Khamis, 9 Jun 2011

KAYA LAH....MEWAH LAH...TAPI JANGAN KAYA DISEBABKAN MENIPU...MENGELAT,,AMBIK HAK ORANG...BERDOSA...DAN DIMURKAI ALLAH...TAK SELAMAT DIAKHIRAT.....

Tun M wajar mohon maaf pada PAS, Anwar
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 9 Jun: Nasihat segera bertaubat Pengerusi DAP yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh terhadap mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dilihat sangat tepat pada masanya.

Timbalan Setiausaha DAP Selangor, Ng Swee Lim (gambar) berkata, nasihat itu sewajarnya diikuti baik oleh Mahathir memandangkan beliau seorang perdana menteri selama 22 tahun yang banyak melakukan kesilapan.

Menurut Swee Lim, Tun Mahathir mestilah menerima nasihat itu kerana sebagai seorang beragama Islam, beliau wajib percaya kepada konsep halal haram, dosa pahala dan syurga neraka.

Katanya, jika Mahathir tidak menerima nasihat bertaubat itu, nescaya di akhirat nanti, beliau akan disiksa dengan azab pedih ekoran kesalahan besar yang dilakukan semasa hidup di dunia.

“Antara kesalahan paling besar adalah memfitnah PAS dan menuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim melakukan liwat yang tidak dapat dibawa saksi yang adil dan mencukupi.

Swee Lim yang juga Adun Sekinchan, Selangor berkata, sekiranya Tun Mahathir sudi bertaubat, maka selepas itu beliau hendaklah memohon maaf kepada PAS, Anwar serta keluarganya secara terbuka.

“Saya seorang bukan Islam tetapi saya menerima konsep halal haram, dosa pahala dan syurga neraka apatah lagi agama Islam (Allah SWT) itu Maha Pengampun.

“Semua orang pernah melakukan kesalahan, jangan berdegil, wajib dan sudah sampai masanya untuk beliau bertaubat serta memohon maaf sesama umat kerana jika enggan, ada bara api neraka menunggu di akhirat kelak,” tegasnya.

Adun dua penggal itu berkata, Mahathir pernah menulis surat kepada Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz menghalang dilaksanakan Kanun Jenayah Syariah II dan hari ini, tiba-tiba beliau pula yang sukakan hukum Islam itu.

Sekiranya masih tidak mahu bertaubat, Swee Lim berkata, tunggulah satu hari nanti Mahathir terpaksa menjawab di akhirat kelak kerana sebagai manusia biasa, tiada apa yang rakyat boleh lakukan terhadapnya.

Dalam pada itu, Swee Lim berkata, apa yang dilakukan Mahathir adalah bertolak dari perasaannya yang kesunyian sekarang dan tidak dipedulikan lagi, lalu keluarkan berbagai kenyataan merapu.

Terbaru, Mahathir mengulas keputusan pemilihan pimpinan PAS dalam Muktamar Tahunan ke 57 dari 3 hingga 5 Jun lalu yang disifatkannya sebagai kemenangan kepada Karpal.

Ini ekoran tema ucapan dasar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Membangun Negara Berkebajikan yang pada Mahathir, PAS membuang perjuangan tegakkan Negara Islam yang ditentang Karpal.

Bertindak balas dari jawapan itu, Karpal pula menasihatkan Mahathir agar segera bertaubat.

Sementara itu, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata, pihaknya masih menyimpan surat ancaman daripada Mahathir sewaktu beliau menjadi perdana menteri yang menghalang Kelantan melaksanakan Kanun Jenayah Syariah II termasuk Hukum Hudud.


Undian tajuk Kabinet Pilihanraya
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Jun: Mulai semalam, undian sedang dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah, wajarkah perkataan "KABINET PILIHANRAYA" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Sejauh mana popularnya tajuk ini yang merupakan respons Presiden PAS terhadap keputusan pemilihan PAS dalam muktamar ke 57 yang baru berakhir digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam tempoh dua hari ini, hari ini dan esok. Manakala pada hari Sabtu nanti, kita akan mengundi tajuk lain pula.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sekali sahaja sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan. Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.

Sementara itu populariti undian bagi tajuk "MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN" yang merupakan tema uacapan dasar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pada muktamar ke57 yang baru berakhir telah meningkat kepada 472 undian sahaja berbanding dengan seramai 123 undian telah diperolehi terhadap tajuk edisi sebelum ini.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian semasa dan yang telah dilakukan sebelum ini, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Keputusan undian bersetuju bagi tajuk " MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN" meningkat lagi kepada 95,55 % atau 451 undian berbanding dengan 19 undian sahaja atau 4.03 % sahaja yang tidak bersetuju dengan tajuk tersebut.

Terdapat 2 undian atau 0.42 % pula yang memilih tidak pasti dengan tajuk tersebut sesuai digunakan sebagai tajuk utama.


Pemuda PAS sedia bendung rasuah bola sepak
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Jun: Dewan Pemuda PAS kesal insiden buruk sukan rakyat terutama belia iaitu bolasepak kembali tercemar dengan unsur rasuah.

Ini bagi menetapkan keputusan perlawanan yang terjadi di dalam pertandingan Piala Presiden baru-baru ini sebagai berita malang buat rakyat kerana penyakit rasuah yang pernah melanda bolasepak era semi-pro tahun 90-an dahulu kembali merebak.

“Justeru, kami meminta tindakan tegas Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) di dalam membendung gejala rasuah bolasepak ini,” kata naib ketuanya, Dr Raja Ahmad al-Hiss.

Pemuda PAS, katanya juga berhasrat bertemu dengan pihak FAM terutamanya dengan Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang sudah menjangkakan insiden intu akan berlaku kembali dalam kancah bolasepak tanah air.

Beliau berharap dengan pelbagai pihak memberikan pandangan nanti akan membentuk satu fomula bagi mengatasi rasuah bolasepak ini.

“Pihak kami menawarkan diri melalui Jabatan Sukan, Kesenian dan Kebudayaan (DACS) bersedia membantu bersama-sama FAM bagi membasmi gejala rasuah tersebut,” katanya.

Pihak Pemuda PAS, katanya sekali lagi mencadangkan kepada seluruh Persatuan Sukan dalam negara sebagai keperluan menempatkan seorang Kaunselor atau Pegawai Agama dalam setiap bahagian sukan sebagai motivasi jiwa bagi membendung peringkat awal membabitkan seluruh atlet.

Beliau yakin dengan pihak FAM yang pernah berdepan dengan kemelut itu akan mengatasinya secepat mungkin.

“Kami cukup bimbang kerana gejala rasuah kini melanda pemain-pemain belia yang tidak sepatutnya berlaku sama sekali.

“Kami yakin kaedah yang sama juga kepada orang-orang politik dalam kancah yang sama, tetapi pendekatan yang berbeza boleh dilakukan bagi usaha mencegahnya kepada pemain-pemain sedia ada,” ujarnya.


Isteri diberi penghormatan, bukan pelacur atasan
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 9 Jun: Dewan Muslimat PAS Pusat menyifatkan tindakan menyamakan para isteri dengan 'pelacur kelas pertama', melampau dan menghina Islam.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusoff (gambar) berkata, Islam meletakkan martabat wanita begitu tinggi sehingga Allah menamakan salah satu surah dalam Al-Quran dengan nama An-Nisa' yang bermaksud wanita.

"Islam meletakkan wanita di tempat tinggi. Syurga di bawah tapak kaki ibu.

"Pada saya menyamakan isteri dengan pelacur sangat melampau," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mungulas pandangan Naib Presiden Kelab Isteri Taat yang baru ditubuhkan di negara ini, Dr Rohaya Mohamed, yang mendakwa isteri patut melayan suami seperti pelacur kelas pertama.

Menurutnya, ia bagi memastikan suami tidak terjebak dalam pelbagai gejala tidak sihat, termasuk mencari hiburan di luar, keganasan rumah tangga dan pembuangan bayi.

Malah katanya, kegagalan isteri melayan kehendak seks suami adalah antara punca utama kegagalan rumah tangga apabila pasangan mereka sebaliknya beralih kepada teman wanita, perempuan simpanan serta pelacur bagi mendapatkan kepuasan itu.

Mengulas lanjut Siti Zailah berkata, pelacur yang secara jelas melakukan maksiat dan dosa besar, sesekali tidak boleh dijadikan contoh atau perumpamaan dalam apa juga aspek.

"Walaupun dia (Rohaya) berniat baik, tetapi ambil contoh idola pelacur amat salah. Semacam isteri ini taraf rendah hanya hidangan untuk suami.

"Isteri perlu diberi penghormatan, pelacur tiada penghormatan," katanya lagi.

Tambahnya lagi, Islam mengajar suami dan isteri saling menghormati dan menjaga tanggungjawab masing-masing.

Lebih buruk katanya, pandangan Kelab Isteri Taat itu juga boleh memberi kefahaman salah kepada masyarakat bukan Islam.

"Mereka mungkin faham bahawa Islam meletakkan taraf rendah dan anggap isteri mereka setaraf pelacur," katanya.

Pindaan RUU PPKB bersifat kosmetik
Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali

Merujuk kepada pindaan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru (RUU PPKB) yang dicadangkan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan, saya sukacita ingin memaklumkan bahawa sebahagian tuntutan pemilik tanah Kampung Baru sebelum ini yang saya suarakan selaku Wakil Rakyat Titiwangsa telah diambilkira oleh pihak Kementerian.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu juga dipinda dan dijelaskan kepada para penduduk sebelum dibentangkan di Parlimen.

Kedudukan Lembaga MAS

Fasal 57 RUU PPKB 2010 yang asal memperuntukkan pembubaran Enakmen MAS & Lembaga MAS telah dipotong. Ini sesuatu yang baik tetapi dengan pindaan ini apakah status Lembaga MAS di dalam PPKB?

Lembaga MAS masih wujud dan dalam masa yang sama PPKB juga bertindak sebagai pentadbir Kampung Baru. Kenapa perlu ada dua (2) badan yang mengurustadbir Kampung Baru?

Oleh yang demikian, saya mencadangkan Kementerian memperkasakan kedudukan Lembaga MAS ini dengan terus menyerap Lembaga MAS sebagai Penasihat PPKB di bawah Fasal 19 RUU PPKB 2010.

Rasionalnya ialah jika melihat kepada Fasal 19 & 20 RUU PPKB 2010, ia menubuhkan suatu Majlis Penasihat yang dimaklumkan oleh Kementerian keanggotaannya akan dilantik daripada kalangan anggota Lembaga MAS.

Jika keadaan sedemikian, adalah lebih baik dinyatakan secara khusus di Fasal 19 tersebut bahawa Lembaga Pentadbiran MAS akan bertindak sebagai Majlis Penasihat kepada Perbadanan.

Dengan ini Fasal 20 RUU PPKB 2010 tidak diperlukan lagi kerana Lembaga MAS sendiri telah mempunyai keanggotannya sendiri yg terdiri daripada ketua kampung yang mewakili tujuh (7) kampung dalam Kampung Baru dan juga Pengerusi.

Dengan kata lain, Pengerusi Lembaga MAS bertindak sebagai Pengerusi Majlis Penasihat dan seterusnya. Ini akan lebih menjamin hak pemilik tanah Kampung Baru kerana Lembaga MAS yang mentadbir Kampung Baru boleh menjadi pengimbang (check & balance) kuasa Perbadanan yang luas itu.

Keanggotaan Perbadanan

Fasal 5(1) Keanggotaan Perbadanan telah dikurangkan dan ditambah. Penambahan dibuat dengan memasukkan Timbalan Pengerusi yang mana dalam RUU PPKB 2010 yang asal jawatan ini tidak ada.

Di dalam Huraian kepada pindaan RUU ini, Kementerian merasionalkan penambahan jawatan Timbalan Pengerusi itu yang dikatakan akan dilantik daripada kalangan pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru tetapi peliknya di dalam Fasal 5(2) hanya menyebut bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi hendaklah seorang Melayu mengikut Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan.

Kenapa dalam Fasal 5(2) ini tidak disebut perlantikan mestilah di kalangan pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru? Adakah ada helah di sebalik perlantikan ini?

Fasal 5(1) (f) di dalam RUU PPKB 2010 yang asal memperuntukkan tidak lebih daripada dua (2) orang pemilik tanah Kampung Baru tetapi telah dipotong dan digantikan dengan Fasal 5(1)(g) iaitu tidak lebih daripada lima (5) orang wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO) .

Kenapa pertukaran ini dibuat? Apa faedahnya dan kebaikannya melantik lima (5) orang wakil daripada Badan Bukan Kerajaan?

Adakah ini juga disebabkan lobi-melobi daripada Badan-badan Bukan Kerajaan yang diketahui mempunyai kepentingan-kepentingan tertentu atau yang gilakan jawatan di dalam Perbadanan? Apakah signifikannya perlantikan mereka ini?

Mekanisma Pembangunan

Mengikut RUU PPKB 2010 yang asal ada disebutkan penggunaan Akta Pengambilan Tanah 1960 di Fasal 15(2)(h) tetapi dalam pindaan yang dicadangkan, peruntukan itu telah dipotong.

Perlu diambil ingatan bahawa dengan pemotongan Fasal 15(2)(h) tersebut ia tidak memberikan apa-apa makna kerana Akta Pengambilan Tanah 1960 masih boleh digunakan. Akta Pengambilan Tanah 1960 adalah Akta Parlimen yang umum dan ia boleh digunakan pada bila-bila masa walaupun tiada sebarang peruntukan mengenainya dimasukkan di dalam sesuatu undang-undang kerana Akta Pengambilan Tanah 1960 ini memberikan kuasa pengambilan tanah yang luas samada diperuntukkan secara spesifik ataupun tidak.

Jika benar Akta Pengambilan Tanah 1960 tidak mahu dan tidak akan digunakan kenapa tidak dimasukkan terus peruntukan yang spesifik bahawa Akta Pengambilan Tanah 1960 tidak akan digunakan dalam pembangunan Kampung Baru?

Jika begitu keadaannya, bagaimanakah pula bentuk rancangan pembangunan yang hendak dijalankan? Apakah ia akan melibatkan pemindahan penduduk sepanjang tempoh pembangunan tersebut?

Jika perlu dipindahkan, ke mana dan adakah sebarang pampasan atau gantirugi yang akan diberikan?

Persoalan-persoalan ini masih kabur kepada sebilangan besar penduduk Kampung Baru dan perkara ini perlu diberikan penjelasan yang cukup oleh pihak Kementerian.

Apa yang paling penting sekali ialah RUU yang asal yang telah dibentangkan pada 14 Disember lepas masih belum ditarik balik di Parlimen.

Segala pindaan yang dicadangkan itu tidak bermakna dan tidak akan menjadi sebahagian daripada undang-undang selagi mana RUU yang asal masih berada di Parlimen.

Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali adalah Ahli Parlimen Titiwangsa

Selangor serah RM6 juta bantuan pendidikan
Harakahdaily

SHAH ALAM, 9 Jun: Kerajaan Negeri Selangor telah mengadakan Majlis Penyampaian Cek Bantuan Pembangunan Pendidikan Fasa Pertama 2011 sebanyak lebih RM6 juta untuk tiga kategori sekolah iaitu Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di seluruh Selangor.

Majlis penyampaian itu melalui Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan diserahkan melalui Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri dan penyelaras Pusat Khidmat Masyarakat di kesemua 56 Dun Selangor untuk diserahkan kepada sekolah-sekolah yang terlibat di Dun masing-masing.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr Halimah Ali (gambar) menyarankan supaya Adun-Adun dan Pusat Khidmat Masyarakat dapat menyampaikan maklumat berkenaan peruntukan itu kepada sekolah-sekolah dalam Dun masing-masing dan membantu urusan permohonan itu.

“Pihak Adun dan Pusat Khidmat juga diminta untuk memantau sekolah-sekolah yang menerima bantuan pembangunan pendidikan daripada kerajaan negeri,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Bagi tahun 2011, katanya kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan pendidikan sebanyak RM16 juta untuk SAR (RM6 juta), SJKC (RM6 juta) dan SJKT (RM4 juta).

Katanya, keseluruhan peruntukan bagi bantuan pembangunan pendidikan fasa pertama melibatkan SAR, SJKC dan SJKT adalah sebanyak RM6,652,786.

Beliau yang juga Adun Selat Klang berkata, Sekolah Agama Rakyat yang menerima peruntukan Fasa Pertama 2011 adalah sebanyak 121 buah sekolah, manakala Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sebanyak 75 buah sekolah dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil pula sebanyak 97 buah sekolah.

Permohonan Bantuan Pembangunan Pendidikan bagi Fasa Kedua pula akan dibuka bermula 10 Jun 2011 manakala tarikh tutup permohonan pada 11 Julai 2011.

Borang boleh didapati sama ada melalui portal selangor http://www.selangor.gov.my/main.php, pejabat Adun, Pusat Khidmat Masyarakat atau Unit Pendidikan di talian 03-55212283.


Utusan agen Biro Politik Umno di muktamar PAS!
M Faqih

BIAR pun sibuk membaiki kedainya, pada pagi 4 Jun lalu seorang pemimpin Umno di peringkat cawangan sempat menanya siapa menang Timbalan Presiden PAS. Lalu dijawab penulis, Mat Sabu.

“Betulkah begitu, ambo sebelum ini ingatkan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man boleh menang,” ujar pemimpin Umno terbabit.

Kemudian ketika berjumpa kali kedua di tempat kenduri di rumah seorang penduduk, Tuan Ismail selepas Zohor hari sama, beliau memberitahu sudah tahu semua pemenang. Katanya televisyen ada siar nama pemenang pada berita tengahari.

“Haji Husam pun menang Naib Presiden. Kalau hendak dibanding dari segi ilmu jauh berbeza di antara Mat Sabu dan Tuan Ibrahim.

“Tapi Mat Sabu panglima PAS yang tahan lasak. Ambo ingat Tok Guru Nik Aziz pun suka begitu,” ujar lelaki lewat 60-an itu, seperti berminat sangat.

Biar pun dia ahli tegar Umno, namun beliau tahu apa yang berlaku dalam PAS. Ternyatalah perhatian seluruh negara terarah pada muktamar PAS di Taman Melewar.

Bukan sekadar ahli di peringkat cawangan, sebaliknya pemimpin tertinggi Umno pun mengikuti sama perkembangan muktamar. Kadang-kadang ada debarnya.

Nampaknya semua orang berminat mengetahui apa yang berlaku dalam PAS.

Maka tidak hairanlah sejak dari awal lagi akhbar milik Umno, Utusan Malaysia menjadikan PAS sebagai tajuk utama. Editornya menyediakan beberapa halaman untuk mengkisah berkaitan muktamar PAS.

Ramai melihat Utusan cuba berlagak ’alim’ seketika. Dimulakan dengan persembahan tajuk depan ”Gelora pemilihan PAS” pada 28 Mei. Mungkin tidak ramai yang mengendahkan spekulasi tersebut.

Lalu dinyaringkan lagi dengan paparan tajuk ”Kekalkan Hadi-Nasha” pada tajuk halaman depan 2 Jun. Kali ini ada yang mulai tersentak.

Pada pagi sebelum perwakilan PAS mengundi, Utusan menggunakan pula tajuk ”Ingatan Ulama”. Selain itu dikutip pula kenyataan bloggers mesra Umno, Kickdeffela kononnya Datuk Husam Musa membayar pampasan sebanyak RM350,000.

Seorang veteran PAS di Pasir Mas, Hashim Omar, 65 memberitahu pertuduhan dilempar blogger terbabit boleh mengundang kepada agensi penguatkuasa mengintai peluang.

”Maklumkan kalau ada berita tak betulkan sekalipun SPRM segera siasat. Sedangkan banyak laporan terhadap salah laku pemimpin Umno lambat diambil tindakan,” ujarnya.

Jelaslah akhbar milik Umno itu paling rimas sekiranya jawatan Timbalan Presiden PAS bertukar ganti. Utusan juga bimbang sangat Husam mendapat semula kerusi lamanya.

Sikap bermurah hati editor Utusan memberi ruang luas kepada Muktamar PAS kali ke-57 berselindung di sebalik tujuan tersirat. Ada udang di sebalik batu. Atau juga dianggap lempar batu sembunyi tangan.

Sebelum muktamar berlangsung tiga berita berkisar PAS dipapar di muka hadapan. Di penghujung muktamar dua lagi berita utama disedekah untuk PAS.

Teori Hata

Kalau diikuti teori dinukil bekas wartawan kanan Utusan, Wata Wahari semua berita utama mesti mendapat izin Biro Politik Umno. Mungkinkah lima paparan muka depan akhbar terbabit berkisar muktamar PAS dilulus Biro Politik Umno.

Biro itu diketuai Dato’ Seri Najib Razak. Jelaslah impian Najib dan Biro Politik Umno menghalang pemimpin PAS yang dilihat rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat kedudukan lebih kanan. Namun mereka gagal.

Perwakilan PAS tidak menghiraukan nasihat Utusan. Begitu juga berita peringatan Ketua Dewan Ulamak - pemimpin PAS jangan korbankan identiti Islam, yang tersirat sesuatu, mungkin inilah harapan Biro Politik Umno.

Apa sebab teori dicetus Utusan tidak mengena. Pertamanya, berapa kerat sangat perwakilan PAS lebih 1,000 orang itu sudi mengelek Utusan. Keduanya, pemimpin PAS ada banyak pengalaman dengan mainan tersirat akhbar Umno itu.

”Saya lihat Utusan tidak lebih sebagai surat pekeliling Umno. Laporannya tidak serupa dengan akhbar lain. Eloklah ahli dan penyokong tidak baca akhbar itu,” kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Utusan balun PAS

Bekas pegawai kanan Kementerian Kewangan, Anual Bakri Haron pula mengingatkan bola tanggung diangkat Utusan akan dibalun dengan ’smash’ kencang.

Betul. Itulah yang berlaku dengan ulasan dipapar akhbar terbabit. Tujuannya supaya ada bola tanggung boleh dicuit pemimpin Umno. Semua tajuk utama yang disaji akan diulas dengan kenyataan ’lintang’.

Semuanya bertujuan bagi menghodoh wajah PAS. Inilah perniagaan politik yang menjadi mainan akhbar milik Umno apabila melaporkan berkaitan musuh.

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin diberi sedikit ruang memuntahkan pandangannya, ”Perjuangan PAS sudah tersasar”. Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin pula bermadah ”PAS sanggup gadai perjuangan asal demi kuasa”.

Manakala menteri yang suka pakai azimat di lengan Dato’ Seri Nazri Aziz pula berlagak seperti pak nujum dengan menyebut ”Negara kebajikan gimik politik PAS.”

Biar pun PAS dianggap musuh tradisi kerana mahu menggantikan Umno, namun dalam situasi perniagaan, ada halaman khas disediakan Utusan untuk muktamar PAS.

Utusan perlu memperlihatkan akhbar itu utra Melayu kerana pendokong PAS juga Melayu. Agenda utamanya menghalang kenalan Anwar berada di posisi depan gerakan Islam tersebut.

Namun apa yang berlaku perwakilan PAS ketepikan segala agenda mainan Biro Politik Umno yang cuba campur tangan dalam rumah tangga PAS.

Fenomena itulah yang lebih awal dikesan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasharuddin Hassan. Beliau seperti yakin ada pihak luar cuba campur tangan dalam rumah tangga PAS.

Malangnya ada pemimpin PAS menolaknya mentah-mentah. Namun apa yang disaji Utusan sepanjang muktamar berlangsung, ada niat kolaborasi bagi mempertemukan dua parti Melayu terbesar di satu pentas.

Ada sarjana juga melihat keperluan kepada kolaborasi di antara dua parti Melayu.

Mungkin itulah yang diarah Biro Politik Umno sehingga tersemat di jiwa pasukan editornya. Malangnya tidak ramai perwakilan PAS sudi menggelek Utusan seperti membawa kitab Fikah.

Apa yang pasti Utusan mahu mengnyahkan segala unsur simpati terhadap Anwar. Isu Anwarisme tiba-tiba ditimbulkan media proUmno. Muktamar PAS dilihat mereka sebagai medan terbaik bagi menguji ’sampling’ tersebut.

Tutup isu Uda

Biar pun begitu Utusan agak berjaya menghayungkan isu muktamar PAS bagi menenggelamkan masalah menghambat UDA Holdings Bhd dan kenaikan tarif elektrik.

Hutang UDA sehingga RM900 juta ditutup rapat daripada diketahui rakyat. UDA menggadai banyak tanah peribumi di Pulau Pinang juga tidak pernah terdedah.

Akhirnya pekung itu terbongkar juga apabila diluah sendiri pengerusinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed. Itu pun didedah sekadar mahu mempertahankan dirinya akibat diserang tubi rakan-rakannya dalam Umno.

Oleh itu bagi menutup rapat isu tersebut mungkin Biro Politik Umno mengarahkan Utusan ’lebihkan’ berita muktamar PAS. Berbanding akhbar lain Utusan dilihat tiba-tiba mesra PAS.

Mampukah akhbar itu mengembalikan kegemilangan seperti di era perjuangan menentang Malayan Union. Ketika itu Utusan Melayu memang menjadi ’kitab’ rujukan orang Melayu.

Hari ini bukan Pak Said Zahari atau Hata Hawari bisa menjawabnya, perwakilan PAS tahu apa yang tersirat di sebalik berita Utusan. Siapa percaya kalau musuh membawa berita.

Petronas untung RM97.8b, jangan lupa royalti Kelantan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) berharap Kerajaan Persekutuan tidak melupakan hak Kerajaan Kelantan dan Terengganu untuk menerima royalti ekoran keuntungan besar yang diperolehi.

Sehubungan itu, ketuanya, Nasrudin Hassan at-Tantawi mengucapkan tahniah kepada pihak pengurusan dan kakitangan Petroliam Nasional Berhad (Petronas) yang berjaya melonjakkan hasil pendapatan syarikat itu sebanyak 14.4 peratus iaitu kenaikan dari RM210.8 bilion tahun sebelumnya kepada RM241.2 bilion bagi tahun lepas yang berakhir 31 Mac baru-baru ini.

Petronas berjaya mencatatkan keuntungan kasar sebanyak RM97.8 bilion dan keuntungan bersihnya meningkat kepada RM63.01 bilion, iaitu peningkatan sebanyak 38.5 peratus berbanding RM45.49 bilion yang diraih pada tahun 2009.

“DPPP yakin, hasil ini diperolehi dengan kerja kuat dan keberanian pengurusan Petronas meneroka sumber-sumber baru didalam dan luar negara di samping pengurusannya yang lebih efisien berbanding GLC kerajaan lainnya yang kebanyakkannya gagal memberikan pulangan kepada negara,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, antara kelainan Petronas yang dapat dilihat berbanding GLC lain adalah penglibatan lebih ramai anak-anak muda yang diberikan peluang menyertai syarikat ini dan kesungguhan mereka untuk belajar lebih cepat di dalam industri petroleum.

Menurutnya, Petronas berjaya membuktikan bahawa anak-anak Melayu mampu ke depan sebagai kumpulan profesional dan berdaya saing.

Beliau turut mengucap tahniah kepada anak-anak muda Petronas bermula dari mereka yang bekerja di pelantar hinggalah ke menara KLCC yang telah membawa banyak perubahan kepada syarikat gergasi negara ini.

Petronas turut mengumumkan pemberian dividen sebanyak RM30 bilion kepada kerajaan sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Walaubagaimanapun, ujarnya DPPP berharap agar Petronas tidak terikat dengan jumlah itu kerana sepatutnya kadar dividen yang disalurkan itu dikira berdasarkan nisbah peratus keuntungan bukan secara tetap RM30 bilion setahun.

Katanya, kerajaan harus menerima hakikat bahawa graf keuntungan Petronas ada masa turun naiknya, jadi perlulah pengkadaran nisbah peratus keuntungan dibuat bagi setiap dividen tahunan yang ingin disalurkan kepada kerajaan bagi memastikan syarikat berkenaan dapat beroperasi dengan dana yang mencukupi.

Tambahnya, DPPP juga berharap agar Kerajaan Persekutuan tidak melupakan hak Kerajaan Kelantan dan Terengganu untuk menerima royalti.

“Setiap tahun Kerajaan Persekutuan menerima RM30 bilion sedangkan rakyat kedua-dua negeri ini hanya mampu membaca dan mendengar data-data keuntungan ini diungkapkan tanpa merasai sesen pun hasil dari perut bumi mereka.

“Adalah tidak adil jika RM30 bilion dibolot semuanya oleh Kerajaan BN sedangkan sumber hasil itu adalah dari Kelantan dan Terengganu juga,” ujarnya.

Beliau berkata, DPPP juga yakin jumlah keuntungan Petronas ini dapat ditingkatkan melebihi RM100 bilion jika pendaratan minyak Kelantan dibuat dinegeri itu dan bukannya melalui negara Thailand yang menyebabkan Petronas terpaksa membayar sejumlah royalti kepada negara berkenaan.

Katanya, begitulah nasib Kelantan dan Petronas akibat dari hasad dengki pemimpin politik dalam BN yang kecewa kerana masih gagal merampas negeri berkenaan kerana dendam politik, wang negara dibazirkan.

“DPPP berharap agar Kerajaan Persekutuan dapat mempergunakan hasil dividen itu untuk kepentingan rakyat dan menstabilkan harga minyak di pasaran bagi mengelakkan kenaikan harga barang-barang pengguna yang lain,” ujarnya.

Tambahnya, tiada sebab harga minyak perlu dinaikkan lagi kerana keuntungan yang diperolehi terus meningkat.

Ini, katanya menandakan bahawa tiadanya bebanan kos di luar kemampuan dan pihak Kerajaan masih mampu menstabilkan harga minyak.

Malah, ujarnya jumlah dividen RM30 bilion Petronas itu belum dicampur lagi dengan cukai yang dikenakan kerajaan kepada syarikat ini dan syarikat minyak lain seperti Shell, Caltex, BP dan Exxon Mobil.

“Kepada pihak pengurusan Petronas DPPP mendesak agar bonus yang berpatutan diberikan kepada kakitangan mereka yang telah bertungkus lumus khususnya di pelantar dan di loji-loji,” katanya.

Di samping itu, DPPP juga berharap agar Petronas turut mempeluaskan penajaan mereka bagi aktiviti sukan dan kemasyarakatan dalam negara.

“Jika mereka boleh melabur dan menaja jutaan ringgit bagi pasukan Formula 1, maka bukanlah perkara yang sukar untuk mereka melabur dan menyumbang lebih banyak bagi aktiviti masyarakat dalam negara.

“Semoga Petronas dapat terus mengekalkan prestasi dan budaya kerja mereka agar dapat menjadi model kepada syarikat-syarikat tempatan lainnya,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: