Selasa, 7 Jun 2011

MANA BOLEH SAMA ISTERI DENGAN PELACUR...YG HALAL DENGAN YG HARAM...ADA KITA PERNAH JADI PELACUR ATAU PELANGGANNYA...AGAK2LAH KIASKAN....

3 bantahan asas Perbadanan Kampung Baru
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Jun: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali (gambar) berkata, ada tiga bantahan asas tentang Pindaan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru (PPKB) yang akan dibentang di Parlimen untuk bacaan kedua dan ketiga kali ini.

Katanya, kebanyakan bantahan yang dikemukakan pemilik dan pewaris telah diambil kira dan telah ditambahbaikkan melalui pindaan yang dibuat.

Jelasnya, tiga bantahan asas iaitu pemansuhan MAS dalam Seksyen 57 telah dipotong dalam pindaan itu, kekebalan PPKB dari segi perudangan dalam Seksyen 51 telah dipinda kepada tertakluk pada undang-undang sedia ada dan (principal of natural justice) nasihat Badan Penasihat telah diambil kira dan perkataan "tidak mengikat" telah dipotong.

Katanya, berikut beberapa perkara yang perlu perhatian dan pertimbangan dalam pindaan tersebut antaranya, Seksyen 15 (2)(h) yang berkaitan pengambilan tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah, telah dimansuhkan sepenuhnya.

“Makin kabur kaedah pelaksanaannya sebab bercanggah dengan apa yang dibentangkan oleh RNC di Dewan Rakyat dulu,” katanya.

Soalnya, kata beliau bagaimana mekanisma pengekalan hartanah.

“Adakah satu Badan Amanah akan dibentuk? Adakah MAS akan memainkan peranan sebagai 'penjaga' kepada hartanah?

“Jika ada pemilik yang hendak menjual hartanah mereka apa bentuk pampasan, jumlahnya dan apakah kerajaan akan ikut nilai semasa atau nilai kerajaan?

“Bagaimana kalau penduduk tidak berpuas hati, adakah boleh dicabar di mahkamah atau ada proses timbang tara (arbitartor)?” soalnya lagi.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana dengan proses pemindahan penduduk atau penempatan sementara jika tanah mereka diserahkan, yang masih kabur.

Lo’ Lo’ turut menyentuh mengenai mekanisme perlantikan ahli-ahli Badan Penasihat.

”Apakah peranan Wakil Rakyat, bolehkah dijadikan Ahli Perbadanan dalam maksud Seksyen 5(1) (h) itu atau setidak-tidaknya sebagai Ahli Badan Penasihat?

Katanya, kuasa masih mutlak kepada seorang manusia iaitu Menteri Wilayah.

Soalnya lagi, apakah kedudukan MAS yang tidak jadi dimansuhkan itu lebih tinggi dari Badan Penasihat atau selevel?

“Apakah MAS boleh overule mana-mana keputusan menteri yg tidak adil kepada penduduk Kampng Baru?

“Apakah keputusan MAS akan diberi keutamaan atau sama saja seperti Badan Penasihat, akan dikaji dan diteliti?

“Kita ke arah nak upgradekan MAS ni yang dah bersama sejak Kampng Baru ditubuhkan kerana menteri dan Kerajaan boleh bertukar ganti.

Baginya, perjumpaan yang bermula 3 Jun lepas, majlis penerangan itu adalah kosmetik kerana rang undang-undang sudah masuk ke Dewan Rakyat, melainkan rang undang-undang sedia ada ditarik semua sekali dan dibentangkan yang baru dengan pindaan kepada penduduk terlebih dahulu sebelum dibentang di Parlimen.

Menurtnya, mana mungkin sempat berbuat apa-apa pindaan terhadap rang undang-undang RUU persidangan parlimen mula 6 Jun.

Katanya, pindaan mesti melalui pejabat Peguam Negara sedangkan majlis penerangan beberapa hari sebelum sesi parlimen bermula.

“Saya tak fikir akan dibuat lagi pindaan meskipun pemilik dan pewaris membantah.

“Apakah kriteria Timbalan Pengerusi yang sebenar, selain dari mesti penduduk Kampung Baru.

“Kita bimbang jawatan ini diwujudkan semata-mata atas faktor politik Umno sahaja,” katanya.


Umno Perak bimbang gelombang PAS Ganti Umno

Harakahdaily

IPOH, 6 Jun: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menganggap program ‘PAS Ganti Umno’ menakutkan dan menggentarkan Umno Barisan Nasional negeri.

Sehubungan itu, setiausahanya, Salman Saleh merakamkan ucapan tahniah kepada penganjuran program besar PAS negeri yang bertemakan ‘PAS ganti Umno’ di dua lokasi yang terlibat iaitu Zon Utara di Padang Rengas pada 15 Mei yang lalu dan pada 29 Mei, Zon Selatan di Pasir Salak di dalam usaha mengumpulkan seluruh petugas parti bagi tujuan persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Katanya, program itu membina semangat dan kekuatan baru untuk PAS Perak bagi persediaan petugas jentera pilihanraya parti yang memastikan untuk menumbangkan Umno BN nanti.

“Kami amat yakin program ini memberikan tamparan hebat buat Umno BN Perak yang masih bergelut dengan krisis dalaman mereka.

“Keduanya bagi kami, Umno BN tidak akan duduk diam dengan hanya melihat kejayaan program ini oleh PAS Perak dan yakin akan ada usaha-usaha bagi memburukan keadaan tersebut," ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, jelas fitnah-fitnah dengan usaha menakutkan rakyat sedang bergerak sekarang dan tidak mustahil ianya digerakan oleh pihak-pihak tertentu yang bersekongkol dengan Umno BN.

Tambahnya, terlalu takut melihat gelombang yang dibina melalui program ‘PAS ganti Umno’ ini, Umno BN terdesak bagi menghalang kebangkitan rakyat Perak.


Subsidi: Najib mesti jawab pendedahan Ani Arope
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Jun: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak harus menjawab pendedahan yang dibuat oleh mantan Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB), Tan Sri Ani Arope (gambar) bahawa Unit Perancangan Ekonomi (EPU) bertanggungjawab terhadap skandal subsidi minyak yang menyebabkan rakyat Malaysia menanggung kos berjumlah RM131.3 bilion pada tahun 2010.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, Ani yang memilih untuk melepaskan jawatan beliau daripada menandatangani perjanjian berat sebelah, yang melihat penciptaan generasi pertama IPP, seperti YTL Power Services, Powertek dan Malakoff semasa pentadbiran Mahathir.

Katanya, EPU telah memaksa Tenaga untuk membeli kuasa daripada pengeluar bebas elektrik (independent power producer –IPP), yakni Genting Sanyen, sebanyak 14sen/kWh walaupun terdapat penawaran sebanyak 12sen/kWh; dan IPP mengenakan bayaran sebanyak 16 sen/kWh.

Tambahnya, Ani dalam pada itu, turut menggelar EPU sebagai ‘Economic Plundering Unit’ dengan menaikkan tarif elektrik sewenangnya, menyatakan bahawa agensi janakuasa tersebut telah memaksa syarikat janakuasa nasional untuk menandatangani perjanjian pembelian berat sebelah hampir 20 tahun yang lalu di mana Tenaga mesti membeli tenaga yang tidak diperlukan.

“Hal ini menyebabkan Malaysia mengalami margin simpanan elektrik yang tertinggi di dunia iaitu 52.6% pada tahun 2010,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, sehingga akhir tahun 2010, Petronas telah menjengkalkan subsidi gas asli terhadap sektor janakuasa dan sektor bukan janakuasa sebanyak RM131.3 bilion.

Beliau berkata, sekiranya harga gas asli tidak berubah (dalam sektor janakuasa pada RM10.70/MMBTU; sektor bukan janakuasa pada RM15.35/MMBTU), sejumlah RM27 billion terpaksa ditanggung pada 2011.

Tambahnya lagi, Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah dibenarkan untuk menaikkan 7% kenaikan kerana Tenaga perlu membayar lebih untuk harga gas asli yang naik sebanyak RM3 se MMBTU, di mana ianya akan mengurangkan kos subsidi kepada RM25.64 bilion daripada RM27.22 bilion.

“Jelas sekali, tiada justifikasi untuk Putrajaya menaikkan tarif elektrik sebanyak 7% apabila kajian semula syarat asal IPP adalah memadai daripada pemotongan nilai subsidi tersebut,” katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Katanya lagi, ‘Federation of Malaysian Manufacturers’ (FMM) telah menyatakan bahawa harga dalam sektor janakuasa Malaysia belum menjadi lebih kompetitif, walaupun bayaran untuk gas asli adalah lebih murah (RM13.70/mmBtu) berbanding Thailand (RM18.23), Singapura (RM43.32) dan Indonesia (RM21.04). Kos elektrik di Malaysia berikutan kenaikan kadar adalah menghampiri kadar di Thailand.

“Sekiranya kita membandingkan kadar tenaga elektrik di Thailand yang berkategori tenaga bervoltan rendah, sederhana dan tinggi, kadar tarif Malaysia antara kategori tersebut adalah lebih tinggi,” katanya.

Justeru, ujarnya Perdana Menteri harus menjawab kepada rakyat Malaysia kenapa rakyat harus ‘membayar’ bagi kesilapan atau perjanjian yang tidak seimbang oleh EPU yang bertentangan dengan kepentingan nasional kerana ia hanya menguntungkan beberapa IPP dengan mengorbankan kepentingan 27 juta rakyat Malaysia.


Muslimat PAS seiring Ulamak, Pemuda
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 6 Jun: Kepimpinan tertinggi Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) yang baru sepakat untuk memacu dewan itu ke arah kecemerlangan seiring dengan Dewan Ulamak dan Pemuda.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, ianya sekaligus merealisasikan hasrat perwakilan yang mahukan DMPP lebih bersifat nasional.

"Perwakilan ingin membuat perubahan ke arah memacu Dewan Muslimat yang lebih cemerlang dan saya lihat bagaimana kematangan muslimat dalam membahaskan usul-usul yang dikemukakan.

"Kita lihat bagaimana gagasan muslimat mengharapkan kepimpinan yang lebih mantap untuk menerajui Dewan Muslimat," kata beliau.

Beliau bagaimanapun menganggap pertukaran pucuk pimpinan itu hanyalah sebagai "giliran tugas antara adik-beradik" dan perlu mengutamakan agenda memperkasa DMPP.

"Dengan pertukaran ini saya anggap tidak ada kalah dan menang sebab saya menyayangi Ustazah Nuridah seperti sahabat dan kakak kandung saya sendiri dan tidak ada pertelingkahan hati di antara kami.

"Kami hanya bergilir melaksanakan tugas, ibarat pemandu kereta yang bergilir-gilir memandu. Kalah dan menang bukan menjadi keutamaan tapi yang penting kita nak membina Dewan Muslimat yang lebih baik," katanya.

Saling melengkapi

Sementara itu, timbalan ketua, Dr. Siti Mariah Mahmud mahu DMPP menjadi gagasan yang bukan hanya membuat perubahan di peringkat dalaman parti tetapi turut mendapat tempat di hati wanita di luar parti.

"Kita tampung menampung di antara satu sama lain kerana tak ada seorang pun yang lengkap dan sempurna.

"Apa yang penting Dewan Muslimat perlu diupayakan supaya menjadi dewan yang boleh kita banggakan, ada autonomi, berdikari dan boleh dihormati oleh wanita lain dan boleh membawa sesuatu yang baru ke dalam masyarakat," katanya yang juga Ahli Parlimen Kota Raja.

Ditanya mengenai persediaan DMPP untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13, beliau yakin DMPP mampu membuat persediaan yang lebih mantap jika jika ianya berlangsung agak lambat.

"Kalau PRU bulan Julai tak banyak benda yang kami boleh buat tapi kalau lambat sikit kami boleh buat persediaan yang lebih mantap," katanya.

Pasukan asal, cuma bertukar jawatan

Naib ketua Senator Mumtaz Md Nawi pula berkata, beliau tidak merasakan perbezaan ketara dengan perubahan dalam DMPP itu kerana ianya masih disertai individu lama, cuma bertukar jawatan.

Beliau yang mengekalkan jawatan itu juga menambah, mereka diberi amanah untuk meneruskan gagasan terdahulu yang semakin menunjukkan kejayaan.

"Pertukaran kepimpinan peringkat atas, ada apa-apa masalah cuma meneruskan lagi kepimpinan yang sedia ada kerana semua yang menang pun daripada ahli jawatankuasa dulu.

"Pasukan lama dan baru adalah gabung jalin yang mantap dan kita lihat daripada keputusan yang dibuat muslimat menggambarkan keseriusan mereka untuk pastikan gerak kerja yang sebelum ini bersifat diterjemahkan ke bentuk praktikal.

"Banyak gagasan yang telah dimulakan kepimpinan dahulu telah menampakkan kejayaan sedikit demi sedikit," katanya.

Ujarnya juga, ahli jawatankuasa yang dipilih juga merupakan individu yang cemerlang di peringkat negeri dalam pelbagai aspek.

"Mereka yang dipilih ini adalah orang yang sangat berpengalaman di negeri masing.

"Mereka telah terbukti dapat bercakap dan menyuarakan isu-isu dengan lantang.

"Jadi saya rasa ini satu barisan kepimpinan untuk menghadapi PRU 13," katanya.

12 AJK yang dipilih perwakilan pada muktamar DMPP kali ke-51 ialah Aiman Athirah Al-Jundi, Dr. Halimah Ali, Dr Asiah Ali, Aida@Nurul Huda Yusuf Rawa, Wan Ubaidah Omar, Kartini Ahmad, Mastura Mohamad, Normala Sudirman, Azizah Khatib Mat, Rosni Adam, Dr. Najihatussolehan Ahmad dan Siti Aisyah Ghazali.


'Layan macam pelacur'


2011/06/05

Dr Rohaya Mohamed
Dr Rohaya Mohamed
Isteri ‘dingin’ di ranjang punca lelaki cari kepuasan di luar

KUALA LUMPUR: Seorang isteri mesti patuh dan melayan suami seperti ‘pelacur kelas pertama’ bagi memastikan pasangan mereka tidak terjebak dalam pelbagai gejala tidak sihat, termasuk mencari hiburan di luar, keganasan rumah tangga dan pembuangan bayi.
Malah, kegagalan isteri melayan kehendak seks suami adalah antara punca utama kegagalan rumah tangga apabila pasangan mereka sebaliknya beralih kepada teman wanita, perempuan simpanan serta pelacur bagi mendapatkan kepuasan itu. Peringatan itu disuarakan Naib Presiden Kelab Isteri Taat yang baru ditubuhkan di negara ini, Dr Rohaya Mohamed.

“Tanggungjawab isteri bukan saja untuk memasak, mengemas rumah dan menjadi ibu malah turut membabitkan aspek seksual. Lelaki berkahwin dengan wanita yang menyamai atau jauh lebih bagus daripada pelacur (di ranjang), sudah pasti tidak akan curang.

“Nafsu lelaki jauh lebih besar daripada wanita dan tidak boleh diketepikan. Daripada membiarkan mereka bergelumang dengan dosa, seorang isteri itu harus melakukan apa saja bagi memenuhi keinginan nafsu suami.

“Justeru, tanggungjawab kami adalah untuk membantu isteri menjadi lebih taat kepada suami. Seorang isteri hanya perlu memenuhi empat syarat untuk masuk syurga – menunaikan solat wajib, berpuasa ketika Ramadan, melindungi maruah dirinya serta taatkan suami,” katanya selepas majlis pelancaran kelab berkenaan di Kelab Golf Perangsang Templer dekat sini, semalam.
Kelab Isteri Taat mempunyai 1,000 ahli di seluruh dunia termasuk 800 orang di negara ini. Ia ditubuhkan Global Ikhwan Sdn Bhd yang sebelum ini dikaitkan dengan kumpulan al-Arqam. Kelab pertama dilancarkan di Jordan pada 1 Mei lalu, cawangan Malaysia semalam dan diikuti kelab di Jakarta, Indonesia pada 19 Jun depan.

Organisasi syarikat itu juga merancang untuk menubuhkan cawangan kelab sama di Eropah termasuk London dan Rome pada masa depan.

Rohaya berkata, penubuhan kelab itu terbuka kepada semua golongan isteri tanpa mengira kaum dan agama serta menawarkan latihan dan khidmat nasihat termasuk pendidikan seks supaya golongan isteri dapat memberi perkhidmatan terbaik kepada suami masing-masing

Tiada ulasan: