Rabu, 29 Jun 2011

PERKATAAN 'MAHA' UNTUK ALLAH....TIADA TANDINGAN DAN SEMPURNA...BEGITU 'MESTI' HANYA ALLAH MENENTU BOLEH TERJADI...NI KESAN AHLI BAHASA YG JAHIL AGAMA.

Keputusan undian tajuk Bersih & Berkebajikan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Jun: Keputusan undian tajuk Harakah ‘Bersih & Berkebajikan’ kekal pada tahap 98.21 peratus atau 877 daripada 893 undian bersetuju dengan tajuk tersebut.

Tetapi jumlah populariti yang mengundi menurun 50% berbanding dengan tajuk sebelum ini SEJUTA SOKONG BERSIH 2.0 meningkat secara mendadak kepada 1644 undian, menjadi yang tertinggi setakat ini.

Lain-lain tajuk biasanya mendapat antara 300 hingga 600 undian sahaja.

Terdapat 12 undian (1.34%) yang tidak bersetuju dan 4 undian (0.45%) yang berkecuali.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian semasa dan yang telah dilakukan sebelum ini, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Mulai hari ini, undian dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah wajarkah perkataan SUHAKAM GESA HORMATI BERSIH 2.0" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam tempoh dua, tiga hari lagi, manakala pada hari Sabtu nanti, kita akan mengundi tajuk lain pula.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sekali sahaja sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.


Bersih 2.0: Bila 1 juta pelancong domestik banjiri Kuala Lumpur
Ahmad Tajdid

Entahlah... Mengapa agaknya sesetengah pemimpin negara ini begitu kacau bilau pemikirannya apabila mengulas cadangan perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung di Kuala Lumpur, 9 Julai ini?

Bagaimana pula perhimpunan aman tanpa senjata yang dibenarkan Perlembagaan tiba-tiba boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman dan keselamatan negara sedangkan ianya hanya berlangsung selama 2 hingga 3 jam dan diadakan pada cuti hujung minggu pula.

Tak semena-mena, hampir seribu laporan polis dibuat NGO dan pertubuhan politik di seluruh negara bagi membantah perhimpunan itu sedangkan yang terjejas dalam kesesakan lalulintas (itupun jika polis enggan memberi kerjasama) hanyalah penduduk ibukota yang kebanyakannya tentu memilih untuk duduk di rumah jika tidak mahu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0.

Lucunya antara yang membantah adalah Umno, Perkasa dan beberapa NGO pro-Umno, sedangkan merekalah yang saban minggu menganjurkan 'perhimpunan haram' di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan juga Perak ketika negeri-negeri itu ditadbir Pakatan Rakyat. Ada juga perhimpunan dan perarakan yang membawa pelbagai poster dan sepanduk mengecam kerajaan negeri. Tidak mudah dilupa juga perarakan membawa kepala lembu oleh ahli-ahli Umno Selangor ke Bangunan SUK di Shah Alam.

Mutakhir adalah komen dibuat Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen (yang kini dikenali sebagai "Menteri Curi-Curi Malaysia" ekoran skandal RM1.8 juta akaun Facebook kementeriannya) tentang perhimpunan BERSIH 2.0.

Menurut Ng, perhimpunan 9 Julai ini bakal menyebabkan sektor pelancongan negara kehilangan lebih RM1 bilion. Ini kerana, dakwa beliau BERSIH 2.0 boleh merencatkan kehadiran pelancong sekaligus mengurangkan jumlah pendapatan sepertimana yang dicatat pada tempoh sama tahun lalu.

"Berdasarkan statistik, ketibaan pelancong antarabangsa pada bulan Julai 2010 adalah sebanyak 2.2 juta dengan perbelanjaan sebanyak RM6 bilion.

"Jika perhimpunan itu telah kurangkan 20 peratus daripada pendapatan tersebut, kita sudah kerugian RM1.2 bilion, yang mana ini akan dirasai oleh semua pihak dalam industri," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur seperti dipetik Malaysiakini.

Pelik juga difikirkan bagaimana perhimpunan aman selama 3 jam itu boleh menyebabkan pengurangan 20 peratus pendapatan industri pelancongan? Menurut Ng Persatuan Pelancongan Negara China telah berada di negara ini bagi berbincang dan mendapatkan perkembangan mutakhir 'perhimpunan haram' itu sebelum membuat keputusan sama ada membatalkan pakej-pakej percutian yang telah dibuat sebelum ini.

Lihatlah betapa jahilnya menteri berkenaan dalam memberikan hujah sehingga memperlihatkan bagaimana rapuhnya tahap keselamatan negara kita hingga perhimpunan aman pun boleh mengancam nyawa pelancong asing!

Adakah Ng berani membandingkan jumlah kemasukan pelancong asing ke Malaysia berbanding negara jiran Thailand dan Indonesia, sedangkan dua buah negara itu lebih kerap menghadapi demonstrasi rakyat? Demonstrasi rakyat di Thailand sebagai contoh bukan sahaja berlangsung selama beberapa jam, malah mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu dan berbulan-bulan! Dan adakah pelancong asing telah serik untuk mengunjungi negara gajah putih itu kerana rakyatnya gemar berdemonstrasi? Sudah tentu tidak.

Bagi menjawab hujah Ng juga, sukacita disiarkan komen beberapa pembaca Malaysiakini:

"Orang pergi BERSIH ingat tak keluar duit ke? Naik bas, naik kereta, itu semua kena pakai petrol. Perut kosong nak kena diisi. Tekak dahaga nak kena basahkan. Itu semua kena beli guna duit! Jangan nak membohong kata akan rugi RM1 billion. RM1.8 juta yang kamu dah rembat untuk akaun Facebook tu apa cerita? *** Ingat kami bodoh?" - Che' Tat

Lebih menarik lagi komen seorang pembaca:

"Alamak! Yang jadikan kerugian kononnya berbilion ringgit tu sapa? Hangpa jugak.. Cuba bagi dia orang buat demo secara aman, tak payah simbah itu ini. Hangpa yang buat rosak tu semua. Tengok Indonesia, buat demo cool je. Tidak pun polis nak buat kacau bilau... Masa saya pergi ke sana, siap pemandu pelancong bagi tahu hari ni ada demonstrasi pelajar-pelajar. Tapi jangan risau, mereka tak ganggu orang... di sini demonstrasi secara aman... lagi ramai pelancong datang adalah... Malulah! Berbeza betul dengan Malaysia. Tak boleh buat demo langsung. Kalau 'orang depa' buat tak apa pulak...

"Cuba bila tv atau radio umumkan hari ini BERSIH akan mengadakan satu demonstrasi secara aman. Sesiapa yang ingin menyertai perhimpunan tersebut, sila kawal tingkah laku anda agar tidak mencemarkan nama baik negara dan kawasan yang terlibat. Peniaga-peniaga juga digalakkan untuk membuka jualan dengan menempah khemah-khemah jualan. Siapa cepat dia dapat... Bukankah bagus begitu? Dapat tolong peniaga lain. Pasti orang yang berdemo itu lapar dahaga. Lepas berdemo, mereka pergi makan sama-sama. Bukankah bagus begitu? Tak ada kecoh-kecoh. Polis pun boleh makan laksa bawah pokok bersama orang yang berdemo." - Nora Abdullah

Begitulah komen-komen bernas pembaca yang sempat dirakam. Soalnya, mengapa Ng dan lain-lain pemimpin BN gagal melihat aspek positif perhimpunan itu.

Ketepikanlah sentimen politik sempit dan fobia hilang kuasa. Lihatlah perhimpunan BERSIH 2.0 dari sudut positif.

Bagi Ng Yen Yen, cuba bayangkan sejuta pelancong domestik yang bakal membanjiri Kuala Lumpur 9 Julai ini. Semuanya hadir dengan perbelanjaan sendiri tanpa tajaan mana-mana pihak. Kementerian beliau sendiri tidak perlu membelanjakan walau sesen pun wang negara untuk menarik kehadiran sejuta pelancong domestik ini.

Bayangkan apa yang akan diraih oleh para peniaga dan pusat membeli belah di Kuala Lumpur dengan kehadiran sejuta pelancong domestik ini. Pastinya premis perniagaan mereka akan bertambah meriah dan kutipan hasil jualan berlipat kali ganda.

Apa yang pasti, negara tidak memerlukan pelancong asing untuk menjana ekonomi Kuala Lumpur pada tarikh 9 Julai ini!


‘Metro parking’ masih di peringkat kajian
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 29 Jun: Rakyat Kelantan, khususnya warga Bandar Kota Bharu tidak perlu bimbang berhubung cadangan mewujudkan ‘metro parking’ di bandar ini kerana ianya masih di peringkat kajian.

Pengerusi Perbadanan Stadium Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, ketika dihubungi memberitahu, sehingga kini kerajaan negeri masih lagi mengkaji sejauh mana kesannya kepada masyarakat sekiranya perkara itu diadakan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sebuah laporan akhbar berhubung wujudnya Metro Parking di sekitar stadium sehingga ianya dikatakan menyusahkan orang ramai serta lari dari konsep kebajikan kerajaan negeri.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan, seterusnya berkata memang pihaknya ada menerima permohonan oleh pihak Metro untuk membuat bayaran letak kereta di situ, bagaimanapun ianya masih di peringkat kajian sejauh mana kesannya kepada orang ramai dan peniaga.

“Kita memang tidak berhasrat untuk mengenakan sebarang bayaran letak kereta, bagaimanapun kita menerima aduan dari pihak peniaga ada mereka yang tidak bertanggungjawab parkir kereta sehingga sehari suntuk di situ.

“Pihak kami juga merasakan, sekiranya ada bayaran untuk meletak kederaan di sekitar stadium, ianya akan memberi lebih ruang meletak kederaan yang lebih luas kepada mereka yang benar-benar ingin berurusan di situ memandangkan pemilik kederaan tidak akan parkir kederaan mereka dalam tempoh yang lama,” ujarnya.

Kerana itu katanya, Perbadanan Stadium berpendapat cara ini (bayaran letak kereta) bersesuaian untuk menangani perkara tersebut di samping untuk mengetahui sejauh mana kesannya pada orang ramai.

“Lagipun pejanjian dengan syarikat berkenaan belum lagi ditandatangani, jadi tidak perlulah risau,” ujarnya lagi.

Ahmad juga berkata, lagipun perkarangan stadium sudah sinonim dengan pelbagai program seperti karnival, jualan, pesta dan sebagainya yang juga menguntungkan orang ramai dan peniaga khususnya bulan Ramadan.


Nurul Izzah: Di mana tanggungjawab ‘Mahaguru’?
Nurul Izzah Anwar

Kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM), Tan Sri Omar Din Mauju berkenaan dengan Himpunan BERSIH 2.0 menyebabkan saya rasa terpanggil untuk menyoal kredibiliti beliau selaku seorang Mahaguru yang disegani anak-anak buahnya.

Saya amat mengalu-alukan kehadiran ahli-ahli Seni Silat Lincah yang dikatakan seramai 1 juta ahli ke Himpunan BERSIH 2.0 kerana ini jelas termaktub di dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak setiap warganegara Malaysia untuk berhimpun secara aman.
Bukan sahaja Ahli Seni Silat Lincah sahaja, bahkan semua anggota-anggota pertubuhan silat di Malaysia ini dialu-alukan untuk hadir dan turun bersama bagi menuntut pilihanraya bersih dan adil di tanahair kita yang tercinta ini.

Yang menjadi kekesalan saya adalah apabila seseorang yang mendapat gelaran “Mahaguru” mengeluarkan kenyataan yang boleh dianggap sebagai satu amaran yang tidak bertanggungjawab seperti berikut:

“Sebagai pengamal silat, saya tidak boleh memberikan jaminan kami hanya akan melaung dan membantah sahaja. Jadi sekiranya tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku, lebih baik batalkan hasrat untuk menganjurkan perhimpunan haram tersebut”

Sewajarnya sebagai seorang “Mahaguru” menampakkan ‘kebersihan’ peribadi diri dan bukan memberikan amaran yang menjurus kepada provokasi sebelum sesuatu himpunan diadakan. Tambahan lagi, seorang “Mahaguru” sebenar tentunya boleh mengawal anak-anak buahnya sebelum melemparkan cabaran atau arahan kepada pihak luar.

Sikap yang ditunjukkan oleh seorang “Mahaguru” ini tidak langsung mencerminkan ‘kebersihan’ peribadi dan amaran seperti ini sewajarnya diambil serius oleh pihak Polis; sebaliknya yang dilihat adalah tekanan terbuka dan gangguan yang dikenakan menerusi tindakan polis terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, dan juga badan-badan bukan kerajaan yang mempromosikan kebebasan bersuara secara aman.

Saya yakin dan percaya, Himpunan BERSIH 2.0 adalah himpunan yang tentunya akan selamat jikalau tindakan-tindakan provokasi seperti yang dilakukan oleh Pertubuhan Silat ini dihentikan serta merta. Marilah kita berlagak lebih sebagai pendekar yang bertanggungjawab selaku khalifah di bumi Allah ini, bukannya pengecut yang lebih suka mengeluarkan ugutan kepada mereka yang mungkin berlainan fikrah atau pandangan daripada kita.

Lampiran 1


Kenyataan dari Pemimpin Pertubuhan Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia

Sejuta ahli persatuan silat akan turun padang bagi membanteras sekeras-kerasnya Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9hb. julai, 2011 ini. Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia [PSSLM], Tan Sri Omar Din Mauju memberikan kenyataannya dalam satu sidang akhbar berhubung pandangannya mengenai Perhimpunan BERSIH 2.0 semalam.

1. Adalah menjadi tanggungjawab Pengamal Seni Silat untuk mempertahankan negara sejak zaman pemerintahan Melaka lagi dan mereka tidak akan teragak-agak untuk bertindak keras ke atas golongan yang cuba menimbulkan kekacauan dan huru hara.

2. PSSLM mempunyai sejuta ahli dan kami akan turun pada 9hb. Julai, 2011 jika Ambiga masih meneruskan Perhimpunan BERSIH 2.0 seperti yang dirancang.

3. Kami sebagai Golongan Pengamal Silat merupakan pelindung kepada negara dan Sultan sejak beratus tahun lalu tidak akan berdiam diri.

4. Sekira kami tidak mengambil apa-apa tindakan maka kami akan dianggap dayus.

5. Saya akan mengetuai pasukan ini walaupun dengan berkerusi roda dan akan berada di barisan paling hadapan.

6. Ambiga dinasihatkan supaya membatalkan perhimpunan ini jika tidak, Omar Din bimbang dia tidak dapat mengawal perasaan dan emosi anak-anak buahnya pada perhimpunan itu kelak apabila mereka bertembung.

7. “Sebagai pengamal silat, saya tidak boleh memberikan jaminan kami hanya akan melaung dan membantah sahaja. Jadi sekiranya tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku, lebih baik batalkan hasrat untuk menganjurkan perhimpunan haram tersebut” kata Omar Din lagi.

Noor Jaafar: Yakin BN akan tumbang kali ini

Mohamed Noor Jaafar

Saya tidak tahulah rakyat yang macam mana lagi yang akan menyokong dan mengundi Umno/BN pada pilihan raya umum akan dating, jika ini sikap dan perangai pemimpin yang memerintah negara ini yang boros dan membazirkan wang rakyat.

Tindakan pemimpin Umno yang menerajui kerajaan sekarang tidak langsung menggambarkan dia (kerajaan) mendahulukan rakyat sebagaimana slogan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ‘Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan’.

Saya yakin dengan apa yang dilakukan kerajaan diterajui Najib dengan menyalahgunakan wang rakyat BN akan tumbang pada pilihan raya umum kali ini.

Sebanyak RM48 juta dibelanjakan antara tahun 2006 hingga 2010 bagi penyelenggaran kediaman kedua-dua pemimpin tertinggi negara itu.

Daripada jumlah itu hampir RM33 juta dibelanjakan untuk menyewa kediaman lain semasa tempoh itu yang dibayar kepada Perbadanan Putrajaya dan RM3.5 juta lagi dibelanjakan untuk kerja baik pulih, RM10.2 juta bagi bil elektrik dan RM1.9 juta untuk bil air.

Perkara itu terkandung dalam jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz yang menjelaskan kerajaan membelanjakan RM48,789,115.03 setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi kedua-dua pemimpin negara itu.

Perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dari 2008 hingga 2011 pula berjumlah RM17,118,650.58.

Tak tahulah kalau masih ada rakyat yang ‘buta hati’ masih termakan dengan gula- gula Umno/BN hingga sanggup merelakan apa saja yang dilakukan pemimpin mereka yang tidak tahu dosa pahala.

Pemimpin berpendidikan agama di kalangan pemimpin Umno juga ‘membisu’ tidak berani menegur kemungkaran yang dilakukan peneraju kerajaan kerana mereka bimbang hilang kedudukan dan jawatan dalam kerajaan.

Wang yang disalahgunakan kerajaan itu bukannya sedikit tapi berpuluh juta ringgit, alangkan bahagianya rakyat miskin jika wang itu digunakan untuk mensejahtera dan membahagiakan hidup rakyat.

Rakyat tidak sepatutnya terus membiar atau bersubahat dengan pemimpin seperti itu terus menerajui kerajaan.

Mulai bulan depan juga pengguna Astro dibebankan dengan kenaikan kadar penggunaan perkhidmatan televesyen berbayar kerana kerajaan menaikkan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus bermula Januari 2011.

Ini bermakna rakyat akan terus dibeban dengan kenaikkan kadar perkhidmatan kerana kerajaan mengenakan cukai kepada syarikat yang dilesenkan menyediakan perkhidmatan televisyen berbayar itu.

Begitu juga dengan kenaikan harga barangan lain, syarikat terpaksa menaikkan harga barang kerana cukai yang dikenakan kerajaan dinaikkan selain kenaikan harga petroleum dan gas.

Syarikat tak sanggup mengalami kerugian sedangkan mereka terpaksa menanggung kenaikkan kos lain termasuk bayaran saman trafik dan Jabatan Pengakutan Jalan, serta cukai lain yang dikenakan.

Bagaimanapun semua kenaikan yang dikenakan kerajaan itu, rakyat yang akan menerima padah dan dibebankan dengan kenaikan harga barang.

-------------------------------------------------------------

Penulis adalah bekas wartawan dengan media tradisional.


54 tahun Umno BN perintah tapi takut Bersih
Harakahdaily

PETALING JAYA, 29 Jun: Sungguh mengaibkan Umno BN yang telah mengurus negara hampir selama 54 tahun, masih menggunakan pendekatan ugutan dan menakut-nakutkan rakyat bagi menghalang perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (gambar) berkata, segala ancaman dan tekanan pemerintah BN terhadap aktivis perhimpunan itu adalah manifestasi dari ketakutan dan kecemasan melulu mereka kepada keberanian rakyat dalam menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap sistem pilihan raya negara ini.

Lojiknya, kata beliau selepas sekian lama mentadbir negara dan sistem pilihan raya pula memang dijalankan secara telus dan adil, BN dan Umno seharusnya menerima pandangan dan suara rakyat ini secara jantan dan berjiwa besar.

Katanya, kritikan rakyat terhadap kaedah pilihan raya diurus di negara ini terlalu banyak rasionalnya.

Menurutnya, SPR sendiri berulang kali menyatakan bahawa sistem yang ada memang banyak kelemahannya.

Malah, kata beliau mengakui tidak berupaya memperbaikinya berasaskan peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Lebih jauh, tambahnya persepsi rakyat kini, SPR bukan sahaja banyak kelemahan, malah amat ketara menunjukkan sikap memihak dan gagal mengurus undi rakyat secara telus, adil dan meyakinkan.

Justeru, pihaknya kesal terhadap tindakan menyekat dan menangkap para aktivis Perhimpunan Bersih yang sedang dilakukan sekarang.

Beliau juga kecewa dengan kaedah pihak berkuasa dan instrumen pemerintah yang menggunakan pendekatan melabel kelompok rakyat yang menyokong perhimpunan secara aman.

Lebih buruk, katanya ada pula media pendokong Umno yang menggunakan pendekatan ekstremis agama dan rasis dalam usaha mereka menyekat suara rakyat ini.

“Dalam hal ini tindakan pemerintah menahan 30 aktivis PSM serta menuduh mereka cuba menghidupkan semula ideologi komunis adalah tindakan terburu-buru dan cemas yang melulu,” katanya.

Tambahnya, PKR menyokong tuntutan Perhimpunan Bersih yang dirancang teliti supaya berlangsung secara aman pada 9 Julai ini.

Beliau berkata, adalah menjadi hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman dan menyuarakan hasrat mereka sesuai dengan apa yang ada di dalam perlembagaan.

Katanya, kenyataan Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam yang telah menyeru pihak berkuasa membenarkan Perhimpunan Bersih ini seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan adalah amat dipersetujui dan disokong.

“Lapan tuntutan Perhimpunan Bersih itu adalah suara hati nurani rakyat yang sudah sekian lama disuarakan melalui pelbagai saluran.

“Sekiranya ia dilaksanakan sepenuhnya, sudah pasti negara dapat mewujudkan sistem pemilihan kepimpinan negara yang lebih utuh, dipandang tinggi oleh rakyat dan dihormati masyarakat antarabangsa,” ujarnya.

Ini, ujarnya akan mewujudkan budaya masyarakat madani (civilized society) ke arah negara yang lebih maju, adil dan makmur.

“Anehnya, jika pilihanraya yang bersih akan menguntungkan kesemua pihak –pemerintah dan yang diperintah, mengapa pula Umno terlalu takut dengan pilihan raya yang bersih,” katanya.

Sepanduk solat hajat jadi mangsa vandalisme
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 29 Jun: Menjelang majlis solat hajat dan pidato khas yang bakal diadakan malam ini, beberapa sepanduk hebahannya menjadi mangsa vandalisme.

Objek yang menjadi sasaran penggemar vandalisme dan makhluk perosak itu adalah wajah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan lambang-lambang parti dalam Pakatan Rakyat.

Sepanduk pertama yang dikenal pasti dikoyakkan dengan kesan torehan adalah di Jalan Timun, jalan masuk ke Seksyen 24 dekat sini.

Lebih ganas apabila sepanduk serupa di Seksyen 11 dan sempadan Seksyen 16/17 disembur dengan cat kelabu berbentuk salib di atas wajah Mohamad.

Malah semua lambang parti-parti dalam Pakatan Rakyat telah dilubangkan menjadikan sepanduk itu sudah tidak berfungsi.

Timbalan Yang Dipertua PAS Shah Alam, Azli Yusof berharap pihak polis akan segera menyiasat selepas pemuda membuat laporan.

26 Jun lalu, banyak sepanduk mengiklankan Program Aspirasi di Seksyen 24 anjuran Umno Shah Alam menampilkan Dr Fazillah Kamsah dan enam artis, sehingga hari ini masih elok tergantung.

Malam ini, Dewan Pemuda PAS Selangor menganjurkan Solat Hajat dan Pidato Khas di Stadium Malawati bermula 7.30 malam.

Menurut Ketua Dewan Pemuda Selangor, Ustaz Hasbullah Mohd Ridzwan, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman juga turut serta.

Dr Rani akan mengimamkan solat hajat yang diadakan di kawasan arena dalam stadium tersebut.

Program ini bermula pada pukul 6.30 petang lagi dengan ketibaan tetamu dari seluruh negeri dan diikuti solat Maghrib berjemaah.
Jam 9.10 malam, pidato bermula dengan hadirin akan dapat mendengar ucapan

Ustaz Nasrudin, wakil PKR dan DAP serta Dr Rani sebelum acara kemuncak, ucaptama dari Mohamad.

Tiada ulasan: