Jumaat, 24 Jun 2011

KITA LENGAHKAN MASA TETAP BERJALAN....MAHKAMAH ALLAH PULA MENUNGGU...HUKUM TETAP DIHUKUM SESUAI KESALAHAN..NAK LARI MANA..JANGAN BERSIKAP ZALIM@PENIPU

Pakatan sokong Bersih, selar Najib berdiam diri
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Pakatan Rakyat hari ini menyatakan sokongan penuh terhadap usaha Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang mahu mengadakan himpunan aman 9 Julai ini.

Menurut mereka, usaha Bersih itu wajar dalam usaha memperbaiki dan membersihkan sistem pilihan raya di negara ini yang didakwa tempang.

“Justeru, Majlis Presiden Pakatan Rakyat mendokong inisiatif Bersih mengadakan himpunan secara aman supaya rakyat disedarkan agar wujud perubahan dalam sistem pilihan raya di negara ini,” kata Anwar selepas mempengerusikan mesyuarat Pakatan Rakyat di pejabat Ketua Pembangkang di parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali.

Pada sidang media sama, beliau turut menyelar sikap diam diri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, terhadap ancaman yang dikeluarkan pihak-pihak yang membantah usaha murni Bersih itu.

Ianya termasuk ancaman dari pihak polis dan kumpulan pendesak Melayu, Perkasa yang mahu bertembung dengan pihak Bersih dengan membuat perhimpunan bantahan pada hari sama.

Beliau mendakwa sikap Najib itu membuktikan Perkasa dilindungi Umno BN untuk berhadapan dengan Bersih.

“Pentadbiran Najib memperalatkan suara golongan esktrem yang bertugas bagi pihak Umno untuk memperlekeh usaha yang dilakukan gabungan Bersih.

“Ini adalah keterlaluan kerana Najib mengambil pendirian berdiam dan tidak menegur ugutan yang dibuat Polis, Menteri Dalam Negeri dan Perkasa. Jelas ini adalah permainan Umno untuk menakutkan orang ramai,” katanya.

Turut diselar termasuklah ugutan bunuh terhadap Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga dan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat, termasuk wartawan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Mahfuz pula mendakwa tindakan kerajaan membiarkan ancaman terhadap Bersih itu menyebabkan ketakutan di kalangan pelabur.

"Saya anggap perbuatan kerajaan dan media arus perdana melakukan provokasi menakutkan orang ramai sebagai mensabotaj ekonomi negara," katanya.

Beliau juga tidak menolak bahawa trend ancaman itu serupa dengan keadaan pada tahun 1987 yang kemudiannya membawa kepada penangkapan pemimpin pembangkang dalam Operasi Lalang.


Gangguan bukti Syabas tidak layak urus aset air
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) kesal dengan kegagalan pihak Syabas yang tidak membuat makluman awal berhubung gangguan bekalan air yang berlaku di sekitar Lembah Klang sejak semalam sehingga esok.

Ketuanya, Kamaruzaman Mohamad berkata, pihaknya difahamkan gangguan itu berpunca dari aktiviti penyedia air untuk Syabas iaitu Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPALSH) yang melakukan penyelengaraan Sluice Valve dan juga Pam Air serta melakukan pembersihan loji rawatan air mereka.

Kesempatan itu juga, katanya digunakan oleh pihak Syabas untuk menambah baik sistem penyaluran air mereka.

“Jadi ianya nampak aneh apabila pihak Syabas menyalahkan Kerajaan Negeri Selangor sebagai punca gangguan bekalan air ini,” ujarnya dalam satu kenyataan.

DPPWP juga, tambahnya merasa hairan kenapa sejak tahun 1997 Syabas mengambil alih pengurusan air melalui program penswastaan air sehingga kini, masih berlaku masalah gangguan bekalan air.

“Apakah selama 13 tahun ini Syabas hanya mengaut keuntungan dengan mengabaikan aspek penyelengaraan?” soalnya.

Ini, ujarnya jelas menunjukkan bahawa Syabas tidak layak untuk menguruskan aset air Negeri Selangor.

DPPWP juga, katanya merasa kesal kerana Syabas tidak memohon maaf kepada pengguna yang terjejas, sebaliknya hanya menuding jari kepada pihak Kerjaaan Negeri Selangor.

“DPPWP juga ingin bertanya apakah tindakan yang akan dilakukan oleh Syabas bagi membantu pihak peniaga yang terjejas akibat gangguan air ini.

“Syabas sepatutnya bertanggungjawab dalam memberikan perkhidmatan terbaik mereka dan bukannya hanya tahu mengaut untung sahaja,” ujarnya.

Oleh sebab itu, katanya DPPWP menyokong penuh hasrat Kerajaan Selangor untuk mengambil alih pengurusan air bagi seluruh wilayah di Lembah Klang ini.


Peguam Felda didakwa sengaja lengahkan kes
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 23 Jun: Perbicaraan kes saman Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman terhadap empat pihak yang didakwa berkonspirasi menangkapnya di Felda Lembah Klau serta mengurung beliau di lokap Balai Polis Raub pada 9 Mac tahun lalu, ditunda kepada 22 Julai depan.

Menurut peguamnya, Wan Rohimi Wan Daud, hakim Mahkamah Tinggi Temerloh, Datuk Akhtar Tahir, mengarahkan demikian hari ini setelah pihak peguam Felda secara tergesa-gesa menghantar notis memohon bukti “konspirasi” seperti dalam pertuduhan oleh plaintif.

“Kami baru menerima permohonan bersifat teknikal tersebut pagi tadi. Kes ini sepatutnya dibicarakan antara 21 hingga 23 Jun dan hari ini sepatutnya hari terakhir, tetapi dengan tuntutan baru daripada peguam Felda berjaya memaksa kes ini ditunda,” katanya.

Mazlan menyaman sebanyak RM20 juta terhadap empat pihak sebagai defendan iaitu Pengurus Felda Lembah Klau, Awang Sulong, Felda, Inspektor Mohd Azran Rahmat (pegawai polis yang menangkapnya) dan Kerajaan Malaysia.

Wan Rohimi berkata, saman tersebut difailkan kerana terdapat penyalahgunaan kuasa serta konspirasi yang jelas antara pengurus Felda dengan polis bagi menangkap dan menggari Mazlan dalam penangkapan tersebut.

Tambahnya, saman tersebut merupakan saman malu bagi menebus kejahatan pihak yang mengaibkan Mazlan sehingga menggambarkan beliau sebagai seorang penjenayah, penceroboh, tidak menghormati undang-undang dan seorang yang tidak bermaruah.

Menurut fakta kes, pada 9 Mac lalu kira-kira jam 4.15 petang, Mazlan ketika sedang berdialog dengan kira-kira 20 peneroka di rumah Hamidun Yeop Isa, beliau telah dikepung oleh 30 orang polis bantuan Felda yang lengkap bersenjata dan diugut secara biadab oleh pengurus Felda tersebut (Awang Sulong).

Mazlan kemudian telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub. Namun terdapat satu lagi laporan oleh Awang Sulong (kini telah bersara), yang menyebabkan Mazlan kemudiannya ditahan, direman dan terpaksa merengkok selama dua hari di lokap IPD tersebut.

Mazlan disiasat dibawah Seksyen 441 Kanun Keseksaan dan jika disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara tidak melebihi 6 bulan atau denda tidak melebihi RM3,000.00.

Beliau bagaimanapun tidak pernah didakwa di mahkamah.

Sementara itu, Mazlan yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, ketika ditemui di luar mahkamah berkata, beliau berpendapat ada usaha untuk menggelapkan isu-isu yang berlaku di tanah rancangan Felda supaya tidak terdedah kepada umum.

“Kes ini sangat penting kerana ia memberi implikasi sama ada boleh atau tidak peneroka mengadakan perhimpunan di tanah rancangan Felda kerana selama ini mereka berselindung di sebalik Akta GSA 1960 bagi menghalang sebarang aktiviti peneroka.

“Sedangkan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan secara jelas memberi hak kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan kepada semua warga negara. Jadi apakah Felda mempunyai wilayah autonomi sehingga boleh menghalang hak mutlak rakyat? Kalau begitu apakah hanya Umno sahaja yang boleh bergerak di Felda?” soalnya.

Menurut Mazlan, beliau percaya pihak Felda sedaya upaya akan berusaha menghalang isu kebebasan bersuara di tanah rancangan itu disiarkan dalam media terutama menjelang pilihan raya ini.

“Sebab itulah kes yang sangat penting keputusannya ini akan cuba dilengah-lengahkan,” ujarnya.


Himpunan diteruskan walau Ambiga diugut bunuh
Afiq Hizami, pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) Datuk Ambiga Sreenevasan beserta empat yang lain membuat laporan polis di Balai Polis Travers dekat sini berikutan menerima ugutan bunuh melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Laporan polis dibuat jam 12.00 tengah hari tadi.

Antara individu lain yang turut menerima SMS itu ialah ahli majlis pimpinan pusat PKR Latheefah Koya, Timbalan ketua AMK, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin serta dua daripada ahli jawatankuasa Bersih iaitu Maria Chin Abdullah dan Wong Chin Huat.

Sedikit kekecohan berlaku polis cuba menghalang wartawan dan orang ramai daripada masuk ke kawasan balai untuk bertemu Ambiga.

Selepas setengah jam dari kekecohan tersebut Ambiga dan empat yang lain keluar dari balai untuk bertemu dengan media.

Sebelum itu, Khairul Anwar juga turut dihalang masuk apabila beliau keluar mengambil baju Bersih.

Bagaimanapun selepas berbincang, beliau dibenarkan masuk.

Dalam pada itu, pada sidang medianya, Ambiga mahu pihak polis menjalankan siasatan dengan segera.

Ditanya mengenai pandangan beliau mengenai ugutan bunuh ini, beliau berkata tindakan itu bertujuan untuk menakut-nakutkan pihaknya daripada mengadakan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

"Ini kerja daripada pihak yang tidak bertanggungjawab dan tidak suka akan perhimpunan amam yang kami akan lakukan.

"Walaupun ancaman bunuh yang diterima, pihak kami akan tetap mengadakan perhimpunan Bersih 2.0 ini dan berharap ramai orang akan hadir menyokong dalam perhimpunan itu nanti." katanya

Sementara itu, menurut Latheefah yang juga Penasihat Lawyers For Liberty (LFL) mendakwa kelima-lima antara mereka menerima SMS ugutan yang sama.

SMS diterima seperti berikut: "Korg ni buta hati ke?? buat apa sokong ambiga keling paria haramjadah tu? dia ni kapir laknat. korang tau tak dia ni jadi alat anjing2 politik untuk musnahkan keutuhan melayu. dia kata je nak BERSIH kan SPR. bersih kepala bapak dia.

“puak2 PAS n PKR pun buta tuli n pekak badak.. kalau SPR tak bersih, boleh ke diorang menang kat Sgor, Kedah, Penang, Kelantan n perak dulu? DAP cina sial tu pulak lagi haram jahanam. dia tengok je melayu bertekak. hujung2 dia perintah negara ni dan kristiankan kita semua. aku nak kasi amaran kat korang semua.

“kalau perhimpunan ni jadi, aku dan org2 aku akan bunuh ambiga dan korang2 keliling dia satu persatu, termasuklah orang2 politik bangang yg bersekongkol ngan kafir laknat tu.. ini amaran aku. Korang tengokla nanti."

Katanya, ia berkemungkinan sebagai gangguan terhadap usaha pihak LFL menganjurkan bengkel Bersih 2.0: LFL "Right To March!"-Hak Anda Berhadapan Dengan Polis semepena perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 julai ini.


Bersih 2.0: Hadiah lumayan gambar provokasi terbaik
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Orang ramai di negara ini yang akan menyertai Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini berpeluang merebut hadiah lumayan yang disediakan oleh PAS, sekiranya berjaya merakamkan gambar-gambar insiden provokasi terbaik yang dilakukan oleh pihak tertentu pada himpunan itu.

Tawaran tersebut dibuat bagi memberikan semangat kepada setiap pihak yang ingin hadir pada himpunan itu agar tidak takut dengan ugutan pelbagai pihak yang berusaha menghalangnya.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, berdasarkan pengalaman dalam himpunan-himpunan aman lalu, pihak berkenaan telah melakukan pelbagai tindakan provokasi bagi memburukkan PAS, penganjur dan para peserta.

Menurut beliau, tindakan tersebut mungkin akan turut dilakukan oleh pihak-pihak terbabit pada Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, malah mungkin akan lebih ketara lagi.

Katanya, bagi membolehkan tindakan tidak bertanggungjawab mereka itu diketahui umum dan diambil pengajaran oleh pihak-pihak terbabit, aksi-aksi mereka itu amat perlu dirakam untuk dijadikan tontonan semua pihak.

"Aksi-aksi yang dirakam itu pula tentunya pelbagai. Ada yang menarik, agak menarik, kurang menarik dan tidak menarik. Jadi untuk membolehkan kita mendapatkan rakaman insiden-insiden provokasi yang menarik, PAS akan menyediakan hadiah lumayan bagi mereka yang berjaya merakam gambar terbaik," katanya pada sidang akhbar bersama Harakah di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, katanya, tetap akan diadakan walaupun cuba dihalang oleh pihak-pihak tertentu dengan pelbagai cara kerana ia adalah himpunan yang diadakan oleh rakyat untuk tujuan yang murni.

"Ahli-ahli PAS dan orang ramai tidak perlu takut untuk menyertai himpunan itu kerana ia diadakan atas tujuan yang murni oleh Bersih. Walaupun begitu, jangan sekali-kali membawa senjata.

"Himpunan itu adalah himpunan aman. Jika membawa senjata dibimbangi akan mencetuskan kejadian tidak diingini pula. Tujuan himpunan itu diadakan amat jelas, iaitu untuk mendesak kerajaan mengadakan pilihanraya yang bersih dan adil di negara kita dan desakan itu mestilah didengar oleh kerajaan," tegasnya.

Mengulas dakwaan sesetengah pihak mengenai himpunan itu yang antara lain dikatakan akan mencemarkan imej negara di mata pelancong, beliau berkata, dakwaan tersebut datangnya dari mereka yang tidak faham tentang demokrasi.

Dalam negara demokrasi, katanya, rakyatnya tidak dihalang dari mengadakan perhimpunan aman bagi mendesak kerajaan melakukan perubahan, apatah lagi setelah sistem pilihanraya di negara kita terbukti tempang sejak sekian lama.

"Sesuai dengan perhimpunan aman yang diadakan, ia tidak akan mendatangkan sebarang kesan negatif terhadap negara jika diadakan, malah ia akan menimbulkan penghormatan rakyat asing itu sendiri terhadap negara kita apabila mereka dapat melihat dengan jelas sikap rakyatnya yang sentiasa menjaga keamanan termasuk ketika berdemonstrasi.

"Manakala pelancong pula bukan hanya terdiri daripada warga asing. Malah rakyat di negara ini yang berkunjung ke sesuatu destinasi itu juga adalah pelancong," jelasnya.

Dakwaan seperti itu, katanya, adalah sebahagian dari usaha menghalang himpunan tersebut diadakan, tetapi Bersih dan rakyat negara ini sudah tidak akan berganjak dari keputusan untuk mengadakan dan menyertai perhimpunan itu, akibat sudah tidak tertahan dengan tindakan buruk yang dilakukan oleh kerajaan BN terhadap rakyat selama ini khususnya dalam pilihanraya.

Bagi keselamatan diri, beliau menasihatkan mereka yang ingin menyertai himpunan itu agar membawa tuala basah, cuka dan garam untuk digunakan sekiranya diserang dengan gas pemedih mata oleh pihak berkuasa.

Tiada ulasan: