Rabu, 22 Jun 2011

JANGAN DAH CETAK SEMULA...MAKA DATANG JUGA. MASALAH LAIN...FIKIR2 ABIS AGAR TAK MEMBAZIR WANG...YG UNTUNG PERNIAGA LAH....

Semua diseru jayakan Bersih 2.0
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 22 Jun: Semua ahli dan penyokong PAS diseru menghadirkan diri untuk perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini bagi menyatakan sokongan rakyat terhadap tuntutan 8 perkara untuk perubahan sistem pilihan raya ke arah yang lebih baik.

“Ini bagi menjamin keyakinan terhadap sistem demokrasi berparlimen negara,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) kepada Harakahdaily hari ini.

Bersih 2.0 yang dianggotai lebih daripada 80 NGO telah menyenaraikan 8 tuntutan berikut demi menjamin pilihan raya yang lebih adil bagi mempromosikan demokrasi yang telus dan dinamik iaitu bersihkan senarai undi, mereformasi undi pos, guna dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Dalam konteks negara, kata Tuan Ibrahim, demonstrasi aman yang dianjurkan Bersih 2.0 bukanlah perkara baru dalam konteks negara.

“Selepas pilihanraya umum ke 12, Umno ternyata lebih banyak mengadakan demo berbanding Pakatan Rakyat. Namun, apa yang menarik demo mereka ini dapat pengawalan polis tanpa sebarang provokasi. Ia berjalan dengan aman walaupun ia berbentuk hasutan.

“Contohnya, peristiwa membawa kepala lembu, membakar gambar dan bendera dan juga pengisytiharan perang khususnya yang dianjurkan rakan akrib Umno, Perkasa, yang ternyata mempunyai kekebalan luar biasa daripada sentuhan undang-undang dan juga polis,” kata beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Tuan Ibrahim turut menambah bahawa PAS berterima kasih ke atas kebebalan Perkasa yang mengeluarkan pelbagai kenyataan bersifat provokasi kebelakangan ini.

“Kerana ini sudah tentu dapat memudahkan kerja polis untuk menahan mereka yang melakukan provokasi – dan sudah jelas yang buat provokasi tentulah Perkasa.

“Tapi, di Malaysia, kita sudah pasti tidak terkejut sekiranya yang kena tahan pihak yang tidak membuat provokasi seperti PAS, PKR dan DAP,” sindir beliau.

Mengenai keazaman Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin untuk turut serta melakukan demo pada Julai 9 nanti seperti yang dilakukan Bersih 2.0, Tuan Ibrahim berkata ia adalah satu tindakan yang agak luar biasa sehinggakan Khairy berani mencabar polis dan menyatakan kesediaannya untuk ditangkap.

“Cuma PAS hairan Pemuda Umno sertai demo untuk menuntut apa? Kalau tuntutan kita atas 8 perkara, maka Pemuda Umno nak tuntut apa?

“Jika benar kata Khairy bahawa mereka juga mahu menuntut penambahbaikan sistem pilihan raya di Malaysia, maka ini bermakna pemuda Umno nampaknya lebih faham berbanding pemimpin-pemimpin Umno yang tua-tua yang sering berlindung di bawah dagu Perkasa dan Ibrahim Ali (Presiden Perkasa),” sindirnya lagi.


Munajat Perdana sempena himpunan aman Bersih 2.0
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 22 Jun: Dewan Ulama PAS Pusat menyeru diadakan Munajat Perdana di seluruh negara sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

“Sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang insya Allah akan diadakan 9 Julai ini, maka Dewan Ulama PAS Pusat menyeru supaya seluruh pendukung PAS pimpinan, ahli dan penyokong mengadakan munajat perdana secara besar-besaran di stadium, padang-padang, markaz atau di mana-mana lokasi yang sesuai,” kata Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Nazmi Nik Din dalam satu kenyataan.

Katanya, Dewan Ulama setiap negeri diberikan tugas untuk menggerakkan dan merealisasikan ketetapan itu.

“Seluruh ahli dan pendokong PAS diseru supaya berdoa dan memohon kepada Allah SWT dengan rasa rendah diri dan tawadhuk di atas luar keupayaan kita untuk menghadapi tipu daya dan kejahatan oleh pihak-pihak tertentu yang mencemarkan proses pilihan raya di negara ini.

“Sebelum ini kita telah mendengar pelbagai penyelewengan yang telah berlaku untuk mengkhianati suara rakyat yang mahukan perubahan terhadap negara Malaysia yang tercinta ini,” katanya.

Menurutnya, apa yang berlaku di Terengganu dalam pilihan raya tahun 2004 menyedarkan kita bahawa BN Umno sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan survival mereka terus kekal di Malaysia.

Manakala baru-baru ini, ujarnya kita telah dikejutkan dengan laporan yang menyatakan bahawa terdapat usaha-usaha pihak tertentu yang cuba menyalahgunakan pendatang-pendatang asing untuk mencemarkan kemurniaan dan ‘kebersihan’ pilihan raya di negara ini.

Dewan Ulama, katanya tidak akan merelakan perkara daripada terus berlaku di bumi Malaysia ini.

Beliau menambah, Dewan Ulama akan menggunakan keupayaan yang syarie dan berlandaskan undang-undang negara untuk menjadi benteng bersama sayap yang lain untuk mempertahankan kemurniaan ini.

Jelasnya, Dewan Ulama tidak akan membiarkan mana-mana pihak tertentu samada parti atau NGO untuk menangguk di air yang keruh bagi merosakkan hubungan yang harmoni di antara rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan agama ini.

“Dewan Ulama insya Allah akan memastikan agar himpunan Bersih 2.0 menjadi platform dan simbol perpaduan dan kesatuan rakyat dari pelbagai latar belakang,” ujarnya.


Kempen 'politik gambar' mudah difahami
Harakahdaily

SHAH ALAM, 20 Jun: Kemenangan hatrik Parti Kebajikan (AK) Turki dalam pilihan raya umum negara itu sudah dapat diteka sejak awal lagi ekoran gerakan kempen menarik dan terkini terutama menerusi paparan gambar-gambar besar.

Ketua Editor Harakahdaily, Zulkifli Sulong yang meninjau suasana pilihan raya negara itu baru-baru ini berkata, rakyat sangat merasai kehadiran AK kerana bijak menampilkan kegiatan kebajikan parti itu menerusi gambar-gambar besar di merata tempat strategik.

Menurutnya, rakyat sudah nampak paparan itu dari jauh kerana ukuran gambar itu sangat besar seperti billboard di negara ini yang diletakkan gambar terbaik dan mempunyai mesej segera faham.

“Saya namakan gerakan kempen ‘politik gambar’ mereka ini sebagai Poligam dan yakin jika kita dapat lakukan perkara sama dari sekarang, rasanya rakyat juga akan mudah menilai dan memberikan sokongan kepada kita.

“Jangan fikir masalah dulu, sekarang cari jalan bagaimana untuk melaksanakannya dan saya yakin PAS Shah Alam dan juga kawasan lain seluruh Malaysia dapat laksanakan Poligam ini menuju PRU13,” cadang beliau.

Beliau berkata demikian ketika memberi pengisian dalam Kursus Penulisan Berita dan Laporan anjuran PAS Kawasan Shah Alam dengan kerjasama Lajnah Penerangan, Dakwah dan IT Dewan Muslimat PAS.

Seramai 28 peserta menyertai kursus itu yang turut dipenuhi slotnya oleh Editor Nasional Akhbar Harian, Editor Nasional Sinar Harian, Mazlinda Mohd Nor dan Wartawan Harakahdaily, Ismail Hashim.

Ia diadakan di Dewan MPP Zon 1, Seksyen 4, di sini dari 8.30 Pagi hingga 5.30 petang, dirasmikan Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan, Haji Azli Yusof.

Dalam ucapannya, Azli berkata, penulisan yang baik dan bernilai memainkan peranan penting dalam usaha memberi kesedaran kepada anggota masyarakat untuk melakukan perubahan termausk dalam politik negara.

“Bahan penulisan seringkali menjadi alat untuk melelapkan jika tidak mengantuk dan sewajarnya juga dijadikan mekanisme untuk seseorang lebih maju, berpengetahuan dan berfikiran luas dengan membaca tulisan terbaik,” katanya.

Penganjur program mengharapkan kombinasi pengisian teori dan amali selama sehari ini akan dapat dimanfaatkan oleh peserta termasuk untuk mengisi ruang dalam Shah AlamKini, sebuah akhbar lapan muka terbitan PAS kawasan.

Ketua Penerangan PAS Kawasan, Mohd Ismahali Redzwan Ismail dalam ucapan aluannya, berharap lebih banyak bahan untuk Shah AlamKini diterima selepas ini dengan lahirnya wartawan pelatih yang mendapat pendedahan asas penulisan ini.

Bengkel disertai oleh Nur Fatin Abdul Razak, Azlina Wahab, Rohani Abdul Rahman, Jahar Somingan, Harisah Bahudin, Ahmad Zainal Roozi Abdul Hamid, Hamzah Ahmad Zainal Roozi, Azlina Ahmad, Haji Safwan Zubir, Haji Abdul Aziz Isa, Faridah Anu Bakar, Fara Md Ramdani, Nordianah Bachok, Norazlin Mohamed Ariff, Emmanina Subpei, Hamidah Abdullah, Samsiah Abdul Hamid, Daliela Ishamuddin, Bahrim Yunos, Radhiah Soleh, Tengku Mohd Affandi, Suhaida Bakar, Zarida Abdul Rahman, Hannah Abdullah, Mohd Nizam Satek, Nooriyah Mohamed Ali, Radziah Haji Ishak dan Anees Solihin Aman.

Sementara itu, Zulkifli di dalam ucapan juga menyebutkan antaranya sedutan dari artikel beliau bertajuk: Belajar dari AKP untuk menang PRU-13 (http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/3805-belajar-dari-akp-untuk-menang-pru-13)


Deposit haram: Dr Hamimah diarah bela diri
Jun 21, 11 6:51pm

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini memerintahkan Dr Hamimah Idruss, individu pertama yang menghadapi lapan pertuduhan mengikut Akta Pengubahan Wang Haram 2001, membela diri terhadap pertuduhan membabitkan RM41.3 juta.

Hakim Asmadi Hussin membuat keputusan itu terhadap Hamimah selepas pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Mustaqim Sukarno berjaya membuktikan kes prima facie di akhir kes pendakwaan.

Kes itu mula dibicarakan pada 12 Julai 2005. Seramai 54 saksi dipanggil memberi keterangan termasuk dua saksi dari Jerman dan bekas Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Drs Suleiman Mohamed.

Terdahulu, mahkamah hampir menangguhkan sekali lagi selepas dimaklumkan oleh pihak pendakwaan bahawa peguam S Pushpam yang mewakili tertuduh meninggal dunia pada 24 Mei lalu kerana masalah kesihatan.

Ketika ditanya kepada tertuduh oleh hakim apa yang hendak diperkatakan, beliau menjawab: "Banyak kali kes ini ditangguhkan tuan, saya tidak mahu ditangguhkan...sudah tujuh tahun."

Sebelum ini, kes itu ditangguhkan tiga kali sejak 31 Mac lalu kerana peguam itu tidak sihat sebelum dimasukkan ke Pusat Perubatan Kinta, Perak sejak 18 April lalu selepas mengalami kekurangan air dalam badan yang melampau dan kepenatan serta beberapa komplikasi lain sehingga terpaksa menjalani pembedahan.

Mahkamah membenarkan kes disebut semula Khamis ini bagi tertuduh melantik peguam baru.
Hamimah menghadapi lapan pertuduhan menerima hasil aktiviti haram berjumlah RM41.33 juta antara 3 Jun hingga 10 Jun 2003.

Jika sabit kesalahan, dia boleh didenda sehingga RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun.

Dia turut menghadapi 10 tuduhan bersubahat dengan pekerjanya, Yusaini Wan Abi Sabian, 41, memalsukan surat perjanjian Safire Pharmaceuticals (M) Sdn Bhd, yang setiap satunya bernilai AS$1.2 juta (RM4.56 juta).

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 468 yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

- Bernama


Rais: 'Kita tak takut hadapi ancaman godam'
Jun 22, 11 9:20am

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim mengarahkan pihak-pihak yang berkaitan supaya bersedia dengan "benteng dan perisai" bagi menghadapi ancaman pihak tertentu yang mahu menyerang laman web Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 4 Julai ini.

NONEBeliau meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan (MAMPU) dan Cybersecurity supaya tidak memandang ringan terhadap ancaman tersebut.

"Kita tidak takut untuk menghadapinya (ancaman itu) kerana kita telah bersedia. Saya meminta SKMM tidak mengambil ringan tentang perkara ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pavilion Malaysia pada konvensyen CommunicAsia 2011 di Marina Bay Sands Convention Center di Singapura.

Dengan "lapisan dan perisai" yang telah diwujudkan oleh pakar-pakar teknikal kerajaan, adalah tidak mudah untuk menembusi laman-laman web kerajaan walaupun ada di antaranya menjadi mangsa kepada pengodam itu.

NONEDitanya sama ada beliau melihat serangan pengodam terhadap laman-laman web milik kerajaan Malaysia itu mempunyai agenda tertentu, Rais mengesyaki ia mempunyai tujuan tertentu dan tidak hanya "main-main."

Serangan pengodam yang sehingga kini telah menjejaskan kira-kira 200 laman web di Malaysia, katanya, bertujuan jahat dan tidak berperikemanusiaan tetapi kerajaan tidak gentar untuk menghadapinya.

"Saya ada syak-wasangka ini bukan setakat main-main. Ini ada tujuan pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan imej sesuatu pihak, berkemungkinan pihak kerajaan dan pihak-pihak yang lain," katanya.

NONETindakan pengodam terbabit, kata beliau, bukan sahaja merendahkan kepentingan kerajaan dan pemimpin-pemimpin, tetapi ia juga turut menjejaskan kepentingan rakyat.

"Mereka (pengodam) itu tidak sedar, ia (tindakan mereka) telah meranapkan, menjatuhkan kepentingan rakyat," katanya sambil meminta supaya rakyat bangkit menentang kegiatan pengodam itu.
- Bernama

  • Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
    Menteri ini menteri standard apa?
    - Berapa kali nak ulang perkataan yang serupa? `tak takut'
    - OOOOI menteri sontot amah, apa yang kau cakap itu , Rakyat bukan senang cayalah...cuma golongan bahlol bin Banggang dari puak UMNO saja yang caya apa kau kata.
    - Amah Indon pun tak caya kata kata kau. jangan kata rakyat Malaysia nak caya apa kau kata.
    - Ikhlas lah sedikit, beritahu rakyat, kau yang bayar pengodam untuk mengodam laman kerajaan, berhasrat buat claiming dari wang rakyat. kalau cakap macam ini , rakyat mungkin akan sokong kau.
Gangguan seks: Laporan polis akan dibuat, kata Ng
Jun 22, 11 8:55am

Kementerian Pelancongan akan membuat laporan polis berhubung gangguan seksual terhadap seorang pemandu pelancong wanita yang didakwa dilakukan rakan sekerjanya.

Menterinya, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen berkata laporan itu akan dibuat jika pemandu pelancong terbabit memberi persetujuan kepada kementerian dalam tempoh 24 jam, mulai hari ini.

"Bagaimanapun, sekiranya dia enggan membuat laporan polis, kementerian minta agar dia mengemukakan surat sebagai bukti hitam putih (kenapa enggan membuat laporan polis)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat bersama agensi pelancongan Malaysia, semalam.

Beliau berkata kementerian tidak mempunyai kuasa bagi menyelesaikan kejadian gangguan seksual itu kerana ia di bawah bidang kuasa polis.

Dr Ng mengulas dakwaan insiden gangguan seksual terhadap seorang pemandu pelancong wanita baru-baru ini selepas mangsa berkongsi bilik dengan pemandu bas lelaki ketika bertugas.

Sementara itu, beliau berkata kementerian menubuhkan satu pasukan khas bagi mencari langkah terbaik untuk memastikan semua agensi pelancongan mematuhi semua peraturan yang ditetapkan, terutama dalam isu perkongsian bilik oleh petugas berlainan jantina.

"Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Pelancongan Dr Junaida Lee Abdullah akan mengetuai pasukan ini, dan beberapa wakil dari pelbagai agensi pelancongan, termasuk dua wakil Persatuan Pemandu Pelancongan Wanita Malaysia (MWTGA)," katanya.

Selain itu, Dr Ng berkata kementerian turut mewajibkan semua agensi pelancongan di negara ini mengikuti program latihan berterusan pemandu pelancong bagi memastikan peraturan yang ditetapkan dipatuhi.

Katanya, bagi pemandu pelancong baru berdaftar, mereka bakal mengikuti latihan selama dua hari, manakala yang memperbaharui lesen, akan menjalani latihan sehari.

- Bernama

  • Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
    Dr Ng Yen Yen.
    ceritalah projek curi curi Malaysia.
    Ini isu yang menarik perhatian rakyat.
    -- Seseorang mangsa bukan tidak mahu membuat laporan polis, Bila buat laopran polis , polis akan letak fail tepi meja 3 tahun pun belum siasat habis.
    - Lagi pun maruah pemandu pelancong wanita khasnya wanita enggan membuat laopran polis , mungkin beliau takut boy friend dia akan lepaskannya.
    2) Maruah mangsa digodam, cuma mangsa menelan pahit gelita, takut nama sendiri jadi lebih buruk. ada faham kah?

PKR pecat 29 anggota kerana pelbagai isu disiplin
Jun 21, 11 9:02pm

Bekas timbalan setiausaha agung PKR Johnson Chong dan 28 yang lain, dipecat kerana pelbagai isu disiplin, kata Pengerusi Jawatankuasa Disiplin parti itu Datuk Dr Tan Kee Kwong.

Beliau berkata kebanyakan mereka dipecat selepas melanggar disiplin parti seperti bertanding menentang calon lain PKR pada pilihan raya, memaparkan aduan berkaitan parti dalam Facebook, hadir pada pelancaran parti lain serta menyokong calon parti lawan.

NONE"Keputusan memecat mereka disyorkan terlebih dahulu oleh jawatankuasa disiplin parti sebelum ia dibincangkan biro politik, dan selepas itu jawatankuasa pusat (CC). Kami hanya mengumumkannya selepas ia disokong oleh CC," katanya ketika dihubungi.

Mengulas pemecatan Johnson Chong, Dr Tan berkata bekas pengarah komunikasi PKR itu didapati bersalah membantu calon parti lawan pada Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini.

"Kami telah menghantar surat menerusi mel berdaftar untuk memaklumkan keputusan memecat mereka," katanya.

Bagaimanapun, Dr Tan berkata mereka masih boleh merayu kepada presiden parti atau setiausaha agung, dan satu jawatankuasa akan dibentuk untuk meneliti rayuan itu.

snap anthony belon campaignAntara yang dipecat ialah Thony Badak kerana bertanding atas tiket parti lawan iaitu Parti Nasional Sarawak (SNAP), dan Michael Jok, yang bertanding sebagai calon bebas pada Pilihan Raya Negeri Sarawak.

"Seorang lagi anggota parti, Joyce Lee dari Batu Kawan, Pulau Pinang pula dipecat kerana membuat kenyataan yang tidak menyenangkan berhubung parti dalam Facebook beliau," katanya.

Dr Tan juga berkata 10 anggota PKR turut digantung manakala 12 lagi diberikan amaran kerana pelbagai isu disiplin dalam parti.

"Mereka ini bukan sebahagian daripada 29 anggota PKR yang dipecat," katanya.

- Bernama

  • Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
    Elok PKR ambil tindakan pecat memecat ahli yang melanggar displin.
    -Kalau di simpan lama ahli ini akan menyebar penyakit terhadap ahli lain.
    Tindakkan displin ini adalah elakkan katak lompat ke UMNO, lalu burukkan nama PKR.
    - PKR patut ketatkan displin parti, tanpa mengira hieraki atau kedudukan seseorang dalam parti. kala salah laku atau apa apa yag membawa bencana terhadap parti patutlah disingkirkan secepat mungkin. ini tindakan yang bijaksana.
    - PKR haruslah sensitive dalam pentadbiran sendiri, jangan ambil sampah jadi harta dalam parti, apa yang perlu qualiti bukannya kuantiti.


Kerajaan akur cetak semula Interlok dengan pindaan
Jun 22, 11 9:12am

Kementerian Pelajaran bersetuju untuk mencetak semula novel Interlok yang menjadi teks komponen sastera bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk pelajar Tingkatan Lima, bagi meminda beberapa perkataan dalam novel itu.

Timbalan Menteri berkenaan Mohd Puad Zarkashi berkata, keputusan itu ekoran aduan daripada guru-guru yang terpaksa melakukan sendiri pindaan tersebut dengan membuat tampalan pada perkataan-perkataan dalam novel berkenaan.

Dr Puad Zarkashi"Sebelum ini kita gunakan kaedah tampal perkataan-perkataan tersebut kerana kos dan perubahan tidak banyak sebab hanya sembilan muka surat sahaja yang terlibat.

"Tapi oleh kerana sudah jadi isu, kementerian buat keputusan hari ini, untuk mencetak semula. Jadi buku itu akan gugurkan terus perkataan paria, tiada tampal-tampal," katanya ketika ditemui pemberita di Lobi Parlimen semalam.

Beliau mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini yang menyatakan tentang rungutan guru-guru yang terpaksa melakukan sendiri pindaan perkataan dalam novel tersebut dengan menampal perkataan "paria" dengan perkataan lain yang sama maksud.

Puad berkata penarikan dan pencetakan semula novel itu melibatkan 390,000 buah yang telah diedarkan di sekolah-sekolah menengah di zon tengah iaitu, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan dan membabitkan kos kira-kira RM1 juta termasuk kos penghantaran.

"Kita tidak mahu membebankan guru-guru dengan kerja menampal ini dan kita juga mahu buku itu nanti datang dalam keadaan bersih, tidak ada kesan tampal-tampal," katanya.

Novel Interlok karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain, menjadi kontroversi setelah diperkenalkan sebagai teks komponen sastera bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk pelajar Tingkatan Lima kerana mengandungi beberapa perkataan yang tidak disenangi masyarakat India.

Kerajaan kemudian bersetuju untuk membuat pindaan pada bahagian yang dianggap sensitif itu.

- Bernama



Tiada ulasan: