Ahad, 12 Jun 2011

AMBIK KAU!!!!...JIKA DARI MANUSIA KURANG SIKIT TERASA....KALAU DARI ALLAH...NERAKALAH TEMPATNYA....

AMBIK KAU!!!! AGAKNYA PUAK2 MANA YANG BEBAL SANGAT TENTANG HUKUMAN QAZAF KAT SELANGOR NI YA!!!!!!

dakwaan tidak benar: Mufti

SHAH ALAM – Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid (gambar) menegaskan khutbah Jumaat mengenai Dosa Qazaf di seluruh masjid negeri Selangor, kelmarin bukan bertujuan untuk politik seperti mana yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Menurutnya, khutbah itu disampaikan untuk menjelaskan bagaimana masyarakat Islam perlu lakukan sekiranya berlaku sebarang tuduhan berkaitan fitnah.

“Kita bukan mempolitikkan isu itu tetapi ia disampaikan untuk mendidik masyarakat supaya jangan menuduh sesuatu perkara tanpa bukti yang sah.

“Setiap tuduhan perlukan saksi manakala setiap nas yang terdapat dalam khutbah itu bukan rekaan tetapi nas yang terdapat dalam al Quran,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Mohd Tamyes berkata, matlamat utama khutbah tersebut disampaikan untuk memberikan kefahaman kepada masyarakat bagaimana cara untuk menangani tuduhan yang dilakukan mengikut kehendak hukum dan syarak.

“Pada dasarnya khutbah tersebut perlu difahami tetapi masyarakat yang bebal dan tidak faham hukum akan mempolitikkan khutbah kelmarin," katanya.

Lim Guan Eng Sanggah Najib ??

By Zakri Ali Rangkuti (Albums) · Updated 2 hours ago



Sunday, June 12 - Guan Eng Sanggah Najib ?
- Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 11 Jun — Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan Datuk Seri Najib Razak sebagai “batu api” kerana cuba melaga-lagakan PAS dengan parti itu ekoran keputusan pemilihan parti Islam itu minggu lalu.

Semalam Najib berkata keputusan pemilihan PAS yang memihak kepada golongan profesional adalah kemenangan kepada DAP kerana parti itu berjaya “mempengaruhi” parti Islam itu mengubah dasar memperjuangkan negara Islam kepada negara berkebajikan.

“DAP telah berjaya dalam mengubah perjuangan PAS,” kata perdana menteri .

Najib yang juga Presiden Umno berkata, barisan kepimpinan baru PAS kini memperjuangkan negara berkebajikan dan bukannya negara Islam sambil berkata, ia diambil daripada pegangan Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata elemen konsisten diperlukan untuk mentadbir dengan baik tetapi Pakatan Rakyat khususnya PAS dan PKR sentiasa mengubahsuai mengikut keadaan supaya dapat disesuaikan dengan keperluan mereka.

Namun Lim (gambar) yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menegaskan, usaha yang dilakukan Najib itu tidak akan berhasil kerana pendirian terbaru PAS itu adalah demi kebajikan rakyat yang diketepikan kerajaan sedia ada.

“Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak akan berjaya memainkan peranan baru beliau sebagai batu api kepada PAS dalam usaha mempengaruhi parti itu untuk bertarung dengan DAP dengan mengatakan penekanan PAS untuk menjadikan Malaysia sebagai negara kebajikan adalah kemenangan DAP.

“Kemenangan pilihan raya di peringkat pusat, dan DAP dapat memahami kebimbangan Najib di mana PAS sekarang berdiri di pendirian pertengahan terutamanya untuk membantu masyarakat miskin yang terjejas berikutan pemotongan subsidi oleh Umno-BN yang turut akan menjejaskan undi mereka dalam pilihan raya akan datang,” katanya dalam satu kenyataan.

Tegas Ketua Menteri Pulau Pinang itu, tindakan tidak bertanggungjawab yang dilakukan BN menyebabkan rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah menanggung kesan teruk kesan, antaranya kerana pemotongan subsidi.

“Pemotongan subsidi terkini ke atas barangan harian seperti petrol, gula, tarif elektrik dan beras mempengaruhi 27 juta rakyat Malaysia biasa tetapi pemberian subsidi gas kepada Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) menunjukkan bagaimana BN mengorbankan golongan miskin untuk memberi kebaikan kepada golongan kaya.

“Itulah sebabnya DAP mencabar Najib untuk menetapkan kadar upah minimum dan peningkatan gaji seiring dengan pemotongan subsidi,” katanya.

Dalam kenyataan itu juga, Lim berkata, kerajaan negeri pimpinannya terpaksa menggunakan sumber kewangan sendiri untuk membantu golongan yang berpendapatan rendah di negeri itu.

“Kegagalan BN untuk melakukannya memaksa negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang untuk menggunakan sumber yang terhad ini untuk melaksanakan beberapa langkah dalam usaha untuk membantu golongan miskin.

“Ia termasuk meningkatkan pemberian bantuan kebajikan, pemberian RM100 kepada warga emas, ibu tunggal dan orang kelainan upaya (OKU), pemberian RM1,000 sekali sahaja kepada waris warga emas, ibu tunggal dan OKU dan penolakan tawaran untuk menaikkan tarif domestik air seperti di Johor yang menjadikan tarif air tiga hingga enam kali ganda mahal dari Pulau Pinang.

“Selain itu, kita juga terpaksa menubuhkan pusat dialisis bernilai RM2 juta di Balik Pulau dengan kadar bayaran RM30 bagi setiap rawatan dan memperuntukkan 150 ekar tanah untuk projek perumahan rakyat di Batu Kawan yang berharga dari RM72,500 hingga RM220, 000,” katanya.

Dalam komennya awal minggu ini, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga mendakwa pihak menang besar di sebalik pemilihan PAS adalah tokoh-tokoh yang tidak hadir dan bukan ahli PAS khususnya Karpal Singh.

Sehubungan itu, kata Dr Mahathir, perjuangan Karpal, selaku Pengerusi DAP kebangsaan, supaya PAS menggugurkan matlamat mendirikan negara Islam, yang akan menguatkuasakan hukum hudud sudah pun tercapai.


Solatku


Aku adalah seorang anak kepada sepasang suami isteri yang bergelar ustaz dan ustazah. Diriku diberikan pendidikan agama secara terus menerus. Sejak kecil, aku diajar untuk mengenali Islam. Tadikaku adalah sekolah agama, di peringkat sekolah kebangsaan, aku dimasukkan ke sekolah agama. Sekolah menengah ku juga disisipkan pelajaran tambahan Bahasa Arab dan Kelas Kemahiran Al-Quran. Pokoknya, aku memang bertuah kerana diberikan nafas Islam dalam hidupku.

Aku menginjak awal remaja, seterusnya cukup umur untuk diwajibkan menunaikan solat. Namun, hatiku berasa berat untuk menunaikan solat. Aku hanya mengangguk apabila ibu bapaku bertanya apakah aku sudah menunaikan solat. Aku mengunci diriku di dalam kamar buat beberapa ketika dan keluar hanya untuk memberitahu yang kononnya aku sudah solat. Pernah juga ibu bapaku ragu dengan kenyataanku, namun aku berjaya meyakinkan mereka.

Beberapa program motivasi telah aku sertai, namun semuanya hanya berjaya menanamkan rasa untuk solat dalam diriku untuk masa yang sangat singkat. Selepas itu, aku teruskan tabiat lamaku. Aku lebih rela menipu daripada menunaikan solat. Betapa kuatnya pengaruh syaitan ke atas diriku.

Hari berganti hari. Hatiku sering dilanda resah tanpa sebab. Kadang kala, aku rasa ingin menangis, namun tiada alasan mengapa. Diriku terasa sedih, pilu, gelisah dan kosong. Perasaan itu semakin kuat kesannya apabila aku bersendirian. Namun, tak terlintas dalam hatiku apa sebabnya.

Satu petang maghrib, aku melihat adikku melepak dan bersembang di birai katil. Aku berasa agak pelik kerana sepatutnya sekarang mereka sudah solat, lalu aku mengarah mereka untuk mengambil wudhu' dan pergi untuk menunaikan solat. Dengan langkah longlai, mereka menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk dan seterusnya menunaikan solat.

Mungkin sudah ketentuan Allah, sedang aku melihat adik-adikku khusyuk solat, terdetik di benakku, " Kenapa aku menyuruh adik-adikku bersembahyang sedangkan diriku tidak sembahyang?".

Tiba-tiba hatiku luruh. Aku diam tanpa kata. Perasaan sebak memenuhi rongga dadaku. Ya, benar kata benakku. Aku menyuruh adikku menunaikan solat walaupun mereka belum akil baligh, tapi aku yang sepatutnya menyembah Allah yang Maha Esa tidak pula menunaikan kewajipanku. Tanpa ku sedari, air mata luruh di pipi.

Pantas kakiku menuju ke bilik air untuk mengambil wudhu'. Dengan rasa keinsafan yang terbit dalam sanubari, aku mengangkat takbir untuk pertama kalinya dengan hati yang penuh ketenangan. Setiap rukukku, sujudku terasa begitu bermakna. Bacaan Al-Fatihahku terasa begitu sayu. Betapa sebenarnya rohaniku rindu pada Allah. Betapa jiwaku sebenarnya meronta ingin menghadap Allah. Betapa sebenarnya aku mahu solat.

Tidak lama kemudian, tiba pula bulan Ramadhan. Aku bertekad untuk belajar memenuhi solat 5 waktu sepanjang bulan itu. Aku melawan nafsuku semata-mata untuk menunaikan solat. Hatiku menjadi lebih tenteram. Jiwaku tenang. Tiada lagi keresahan merundung jiwa. Kini aku tahu mengapa hati sering dibelenggu kesedihan. Aku rindukan Allah. Aku terlalu merinduiNya...

Kini, aku merasakan hari-hariku lebih bermakna dengan kehadiran rakan baik baruku, SOLAT. Aku berharap hidupku akan terus dipenuhi solat, tak kisahlah yang wajib atau yang sunat. Amin...

-Artikel iluvislam.com


Manusia. Human. Insan.


Have you ever felt like going back? Have you ever felt regret? As if you could go back to that one point in time, where you wish you'd acted in another way. Or if you didn't say what you ever said.

Or you never did what you ever did, because you knew what you did was wrong, since you had a bad feeling in your heart, telling you that you have erred. And you want to fix things and make everything okay, but you just don't know how...

I'm sure most of us have felt that way, simply because we are human... And the nature of humans, we always make mistakes... And we always do wrong.

As humans, we are full of imperfections... But it is how we handle those imperfections, how we improve ourselves, how we fulfil our responsibilities as a servant and as a caliph in this world that matters in the end...

I am human. I am not perfect

I'm not the best servant of the Almighty God,
I'm not the best daughter,
I'm not the best friend,
I'm not the best leader,
I'm not the best follower,
I'm definitely no angel,
Who never does any wrong.

I have wronged. I have made mistakes. And sometimes I don't know how to go back to that place where everything was right. Sometimes I don't know how to make it right.

But... We try to do good, and try to show a good example as a human being, and do our best so that our flaws and wrongs aren't flaunted to the whole world, not so that people would think us an angel... Not so that we can be called a goody-two-shoes, but because of what the prophet reminded us a long time ago, and his words still prevail:

مَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ، وَمَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ

Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang baik maka untuknya pahalanya dan pahala siapa saja yang melakukannya setelah dia karena mencontohnya tanpa berkurang pahala mereka sedikitpun. Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang buruk maka atasnya dosanya dan dosa siapa saja yang melakukannya setelah dia karena mencontohnya tanpa berkurang dosa mereka sedikitpun. - HR Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan An-Nasa'i

Anyone who pointed out in Islam a good example , then for them are their reward and the reward of anyone who do it after them, because of following them; without decreasing their reward in the least. Anyone who pointed out in Islam the bad example , upon them are their sins and the sins of anyone who do so after them, in following them; without decreasing the least of their sins. - Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan an-Nasa'i

مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى، كَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يُنْقِصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا، وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يُنْقِصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا

Siapa saja yang mengajak pada petunjuk maka untuknya pahala semisal orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi pahala mereka sedikitpun. Siapa saja yang mengajak pada kesesatan maka atasnya dosa semisal dosa orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi dosa mereka sedikitpun. - HR Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Dawud, Ibn Majah, at-Tirmidzi, Abu Ya'la dan Ibn Hibban

Anyone who invites toward the guide(hidayah) then upon them is the reward of those who follow, it did not reduce their reward in the least. Anyone who calls towards misguidance(dholalah) then upon them is the sin of those who follow them, it did not reduce the least of their sins. - Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Dawud, Ibn Majah, at-Tirmidzi, Abu Ya'la dan Ibn Hibban

Dearest readers, if we understand these hadiths holistically, we would be very afraid to do any sins and show it to others, and create a very bad stock exchange and become very poor...

Instead, we would want to show others any good deed we can, so that if they do good just by following us, we would get the reward even if we didn't do it ourselves! Simply by showing a good deed and causing other people to do good as well, it would make us very rich indeed! Not rich here, but in akhirah insyaAllah...

But of course, we must remember that we do good only for Allah and no one else... We try to be a good example not because we want people's approval, but because we want Allah's blessing in our lives.

Allah is our Creator, He knows us more than we do. He knows that we are always forgetful and sometimes disobedient in obeying Him.

But He asks us to hide it, don't show it to others, because the nature of humans, we tend to follow things that happen around us.

If we don't hold tight to our two sources, the Quran and Sunnah, we can easily stray, we can easily follow whatever we see, no matter it is wrong or right, since our minds isn't limitless. It has its shortcomings..

That's why we are asked to hide our aib from other people... We don't only have a responsibility to hide other people's aib, but we have a duty to honor ourselves, and protect our aib and not show it to others...

Because realise it or not, showing a bad example in Islam to other people is as if we are no longer ashamed of our wrongs. What if others follow us? Nauzubillah...

I'm sure we don't want to 'accumulate' a stock of sins just because we were careless to show to other people a sign of our disobedience to He who created us...

We're not the best servant who does too many amal... Therefore we don't want the little amal that we do to be cancelled out by that worthless stock that we 'bought'...

However, we do realise that we can try our best, but sometimes our faults can be seen clearly by other people. Only in Allah lies perfection. May our flaws become a reminder to us, that we are weak, we are forgetful, we are full of weaknesses.

We embrace our flaws, but we don't cherish it and enjoy it. Instead, we strive to become better each and everyday... So that we can truly fulfill our purpose of life which is as a servant of Allah and as a khalifah on the land of Earth.

A Chance

Sometimes, we just need to give ourselves a chance.
A chance to live.
A chance to return to who we truly are.
A chance to return to fitrah...
We continue to move on because we have that hope...
The hope that He promised us.

Even though we always forget him,
Even though He isn't the one we put first on the list,
that hope is always there whenever we seek it.

Here is the hope:

قَالَ اللهُ تَعَالَى: يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِي، غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ مِنْكَ وَلاَ أُبَالِي، يَا ابْنَ آدَمَ، لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي، غَفَرْتُ لَكَ، يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِي بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطَايَا، ثُمَّ لَقِيْتَنِي لاَ تُشْرِكُ بِي شَيْئاً، لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً - رَوَاهُ التَّرْمِذِيُّ وَقَالَ: حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
From Anas, radiyallahu 'anhu, who said: I heard the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, say:

"Allah the Almighty has said:
'O son of Adam, so long as you call upon Me, and hope in Me, I shall forgive you for what you have done, and I shall not mind.

O son of Adam, were your sins to reach the clouds in the sky and were you then to ask forgiveness of Me, I shall forgive you.

O son of Adam, were you to come to Me with an earthful of sins and were you then to face Me, without having associated anything with Me,

I shall grant you an earthful of pardon.' "

(Recorded by Al-Tirmidhi, who said that it is a good and sound hadith)

Forgives Us Allah

He asks us to come to Him...
Come, and ask His forgiveness, for He would never hesitate to give it...
As long as we don't enjoin Him with others.
But sometimes, we forget ourselves.
We forget who we are,
And we forget to ask.
Are we too proud to ask?
Are we too proud?
Are we too arrogant?
Are we too forgetful?
Forgive us ya Allah...
Give us Your protection from all our wrongdoings and imperfections
Give us strength to be steadfast in this path
Let our flaws be a reminder to us
That we are only Your servants and nothing more
Grant us your bless and love,
For only You are the Most Gracious, Most Merciful, Most Forgiving...

May there always be a way back, whenever we do err, whenever we do wrong, whenever we stray from the path of rightness. Amin.

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~


BAHASA MELAYU

Manusia. Manusia. Insan.


Adakah anda pernah merasa seperti kembali? Adakah anda pernah merasa menyesal? Seperti jika anda boleh kembali ke satu titik masa, di mana anda ingin kau bertindak dengan cara lain. Atau jika anda tidak mengatakan apa yang anda pernah mengatakan.

Atau anda tidak pernah melakukan apa yang anda pernah lakukan, kerana anda tahu apa yang anda lakukan adalah salah, kerana anda punya firasat buruk dalam hati anda, memberitahu anda bahawa anda telah keliru. Dan anda ingin memperbaiki sesuatu dan membuat semuanya baik-baik saja, tapi anda tidak tahu bagaimana ...

Saya yakin kebanyakan dari kita merasa seperti itu, hanya kerana kita adalah manusia ... Dan sifat-sifat manusia, kita selalu melakukan kesalahan ... Dan kami selalu berbuat salah.

Sebagai manusia, kita penuh dengan ketidaksempurnaan ... Tapi itu adalah bagaimana kita menangani mereka ketidaksempurnaan, bagaimana kita meningkatkan diri kita, bagaimana kita memenuhi tanggung jawab kita sebagai seorang hamba dan sebagai khalifah di dunia ini yang penting pada akhirnya ...

Saya manusia. Saya tidak sempurna

Aku bukan hamba terbaik dari Tuhan Yang Maha Esa,
Aku bukan putri terbaik,
Aku bukan sahabat,
Aku bukan pemimpin yang terbaik,
Aku bukan pengikut terbaik,
Aku pasti malaikat tidak,
Yang tidak pernah melakukan apapun yang salah.

Saya telah bersalah. Saya telah membuat kesalahan. Dan kadang-kadang saya tidak tahu bagaimana untuk kembali ke tempat di mana semuanya benar. Kadang-kadang saya tidak tahu bagaimana membuat benar.

Tapi ... Kami cuba untuk berbuat baik, dan cuba untuk menunjukkan contoh yang baik sebagai manusia, dan melakukan yang terbaik sehingga kekurangan kami dan kesalahan tidak mempamerkan ke seluruh dunia, bukan sehingga orang akan berfikir kita malaikat ... Tidak sehingga kita bisa disebut sebagai-dua alim-kasut, tetapi kerana apa yang nabi mengingatkan kita lama, dan kata-katanya masih berlaku:

من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها بعده من غير أن ينقص من أجورهم شيء, ومن سن في الإسلام سنة سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها من بعده من غير أن ينقص من أوزارهم شيء

Siapa Saja Yang mencontohkan di Kesawan contoh Islam Yang Baik Maka untuknya pahalanya dan Pahala Siapa Saja melakukannya Pendapatan kena cukai diameter KARENA Yang mencontohinya Tanpa sedikitpun berkurang Pahala mereka. Siapa Saja Yang mencontohkan di Kesawan contoh Islam Yang Buruk Maka atasnya dosanya dan dosa Siapa Saja melakukannya Pendapatan kena cukai diameter KARENA Yang Tanpa mencontohinya berkurang sedikitpun dosa mereka. - HR Muslim, Ahmad, Ibnu Majah dan An-Nasa'i

Siapapun yang menunjukkan Islam contoh yang baik, maka untuk mereka pahala mereka dan balasan bagi siapa saja yang melakukannya setelah mereka, kerana mengikuti mereka; tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Siapapun yang menunjukkan Islam contoh buruk, kepada mereka yang dosa-dosa mereka dan dosa-dosa orang yang melakukannya setelah mereka, dalam mengikuti mereka, tanpa mengurangkan sedikit dosa-dosa mereka. - Muslim, Ahmad, Ibnu Majah dan An-Nasa'i

من دعا إلى هدى, كان له من الأجر مثل أجور من تبعه, لا ينقص ذلك من أجورهم شيئا, ومن دعا إلى ضلالة, كان عليه من الإثم مثل آثام من تبعه, لا ينقص ذلك من آثامهم شيئا

Siapa Saja Yang mengajak PADA penggunaan Maka untuknya Pahala Orang Yang semisal mengikutinya, ITU regular tidak mengurangkan hal Pahala mereka sedikitpun. Siapa Saja Yang mengajak PADA kesesatan Maka dosa dosa atasnya seperti mengikutinya Orang yang, ITU hal regular tidak mengurangkan dosa mereka sedikitpun. - HR Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Daud, Ibnu Majah, at-Tirmidzi, Ibnu Hibban dan Abu Ya'la

Siapapun yang mengajak ke arah panduan (hidayah), maka atas mereka adalah balasan bagi orang yang mengikuti, itu tidak mengurangi pahala mereka sedikit pun. Siapapun yang panggilan terhadap kesesatan (dholalah) maka atas mereka adalah dosa orang-orang yang mengikuti mereka, hal itu tidak mengurangkan sedikit dari dosa-dosa mereka. - Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Daud, Ibnu Majah, at-Tirmidzi, Abu Ya'la dan Ibnu Hibban

Dearest pembaca, jika kita memahami hadis secara holistik, kita akan sangat takut untuk melakukan dosa dan menunjukkan kepada orang lain, dan mencipta sebuah bursa kesan sangat buruk dan menjadi sangat miskin ...

Sebaliknya, kita ingin menunjukkan pada orang lain apa pun perbuatan baik yang kita dapat, sehingga jika mereka berbuat baik hanya dengan mengikuti kita, kita akan mendapatkan pahala bahkan jika kami tidak melakukannya sendiri! Cukup dengan menunjukkan suatu perbuatan yang baik dan menyebabkan orang lain untuk berbuat baik juga, itu akan membuat kita sangat kaya memang! Tidak kaya di sini, tapi di akhirat ... insyaallah

Tapi tentu saja, kita harus ingat bahawa kita berbuat baik hanya untuk Allah dan tidak ada orang lain ... Kami berusaha untuk menjadi contoh yang baik bukan kerana kita ingin persetujuan rakyat, tapi kerana kami ingin berkat Allah dalam hidup kita.

Allah adalah Pencipta kita, Dia mengenal kita lebih dari yang kita lakukan. Dia tahu bahawa kita selalu pelupa dan kadang-kadang tidak taat dalam mematuhi-Nya.

Tetapi Dia meminta kita untuk menyembunyikannya, tidak menunjukkan kepada orang lain, kerana sifat-sifat manusia, kita cenderung mengikuti hal-hal yang terjadi di sekitar kita.

Jika kita tidak memegang erat kepada dua sumber, Quran dan Sunnah, kita dapat dengan mudah tersesat, kita dapat dengan mudah mengikuti apa pun yang kita lihat, tidak peduli itu salah atau benar, kerana fikiran kita tidak terhad. Hal ini memiliki kekurangan ..

Itu sebabnya kita diminta untuk menyembunyikan AIB kita dari orang lain ... Kami tidak hanya memiliki tanggung jawab untuk menyembunyikan AIB orang lain, tapi kami mempunyai kewajipan untuk menghormati diri kita sendiri, dan melindungi AIB kami dan tidak menunjukkan kepada orang lain ...

Kerana sedar atau tidak, memaparkan contoh buruk dalam Islam kepada orang lain adalah seolah-olah kita tidak lagi malu kesalahan kita. Bagaimana jika orang lain akan mengikuti kita? Nauzubillah ...

Saya yakin kita tidak mahu 'terkumpul' suatu persediaan dosa hanya kerana kita ceroboh untuk menunjukkan kepada orang lain tanda ketidaktaatan kita untuk Dia yang mencipta kita ...

Kami bukan hamba terbaik yang tidak terlalu banyak amal ... Oleh kerana itu kita tidak mahu amal kecil yang kita lakukan untuk dibatalkan oleh bahawa saham tak berharga yang kita 'beli' ...

Namun, kami menyedari bahawa kita boleh cuba yang terbaik, tapi kadang-kadang kesalahan kita dapat dilihat dengan jelas oleh orang lain. Hanya pada Allah terletak kesempurnaan. Semoga kekurangan kita menjadi peringatan bagi kita, bahawa kita lemah, kita lupa, kita penuh dengan kelemahan.

Kami merangkul kekurangan kami, tetapi kami tidak menghargai dan menikmatinya. Sebaliknya, kami berusaha untuk menjadi lebih baik setiap harinya ... Sehingga kita benar-benar dapat memenuhi tujuan hidup kita yang sebagai hamba Allah dan sebagai khalifah di atas tanah Bumi.

A Chance@PELUANG

Kadang-kadang, kita hanya perlu memberikan diri kita peluang.
Sebuah kesempatan untuk hidup.
Sebuah kesempatan untuk kembali ke siapa kita sesungguhnya.
Sebuah kesempatan untuk kembali ke fitrah ...
Kami terus bergerak kerana kita mempunyai harapan bahawa ...
Harapannya bahawa Dia berjanji kita.

Walaupun kita selalu melupakannya,
Walaupun Dia bukan satu kita masukkan dalam senarai,
harapan yang selalu ada bila-bila pun kita mencarinya.

Ini adalah harapan:

قال الله تعالى: يا ابن آدم, إنك ما دعوتني ورجوتني, غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي, يا ابن آدم, لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني, غفرت لك, يا ابن آدم, إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا, ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا, لأتيتك بقرابها مغفرة - رواه الترمذي وقال: حديث حسن صحيح
Dari Anas, radiyallahu 'anhu, yang mengatakan: Aku mendengar Rasulullah, sallallahu' alayhi wasallam, berkata:

"Allah telah berkata:
"Wahai anak Adam, selama anda memanggil Aku, dan harapan di dalam Aku, Aku akan mengampuni kamu atas apa yang telah anda lakukan, dan aku tidak akan keberatan.

Wahai anak-anak Adam, adalah dosa-dosa anda untuk mencapai awan di langit dan kemudian anda meminta pengampunan-Ku, Aku akan mengampuni kamu.

Wahai anak-anak Adam, adakah anda untuk datang kepada Ku dengan earthful dosa dan anda kemudian menghadapi Aku, tanpa harus berkaitan apa pun dengan Aku,

Saya akan memberikan anda sebuah earthful pengampunan. " "

(Dirakam oleh Al-Tirmidzi, yang mengatakan bahawa itu hadis yang baik dan suara)

Allah mengampuni Kami

Dia meminta kita untuk datang kepada-Nya ...
Ayo, dan minta pengampunan-Nya, kerana Dia tidak akan ragu untuk memberikannya ...
Selama kita tidak menyuruh Dia dengan yang lain.
Tapi kadang-kadang, kita lupa diri kita sendiri.
Kita lupa siapa kita,
Dan kita lupa untuk bertanya.
Apakah kita terlalu sombong untuk bertanya?
Apakah kita juga bangga?
Apakah kita terlalu sombong?
Apakah kita juga pelupa?
Maafkan kami ya Allah ...
Berikanlah kami perlindungan anda dari segala kesalahan kami dan ketidaksempurnaan
Beri kami kekuatan untuk tabah di jalan ini
Biarkan kekurangan kita menjadi peringatan bagi kita
Bahawa kita hanya hamba anda dan tidak lebih
Grant kami, anda memberkati dan cinta,
Kerana hanya anda adalah Pemurah, lagi Maha Mengasihani Paling, Paling Pengampun, ...

Semoga selalu ada jalan kembali, setiap kali kita melakukan kesalahan, setiap kali kita berbuat salah, setiap kali kita menyimpang dari jalan kebenaran. Amin.

Kita Hanya Manusia, Manusia dan kerap terlupa. Marilah mengingatkan Sesama Kita, Moga berjumpa di syurga ~



Tiada ulasan: