serta mendapat pengiktirafan dari kementerian-kementerian kerajaan seperti Kementerian Kesenian, Kebudayaan dan Warisan (KEKKW), Kementerian Pelancongan dan Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Kejuaraan itu juga telah mendapat restu Sultan Haji Ahmad Shah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang juga selaku penaung kejuaraan tersebut ketika itu.

"HISB merupakan sebuah syarikat milik penuh bumiputera yang dipilih dan telah diberi kepercayaan untuk menjadi penganjur bersama kejuaraan itu, bagi memastikan acara silat bertaraf dunia itu dapat dilaksanakan dengan penuh meriah, berjaya dan gemilang.

"Acara berprestij itu menelan belanja lebih RM1 juta dan HISB adalah pihak yang mendahulukan segala kos perbelanjaan secara tunai, setelah dipersetujui oleh Urusetia Kejuaraan dalam mesyuarat Jawatankuasa Induk.

"Semua pembayaran yang telah dijelaskan oleh HISB bersesuaian dengan perkara-perkara yang melibatkan kejuaraan itu akan dijelaskan semula oleh Urusetia Kejuaraan Silat Sedunia ke-13 pada 2007," katanya.

HISB berharap agar perkara itu dapat diselesaikan segera kerana jika hal ini berlanjutan, katanya, lebih banyak lagi syarikat bumiputera yang akan teraniaya dengan janji manis pelbagai pihak yang hanya suka berjanji tetapi tidak seperti yang diharapkan.

Turut hadir pada sidang media itu, Pengarah Urusan Kumpulan HISB, Mohd Fairuz Mohd Yusof dan peguam HISB, Ramesh Kanapathy.


Dr Zainuddin Ibrahim SUK Kelantan baru
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 23 Jun: Setelah berkhidmat selama 33 tahun Dato’ Mohd Aiseri Alias hari ini menamatkan tugasnya sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).

Beliau yang akan bersara wajib 26 Jun ini mulai menjawat jawatan tersebut pada 10 Ogos 2004 menggantikan Dato’ Tengku Shah Buddin Tengku Mohd Maasum.

Tempatnya diganti Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan), Dato’ Dr Zainuddin Ibrahim.

Mohd Aiseri sebelum berada di kedudukan paling tinggi sebagai pentadbir kerajaan negeri memegang pelbagai jawatan antaranya Ketua Jajahan Tanah Merah dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam.

Dr Zainuddin yang juga Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) akan mula memikul tanggungjawab baru pada 27 Jun ini sebagai SUK ke-17.

Majlis serah tugas diadakan hari ini di Dewan Teratai Kota Darulnaim dengan disaksikan Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, anggota-anggota Exco kerajaan negeri, wakil-wakil rakyat dan pegawai kerajaan negeri serrta Persekutuan.

Berucap pada majlis itu Menteri Besar merakamkan ucapan terima kasih di atas peranan yang diberikan Mohd Aiseri dalam membangunkan kerajaan dan rakyat Kelantan.

”Banyak idea yang disumbangkan olehnya dapat dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat. Terima kasih yang tidak terhingga,” katanya.


Tiada laluan mudah ke Gaza
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my

SELEPAS tiga hari saya bersama anggota rombongan Yayasan Amal Malaysia berada di Kaherah, ibu negara Mesir, kami masih tidak mendapat lampu hijau untuk masuk melalui sempadan jalan darat di Rafah.

Walaupun kita membawa misi kemanusiaan, walaupun kita membawa barangan perubatan, ataupun barangan makanan asas, semuanya tidak menjadi alasan yang boleh diterima pihak berkuasa Mesir, khususnya yang mengawal sempadan Mesir-Palestin.

Sesiapa yang berhajat untuk merentasi sempadan, atas apa sebab sekalipun, mereka harus mendapat kebenaran dari Mesir, Israel dan Amerika Syarikat.

Rakyat Palestin juga tidak mudah untuk keluar dari sempadan. Yang dibenarkan hanya oran-orang tua, perempuan dan kanak-kanak serta orang-orang sakit sahaja. Kaum lelaki yang berusia antara 18 hingga 40 tahun tidak dibenarkan keluar.

Itu pun menurut maklumat yang diterima dari Palestin, daripada ribuan permohonan rakyat untuk masuk ke Mesir, dalam sehari hanya sedikit sahaja yang dibenarkan.

Keadaan ini berlaku kerana suasana politik Asia Barat masih tidak kondusif untuk umat Islam, khususnya rakyat Palestin yang sentiasa menghadapi tekanan, sekatan dan pengawasan regim Zionis Israel yang mendapat bantuan Amerika Syarikat dan sekutu mereka di Mesir.

Selepas empat bulan Presiden Mesir, Hosni Mubarak dijatuhkan, keadaan kehidupan rakyat Palestin tidak banyak berubah. Mereka terus terpaksa merempat untuk meneruskan kehidupan akibat tekanan yang semakin keras dan sentiasa memuncak terhadap mereka.

Keadaan politik di Mesir masih tidak banyak membantu Palestin. Yang tumbang adalah Hosni Mubarak dan kroni-kroni utamanya di peringkat atasan, tetapi pengawai-pegawai yang menjadi barua pendokong kezaliman Hosni tetap berada di situ.

Mereka ini yang menyusahkan birokrasi dan menyempitkan diplomasi. Mereka ini, tidak mustahil menjadi golongan yang dibayar untuk ‘serve’ kepentingan Israel yang dilindungi AS.

Khabarnya lebih 20 ribu agen AS bertebaran di Mesir sejak berlakunya demonstrasi (muzaharat) 25 Januari yang menyaksikan kebangkitan (tsaurah) rakyat. AS terpaksa memperuntukkan berbilion USD untuk melindungi Israel dengan apa cara sekalipun.

Sejak dahulu lagi pemerintah Mesir di zaman Hosni, beserta dengan pegawainya adalah ‘hamba-hamba’ AS yang dibayar untuk menindas umat Islam Palestin, sekali gus melindungi kepentingan Israel. Oleh sebab itu AS cukup takut dengan perkembangan di Mesir. AS mengawasi setiap saat dan setiap pergerakan keluar masuk dari Palestin.

Untuk membantu Palestin kita hanya ada dua pilihan. Sama ada kita hendak melalui cara mudah ataupun kedua, cara yang berisiko tinggi. Mudah maknanya dengan mendapat kebenaran atau ‘blessing’ daripada pihak berkuasa Mesir (yang pro-AS).

Cara ini memerlukan tempoh dalam sebulan, dengan memohon kebenaran diplomatik dan mengisytihar apa sahaja barangan yang dibawa ke Palestin. Cara sebegini mudah kerana ia berlaku dalam pengetahuan agen-agen perisik (mukhabarat) Israel yang pastinya memantau ke mana sahaja pergerakan dan ‘contact person’ yang berada di Palestin.

Cara ini membolehkan delegasi kemanusiaan masuk ke sempadan Mesir-Palestin menerusi pintu Rafah (Ma’bar Rafah). Cara yang susah adalah memasuki Palestin menerusi terowong (nafak) atau ‘lorong tikus’ yang dibina. Ada ribuan terowong. Cara ini dinamakan ‘tariq ghaira rasmi’ atau cara tidak rasmi.

Dalamnya lorong ini dikatakan mencapai 50 meter ke bawah tanah. Menerusi cara yang sukar inilah satu-satu caranya jalan untuk menyalurkan segala bantuan sama ada perubatan atau makanan. Huraian cerita lanjut akan saya perjelaskan pada rencana yang akan datang, insya-Allah.

Namun cara ini berisiko tinggi kerana jika ditangkap, ia akan mendatangkan kesukaran kepada pihak terbabit. Menyedari cara begini tidak menguntungkan Israel, pihak berkuasa Mesir pada 2010 sebelum jatuhnya Hosni Mubarak, berusaha menyekat saluran terowong dengan memacak jeriji besi.

Apa pun, mesej yang hendak disampaikan dalam ruangan iniialah, tiada jalan mudah untuk membantu rakyat Palestin. Masih banyak lagi yang harus diusahakan untuk membantu rakyat Palestin. AS dan Israel tidak sesekali akan memberi laluan mudah kepada segala bentuk bantuan disampaikan ke Palestin.

Gambar: Penulis di sisi jalan Medan Tahrir yang menjadi lokasi jutaan rakyat Mesir bangkit menumbangkan Hosni Mubarak.

Ada banyak yang hendak ditulis, ada banyak cerita menarik mengenai Mesir yang akan diceritakan kemudian. Saya berhenti setakat ini kerana sedang mengusahakan perjalanan yang jauh ke Libya, merentasi Gurun Sahara. Perjalanan dijangka menjangkau sehingga 1000 km. Jumpa lagi.

PAS perkasa tarbiyah ahli
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 23 Jun: PAS Pusat kini sedang berusaha memperkasakan kerja-kerja pentarbiyahan ke atas ahli-ahlinya bagi membolehkan mereka menjadi lebih mantap dan bekeupayaan tinggi membantu perjuangan parti.

Sehubungan itu, Lajnah Tarbiyah PAS Pusat yang diketuai Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah memperkemaskan lagi kerja-kerjanya dengan menubuhkan Jabatan Tarbiyah PAS di peringkat pusat baru-baru ini.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menjelaskan, jabatan tersebut diketuai oleh bekas Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad sejajar dengan kebolehannya dengan kerja-kerja seperti itu.

Menurut beliau, penubuhan Jabatan Tarbiyah PAS Pusat itu akan disusuli pula dengan penubuhan Jabatan Tarbiyah PAS di peringkat negeri tidak lama lagi bagi memperkasakan kerja-kerja jabatan itu.

Katanya, kepentingan penubuhan jabatan itu telah dibincangkan secara meluas oleh kepimpinan PAS Pusat baru-baru ini dan ia telah dipersetujui oleh Presiden sendiri, sejajar dengan keperluan perjuangan PAS yang menuntut setiap ahlinya mempunyai ciri-ciri pentarbiyahan yang tinggi.

"PAS adalah parti Islam yang berjuang atas dasar Islam. Sesuai dengan nama dan dasar perjuangannya, setiap ahli PAS mestilah mempunyai keimanan yang mantap, berakhlak mulia, mempunyai pelbagai sikap baik yang dituntut dalam Islam," katanya pada sidang akhbar bersama Harakah di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Dengan adanya Jabatan Tarbiyah itu, menurut beliau, ahli-ahli PAS akan dibantu secara berterusan oleh parti bagi mendapatkan khidmat pentarbiyahan menerusi kursus-kursus atau majlis-majlis khas mengenainya yang akan diadakan dari semasa ke semasa.

"Calon-calon PAS yang akan bertanding dalam pilihanraya nanti akan dimestikan hadir ke majlis tarbiyah yang dikendalikan oleh jabatan itu, bagi membolehkan mereka diperlengkapkan dengan ciri-ciri akhlak mulia, jujur, ikhlas dan amanah.

"Ini amat penting dalam kita mengharungi hidup ini kerana cabaran yang dihadapi setelah menang berbeza ketika belum menang agar kita tidak terpengaruh dengan kebendaan dan keduniaan," katanya.

Cabaran ketika belum menang atau dalam kesusahan, menurutnya, sebenarnya lebih ringan berbanding cabaran kesenangan atau kemewahan dan cabaran tersebut akan mampu dihadapi dengan baik oleh mereka yang mempunyai ciri-ciri pentarbiyahan yang tinggi sahaja.

Selain melaksanakan kerja-kerja pentarbiyahan kepada ahli-ahli, jabatan tersebut, katanya akan turut memainkan peranan penting dalam kerja-kerja dakwah melibatkan orang bukan Islam, termasuk di kalangan ahli kelab penyokong PAS.

"Sememangnya diakui, semua kerja itu bukanlah mudah. Ia hanya mampu dilakukan oleh mereka yang ikhlas dan jujur. Selain itu, ia turut menuntut tahap kesabaran yang tinggi kerana untuk menarik seseorang ke dalam Islam itu sendiri bukan mengambil masa yang sekejap.

"Jadi, pendekatan yang akan kita lakukan dalam hal ini adalah dengan kaedah memberikan penerangan. Usaha itu akan kita lakukan secara berterusan dan akan turut dibantu oleh lajnah penerangan dan dakwah.

"Maknanya, walaupun sudah ada lajnah tarbiyah dan jabatan tarbiyah, usaha tersebut tidak akan diserahkan kepada lajnah dan jabatan itu sahaja, tetapi akan dilakukan secara bersepadu dengan lajnah penerangan dan dakwah PAS," ujar beliau.


Alam Flora: Pemuda PAS sokong MB Selangor
Harakahdaily

SHAH ALAM, 23 Jun: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merakamkan ucapan tahniah kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di atas penegasan tidak tunduk kepada tekanan pihak Alam Flora yang telah mendapat semakan penghakiman mencabar keputusan kerajaan negeri Selangor meminta PBT mengambil alih kerja kerja-kerja pembersihan yang ketika ini dilakukan oleh Alam Flora.

Pihak Alam Flora telah mendapatkan perintah mahkamah bagi menghalang kerajaan negeri dan PBT daripada meneruskan proses tender bagi kerja-kerja pembersihan.

Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Hasbullah Mohd Ridzwan bersetuju dengan kenyataan Menteri Besar bahawa tindakan Alam Flora berniat jahat dan cuba untuk mensabotajkan agenda kerajaan mensabotajkan negeri di dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat pembayar cukai di negeri ini.

Menurutnya, Alam Flora sebelum ini juga telah gagal di dalam melunaskan tanggungjawab mereka untuk memberikan perkhidmatan pengurusan air yang terbaik kepada rakyat Selangor.

Justeru, Pemuda PAS negeri berharap semoga Kerajaan Negeri Selangor akan terus mempertahankan prinsip untuk membela rakyat dan tidak akan tunduk dengan tekanan mana mana-mana pihak yang cuba untuk “membuli” dan menzalimi rakyat.

“Pemuda PAS Selangor berdiri teguh menyokong tindakan Kerajaan Negeri Selangor untuk mengambil tindakan saman balas terhadap pihak Alam Flora bagi menunjukkan ketegasan kerajaan negeri untuk tidak berkompromi terhadap sebarang agenda yang akan membebankan rakyat negeri Selangor,” katanya.


Tuntutan Bersih selari dengan Islam
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Tuntutan Bersih yang bermatlamatkan agar pemilihan pucuk pimpinan negara melalui pilihan raya yang telus dan bersih adalah selari dengan tuntutan Islam.

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) berkata, ini adalah kerana Islam menganjurkan agar pengikut-pengikutnya tidak melakukan pengkhianatan dalam menunaikan amanah mengurus tadbir negara ini.

“Bahkan sebaliknya, perbuatan yang zalim lagi jahat yang dilakukan oleh mana-mana pihak yang beragama Islam maka hukumnya adalah haram diikuti oleh umat Islam walaupun datang dari Umno,” jelasnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Lapan tuntutan Bersih ialah mendesak SPR membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, perkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Tegas Ustaz Harun yang juga Adun Manir, kebenaran tidak mengenal warna kulit, bangsa dan parti.

Beliau berkata, pihak Umno BN sewajibnya sedar bahawa Islam adalah agama kebenaran dan akan mempertahankan kebenaran.

Islam juga, katanya adalah agama yang bencikan kezaliman dan kejahatan.

Oleh kerana itulah, jelasnya menyebarkan dan mempertahankan kebenaran adalah suatu usaha dan jihad yang mulia.

Begitu juga, katan beliau memastikan kemungkaran dan kezaliman dihapuskan juga adalah suatu jihad yang sangat dituntut.

“Apa sahaja tindakan, perbuatan, perkataan dan pendirian yang mempertahankan kebenaran maka ianya wajib disokong dan didokong oleh seluruh umat Islam tanpa mengira perbezaan agama, warna kulit dan kepartian,” katanya lagi.

Ini, ujarnya adalah kerana Islam itu adalah benar dan benar itu adalah Islam.

“Sekalipun tindakan dan pendirian itu datang daripada mereka yang bukan Islam. Membela kebenaran dan menolak kezaliman adalah wajib.

“Ianya merupakan suatu hukum taklifi selagi mana ianya tidak bercanggahan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam,” ujarnya.

Tambahnya, adapun dakwaan yang menyatakan bahawa PAS tidak konsisten dan mengamalkan Islam bermusim, maka Dewan Ulamak PAS meminta supaya pihak Umno memberikan bukti di manakah PAS telah meninggalkan prinsip Islamnya.

Beliau mengulas laporan Utusan semalam bertajuk “Bukti PAS tidak konsisten dalam perjuangan Islam”.

Akhbar tersebut mengecam tindakan PAS yang sanggup bekerjasama dengan pihak Bersih yang dipimpin oleh Datuk Ambiga Sreenevasan yang didakwa merupakan individu yang tidak mempunyai inspirasi yang selari dengan prinsip perjuangan PAS.

Utusan memetik kata-kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal yang berkata “Pas mengamalkan konteks agama bermusim dan bertempat. Jika sesuai dengan ideologi politik, mereka akan ikut. Langsung tak konsisten dari segi amalan agama dan politik.”

Tegas Ustaz Harun, seluruh rakyat Malaysia tidak buta bahawa PASlah yang memperjuangkan Islam PAS juga yang memperkenalkan hukum Islam di Kelantan dan Terengganu.

“Hukum Jenayah Kanun Islam tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya di kedua-dua negeri itu adalah kerana berpunca daripada halangan yang dilakukan oleh pihak kerajaan pusat pimpinan Umno BN.

“Senarai kegagalan Umno BN dalam membela hak Islam di negara adalah terlalu banyak yang tidak mampu ditulis oleh tinta di dalam ruangan yang terhad ini,” ujarnya.

Tiada ulasan: