Selasa, 28 Jun 2011

KALAU BOLEH ORANG IKUT TELUNJUK KITA....TAPI MALANG...TAKUT KITA PUN TAK IKUT TELUNJUK@PATUH ALLAH...MEMANG TAK ADIL

Bersih: Polis panggil Anwar beri keterangan esok
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipanggil memberi kenyataan esok dipercayai berhubung seruan kepada rakyat agar menyertai himpunan BERSIH 2.0 dalam satu ceramah di Brickfield.

Menurut satu kenyataan Biro Komunikasi PKR lewat malam ini, Anwar yang juga Ketua Umum PKR itu diminta hadir jam 5 petang di IPD Dang Wangi.

"Notis 111 itu juga ada menyebut siasatan dibuat di bawah Akta Polis dan Akta Hasutan",kenyataan itu dipetik.

Dalam perkembangan sama, turut dipanggil untuk disiasat esok adalah Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan anggota Lawyers for Liberty, Latheefa Koya dan Ahli parlimen PKR Subang, R Sivarasa Rasiah.

Petang tadi, polis turut merekod keterangan Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dipercayai berhubung puisi 'hasutan' di majlis pelancaran BERSIH 2.0 pada 19 Jun lalu.

Siasatan berkenaan dijalankan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan dan juga Seksyen 27(5) Akta Polis berhubung pengucapan puisinya dalam majlis berkenaan.

Selain A Samad, turut disiasat adalah pengerusi jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreevenasan.


Ustaz Fadzil Noor buat PAS lebih terbuka
Rizal Tahir

Tentunya ramai masih ingat lautan manusia memenuhi Muassasah Darul Ulum Pokok Sena pada 2002. Pejuang dan pendokong Islam dari seluruh negara membanjiri pusat pengajian agama itu.

Situasinya seperti pernah berlaku di Tehran apabila jutaan rakyat Iran berhimpun pada hari pengkebumian Ruhollah Mostafavi Moosavi Khomeini (Ayatollah Khomeini).

Rakyat Iran memenuhi setiap ruang jalan raya pada 3 Jun 1989.

Kemudian 13 tahun selepas itu seorang lagi tokoh Islam yang cukup disegani di dunia Islam juga dipanggil mengadap Ilahi.

Pemergian yang tidak kembali Datuk Fadzil Mohd Noor diiringi lebih 100,000 rakyat pada 23 Jun 2002. Jalan raya dari Alor Setar ke Pokok Sena begitu sendat sekali.

Orang ramai datang sebaik sahaja mendapat khabar sedih tokoh yang mereka sayangi pergi buat selama-lamanya.

Ramai tidak lupa sejarah yang dicatat itu. Akibat kesesakan luar biasa tersebut menyebabkan beberapa pemimpin PAS termasuk Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat terpaksa membonceng motosikal sejauh kira-kira 6 km ke Muassasah Darul Ulum.

Di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Kepala Batas ribuan menunggu ketibaan jenazah Ustaz Fadzil. Jenazahnya tiba dengan pesawat Hercules C-130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia.

Jenazahnya kemudian diiringi kereta peronda polis. Setelah tiba di Muassasah ditempatkan musolla bagi memberi peluang ribuan ahli dan penyokong PAS menziarahi pemimpin agung PAS itu.

Jam 9 malam jenazahnya disembahyangkan dengan diimamkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Detik yang terakam tersebut masih segar dalam ingatan Menteri Besar Kelantan sehingga ke hari ini.

Maka apabila tiba tanggal 23 Jun setiap tahun, pendokong PAS mengingati semula detik yang bersejarah itu.

”Ustaz Fadzil banyak mencetuskan pelbagai idea bagi memantapkan PAS. Sehingga sekarang kita masih guna pendekatan yang dipopularnya iaitu memasyarakatkan PAS.

”Banyak yang beliau buat. NGO yang dikenali sebagai GERAK adalah antara idea baru yang dicetuskan Allahyarham,” kata Mursyidul Am PAS ketika ditemui di pejabatnya baru-baru ini.

Menurutnya Ustaz Fadzil banyak memberikan kesedaran kepada ahli dan penyokong PAS, bahawa perjuangan yang tidak berlandaskan Islam mesti digugurkan.

Kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz cetusan fikiran bukan Allah beri kepada semua orang. Ada yang tak ada idea langsung sehingga akhir usianya.

”Ustaz Fadzil banyak buat pembaharuan dan beliau gunakan hasil buah fikiran yang Allah berikan untuk Islam. Tidak semua orang akan memperolehi keistimewaan sebagaimana almarhum,” ujarnya.

Berbeza berbanding dengan Umno biar pun dianggap sebagai tunggak orang Melayu, namun tiada kekuatan.

Apabila tidak guna Islam dalam pentadbiran negara, orang Islam menjadi tidak kuat.

”Undang-undang negeri yang dicipta manusia pun kena pakai sepenuhnya, apa lagi dalam Islam yang wajib digunakan secara keseluruhannya.

”Kerana itu perjuangan Umno ditentang PAS sejak mula lagi termasuk sewaktu almarhum Ustaz Fadzil menjadi presiden,” katanya.

Menteri Besar Kelantan juga masih ingat kejayaan Alamarhum menerajui GERAK ketika ambang reformasi mulai tercetus.

Beliau turut mengakui mempunyai hubungan sentimental bersama bekas Presiden PAS itu.

”Arwah dikenali sebagai seorang pemimpin, ahli parlimen dan presiden PAS, sudah tentu hubungan antara saya dengan arwah jadi rapat.

”Beliau seorang yang peramah, masuk kampung seperti orang ramai tiada kebesaran walaupun seorang presiden PAS,” katanya.


Benarkan perhimpunan Bersih - Suhakam

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) yang dibentuk oleh kerajaan sendiri menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman Bersih 2.0 yang dirancang 9 Julai ini.

Bagi Suhakam, orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman, sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

Demikian kata Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam dalam satu kenyataannya di tengah-tengah usaha yang dibuat oleh Umno dan alat-alatnya untuk membatalkan perhimpunan itu.

Antaranya adalah dengan berusaha agar perhimpunan itu menjadi kecoh dengan cara menganjurkan perhimpunan serentak serta membuat provokosi melalui badan-badan bukan kerajaan termasuk persatuan silat dan bela diri.

Usaha pihak-pihak yang menyokong perhimpunan Bersih 2.0 juga mendapat tentangan hebat dari polis sehingga mereka yang memakai baju T Bersih juga ditangkap dan disifatkan sebagai satu kesalahan.

Penganjuran majlis pra perhimpunan Bersih juga disekat oleh polis dengan ramai antara mereka ditangkap dan dikaitkan dengan kesalahan yang bukan-bukan termasuk cuba menghidupkan ideologi komunis yang sudah lama berkubur.

Berikut adalah kenyataan penuh dari Hasmy Agam.


"Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) merujuk kepada perhimpunan aman yang dirancang oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) yang bakal diadakan pada 9 Julai 2011, dan juga perhimpunan-perhimpunan yang dilaporkan dirancang oleh Pemuda UMNO dan Perkasa, dan mengulangi pendiriannya bahawa orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman, sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

"Suruhanjaya mengulangi syor-syor yang telah dikemukakan sebelum ini kepada Kerajaan untuk menghormati kebebasan berhimpun, seperti yang terkandung dalam, antara lain, Laporan Tahunannya kepada Parlimen, serta permintaan bagi pemansuhan sub-seksyen (2), (2A) - (2D), (4), (4A), (5), (5A) - (5C), (7) dan (8) Seksyen 27 dan Seksyen 27A Akta Polis 1967, dan mengesyorkan agar pihak Polis menggunakan cara yang bersesuaian dan tanpa keganasan sekiranya mereka mendapati ianya perlu untuk mengawal atau menyuraikan orang ramai semasa perhimpunan.

"Suruhanjaya menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman tersebut dijalankan, dan kepada pihak-pihak lain yang merancang perhimpunan berkenaan agar melaksanakan hak mereka dalam keadaan terancang dan penuh tanggungjawab. Suruhanjaya akan memantau perhimpunan itu sewajarnya. "

Pak Samad: Puisi sudah jadi 'senjata'
Salhan K Ahmad
Jun 27, 11
5:36pm

asterawan negara Datuk A Samad Said berkata, siasatan polis yang dijalankan ke atasnya hari ini menunjukkan puisi telahpun menjadi "satu senjata" dan bukan lagi satu hiburan semata-mata.

Dalam pada itu, beliau turut menyuarakan rasa sedih ke atas tindakan polis yang menjalankan siasatan ke atasnya di bawah Akta Hasutan, sedangkan puisinya itu mengandung niat "murni."

"Apa yang saya lakukan ialah merakamkan satu peristiwa di mana saya fikir, untuk memperbaiki suasana, bukan untuk memperburukkan suasana.

NONE"Dalam puisi saya itu memang saya katakan kita sebenarnya perlu mempersuci demokrasi bukan memperkeruhkan atau mencemarinya.

"Dalam puisi itu adalah saranan-saranan yang saya fikir amat suci yang sepatutnya dihargai bukan dicurigai," katanya lagi ketika mengulas siasatan bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan itu.

Beliau turut disiasat mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis berhubung pengucapan puisinya di majlis pelancaran BERSIH 2.0 pada 19 Jun lalu.

Tanpa menunjukkan rasa gentar, A Samad turut menepis pandangan bahawa tindakan pihak polis itu akan terus menekan golongan karyawan daripada menyatakan pandangan mereka mengenai perkembangan semasa.

"Barangkali (polis) memberi amaran, tapi itu kalau seorang sasterawan, ini sememangnya lebih mendorongnya, menaikkan semangatnya oleh kerana mereka mulai tahu kesusasteraan mempunyai kuasa juga.

"Saya fikir puisi sekarang sudah diterima sebagai alat berkesan sebagai senjata. Dulu puisi ini untuk menghibur-hiburkan saja, sekarang rupanya puisi sudah mendapat perhatian yang amat luar biasa," katanya lagi ketika ditemui selepas disiasat lebih sejam hari ini di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi.

Siasatan hari ini merupakan tindakan kedua ke atas A Samad selepas tindakan sama dijalankan ke atasnya pada Mac 2009 berhubung dasar pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Terdahulu ketika dihubungi Malaysiakini, A Samad berkata ucapan berkenaan turut dimuatkan di laman blog peribadinya – samadsaid.wordpress.com.

Ucapan berkenaan antara lainnya menyentuh mengenai gambaran media arus perdana ke atas kumpulan BERSIH 2.0.

"Kita maklum bahawa gergasi media arus perdana kini sedang ikut garang menghempit kita dalam arus peristiwa yang semakin durjana. Kita sedang berlawan dengan keangkuhan yang pejal.

"Oleh media arus perdana ini, kita sewenangnya digambarkan sebagai kumpulan 'siasah' yang sangat bercita-cita buruk.

"Lebih buruk, kita digambarkan sebagai kelompok yang sengaja ingin menggelorakan masyarakat seburuk hajat," ucapan itu dipetik.


Tangkapan menjelang himpunan BERSIH cecah 81
Kuek Ser Kuang Keng
Jun 27, 11
3:41pm

Ketika pemimpin BN memberi amaran kepada BERSIH 2.0 berhubung perhimpunan yang dirancang pada 9 Julai, polis melancarkan gerakan di seluruh negara bagi menghalang badan pemantau pilihan raya itu daripada mempromosi perhimpunannya.

Sejak tangkapan pertama dibuat Rabu lepas, polis sehingga ini telah menahan 81 orang dan jumlahnya dijangka meningkat ketika BERSIH memperhebatkan lagi kempennya dalam tempoh dua minggu sebelum perhimpunannya.

Bagaimanapun, tidak nampak tanda-tanda yang menunjukkan gabungan kumpulan masyarakat sivil yang menuntut pilihan raya bebas dan adil itu, akan membatalkan perhimpunan tersebut.

Sebaliknya, tindakan keras terhadapnya itu telah memberi publisiti kepada BERSIH dan sekaligus membantu membina momentum menjelang perhimpunannya.

Polis mula melancarkan operasinya Rabu lalu dengan menangkap ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK), Razali Abd Ghafar, yang menjual baju-T BERSIH semasa ceramah Pakatan Rakyat di Sepang.

Penjualan baju-T kuning - warna tema BERSIH - kini mendapat sambutan hebat di Lembah Klang.

NONEIa diikuti dengan lebih banyak tangkapan apabila siri jelajah
pra-perhimpunan BERSIH ke seluruh negara dilancarkan pada hari Jumaat di Shah Alam.

Polis mengerahkan lebih 50 anggotanya ke tempat berkenaan dan menangkap timbalan ketua AMK, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin, yang berpakaian baju-T BERSIH.

Polis terus mengawal tempat berkenaan sehingga jam 3 pagi.

Pada hari yang sama, tujuh ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan di Kluang, Johor, semasa mereka mengedarkan risalah mengenai perhimpunan tersebut.


'Sejak bila pula kemeja-T dianggap cetus perang?'
Jun 27, 11 2:20pm

Pengerusi Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr Nasir Hashim hari ini berkata penangkapan dan tahanan reman ke atas 34 petugas parti itu, termasuk ahli parlimen Dr D Jeyakumar, menunjukkan BN gentar dan mahu terus berkuasa.

Beliau bertanya bagaimana pula kemeja-T, yang dijual secara meluas di Pasar Seni dan di tempat lain, boleh dianggap sebagai memerangi Yang di-Pertuan Agong, sedangkan mereka tidak bersenjata.

dr nasir hashim"Kami telah menyertai pilihan raya yang diadakan secara demokratik sejak 1999 dan tidak ada sebarang niat untuk mengguling atau memerangi Yang di-Pertuan Agong," tegasnya.

Sebaliknya, kata beliau, tindakan ke atas petugas parti itu di Pulau Pinang kelmarin, menunjukkan pihak berkuasa dan BN gentar dengan membuat dakwaan palsu mengaitkan parti itu dengan komunis.

Katanya, PSM sentiasa menjadi parti akar umbi dan (setiausaha agung) S Arutchelvam, Jeyakumar dan beliau sentiasa turun padang, memperjuangkan isu-isu pekerja termasuk gaji minimum dan hak-hak asas untuk pekerja ladang.

Katanya, mereka juga tidak bersetuju dengan cukai perkhidmatan dan oleh itu mengapa mereka perlu terlibat dalam penderhakaan.

Arutchelvam yang turut hadir dalam sidang akhbar itu, berkata parti itu menyokong idea berhaluan kiri dengan PKMM, API, AWAS dan pergerakan PKM, tetapi bukan untuk menghidupkan semula komunisme.

Beliau juga menegaskan bahawa ahli-ahlinya sudah menjelajah seluruh negara sebagai sebahagian daripada kempen 'Udahlah' yang menggesa supaya ditamatkan 54 tahun pemerintahan BN.

"Ini tidak ada kena mengena dengan kempen BERSIH 2.0 yang kami sokong, tetapi adalah untuk mewujudkan kesedaran tentang isu-isu nasional," tegasnya.

  • Hamzah Mahmod · Pengulas Tertinggi
    Mungkin BERSIH 9 Julai dah tak relevan sebab sebab bermacam-macam halangan dan gangguan dari pihak berkuasa dan KERAjaan BN.....saya cadangkan rakyat M'sia seluruh negara dan di luar negara yang cintakan keamanan, ketelusan dan keadilan di sarankan pakai baju kuning setiap hari SABTU minggu ke empat setiap bulan mulai Julai depan.....apa macam ada berani?
    • Rosdi Bin Ahmad · Pengulas Tertinggi · Owner di Own
      aku setuju. air yang sekat akan mengalir ikut haluan lain
    • Katak Lompat · Pengulas Tertinggi
      KITA ISTKAMAH. . TURUN BERSIH. .KITA MENAPAK MELALUI SEMUA DI KL. .amacam
    • Naspazi's Channel · Pengulas Tertinggi · Kota Kinabalu
      Maka bersabdalah sang dictator: “…hanya kerajaan bodoh yang boleh kalah dalam pilihanraya…” –

S'gor mahu potong margin keuntungan projek negeri
Aidila Razak
Jun 27, 11
12:19pm

Kerajaan Selangor mahu mengurangkan margin keuntungan kontraktor bagi projek-projek infrastruktur kerajaan negeri - daripada 30 peratus kepada hanya 7 peratus - untuk menghapuskan golongan penghisap keuntungan atas angin.

Mengumumkan demikian di sesi dialog Bajet 2012 pagi ini, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, beliau sedang berunding dengan Jabatan Kerja Raya (JKR) mengenai perkara ini dan berharap dapat menjadikannya satu dasar.

NONE"Saya telah bertemu (JKR) tetapi perbincangan kita perlu
diterjemahkan kepada surat pekeliling (bagi penjawat awam). Terdapat beberapa masalah yang kita perlu selesaikan," katanya kepada pemberita.

Beliau berkata, 30 peratus margin keuntungan mungkin munasabah untuk berdepan dengan risiko lewat menerima pembayaran daripada kerajaan 20 tahun lalu, tetapi kini ia telah dikurangkan ekoran peningkatan kecekapan kerajaan negeri dalam menguruskannya. Dalam ucapan perasmiannya, Khalid berkata margin keuntungan yang besar akan membolehkan kontraktor untuk sub-kontrak kerja-kerja mereka dan masih boleh "mengaut 15 peratus keuntungan tanpa berbuat apa-apa".

Katanya, Pakatan mahu menghapuskan golongan penghisap keuntungan atas angin, yang menimbulkan masalah sosial dan politik kerana menurutnya, amalan tersebut telah bertukar menjadi menjadi 'kepakaran korporat' untuk parti-parti politik seperti MCA.

"Aset MCA adalah RM2 bilion hingga 3 bilion, (walaupun ia) hanya... sebuah parti politik," katanya.


Siapa perlu tonjol diri sebagai anak jantan?
Wira Arjuna
Jun 27, 11
12:45pm

ULASAN Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membuat kenyataan mengelirukan apabila mencabar Pakatan Rakyat supaya berdepan dengan BN sebagai “anak jantan” dan bukan mengadakan Himpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai ini.

Najib mendakwa matlamat utama Himpunan BERSIH 2.0 adalah mahu menimbulkan huru-hara dalam negara.

“Pada pembangkang (Pakatan Rakyat) bila mereka melihat kita terus bergerak ditambah pula kemenangan pada pilihan raya kecil yang lalu dan pilihan raya negeri Sarawak, jadi bagaimana mereka mahu merampas momentum ini sebab momentum ini ada pada kita.

“Mereka buat kesimpulan untuk mendapatkan kuasa dengan mengadakan Himpunan BERSIH 2.0, bukan untuk serahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong atau mahu sistem pilihan raya yang adil tapi nak buat huru-hara.

“Waktu pilihan raya, kalau anak jantan yang sebenar bila pilihan raya, bertandinglah . . . kalau berani, kalau bukan anak jantan buatlah di jalanan dan berdepan dengan undang-undang,” katanya ketika merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Parti Progresif Penduduk (PPP).

Kenyataan perdana menteri itu tersasar kerana Pakatan sememangnya akan bertanding dalam pilihanraya umum ke-13, malah itulah nadi utama segala aktiviti parti politik.

Namun pada masa sama, Pakatan, sebagai sebuah gagasan “anak jantan”, mahukan sebuah pilihanraya yang bersih dan adil, justeru, ia memberi sokongan bulat kepada Perhimpunan BERSIH 2.0.

BERSIH 2.0 adalah anjuran pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan termasuk gabungan pelajar Islam dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Pengerusi BERSIH, Ambiga Sreenevasan beberapa kali mengundang parti komponen BN untuk bersama-sama dalam gerakan bagi memperkasakan Suruhanjaya Pilihanraya namun pelawaan itu ditolak.

Oleh kerana itu, amat mudah untuk pemimpin seperti Najib menyerang BERSIH sebagai kononnya forum pembangkang untuk mencetuskan huru-hara.

Dalam ucapannya semalam, Najib juga merujuk kepada kemenangan BN di Sarawak sebagai bukti “momentum” atau rentak memenangi pilihanraya ada ditangan BN.

Sebenarnya Pakatan melipatgandakan kemenangannya dari tujuh kerusi kepada 15 kerusi dalam pilihan raya Sarawak April lalu.

Pilihan raya itu juga memaksa Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud untuk mengumumkan tempoh persaraan beliau selepas pemerintahan 30 tahun yang dibelit dengan dakwaan rasuah dan penyelewengan kuasa.

Jangan lupa kemenangan Pakatan itu diraih walaupun BN menguasai segala jentera kerajaan, media arus perdana dan dikatakan menabur wang ringgit untuk mengekalkan majoriti dua pertiganya.

Walaupun menang, jumlah undi untuk BN di Sarawak merosot kepada 54.5 peratus berbanding 62.9 peratus pada pilihanraya negeri sebelumnya.

Justeru, janganlah dibanggakan sangat kemenangan BN di Sarawak.

Najib juga mendakwa BN tidak pernah memanipulasi pilihan raya sepertimana yang didakwa Pakatan Rakyat.

“Kalau kata pilihan raya ini tidak adil kenapa kita nak serah Selangor, kenapa nak serah Pulau Pinang, kenapa PAS boleh perintah 20 tahun di Kelantan.

“Kalau kata kita manipulasi pilihan raya sudah tentu semua negeri akan jadi milik BN, kita tidak manipulasi pilihan raya tapi kita didokong rakyat,” kata Najib.

Alasan lapuk yang diguna pakai sejak zaman Tun Dr Mahathir Mohamad ini mudah dijawab.

Tsunami politik yang melanda Malaysia tahun 2008 menyebabkan segala undi pos, pengundi hantu dan amalan-amalan lain tidak cukup untuk menongkah arus sokongan luar biasa rakyat terhadap Pakatan.

Kotak-kotak undi pos dan pengundi hantu hanya memadai untuk mengurangkan jurang sokongan yang diperolehi oleh calon-calon Pakatan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, namun tidak cukup untuk menafikan mereka kemenangan.

Namun begitu, di Perak, majoriti tipis Pakatan membolehkan Umno cepat-cepat merampas semula negeri itu kerana tiga wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat dan DAP sanggup lompat keluar diselubungi dakwaan menerima ganjaran lumayan.

Oleh itu penguasaan Pakatan di beberapa negeri tidak harus dijadikan contoh untuk menghalalkan SPR sebagai sebuah badan bersih dan berkecuali ataupun dakwaan BN tidak pernah memanipulasi proses pilihanraya.

Hakikat ialah pilihanraya di negara ini sentiasa dibayangi oleh masalah ketelusan undi pos dan pengundi hantu.

Pada zaman Mahathir, fenomena itu diburukkan lagi dengan pemberian kerakyatan kepada warga asing untuk membolehkan mereka mengundi BN di Sabah.

Kini projek IC Sabah dikatakan menular di Semenanjung selain masalah pemindahan pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain.

Berlatar belakangkan semua ini, tidak harus timbul keraguan dalam tekad pembangkang mahukan sebuah SPR yang berwibawa, justeru sokongannya kepada BERSIH 2.0.

Pada masa sama “kejantanan” Pakatan untuk menghadapi Umno-BN pada PRU akan datang tidak juga perlu diragukan.

Persoalannya adakah Najib dan Umno anak jantan yang sanggup bertanding secara adil, tanpa menguasai media arus perdana, dan tanpa menggunakan kemudahan awam serta dana rakyat untuk menyogok pengundi.

Jika jawapan adalah YA, saya yakin penganjur BERSIH tidak akan keberatan untuk membatal gerakan mereka.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Wira Arjuna adalah seorang wartawan dan editor kanan yang berpengalaman luas dan pernah menerajui beberapa media arus perdana sebelum bersara menjadi pemerhati politik.


BERSIH 2.0: A Samad Said, Ambiga dan Ibrahim disiasat
Salhan K Ahmad
Jun 27, 11
1:03pm

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said merupakan antara yang dipanggil bagi memberi keterangan kepada polis hari ini, dipercayai berhubung puisi 'hasutan' di majlis pelancaran BERSIH 2.0 pada 19 Jun lalu.


Siasatan berkenaan dijalankan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan dan juga Seksyen 27(5) Akta Polis berhubung pengucapan puisinya dalam majlis berkenaan.

NONEBeliau yang popular dengan panggilan Pak Samad itu disiasat lebih sejam di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi kerana membacakan puisi berjudul Unggun Bersih dan menyampaikan ucapan ringkas di majlis tersebut.

Selain A Samad, turut disiasat mengikut undang-undang sama ialah naib presiden PKR N Surendran dan juga peguam Fadiah Nadwa Fikri tiba ke IPD Dang Wangi bagi mengiringi A Samad pada kira-kira jam 2.30 petang ini.

Difahamkan, notis serahan untuk mengadiri siasatan mengikut Seksyen 111, Kanun Acara Jenayah itu diserahkan kepada kedua-dua peguam berkenaan ketika siasatan ke atas A Samad berlangsung.

Pada masa yang sama, pengerusi jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreevenasan turut disiasat selama kira-kira dua jam, bermula jam 2 petang, berhubung perhimpunan yang akan dijalankan pada 9 Julai.

Siasatan ke atas Ambiga juga dijalankan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan dan juga Seksyen 27(5) Akta Polis.

Selain itu, turut disiasat hari ini ialah presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali berhubung satu ucapan yang disampaikannya pada 19 Jun lalu "yang dikatakan menghasut."

Siasatan berkenaan dijalankan mengikut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan, kata Ibrahim kepada pemberita selepas disiasat selama hampir dua jam terdahulu di balai berkenaan.

"Saya telah beri keterangan sepatutnya dan tidak ada apa-apa yang saya sentuh (melibatkan hasutan).

"Percakapan (saya) dirakam oleh banyak pihak termasuk media. Jadi saya tak perlu berselindung apa-apa, jadi terpulang kepada pihak keselamatan untuk membuat keputusan," tambahnya.

Sementara itu, pihak media diberitahu lewat petang ini bahawa dua orang lagi - naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar (kiri) dan anggota Lawyers for Liberty, Latheefa Koya, juga dipanggil untuk memberi kenyataan esok.

Ahli parlimen PKR Subang, R Sivarasa juga turut dipanggil.

Kesemua mereka hadir di pelancaran perhimpunan BERSIH 2.0 pada 19 Jun lalu Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur/Selangor.


KDSB gagal selesai saman LPK menerusi timbangtara
Jun 27, 11 5:37pm

Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) gagal dalam percubaan terakhirnya bagi membolehkan dua saman terhadapnya oleh Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) menuntut gantirugi RM920 juta, diselesaikan menerusi timbang tara.

Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria yang mempengerusikan panel tiga Hakim Mahkamah Persekutuan menolak permohonan KDSB untuk kebenaran merayu keputusan Mahkamah Rayuan bahawa kedua-dua saman didengar oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Hakim Arifin, yang bersidang bersama Tan Sri Md Raus Sharif dan Datuk Suriyadi Halim Omar, sebulat suara menolak permohonan KDSB dengan kos sebanyak RM30,000.

Pada 25 September 2009, LPK memfailkan saman terhadap KDSB, kontraktor pemaju Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) berhubung pertikaian tuntutan bagi kerja yang dilaksanakan di projek kontroversi itu.

Menerusi saman pertama terhadap KDSB, LPK memohon satu pengisytiharan bahawa peningkatan kadar faedah tahunan berkaitan kerja-kerja pembangunan dalam perjanjian tambahan yang ditandatangani pada April 2006 adalah batal dan tidak sah.

LPK turut menyaman KDSB dan konsultan projek tersebut BTA Architect berhubung perjanjian utama serta tambahan yang ditandatangani antara Februari 2003 dan November 2006.

Menerusi saman itu, antara lain, LPK memohon pengisytiharan dan gantirugi daripada kedua-dua defendan.

Pada 7 Jun tahun lepas, Mahkamah Tinggi Shah Alam membenarkan permohonan KDSB bagi menggantung prosiding mahkamah dan merujuk perkara itu untuk timbangtara.

Pada 1 Oktober tahun lepas, Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan itu selepas membenarkan rayuan LPK dan memerintahkan kedua-dua sama diselesaikan menerusi perbicaraan penuh di mahkamah.
MB kecewa stadium runtuh belum boleh dibaiki
Jun 27, 11 2:30pm


Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said hari ini melahirkan rasa kecewa kerana kajian terhadap Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak yang sebahagian daripada bumbungnya runtuh lebih dua tahun lepas, masih belum siap.

Katanya Jabatan Kerja Raya pernah memaklumkan bahawa kajian oleh perunding akan siap pada bulan Jun ini.

collapsed half of roof of the Sultan Mizan Zainal Abidin Stadium in Kuala Terengganu"Tetapi apabila mesyuarat minggu lepas, saya dimaklumkan kerja-kerja kajian diserahkan kepada konsultan hanya pada bulan lepas (Mei) dan ia dijangka siap pada September depan.

"Saya merasa agak dukacita di atas kelewatan yang berlaku. Jadi saya tidak dapat komen apa-apa mengenai perkara ini, tanyalah JKR sendiri. Saya kecewalah sebenarnya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melawat Stadium Negeri dan Terengganu Ekuestrian Resort di Kuala Terengganu sempena program sukan tahunan Isteri wakil rakyat Barisan Nasional SeMalaysia (Serikandi) selama lima hari mulai 5 Julai ini.

Kerja pembersihan runtuhan di stadium itu telah selesai sejak beberapa bulan lepas setelah bumbung utama stadium itu runtuh pada 2 Jun 2009 selepas digunakan semasa Terengganu menjadi tuan rumah Sukan Malaysia pada 2008.

Namun stadium itu masih terbengkalai apabila kerja baikpulih belum dapat dijalankan sehingga sekarang kerana kajian oleh konsultan belum selesai.

- Bernama

Saman Felda terhadap Wan Azizah didengar berasingan
Jun 27, 11 5:54pm

Saman fitnah RM200 juta yang difailkan oleh Felda terhadap Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wan Azizah Ismail dan tiga defendan yang lain akan didengar secara berasingan dari samannya terhadap bekas Timbalan Menteri Tanah, Pembangunan dan Koperasi, Dr Tan Kee Kwong.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk John Louis O'hara membuat keputusan itu selepas mendengar hujahan peguam N.Surendran yang mewakili defendan dan peguam-peguam yang mewakili Felda, Datuk Mahinder Singh Dulku dan Datuk Firoz Ahmad Jamaluddin.

Permohonan kedua-dua saman itu untuk didengar secara bersama dibuat Wan Azizah dan Naib Presiden PKR, Senator Dr Syed Husin Ali; Editor Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib serta wartawan akhbar itu, Rusnizam Mahat sebagai defendan.

Mahkamah menolak permohonan itu dengan kos RM2,000 kerana berpendapat permohonan tersebut bersifat tidak matang.

Terdahulu peguam N Surendan yang mewakili defendan-defendan berhujah bahawa permohonan untuk menggabungkan saman itu dengan saman terhadap Tan adalah untuk menjimatkan masa, selain melibatkan isu dan fakta yang sama.

Pada 16 Ogos 2010, Felda dan anak syarikatnya, Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd memfailkan saman terhadap Wan Azizah, Syed Husin, Dzulkarnain, dan Rusnizam kerana didakwa menyiarkan artikel berunsur fitnah dalam akhbar milik parti PKR, Suara Keadilan.

Felda mendakwa akhbar itu telah menerbitkan dua artikel yang didakwa bersifat memfitnah pada 22 Jun 2010 dan 29 Jun 2010.

Felda mendakwa artikel pertama bertajuk "Felda Bankrap" dan artikel kedua berserta gambar bertajuk "Kontroversi" dan "Bina Bangunan RM662 juta Hanya Libatkan Tiga Individu" berunsur fitnah yang boleh menyebabkan reputasi plantif terjejas.

Pada 25 Januari lalu pula, Felda memfailkan saman terhadap Tan, yang menyertai PKR pada 6 September 2008 atas dakwaan memfitnah melibatkan artikel yang sama.

Felda mendakwa, Tan telah mengeluarkan kata-kata fitnah tersebut semasa beliau ditemuramah oleh seorang wartawan Suara Keadilan, Faizal Zakaria beberapa hari sebelum 22 Jun 2010.

Menurut plaintif lagi, Tan mengetahui bahawa pernyataan fitnah yang dibuat kepada wartawan terbabit sepanjang temuramah berlangsung akan disiarkan dalam akhbar itu.

Plaintif seterusnya mendakwa, fitnah serius oleh defendan boleh menyebabkan penghinaan dan mengaibkan kedua-duanya di khalayak ramai, masyarakat negara ini dan luar negara selain mendatangkan kerugian maksimum.

Pada 17 Jun lalu, Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof menetapkan agar saman terhadap Tan didengar pada 7 hingga 12 Julai ini.

- Bernama



Suhakam: Lindungi hak perhimpunan aman
Jun 27, 11 4:06pm

Merujuk kepada perhimpunan BERSIH, PERKASA dan Pemuda Umno pada 9 Julai ini, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) mengulangi pendiriannya bahawa orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman.

Pengerusinya, Tan Sri Hasmy Agam berkata ia termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

Suruhanjaya mengulangi syor-syor yang telah dikemukakan sebelum ini kepada kerajaan untuk menghormati kebebasan berhimpun.

Hasmy berkata, ianya terkandung dalam, antara lain, Laporan Tahunannya kepada Parlimen, serta permintaan bagi pemansuhan sub-seksyen (2), (2A) - (2D), (4), (4A), (5), (5A) - (5C), (7) dan (8) Seksyen 27 dan Seksyen 27A Akta Polis 1967.

Suhakam juga, tambahnya, mengesyorkan agar pihak polis menggunakan cara yang bersesuaian dan tanpa keganasan sekiranya mereka mendapati ianya perlu untuk mengawal atau menyuraikan orang ramai semasa perhimpunan.

Sehubungan itu, Suhakam menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman tersebut dijalankan.

"Dan kepada pihak-pihak lain yang merancang perhimpunan berkenaan agar melaksanakan hak mereka dalam keadaan terancang dan penuh tanggungjawab.

"Suruhanjaya akan memantau perhimpunan itu sewajarnya," tambahnya

Tiada ulasan: