Jumaat, 1 Februari 2013

JANGAN BANYAK SLOGAN...BANYAK JANJI...BANYAK UNGKIT...BANYAK PERASAN....BANYAK TIPU...BANYAK SONGLAP....ESOK JUGA BANYAK HISAB...TAKUT TAK LARAT JAWAB...AGAK2LAH

Apa kata tukar nama Akta Perhimpunan Aman?

Harakahdaily, 01 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Memandangkan Akta Perhimpunan Aman mempunyai pelbagai kekangan yang tidak sesuai pada namanya, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata lebih elok kalau akta tersebut ditukar nama.


“Ini kerana syarat dalam akta tersebut tidak menggambarkan semangat dalam akta tersebut seperti larangan membawa kanak-kanak,” katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Tuan Ibrahim berkata demikian ketika ditanya mengenai keputusan polis untuk mencari 14 orang suspek membawa kanak-kanak ketika perhimpunan raksasa Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) 12 Januari lalu.

“Cari anak orang hilang tak secepat itu,” sindir Tuan Ibrahim.

Selain Tuan Ibrahim, ramai yang mengeluh mengenai tindakan polis yang disifatkan double standard, kerana ibu bapa yang membawa anak-anak ke himpunan yang dianjurkan Umno dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak pula diberi 'layanan' yang sama.

Oleh yang demikian, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata eloklah untuk Akta Perhimpunan Aman mengambil nama yang lain.

“Kalau aman, kenapa banyak sangat pantang larang seolah-olah tidak aman,” tambah beliau lagi.

Sementara itu, Naib Presiden PKR Tian Chua mendakwa polis sedang mengikut telunjuk Umno dalam memburu 14 ibu bapa terbabit.

“Ini hanya tindakan terdesak kerajaan dengan mengerahkan polis sebagai orang suruhan. Umno BN tidak akan senang hati melihat rakyat berkumpul di HKR,” kata beliau yang dipetik Suara Keadilan.

400 Pemuda pastikan Kuala Nerus milik PAS

Nurul Islah, 01 Feb 2013


(Pemuda PAS berikrar menangkan PAS di semua kawasan di Kuala Nerus)

KUALA TERENGGANU: Lebih 400 pemuda PAS berikrar akan memastikan semua kawasan pilihan raya di bawah Parlimen Kuala Nerus akan dimenangi oleh Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum kali ini.

Ikrar itu dibuat dalam pelancaran jentera pilihan raya Pemuda PAS Kuala Nerus semalam.

Selain Parlimen, Kuala Nerus mempunyai tiga kawasan Dun di bawahnya iaitu Bukit Tunggal, Seberang Takir, Telok Pasu dan Tepoh.

Ketua Pemuda PAS kawasan, Ustaz Riduan Hashim dalam ucapannya berkata, perhimpunan pagi ini adalah jihad dan menandakan pemuda sudah bersiap sedia menghadapi PRU13.

"Pemuda akan memastikan semua 4 dun menjadi milik PAS dan Pakatan," katanya.

Beliau mengarahkan jentera pemuda mulai hari ini bergerak 100 % dan bersiap siaga untuk mengempur jentera musuh bagi memastikan Kuala Nerus dimenangi oleh PAS.

Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah dalam ucapan perasmianya menyeru semua jentera pemuda Kuala Nerus memastikan Pakatan menawan Putrajaya pada PRU13 nanti.

"Masanya telah tiba kerajaan rakyat memerintah Malaysia dan Terengganu kembali kepada pemerintah PAS," katanya.

Kerajaan PAS Terengganu yang dimenangi pada tahun 1999 hanya bertahan satu penggal apabila dimenangi semula oleh BN melalui penipuan daftar pemilih.

Akibat manipulasi ini, banyak kawasan pilihan raya yang mencatatkan hampir 90%  pengundi yang turun.

Bagi Mohd Nor, pemuda perlu berjuang bersungguh-sungguh untuk memastikan Umno BN ditumbangkan.

"Tapi yang penting setiap petugas perlu berakhlak tinggi dan berdisiplin dalam perjuangan," katanya.

Pemuda bertanggungjawap memastikan semua bahan kempen parti tidak disabotaj Umno.

"Pemuda perlu bersikap lunak dan berhemah menghadapi para pengundi bagi memastikan setiap undi di Kuala Nerus diberikan pada PAS," tegasnya.

Beliau juga mahu pemuda memastikan keselamatan bilek gerakan dan petugas parti terjamin kerana PRU 13 adalah pilihanraya paling sengit dalam sejarah Malaysia.

"Solat hajat serta qiamulai menjadi santapan jiwa pemuda dalam memastikan kekuatan iman sentiasa berada dalam diri setiap pejuang Islam," arah beliau.

Ladang Gemilang: Sampai bila penduduk kena sewa

Harakahdaily, 31 Jan 2013


KUALA TERENGGANU: Pengerusi Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah berkata, konsep pangsapuri ‘transit’ di Ladang Gemilang bercanggah dengan kenyataan Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri, Datuk Mazlan Ngah.

Menurutnya, pihak Amanah dengan wakil Persatuan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) pada 27Januari lalu telah mengadakan pertemuan dengan SUK (gambar atas) untuk cuba membantu penduduk Pangsapuri Ladang Gemilang yang dalam keadaan susah membayar sewa mereka dan tidak tahu masa depan mereka selepas tamat perjanjian sewa mereka pada Oktober 2013.

Katanya, pada pertemuan tersebut Mazlan telah menyatakan pangsapuri tersebut bukan merupakan pangsapuri ‘transit’ dan ia merupakan rumah kos sederhana.

“Itu adalah di antara perkara-perkara yang dibincang bersama,” ujarnya dalam satu kenyatan yang dikeluarkan di sini.

Pada 28 Januari, sebuah rencana akhbar Berita Harian menyiarkan kenyataan seorang Pegawai Pembangunan Dun Ladang yang menyatakan pangsapuri itu dijadikan rumah transit dengan kadar sewa RM300 dan ada yang membayar RM850.

Raja Baharin berkata, perbandingan kos sewaan dengan pangsapuri Dewan Bandaraya Kuala Lumpur menunjukkan hanya dengan kos RM125 sebulan mereka dapat kemudahan buang sampah, dewan serbaguna, surau di pangsapuri dan pejabat penyelenggaraan yang tidak terdapat di Ladang Gemilang.

Katanya, ketiadaan kemudahan buang sampah amat mendukacitakan kerana ia merupakan keperluan asas.

“Dalam tiga siasatan pasukan kami menziarahi penghuni Ladang Gemilang dari tingkat 1 hingga 12, tidak ada yang membayar kurang dari RM300 sebulan,” jelasnya.

Tambahnya, di dalam perjanjian penduduk Ladang Gemilang dengan pihak kerajaan negeri memang sah dan nyata bahawa ia merupakan semata-mata perjanjian sewa sahaja dan tidak ada disebut sewa beli.

“Kami amat bersimpati dengan kebimbangan mereka yang hanya tinggal tempoh beberapa bulan lagi untuk menyewa dan tidak ada tempat lain untuk tinggal setelah rumah mereka di Ladang Tok Pelam telah dirobohkan oleh kerajaan,” katanya.

Kelantan bubar Dun ikut proses biasa

Salmah Mat Husain, 01 Feb 2013
PASIR PUTEH: Kelantan masih kekal dengan pendirian sebagaimana sebelum ini, tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) lebih awal.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata Kelantan akan mengikut proses biasa sebagaimana di negeri-negeri lain.

Beliau juga berkata, pelbagai perkara buruk akan berlaku sekiranya Dun Kelantan dibubar awal berbanding negeri lain.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menandatangani perjanjian usahasama projek pembinaan di Tok Bali yang melibatkan empat buah syarikat swasta, di Tok Aman Bali Resort, dekat sini semalam.

“Biarlah Selangor nak bubar awal pun, tetapi Kelantan tidak akan buat berasingan sebagaimana yang telah saya nyatakan sebelum ini,” ujarnya.

Menurutnya, andainya pilihan raya dibuat berasingan akan melibatkan belanja yang besar, banyak serangan dan sebagainya.

Video: Tangisan anak gajah lihat ibu mati keracunan

http://greenboc.blogspot.com, 01 Feb 2013

VIDEO & BERGAMBAR: Tangisan Anak Gajah Melihat Ibunya Yang Mati Keracunan Di Sabah




Gajah Borneo Mati Diracun

KOTA KINABALU: Sesuatu yang menyayat hati bagi pakar veterinar, Dr Sen Nathan apabila melihat seekor anak gajah pigmi Borneo cuba menggerakkan ibunya yang sudah mati di Hutan Simpan Gunung Rara, Tawau di Sabah.

Lihat http://greenboc.blogspot.com/2013/02/video-bergambar-tangisan-anak-gajah.html

Beza Wira Gaza di Malaysia dengan Wira Gaza di Palestin

http://www.utusankini.com/, 01 Feb 2013

BEZA WIRA GAZA DI MALAYSIA DENGAN WIRA GAZA DI PALESTIN

MUDAHNYA DAPAT TARAF WIRA DI MALAYSIA


Bila buku bertemu ruas

Ahmad Lutfi Othman, 01 Feb 2013
Berbanding kajian badan-badan penyelidikan universiti yang lain -- khususnya Majlis Profesor Negara (MPN) -- saya lebih menunggu rumusan yang dihasilkan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL).

Pertama, saya tertarik dengan kewibawaan pengarahnya, Prof Dato' Dr Mohammad Redzuan Othman. Beberapa kali berpeluang menemubualnya -- walaupun beliau lebih selesa dengan tema politik antarabangsa, terutama pergolakan di Timur Tengah, apatah lagi berkaitan gerakan Islam, misalnya Ikhwan Muslimin -- saya dapat mengesan pakar sejarah ini cukup mementingkan disiplin ilmu dan  cermat dengan pendekatan penyelidikan.

Kedua, meneliti carta organisasi UMCEDEL dan barisan felo penyelidiknya, saya kira, ia satu kombinasi yang mantap. Ketiga, beberapa buku yang dihasilkan, seperti "Pilihan Raya Umum Malaysia Ke-12: Isu dan Pola Pengundian", serta   empat  judul tentang siri pilihan raya kecil di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Sibu, menambahkan lagi keyakinan kepada UMCEDEL.

Tulisan ini bukan sekadar bertujuan untuk respons  dapatan terbaru UMCEDEL, berdasarkan kajiannya pada 26 Disember 2012 hingga 11 Januari 2013, yang dilihat menyenangkan pemimpin Pakatan Rakyat dan para penyokongnya. Saya cuba meneliti "sisi-sisi gelap" Pakatan yang boleh diambil iktibar pemimpinnya bagi mengkoreksi diri sebelum terlambat.

Selagi Parlimen dan Dun belum dibubarkan, dan kempen secara rasmi belum berjalan, saya lebih teruja dengan hasil kajian, tinjauan pendapat atau himpunan persepsi rakyat, yang dikira berjejak dan membumi, biarpun nampak negatif buat Pakatan. Kadang-kadang sebagai "pemain aktif" di lapangan, kita keliru dengan tanggapan "penonton".

Sekurang-kurangnya ia dapat membantu kita membuat pemerhatian secara lebih menyeluruh, dengan gambaran akar umbi yang menghampiri realiti sebenar. Selama ini agak sukar kita menelah atau meramal kecenderungan pengundi walaupun dibuat bancian atau culaan undi dari rumah ke rumah.

Ungkapan "undi itu rahsia" ketika di pusat mengundi rupa-rupanya menjadi pegangan ramai rakyat Malaysia, walaupun sebelum dan selepas hari mengundi. Ia turut difaktorkan  oleh suasana persekitaran yang tertutup dan  tidak demokratik. Menyokong parti pembangkang waktu itu dianggap satu kesalahan dan boleh menyebabkan kepentingan tergugat.

Justeru, saya lebih suka memberi perhatian kepada hasil kajian yang memungkinkan Pakatan dapat meneliti kelemahan dan kealpaan, yang sebahagiannya mungkin tidak disedari.

Ia juga seharusnya membantu para strategis mengatur langkah ke depan atau menawarkan formula penyelesaian, tanpa perlu mempertikai atau merendahkan kredibiliti badan penyelidikan walaupun sememangnya terserlah "udang di sebalik batu".

(Di zaman begitu ramai cendekiawan boleh "diupah" bagi menemukan keputusan yang menyenangkan "pengupahnya", memang agak sukar mencari hasil penyelidikan politik yang  benar-benar bebas).

Misalnya, apabila ada kajian mengunjurkan bahawa di antara empat negeri yang dikuasai Pakatan, kemungkinan Kedah sukar dipertahankan dalam PRU13, maka saya pasti rakan-rakan aktivis PAS di negeri kelahiran saya itu tidak memandang rendah perkara ini. Lagipun bukannya mudah untuk mempertahankan kemenangan untuk pusingan kedua.

Masing-masing melihatnya sebagai cabaran untuk merencanakan kembali pendekatan terbaik dan berusaha membetulkan salahfaham atau sistem penyampaian sehingga akhirnya memungkinkan Kedah dapat melonjak keluar daripada "zon kelabu".

Bagaimanapun, kajian UMCEDEL yang dikeluarkan pada 23 Januari, menghantar beberapa mesej
penting. Semasa banyak pihak lebih tertumpu kepada kemerosotan pengaruh BN dan menjunamnya populariti Najib, saya pula mahu menarik perhatian terhadap petunjuk lain.

Benar, populariti Najib merosot daripada 61 peratus (di antara 31 Mac - 15 April 2012) kepada 58 peratus (1 - 16 September 2012), seterusnya 54 peratus (26 Disember 2012 - 11 Januari 2013).


Bagi kajian persepsi pengundi kali pertama dalam PRU13, Dato' Seri Anwar Ibrahim jauh mengatasi Najib, iaitu 52 peratus berbanding 30 peratus.

Pastinya soalan yang paling menarik minat penyokong Pakatan ialah: "Dengan andaian anda tidak memihak kepada mana-mana parti politik, parti manakah yang anda jangka akan menang di peringkat nasional dalam PRU13 dan menguasai Putrajaya?"

Walaupun keputusannya lebih memihak BN, dan  kemerosotannya tidaklah begitu ketara, iaitu daripada 43 peratus (25 Oktober - 15 Disember 2011) kepada 42 peratus (26 Disember 2012 - 11 Januari 2013), namun peningkatan Pakatan nampak menonjol, iaitu daripada hanya 18 peratus kepada 37 peratus, berdasarkan tempoh yang sama.

Ia juga memaparkan keperitan yang terpaksa ditanggung Najib. Semakin dianjak tarikh PRU13 ke hadapan -- mungkin atas nasihat mentornya, Dr Mahathir Mohamad -- populariti Najib dan peluang BN kian merosot. Dan kini Najib tidak berpeluang lagi mencipta kejutan tarikh pembubaran Parlimen; dia sudah diasak sehingga ke dinding.

Dalam suasana yang nampak seimbang, iaitu kekuatan BN dan Pakatan hampir setara, tumpuan diberikan kepada kelompok 21 peratus yang masih belum membuat keputusan. Hasil kajian UMCEDEL mendapati pengundi muda dalam lingkungan 21 hingga 30 tahun dan masyarakat Cina masih "tidak pasti", sama ada untuk mengundi BN ataupun Pakatan.

Dengan itu, persaingan sengit adalah untuk merebut hati dan menawan minda kedua-dua kategori ini: Pengundi muda dan masyarakat Tionghua. Sekali imbas, ia seolah-olah memberi kelebihan awal kepada Pakatan, namun kesungguhan Najib merapati kelompok belia, melalui pelbagai insentif dalam Belanjawan 2013, tidak boleh dipandang ringan.


Untuk meraih sokongan pengundi Cina, malah sehingga kepada 80 peratus, ia tidaklah mustahil, tetapi menghadapi karenah dan kompleksiti anak-anak muda, saya rasa peluang Pakatan dan BN hampir sama rata. Generasi muda, terutama yang pertama kali mengundi, masih belum membuat keputusan muktamad. Saya kira mereka  terus memerhati, menilai dan menghakimi, sehinggalah hari mengundi.

Harus diingat, pemberian bermacam-macam bantuan secara berkala oleh kerajaan, seperti BR1M dan baucer buku, turut dapat meningkatkan sokongan kepada BN, iaitu 75% berbanding hanya 61% (September 2012).

Begitu juga persepsi terhadap program transformasi kerajaan, seperti Kilnik 1Malaysia dan Kedai 1Malaysia. 73 peratus melihatnya positif buat BN, malah kepada pengundi wanita, ia meningkat sehingga 80%.

Tanggapan positif terhadap Bajet 2011,  yang dilihat memanfaatkan rakyat berada pada tahap 55%, namun bagi persepsi pengundi wanita melonjak kepada 63%. Sekurang-kurangnya ia memberi indikator penting -- walaupun telah disedar sejak lama -- bahawa kalangan kaum hawa lebih mudah dipengaruhi oleh BN. Dan seharusnya fenomena ini diberi tumpuan khusus, terutama oleh sayap wanita parti-parti dalam Pakatan.

"Peratusan pengundi muda adalah yang paling tinggi 'tidak pasti'," kata Dr Redzuan. Tambahnya, pengundi Cina pula paling sukar untuk menentukan sama ada mereka menyokong atau tidak dan terlalu berahsia serta sukar didekati.

Lebih menarik, majoriti pengundi "tidak pasti" ini terdiri daripada mereka yang memiliki kelayakan pendidikan tinggi iaitu berijazah di universiti sebanyak 49 peratus, berpendidikan SPM (18%) dan STPM (15%).


Meskipun pengundi Melayu mungkin dikira sudah membuat keputusan awal, tetapi pada hemat saya,  wajar diberikan perhatian istimewa kepada petunjuk lain kajian UMCEDEL ini.

Dari segi persepsi pengundi Melayu, Najib berada di depan sebagai tokoh paling layak menjadi PM selepas PRU13, memperolehi 46 peratus, berbanding Anwar 34%, manakala Tuan Guru Abdul Hadi Awang  mendapat 36%.

"Anwar wajar menilai kembali sokongan pengundi Melayu kepadanya," kata seorang pensyarah sains politik, "mungkin propaganda media Umno seperti Utusan Malaysia dan TV3 sedikit sebanyak berkesan juga, terutama yang tidak terdedah dengan media baru. Anwar memang popular di kalangan masyarakat Cina dan juga pengundi kali pertama, tapi segmen Melayu perlu lebih tumpuan."


"Ya, Anwar dan jurukempen serta strategisnya wajar memandang serius tanggapan rendah orang Melayu kepadanya. Media alternatif, terutama akhbar bercetak seperti Harakah dan Suara Keadilan, patut menyemak kembali, bukan saja kandungannya tetapi lebih penting lagi ialah sistem dan rangkaian pengedarannya," kata seorang veteran politik yang rajin menghubungi saya, meluahkan rasa bimbang Pakatan mungkin kalah disebabkan masalah teknikal dan bukannya kerana ditolak rakyat.

"Saya bimbang dua organ parti itu tidak sampai kepada golongan  akar umbi, yang masih bergantung dengan Utusan Malatysia dan TV3," tambahnya, sambil mengharapkan PAS dan KeADILan dapat merebut kembali sokongan majoriti masyarakat Melayu.


Mengenai isu-isu yang boleh menghalang sokongan pengundi kepada Pakatan Rakyat, soal percanggahan pendapat di kalangan parti-parti  dalam Pakatan dilihat penting, iaitu 59 peratus, kekal seperti kajian pada September 2012.


Semasa kredibiliti pemimpin BN berada pada kedudukan paling rendah dan dilihat telah mengkhinati amanah rakyat sejak lebih 55 tahun lalu, Pakatan pula "diancam" oleh sedikit rasa curiga pengundi, ekoran perselisihan pandangan para pemimpinnya.

Dibimbangi terdapat golongan yang sudah muak dan jelik dengan karenah dan keletah pemimpin Umnp-BN, tetapi mereka tidak bersedia untuk berubah hanya kerana ketakutan tidak berasas terhadap "pertelingkahan" Pakatan. Elok benarlah jika pemimpin utama Pakatan bersikap "menutup mulut" bila berdepan media musuh, yang sengaja mencungkil kelemahan dan kesalahan.

Dalam pada itu, walaupun hanya 43 peratus bersetuju persoalan "dominasi DAP dan bukan Melayu dalam Pakatan", serta "kehilangan kuasa politik Melayu",  boleh menjadi penghalang sokongan, bagi saya isu ini tidak boleh diketepikan begitu sahaja, apatah lagi di kalangan responden Melayu, 53% bersetuju.


Isu integriti dan penyalahgunaan kuasa melibatkan pemimpin BN memang dimainkan dengan cukup berkesan. BN terpaksa lebih teliti dengan penampilan calon-calonnya dalam PRU13. Mungkin mereka perlu akur dengan senarai nama tokoh-tokoh yang tidak melepasi "tapisan" Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sebanyak 78 peratus melihatnya sebagai isu yang boleh menjejaskan sokongan pengundi kepada BN. Lebih menakjubkan, di kalangan pengundi Cina, isu integriti dan salahguna kuasa ini memperolehi 95%, satu angka yang cukup tinggi.

Saya merasakan pengundi Melayu juga boleh mempunyai kecenderungan yang sama jika isu-isu seumpama itu dapat disampaikan dengan lebih berkesan, terutama dengan mengemukakan kes-kes secara terperinci. Mungkin Harakah sendiri dapat membantunya, di samping penekanan oleh pemimpin PAS sendiri.

Hasil kajian UMCEDEL ini wajar ditelaah secara lebih khusus, juga mengambil kira tinjauan pendapat terbaru badan-badan penyelidikan lain, terutama Merdeka Centre. Masyarakat terbukti semakin terbuka dan bijak menilai, serta tidak bergantung dengan saluran maklumat tradisional sahaja.

Sementara Pakatan mengutamakan isu-isu yang praktikal dan menyentuh kehidupan seharian denyut nadi rakyat, BN masih dengan tradisi lapuk, iaitu bergantung harap dengan persoalan sensasi membakar sentimen, yang sengaja direka-reka bagi meneruskan "kebergantungan" pengundi Melayu kepadanya.

Wasatiah bukan untuk Najib dan BN

Subky Latif, 01 Feb 2013
WASATIAH yang Najib perkenalkan sekarang adalah ganti Islam Hadhari yang sudah lenyap bersama perginya Tun Abdullah Badawi. Adakah wasatiah juga akan menerima nasib seperti Islam Hahdari?
Kalau Najib juga mengikut jejak Abdullah Badawi, maka pelepah wasatiah tidak boleh ketawa apa pelepah Islam Hadhari di bawahnya gugur. Ia pun akan gugur sama.

Mahathir adalah orang yang terlalu banyak slogan retorik. Semuanya sudah jadi pelepah bawah kecuali satu iaitu Wawasan 2020. Lepas tahun 2020 nanti ia pun mampus seperti Menteri Idris Jala pernah kata Malaysia mungkin muflis setahun sebelum tahun 2020 jika subsidi diteruskan.

Wasatiah kini menjadi tema bermacam perkara termasuk sambutan Maulud Rasul sekarang.

Ia adalah ajaran Islam yang terbaik kerana maksud kesederhanaannya itu adalah apa yang Allah tuntut dan apa yang Nabi SAW ajar dan laksanakan.

Tetapi  ia bukan Perdana Menteri Najib dan UMNO yang hendak melaksanakannya kerana sejak merdeka hingga sekarang, kerajaan yang bertulang belakangkan UMNO itu tidak tahu bersederhana dan bukan sekadar tiris di sana sini bahkan bocor di mana-mana.

Sejak zaman Tun Razak sampailah ke masa Dr. Mahathir, semua projek kerajaan main juta-juta hatta terhadap benda-benda yang kecil. Sejak zaman Abdulah Badawi, ia sudah  tidak main-main juta-juta lagi.  Bilion sana bilion sini.

Untuk semua masa, baik zaman juta mahu pun zaman bilion, tiadalah ia mencerminkan kesederhanaan, bahkan berlelbihan, boros dan membazir. Tetapi masa itu mereka tidak ada kesedaran wasatiah  disebabkan tiada Jamil Khir, Masitah Ibrahim dan Abdullah Zain.

Maka sekarang mereka telah tiapkan kesederhanaan atau wastiah itu hingga Najib menjadikan ia termasuk dalam program transformasinya.

Agak payah UMNO yang sentiasa boros itu hendak diwasatiah justeru boros itu sudah menjadi darah daging orang UMNO. Tetapi bukanlah mustahil ia programkan sebagai transformasi yang Najib bawa itu.

Tetapi adakah Najib itu sendiri lahir dari generasi dan keluarga yang sederhana? Dia tiada pengalaman susah, bahkan tidak ada kehidupan sederana. Dia lahir, bersekolah  dan besar dalam suasana serba mewah dan dapat semua yang dia mahu. Amat payah latar belakang  semua ada itu hendak menyesuaikan diri dengan sesuatu baru baru yang dinamakan wasatiah.

Hanya pengalaman yang terpaksa dihadapi oleh  anak Saddam, anak Mubarak dan anak Ghadafi, bukan  saja mengajar mereka jadi  wasatiah, bahkan di bawah paras wasatiah.

Adakah Najib sesuah dengan kehidupan  wasatiah yang dianjurkannya? Belum dan tiada kemungkinan.

Pada ketika Najib bercakap tentang kesederhanaan, isterinya menerima hantaran cincin RM24 juta sebentuk. Ketika yang sama dia ratusan  ribu untuk majlis pertunangannya. Dari mana belanja itu datang tidak penting, tetapi bil yang diterima tidak langsung ada  wastiahnya.

Kita tidak mahu kata  apa  tentang untung syarakat membeli kapal selam Perancis sejumlah setengah bilion. Orang wasatiah tidak meluluskan untung sebesar itu. Qarun yang terkaya sepanjang sejarah manusia pun cuak dengan untung setengah bilion itu.

Bil bulanan kediaman Perdana Menteri dan cara berbalanja isterinya tidak langsung mencerminkan suasana wasatiah. Setiap  bajet yng dibentangnya, dan sambutan menyampaikan wang BR1M hampir sama  besar dengan jumlah BR1M setempat. Belum lagi disebut juta-juta yang dikatakan diberi kepada MP dan ADUN Pakatan yang melompat.

Wasatiah itu bukan untuk Najib. Tetapi boleh  diisi oleh Pakatan Rakyat yang sedang menuju Putrajaya sekarang. Ia boleh menyambung dan mengisi konsep wasatiah itu.

Tok Bali bakal berubah wajah

Rizal Tahir, 01 Feb 2013
PASIR PUTEH: Tok Bali, bakal berubah wajah apabila pelbagai projek pembangunan bercampur bakal dibina melalui kerjasama empat syarikat swasta tidak lama lagi.

Projek pembinaan itu dilaksanakan oleh Majlis Daerah Pasir Putih dengan kerjasama empat buah syarikat swasta melibatkan keluasan tanah 2,600 ekar di Semerak dan Tok Bali.

Empat syarikat terbabit, East Coast Terminal Sdn  Bhd, BBGM Development Sdn Bhd, Hlk Ventures Sdn Bhd dan Syarikat Pembinaan Lepadu Sdn Bhd.

Majlis perjanjian itu ditandatangani oleh Yang Dipertua Majlis Daerah Pasir Putih, Nazran Muhammad, bersama wakil-wakil dari empat syarikat terbabit dengan disaksikan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di sebuah pusat peranginan, di sini semalam.

Turut hadir pada majlis itu, anggota-anggota exco kerajaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan, Datuk Che Abdullah Md Nawi, Datuk Anuar Tan Abdullah dan Datuk Meja (B) Md Anizam Abdul Rahman.

Untuk permulaan projek, East Coast telah menyumbang sebanyak RM32 juta, BBGN, RM4.8 juta, Hlk, RM3.4 juta Syarikat Pembinaan Lepadu RM3.3 juta.

Antara projek yang bakal dilaksanakan oleh empat syarikat itu, kediaman, pembangunan bercampur, masjid, pasaraya, rumah tumpangan, stesyen minyak, pembangunan komersial dan lain-lain lagi.

Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu, mengingatkan pemaju supaya tidak menutup tanah-tanah yang mempunyai paya walaupun kecil.

Menurutnya, sebaliknya kawasan terbabit dipelihara untuk dijadikan taman haiwan sebagai destinasi pelancongan.

“Kita boleh jadikan kawasan terbabit sebagai tempat menternak madu kelulut sebagaimana yang tela diusahakan oleh pesara HUSM di Kampung Hilir, Kubang Kerian," katanya.

Adun nafi sebut pengundi Melayu boleh undi Umno

Aslani M, 01 Feb 2013
KOTA BHARU: Adun Gaal, Datuk Dr Nik Mazian Nik Mohamad menafikan beliau menyebut  pengundi beragama Islam perlu mengundi calon beragama Islam daripada Umno sekiranya Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan calon kalangan bukan muslim.

Beliau berkata, wartawan yang menulis berita tersebut tidak faham apa yang beliau maksudkan kerana prinsip asas iaitu haram mengundi calon Umno dan BN kerana mereka terang-terangan menentang perjuangan Islam yang dibawa PAS.

“Wartawan terbabit tanya saya apakah haram mengundi Umno, saya kata memang haram kerana parti tersebut secara jelas menentang perjuangan Islam seperti diperjuangkan PAS sekarang,” katanya dihubungi di sini.

Hari ini sebuah akhbar berbahasa Inggeris mendakwa Nik Mazian berkata, perlu mengundi calon Umno sekiranya PKR meletak calon bukan Islam. Berita itu dipetik daripada portal Mole.my.

Dr Nik Mazian yang juga bekas anggota Exco kerajaan negeri berkata, beliau menyebut pada prinsip asas dipersetujui Pakatan Rakyat di mana kawasan majoriti Melayu ditandingi calon Islam dari PAS atau PKR.

“Memang orang Islam wajib mengundi calon beragama Islam bagi memastikan agama Islam terus dipertahankan. Namun di kawasan majoriti bukan Islam sudah tentu calon yang bukan Islam dari Pakatan yang bertanding.

“Walaupun calon itu bukan beragama Islam, namun kita perlu memilih mereka bagi menumbangkan kerajaan yang zalim. Itu asas yang telah dipersetujui. Saya tidak kata kena pilih calon Islam daripada Umno, itu tidak masuk akal langsung,” ujarnya.

Menurutnya juga sebelum ini ada sedikit dilema dalam kalangan pengundi Melayu bagi memilih calon bukan Islam kerana dibimbangi kesucian Islam tidak mampu dipertahankan.

Bagaimanapun katanya, perkara itu tidak berbangkit berdasar kepada kaedah yang telah dipersetujui di mana kawasan majoriti Melayu ditandingi calon Islam seperti digunapakai pada pilihan raya umum lepas.

Tiada ulasan: