Isnin, 27 Jun 2011

GUNAKA DAKWAH KEKAL ...IA MURAH DAN MUDAH...SATU PERMINTAAN MUDAH SIMPLE...JIKA TAK NAK..TENTU DE MUSLIHAT....

Matilah BN kali ini
Suhaimi Taib

Mengapa Barisan Nasional (BN) takut dengan Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai ini kalau benar dia anak jantan? BN sebenarnya takut kepada bayang-bayang sendiri. BN boleh berdiam diri, tidak perlu menggelabah dengan mengaitkan nama Yang di-Pertuan Agong, mendakwa berlaku huru hara dan menggunakan polis untuk provokasi himpunan tersebut, jika parti itu sendiri anak jantan.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak, tidak payah mendakwa pembangkang bukan anak jantan kerana ia bukan anjuran parti pembangkang tetapi anjuran NGO yang ada kaitan dengan rakyat dan tuntutan mereka dari segenap lapisan masyarakat.

BN begitu bacul dengan sikap tak endahnya, apabila bukti terang-terangan adanya pengundi hantu dalam daftar pemilih terbaru yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPRM) 13 Mei lalu yang didedahkan Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali di Parlimen baru-baru ini.

Ia diperakui kemudiannya oleh SPRM sendiri. Mengapa BN diam? Mengapa tidak bertindak terhadap bukti tersebut dengan membuat pembersihan semula daftar pemilih itu.

Bersih menuntut 8 perkara, mengapa tidak menerima tuntutan tersebut yang telah dikemukakan sejak tahun 2008 lagi. BNlah bukan anak jantan kerana tidak telus dan terbuka membuat pembetulan. Jika terima tuntutan tersebut, BN percaya dia akan kalah dalam pilihan raya.

Takut apa kalah pilihanraya kalau kita di pihak yang benar. Hari ini orang benci dengan sikap telus dan terbuka kita, esok orang akan suka semula sikap kita tersebut. Itulah sikap anak jantan.

Jadi, jelas BN berkuasa atas penipuan, penyalahgunaan kuasa, rasuah, diktatorship, tamak haloba, takut kalah dan takut hilang kuasa sebagaimana Najib berkata, susah jadi naib johan sebagaimana ucapannya dalam satu majlis baru-baru ini.

Najib menyindir dan menggambarkan BN berada dalam situasi tertekan dan 'pessimistic' (putus harapan) untuk menarik sokongan rakyat umum yang sudah bosan dengan kerenah pemerintahan parti itu.

Sekaligus BN sudah berada di persimpangan jalan. BN tidak relevan lagi untuk mendokong cita-cita dan harapan rakyat untuk melihat suatu pemerintahan yang adil dan berkebajikan kerana parti itu tidak mendokong cita-cita rakyat.

Parti itu begitu sukar untuk menukar warna kelam dan hodoh terpalit di mukanya selama ini dalam waktu terdekat kerana rakyat sudah kenal siapa BN atau Umno yang juga parti teras Barisan Nasional itu. Jika datang kepada rakyat dalam keadaan, menyembah-nyembah sekalipun ia sukar lagi diterima, melainkan mereka menerima segala tuntutan rakyat terhadap pilihan raya adil dan bersih.

Tetapi bahananya akan menimpa BN kalau ditunaikan tuntutan tersebut, iaitu kalah pilihan raya. BN memang takut kalah kerana kalau kalah pilihan raya, kata orang 'matilah BN'. Parti itu hidup dengan penipuan dan penyelewengan. Tanpanya parti itu mati. jadi kalau parti itu bersih sebagaimana tuntutan Himpunan Bersih 2.0, kekotorannya hilang.

Pemimpinnya memang suka mempertahankan kekotoran itu kerana mereka hidup dengan kekotoran tersebut.


Tuntutan Bersih: SPR pernah tipu rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 26 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat ingin menyingkap kembali pembelian dakwat kekal oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) pada 2008 yang menelan belanja RM3 juta.

Naib ketuanya, Raja Ahmad al-Hiss berkata, dakwat itu tidak digunakan dengan pelbagai alasan sama ada daripada pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) atau daripada pihak SPR yang mengatakan bahawa Kabinet tidak bersetuju penggunaan dakwat kekal tersebut dan pihak SPR berkuasa untuk tidak meneruskan penggunaan dakwat kekal tersebut walaupun telah membelinya.

“Persoalan yang ada ketika itu, siapakah telah menipu di dalam perkara ini?” soalnya.

Katanya, jika pihak kerajaan mengatakan bahawa pihak yang berkuasa menjalankan sistem pilihan raya di dalam negara kita, ini bermakna dalam rekod bahawa SPR pernah menipu rakyat ketika itu.

Beliau berkata, adakah dengan membatalkan Himpunan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 pada 9 Julai ini bahawa semua tuntutan Bersih akan ditunaikan dan tiada penipuan akan berlaku lagi.

Soalnya lagi, adakah janji SPR tersebut boleh diterima pakai oleh rakyat kerana rekod sedia ada SPR pernah tercalar berikutan menafikan hak rakyat dan membazir wang rakyat.

“Kami ragu akan keikhlasan SPR kerana perilaku mereka hanya ingin memastikan BN terus berkuasa dengan cara kotor dan jelas apa yang berlaku di negeri Perak telah mencalar demokrasi dalam negara kita,” katanya.

Beliau menambah, ini sudah tentu rakyat kurang yakin akan kredibiliti SPR yang menggambarkan terlalu banyak keraguan yang masih tidak meyakinkan rakyat untuk menerimanya.


A man in the toilet

Nik Nasri Nik Malek

Seorang lelaki tua berusia 80-an sedang membelek-belek rambutnya di hadapan cermin di dalam tandas. ‘Masih hitam lagi rupanya rambutku ini’ bisik hati kecilnya. Usia 80annya tidak menghalangnya untuk terus menulis di blognya. ‘Hati Hadi tak bersih’, ‘Saya tetap percaya Anwar liwat’, ‘Nik Aziz teruk’ bla, bla, bla.

Tulisannya masih tidak berubah dari dahulu. Otak karatnya disemburkan idea hitamnya melalui tulisan kelamnya. Dia menyangka peminatnya masih ramai. Dia menyangka pengikutnya masih setia. Dia menyangka dia masih berada di kerusi empuk tampuk kuasa. Dia menyangka ideanya akan ditelan oleh semua orang. Dia menyangka dan terus menyangka..

‘Di hujung usia aku masih boleh menulis buku’ bisiknya sendirian. ‘Hebat juga aku ni. Bukuku laris bak gorpis panas. Dijual di merata kedai buku besar.’ Senyumnya lebar. ‘Operasi lalang, isu Memali, isu kehakiman, liwat Timbalanku semua aku dedahkan. Aku betul. Aku benar. Aku tak bersalah.’ ulasnya sendirian di hadapan cermin itu.

Dahulu dialah yang menghina janggut Nabi, sunnah Nabi, hukum Allah. Islam dilekeh, perjuangan Islam dihina, pewaris Nabi dicaci. Dialah yang menghalang perlaksanaan hukum Allah di Terengganu dan memberi amaran kepada Kelantan. Dialah yang merampas royalti minyak dari Terengganu. Dialah yang menuduh Timbalannya sendiri dengan tuduhan berat dan tercela. Dialah yang menghentikan bantuan sekolah agama. Dialah yang menyebabkan institusi kehakiman rosak teruk. Dialah yang melemahkan kuasa rajanya sendiri. Dialah yang menghabiskan wang negara untuk projek mega tanpa manfaat besar buat rakyat teramai. Dialah yang mengkayakan anak dan kroninya mengatasi kepentingan rakyat. Dialah, dialah, dialah…

Orang tua ini masih di hadapan cermin di dalam tandas. Fikirannya masih terus melayang: ‘Kalau aku masih muda tentu aku masih berkuasa. Kalau aku berkuasa, tentu aku dapat mengaut harta negara. Kalau aku kaut harta negara, tentu aku kaya. Kalau aku kaya, tentu, tentu, tentu..’

Sudah hampir sejam ia berdiri di hadapan cermin di dalam tandas. Fikirannya terlalu banyak melayang. Rupa-rupanya perutnya masih belum membuang air besar. Dia tak dapat membuang air besar semenjak seminggu lepas. Hartanya (dan harta negara yang dikumpulnya) sudah begitu banyak dihabiskan mencari ubat dan bertemu ramai pakar. Namun najis lebih seminggu di dalam perutnya itu masih belum mahu keluar. Ada apa-apa ubat yang sesuai?

Tuan! Najis yang terhimpun seminggu tidaklah seteruk dan sebusuk najis dosa yang terhimpun selama 24 tahun pemerintahan tuan. Malaikat Maut belum datang lagi tuan?

Kemaman, Terengganu


'Kita mungkin ke ICJ': J/K Selamatkan Malaysia
Joseph Sipalan
Jun 26, 11
9:52pm

Jawatankuasa Selamatkan Malaysia mungkin menimbang untuk membawanya ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) sekiranya tidak ada sebarang kemajuan dalam usahanya membantah pembinaan Loji nadir bumi Lynas di Gebeng, Pahang.

Pengerusinya, Tan Bun Teet (kanan) berkata, mereka berhasrat menggerakkan langkah serampang dua mata membantah projek kontroversi tersebut, tetapi mengakui bahawa ICJ mungkin menjadi pilihan jika mereka gagal dalam di kedua-dua usaha berkenaan.

Langkah pertama mereka ialah kunjungan ke Australia oleh 12 ahli jawatankuasa tersebut dari 3 hingga 9 Julai untuk bertemua ahli parlimen, NGO alam sekitar dan parti-parti pembangkang negara tersebut, sementara menyerahkan kepada mereka - dan Lynas Corporation - memorandum Selamatkan Malaysia, membantah isu tersebut.

Langkah kedua ialah akan memulakan pertemuan antara Selamatkan Malaylsia dengan Majlis Peguam Malaysia pada 15 hingga 16 Julai untuk membincangkan rancangan untuk memfail injunksi mahkamah bagi menghentikan pelaksanaan projek RM700 juta itu

"Jika kunjungan ke Australia dan injunksi mahkamah itu gagal membawa hasil yang positif, kita mungkin perlu mempertimbang pergi ke ICJ," kata Tan selepas pertemuan knasional NGO untuk memberi taklimat ringkas kepada NGO lain mengenai potensi bahaya dari loji memproses nadir bumi itu.

Beliau berkata jika kes tersebut dibawa ke ICJ, mereka boleh berhujah bahawa ia merupakan "kes negara maju membuli negara dunia ketiga" untuk menerima industri yang mengakibatkan pencemaran teruk.


8 lelaki ditahan pakai baju kuning bertulis Bersih
Jun 26, 11 7:00pm

Polis menahan lapan lelaki di Taman Kosas, Ampang pagi tadi kerana memakai baju berwarna kuning yang bertulis "Bersih 2.0" dalam tulisan jawi.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Amiruddin Jamaluddin berkata kesemua mereka ditahan atas kesalahan memakai baju berkenaan dan seolah-olah menyokong perhimpunan haram 9 Julai ini.

"Mereka juga didapati mengganggu-gugat ketenteraman orang ramai ketika menunggang motosikal di kawasan terbabit dan ekoran itu kita menahan mereka untuk langkah pencegahan awal," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Amiruddin berkata kesemua mereka ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya dan polis akan membebaskan mereka selepas keterangan diambil daripada mereka.

Difahamkan kesemua mereka yang dipercayai penyokong parti pembangkang berumur lingkungan 20 hingga 40 tahun ditahan di hadapan Majid Taman Kosas kira-kira jam 11 pagi.

Dah ada cara mudah guna dakwat kekal, SPR sengaja bawa idea guna Kaedah Biometrik yang tidak praktikal


SHAH ALAM 22 JUN : Penggunaan sistem biometrik atau imbasan ibu jari pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang tidak praktikal dan ia perlu diperincikan lagi, kata jurucakap MAFREL.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam yang berkata kaedah itu mampu mengesan pengundian berganda, selain menjamin ketelusan.

Pengerusi Badan Pemantau Pilihan Raya Malaysia (MAFREL), Syed Ibrahim Syed Noh berkata, SPR perlu memperjelaskan setiap cadangan pembaharuan yang ingin dilaksanakan sebagai jaminan bahawa ia benar-benar berfungsi dengan penuh efektif dan holistik.

Menurutnya, kaedah biometrik memerlukan masa untuk diselenggara memandangkan sistem tersebut masih baru diguna di Malaysia dan mempunyai banyak kelemahan.

Malah katanya, penggunaan dakwat kekal adalah lebih praktikal berbanding kaedah biometrik yang melibatkan kos tinggi.

" SPR ada cadangan itu dan ini, tetapi ia tidak dihebahkan (diperincikan) dan tidak melibatkan pihak-pihak berkepentingan. Sejauh mana sistem biometrik mampu dikongsi bagi diperlihatkan dari segi pelan tindakan kepada parti-parti politik yang ada, kepada pemantau pilihanraya, para akademik dan sebagainya," soalnya.

"Kita tidak tahu secara jelas adakah sistem biometrik ini berfungsi, adakah wujud tindakan-tindakan kawalan dan adakah sistem semakan boleh dilakukan untuk sistem ini, dan tentunya ia akan timbulkan tanda tanya," katanya kepada Tvselangor.

Isnin lalu, SPR mengumumkan Pilihan Raya Umum Ke 13 akan datang bakal menyaksikan penggunaan sistem biometrik bagi membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menggunakan sistem biometrik yang kini diguna pakai ke atas warga asing.

Beliau berkata demikian bagi mengulas antara lapan perkara yang dituntut BERSIH 2.0 dalam perhimpunan besar-besarnya pada 9 Julai depan bagi memastikan pilihan raya yang telus dan bersih dengan menggunakan dakwat kekal.

Syed Ibrahim berkata, tindakan SPR memperkenalkan pelbagai cadangan mahupun sistem dikhuatiri tidak akan kekal lama, terutama dari aspek keberkesanaan dan jaminan pilihanraya yang bersih dan adil benar-benar mampu dilaksanakan.

"Inilah hakikatnya yang berlaku kepada SPR, mereka bertindak, mungkin buat atau mungkin tidak. Tetapi ia tidak dihebahkan kepada pihak yang terlibat, mungkin juga tidak akan dibuat langsung dan hanya berdasarkan cadangan sahaja. Malah ia hanya akan menimbulkan pelbagai keraguan kepada masyarakat yang mungkin akan menyebabkan tanggapan negatif kepada SPR" katanya.

Dalam pada itu, Exco Selangor Rodziah Ismail menegaskan tiada alasan yang mampu menolak penggunaan dakwat kekal sebagai mekanisme terbaik dalam memastikan setiap pilihan raya dijalankan secara bersih dan adil.

Malah katanya, penggunan dakwat kekal amat popular di beberapa negara kerana terbukti efektif dan menjimatkan.

" Pengunaan dakwat kekal melibatkan kos yang rendah berbanding penggunaan sistem biometrik. Jadi pada saya, cukuplah...jangan bazirkan wang rakyat kerana dalam tempoh sehari pilihanraya itu ia melibatkan kos berbilion ringgit yang kononnya untuk pilihanraya yang bersih," ujarnya.

Tegasnya, tindakan SPR dengan memperkenalkan sistem Boiometrik dilihat hanya untuk melengahkan tuntutan rakyat yang dahagakan pilihanraya yang bersih.

Ujarnya, jika SPR benar-benar serius dalam perkara itu ia perlu berlaku adil dengan mengambil perhatian diatas keluhan semua pihak termasuk parti-parti politik yang sedia ada.

" SPR mahu pilihanraya bersih untuk PRU ke 13 akan datang, jadi dalam konteks macam mana sekalipun ia perlu bersihkan daftar pemilih, bersihkan pada rakyat datang mengundi, ambil perhatian keluhan-keluhan dari parti yang ada, perbetulkan SPR dan SPR tidak boleh berat sebelah," tegasnya.

Tambah Rodziah, sebelum SPR mahu menggunapakai sistem biometrik ini suruhanjaya itu juga perlu mengambil kira kemudahan elektrik dan kemampuan sistem berkenaan dilaksanakan terutama di kawasan luar bandar terutama pedalaman Sabah dan Sarawak.

Ia katanya mungkin menyebabkan berlaku kesesakan dan mengganggu proses pengundian.

Selain itu, katanya, kenyataan Aziz menunjukkan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) berjaya menekan SPR dalam memastikan pilihan raya telus.


DEMO BERSIH 2 – Antara Objektif dan Subjektif

Dalam sebarang peperiksaan, ada dua jenis soalan, iaitu soalan objektif dan soalan subjektif. Sejak dulu sampai sekarang, itulah saja bentuk soalannya. Sejak dari zaman sekolah rendah atas tanah, hinggalah ke zaman sekolah menengah yg tinggi sampai termengah-mengah; sejak dari zaman kanak-kanak baru tumbuh gigi susu, hinggalah ke zaman orang tua pakai gigi palsu; sejak kanak-kanak baru pandai menconteng gambarajah, hinggalah ke zaman anak dara dah pandai menconteng arang ke muka mak-ayah; sejak dari zaman mak-bapak hantar anak ke taski atau pasti, hinggalah ke zaman mak-bapak menjenguk anak di pusat serenti; sejak zaman mak-bapak hantar anak masuk U, hinggalah ke zaman anak-anak hantar mak-bapak masuk sekolah memandu; Itulah saja dua jenis soalan dalam peperiksaan. Objektif dan Subjektif.

Ada murid yg lebih suka soalan objektif. Kerana jawapannya telah tersedia. Cuma perlu pilih saja. Samada betul atau salah, itu perkara nombor tiga. Yang penting, walau sebangang mana pun seseorang murid, tetapi masih mampu menjawab kesemua soalan dengan jayanya. Sebab itu, ketika menjawab soalan objektif, kalau tengok muka sorang-sorang, bukan main tenang, saling tak ubah macam muka kaki poker tengah tunggu taukeh judi bahagikan daun terup.

Lain hal pula dgn soalan subjektif. Walau sebengong manapun seseorang murid, tapi masih ada peluang untuk menggoreng. Jawablah tunggang-terbalik ikut mana pun, tapi at least ada jugak tempias point nya sedikit sebanyak, walaupun selalunya yg dapat hanya markah kesian. Mahu tak kesian, kalau ditilik muka sorang-sorang ketika menjawab soalan subjektif, ada yg masam macam buah limau direndam dlm cuka, ada yg tersengih-sengih mcm gangster India terlebih makan bawang.

Ya lah, mahu tak gabra, soalan suruh ceritakan kisah Parameswara mula-mula sampai ke Melaka, dia bantai huraikan hikayat ayah Paramewari baru sampai dari Sri Lanka. Soalan tanya mcm mana Alexander Graham Bell cipta talipon, dia bantai cerita kisah JWW Birch dibunuh oleh Sipitung. Itu belum diambil kira soalan yg tanya siapa ketua kumpulan Gee Hin dan Hai San yg bergaduh berebut kawasan lombong timah di Larut, Perak; ada ke patut, dijawabnya Lim Kit Siang!

Berbalik kpd persoalan demonstrasi Bersih 2, saya sebagai YB yg tidak ada kepentingan politik, ataupun parti politik memandang saya sebagai YB yg tak penting langsung, berpendapat bahawa tuntutan yg dibuat oleh pihak penganjur demo bersih terhadap SPR sangat bersifat subjektif. Maka, oleh yg demikian itu, tersangatlah senang Pengerusi SPR dan para pemimpin UMNO termasuk PM sekalipun, utk ‘menggoreng’ dan memberikan jawapan yg subjektif sahaja utk menggagalkan demonstrasi yg dirancang.

Pengerusi Demo Bersih 2 menuntut 8 perkara untuk memastikan pilihan raya telus dan bersih tanpa sebarang penyelewengan, iaitu :

1) membersihkan senarai undi
2) reformasi kepada undi pos
3) guna dakwat kekal
4) tempoh kempen minimum 21 hari
5) akses media yang bebas dan adil
6) kukuhkan institusi awam
7) hentikan rasuah
Cool hentikan politik kotor.

Sepatutnya tuntutan Bersih perlulah bersifat lebih spesifik kpd satu dua perkara sahaja yg dikenalpasti menjadi punca kpd tuntutan yg lain. Tuntutan utama Bersih ialah utk mendesak SPR menjalankan pilihanraya yg bersih dan telus. Terlalu umum. Yang dituntut terlalu banyak. Demi utk menggagalkan demo yg dirancang, Pengerusi SPR dgn senang hati memberi jaminan (kononnya) akan memastikan pilihanraya yg bersih dan telus. Titik. Habis cerita.

Dan Najib selaku PM pun memberi jaminan akan mengadakan pilihanraya yg bersih dan adil. Titik. Habis cerita.

Kerana apa? Kerana soalannya subjektif, maka mereka pun memberikan jawapan yg subjektif. Tanpa perlu bersusah-payah memberitahu secara spesifik apa yg akan dilakukan utk memastikan pilihanraya bersih dan adil. Jawapan pemimpin politik tetap konsisten walaupun tidak selalunya constant. Asalkan jawab, jangan tak jawab. Dan mereka selalunya lebih berminat dgn persoalan yg subjektif, sebab senang nak goreng.

Kalaulah Bersih menuntut 2 perkara sahaja, iaitu menghapuskan undi pos dan penggunaan dakwat kekal…. Bukankah itu sudah lebih dari cukup utk memastikan pilihanraya yg adil? Bukankah 2 perkara itu yg menjadi ibu kpd segala penipuan oleh SPR selama ini? Saya sebagai YB merasakan jika hanya 2 perkara itu yg dituntut oleh rakyat, mahu pecah kepala pengerusi SPR memikirkan apa lagi alasan yg boleh diberikan utk tidak menggunakan dakwat kekal, atau pun utk menggagalkan demonstrasi yg dirancang. Kalau dua perkara itu sahaja yg dituntut secara objektif, saya rasa mahu botak kepala Najib utk fikir mcm mana nak menjawab utk mengekalkan undi pos di Kem Batu 10 dalam daerah Kuantan, yg sepatutnya termasuk dalam kawasan parlimen Paya Besar, tetapi peti undi telah ‘diPekankan’ dgn tak semena-mena itu?

Kenapa perlu menuntut secara subjektif? Bukankah itu menolong menyenangkan kerja SPR dan Najib dan PDRM?

Ikan kerapu masak kicap, maaf saya tumpang merapu sekejap.

Demikian adanya….


Tiada ulasan: