Sabtu, 11 Jun 2011

BIASALAH...MANUSIA TAK FIKIR ORANG LAIN....ROGOL ATAU ZINA...ANAK ORANG...BINI ORANG...ADIK ORANG...KAKAK ORANG SERTA EMAK ORANG....BOLEH...BAGAIMANA KALAU ORANG ROGOL DAN ZINA BININYA...ANAKNYA...KAKAKNYA...ADIKNYA...EMAKNYA TENTU IA MARAH....

Heret mayat tanpa kepala

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis memeriksa mayat mangsa yang disorok di dalam van.
SIASAT...anggota polis memeriksa mayat mangsa yang disorok di dalam van.
BERMINYAK...kesan minyak hitam di tempat mangsa dibunuh.
BERMINYAK...kesan minyak hitam di tempat mangsa dibunuh.
PENAMPANG: Leher seorang mekanik ditetak bertalu-talu dengan parang sebelum dipotong hingga putus menggunakan pisau pemotong daging. Kepala itu kemudian dicelup ke dalam minyak hitam sebelum dimasukkan ke dalam guni oleh seorang pemandu jengkaut di sebuah bengkel kereta di Kampung Kandazon, Jalan Terawi, Putatan di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, tubuh Asri Patahuddin, 37, yang tidak berkepala diheret 10 meter dari tempat kejadian sebelum disembunyikan dalam van rosak di bengkel berkenaan.
Sebelum kejadian, pemandu jengkaut berusia 30 tahun itu membersihkan halaman bengkel itu. Tiba-tiba dia yang membawa sebilah parang mendekati Asri yang ketika itu membaiki enjin sebuah kenderaan lalu menetak leher mangsa menyebabkannya rebah.

Lelaki terbabit kemudian bertindak lebih ganas dengan menetak leher mangsa berulang kali.


Dua rakan sekerja Asri yang melihat kejadian itu cuba menghalang tindakan ganas pemandu jengkaut itu, tetapi lelaki terbabit melibas parang beberapa kali ke arah mereka menyebabkan kedua-duanya melarikan diri.


Lepas gosip, Alyah melecur

Oleh Norhayati Nordin
yati@hmetro.com.my

ALYAH...stabil walaupun keletihan.
ALYAH...stabil walaupun keletihan.
PETALING JAYA: Jika semalam, Harian Metro menyiarkan gosip percintaannya dengan pengarah muzik terkenal, Datuk Ramli MS, pagi semalam juga penyanyi lagu Kisah Hati, Alyah dimasukkan ke Hospital Pakar Damansara di sini selepas melecur dari paras pinggang hingga paha akibat terkena air panas.
Kejadian yang berlaku di rumah Alyah atau nama sebenarnya Noor Hasliah Abu Hasan, 30, disedari pembantu peribadinya kira-kira jam 10 pagi selepas mendengar penyanyi itu mengerang kesakitan dan menangis kerana kecederaan yang dialaminya.

Dalam kunjungan Harian Metro ke hospital itu petang semalam, keadaan Alyah nampak stabil dan keletihan. Namun, apabila ditanya mengenai kejadian itu Alyah berkata dia memasukkan air panas ke dalam botol untuk disejukkan.
“Namun dalam sekelip mata botol itu terlepas dari pegangan Alyah dan terjatuh ke badan ini. Akibatnya, kulit Alyah terus melecur dari paras pinggang hingga ke kaki. Doktor memaklumkan, Alyah kemungkinan akan dirawat dalam wad selama dua hingga tiga hari.

“Ia bagi memastikan sejauh mana seriusnya kecederaan dialami dan pada masa sama memastikan tiada sebarang jangkitan virus berlaku. Buat masa ini, keluarga Alyah masih belum diberitahu dan apa yang boleh dikatakan kejadian pagi tadi (semalam) berlaku sangat pantas.

“Mujur kata doktor ia tidak begitu kritikal kerana tindakan pantas Alyah terus mendapatkan rawatan di hospital. Apapun, sepatutnya Alyah menghadiri penggambaran program masakan sempena bulan puasa, Ketuk-Ketuk Ramadan terbitan JS Pictures Sdn Bhd yang dihoskan Sheila Rusly hari ini. “Bagaimanapun, apa yang boleh Alyah buat apabila tiba-tiba mendapat kecederaan ini. Kalau diikutkan, ada beberapa lagi program Ramadan dan Aidilfitri yang harus Alyah jayakan. Rabu lalu Alyah baru siapkan rakaman program raya, Konsert Sensasi 2 bersama Ramlah Ram untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) di Auditorium Angkasapuri,” katanya.

Sempat berjenaka, Alyah bagaimanapun menafikan kejadian itu berlaku bukan disebabkan dia terkejut membaca laporan gosip percintaannya dengan Ramli MS semalam.

“Ia tiada kaitan dengan laporan gosip itu. Apa yang berlaku ini ditetapkan Tuhan buat Alyah,” katanya yang memaklumkan pengarah klip video, Kisah Hati iaitu Ghaz Abu Bakar individu pertama yang datang melawatnya di hospital sejak dimasukkan ke wad,” katanya.


‘Saya tak faham tuduhan Pekida’

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pengarah filem KL Gangster, Syamsul Yusof menafikan dakwaan Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) kononnya filem itu membuka kod rahsia pertubuhan berkenaan dan mengaitkan orang Melayu dengan unsur samseng seperti didakwa.
Syamsul, 27, berkata dakwaan ahli Pekida itu mungkin berpunca daripada salah faham selepas filem arahannya itu mula ditayangkan di pawagam, kelmarin.

“Saya sendiri tidak faham apa kod rahsia yang dimaksudkan mereka, kemungkinan mereka tidak berpuas hati kerana penggunaan perkataan ‘abang long’ dan ‘ayahanda’ dalam babak filem itu,” katanya ketika dihubungi semalam.
Menurutnya, filem itu tidak mempunyai kaitan dengan mana-mana pihak, malah penggambarannya mendapat kebenaran daripada polis dan pelepasan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM).

“Sebelum membuat filem, penolong pengarah produksi, Rizal Ashraf terlebih dulu melakukan kajian dan menemubual bekas gengster.

“Tetapi isu seperti itu tidak sepatutnya timbul dan saya mengharapkan ahli Pekida tidak sewenang-sewenangnya menuding jari kepada Skop Production kononnya menjatuhkan bangsa sendiri,” katanya.

Dia berkata, filem itu hanya rekaan semata-mata dan bersifat hiburan, malah ia tiada kaitan langsung dengan gengsterisme di negara ini. “Tujuan penghasilan filem ini adalah menyampaikan mesej bersifat kekeluargaan, kemasyarakatan dan keagamaan dengan harapan ibu bapa mengambil berat terhadap anak yang sedang meningkat dewasa,” katanya.

Di sebalik kontroversi itu, Syamsul tetap melahirkan rasa syukur kerana kutipan hari pertama tayangan filem itu mencatat RM1.5 juta.
Selain KL Gangster, Pekida juga berhasrat menyaman penerbit dan pengarah filem Kongsi kerana mendakwa mereka mendedahkan beberapa perkara sulit yang digunakan dalam pertubuhan.

Sementara itu, pengarah Kongsi, Farid Kamil Zahari, 30, turut memberi pandangan sama iaitu filem berkenaan yang ditayangkan di saluran Astro First hanya hiburan semata-mata tanpa ada kena mengena dengan mana-mana individu atau pertubuhan.

“Bagi saya penggunaan ‘abang long’ atau ‘ayahanda’ sinonim dengan masyarakat Melayu, saya juga memanggil mak cik dan pak cik saya dengan gelaran ‘mak long’ dan ‘pak long’.

“Tidak ada sebarang kod rahsia yang menyentuh sesiapa. Sebaik menerima skrip filem itu sebelum ini, saya dapati ia karya yang menarik dan menghiburkan,” katanya.


Drebar bas cuba rogol penumpang dipenjara

Oleh Yusmawati Mhd Yusof
yusmawati@hmetro.com.my

MELAKA: Gara-gara menayangkan video lucah kepada seorang wanita warga asing yang juga penumpang bas yang dipandunya, seorang bapa empat anak dijatuhi hukuman penjara tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen, di sini, semalam.
Hakim Zaharah Hussain menjatuhkan hukuman itu terhadap pemandu bas, P Kanapathy, 38, dan memerintahkan ia berjalan mulai semalam.

Terdahulu, tertuduh meminta mahkamah supaya meringankan hukuman dengan alasan mempunyai empat anak berusia antara empat hingga lapan tahun apabila tiga daripadanya masih bersekolah, manakala isterinya tidak bekerja.

Tertuduh turut mengakui tindakan menayangkan video lucah adalah satu kesalahan apabila soalan mengenainya diaju Zaharah terhadapnya.

“Kalau isteri awak menaiki bas dan pemandu melakukan tindakan sama seperti apa yang awak lakukan terhadap mangsa, adakah awak mahu? Bermakna tindakan awak juga salah,” katanya.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Akmalhana Mohammed meminta hukuman maksimum dikenakan terhadap tertuduh kerana cuba mengambil kesempatan terhadap mangsa pada waktu malam dan tindakan itu mengundang pelbagai perkara buruk.


Mengikut pertuduhan, Kanapathy didakwa dengan sengaja menunjukkan secara awam gambaran video cakera padat (VCD) lucah dengan maksud menawar atau mencuba melakukan sesuatu perbuatan yang menjadi kesalahan terhadap mangsa, 32, dalam sebuah bas bernombor nombor pendaftaran AFC 4311 di tepi Jalan Bukit Kajang ke Tehel, kira-kira jam 8.15 malam, 6 Jun lalu.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 292, Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya.

Sebelum itu, tertuduh mengaku tidak bersalah terhadap satu lagi pertuduhan iaitu cuba merogol mangsa sama di lokasi dan tarikh yang sama kira-kira jam 10.45 malam.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Sesyen 376/511, Kanun Keseksaan yang boleh dijatuhi hukuman penjara lima hingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan. Harian Metro Rabu lalu melaporkan, kejadian wanita warga Indonesia yang dalam perjalanan ke negeri ini dengan menaiki sebuah bas ekspres nyaris diperkosa pemandu terbabit di sebuah ladang kelapa sawit.

Pemandu itu dipercayai sudah merancang dari awal untuk mencari mangsa bagi memuaskan nafsunya apabila menayangkan filem lucah sebaik menyedari wanita itu menjadi penumpang terakhir perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Teminal Melaka Sentral itu.

Lelaki terbabit kemudiannya melencongkan bas dipandu ke arah laluan ke daerah itu selepas menyedari peluang untuk merogol mangsa.

Mangsa bernasib baik apabila suspek gagal meneruskan niat jahat untuk menodainya selepas dua anggota polis yang melakukan rondaan dengan kereta peronda terserempak dengan bas berkenaan yang dalam keadaan mencurigakan.

Ini berikutan enjinnya masih hidup sebelum anggota polis menghampiri bas berkenaan dan terdengar jeritan wanita sebelum berjaya memberkas pemandunya.

Zaharah menetapkan 13 Julai ini sebagai tarikh perbicaraan.

Tiada ulasan: