Sabtu, 25 Jun 2011

BILA MANUSIA NAMPAK DUNIA....LUPA HARI PEMBALASAN....HINGGA MENYOKONG SESUATU YANG TAK BETUL....TAK INGAT MATI..DAN AKHIRAT...

Salahudin cabar Najib ubah paradigma
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 24 Jun: Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (gambar) mencadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membina paradigma baru negara dengan mencontohi negara-negara maju iaitu mengumumkan tarikh pilihan raya setahun lebih awal.

Ini kerana, dengan permainan teka-teki sekarang menunjukkan Najib takut dan cuba untuk mengekalkan status quo sahaja.

“Sepatutnya dalam politik baru, rakyat khususnya orang-orang muda mahu supaya Najib membawa suatu era yang lebih cemerlang dengan tidak menjadikan, sebagai contoh, tarikh pembubaran Parlimen itu hanya (dianggap) milik Perdana Menteri semata-mata.

“Apa salahnya sekiranya Najib menerokai satu era baru dia mengumumkan satu tarikh pilihan raya yang setahun lebih awal sebagaimana yang diamalkan oleh negara-negara maju, yang benar-benar mengamalkan demokrasi secara telus, bukannya ‘berteka-teki’ dan bukannya terus mewarisi satu gaya kepimpinan yang saya anggap ‘ketinggalan zaman’,” dakwanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas kuliah mingguan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Medan Ilmu di sini pagi ini.

Salahudin mendakwa adalah menjadi tradisi pimpinan Umno-BN tidak mahu bersaing secara sihat dengan mengadakan satu pilihan raya membolehkan semua parti di negara ini memiliki ‘padang permainan yang sama rata’.

Beliau mengulas tarikh pilihan raya dan pembubaran Parlimen oleh kepimpinan Najib Razak yang kini ‘diletakkan dalam keadaan berteka-teki’.

Bagaimana pun, beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian menegaskan bahawa Pakatan Rakyat kini siap sedia bila-bila masa bagi menghadapi kemungkinan berlakunhya pilihan raya umum pada hujung tahun ini.

“Memang itulah tradisi pemimpin UMNO-BN, mereka tidak mahu bersaing secara sihat. Mereka tidak mahu diadakan satu pilihan raya yang semua parti memiliki ‘padang permainan yang sama rata’.

“Jadi itu saya tidak peliklah, kerana itu merupakan sikap yang tidak berubah pemimpin-pemimpin tertinggi Umno-BN,” dakwanya.

Mengulas lanjut pilihan raya umum dan pembubaran Parlimen oleh kepimpinan Najib, beliau mendakwa Najib mewarisi pola pemikiran UMNO-BN yang static, yang tidak berdaya maju dan tidak berdaya saing.

“Ini kerana apa yang Najib buat (lakukan) itu adalah merupakan kelangsungan mengekalkan status quo.

Sertai Bersih 2.0 sepenuhnya


Mengulas himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai nanti, Salahuddin menegaskan bahawa PAS akan menyertai himpunan aman Bersih 2.0 itu, selaras dengan keputusan mesyuarat politik Rabu lalu, yang dijangka turut dihadiri Mursyidul Am PAS dan Datuk Seri Presiden PAS.

“Jadi kita tidak berdolak-dalih lagi, kita tidak akan undur ke belakang lagi.

“Maknanya, kita, PAS akan ‘all out’ menyertai Himpunan aman BERSIH 2.0 itu pada 9 Julai ini,” tegasnya.

Beliau turut mengulas tuntutan Bersih pertama tidak dilayan khususnya dalam perkara teras seperti semakan semula ‘pembersihan daftar pengundi’, semakan semula undi pos, yang seterusnya penggunaan dakwat (celup jari) dan penggunaan media yang adil.

“Mereka tidak pernah melayan kita, (namun) kini tiba-tiba mereka mahukan pintu rundingan untuk (bertujuan) menggagalkan himpunan BERSIH 2.0 (?).

“Kita tidak akan layan. Kita akan teruskan himpunan itu walau apa pun, pada 9 Julai nanti,” katanya.

Beliau mendakwa, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebenarnya bukan berada dalam satu Suruhanjaya Diraja tetapi masih lagi di bawah cengkaman.

“Itu hakikatnya, dan SPR sebenarnya bukan duduk dalam satu Suruhanjaya Diraja, tetapi masih lagi terbelenggu dengan politik, politik cengkaman UMNO-BN, dan saya yakin itu,” dakwanya.


Pinjam RM6 bilion: Anak cabar Isa Samad dialog terbuka
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 24 Jun: Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad, dicabar untuk berdialog secara terbuka dengan Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan Cawangan Lembah Klang (Anak Lembah Klang) bagi menjelaskan hal pinjaman RM6 bilion dan kerugian anak-anak syarikat Felda.

Anak Lembah Klang bersedia menyiapkan pentas terbuka untuk diadakan dialog tersebut dan Isa Samad diberikan tempoh tiga hari bagi menjawab kesediaannya untuk menyambut cabaran itu.

Jika tidak, ia jelas menggambarkan ada 'masalah besar' yang dihadapi Felda hari ini di bawah kendalian Isa Samad dan beliau mesti bertanggungjawab dengan semua itu.

Naib Pengerusi Anak Lembah Klang, Mohd Nasaie Ismail berkata, kenyataan Isa Samad bahawa pinjaman Felda kepada KWSP sebanyak RM6 bilion bukanlah satu masalah dan ia merupakan penghormatan kepada Felda, jelas merupakan satu penghinaan kepada golongan peneroka, anak peneroka dan warga Felda.

Menurut beliau, jawapan tersebut menampakkan sikap Isa yang menganggap golongan peneroka, anak peneroka dan warga Felda seolah-olah buta maklumat sehingga sanggup ditipu oleh beliau.

"Masakan tidak ada sebarang masalah, kita membuat pinjaman dan pinjaman ini dalam jumlah yang besar hampir lima kali ganda daripada keuntungan tahunan Felda yang dihebahkan kepada kita.

"Kita juga pelik, mengapa Isa boleh katakan kerugian Felda bukanlah suatu masalah sebaliknya ia boleh diurus supaya kerugian itu menjadi baik. Mana ada kerugian dikira baik. Rugi sememangnya petanda buruk kepada agensi milik rakyat Malaysia ini," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Anak Lembah Klang, menurut beliau, mempersoalkan apakah tujuan dipinjam wang sehingga RM6 bilion dan mengapa perlu dipinjam daripada agensi yang lain?

"Persoalannya juga, apakah wujudnya kekurangan dana Felda atau benarkah dengan dakwaan wang dipinjam digunakan untuk belanjawan pilihanraya parti pemerintah? Ini yang perlu dijawab," katanya yang juga Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan.

Jika begitulah cara berfikir Pengerusi Felda, tegasnya, tidak mustahil Felda akan bankrap di bawah pengurusan Isa Samad sebagaimana lingkupnya Negeri Sembilan dibawah beliau.

"Anak Lembah Klang juga menasihatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Anak, Mazlan Aliman supaya tidak membalas kenyataan Isa itu kerana lavel pemikiran dan jawapannya cukup sekadar anak-anak peneroka seperti kami sahaja menjawabnya," ujar beliau.


Singapura tidak hormati kita ceroboh ruang udara
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 24 Jun: Dewan Pemuda PAS Negeri Johor sangat kesal terhadap pencerobohan ruang udara negeri itu dan beranggapan bahawa Singapura seolah-olah tidak menghormati Malaysia sebagai negara berdaulat.

Ketuanya, Suhaizan Kaiat berkata, sebagai negara berjiran dan rakyat kedua-dua negara sering berulang-alik, maka pihak Kerajaan Singapura wajib menjelaskan kepada rakyat Malaysia apakah justifikasi pencerobohan itu berlaku.

“Kerajaan Malaysia juga harus bertegas dan memberi tempoh waktu tertentu untuk menyelesaikan masalah ini dengan segera,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Ini, katanya kerana Kerajaan Malaysia telah mengesahkan bahawa terdapat 2,508 pencerobohan pesawat Tentera Udara Singapura sejak tahun 2008.

Tambahnya, pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Jabatan Penerbangan Awam Malaysia telah membuat cerapan terhadap pesawat negara jiran yang mencurigakan.

Katanya, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mendedahkan isu ini secara bertulis di Parlimen.

Pada tahun 2008 terdapat 985 pencerobohan dikesan, 1,286 pencerobohan tahun 2009, 218 pencerobohan tahun 2010 dan sehingga Mei 2011 sudah 19 pencerobohan telah dikesan.

Pada bulan Mac 2006 pesawat tanpa pemandu (UAV) dipercayai milik tentera udara Singapura telah menceroboh ruang udara Johor di Gelang Patah.

UAV Singapura telah menggunakan teknologi pengintipan Israil dan teknologi ini juga telah digunakan untuk memantau pergerakan penduduk Palestin di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat.

“Rakyat Malaysia khususnya Johor sangat curiga terhadap penggunaan UAV ini,” ujar Suhaizan yang juga AJK Pemuda PAS Pusat.

Sebelum ini, ujarnya Malaysia dan Singapura pernah mempunyai perjanjian penggunaan ruang udara bagi membenarkan jet pejuang tentera udara Singapura yang berpangkalan di Paya Lebar menggunakan ruang udara Johor Selatan.

Malangnya, kata beliau terdapat jet pejuang Singapura telah melepasi ruang yang dibenarkan. Akhirnya perjanjian ini dibatalkan pada 18 September 1998.

Menurutnya lagi, perjanjian semula hampir dimeterai pada tahun 2004 tetapi mendapat bantahan rakyat Malaysia.

Sehingga kini, tambahnya tiada sebarang perjanjian yang membenarkan ruang udara Johor digunakan oleh pihak Singapura.

Beliau juga menggesa Kerajaan Negeri Johor agar hendaklah lebih proaktif mendesak kerajaan Singapura meghentikan pencerobohan dengan segera.

Katanya, sidang Dewan Undangan Negeri Johor yang sedang bersidang sekarang seharusnya diambil kesempatan untuk mengemukakan usul tergempar mengutuk pencerobohan ruang udara Johor dan mendesak dihentikan pencerobohan serta merta.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Johor mewakili rakyat Negeri Johor mahukan rantau ini bebas daripada sebarang persengketaan.

“Kita mahu hidup aman, makmur dan saling hormat menghormati antara satu sama lain,” ujarnya.


Kerajaan tidak perlu takut himpunan Bersih 2.0
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 24 Jun: Kerajaan diingatkan tidak perlu takut kepada himpunan aman Bersih 2.0 yang akan berlangsung pada 9 Julai nanti, kata Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan (gambar).

Ini, katanya kerana menerusi program itu, rakyat khususnya penyokong Pakatan Rakyat hanya menyuarakan pandangan mereka sebelum menyerahkan memorandum kepada pihak berkenaan.

“Kebebasan berhimpun dan kebenaran bersuara. Jadi saya tidak nampak kenapa Kerajaan Persekutuan perlu takut.

“Ini kerana berdasarkan rekod, perhimpunan yang dianjurkan Pakatan Rakyat termasuk Himpunan Bersih pertama (2007), adalah himpunan yang aman,” katanya.

Namun kata beliau, sekiranya berlaku huru-hara, itu ialah apabila berlaku provokas pihak lain termasuk polis.

“Jadi, bagi saya, Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini perlu dibenarkan,” katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan.

Beliau bercakap kepada pemberita pada Majlis Perasmian Siap Fasa Satu pembinaan Bandar Satelit Islam Pasir Tumboh dekat sini, semalam.

Majlis dirasmikan oleh Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob.

Takiyuddin berkata, pokok pangkalnya ialah sekiranya satu-satu perhimpunan itu mengancam keselamatan negara seperti perhimpunan untuk membakar apa-apa benda misalnya, maka perhimpunan itu bolehlah dilarang.

“Jadi saya selaku peguam, saya faham hak rakyat dari sudut Perlembagaan itu sendiri, hak berhimpun, hak bersuara, hak untuk menyatakan pandangan. Ini disebut sebagai hak asasi, dan hak asasi adalah di bawah (peruntukan) Perlembagaan,” katanya.


Kalau Zainal Kling nak mengampu biar kena tempat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 24 Jun: AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, adalah pelik dan macam mana seorang ahli akademik seperti Prof Datuk Dr Zainal Kling mengatakan pembangkang suka kepada anarki iaitu supaya suasana tidak tenteram dan tidak mengikut undang-undang.

“Beliau memberi komen himpunan Bersih 2.0, andaiannya boleh menimbulkan suasana yang tidak tenteram,” katanya.

Sebagai ahli akademik, tambah belau sepatutnya sebelum memberi pandangan biarlah mencari fakta yang adil, kemudian baru membuat rumusan.

“Macam mana beliau sebagai ahli akademik yang sering berpesan kepada mahasiswa ketika menjalankan penyelidikan perlu membaca semua bahan, kemudian baru membuat rumusan.

“Tiba-tiba beliau sendiri tidak mengikut disiplin akademik yang membuat tuduhan secara membuta tuli kepada pembangkang,” ujarnya.

Sehubungan tu, belau mempersoalkan kenapa Zainal tidak mengkaji himpunan Bersih pada 10 November 2007 yang dihadiri lebih 100 ribu orang yang berjalan di dalam keadaan aman malahan sebiji pasu bunga tidak dipecahkan.

Baginya, janganlah kerana Zanal menjadi penyokong tegar Umno sehingga melekat di dalam fikirannya selain daripada Umno tidak mampu untuk membawa kemakmuran negara.

“Biarlah fikiran sebegini hanya ada kepada mereka yang buta maklumat, bukan mereka yang berada di gedung ilmu,” katanya lagi.

Beliau tidak menafikan kerajaan Pakatan Rakyat bukanlah sempurna, tetap jika hendak dibandingkan dengan kerajaan BN yang memerintah hampir 54 tahun, sudah tentu kerajaan Pakatan Rakyat lebih baik yang terbukti dan teruji.

Katanya, Zainal memang terkenal sebagai penyokong tegar Umno, sewaktu di universiti Malaya lagi.

Idris menambah, fikrah Zainal sama seperti Dr Antory Husin, Dr Ramlah Adam, Dr Kamarudin Kachar, Dr Ibrahim Abu Shah, Dr Mustafa Ishak.

“Mereka ini ahli akademik yang memberi pandangan politik yang memalukan, kerana masyarakat melihat pandangan yang tidak layak keluar daripada mereka yang berada di menara gading.

“Kalau hendak mengampu biarlah kena caranya, bukan memberi pandangan yang emosi dan tidak berisi,” katanya.


Pakatan sokong Bersih, selar Najib berdiam diri
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Pakatan Rakyat hari ini menyatakan sokongan penuh terhadap usaha Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang mahu mengadakan himpunan aman 9 Julai ini.

Menurut mereka, usaha Bersih itu wajar dalam usaha memperbaiki dan membersihkan sistem pilihan raya di negara ini yang didakwa tempang.

“Justeru, Majlis Presiden Pakatan Rakyat mendokong inisiatif Bersih mengadakan himpunan secara aman supaya rakyat disedarkan agar wujud perubahan dalam sistem pilihan raya di negara ini,” kata Anwar selepas mempengerusikan mesyuarat Pakatan Rakyat di pejabat Ketua Pembangkang di parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali.

Pada sidang media sama, beliau turut menyelar sikap diam diri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, terhadap ancaman yang dikeluarkan pihak-pihak yang membantah usaha murni Bersih itu.

Ianya termasuk ancaman dari pihak polis dan kumpulan pendesak Melayu, Perkasa yang mahu bertembung dengan pihak Bersih dengan membuat perhimpunan bantahan pada hari sama.

Beliau mendakwa sikap Najib itu membuktikan Perkasa dilindungi Umno BN untuk berhadapan dengan Bersih.

“Pentadbiran Najib memperalatkan suara golongan esktrem yang bertugas bagi pihak Umno untuk memperlekeh usaha yang dilakukan gabungan Bersih.

“Ini adalah keterlaluan kerana Najib mengambil pendirian berdiam dan tidak menegur ugutan yang dibuat Polis, Menteri Dalam Negeri dan Perkasa. Jelas ini adalah permainan Umno untuk menakutkan orang ramai,” katanya.

Turut diselar termasuklah ugutan bunuh terhadap Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga dan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat, termasuk wartawan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Mahfuz pula mendakwa tindakan kerajaan membiarkan ancaman terhadap Bersih itu menyebabkan ketakutan di kalangan pelabur.

"Saya anggap perbuatan kerajaan dan media arus perdana melakukan provokasi menakutkan orang ramai sebagai mensabotaj ekonomi negara," katanya.

Beliau juga tidak menolak bahawa trend ancaman itu serupa dengan keadaan pada tahun 1987 yang kemudiannya membawa kepada penangkapan pemimpin pembangkang dalam Operasi Lalang.


Tiada ulasan: