Khamis, 16 Jun 2011

KESAN HANYA BELAJAR BATAL WUHDU....BATAL PUASA DLL TAPI TAK BELAJAR BATAL ISLAM DAN IMAN...BEKERJA UNTUK MANUSIA BUKAN UNTUK ALLAH...AKHIRAT JAWAB....

Bersih 2.0: Polis patut kerjasama, bukan tangkap
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Pakatan Rakyat amat kesal dengan tindakan pihak polis yang akan melakukan tangkapan awal atau tangkapan pencegahan terhadap penganjur Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, memandangkan ia jelas merupakan salahguna kuasa yang dilakukan oleh pihak polis di negara ini.

Tindakan seperti itu tidak sepatutnya dilakukan oleh pihak polis kerana tangkapan yang dilakukan itu bukan sekadar bercanggah dengan amalan demokrasi, tetapi juga melakukan tangkapan terhadap orang yang belum terbukti bersalah.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, Himpunan Bersih 2.0 diadakan atas tujuan yang murni bagi mendesak kerajaan melaksanakan pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini.

Menurut beliau, pihak polis perlu faham perkara itu dan sepatutnya memberikan kerjasama yang baik kepada pihak penganjur, bukannya dengan menangkap individu yang belum terbukti bersalah bagi menghalang perhimpunan itu.

Katanya, sekiranya tindakan itu dilakukan, rakyat pasti akan menjadi lebih marah kepada kerajaan dan ia dibimbangi akan mencetuskan suasana lebih buruk di tanah air.

"Himpunan itu akan diadakan atas tuntutan rakyat. Kita nak mendesak kerajaan melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil. Kenapa pula polis nak melakukan tangkapan awal? Itu salah dari segi undang-undang," katanya ketika ditemui di lobi bangunan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar, seperti yang dilaporkan media tempatan hari ini.

Dalam laporan itu, Khalid berkata, pihak polis akan melakukan tangkapan awal terhadap pemimpin penganjur Himpunan Bersih 2.0 yang dijadualkan diadakan 9 Julai ini sebagai tangkapan pencegahan.

Menurut Mahfuz, tindakan tersebut jika dilakukan pasti akan turut membangkitkan kemarahan rakyat terhadap pihak polis, sedangkan pihak pembangkang atau Pakatan Rakyat tidak pernah berhasrat untuk bermusuhan dengan pihak polis.

Sementara Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Datuk Johari Abdul ketika ditemui berkata, tindakan tersebut tidak sepatutnya dilakukan oleh pihak polis kerana Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan oleh Gabungan Pilihanraya Adil dan Bersih itu adalah himpunan aman.

"Tujuan himpunan itu diadakan adalah untuk mendesak SPR mengadakan pilihanraya yang bersih dan adil di negara ini dan ia amat perlu didengar oleh SPR dan kerajaan.

"Kalau polis nak lakukan tangkapan awal, siapa yang nak ditangkap? Berapa orang yang nak ditangkap? Apa kesalahan mereka? Mana boleh polis tangkap begitu saja tanpa terbukti orang itu bersalah," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani berharap agar tindakan itu tidak akan dilakukan, tetapi menyarankan pihak polis mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan pihak penganjur bagi memberikan kerjasama agar himpunan tersebut dapat diadakan dengan sempurna.

Manakala Ahli Parlimen Jelutong dari DAP, Jeff Ooi pula berkata, apa pun alasan yang digunakan oleh pihak polis bagi mengadakan tangkapan itu sama ada tangkapan awal atau tangkapan pencegahan, kedua-duanya adalah kesilapan besar jika dilakukan oleh pihak polis.

Menurut beliau, tindakan tersebut jika dilakukan jelas bersalahan dengan amalan demokrasi dan lebih menyerlahkan lagi amalan pemerintahan kuku besi di negara ini oleh kerajaan BN.

"Polis perlu peka perkara itu bukannya melakukan tangkapan awal atau tangkapan pencegahan. Himpunan itu diadakan lanjutan himpunan pertama yang diadakan pada tahun 2007 lalu.

"Menerusi Himpunan Bersih 1.0 tahun 2007 lalu, Bersih menuntut SPR dan kerajaan melaksanakan 4 perkara.

"Antara perkara yang dituntut dilaksanakan oleh SPR adalah penggunaan dakwat dalam pilihanrya, bersihkan daftar pilihanraya dan mansuhkan undi pos.

"Sehingga kini SPR masih tidak melayan tuntutan Bersih itu. Jadi jika himpunan Bersih 2.0 hendak diadakan, kenapa polis pula yang hendak menghalangnya?" tanyanya hairan.


PUM gesa dakwa pelukis kartun hina Islam
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) memandang serius penyiaran kartun di dalam Utusan Malaysia disiarkan pada yang secara jelas menghina ulama dan Islam.

“Perkara ini tidak harus dibiarkan,” ujar Yang Dipertua PUM, Datuk Sheikh Abdul Halim Abd Kadir dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, PUM meminta supaya para Mufti juga turut menegur Utusan yang menyiarkan kartun yang menghina hukum hakam agama.

Beliau berkata, sepatutnya akhbar menjadi alat perpaduan dan menimbulkan kesedaran, bukan menambah pergeseran dan perpecahan umat.

PUM juga, katanya meminta supaya Majlis Fatwa Kebangsaan membuat pendirian berhubung dengan perkara itu.

Tambahnya, kartun seperti itu dilihat cuba memperlekehkan pandangan alim ulama dan memberikan tanggapan negatif kepada Islam.

“Perkara sebegini sepatutnya mereka mendapatkan pandangan cerdik pandai dalam bidang agama sebelum mengeluarkan sesuatu bahan.

“Kita syorkan supaya pelukis dan penerbit kartun ini didakwa atas penghinaan ke atas Islam,” katanya lagi.

Beliau menambah, PUM juga menyarankan agar pihak kerajaan mengadakan lebih banyak konvensyen nasional bagi menyelesaikan isu-isu dalam kalangan umat Islam sekarang yang kebanyakkan masyarakat Islam sekarang dilihat kurang berpengetahuan agama.


NGO desak laksana segera Akta Gaji Minima
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Sekumpulan masyarakat terdiri daripada Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit), badan-badan bukan kerajaan dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini mendesak kerajaan menggubal Akta Gaji Minima RM1,500 dan menolak Akta Majlis Konsultasi Gaji Kebangsaan.

Kumpulan ini mendakwa penubuhan Akta Majlis Konsultasi Gaji Kebangsaan ini adalah satu langkah melengah-lengahkan pelaksanaan gaji minima yang sudah lama dituntut golongan pekerja yang berpendapatan rendah.

Bendahari Kehormat PSM, A Sivarajan mempersoal tindakan kerajaan menubuhkan satu lagi majlis gaji sedangkan Akta Majlis Penetapan Gaji 1947 terbukti tidak efektif.

Ia hanya melaksanakan gaji minima bagi sempat sektor iaitu pembantu-pembantu kedai, pekerja perhidangan dan hotel, pekerja-pekerja panggung wayang gambar dan pekerja pemunggahan dan pengendalian kargo.

Menurutnya, tahun lepas Majlis Gaji 1947 telah menyarankan gaji minima untuk pengawal keselamatan dan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S Subramaniam mengumumkan gaji minima akan dilaksanakan untuk pengawal keselamatan mulai Julai 2010.

Namun cadangan tersebut ditunda akibat tetangan daripada pihak majikan dan kemudiannya mengumumkan bahawa pelaksanaan gaji minima kepada pengawal keselamatan akan berkuatkuasa mulai tarikh 15 Februari 2011.

Namun sehingga ke hari ini ramai majikan yang masih tidak melaksanakan sarahan Majlis Gaji 1947.

"Jelas di sini, penubuhan majlis tidak dapat menyelesaikan masalah gaji minima. Majlis Gaji juga tidak mempunyai taring atau kuasa untuk memaksa majikan mengikut arahan Majlis serta tida dapat mengambil tindakan ke atas pihak majikan yang degil dan engga membayar gaji minima," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sehubungan itu, mereka mengingatkan kerajaan agar tidak menggunakan Akta Majlis Konsultasi Gaji Minima sebagai satu "eyewash" atau gula-gula untuk kempen pilihan raya.

Mereka juga tidak mahu kerajaan terus bersekongkol dengan pihak majikan dengan melengah-lengahkan pengimplementasian Akta Gaji Minima di Malaysia serta mengurangkan jurang pendapatan rakyat Malaysia yang semakin meningkat.

Sivarajan turut menyerahkan memorandum kepada wakil Perdana Menteri Malaysia, Ketua Pembangkang Malaysia, dan Menteri Sumber Manusia menuntut Akta Gaji Minima RM1,500 sebulan selari dengan usaha kerajaan mencapai hasrat status negara berpendapatan tinggi melalui Model Ekonomi Baru (NEM).

Sebelum itu, sejumlah 50 orang terdiri daripada NGO-NGO termasuk PSM berkumpul di hadapan Parlimen menyatakan desakan terhadap perlaksanaan Akta Gaji Minima RM1,500.

Namun setelah berunding dengan pihak keselamatan, hanya sepuluh orang wakil daripada kumpulan tersebut dibenarkan masuk ke bangunan parlimen ditemani Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.


Facebook "Curi-curi Wang Malaysia" bantah pembaziran RM1.8 juta
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Ekoran pendedahan bahawa Kementerian Pelancongan membelanjakan RM1.8 juta untuk mengendalikan laman peminat Facebooknya, satu lagi akaun laman peminat Facebook atas nama "Curi-curi wang Malaysia" diwujudkan.

Menurut maklumat yang terpapar di laman peminat itu, ianya diwujudkan bertujuan membolehkan rakyat Malaysia menyuarakan bantahan terhadap Kementerian Pelancongan Malaysia yang membelanjakan RM1,758,432 untuk membuka dan menjaga laman peminat kementerian itu.

"Facebook adalah percuma. Jangan curi duit kami dengan cara bodoh ini dan cuba buat kami seperti orang jahil.

"Beri balik duit kami!", tulis pengendali laman itu.

Setakat berita ini ditulis, laman peminat Curi-curi Wang Malaysia ini sudah mendapat 19,044 peminat.

Jumlah itu dijangka akan terus meningkat apabila pautan ke laman peminat itu turut dipromosikan beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat melalui Facebook dan Twitter mereka.

Dalam beberapa respon kepada peminatnya, pengendali laman peminat ini yang diwujudkan secara percuma, menjelaskan mahu bersaing dengan laman peminat kementerian pelancongan.

Mereka juga mahu membuktikan mereka boleh mendapat jumlah peminat lebih tinggi dari laman kementerian itu tanpa sebarang kos.

"Ubah Sekarang untuk Selamatkan Malaysia! Kita selamat, kita jimat", seru laman itu.

Sementara itu, laman peminat 'Tourism Malaysia- Cuti-cuti Malaysia' setakat berita ini ditulis juga mendapat 26,082 peminat.

Persidangan Dewan Rakyat semalam 'dikejutkan' dengan penjelasan Timbalan Menteri Pelancongan, James Dawos Mamit bahawa kementeriannya memperuntukkan RM1.8 juta mewujudkan laman peminat Facebook kementerian itu.

Projek itu diberikan kepada agensi pengiklanan yang dilantik, Impact creations sdn Bhd bermula 2011 sehingga 2013.

Anthony Loke (DAP-Rasah) bagaimanapun mempersoal kenapa begitu besar jumlah wang 'dibazirkan' untuk Facebook itu yang sebenarnya hanya boleh dibuat secara percuma.

Pandangan bahawa jumlah itu sebagai 'pembaziran' juga turut dipersetujui Khairy Jamaludin (BN Rembau).


Lagi kecam Utusan hina syariat Islam
Aslani

KOTA BHARU, 15 Jun: Ketika pemimpin Umno masih ‘trauma’ pendekatan baru diperkenal PAS, Negara Berkebajikan, tiba-tiba Utusan Malaysia menyiarkan kartun disifatkan menghina syariah Islam.

Lakaran kartun tersebut jelas sekali memperlekehkan sistem keadilan dan mempersenda-sendakan syariat Islam.

Ekoran itu Pemuda PAS Kelantan turut tampil mengecam keras lakaran kartun disiarkan akhbar Umno terbabit hari ini.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Negeri, Ahmad Fadhli Shaari berkata, jelas sekali mesej yang cuba disampaikan Utusan betapa zalim dan primitifnya Islam yang menggariskan syarat empat saksi dalam penghakiman kes zina, liwat dan rogol.

Lakaran kartun yang disiarkan Utusan cuba menggambarkan seorang wanita yang mendakwa dirogol dan membuktikan dengan rakaman handphone ditolak tok penghulu kerana tiada empat saksi.

Manakala ketika wanita sama mengadu kepada polis, bukti rakaman rogol menggunakan telefon bimbit diterima.

Sindiran yang menghina itu dipercayai sengaja dicipta selepas PAS menolak ciptaan terbaru pemimpin Umno dengan video seks didakwa mereka membabitkan pemimpin Pakatan Rakyat.

Sedangkan firman Allah SWT dalam Surah an-Nur, ayat 4 bermaksud “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawa empat saksi, maka sebatlah mereka 80 kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.”

Bagaimanapun Ahmad Fadhli berkata, jika saksi tidak dapat dibawa, video atau apa jua bukti lain yang disebut sebagai qarinah boleh diterima, namun perlulah dibuat secara tertutup tanpa sebarang hebahan kepada awam.

Dalam perkembangan lain katanya, menteri yang menjaga agama pula membuktikan tiada kes murtad di Kelantan sejak 10 tahun lalu.

“Ini menggambarkan pentadbiran berteras Islam di negeri ini berjaya mengekang gejala tersebut, sedangkan mahkamah syariah di negeri lain menerima 863 kes murtad dalam tempoh tersebut,” ujarnya.

Kelantan satu-satunya negeri yang tidak mempunyai pemohonan murtad sepanjang 10 tahun lalu.

Sehubungan itu katanya, Pemuda PAS merakam setinggi-tinggi tahniah kepada kerajaan negeri dan seluruh umat Islam di atas kejayaan mengekang gejala muryad yang sedang melanda negara sekarang.

“Ini ada hubung kaitnya dengan kejayaan dasar Membangun Bersama Islam yang diperkenalkan kerajaan negeri semenjak 1990,” katanya.

Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mendedahkan statistik perrmohonan murtad di seluruh negara daripada tahun 2000 hingga 2010.

Dalam tempoh tersebut sebanyak 863 permohonan direkodkan di Sabah dengan 238 kes, Negeri Sembilan (172 kes) dan Selangor (99 kes).


Undian tajuk Usaha Halang Himpunan Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Undian bagi tajuk "BEBASKAN PUTRAJAYA" baru sahaja berakhir.

Keputusan undian bersetuju bagi tajuk "KABINET PILIHANRAYA" jatuh kepada 81.25% berbanding 81.64 % bagi tajuk KABINET PILIHANRAYA pada edisi sebelum ini.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian semasa dan yang telah dilakukan sebelum ini, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Pembaca ePAPER harakah (harakah digital) edisi terbaru dengan tajuk utama "USAHA HALANG HIMPUNAN BERSIH 9 JULAI CETUS PROVOKASI" boleh dapatkan di alamat, http://epaper.harakah.net.my mulai hari ini.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sekali sahaja sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Sehubungan dengan itu, sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah terhadap tajuk mukadepan harakah tersebut mulai hari ini.

Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.


Kecam Bersih 2.0: Speaker tolak usul Zahrain
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Hasrat Ahli Parlimen Bebas Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim yang mahu Dewan Rakyat mengecam tindakan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) untuk mengadakan perhimpunan 9 Julai ini, tidak kesampaian.

Ianya ekoran usul yang dikemukakan oleh beliau itu ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (gambar) mengambil ketetapan menolak usul yang dibawanya itu mengikut Peraturan Mesyuarat 18(1) itu selepas berpuas hati bahawa usul itu tidak perlu disegerakan.

"Kementerian Dalam Negeri melalui Polis Diraja Malaysia telah mengambil langkah perlu sebagai persediaan untuk menangani perhimpunan BERSIH itu dan akan sentiasa memantau aktiviti-aktiviti yang dijalankan agar dapat dibanteras dan dipastikan tidak berlaku perkara yang tidak diingini yang boleh mengancam keselamatan negara dan ketenteraman awam sentiasa terpelihara," katanya.

Terdahulu selepas sesi soal jawab selesai, Zahrain mengemukakan usul meminta dewan mengambil ketetapan untuk mengecam sekeras-kerasnya segala tindakan Bersih.

Ianya termasuk gerakan 'menghasut' rakyat agar merusuh di jalanan sepertimana yang berlaku di beberapa negara Timur Tengah, termasuk Tunisia dan Mesir.

Beliau juga mahu persidangan mendesak Bersih supaya membatalkan cadangan mengadakan demonstrasi baik di Kuala Lumpur, mahupun di mana-mana negeri demi keselamatan rakyat dan negara.

Bersih yang turut disokong parti-parti politik Pakatan Rakyat serta NGO lain bercadang menghimpunkan lebih 500 ribu rakyat berarak dari beberapa lokasi di ibu negara menuju ke Istana Negara bagi menuntut reformasi pilihan raya.

Jika berjaya, ianya merupakan kali kedua diadakan selepas himpunan Bersih pertama pada 10 November 2007.

Sejak hasrat mengadakan himpunan itu dihebahkan, ianya kini mengundang reaksi penentangan oleh beberapa pihak termasuk kumpulan pendesak Melayu, Perkasa.

Presidennya, Ibrahim Ali kelmarin menegaskan mereka juga akan mengerahkan ahlinya berhimpun pada hari sama bagi menghalang peserta himpunan Bersih.

Selain itu, dalam perkembangan terbaru pihak polis juga telah mengeluarkan amaran untuk membuat tangkapan awal sebagai langkah pencegahan.


Pemuda PAS kutuk Utusan hina hukum Allah
Ahmad Danial

MELAKA, 15 Jun: Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka mengutuk Utusan Malaysia kerana dengan terang-terang menghina dan mempersenda hukum Islam.

Ruangan kartun yang disiarkan oleh akhbar itu hari ini jelas cuba mempermain-mainkan hukum Islam iaitu hukum tentang persaksian kes zina.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka, Aizat Baharuddin berkata, tindakan akhbar tersebut jelas cuba mempermain-mainkan hukum Islam yang datangnya daripada Allah.

"Dalam hukum Islam jelas dinyatakan bahawa apabila seseorang Islam di tuduh melakukan zina orang yang menuduh perlu dibawakan 4 orang saksi yang tidak fasiq,” katanya.

Namun, katanya dialog kartun yang cuba digambarkan oleh pelukis langsung tidak sensitif pada hukum Islam bahkan mempersendakan hukum Islam.

Tambahnya, ia menggambarkan seolah-olah hukum membawa 4 orang saksi itu tidak boleh diguna pakai tetapi video dan gambar boleh dijadikan sebagai bukti.

Katanya lagi, kartun tersebut juga menggambarkan bahawa golongan agamawan begitu jahil dan tidak serius berbanding pihak polis.

Aizat berkata tidak hairanlah apabila khutbah Jumaat di Selangor mengenai tentang qazaf dan fitnah, pemuda Umno pula buat laporan, kononnya agama politikkan.

“Mereka sebenarnya mahu membiarkan orang menjadi jahil dan buta agama seperti mereka.

"Inilah akibatnya apabila akhbar menjadi alat Umno. Campur tangan Umno akan merosakkan semua, paling menyedihkan apabila agama sendiri dipersenda,” katanya.

Tegasnya, Utusan Malaysia perlu meminta maaf kepada umat Islam kerana sesungguhnya penghinaan seumpama itu hanya akan merugikan umat Islam.

“Janganlah orang Islam sendiri yang menghina hukum yang Allah tetapkan disebabkan kejahilan sendiri," katanya.


Wang kutu harus jika tiada penyelewengan
Afiq Hizami pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 15 Jun: Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) berkata, wang kutu adalah harus jika tiada penyelewengan.

Ahli Parlimen Parit Buntar itu menyatakan demikian sewaktu membahas pindaan Rang Undang-undang Larangan Kumpulan Wang Kutu 2011 di Dewan Rakyat, semalam.

Katanya, isu wang kutu tersebut bukan soal ibadat tetapi soal yang melibatkan muamalat harian manusia serta keperluan sebagainya dan selagi tidak ada unsur penyelewengan, maka ia adalah harus.

Justeru, jelasnya keadaan itu perlu dilihat dari dua bentuk iaitu akta yang diperuntukkan dari sudut agama Islam dalam perkara yang menyebabkan ia dianggap haram.

"Kerana dalam keadaan selain daripada ibadat menyatakan bahawa perkara asal itu seharusnya dalam perkara itu semuanya adalah harus kecuali ianya diharamkan oleh Allah.

"Dalam kes skim kutu ini, kita melihat golongan-golongan seperti surirumah, pelajar sekolah, guru dan orang kampung terlibat dalam permainan kutu ini.

"Ini perlu kita lihat dalam sudut lain yang mana mungkin ada masalah kelompangan atau bebanan yang ditanggung oleh mereka yang terlibat dalam hal ini cuba mencari jalan keluar dengan cara tersebut," jelas beliau ketika membahaskan usul yang dibawa oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

"Ianya adalah sesuatu yang tidak dilarang dalam agama tetapi kita bebankan rakyat dengan pelaksanaan ini," katanya mengakhiri ucapan.


Tiada ulasan: