Selasa, 21 Jun 2011

GILA TALAK DALAM POLITIK ADA JUGA...MASA KAHWIN MATA RAMBANG...BUAT HAL..TALAK DIRI SENDIRI...KUASA TAK NAK HILANG...LAH NI SAPE YG NAK ..MELOMPAT2...

Majlis Peguam: Gunakan Akta Hasutan terhadap Ibrahim
Wong Teck Chi
Jun 20, 11
3:39pm

Ancaman presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali bahawa "apa saja boleh berlaku pada hari itu" jika Bersih 2.0 meneruskan perhimpunannya pada 9 Julai, adalah tidak bertanggungjawab serta rasis, dan tindakan hendaklah diambil terhadapnya di bawah Akta Hasutan, kata Majlis Peguam Malaysia.

PNONEresiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee (kanan) menggesa kerajaan menggunakan Akta Hasutan terhadap Ibrahim jika pihak berkuasa merasakan akta itu masih lagi relevan.

Katanya, Majlis Peguam menentang Akta Hasutan, "tetapi jika kerajaan menggunakan akta tersebut terhadap Karpal Singh kerana kenyataannya mengenai isu (krisis perlembagaan) Perak, maka saya tidak nampak mengapa (kerajaan) tidak boleh berbuat demikian terhadap kenyataan Ibrahim itu."

"Kerajaan mestilah konsisten dan memberi layanan sama rata terhadap semua di bawah undang-undang," katanya ketika diminta
mengulas kenyataan Ibrahim, dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

NONEMajlis Peguam, katanya, mengecam kenyataan rasis Ibrahim itu sebagai tidak bertanggungjawab langsung dan tidak wajar.

Semasa pelancaran 'Gerak Aman' semalam, penyokong PERKASA memijak dan membakar gambar pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan, yang juga bekas pengerusi Majlis Peguam.

Ibrahim juga dilaporkan berkata akan berlaku huru-hara jika demonstrasi gabungan pembangkang dan aktivis politik, tidak dibatalkan.


'Hasutan': KJ mahu Ibrahim Ali disiasat
S Pathmawathy
Jun 20, 11
6:35pm

Amaran yang disuarakan presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali supaya masyarakat Cina menyediakan stok makanan bagi menghadapi perhimpunan BERSIH 2.0 merupakan kenyataan "perkauman, menghasut dan berbahaya," kata ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Khairy juga berkata tindakan perlu dikenakan ke atas Ibrahim kerana amaran tersebut jelas merupakan satu ancaman kepada negara.

NONESetidak-tidaknya, Ibrahim perlu disiasat di bawah Akta Hasutan 1949 kata Khairy lagi yang turut menyatakan bahawa amaran ahli parlimen Pasir Mas itu tidak mewakili pandangan daripada majoriti masyarakat Melayu.

Khairy berkata demikian ketika bercakap dalam satu sidang media di Parlimen hari ini apabila mengulas laporan memetik kenyataan Ibrahim Ali yang membayangkan bahawa keadaan huru-hara akan berlaku sekiranya perhimpunan BERSIH 2.0 tidak dihentikan.

Ibrahim dipetik sebagai berkata: "Tuan-tuan bayangkan perhimpunan BERSIH tidak dibatalkan, mereka teruskan juga, (mereka) tidak umum bahawa mereka akan batal pada 7 atau 8 Julai, saya percaya masyarakat Tiong Hua mungkin ramai-ramai, semua sekali, belilah bekalan makanan tambahan simpan di rumah.

"Apa sahaja boleh berlaku," katanya.



SPR sedia jumpa BERSIH jika batal perhimpunan
Jun 20, 11 7:21pm

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersedia mengadakan pertemuan dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) dengan syarat gabungan tersebut membatalkan perhimpunannya pada 9 Julai ini, kata pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

"Kita bincang tetapi dengan syarat begitulah, tetapi jika nak mengadakan demonstrasi dan jumpa kita hanya sebagai "rubber stamp" atau alasan sahaja, tidak ada maknalah.

"Pada saya, demonstrasi itu tidak menyelesaikan sebarang masalah. Pindaan undang-undang tidak akan terjadi dengan sendirinya kerana demonstrasi, atau permohonan mereka akan diterima, tidak mungkin," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tindakan kumpulan itu yang tetap mahu mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini

Kumpulan itu menuntut lapan perkara untuk memastikan pilihan raya telus dan bersih tanpa sebarang penyelewengan, iaitu membersihkan senarai undi, reformasi kepada undi pos, guna dakwat kekal, tempoh kempen minimum 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Abdul Aziz berkata jika benar kumpulan itu memperjuangkan demokrasi, ia boleh terus berbincang dengan SPR dan mengemukakan permohonan dengan cara baik.

"Ini bukan caranya, jangan guna SPR sebagai kambing hitam. Ini kata SPR tidak demokrasi, tidak bersih, membantu dan menyokong kerajaan. Tetapi buktinya (keputusan) pilihan raya umum dan pilihan raya kecil tidak begitu.

"Jika pengundi suka pembangkang, menang pembangkang, banyak buktinya. Jadi, apa sebenarnya tujuannya? Saya fikir kami berlaku adil dan saksama," katanya.

Pengerusi SPR itu menjelaskan pihaknya telah mengadakan pertemuan dengan pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasandan dan ahli-ahlinya pada penghujung tahun lalu dan mereka menerima dengan baik penjelasan SPR berhubung perkara-perkara yang dibangkitkan.

Katanya lapan perkara itu juga telah diperjelaskan oleh beliau di media sebelum ini yang antaranya memerlukan pindaan undang-undang dilakukan terlebih dahulu.

"Mereka (Bersih) mahu berjumpa saya sekali lagi pada Mac atau April lalu, tapi pada masa itu, kita (SPR) sibuk dengan beberapa pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak.

"Jadi, saya kata tak boleh kerana saya sibuk sangat, dan mencadangkan mungkin lain kali. Lepas itu, senyap dan tiba-tiba dengar nak buat perhimpunan," katanya.

Abdul Aziz berkata beliau berpendapat kumpulan itu mempunyai agenda lain dan bukan hanya membabitkan isu ketelusan SPR.

"Saya fikir kumpulan ini bukan bukan seperti pertubuhan bukan kerajaan yang sepatutnya, saya fikir kumpulan itu telah dipengaruhi oleh parti politik (tertentu).

"Mereka tidak lagi berkecuali, tidak lagi bebas, ia dipengaruhi oleh sesuatu kumpulan, tanpa sokongan kumpulan-kumpulan itu, Bersih tidak ada apa-apa," katanya.

Sistem biometrik

Sementara itu, Aziz berkata, SPR bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik, pada pilihan raya umum akan datang.

Katanya, SPR akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menggunakan sistem tersebut yang kini diguna pakai terhadap warga asing.

"KDN dah pakai sekarang untuk warga asing yang nak masuk ke dalam negara kita. Kaedah yang sama akan digunakan, kali ini kita akan guna pada pengundi," katanya.

Beliau mengulas mengenai penggunaan dakwat kekal, iaitu satu daripada lapan perkara yang dituntut BERSIH.

Jabatan Imigresen kini menggunakan sistem biometrik di pintu-pintu masuk di seluruh negara, sebagai kaedah untuk menangani jenayah antarabangsa dan kebanjiran pendatang asing tanpa izin di negara ini.

Abdul Aziz berkata melalui penggunaan sistem biometrik, sebelum kertas undi dikeluarkan, langkah pertama yang akan dilakukan ialah membuat pengesahan terhadap kad pengenalan untuk membuktikan ia dokumen asli.

"Kemudian, pemegang kad pengenalan itu perlu meletakkan jarinya di situ, dan maklumat yang keluar pada skrin sama dengan kad pengenalan yang dibawa," katanya.

Sebaik sahaja disahkan, katanya SPR akan memeriksa sama ada nama pembawa kad pengenalan itu disenaraikan dalam daftar pemilih sebelum mengeluarkan kertas undi.

Abdul Aziz berkata selepas mengundi, individu berkenaan tidak boleh pergi ke tempat lain dengan membawa kad pengenalan yang sama untuk mengundi bagi kali kedua.

Beliau berkata sistem biometrik merupakan penyelesaian terbaik berbanding dengan penggunaan dakwat kekal seperti di India dan Indonesia.

Katanya SPR tidak akan menggunakan dakwat kekal kerana sehingga kini, tiada laporan atau petisyen yang menunjukkan terdapat pengundi yang mengundi dua kali di negara ini.

"Penggunaan dakwat kekal itu juga tidak akan menyelesaikan masalah orang mengundi dua kali yang ditohmah selama ini, yang tidak benar sama sekali," katanya.

- Bernama

PAS: BERSIH cara terarah luah kemarahan
Norsyafinas Ahmad Sukri
Jun 20, 11
5:43pm

Muslimat PAS percaya bahawa perhimpunan BERSIH merupakan cara yang sesuai untuk meluahkan kemarahan dan perasaan tidak puas hati rakyat dengan terarah, bertangungjawab dan mengikut lunas perlembagaan.

bersih rally dataran merdeka car convoy 081107 aiman athirahKetua penerangannya Aiman Athirah (kanan) berkata perkara itu dijamin dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan berkaitan kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan secara aman dan tanpa senjata.

Justeru, dewan itu memandang serius kenyataan Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali yang turut mahu menganjurkan perhimpunan bagi menghalang rancangan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0).

"Muslimat PAS menyifatkan kenyataan ini sangat biadap, tidak ada kelas dan bersifat kebudak-budakan. Ia juga sangat bersifat anti-establishment," katanya lagi.

Ibrahim semalam, melancarkan perhimpunan anti-BERSIH - Gerak Aman - sambil sekumpulan penyokongnya membakar dan memijak gambar pengerusi BERSIH Datuk Ambiga Sreenevasan selepas majlis itu.

Dengan nada amaran, Ibrahim percaya masyarakat Tiong Hua akan membeli makanan tambahan kerana "apa sahaja boleh berlaku".

'Baby Umno'

Aiman juga menyelar amaran polis bagi membuat tangkapan pencegahan kerana ia didakwa tidak wajar, membelakangi semangat perlembagaan dan mencabuli serta menyalahgunakan undang-undang.

"Ancaman tangkap (awal) itu berbaur satu ugutan keras dan ia tidak manis untuk menjadi satu budaya kerja pasukan polis terhadap rakyat," katanya.

pas muktamar 130610 idris ahmadSementara itu, anggota jawatankuasa pusat PAS Idris Ahmad (kiri) memberitahu pihaknya tidak kisah dengan bantahan PERKASA yang disuarakan melalui perhimpunan dan laporan polis.

Sambil menyindir NGO itu sebagai "baby Umno" (bayi Umno), Idris berkata perkara itu tidak ada masalah kerana ia hak yang dijamin perlembagaan.

Beliau juga turut mendakwa Malaysia seolah-olah mempunyai dua undang-undang apabila penganjur BERSIH dan pihak yang menyokong Umno mendapat layanan berbeza.

"Jika himpunan dibuat oleh pihak sokong Umno ia kebal daripada sebarang tindakan.

"Jika pihak Pakatan Rakyat, belum himpunan dibuat sudah hendak ditangkap, seperti kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar kepada penganjur BERSIH," katanya.


Anwar: Lebihan bajet boleh cecah 15%
Joseph Sipalan
Jun 20, 11
6:21pm

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran, pengurusan kewangan yang lemah boleh membawa kerajaan lebih berbelanja sebanyak 15 peratus tahun ini.

NONEKatanya, belanjawan tambahan pertama sebanyak RM13.2 bilion daripada keseluruhan RM162.8 bilion sekarang sudah mewakili 8.2 peratus.

Anggota parlimen Permatang Pauh itu berkata, ia merupakan trend yang membimbangkan apabila belanjawan tambahan hanya meliputi 3 bulan sahaja.

Justeru, katanya tidak mustahil sehingga hujung tahun ini, ia akan mencecah sehingga 15 peratus.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Awang Adek Hussin membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2011) untuk bacaan kedua hari ini, memohon peruntukan tambahan berjumlah RM13 bilion sebagai peruntukan mengurus tambahan pertama tahun ini.

Anwar, bekas menteri kewangan, menegaskan negara ini tidak mampu meletakkan masa depannya kepada rancangan perbelanjaan kewangan yagn tidak tepat bagi menghadapi peningkatan hutan negara, yang kini 54 peratus daripada keluaran negara kasar.

Sehubungan itu, Anwar berkata, kerajaan mesti belajar daripada negara lain yang menghadapi kegagalan kerana pengurusan cuai dan berlaku manipulasi penanda ekonomi, seperti Greece.


PAS Kedah gugur Mahfuz dan Taib Azzamuddin
Jun 20, 11 5:44pm

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan anggota Parlimen Baling Datuk Taib Azamuddin Md Taib masing-masing digugurkan sebagai Timbalan Pesuruhjaya II dan III PAS Kedah bagi penggal 2011/2013.

Keputusan menggugurkan dua nama besar parti itu diputuskan dalam mesyuarat khas Badan Perhubungan PAS negeri di Kompleks PAS Kedah di Batu 9, Kota Sarang Semut, dekat sini, malam tadi.

anwar and azizan pc on kedah penang issues 050709 azizanMenteri besar merangkap pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak (kanan) berkata tempat mereka masing-masing digantikan oleh exco kesihatan, Dr Ismail Salleh dan bekas ADUN Belantek, Md Isa Shafie.

Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi kekal sebagai Timbalan Pesuruhjaya I manakala jawatan setiausaha, bendahari, ketua penerangan dan pengarah pilihan raya negeri turut berubah.

Jawatan-jawatan itu diisi oleh pegawai khas (penerangan) menteri besar, Musoddak Ahmad, exco pertanian Datuk Ir Amiruddin Hamzah dan bekas setiausaha PAS Kedah, Senator Yusuf Husain.

Musoddak mengambil alih jawatan setiausaha PAS negeri daripada Senator Yusuf yang dilantik pengarah pilihan raya PAS Kedah manakala Ir Amiruddin dilantik bendahari menggantikan exco agama dan pelajaran Datuk Taulan Mat Rasul.

Azizan berkata jawatan ketua penerangan PAS Kedah yang sebelum ini disandang Ir Amiruddin diserahkan kepada setiausaha politik beliau, Mohamad Sanusi Md Nor manakala penolong setiausaha diisi wakil Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Kedah, Aizat Zakaria.

Leslie Chan · Pengulas Tertinggi
Baguih la tu mcm Datuk Mahfuz la ni dia Naib Presiden PAS, mana ada masa nak jaga negeri Kedah, bagi kat depa2 yg tak pegang jawatan diperingkat pusat jaga negeri.Baguih la tu.
Mohd Suhail Shukri
betoi2 bukan mcm umno semua jwatan depa nak
peringkat pusat ka negeri ka.
dah gugur yb mahfuz dgn ustaz taib azamuddin mesti umno kedah kata ada masalah..jneh kata umno ni lagu tu la :P

Abas Samat · Pengulas Tertinggi · Ikm jb
YB MAHFUZ DAN YB TAIB AZAMUDIN DAH PEGANG PAS PUSAT OK LAH TU....KALAU UMNO SEMUA NAK DI PULUN...SAMPAI JKKK PUN NAK KASI KAT SAUDARA MARA....KALAU BOLEH JUMPA TELUR DALAM SEMAK PUN ORANG2 UMNO NAK REBUT...



BBCC: Pemuda Umno puas hati penjelasan UDA
Salhan K Ahmad & Norain Saleh
Jun 20, 11
5:27pm

Pengerusi UDA Holdings Bhd Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata beliau kesal kerana didakwa terlibat dalam penyelewengan berhubung penganugerahan kontrak untuk membangunkan satu pusat komersil di tapak Penjara Pudu.

nur jazlan mohamed 071008 03Katanya, dakwaan yang dilemparkan ke atas beliau dan lembaga pengarah UDA Holdings itu dibuat secara melulu kerana tender berkenaan masih belum diputuskan.

Beliau berkata demikian ketika ditanya berhubung tuntutan yang disuarakan sekumpulan pemimpin Umno sebelum ini supaya UDA Holdings mendedahkan senarai kontraktor bumiputera yang mendapat tender berkenaan.

"SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) pun tak boleh siasat tuduhan yang dibuat secara melulu tanpa laporan.

"Keputusan terakhir akan dibuat oleh kementerian kewangan. Lembaga pengarah (UDA Holdings) hanya cadangkan nama (kontraktor) sahaja," katanya lagi dalam satu sidang media berkenaan.

Agenda baru

Tambahnya, tidak menjadi soal sekiranya kontraktor utama bagi projek berkenaan merupakan kontraktor bumiputera atau tidak.

"Agenda bumiputera pada hari ini bukanlah agenda lama, bukan berdasarkan pada pemberian (hand-out) tapi agenda kelangsungan (survival)," katanya lagi.

Apa yang penting, golongan subkontraktor dan pembekal bumiputera yang berkemampuan akan mendapat keuntungan daripada projek berkenaan, katanya lagi.

Beliau memberi contoh, projek berkenaan mungkin akan menelan kos sehingga RM3 bilion.

"Tapi kalau pecah sepuluh, akan dapat RM300 juta (untuk setiap subkontraktor)," katanya lagi di pejabat UDA Holdings, Kuala Lumpur.

Terdahulu, beliau memberikan taklimat kepada satu delegasi Pemuda Umno, diketuai ketua pergerakan berkenaan Khairy Jamaluddin, berhubung isu pembangunan tanah untuk projek Bukit Bintang Commercial Centre itu.

Komitmen UDA Holding

Khairy dalam sidang media sama berkata, pergerakan itu berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan UDA Holdings berhubung rancangan untuk menjaga agenda bumiputera dalam projek berkenaan.

Katanya lagi, Pemuda Umno turut berpuas hati dengan komitmen UDA bagi membantu agenda bumiputera "dalam kekangan aliran tunai" yang dihadapi syarikat berkenaan pada hari ini.

"Dari segi pembangunan kompleks peniaga dan dari segi perolehan mereka sendiri dan juga kontraktor yang diletakkan oleh mereka, sebahagian besar, hampir 90 peratus adalah kontraktor bumiputera.

"Saya harap mereka yang terus kritik UDA ini boleh berpijak atas bumi," kata Khairy lagi yang menambah Pemuda Umno akan terus memantau pemberian kontrak berkenaan.

kah kah kah...pemuda umno kata dorang puashati...lawak gila la dorang nie...ini negara dorang ingat mak bapak dorang punya ke? Jika begitu khidmat Polis n SPRM tidak diperlukan lagi...serahkan saje semuanye pada pemuda umno....semuanye pasti berehhhh..kah kah kah...

'Takkan makan karipap pun rahsia parti'
Jun 20, 11 3:02pm

Anggota jawatankuasa pusat PAS Khalid Samad menyelar pihak yang mendakwanya mendedahkan rahsia parti dengan menceritakan perjalanan mesyuarat yang membincangkan pelantikan pesuruhjaya PAS Selangor.

Katanya, beliau mengambil tindakan itu untuk menzahirkan proses dan sikap semasa bermesyuarat, termasuk keterbukaan pemimpin tertinggi PAS, supaya dicontohi semua peringkat.

orange book forum klscah 250111 khalid samad"Janganlah menganggap cara kepimpinan Islam adalah aladiktator atas alasan wala (kesetiaan) yang tidak dapat difahami maksud yang sebenar; atau di atas alasan 'sami'na wa ata'na' (kami dengar dan kami taat) yang sebenarnya bertujuan untuk menutup pintu perbincangan dan syura," katanya.

Secara sinis, Khalid (kiri) bertanya, sekiranya beliau bercerita tentang makanan dan minuman semasa mesyuarat pun dikira rahsia parti.

"Kalau saya menceritakan kepada seseorang, 'semasa mesyuarat tadi saya minum kopi bersama dua ketul karipap, adakah itu menjadi rahsia parti?" soalnya.

Pada 14 Jun lalu, Khalid mendedahkan cadangan menggugurkan exco kerajaan Selangor Datuk Dr Hasan Ali sebagai pesuruhjaya PAS Selangor dibuat oleh Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalan dan tiga naib presidennya sendiri.

pas muktamar voting 030611Menurutnya, mesyuarat pertama pada petang 12 Jun lalu hanya membincangkan cadangan kesemua pemimpin utamanya yang dibuat pada pagi hari yang sama.

Menulis dalam blognya semalam, Khalid menyuarakan kehairanannya dengan sikap sebegitu kerana pihak terbabit "membaca tetapi tidak dapat memahami".

"Seolah-olah pemikiran dan hati mereka telah diselubungi kegelapan atau kebencian sehinggakan tidak dapat melihat pengajaran yang terkandung disebalik tulisan saya itu.

"Bagaimanapun, majoriti yang membaca kisah yang dipaparkan, jelas dapat melihat bagaimana proses perbincangan dan syura yang diamalkan dalam PAS," katanya.

Khalid juga menjelaskan tulisannya sebelum ini menjelaskan perbincangan itu dibincang secara tertib dan terbuka dan tiada cantas mencantas dan suasana berpuak-puak.

Tiada ulasan: