Khamis, 2 Jun 2011

TERIMA SAJA MUSIBAH DEMI MUSIBAH...BALA DEMI BALA..LAKNAT DEMI LAKNAT....JIKA MASIH DEGIL UNTUK MELAKSANA HUKUM ALLAH...SEBUTLAH 'BINATANGKE'...'IBLISKE'...TIADA GUNA...TAKUT KITA PUN MASIH BERKAWAN DENGAN IBLIS....

Angkara ‘binatang’

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

MAUT...mayat mangsa di tempat kejadian, malam kelmarin.
MAUT...mayat mangsa di tempat kejadian, malam kelmarin.
KUALA LUMPUR: Kekejaman jenayah buang bayi ibarat mencapai tahap kemuncak apabila seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat ditemui mati dengan kepala berkecai dipercayai akibat dicampak dari tingkat lima sebuah pangsapuri di Sentul Utara, di sini, jam 12 tengah malam kelmarin.
Bayi berkenaan dipercayai masih hidup sebelum dicampak. Dipercayai bayi itu dibawa seseorang ke tingkat lima pangsapuri berkenaan berdasarkan kesan darah yang ditemui di tangga bangunan itu.
Penduduk yang menemui mangsa, Ahmad Azhari, 34, berkata ketika itu dia baru meletakkan keretanya di tempat letak kenderaan di bawah pangsapuri berkenaan.
Menurutnya, ketika berjalan menuju rumahnya, dia melihat benda seakan-akan bayi terbaring di tepi tong sampah di atas jalan.
“Saya pada mulanya menyangka benda itu anak patung, namun pelik apabila melihat ada kesan darah. Saya kemudian berjumpa jiran yang berada berdekatan dan menyuruhnya memeriksa objek itu dan terkejut apabila mendapati ia mayat bayi,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Jirannya, Mokhtar Ahmad berkata, ketika melihat mayat bayi itu dari dekat, hatinya amat tersentuh kerana terdapat kecederaan teruk pada kepala bayi itu. Tak sangka ada manusia tergamak melakukan perbuatan kejam ini,” katanya yang melaporkan kejadian itu kepada polis.

Pengerusi Rukun Tetangga pangsapuri berkenaan, Ramli Abd Aziz, 43, berkata selama 17 tahun menetap di situ, ini kali pertama kejadian pembuangan bayi secara kejam berlaku.
“Geram apabila difikirkan mereka melakukan perbuatan kejam itu dan sayu rasanya ketika saya melihat darah bayi itu yang keluar dari kepalanya.
“Perasaan sedih kuat menyelubungi diri saya, tapi hendak menangis pun tidak berguna kerana kejadian sudah berlaku,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, berkata polis tidak menolak kemungkinan bayi itu dicampak dari tempat tinggi iaitu pangsapuri berhampiran berdasarkan kecederaan parah pada kepalanya.
Menurutnya, polis menerima maklumat mengenai penemuan mayat bayi itu pada kira-kira jam 12.30 tengah malam dan pemeriksaan di lokasi kejadian mendapati bayi yang cukup sifat itu besar kemungkinan baru dilahirkan berikutan masih bertali pusat.
“Di sebelah mayat bayi itu turut ditemui beg plastik yang mengandungi uri,” katanya yang merayu orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu segera menghubungi polis.
Kes pembunuhan dan pembuangan bayi ini yang ketiga berlaku di Lembah Klang dalam seminggu. Harian Metro semalam melaporkan mengenai penemuan mayat seorang bayi tersangkut di celah batu di Sungai Gombak, berdekatan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, jam 9 pagi, kelmarin.
Bayi perempuan itu dibawa arus sungai berkenaan ke kawasan itu berikutan maklumat orang awam menyatakan ternampak kelibat ‘anak patung’ terapung di kawasan berdekatan Stesen LRT Titiwangsa.
Pada 27 Mei lalu pula seorang penuntut kolej swasta berusia awal 20-an nekad menyimpan mayat bayi lelaki cukup sifat dilahirkannya dalam almari di bilik sebuah rumah di Cheras di sini, selama dua hari.
Penuntut terbabit melahirkan bayinya sendirian dan bayi itu dipercayai mati sejurus dilahirkan sebelum menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya di sini, kira-kira jam 12 tengah hari, selepas berasa bersalah dengan tindakannya.
Penuntut itu hadir ke balai polis sambil mendukung mayat bayinya yang dibalut tuala.

Wanita berkemban sorok dalam tandas



GEORGETOWN: Tindakan dua wanita menyorokkan diri dalam bilik air dan belakang pintu mengelak daripada dicekup pegawai penguat kuasa agama, gagal apabila ditahan selepas disyaki berkhalwat di dua hotel berasingan di sini petang kelmarin.
Kedua-dua wanita berusia 20-an dan 30-an itu antara tiga yang ditahan sepasukan pegawai penguat kuasa agama, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) yang diketuai Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman Azizan.

Khairul Azman berkata, pemeriksaan di sebuah bilik hotel di Jalan Tanjung Tokong kira-kira jam 3 petang menemui seorang lelaki bukan Islam.
Katanya, lelaki itu memberitahu dia bersama seorang rakan dan pemeriksaan lanjut menemui seorang wanita Islam berkemban dengan tuala di dalam bilik air dan cuba menyorok.

Menurutnya, wanita itu memberi alasan menumpang mandi di bilik berkenaan selepas mandi di pantai di belakang hotel terbabit.

“Pemeriksaan lanjut mendapati pasangan itu bukan mahram yang sah dan mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut (IPDTL) untuk dibuat laporan tangkapan,” katanya.

Khairul Azman berkata, dalam pemeriksaan kedua kira-kira jam 4 petang, seorang lagi wanita beragama Islam dicekup bersama lelaki bukan Islam di sebuah bilik hotel di Jalan Sultan Ahmad Shah.

Beliau berkata, ketika pemeriksaan wanita berusia 20-an itu bersembunyi di belakang pintu bilik dan memberi alasan dia ada bersama dua rakannya di situ namun ketika itu rakan perempuannya sudah keluar.
“Begitupun, kami menemui dia bersama seorang lelaki bukan Islam di dalam bilik dan mereka berpakaian lengkap.

“Kedua-duanya ditahan, diambil keterangan sebelum dibebaskan. Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 27 (a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 dan sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya,” katanya.

Ustazah diam diri

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

AMPANG: Ibu kandung dan bapa tiri seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun yang mendakwa dijadikan hamba seks bapa tirinya itu sejak Mac lalu di rumah ditahan untuk siasatan lanjut, kelmarin.
Lebih malang, siasatan awal polis mendapati ketika perbuatan terkutuk itu dilakukan, ibu kandung mangsa yang berusia 30-an ada di rumah, tetapi tidak melakukan sesuatu bagi menghalang perbuatan terkutuk suaminya itu.

Difahamkan, ibu mangsa yang juga seorang ustazah hanya mampu mendiamkan diri kerana takut dia ditinggalkan suaminya itu.

Pasangan suami isteri itu ditahan di sebuah rumah di Kajang, kira-kira jam 8 malam.


Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Superintendan Md Nazri Zawawi ketika dihubungi mengesahkan penahanan pasangan terbabit dan memberitahu mereka akan direman sehingga 7 Jun ini bagi membantu siasatan.







Bookie dedah rahsia T-Team

Oleh Zainuddin Muhammad
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Ada seorang pemain memiliki RM27,000 di dalam akaunnya. Selepas didesak, dia mengaku itu imbuhan hasil mengatur perlawanan,” demikian kata seorang jurulatih pasukan T-Team mengenai amalan rasuah dan mengatur perlawanan oleh pemain pasukan itu tahun lalu.
Jurulatih yang enggan namanya disiarkan itu berkata, dia mendapat maklumat mengenai kegiatan itu selepas didedahkan sendiri ahli sindiket perjudian bola sepak atau bookie yang cuba menjahanamkan kerjaya pemain terbabit yang sudah tidak mahu lagi menerima rasuah.
Menurutnya, beberapa pemain di bawah jagaannya cuba kembali ke pangkal jalan, namun tindakan mereka menimbulkan kemarahan bookie yang kemudian bertindak mendedahkan nama dan bukti kegiatan pemain mengatur perlawanan kepada pegawai pasukan.

“Seorang wakil bookie menghubungi saya sendiri untuk memberi nama pemain yang menerima wang rasuah dan saya juga diberitahu mengenai masa, tempat dan jumlah wang yang diberikan.


“Pertemuan saya dengan wakil bookie menunjukkan mereka enggan melepaskan pemain dan mahu membinasakan karier mereka.

“Saya mulanya sangsi dengan maklumat bookie itu, namun selepas membuat siasatan sendiri, jelas pemain itu mengatur perlawanan,” katanya.

Jurulatih itu berkata, dia terpanggil membuat pendedahan selepas bekas pengurus pasukan Piala Presiden T-Team, Mohd Sabri Abas, mendakwa pihak pengurusan tertinggi persatuan bola sepak tidak tegas menangani isu rasuah bola sepak.

Menurutnya, bookie bagaikan manusia bertopengkan syaitan kerana mereka cuma mementingkan diri tanpa mempedulikan nasib atau masa depan pemain yang menjadi ‘hamba’ mereka.

“Jangan bermain api kelak nanti membakar diri, jangan sesekali mendekati bookie, nanti menyesal diri. Saya tidak mahu pemain gelap mata dengan suapan ribuan ringgit.

“Sekali mereka terjebak, tidak ada lagi jalan keluar kerana mereka berada di dalam genggaman bookie sehinggalah kegiatan jahat mereka dihidu pihak berkuasa,” katanya.

Kata jurulatih itu lagi, ramai pemain yang terjebak dalam perangkap bookie sebenarnya masih bermain dengan pasukan lain dalam Liga Malaysia sekarang, cuma beliau tidak tahu sama ada mereka masih menjalankan kegiatan haram itu apapun sudah insaf.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri Terengganu, Rozi Mamat, yang juga pengurus pasukan T-Team berkata beliau tidak menerima sebarang laporan mengenai pemain pasukan itu menerima rasuah dan mengatur perlawanan musim ini.

“Saya bukan pengurus pasukan tahun lalu dan tidak dapat memberi komen mengenai kejadian itu namun saya yakin ia sudah pun ditangani dengan sebaik mungkin.

“Jika tidak ada laporan dibuat kepada pihak polis, ia mungkin kerana pengurusan tidak mempunyai cukup bukti untuk membabitkan pemain terbabit,” tegasnya.

Menurut Rozi, arahan pemantauan sudah dikeluarkan ke atas semua pemain agar pasukan bebas daripada jenayah berkenaan.

“Sekiranya ada bukti pemain mengatur perlawanan, kami tidak akan teragak-agak untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa,” katanya.

Pada masa sama, menurut sumber dalaman pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri, belum ada laporan mengenai rasuah bola sepak dibuat setakat ini.

Bagaimanapun, katanya, siasatan membabitkan pemain bola sepak di Terengganu akan dimulakan secepat mungkin.


‘Terlupa beri susu’

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Kasdi Ali
am@hmetro.com.my

SEDIH...waris membawa keluar mayat bayi perempuan dari hospital,  semalam.
SEDIH...waris membawa keluar mayat bayi perempuan dari hospital, semalam.
SUNGAI SIPUT: Bayi perempuan sembilan bulan yang ditemui tidak bernyawa di dalam bilik di rumah ibu bapanya di sini kelmarin, disyaki mati kelaparan akibat terlupa diberikan susu.
Lebih menyayat hati keputusan bedah siasat yang dilakukan di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di Ipoh mendapati Nurliyana Muhammad Hafizi sudah 36 jam meninggal dunia sebelum mayatnya ditemui.
Nenek mangsa hanya mahu dikenali sebagai Azizah, 68, berkata seluruh ahli keluarga trauma dan sedih dengan kejadian menimpa cahaya mata kepada anak lelakinya itu.

Namun dia menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengaitkan kematian mangsa disebabkan didera secara fizikal oleh anak atau menantu perempuannya.


“Saya akui ibu bapa mangsa menghidap sakit mental tapi belum sampai tahap sanggup mendera anak sendiri hingga mati, malah mangsa adalah anak kedua mereka.

“Jika benar mereka tidak pandai menguruskan anak dan tidak berperikemanusiaan, mustahil mereka boleh membela serta membesarkan kakak mangsa yang berusia dua tahun,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Tiada ulasan: