Selasa, 10 Mei 2011

IA MUNGKIN PENYEBAB....TAPI MUTLAK SAKIT DAN SEMBUH DARI ALLAH....GULA BUKAN MUKTAMAT SEBAGAI PENYAKIT..SEMUA IZINNYA..JANGAN SAMPAI IA BERKUASA JUGA

PAS: Komposisi parlimen jamin Islam
Abdul Rahim Sabri
Mei 10, 11
1:53pm

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata tidak mungkin Kristian boleh menjadi agama rasmi negara ini, seperti laporan kontroversi Utusan Malaysia sebelum ini.

NONEKatanya, perkara tersebut, berdasarkan komposisi parlimen, perkara itu "tidak mungkin berlaku".

"DAP hanya menang kerusi yang ditandingi oleh MCA, GERAKAN... kerusi orang Cina.

"Kerusi orang Melayu, hanya PAS lawan Umno. Kalau PAS kalah, Umno menang. Kalau Umno kalah, PAS menang. Apa masalah.

"Jadi tidak timbul bukan Islam jadi PM, selagi mana majoritinya memihak kepada orang Islam," katanya dalam satu sidang media.




Kontrak IGP disambung 2 tahun lagi
Mei 10, 11 1:41pm

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan lanjutan kontrak perkhidmatan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar selama dua tahun.

Ismail, 58, memulakan tugasnya sebagai ketua polis negara pada 13 September tahun lalu apabila dinaikkan pangkat dan menggantikan Tan Sri Musa Hassan.



PKR: Umno beri kerakyatan untuk kukuhkan undi
Aidila Razak
Mei 10, 11
12:15pm

PKR hari ini mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaan bahawa Umno cuba mendapatkan kerakyatan Malaysia untuk tidak kurang 2,000 penghuni tetap di Hulu Selangor bagi mengukuhkan sokongan undi mereka pada pilihan raya akan datang.

NONETimbalan pengerusi PKR selangor, Zuraida Kamaruddin pada sidang media hari ini menunjukkan kepada wartawan surat yang didakwa bukti Umno menyalahgunakan proses kerajaan.

Surat bertarikh 23 Mac dari ketua Umno bahagian Hulu Selangor Mohamed Idris Abu Bakar dialamatkan kepada Menteri Dalam Negeri dan naib presiden parti itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

"Dengan sukacita kami memaklumkan telah mengenalpasti dan mengesahkan memperolehi senarai individu-individu bakal pengundi (PR) yang boleh membantu kemenangan BN dalam kawasan parlimen Hulu Selangor untuk pilihan raya ke-13,” petik surat berkenaan.

NONE"Mereka adalah daripada kalangan para pelajar, usahawan tulen dan yang berkerjaya, di mana mereka ini boleh sama-sama membangunkan negara ke arah yang lebih maju dan progresif di samping akan memenangkan BN bagi setiap pilihan raya, khususnya semasa plihan raya umum yang ke-13.

"Dengan ini, diharapkan Datuk Seri dapat memberi kelulusan awal (minit kelulusan) supaya pihak kami dapat menguruskan permohonan ini dengan lancar dan sempurna," kata Idris dalam suratnya itu.

Surat itu mempunyai logo Umno dan dialatkan ke Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya.




Ahli perniagaan Singapura ditahan bawah ISA
Mei 10, 11 7:57am

Seorang ahli perniagaan warga Singapura, yang dipercayai mempunyai hubungan dengan aktiviti kumpulan militan di luar negara, ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) Jumaat lalu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata Abdul Majid Kunji Mohamad, yang menetap di Kuala Lumpur, ditangkap kerana disyaki terlibat menyalurkan dana dan memberi bantuan logistik kepada kumpulan militan di selatan Filipina.

"Abdul Majid ditahan atas sebab-sebab penglibatannya dipercayai boleh memudaratkan keselamatan negara," katanya dalam satu kenyataan.

- Bernama


Kristian: Konspirasi Umno-Utusan?
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman mahu Menteri Dalam Negeri disiasat ekoran tindakannya membiarkan penjawat awam di bawahnya serta media khususnya Utusan membuat laporan fitnah dan provokasi perkauman.

Bercakap kepada media selepas membuat laporan di IPD Dang Wangi hari ini beliau berkata, Datuk Seri Hishammuddin telah gagal menunaikan tanggungjawab sehingga Utusan sepanjang Mac, April dan Mei tanpa sebarang sekatan mengeluarkan berita fitnah dan lucah khususnya isu video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) turut memberi contoh tindakan terbaru akhbar Umno itu yang meletakkan laporan muka depan bertajuk “Kristian agama rasmi?' yang disiar 7 Mei lalu.

Hishammuddin juga jelasnya tidak mengambil sebarang tindakan terhadap seorang pegawai kanan polis Bukit Aman, yang mendakwa Anwar individu dalam video seks tersebut, sewaktu berceramah kepada guru di sebuah sekolah di Kelantan.

"Tidak keterlaluan saya katakan bahawa ini satu agenda yang di belakangnya Umno, sengaja untuk meniupkan api permusuhan antara masyarakat Islam dan bukan Islam.

"Mereka tahu bukan Islam tidak menyokong BN, mereka terpaksa untuk mendapat simpati dari pengundi Melayu," katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan bahawa isu tersebut adalah termasuk dalam perancangan Umno menjelang PRU-13 iaitu untuk melihat orang Melayu jauh dari PAS dan Pakatan Rakyat.

"Saya begitu hairan bagaimana begitu banyak akta-akta, Akta Mesin Cetak, Akta Hasutan, tiba-tiba semacam ada satu konspirasi.

"Sekarang ini waktu untuk ambil tindakan, bukan untuk merai semua pandangan," katanya.

Beliau juga mendakwa trend yang berlaku hari ini sama seperti apa yang berlaku tahun 1987 apabila ketegangan kaum dimainkan sehingga membawa kepada Operasi Lalang ketika itu.

Dalam operasi itu, sekurang-kurangnya 106 terutama pemimpin pembangkang ditahan.

"Seperti ada kecenderungan ke arah itu," katanya.

Misteri menyelubungi pembunuhan Osama
Suhaimi Mokhtar

Persekitaran dan suasana penuh misteri menyelubungi pembunuhan pemimpin Al-Qaeda, Osama Bin Laden oleh pasukan komando khas Amerika Syarikat (AS) di Abbottabad, Pakistan awal pagi Isnin waktu Pakistan dan hari Ahad 1 Mei di Washington.

Pembunuhan kejam dengan tembakan terhadap Osama dikepala dan dibahagian lain tubuh Osama yang dikatakan tidak bersenjata membuktikan tindakan keganasan pihak AS dalam misinya untuk membunuh pemimpin kesayangan umat Islam itu. Jika benarlah yang dibunuh itu adalah Osama, kerana ramai terutama umat Islam masih meragui, maka kini Osama adalah Al-Syahid Osama Bin laden.

Pembunuhan Osama menjadi tajuk berita besar akhbar-akhbar dan saluran-saluran TV seluruh dunia. Osama dibunuh dalam operasi khas yang diarahkan oleh Obama sebagai pemerintah tertinggi angkatan bersenjata AS. Obama mengarahkan pembunuhan dan Obama juga mengumumkan kematian pejuang dan jihadis ulong Islam di abad ini itu.

Beberapa hari selepas Osama dibunuh di hadapan anak-anak dan isteri-isteri serta keluarganya, Obama melakukan lawatan ke Ground Zero, kawasan peringatan kemusnahan menara berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang dirempuh oleh kapalterbang penumpang yang dikatakan dirancang oleh Osama.

Lawatan itu simbolik sebagai penyataan simpati kepada mereka yang terkorban seramai lebih 3,000 orang akibat serangan kapalterbang penumpang itu dalam peristiwa yang di kenali sebagai 9/11, iaitu 11 September 2001. Obama meletakkan kalungan bunga di kawasan peringatan itu dan menemui kaum keluarga mewakili mereka yang terkorban.

Obama secara simbolik memberitahu rakyat AS bahawa dendam telah berbalas. Osama yang merencanakan serangan itu kini telah dibunuh. Rakyat AS bersorak gembira dan Obama mengatakan bahawa dunia kini lebih selamat setelah Osama dibunuh.Rating popolariti Obama yang rendah kerana isu-isu ekonomi dan sosial yang gagal ditanggani Obama telah melonjak naik kerana pembunuhan itu.Obama akan bertanding bagi penggal kedua untuk mengekalkan kepresidenannya pada akhir tahun hadapan kerana itu dia perlu meningkatkan ratingnya dari sekarang.

Kenyataan Obama itu disahut sama oleh Perdana Menteri NajibTun Razak dengan kata-kata yang sama nadanya.Betapa hebatnya Najib kerana mempunyai tahap dan aliran pemikiran yang sama dengan Obama. Sekurang-kurangnya mentornya, Tun Dr Mahathir tidak berkongsi pandangan dengan Najib dan beliau mengecam tindakan Obama mengarahkan pembunuhan kejam itu dengan menceroboh memasuki wilayah Pakistan, sebuah negara berdaulat, walaupun Pakistan berkerjasama dengan AS dalam perang menentang keganasan.

Semua rentetan dari mula hingga akhir operasi pembunuhan ini diselubungi misteri, lebih-lebih lagi ia mengambil tempat di sebuah rumah di Abbottabad, berhampiran markas akedami tentera Pakistan dan bukan di pergunungan Tora Bora di sempadan Pakistan-- Afghanistan sebagaimana yang dipercayai sebelum ini. Osama dikatakan tinggal di gua-gua sempadan itu dan berpindah dari satu tempat ke satu tempat bagi mengelakkan pengesanan setelite tentera AS yang meletakkan hadiah berjuta-juta dollor kepada sesiapa yang dapat mengesan Osama sehingga ditangkap atau dibunuh.

Tambah misteri lagi apabila Osama dikatakan tinggal dirumah itu beberapa tahun, mengikut maklumat awal dari isteri-isterinya yang kini ditahan pihak keselamatan Pakistan dan ditempatkan dilokasi yang tidak diketahui oleh sesiapa.

Operasi komando tentera AS yang mengunakan pasukan khas yang terdiri dari cabang-cabang angkatan tentera AS itu tidak pun diberitahu kepada pihak keselamatan Pakistan, kerana mengikut pengarah CIA, Leon Pahetta perisikan Pakistan tidak boleh dipercayai, tetapi masih mengadakan kerjasama dengan Pakistan dalam perang menentang keganasan.

Serangan pasukan khas AS itu mencerobuhi kedaulatan dan kemerdekaan negara Pakistan, kerana AS melakukan operasi misi pembunuhan itu tanpa pengetahuan Pakistan apalagi bantuan tentera Pakistan.

Barrack Obama yang pada mulanya teragak-agak sama ada mahu mendedahkan gambar-gambar operasi pembunuhan dan mayat Osama untuk tontonan umum, akhirnya mengambil keputusan untuk tidak mengeluarkan gambar-gambar itu.Ini telah menyebabkan ada prasangka teori konsperasi bahawa sama ada Osama telah benar-benar dibunuh atau yang dibunuh bukan Osama.Tetapi AS yakin yang dibunuh ialah Osama setelah contoh DNA dilakukan.

Alasan Obama bahawa penyiaran gambar-gambar itu akan dijadikan propaganda yang akan digunakan oleh pihak-pihak yang bersimpati dengan Osama untuk bertindak membalas dendam.

Kehadiran Osama dan keluarganya di rumah berkenaan, tanpa sebarang kawalan, pasukan pengawalnya bagaikan beliau mendedahkan diri kepada risiko yang paling merbahaya.Tetapi mungkin juga dengan tinggal di rumah itu di kawasan yang menjadi lalulintas kenderaan tentera Pakistan menyebabkan tiada sesiapa yang dapat mengagak atau menjangka sasaorang seperti Osama berada ditumah itu. Ia mungkin untuk mengabui pandangan umum.

Mengikut maklumat awal dari salah saorang isterinya, mereka tinggal di situ beberapa tahun lalu tanpa dapat dihidu bau kehadirannya. Atau pun maklumat itu tidak benar dan bahawa Osama hanya baru tinggal disitu.Tetapi kenapa? Adakah Osama sakit dan memerlukan rawatan doktor. Pernah dimaklumkan bahawa Osama mengidap sakit buah pinggang dan memerlukan rawatan dialysis. Maklumat-maklumat perisikan ini tiada siapa yang dapat mengesahkan kesahihannya. Di kamarnya, selepas beliau di bunuh, ditunjukkan barisan botol-botol ubat yang digunakan oleh Osama.

Kehidupan Osama sebagai saorang yang diburu dan kerana itu semuanya ini tidak dapat disahkan kesahihannya. Ia menambahkan misteri mengelilingi pembunuhan Osama. Atau pihak perisikan AS memang sudah mengetahui kehadiran Osama di rumah itu sejak sekian lama dan melakukan operasi serangan misi membunuh pada tarikh berkenaan untuk menimbulkan anasir-anasir kejutan dan mendramakannya.

Osama sebelum ini pun pernah dikatakan telah terbunuh dalam serangan-serangan tentera AS dikawasan pergunungan bergua di Tora Bora di sempadan Pakistan-Afghanistan. Ada juga andaian mengatakan Osama dikawal selia dan dijaga oleh perisikan ISI Pakistan.

Inilah kehidupan misteri yang dijalani oleh Osama yang telah meninggalkan kekayaan dan hidup mewah hasil peninggalan harta yang diwarisi dari ayahnya untuk berjihad dijalan Allah dengan mengangkat senjata menentang penjajahan, penaklukan, penguasaan AS dan barat terhadap negara umat Islam dan ummah seluruhnya.

Osama meninggalkan kesenangan dan kemewahan dunia untuk berjuang menentang ketidakadilan. Beliau bukan pengganas sebagaimana yang dilabelkan oleh AS dan barat.tetapi yang mengganas ialah AS dan sekutunya. Mereka mengganas di semua negara umat Islam, di Afghanistan, di Iraq, Pakistan, Palestin dan negara umat Islam lain.

Kenapa Osama mengangkat senjata untuk berjuang menentang kuasa AS dan barat? Kerana kuasa-kuasa ini dengan konco-konconya menyembelih umat Islam di mana-mana jua. Lihatlah apa yang berlaku di Palestin, Iraq, Afghanistan, Pakistan dan lain-lain negara umat Islam.

Dasar-dasar talam dua muka AS dan baratlah yang membentuk pribadi dan perwatakan Osama untuk berjuang seadanya menentang satu kuasa tentera terbesar dunia.Osama yakin dan percaya kepada janji Allah, kerana memang Osama dikatakan sejak kecil lagi merupakan saorang yang taat beragama dan memahami Islam sesyumulnya.

Osama bukan sahaja di tembak dengan kejam tetapi diberi penghinaan dengan mencampakkan mayatkan ke laut. Perjalanan episod-episod ini dari pembunuhannya hingga mencampakkan mayatnya di laut tidak diketahui umum.Hanya Barack Obama dan pasukan pentadbirannya dan pembantu-pembantu kanannya di Rumah Putih sahaja yang mengetahui segala-galanya.

Di sisi pembunuhnya, mayat Osama di campakkan kelaut tetapi di sisi Allah, Insya Allah. Osama di berikan kemuliaan.Tiada siapa mengetahui kecuali mereka, bagaimana mayat Osama diuruskan.Tetapi urusan mayat saorang yang syahid tidak memerlukan pengurusan jenazah kematian biasa dalam Islam yang memerlukan dimandikan, dikapankan dan disolatkan. AS tidak mahu meninggalkan sebarang kesan sejarah peninggalan Osama, kerana itu selepas dibunuh, mayatnya dibawa pergi dan dicampakkan di tengah-tengah laut.

Segala misteri yang menyelubungi pembunuhan Osama ini lambat laun akhirnya akan diketahui , walau bagaimana sekalipun cuba dirahsiakan oleh pihak yang membunuhnya kerana bimbangkan kesan balas oleh umat Islam, jika didedahkan perincian serangan terhadap Osama dan pembunuhanya serta campakan mayatnya kelaut. Dalam waktu yang singkat akan keluar buku mengenai Osama dan akan ada pihak yang akan membuat filem mengesahkan kehidupan Osama dan kematiannya.

Nampaknya AS dan sekutunya lebih takut ketika Osama sudah syahid dari ketika beliau masih hidup. Risiko yang diambil oleh Obama dengan mengarahkan pembunuhannya kini sedang menghantui pentadbiran AS dan pentadbiran negara-negara barat dan sekutu-sekutunya serta talibarut-talibarutnya. Semua negara-negara ini sedang meningkatkan tahap pengawalan keselamatan mereka, kerana tiada siapa yang mengetahui berapa ramai mereka yang bersimpati dengan Osama dan sanggup melakukan sesuatu sebagai reaksi balas terhadap pembunuhan Osama.

Pembunuhan Osama tidak menyelesaikan apa yang cuba di selesaikan oleh pentadbiran Obama, perang menntang keganasan atau ‘war on terror’bahkan ia tambah merumitkan keadaan kerana kematian Osama akan lebih mengesankan perjuangan jihad yang diasaskan oleh Osama. Perjuangan Osama adalah sesuatu yang berinspirasi, bermotivasi dan berideologi. Ia tidak akan dapat di hilangkan dengan pembunuhan Osama.Obor perjuangannya yang sedemikian akan mampu mengilhami bakal-bakal pengikut setianya yang akan menggantikannya untuk meneruskan perjuangan.

Perjuangan jihad Osama tidak akan padam dengan pemergiannya, bahkan ia akan tambah menyalakan api perjuangan yang dimulakannya.Osama terlibat secara langsung berjihad ketika Afghanistan dijajah oleh bekas Kesatuan Soviet dan meneruskannya sehinggalah beliau dibunuh dengan kejam dan ganas oleh pasukan khas tentera AS awal pagi isnin lepas. Balasungkawa untuk Osama. Daripada Allah kita datang kepada Allah kita kembali.Osama kembali kepada Allah dengan digniti sebagai saorang yang syahid.


PKR dakwa KDN bantu Umno rampas Selangor
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mewakili seluruh pimpinan Keadilan Selangor mendedahkan bahawa pihaknya telah berjaya mengesan bahawa seramai 2,000 orang warga asing didakwa telah disenaraikan oleh Umno Bahagian Hulu Selangor untuk tujuan proses pertukaran status kerakyatan, dengan mendapat bantuan penuh dari pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Jelas, katanya taktik kotor itu bertujuan untuk memanipulasi undi agar dapat membantu Umno merampas semula Selangor pada PRU13 kelak.

“Saya yakin, ini hanya salah satu bukti dari beratus-ratus taktik kotor Datuk Seri Najib Razak dan Umno Selangor yang telah dirancang,” ujarnya yang juga Timbalan Pengerusi PKR Selangor dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Malah, beliau juga yakin bahawa kerjasama dari pihak rakyat dalam menyalurkan maklumat penyelewangan seperti ini membuktikan suatu penolakan besar-besaran dari pihak rakyat sendiri terhadap dasar kepimpinan Najib.

Katanya, Najib selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor kini seharusnya lebih gentar dan berhati-hati kerana senario politik dan ritma kehendak rakyat kini sudah lebih matang dan tidak lagi mampu diperbodohkan dakyah media yang berat sebelah lagi.

Tambahnya, taktik Umno menggunakan media untuk menjatuhkan imej pimpinan dan Pakatan Rakyat nampaknya sudah gagal.

“Saya menyarankan agar mulai hari ini supaya Datuk Seri Najib bersedia kerana kami barisan pimpinan Keadilan Selangor akan mendedahkan lebih banyak bukti penyelewengan dan salah guna kuasa oleh Umno selepas ini,” ujarnya yang juga ahli parlimen Ampang.


Qazaf: Syarahan Dr Wahbah Az Zuhaily 14 Mei

Harakahdaily

SHAH ALAM, 10 Mei: Cendekiawan Islam dari Syria, Dr Wahbah Az Zuhaily (gambar) akan menyampaikan syarahan bertajuk ‘Sumpah dan Qazaf’ di Dewan Solat Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, di sini pada 14 Mei ini.

Beliau yang dipilih Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1430H akan mengupas tajuk berkenaan pada majlis yang berlangsung jam 2.30 hingga 4.30 petang itu.

Program tersebut adalah anjuran bersama Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Sehubungan itu, PUM dalam satu kenyataan menjemput orang ramai hadir majlis syarahan berkenaan bagi memahami isu sumpah dan qazaf.

Dr Wahbah mempunyai penglibatan dan sumbangan yang amat besar dalam dunia Islam dan umat Islam.

Beliau yang juga tenaga pakar dalam Majlis Persidangan Fiqh Antarabangsa (Majma Fiqh l-Islami), mempunyai kepakaran yang amat tinggi dalam penulisan ilmiah.

Karya Dr Wahbah menjadi rujukan umat Islam di dunia antaranya yang tersohor di Malaysia adalah Kitab Tafsir Al-Munir Fi Al-Aqidah Wa Al-Syariah Wa Al-Minhaj dan Kitab Fiqh Perundangan Islam.

Wawasan beliau sangatlah tinggi, mahu melihat ajaran al- Quran dan Sunnah terus bertebar di muka bumi.

Justeru itu, beliau menginfaqkan sepenuhnya diri beliau untuk kemajuan Islam.

Penghijrahan rakyat perlu reformasi jangka panjang
Nik Nazmi Nik Ahmad

Laporan Ekonomi Bank Dunia tentang penghijrahan keluar rakyat Malaysia (Brain Drain) telah menarik ulasan meluas di media. Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan memandangkan semua pihak sewajarnya prihatin tentang masalah serius ini.

Bank Dunia menganggarkan bilangan rakyat Malaysia yang berada di luar negara kira-kira satu juta orang – dan itu satu anggaran yang konservatif. Biar apa pun angka tepatnya, tren ini merisaukan apabila kita mengambilkira bahawa kira-kira satu pertiga rakyat Malaysia yang meninggalkan negara merupakan pekerja mahir, yang merupakan tiga kali lebih besar berbanding pada tahun 1990.

Isu ini dekat dengan saya memandangkan ramai rakan-rakan saya di universiti di Britain dahulu turut terangkum dalam statistik rakyat Malaysia yang meninggalkan negara. Pilihan mereka ini merupakan suatu bukti kepincangan dasar-dasar ekonomi, sosial dan politik negara selama ini. Tiada siapa dapat menafikan bahawa kita tidak dapat meneruskan keadaan ini dan memerlukan reformasi terhadap dasar-dasar negara.

Malangnya, respon kerajaan UMNO-BN di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak teramatlah mengecewakan. Model Ekonomi Baru yang digubal mengutamakan keputusan jangkamasa pendek dan mudah yang diistilahkan “low-hanging fruit” dan “quick-win”. Istilah-istilah yang diperkenalkan konsultan ini menekankan langkah-langkah populis, jangkamasa pendek tanpa mengambilkira reformasi yang lebih sukar dan jangkamasa panjang yang diperlukan bagi menyelesaikan punca-punca asas masalah ini.

Misalnya, Najib nampaknya yakin dengan penubuhan Talent Corp Malaysia Berhad dan mencadangkan cukai pendapatan mendatar 15 peratus selama lima tahun untuk rakyat Malaysia yang pulang akan menarik ramai rakyat Malaysia pulang ke negara. Ini satu kesilapan yang besar.

Masalah penghijrahan rakyat Malaysia tidak akan selesai dengan penubuhan satu lagi syarikat kerajaan. Pada masa yang sama kerajaan menghantar signal yang salah kepada rakyat Malaysia yang telah pulang ke negara secara sukarela dengan memberi faedah kepada individu-individu tertentu atau secara terang-terang cuba menarik rakyat pulang dengan pelbagai imbuhan.

Perubahan luaran begitu tidak akan menyelesaikan punca-punca mengapa rakyat Malaysia meninggalkan negara. Ketidakadilan sosial merupakan antara sebab utama dalam kajian Bank Dunia tentang mengapa rakyat Malaysia memilih untuk meninggalkan negara: seramai kira-kira 60 peratus daripada responden yang tersenarai meletakkannya antara tiga sebab utama mereka memutuskan untuk berhijrah. Diskriminasi sama ada di dalam sektor awam mahupun swasta, serta jurang sosio-ekonomi yang melebar telah membuatkan negara kehilangan ramai bijak pandai.

Walaubagaimanapun, harus ditekankan bahawa penghijrahan rakyat Malaysia ini bukanlah fenomena masyarakat bukan Melayu semata-mata. Kedua-dua rakan serumah saya di London memilih untuk kekal di Britain. Salah seorangnya merupakan seorang Iban dari Sarawak manakalah seorang lagi merupakan Melayu daripada Kuala Lumpur. Meskipun bilangan mereka lebih kecil berbanding masyarakat bukan-Melayu, semakin ramai orang Melayu turut berhijrah mencari kehidupan yang lebih baik, ataupun untuk membuktikan mereka boleh berjaya tanpa bantuan kerajaan.

Pada masa yang sama, kita harus menerima realiti bahawa lebih rakyat yang dapat bergerak dengan bebas dalam dunia global. Penghijrahan rakyat semata-mata bukanlah sesuatu yang negatif – fenomena ini membolehkan rangkaian baru terbina di luar negara dan mereka yang kemudiannya pulang ke negara diperkayakan dengan pengalaman yang lebih luas dan pelbagai. Tetapi bilangan penghijrahan tenaga mahir yang meningkat – di mana kita semakin kehilangan pekerja mahir sama ada rakyat Malaysia atau tidak dan menarik pekerja kurang mahir – merupakan satu masalah.

Justeru, kerajaan sewajarnya memikirkan dasar-dasar berikut:

Dasar jangkamasa pendek yang lebih berkesan ialah untuk membenarkan ibu bapa memilih sekolah yang mereka mahukan untuk anak-anak mereka. Sistem pendidikan yang kaku dan tidak inklusif tidak menarik ramai rakyat Malaysia untuk pulang dan menyebabkan ramai rakyat Malaysia yang mahir memilih untuk meninggalkan negara.

Pada jangkamasa panjang, reformasi menyeluruh sistem pendidikan kita diperlukan. Kebanyakan rakyat Malaysia cuma mampu menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerajaan dan hanya dengan menjadikan sekolah kebangsaan kita lebih inklusif dan meningkatkan kualiti yang ditawarkan kita dapat menjadikan sekolah kebangsaan sekolah pilihan untuk semua rakyat Malaysia seperti dahulu.

Akhirnya kerajaan mestilah menekankan bagaimana untuk mengekalkan rakyat Malaysia yang berbakat sebagai cara paling efektif mengatasi penghijrahan rakyat Malaysia ini. Mengharapkan rakyat Malaysia yang telah membina karier mereka di luar negara dan mempunyai keluarga untuk pulang semata-mata kerana mereka melihat sebuah iklan Talent Corp tentang kadar cukai yang rendah amatlah melucukan.

Begitu juga tidak cukup untuk kerajaan menekankan untuk menarik pekerja berkemahiran dari luar semata-mata. Meskipun kita patut menyambut baik kehadiran mereka, mereka hanya akan datang dengan kadar yang tinggi dan kebanyakannya tidak berniat untuk menetap di Malaysia secara tetap. Rakyat Malaysia sama ada yang sudahpun ada di dalam negara mahupun yang pulang mempunyai lebih banyak ikatan dengan negara tidak meminta layanan istimewa – mereka sepatutnya diutamakan.

Kerajaan juga mestilah melaksanakan cadangan dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat untuk memperkenalkan dasar yang mengiktiraf pencapaian dan tindakan afirmatif berdasarkan keperluan. Pendekatan sedia ada yang hanya membolehkan golongan kaya sahaja membuat pilihan dan mendapat perkhidmatan bermutu sementara menekankan perbezaan kaum tidak lagi relevan untuk Malaysia pada abad ke-21.

Kerajaan juga harus membebaskan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan ekonomi daripada politik. Berikutan campurtangan politik, ramai bukan Melayu yang berbakat menghadapi kekangan dalam perkhidmatan awam, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan sektor-sektor yang berhubungkait dengan politik. Pada masa yang sama, ramai usahawan Melayu tanpa hubungan politik turut menghadapi diskriminasi daripada sektor swasta dan juga kerajaan.

Malangnya pentadbiran Najib hanya tidak mampu membuat reformasi menyeluruh ini. Pentadbiran Najib terbukti tidak mempunyai keazaman politik untuk melakukan reformasi sekiranya bertentangan dengan kepentingan UMNO. Pada masa yang sama, media milik UMNO dan NGO-NGO berkaitan, di samping institusi kerajaan yang menjadi mangsa campurtangan UMNO terus-menerus mengapi-apikan sentimen kaum dan agama yang mengancam menghancurkan negara dan mencetuskan ketidakstabilan serantau.

Kekayaan, maruah dan masa depan negara sememangnya tidak selamat di tangan pihak-pihak tersebut.

Nik Nazmi Nik Ahmad,

Pengarah Komunikasi PKR


Kesihatan bukan justifikasi kenaikan harga gula
Afiq Hizami, Pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Walaupun harga barang dijangkakan turun ekoran kenaikan nilai ringgit namun harga gula dinaikkan yang sudah pasti bakal memberi beban kepada rakyat, terutamanya kepada pejaja warung kecil dan golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Anggota Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli (gambar) berkata, kenaikan ini tidak wajar bahkan menolak sama sekali sasarannya untuk menekan agar orang ramai mengurangkan penggunaan gula untuk mengurangkan masalah kesihatan.

"Teori yang mengatakan kenaikkan harga gula boleh mengurangkan masalah kesihatan yang berpunca daripada pengambilan gula yang berlebihan haruslah diterapkan melalui pendidikan dan kefahaman, bukan dengan menaikkan harga gula," jelas beliau yang merupakan bekas pensyarah perubatan bahagian kesihatan awam di Fakuti Perubatan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Beliau yang juga merupakan Bendahari PAS pusat mengulas mengenai kenaikkan harga gula sebanyak 20 sen menjadi RM 2.30 yang bermula hari ini berbanding dengan harga sebelumnya RM 2.10.

Menurut kerajaan, kenaikan itu sebahagian daripada langkah rasionalisasi, yang akan membolehkan kerajaan menjimatkan RM116.6 juta.

Minggu lalu, harga petrol RON97 mengalami kenaikan 20 sen seliter.

Dalam pada itu laporan Bernama memetik Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Mohd Zain Mohd Dom berkata, langkah untuk merasionalisasikan harga runcit gula itu dibuat selaras dengan keputusan mesyuarat Majlis Ekonomi hari ini.

“Kerajaan telah membuat keputusan untuk merasionalisasikan subsidi dan dalam hal ini, Majlis Ekonomi menetapkan subsidi tanggungan kerajaan untuk gula perlu diturunkan lagi,” katanya.

Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberikan masa sebulan untuk kerajaan mengurangkan harga barangan khasnya yang diimport ekoran kenaikan nilai ringgit berbanding dollar Amerika.

Nilai ringgit naik kepada bawah RM3.00 untuk satu dollar Amerika minggu lalu iaitu kenaikan tertinggi sejak diikat pada kadar RM3.60 untuk satu dollar Amerika sebelum ini.

Bagi Setiausaga Agung DAP itu, jika nilai ringgit naik beerti harga barangan yang dimport akan turun. Ia termasuklah gula dan petrol kerana Malaysia menggunakan petrol yang diimport kerana minyak yang dikeluarkan berkualiti tinggi dan sesuai untuk dieksport.

Namun, harga barangan bukannya turun ekoran kenaikan nilai ringgit bahkan dinaikkan lagi oleh kerajaan.

"Gula menjadi satu keperluan penting dalam kehidupan, ini kerana penggunaan gula adalah menyeluruh dalam masyarakat kita terutamanya dalam bidang makanan dan masakan," kata Dr Hatta.

Tegas beliau lagi, gula tetap akan digunakan dan dibeli oleh rakyat walaupun harga gula dinaikkan, ini akan menyusahkan lagi rakyat.

"Keperluan Penggunaan gula yang penting dalam aspek barangan makanan seperti kuih muih, minuman dan masakan akan memberi kesan kepada kenaikkan harga barangan tersebut, hal ini disebabkan rantaian yang berpunca dengan kenaikkan harga gula," katanya lagi.

Justeru itu, beliau sangat kecewa dengan tindakan kerajaan yang dilihat cuba menambah beban kepada rakyat setelah rakyat negara ini dikejutkan dengan kenaikan 20 sen harga petrol RON 97 yang kini dijual dengan harga baru RM2.90 seliter.

Oleh itu beliau menggesa kepada kerajaan harus menimbang meneruskan strategi jangka panjang untuk merasionalisasikan subsidi yang boleh menimbulkan masalah kewangan yang lebih teruk kepada rakyat.

Tiada ulasan: