Ahad, 12 Jun 2011

TIP2 BOLEH BERI...BAGAIMANA JIKA TIP YANG DIBERI ITU SUSAH NAK LAKSANAKAN SEBAB DAH JADI DARAH DAGING...KERANA AKHIRAT BUKAN MATLAMAT HIDUP...

Piala FA: Presiden PAS ucap tahniah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Jun: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengucapkan tahniah kepada pasukan bolasepak Terengganu yang telah berjaya menjuarai Piala FA 2011.

“Juga syabas kepada pasukan Kelantan yang menunjukkan permainan yang konsisten sehingga saat-saat terakhir perlawanan,” ujarnya di laman Facebook.

Beliau yang juga ahli parlimen Marang sekali lagi mengingatkan kepada penyokong kedua-dua pasukan yang berada di Stadium Nasional Bukit Jalil agar berhati-hati di jalan raya dan selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Musyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut mengucapkan tahniah kepada pasukan Terengganu yang telah menjuarai Piala FA pada malam ini.

"Kepada pasukan Kelantan, saya bangga," ujarnya melalui laman Facebook.

Terengganu muncul juara Piala FA 2011 setelah berjaya menewaskan Kelantan 2-1 pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil sebentar tadi.

Ahmad Nordin Alias menjaringkan gol kemenangan Terengganu pada minit ke-109 selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 pada tamat permainan penuh.

Kelantan menjaringkan gol terlebih dahulu menerusi Mohd Nurul Azwan Roya pada minit ke-79 sebelum rakan sepasukan, Mohd Daudsu Jamaluddin menjaringkan gol sendiri melalui tandukan pada masa kecederaan bagi membolehkan Terengganu menyamakan kedudukan.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V turut menyaksikan perlawanan akhir itu.

Turut sama ialah Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.


AK sedia membina rekod baru untuk Turki
Zulkifli Sulong

ISTANBUL, 12 Jun: Hari ini, 50 juta rakyat Turki yang layak mengundi akan membuang undi mereka dengan Parti Keadilan dan Kesejahteraan (AKP) yang memerintah bersedia untuk menang kali ketiga berturut-turut.

Ini bermakna mereka bersedia untuk mencatatkan sejarah bersama dengan parti pimpinan Sulaiman Menderes yang pernah mencatat rekod yang sama dalam sejarah demokrasi Turki.

Sulaiman adalah satu-satunya pemimpin yang memimpin parti politik yang pernah memenangi pilihan raya Turki tiga kali berturut-turut dan kini AKP sedia untuk menyamai rekodnya itu.

(Kiri: Penulis bergambar di depan bangunan gudang yang menempatkan pusat operasi AKP Istanbul untuk pilihan raya umum ini.)

Namun AKP mahu memecahkan rekod itu dengan mencatatkan pencapaian yang lebih baik iaitu dengan peningkatan undi walaupun selepas tiga kali menang berbanding dengan parti pimpinan Sulaiman yang turun pencapaiannya dalam pilihan raya ketiga.

Orang ramai yang ditemui yakin, AK akan membuat pencapaian yang lebih baik kali ini berbanding 47 peratus undi popular dalam pilihanraya 2007 lalu. Pandangan ini bukan sahaja dikongsi oleh penyokong AKP bahkan juga dari parti lawannya iaitu Saadet pimpinan Rejjab Kuttan.

"Saya fikir mereka akan dapat sekitar 48 - 52 peratus kali ini berdasarkan sokongan ramai yang mereka terima," kata Hassan, seorang peniaga makanan manisan Turki di Grand Bazaar yang merupakan penyokong kuat Saadet.

Bagaimanapun beliau berharap kali ini Saadet akan turut bersama dalam kerajaan Turki untuk membantu melaksanakan dasar-dasar negara bagi kepentingan Islam di Turki.

Saadet umpama PAS manakala AKp umpama PKR di Malaysia. Pemimpin AKP, Raccip Toyyib Erdogan adalah Ketua Pemuda parti Refah pimpinan Almarhum Necmetin Erbakan, ketika Erbakan pernah menjadi pemimpin Turki satu masa dulu.

Parti yang dipimpin Erbakan sentiasa sahaja berdepan dengan pemansuhan oleh mahkamah perlembahaan Turki atau pihak tentera apabila mereka dilihat mahu melaksanakan Islam.

Selepas Refah diharamkan, Erdogan memilih jalan sendiri dan membentuk AK pada tahun 2001 sebelum menyertai pilihan raya Turki 16 bulan selepas itu dan menang 34 peratus undi popular pada tahun 2002.

Pada ketika itu, Erdorgan tidak dapat menyertai pilihan raya itu ekoran sekatan undang-undang selepas dipenjarakan enam bulan kerana membaca satu syair yang dikira bercita-cita mahu melaksanakan syariah di Turki.

Abdullah Gul telah dipilih menjadi Perdana Menteri AKP yang pertama. Selepas sekatan undang-undang selesai, Erdorgan menyertai satu pilihan raya kecil melalui perletakan jawatan salah seorang anggota parlimennya dan menang.

Erdorgan dilantik menjadi Perdana Menteri dan Abdullah Gul tidak beberapa lama selepas itu dipilih menjadi Presiden Turki sehingga kini.

Mulai 2002, AKP membentuk kerajaan sehingga kini, Dalam pilihan raya umum 2007, undi mereka meningkat keppada 47 peratus dan membentuk kerajaan tanpa perlu bekerjasama dengan lain-lain parti.

Berdasarkan pengalaman Refah dan Erbakan, AKP mengambil pendekatan lebih terbuka dan inklusif dimana partinya tidak menampakkan untuk Islam semata-mata bahkan untuk semua pihak.

Hasilnya AKP umpama PKR di Malaysia. Ahlinya terbuka kepada semua pihak yang bercita-cita untuk mengubah Turki kepada negara yang lebih baik.

Semalam, kami menyertai satu majlis kempen AKP di Istanbul. Majlis bermula dengan berjalan (Walk about) melalui kawasan-kawasan perumahan dengan didahului oleh van yang balut khasnya dengan banner kempen disamping menyiarkan lagu AK.

Perarakan yang bermula dengan petugas sukarelawan dan pemimpin AKP berkembang dari satu lorong ke satu lorong apabila ia turut disertai oleh penduduk tempatan.

Pendekatan inklusif AKP bukan sahaja menarik perhatian rakyatnya bahkan para pemimpin politik negara Balkan dan persekitarannya. Mereka turut sama menyertai perarakan ini dan bangga dikaitkan dengan Erdogan.

(Gambar: Peristiwa Perdana Menteri Erdogan menyalahkan Perdana Menteri Israel, Simon Peres dalam Forum Ekonomi Dunia menjadi gambar utama kempen AKP dalam pilihan raya ini dan diletakkan di mana-mana termasuk di ibu pejabat operasinya.)

"Di Malaysia, ada yang kaitkan saya dengan kumpulan Erdorgan dalam PAS...nampaknya, saya juga berbangga dengan jolokan itu dengan apa yang dibuat Erdogan untuk rakyat Turki," kata Dr Siti Mariah Mahmud, anggota Parlimen PAS dari Kota Raja yang mengetuai rombongan PAS memerhati perjalanan pilihan raya ini.

Seorang ahli politik dari Kosovo yang turut serta dalam perarakan itu berkata, beliau berbangga dengan apa yang dibuat oleh AKP untuk Turki.

"Saya yakin AKP akan membuat percapaian yang lebih baik kali ini berdasarkan apa yang beliau buat untuk rakyat Turki," kata beliau ketika bersama-sama menyertai perarakan itu.

Sebagaimana budaya kaum Cina dan India di Malaysia, program di Istanbul bermula jam 5 petang lagi. Ketika Azan Maghrib bergema dari corong masjid berdekatan, mereka menghentikan sekejap muzik yang bergema yang dibuat di sebuah pentas yang terletak di sebuah taman rekreasi itu. (Umpama panggung Aniversari di Lake Garden, Kuala Lumpur).

Selepas azan berhenti, muzik disambung kembali dan 15 minit selepas itu majlis bermula dengan persembahan tarian tradisi Turki.

Selepas itu, majlis ucapan bermula dari pemimpin tempatan dan calon-calon yang bertanding. Turut dijemput naik ke pentas dan memberikan ucapan adalah Setiausaha Agung PKR, Saifudin Nasution Ismail.

Ketika itu, orang ramai sudah memenuhi tempat duduk mini stadium itu. Selepas majlis selesai, penonton dihiburkan dengan nyanyian dari penyanyi popular Turki yang mendapat tepukan gemuruh dari orang ramai.

"Cara AK memang mendapat sokongan ramai dan saya yakin mereka akan menang besar lagi kali ini," kata Hassan penyokong Saadet itu.

Selain pendekatannya yang mendapat sokongan ramai, AK mempunyai tiga tunggak besar yang menjadi pillar kepada sokongan ke atasnya, kata Dr Umar Faruk, seorang pemimpin muda AK yang menjadi penyelaras kepada tetamu dari luar Turki.

"Pertama kami mempunyai pemimpin yang berkarismatik iaitu Erdorgan," kata Umar.

Kepimpinan Erdorgan terserlah ketika beliau menjadi Datuk Bandar (Mayor) Istanbul. Ketika Istanbul mempunyai pelbagai masalah kronik. Dari jalan raya yang sentiasa sesak tanpa peraturan dan susunan yang baik hinggalah kepada masalah air yang meruncing.

Erdorgan berjaya menyelesaikan kedua-dua masalah ini dengan baik dan kini Istanbul menjadi pusat kewangan utama yang menarik pelbagai pihak.

"Yang kedua organisasi AK yang mantap menjadikannyaa sebuah parti yang menarik untuk semua pihak. Di Istanbul misalnya mempunyai 39 daerah dan 1000 bandar kecil. Di semua bandar ini kami ada cawangan dan sasaran kami, sembilan orang di setiap pusat pengundian yang berjumlah 31,000 itu," cerita Omar.

Faktor ketiga adalah pencapaian kerajaan Turki selama 10 tahun di bawah AK.

"Aktiviti dan polisi yang dibuat kerajaan Turki sepanjang tempoh itu menjadi bahan kempen kami kini," kata Omar yang sangat bangga dengan pencapaian partinya.

Untuk itu, sepanjang kempen ini, AK menyediakan satu banner khasnya untuk menceritakan kejayaan kerajaannya atau succes story yang memapar perbezaan antara kerajaan Turki di bawah AK dan sebelum ini.

Di pejabat AK Istanbul, ia dijadikan satu banner besar yang dipaparkan dipintu masuk ke pajabatnya. Semua tetamu dan petugas akan melihat banner itu.

Yang menarik dari segala-galanya adalah konsep atau pendekatan kerja pilihan raya AK bermula sehari selepas pengundian tamat,

"Kerja pilihan raya kami akan datang bermula Isnin ini selepas pengundian tamat petang esok (Ahad)," kata Omar.

Kerja utama mereka sepanjang masa adalah mendaftar seramai mungkin ahli. Untuk mengelakkan sebarang halangan untuk menjadi ahli, tidak ada sebarang yuran dikenakan kepada mana-mana pihak untuk menjadi ahli parti itu.

Kerja mendaftar keahlian ini antara aktiviti utama hatta sepanjang kempen pilihan raya umum yang sedang berjalan sekarang. Tujuannya adalah untuk memastikan ramai yang merasa AK adalah parti mereka.

Hasilnya, AK mempunyai 5 juta ahli di seluruh negara. Dengan 50 juta pengundi Turki bermakna, 10 peratus dari mereka adalah ahli AK.

Parti pembangkang terbesar sekarang adalah CHP (Parti Demokratik Rakyat) yang hanya mempunyai 750,000 ahli.

Dengan latar belakang inilah parti AK pimpinan Erdorgan menyertai pilihan raya kali ini dan mereka sangat yakin akan kekal sebagai pemerintah di samping berusaha memecahkan rekod Sulaiman Damires.


'Pakatan ada buku jingga, Umno ada seks, seks, seks...'
Susan Loone
Jun 12, 11
3:04pm

Jika terdapat sebarang spekulasi bahawa sokongan terhadap Pakatan Rakyat telah merosot di Kedah, maka lain pula suasananya di majlis makan malam mengutip derma di Alor Setar malam tadi.

Dewan Dewan Bandaraya penuh sesak sehingga memaksa dua meja yang diperuntukkan untuk para wartawan, dialih ke hujung dewan, menyebabkan sukar untuk mendengar dengan jelas ucapan yang disampaikan.

NONEKira-kira 1,000 hadirin menunggu ucapan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (kiri), yang bergegas dari Tanjung Tokong, Pulau Pinang ke Alor Setar, sebelum bertolak pula ke Kangar, Perlis selepas jam 10 malam.

Ketua umum PKR itu disambut dengan tepukan gemuruh para hadirin daripada pelbagai kaum, sebaik sahaja beliau tiba pada kira-kira 9pm - lewat satu jam dari jadual.

Anwar diiringi pemimpin PKR seperti naib presiden, Datuk Chua Jui Meng; timbalan ketua PKR Perak dan ahli parlimen Gopeng, Lee Boon Chye serta Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, yang juga pengerusi PKR negeri itu, Datuk Mansor Othman.

Turut hadir dan berucap di majlis tersebut ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Apabila tiba giliran Anwar berucap, pada hadirin, kebanyakannya pertengahan umur dan berusia - separuh daripadanya dari masyarakat Cina - khusyuk mendengar komen dan cerita lucu dari ketua pembangkang itu yang membuat dewan itu gamat dengan gelak ketawa dan tepukan gemuruh.

Mugabe, Bashir lawat Malaysia
Jun 12, 11 2:43pm

Presiden Zimbabwe Robert Mugabe dan Presiden Sudan Omar al-Bashir - yang dikehendaki Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) - akan melawat Malaysia untuk menghadiri satu mesyuarat ekonomi, kata seorang timbalan menteri hari ini.

Timbalan Menteri Luar, Kohilan Pillay memberitahu AFP bahawa Mugabe dan Bashir adalah antara tujuh pemimpin Afrika yang akan menghadiri Dialog Antarabangsa Langkawi dari 19 hingga 21 Jun.

"Pemimpin negara Afrika akan membentangkan pandangan mereka mengenai bagaimana untuk menggalakkan dagangan, hubungan politik dan ekonomi di mesyuarat tahunan tersebut," katanya.

global peace forum mahathir 161205 mugabe and mahathirPara pemimpin Afrika itu menjadi tetamu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang akan berucap mengenai isu-isu pembangunan sosio-ekonomi.

Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, seorang sahabat karib Mugabe, akan menyampaikan ucapan dasar di mesyuarat tersebut yang akan berlangsung di Putrajaya.

Dr Mahathir bersara pada 2003 tetapi Mugabe, 87, masih memerintah Zimbabwe sejak negara itu merdeka pada 1980.

Bashir pula berdepan dengan waran tangkap ICC berhubung tuduhan penghapusan kaum, jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan di kawasan barat Sudan - Darfur.

Waran tersebut telah menjejaskan pergerakan Bashir di luar Sudan. ICC mengarahkan negara-negara anggotanya supaya menangkap Bashir jika beliau melawat, tetapi Malaysia bukan negara anggota ICC.

'Hanya k'jaan PKR boleh pastikan Taib didakwa'
Ang Ngan Toh
Jun 12, 11
2:21pm

Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian tidak percaya bahawa Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud akan didakwa selagi BN menguasai kerajaan pusat.

"Dia akan didakwa atas tuduhan rasuah dan penyalahgunaan kuasa hanya apabila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan pusat selepas pilihan raya umum akan datang," katanya di majlis makan malam sempena sambutan Hari Gawai di Batu Kawah, dekat Kuching, malam tadi

NONE"Itulah sebabnya mengapa saya mengatakan bahawa ia penting bagi Pakatan memenangi pilihan raya umum jika kita mahu lihat Taib didakwa atas tuduhan rasuah dan penyalahgunaan kuasa," katanya, merujuk kepada pengesahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang ia sedang menyiasat laporan yang dibuat terhadap Taib.

Baru (kanan), yang juga ADUN Ba'Kelalan kerajaan, adalah salah
seorang daripada individu yang membuat laporan terhadap ketua menteri yang paling lama berkhidmat itu.

Katanya, adalah sukar untuk mendakwa Taib selagi BN terus memegang kuasa di peringkat pusat disebabkan mereka terhutang budi kepadanya.

Baru berkata, ketua menteri tersebut akan kekal bebas sekalipun Pembangkang memenangi pilihan raya negeri Sarawak baru-baru.

Oleh itu, beliau menyeru rakyat Sarawak supaya memberi sokongan kepada PKR dan rakan-rakannya dalam Pakatannya - DAP dan PAS - dalam pilihan raya umum akan datang, jika mereka mahu lihat Taib didakwa di mahkamah.

Katanya, jika Pakatan boleh memenangi kerusi parlimen yang mencukupi di Sarawak, maka kemungkinan Pakatan membentuk kerajaan pusat, tidak boleh diketepikan.

"Lantaran itu, PKR perlu memperkuat dan menggilap jentera pilihan rayanya di semua peringkat parti di negeri itu supaya kita boleh memenangi.

"Post-mortem kita mengenai prestasi PKR dalam pilihan raya negeri baru-baru ini menunjukkan jentera kita lemah kerana kita tidak membuka cabang baru dan gagal mendaftar pengundi baru," katanya.

Mungkinkah PBS alami perubahan kepimpinan?
Jun 12, 11 1:25pm

Sejak dua minggu lepas, tersebar spekulasi bahawa barisan kepimpinan Parti Bersatu Sabah (PBS) akan mengalami perubahan apabila pemimpin tertingginya dikatakan sedang menyusun pelan peralihan kuasa.

Spekulasi ini menjadi semakin panas apabila timbalan presiden PBS Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dilaporkan telah memindahkan pangkalan politiknya ke kampung halaman beliau di Tambunan setelah keluarganya dikatakan membina sebuah rumah besar di kawasan tanah peninggalan nenek moyang mereka tidak jauh dari kediaman bapa saudaranya, yang juga presiden parti itu, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Pairin adalah Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Tambunan dan Anggota Parlimen Keningau.

Pairin, 71, dipercayai sedang berura-ura untuk mengurangkan peranannya sebagai pemimpin masyarakat setelah menjadi Adun Tambunan selama 35 tahun iaitu sejak beliau bersama Berjaya pada 1976.

Beliau juga merupakan "Huguan Siou" atau pemimpin utama Kadazandusun, Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Luar Bandar, presiden Pertubuhan Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) dan anggota pelbagai jawatankuasa, termasuk Jawatankuasa Tokoh Terkemuka Asean.

Sekiranya Pairin berundur sebagai pemimpin tertinggi PBS, nampaknya, sebagai timbalan presiden kanan PBS dan timbalan presiden KDCA, Maximus, 58, adalah pemimpin paling layak dan tepat untuk mengambil alih jawatan itu.

Bagaimanapun, dalam temu bual dengan Bernama, Maximus menolak andaian akan berlaku rombakan kepimpinan dalam PBS kerana setakat ini, Pairin tidak pernah membayangkan akan berundur sebagai presiden parti itu.

"Tidak timbul isu pertukaran kepimpinan parti. Saya akan terus berkhidmat sebagai timbalan presiden," katanya.

Penganalisis politik dan pensyarah Universiti Malaysia Sabah Dr Bilcher Bala berkata kepimpinan PBS sekarang masih begitu relevan.

"Setakat ini, Huguan Siou (Pairin) masih sihat. Beliau juga mampu menerajui PBS untuk satu penggal lagi, sama seperti presiden PBB (Parti Pesaka Bumiputera Bersatu) Tan Sri Abdul Taib Mahmud," katanya.

Beliau berkata sekiranya Pairin mengambil keputusan untuk berundur, maka PBS akan menghadapi masalah untuk mencari pengganti beliau, sama seperti keadaan yang dihadapi PBB sekiranya Taib berundur sebagai presidennya.

"Sampai bila Pairin bercadang untuk menyandang jawatan presiden bukan menjadi isu bagi parti itu. Setakat ini, kepimpinan dalam PBS agak harmonis. Beliau (Pairin) masih berupaya berkhidmat untuk satu penggal lagi," katanya.

Bagaimanapun, para pemerhati berkata Maximus, yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi serta penyandang kerusi Parlimen Kota Marudu sejak 1995, tetap merupakan calon utama untuk menggantikan Pairin sekiranya tokoh politik terkenal Sabah ini berundur.

Walaupun telah menjadi Anggota Parlimen selama empat penggal, Maximus masih popular dalam kalangan anggota PBS di peringkat akar umbi, kata mereka.

Dalam pilihan raya umum 1995, Maximus bertanding menentang bapa saudaranya Datuk Dr Jeffrey Kitingan, yang ketika itu bersama Barisan Nasional (BN) dan beliau menang dengan meraih 64 peratus daripada keseluruhan jumlah undi.

Pada 1999, ketika PBS menjadi Pembangkang, Maximus mengalahkan calon BN Maijol Mahap bagi kerusi Parlimen Kota Marudu.

Dalam pilihan raya umum 2004 dan 2008 pula, iaitu setelah PBS kembali ke pangkuan BN, Maximus terus mengekalkan kerusi Parlimen berkenaan.

Walau apapun pandangan yang diberi tentang spekulasi itu, namun banyak pihak masih tertanya-tanya betulkah Pairin akan memberi isyarat akan berlaku sebarang perubahan penting dalam barisan kepimpinan PBS.

- Bernama

Awang: Melayu sertai Bersih dangkal berpolitik
Jun 12, 11 12:54pm

Kolumnis kontroversial Utusan, Awang Selamat menyifatkan orang Melayu yang menyertai Bersih - yang akan mengadakan perhimpunannya 9 Julai depan - sebagai mereka yang dangkal berpolitik, kerana mendakwa faedah besarnya dinikmati oleh kaum lain.

Menurutnya, pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, akan tersenyum puas kerana rata-rata yang menyertai Bersih sudah tentunya orang Melayu.

"Begitulah dangkalnya Melayu berpolitik, yang faedah besarnya dinikmati kaum lain," tulis Awang Selamat dalam kolum 'Bisik-Bisik Mingguan' dalam Utusan Malaysia hari ini.

Lebih menimbulkan persoalan, tulisnya lagi, ialah perhimpunan itu didakwanya turut didalangi NGO yang anti-Islam dalam pemikiran dan tindak-tanduk mereka.

"Penyertaan PAS lebih sekadar pak turut kerana golongan pro ketua pembangkang, Anwar Ibrahim atau Anwarinas sudah menguasai parti itu.

"Timbalan presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu pula mahu menjadikan perhimpunan itu bagi membuktikan kebolehan dan pengaruh beliau," tulis Awang Selamat.

Bagi PKR pula, katanya, Bersih akan menjadi suntikan baru kepada mereka yang amat lemah sekarang.

"Orang yang paling gembira di sebalik perhimpunan itu nanti ialah Anwar," tulis Awang yang mendakwa ia merupakan satu lagi peluang bagi mengalih masalah moral ketua pembangkang itu.

Sehubungan itu, Awang mencadangkan kepada rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan menolak hipokrasi agar berdiri di kiri dan kanan laluan, dengan membawa sepanduk skandal pemimpin pembangkang.

"Paparkan juga keratan akhbar beberapa individu yang menjadi mangsa liwat. Merekalah yang sebenarnya perlu dibela jika kita mendokong budaya bersih.

"Apa juga yang mahu dipaparkan, paparkan sahaja atas nama bersih. Awang percaya, perhimpunan tersebut boleh sedikit sebanyak bertukar wajah dan akhirnya menjadi senjata makan tuan kepada pembangkang," tulisnya.

Awang turut mengimbas perhimpunan Bersih 2007 dan beberapa perhimpunan yang menurutnya, mencetuskan kekecohan.


JANGAN GITU..BAGAIMANA KALAU SANGGUP DIBULI SYAITAN....










Puad: PAS sanggup dibuli DAP
Jun 12, 11 4:40pm

Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mencabar PAS agar menggugurkan perkataan Islam pada nama parti itu kerana ia "menimbulkan kekeliruan banyak pihak".

Menurut beliau, bukan saja bukan Melayu tidak faham atau keliru tetapi PAS turut mengelirukan umat Islam sendiri, bila ia mempolitikkan akidah dan ini cukup bahaya.

"Jadi, kalau parti itu sudah sanggup dibuli oleh DAP sehinggakan akhirnya Pas boleh menggugurkan perjuangan negara Islamnya, maka kalau begitu saya cabar PAS supaya gugurkan sahaja perkataan Islam daripada nama parti itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Kuala Pilah hari ini.

Timbalan menteri pelajaran itu berkata PAS bertindak beralih kepada konsep negara berkebajikan sebab ia sudah tidak ada istilah lain untuk digunakan.

Sebaliknya, kata beliau, Umno sudah lama memperjuangkan kebajikan rakyat negara ini dan ia sudah cukup terbukti berdasarkan trek rekodnya.

Sementara itu, Mohd Fuad berkata, kekuatan Umno hanya boleh dilemahkan apabila semangat dan perjuangannya semakin pudar.

"Dan inilah sebenarnya yang menjadi kunci kekuatan kenapa Umno tidak boleh dimatikan selama ini. Umno boleh mengubah dasar, hala tuju dan juga cita-citanya, tetapi ia akan menjadi berbahaya sekiranya semangat dan perjuangannya luntur.

"Walaupun Umno dari segi sejarah pernah berlaku ditinggalkan, penyingkiran, reformasi jalanan, pengharaman dan sebagainya, tetapi Umno tidak mati sebab semangat dan perjuangannya tetap ada dan utuh.

"Ini tidak boleh dipandang ringan oleh kita semua dan memanglah DAP tahu ini kekuatan kita sebab itu setelah dia berjaya memastikan PAS menolak kerajaan perpaduan antara PAS dan Umno, dia sekarang ini nak pecahkan lagi 'divide and rule' seperti mana yang dibuat dalam pemilihan jawatankuasa masjid di Pulau Pinang," katanya.

- Bernama

MB T'ganu beri tips untuk Umno S'gor
Jun 11, 11 10:07pm

Umno Selangor perlu bekerja keras dan mendekati masyarakat di peringkat akar umbi bagi mengembalikan Selangor ke pangkuan BN dengan menjadikan usaha Umno Terengganu menumbangkan kerajaan PAS pada pilihan raya umum tahun 2004 sebagai pedoman.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata jentera BN terutama sayap wanitanya perlu memastikan jumlah pengundi BN meningkat bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 kerana dalam politik jumlah pengundi akan menentukan kemenangan.

"Selain itu, Ketua Bahagian janganlah bermusuh dengan ketua-ketua cawangan kerana kerana pemimpin-pemimpin di peringkat ini merupakan penyokong utama kepada parti dan ketua-ketua bahagian," katanya semasa berucap merasmikan persidangan perwakilan Wanita Umno Bahagian Tanjung Karang di Tanjong Karang, hari ini.

Beliau berkata persefahaman dengan rakan-rakan parti komponen seperti MCA, MIC, dan Gerakan juga perlu ditingkatkan bagi mencerahkan peluang merampas kembali Selangor.

Berdasarkan pengalaman Terengganu yang pernah diperintah oleh PAS selama sepenggal, beliau berkata mengurus Umno yang merupakan parti yang kalah pada ketika itu adalah sukar berbanding dengan semasa Umno menjadi parti pemerintah.

Ahmad berkata tindakan PAS terhadap anggota dan pemimpin Umno telah membakar semangat mereka untuk bangkit menewaskan PAS dan Umno Terengganu bekerja keras mengenal pasti penyokong mereka dan penyokong PAS serta meningkatkan usaha mengambil hati pengundi atas pagar bagi memastikan BN kembali memerintah, katanya.

Katanya apa yang penting anggota Umno perlu berusaha memastikan orang Melayu memahami ajaran Islam kerana PAS hanya relevan selagi orang Islam Melayu tidak faham tentang Islam.

--Bernama


FAKTA YG PELIK UNTUK DI KONGSI....KENAPA KERAJAAN UMNO TAK BUAT...

Semenjak penubuhannya pada 17 Ogos 1974,PETRONAS belum pernah lagi membayar zakat. KENAPA???
"Kalaulah pendapatan Petronas sebanyak RM271.2 bilion itu diwajibkan untuk bayar zakat, sudah semestinya pusat zakat akan dapat RM6.78bilion dari 2.5% kewajiban zakat itu.
Kita anggaplah dari 16.2juta penduduk Muslim di Malaysia, 30% darinya masih menuntut, dan semuanya belajar untuk fisabilillah, yakni layak untuk menjadi penerima zakat, maka sudah tentu semua 5.4juta insan Muslim itu dapat belajar tanpa apa-apa bayaran. Pembelajaran percuma.

Selama 37 tahun tidak membayar zakat! Cuba bayangkan, jika selama 37 tahun Petronas bayar zakat tiap-tiap tahun. Kita ambillah purata 2bilion setahun, Petronas sudah berhutang dengan umat Islam sebanyak RM74bilion. Betapa banyak kerja dakwah dan kebajikan yang dapat pihak berkuasa Islam dapat jalankan dengan wang sebanyak itu.
FAKTA YG PELIK UNTUK DI KONGSI....KENAPA KERAJAAN UMNO TAK BUAT... Semenjak penubuhannya pada 17 Ogos 1974,PETRONAS belum pernah lagi membayar zakat. KENAPA??? "Kalaulah pendapatan Petronas sebanyak RM271.2 bilion itu diwajibkan untuk bayar zakat, sudah semestinya pusat zakat akan dapat RM6.78bilion dari 2.5% kewajiban zakat itu. Kita anggaplah dari 16.2juta penduduk Muslim di Malaysia, 30% darinya masih menuntut, dan semuanya belajar untuk fisabilillah, yakni layak untuk menjadi penerima zakat, maka sudah tentu semua 5.4juta insan Muslim itu dapat belajar tanpa apa-apa bayaran. Pembelajaran percuma. Selama 37 tahun tidak membayar zakat! Cuba bayangkan, jika selama 37 tahun Petronas bayar zakat tiap-tiap tahun. Kita ambillah purata 2bilion setahun, Petronas sudah berhutang dengan umat Islam sebanyak RM74bilion. Betapa banyak kerja dakwah dan kebajikan yang dapat pihak berkuasa Islam dapat jalankan dengan wang sebanyak itu.








Tiada ulasan: