Rabu, 1 Jun 2011

DAH NAK PRU 13..MASING2 MENONJOLKAN DIRI...DAH.MENANG..ADA YANG TAK NAMPAK BATANG HIDUNG....KEJAR ELAUN DAN KUASA DLL.....

Wakil rakyat diingat jangan promosi diri di Parlimen
Jun 1, 11 11:43am

Ketika spekulasi bahawa pilihan raya umum ke-13 akan diadakan tahun ini semakin hangat, ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara dinasihatkan supaya tidak menjadikan Parlimen sebagai platform "angkat bakul" diri mereka untuk menghadapi pilihan raya.

NONEYang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang, berkata semua wakil rakyat sepatutnya menggunakan mandat yang diberikan oleh rakyat pada pilihan raya umum ke-12 lalu untuk berhujah demi kepentingan rakyat bukannya bercakap sesuka hati demi kepentingan politik diri.

"Sungguh pun mereka mempunyai visi dan misi tersendiri dan hendak menyuarakan pendapat di dewan yang mulia serta bertanggapan bahawa kemungkinan besar pilihan raya ke-13 akan datang, jangan sekali-kali guna kedua-dua Dewan menjadi platform hendak meraih simpati rakyat.

"Jangan menggunakan tindak-tanduk dengan cara hujah yang tidak mendatangkan kebaikan kepada keselamatan dan ketenteraman negara," katanya dalam satu temubual di pejabatnya di Parlimen hari ini.

Menurut Abu Zahar, semua wakil rakyat tidak kira di Dewan Rakyat atau Senator di Dewan Negara mestilah menghormati kemuliaan dewan berkenaan mengikut etika, Perlembagaan Persekutuan dan peraturan dewan.

NONE"Kalau seseorang itu berhujah dengan bijaksana dan idea yang konkrit, kami alu-alukan, ini yang diharapkan oleh semua rakyat tetapi jangan datang ke dewan yang mulia ini dengan sifat tak tentu arah, bersifat emosional, bersifat perkauman yang boleh menggugat ketenteraman dewan," katanya.

Abu Zahar berkata, setiap wakil rakyat juga perlu memegang prinsip ketika mengangkat sumpah yang mengatakan setiap Anggota Parlimen perlu memahami, menghayati dan mendokong Perlembagaan Persekutuan sepanjang menjadi wakil rakyat.

"Dalam lafaz angkat sumpah mereka di depan Yang Dipertua kedua-dua Dewan sebelum menjadi wakil rakyat, mereka mesti mempertahankan Perlembagaan Persekutuan. Ini sumpah ikrar yang dibuat oleh semua wakil rakyat sebelum mereka boleh duduk mewakili rakyat di dalam dewan yang mulia ini.

NONE"Saya nak tegaskan di sini, setiap Ahli Dewan Rakyat terutamanya mesti memahami dan jangan mengingkari lafaz ikrar sumpahnya, kalau dia datang ke dewan bercakap tanpa ada batasan, tiada perkara yang baik dan melanggar peraturan, itu sudah melanggar prinsip asas seorang wakil rakyat," katanya.

Dewan Rakyat akan mula bersidang semula pada 13 Jun hingga 28 Jun depan selepas ditangguhkan pada 7 April lalu manakala Dewan Negara akan mula bersidang pada 4 Julai hingga 12 Julai depan selepas ditangguhkan pada 28 April lalu.

- Bernama

Muktamar: PAS nafi bukan Islam perlu bertudung
Jun 1, 11 8:27am

PAS menafikan ia telah menetapkan peraturan memerlukan wartawan wanita bukan-Islam supaya memakai tudung ketika meliputi muktamar parti itu hujung minggu ini.

pas wanita muslimat muktamar agm 55 040609 02Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata beberapa organisasi media mungkin telah salah faham nasihat yang diberikan oleh sekretariat penganjur Isnin lalu oleh kerana keperluan memakai tudung hanya ditujukan kepada wartawan wanita Islam.

"Saya percaya ini salah faham. Mungkin ia tidak dinyatakan dengan jelasvdalam nasihat berkenaan," katanya kepada Bernama.

Mustafa mengulas kenyataan setiausaha agung Wanita MCA Chew Lee Giok yangvmembidas PAS kerana dikatakan menguatkuasakan kod pakaian ke atas wartawan wanita bukan-Islam yang meliputi Muktamar dari 3-5 Jun.

Chew berkata, "Dalam sebuah negara berbilang kaum saya menghormati sepenuhnya kod pakaian Islam, tetapi kita juga mahu PAS menghormati adat dan pilihan oang bukan Islam". Sementara itu, dalam satu kenyataan media Lajnah Penerangan PAS berkata semua lelaki diwajibkan berpakaian kemas dan tidak berseluar pendek. Penggunaan kemeja-T juga tidak digalakkan.

pas youth muktamar 040609 03“Bagi wanita pula mereka diminta berpakaian kemas dan bertudung bagi yang Islam. Bagi wanita bukan Islam mereka digalakkan memakai skaft dan dilarang memakai gaun ataupun skirt pendek,” petik kenyataan itu.

Lajnah Penerangan PAS juga mengingatkan wartawan bahawa rakaman audio video dan CD atau kaset hanya dibenarkan semasa majlis perasmian atau sidang media sahaja.

“Tiada rakaman audio video dibenarkan semasa sesi pembentangan dan perbahasan muktamar berlangsung, hanya gambar sahaja dibenarkan,” akhiri kenyatan itu.

Penganalisis: Pilihan raya awal tidak mungkin...
Razak Ahmad
Mei 31, 11
6:30pm

Kenaikan tarif elektrik dan kemungkinan peningkatan harga bahan api akibat harga minyak global yang terus melambung menjadikan peluang pilihan raya umum awal diadakan di negara ini agak tipis.

Lebih-lebih lagi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu berdepan dan menangani kemarahan orang ramai terlebih dahulu.

tenaga nasional and electricity priceKerajaan semalam mengumumkan tarif elektrik dinaikkan sebanyak purata 7.1 peratus apabila subsidi kerajaan naik hampir sekali ganda kepada AS$6.9 bilion tahun ini.

Namun belum ada sebarang langkah bagi mengurangkan subsidi minyak yang dianggap lebih sensitif tetapi mempunyai impak lebih besar ke atas defisit fiskal.

Namun menurut penganalisis, menaikkan harga minyak tetap dalam perancangan kerajaan.

"Kenaikan tarif elektrik adalah detik percubaan kepada Najib untuk menguji rasa kurang senang orang ramai sebelum beliau memutuskan untuk menaikkan harga bahan api,” kata Bridget Welsh (bawah, kanan) pakar mengenai Malaysia di Universiti Pengurusan Singapura.

bridget welsh penang lecture 140810Najib dalam ucapannya baru-baru ini mengibaratkan subsidi minyak yang dinikmati rakyat Malaysia sebagai candu tetapi agak berhati-hati dengan kenyataannya kerana tidak mahu pengundi marah sehingga menjejaskan sokongan terhadap BN yang dilanda prestasi terburuk pada pilihan raya umum 2008.

Pilihan raya umum tidak perlu diadakan sehingga pertengahan 2013 tetapi ramai pemerhati politik menjangkakan Najib akan membubarkan parlimen seawal-awalnya lewat tahun ini berdasarkan kekukuhan pertumbuhan dalam negara (KDNK) yang mencapai paras tertinggi dekad ini pada 7.2 peratus pada 2010.

azlanTetapi HwangDBS dan JP Morgan berkata dalam nota penyelidikannya jadual itu kini tidak mungkin dipatuhi lagi.

"Pengumuman pada Isnin menunjukkan kerajaan sanggup mengambil tindakan yang tidak popular dari segi politik tetapi positif dari segi ekonomi, ini kemungkinan bermakna pilihan raya akan ditunda sehingga 2012,” kata HwangDBS.- Reuters




Hata Wahari lepas jawatan presiden NUJ
Jimadie Shah Othman
Mei 31, 11
3:59pm

Hata Wahari melepaskan jawatan sebagai Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) berkuatkuasa hari ini.

NONESehubungan dengan itu, majlis eksekutifnya telah melantik Naib Presiden Chin Sung Chew (kanan) sebagai presiden yang baru berkuatkuasa tarikh yang sama.

"Majlis eksekutif mengucapkan ribuan terima kasih kepada Saudara Hata atas sumbangan kepada Kesatuan," kata Setiausaha Agung NUJ V Anbalagan.

Sementara itu, Hata ketika dihubungi Malaysiakini berkata, beliau mengambil keputusan kerana bimbang NUJ mengalami masalah pendaftaran.

Katanya, beliau menerima surat bertarikh 13 Mei daripada Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja Selangor dan Wilayah Persekutuan memaklumkan bahawa beliau hilang kelayakan sebagai presiden NUJ.

Menurutnya, pengarah jabatan itu Anita Ahmad memberitahu bahawa beliau hilang kelayakan sebagai presiden kerana tidak lagi mempunyai majikan selepas dipecat Utusan Malaysia.

Perkara itu menurut peruntukan dalam Seksyen 2, Akta Kesatuan Sekerja 1959.

"Oleh sebab itu saya letak jawatan. Ini pengorbanan saya supaya NUJ terus berjalan seperti biasa," katanya yang merasakan dirinya masih ahli kesatuan itu.

Nafi desakan dalaman

Keputusan itu diambil dalam mesyuarat NUJ di pejabatnya di Brickfields sebentar tadi.

Hata juga menafikan terdapat desakan daripada dalam supaya berbuat demikian atau mahu menyertai parti politik.

NONESelepas dipilih sebagai presiden sebelas bulan lalu, Hata -- yang terkenal dengan kelantangannya -- mencetuskan pelbagai kontroversi apabila mengkritik pengurusan Utusan Malaysia secara terbuka.

Selepas mengubah imej NUJ kepada sebuah kesatuan yang sangat kritikal, wartawan kanan di akhbar milik Umno itu menerima padah apabila didapati bersalah kerana menjatuhkan imej syarikat.

Sementara itu, Chin ketika dihubungi Malaysia enggan mengulas berhubung jawatan baru dan rancangan masa depannya kerana mahu berbincang dengan jawatankuasanya terlebih dahulu.

Chin juga merupakan presiden NUJ cawangan Sin Chew Media Corp sejak tahun 2000. Beliau dipilih sebagai setiausaha agung NUJ pada 1999 dan sebelum menjawat naib presiden dua tahun kemudiannya.

Bot karam: 13 diselamatkan, 18 masih hilang
Jun 1, 11 12:19pm

Dua lagi mangsa bot karam di perairan Tanjung Ayam, Pengerang berjaya diselamatkan bot Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan, menjadikan yang diselamatkan setakat ini ialah 13 orang.

Menurut sumber Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)) Wilayah Selatan, enam daripada mangsa itu diselamatkan bot APMM, manakala selebihnya oleh kapal dagang, MV Huo Tuo yang berada di tempat kejadian.

"Kesemua mangsa yang berjaya diselamatkan setakat ini terdiri daripada lelaki dan kita mempercayai mereka adalah pendatang asing tanpa izin," katanya hari ini.

Sumber itu, berkata usaha mencari 18 yang masih hilang sedang dilaksanakan oleh APMM termasuk membabitkan sebuah helikopter agensi berkenaan.

Katanya, pihak berkuasa mempercayai terdapat lebih daripada 30 penumpang yang menaiki bot itu ketika ia karam di perairan.

Perairan Pengerang dikenali sebagai salah satu laluan paling popular di kalangan pendatang asing tanpa izin untuk memasuki negara ini disebabkan kedudukannya yang terletak berhampiran dengan sempadan Indonesia.

Ia hanya mengambil masa 30 minit perjalanan menggunakan bot laju untuk sampai ke Pengerang daripada Pulau Batam, Pulau Karimun dan Pulau Bintan, Indonesia.

- Bernama

Tiada ulasan: