Sabtu, 14 Mei 2011

BILA BERPOLITIK ALA ORANG TAK BERTAMADUN...BERPOLITIK KURANG TERPELAJAR...POLIIK MACAM BUDAK2....BIAR BERPOLITIK SECARA SIHAT@BERAGAMA(ISLAM)

GST: Jika gagal tadbir, serah kepada Pakatan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Mei: PAS menegaskan jika kerajaan BN tidak mampu menjaga kebajikan rakyat apabila berusaha juga melaksanakan cukai GST, sila serahkan kuasa kepada Pakatan Rakyat yang terbukti dan teruji.

"Jika Datuk Seri Najib dan rakan-rakan BN hanya hendak menyusahkan rakyat lebih baik berundur secara terhormat," kata Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad.

Mengulas kenyataan Perdana Menteri yang mahu meneruskan cukai GST, Idris berkata, PAS tetap membantah GST yang akan diperkenalkan oleh kerajaan.

Tindakan ini, bagi beliau, melambangkan kerajaan BN, gagal memberi keselesaan kepada rakyat dan lari daripada tanggungjawab sebagai sebuah kerajaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini meminta NGO memainkan peranan untuk menerangkan tentang cukai GST.

Ini berikutan bantahan Pakatan Rakyat terhadap rancangan untuk memperkenalkan cukai itu sebelum ini.

Akta GST telah dibentangkan di Dewan Rakyat untuk bacaan kali pertama namun telah ditarik balik apabila ia mendapat bantahan hebat dari Pakatan Rakyat.

Langkah menggunakan NGO bukan asing bagi Najib apabila ia digunakan untuk menggugat kerajaan negeri Perak hingga jatuh melalui rampasan kuasa dan menggunakan NGO juga untuk menggugat kerajaan negeri Selangor apabila beliau menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Selangor.

Kolumnis Harakahdaily, Haji Subky Latif dalam tulisannya hari ini menyifatkan, semua NGO ini adalah talibarut Umno. Ia hanya muncul untuk memainkan peranan khas untuk menjayakan agenda Najib.

Tindakan ini juga disifatkan agenda 'baling batu sembunyi tangan', jika disokong itulah sikap kerajaan namun bila silap pihak talibarut berkenaanlah yang menerima akibatnya sebagaimana terkena kepada Utusan sekarang.

"Apakah tugas kerajaan hanya menaikkan cukai sahaja, sedangkan kualiti hidup rakyat semakin teruk seperti perkhidmatan awam yang tidak pernah selesai, subsidi gula, minyak dipotong menyebabkan hidup rakyat semakin tertekan," kata Idris dalam kenyataannya sebagai tanda kekesalannya.

PAS, kata beliau, bersetuju dengan pandangan Pensyarah Kanan Pengurusan Strategik Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, biarpun GST mampu meningkatkan pendapatan negara, kemampuan rakyat menghadapi tekanan harga barang yang lebih tinggi juga perlu diberi perhatian.

Alasan Datuk Seri Najib yang mangatakan cukai pendapatan akan dikurangkan apabila kerajaan melaksanakan GST ditolak oleh beliau.

"Ini alasan Pak Pandir untuk melindungi kebebalan kerajaan yang tidak kreatif dan inovatif untuk menjana pendapatan negara akibat daripada rasuah dan pembaziran yang melampau.

"Apakah Datuk Seri Najib tidak terfikir hanya 2 juta rakyat negara ini yang layak membayar cukai," kata beliau lagi dalam kenyataannya.

Beliau mempersoalkan, bagaimana manfaat yang akan diperolehi oleh majoriti rakyat, terutama rakyat miskin yang tidak membayar cukai.

"Maknanya manfaat pengurangan cukai hanya kepada pembayar cukai, sedangkan GST semua terbeban kerana tidak ada pengecualian ketika membeli barang keperluan," kata beliau.

Beliau mempersoalkan, tidak cukup lagikah wang kerajaan yang diperolehi melalui cukai perkhidmatan yang dinaikkan daripada 5 peratus kepada 6 peratus.

Setiap pemegang kad kredit, katanya, wajib dikenakan membayar RM50 untuk setiap kad.

Aktivis Gegar dipukul ketika gantung baner royalti
Harakahdaily

KOTA BHARU, 13 Mei: Seorang aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (Gegar) hari ini dipukul seorang lelaki ketika beliau sedang menggantung kain rentang menuntut royalti minyak negeri itu di Masjid Kampung Sireh di sini tengah hari tadi.

Kejadian berlaku kira-kira jam 11 pagi ketika mangsa, Hisyamuddin Ghazali (gambar) yang ditemani isteri dan ibu sedang memasang kain rentang tersebut tiba-tiba diserang lelaki yang tidak dikenali terbabit.

Menurut mangsa yang juga setiausaha Gegar, penyerang tersebut yang ditemani seorang lagi rakannya secara tiba-tiba datang memberhentikan kereta yang dipandunya dibelakang kereta mangsa, dan terus keluar meluru dan memukul beliau tanpa usul periksa.

"Kejadian berlaku dalam masa yang singkat dan luar jangka. Lelaki itu datang dan terus memukul saya.

"Tumbukkan ala komando menyebabkan saya pitam berberapa saat dan ibu saya ditolak terlentang diatas jalan raya di hadapan Masjid Kampung Sireh", ceritanya.

Selepas menumbuk mangsa beberapa kali di muka, mereka kemudiannya kembali menuju ke keretanya.

Namun selepas menyedari mangsa merakam gambarnya, lelaki tersebut meluru semula mendapatkan mangsa dan memukulnya.

Akibat kejadian itu, mangsa cedera di bahagian perut, kepala, mulut dan mata.

"Saya mengalami bengang di telinga, kabur mata kiri dan sakit di perut akibat ditumbuh di kepala dan perut.

"Adakah salah saya memperjuangkan Royalti untuk rakyat Kelantan?", soalnya sambil memberitahu beliau pitam beberapa minit sebelum bangkit mengambil gambar penyerang terbabit.

Ekoran itu mangsa kemudiannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu kira-kira jam 1 tengahari tadi.

"Inilah budaya samseng yang Umno cuba bawa di Kelantan.. rakyat kelantan mesti bersatu dalam tuntutan royalti, kita mesti tuntut sampai dapat dari kerajaan zalim", tegasnya.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak sesekali takut untuk terus menuntut hak royalti Kelantan itu.

Tindakan bacul

Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Abdul Latiff Abdul Rahman menyifatkan perbuatan samseng tersebut sebagai bacul dan tidak bertanggungjawab dan yakin ada kaitan dengan pihak yang tidak senang dengan gerakan mendesak royalti Kelantan tersebut.

"Kita kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab individu yang tidak dikenali memukul seorang aktivis Gegar pada hari ini.

"Perbuatan samseng seperti ini adalah tindakan bacul dan tidak bertanggungjawab pihak-pihak tertentu yang sangat bermusuh dengan gerakan mendesak royalti minyak dikembalikan kepada Kelantan.," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau turut mengingatkan, hasil minyak merupakan hak milik Kelantan dan tindakan memunggah hasil mahsul ini tanpa sebarang bayaran royalti hanyalah merupakan tindakan perompak yang merompak dengan cara yang kononnya sah mengikut undang-undang.

Selain itu beliau turut kesal dengan tindakan kerajaan pusat yang terus membelakangi tuntutan tersebut namun dalam masa yang sama dapat menjelaskan bayaran royalti minyak kepada negeri Terengganu.

Sedangkan katanya perjanjian yang terpakai ialah perjanjian yang sama dan langsung tidak berbeza antara satu sama lain.

"Sewajarnya usaha-usaha NGO seperti Gegar harus disokong oleh semua pihak khususnya di Kelantan dan bukan menanganinya dengan cara samseng yang hanya mengesahkan sifat takut dan pengecut pihak-pihak tertentu.

"Lebih menyedihkan jika tindakan seperti ini dilakukan oleh anak Kelantan yang mengaku berjuang untuk kepentingan bangsa Melayu, nampaknya slogan ini hanyalah retorik semata-mata," katanya.

Untuk rekod, Gegar adalah sebuah badan bertindak yang mengabungkan lebih 57 buah badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Ia terdiri dari dua gabungan NGO induk iaitu Gabungan Badan-Badan Bukan Kerajaan Negeri Kelantan (GABUNGAN) dan Majlis Pemuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) yang bermatlamat mendapatkan kembali hak royalti berasaskan kepada Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian Petroleum menurut Seksyen 4 Akta pada 1975.


Tiada tindakan pada Utusan bukti Umno terlibat
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 13 Mei: Keengganan mengambil tindakan terhadap cetusan berbahaya Utusan Malaysia menunjukkan Umno terlibat secara langsung dengan laporan itu, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Akhbar itu baru-baru ini mengapi-apikan kemarahan orang-orang Melayu mengenai apa yang didakwanya sebagai rancangan menjadikan Malaysia negara Kristian.

"Baru-baru ini, Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Mohamad Hata Wahiri berkata, agenda mingguan akhbar Utusan Malaysia ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipimpin oleh Presidennya yang juga Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak).

"Sebab itulah Perdana Menteri dan kabinetnya tidak mahu mengambil tindakan tegas terhadap Utusan kerana kalau tindakan diambil, tindakan dikenakan ke atas diri mereka sendiri," katanya.

Mahfuz juga mempersoalkan sikap polis yang seolah-olah membutakan mata terhadap tindakan Utusan yang boleh mencetuskan rusuhan antara kaum di negara ini itu.

"Laporan Utusan itu mengancam keselamatan semua rakyat, Islam dan bukan Islam. Mengapa polis seolah-olah membutakan mata?" Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempersoalkan.

Sikap polis itu, katanya, akan menguatkan lagi tuduhan sebahagian besar rakyat bahawa polis hakikatnya berkhidmat untuk kepentingan Umno.

"Bila Suara Keadilan siarkan berita Felda mungkin bankrap, begitu pantas Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan menggantung permit akhbar itu.

"Tetapi bila Utusan siarkan berita tanpa bukti mengenai kononnya Kristian hendak dijadikan agama rasmi yang jelas boleh mencetuskan rusuhan antara agama dan kaum, Menteri Dalam Negeri (Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein) bukan sahaja tidak mengambil tindakan, malah memberi respon yang dilihat menyokong perbuatan Utusan itu.

"Begitu juga dengan (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri) Jamil Khir (Baharom). Dia juga memberikan komen yang menambah nilai terhadap laporan fitnah Utusan itu. Orang lantik jadi menteri suruh jaga (hal ehwal) Islam, dia buat komen yang cemarkan nama Islam dan umat Islam," kata Mahfuz.

Jika para pemimpin Umno yang mengatur agenda Utusan Malaysia mempunyai maruah, katanya, mereka sepatutnya meletakkan semua jawatan dalam kerajaan.

"Sebagai pemimpin kerajaan, mereka sepatutnya menjaga keselamatan negara. Tetapi, sebaliknya merekalah yang dilaporkan mengatur agenda akhbar yang menyiarkan berita fitnah yang boleh mencetuskan rusuhan kaum seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969 dahulu.

"Bukan sekali Utusan menyiarkan berita berunsur perkauman yang boleh mengapi-apikan rusuhan, sudah banyak kali dan kini ia didedahkan sebagai agenda para pemimpin Umno oleh bekas wartawan kanan Utusan sendiri," katanya.

Sehingga kini, para pemimpin kanan Umno yang berkenaan tidak menafikan laporan bahawa merekalah yang mengatur agenda Utusan yang berulang kali mengapi-apikan isu-isu yang boleh mencetuskan rusuhan antara kaum dan agama.

Tatatertib: Pelajar Kuin minta PAS campur tangan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Mei: Sekumpulan mahasiswa hari ini meminta Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang campur tangan berhubung tindakan tatatertib yang dikenakan kepada enam mahasiswa Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Kedah.

Permintaan itu terkandung dalam satu memorandum yang diserahkan kepada Naib Ketua Pemuda PAS, Sabki Yusuf di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Memorandum itu turut mengandungi gesaan agar Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menubuhkan panel siasatan bagi mengkaji tindakan berkenaan.

Selain itu, mereka turut mendesak Rektor Kuin, Prof. Datuk Wira Dr. Jamil Bin Osman menggugurkan semua pertuduhan yang dikenakan ke atas enam orang mahasiswa yang telah diberi surat tunjuk sebab.

Enam mahasiswa tersebut diberikan surat tunjuk sebab selepas terlibat dalam perhimpunan aman di pekarangan Kolej Kediaman Ar-Raziy, Kuin kerana membantah tindakan pengurusan kolej menjadikan bangunan Maahad Tahfiznya sebagai Sekolah Insan Bestari (SIB).

Kesemua mereka merupakan warga tahfiz Kuliyyah al-Quran kolej berkenaan.

Bangunan Ar-Razi merupakan hakmilik Ma'had Tahfiz Al-Quran negeri Kedah sejak dahulu lagi tapi telah diambil alih oleh pihak pentadbiran KUIN untuk menampatkan sekolah bestari.

Penyerahan memorandum tadi disertai kira-kira 30 mahasiswa yang mewakili Gerakan Mahasiswa Insaniah (GMI), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) dan Legasi Mahasiswa Progresif (LMP).

Mereka turut membantah sebarang bentuk tindakan tatatertib pihak pentadbiran Universiti terhadap mahasiswa yang terlibat dengan kegiatan aktivisme.

Difahamkan memorandum yang sama turut diserahkan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di ibu pejabat parti itu di Damansara.


Utusan: Najib juga patut dikenakan tindakan
Afiq Hizami, Pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 13 Mei: KUALA LUMPUR, 13 Mei: Perdana Menteri juga perlu dikenakan tindakan undang-undang ekoran laporan provokasi akhbar Umno, Utusan Malaysia berhubung isu Kristian agama rasmi di samping tindakan yang lebih tegas ke atas akhbar Umno itu.

Salah seorang mangsa sekatan Kementerian Dalam Negeri (KDN), Zulkiflee S.M. Anwar Ulhaque atau Zunar berpendapat PM perlu diambil tindakan manakala AJK PAS Pusat, Dr Mujahaid Yusof berpendapat, permit Utusan patut digantung.

Zunar, Ketua Pengarang Suara Keadilan, berpendapat langkah ini perlu ini kerana Datuk Seri Najib sendiri terlibat dalam menentukan agenda mingguan Utusan seperti yang didedahkan oleh bekas wartawan kanan akhbar itu, Hatta Wahari.

"Amaran dikeluarkan kepada akhbar Utusan dan bukannya kepada pengarahnya, editor yang mengarahnya atau pengarang itu sendiri.

"Justeru pihak berkuasa harus menggunakan tindakan undang-undang juga terhadap Najib,"katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Hatta yang juga Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan semalam bahawa agenda mingguan akhbar Utusan Malaysia ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipengerusikan Najib.

Sehingga kini tidak ada sebarang penafian dari Utusan atau Umno mengenai dakwaan Hata ini.

Sementara itu, AZIZ MUDA melaporkan, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar kanan) berpandangan, dengan hanya memberikan surat amaran kepada Utusan tidak memberikan sebarang makna.

Menurut beliau, sebaliknya dengan kesalahan yang sebegitu besar, akhbar Utusan Malaysia paling tidak mestilah ditarik balik permit penerbitannya seperti yang pernah dikenakan oleh KDN terhadap beberapa penerbitan lain sebelum ini.

Katanya, Umno BN bagaimanapun tidak mungkin akan mengenakan tindakan seperti itu terhadap akhbar Utusan kerana akhbar itu sendiri adalah akhbar kepunyaannya yang menjadi alat utama bagi parti itu dalam menyebarkan propaganda buruknya.

"Malah penyiaran berita itu sendiri diyakini dirancang oleh Umno sendiri, memandangkan ia diambil dari blog penyokong Umno, walaupun amat lemah dan penuh provokasi," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Pohon maaf

Sementara itu, Najib diminta memohon maaf kepada penganut agama Kristian kerana kegagalannya bertindak tegas.

"Najib sepatutnya meminta maaf kepada mereka (penganut Kristian) kerana kegagalannya mengambil tindakan tegas seperti memecat Ketua Editor Utusan. Ini bukan pertama kali Utusan memainkan isu kontroversi termasuk Pergerakan 1Bumi. Ini semua memperlekehkan 1Malaysia," kata pensyarah undang-undang UIA, Profesor Dr Aziz Bari (gambar) kepada laman web Free Malaysia Today.

"Jika Najib serius (dengan 1Malaysia), dia sepatutnya telah memecat mereka (Ketua Pengarang Utusan) dihari pertama beliau. Untuk memecat mereka sekarang sudah terlewat," tambah Aziz.

Sandiwara Umno

Zunar pula ketika mengulas tindakan KDN ini berpendapat, ia hanya sandiwara Umno.

Katanya, akhbar Umno itu sekurang-kurangnya perlu digantung atau diharamkan terus kerana laporannya boleh mengancam keselamatan negara.

"Sama ada Utusan ini patut diharamkan, permitnya ditarik balik, pengarangnya letak jawatan dan Najib sendiri juga harus mengambil tindakan ke atas dirinya dengan meminta maaf kepada rakyat Malaysia," katanya yang mahu tindakan lebih tegas diambil terhadap akhbar itu.

Baru-baru ini, Najib memohon maaf kepada Perdana Menteri China hanya kerana terjemahan Mandarin pada latar belakang pentas untuk menyambut kedatangan PM China itu tersilap.

Oleh itu, jika kepada PM China Najib boleh minta maaf apa salahnya dia juga memohon maaf kepada rakyat Malaysia khasnya DAP dan penganut agama Kristian kerana laporan palsu media milik Umno itu.

Mengulas lanjut, Zunar (gambar kanan) yang juga seorang kartunis berkata, di era pemerintahan Najib, akhbar Utusan telah berubah dari akhbar rakyat kepada akhbar lidah rasmi Umno.

Oleh kerana itu jelasnya, apa yang dilapor Utusan menggambarkan apa yang ada dalam pemikiran Najib termasuklah membenarkan video seks, fitnah, perkauman dan memainkan isu agama.

Selain tidak berpuas hati dengan tindakan 'ringan' yang dikenakan terhadap Utusan, beliau mendakwa kerajaan juga jelas bersikap 'double standard' berbanding tindakan yang dikenakan terhadap akhbar pembangkang.

"Cukuplah dengan kartun-kartun saya diharamkan kerana dituduh dengan bermacam-macam tuduhan dan juga Suara Keadilan diharamkan kerana mengeluarkan sesuatu berita berbanding dengan 'double standard' yang diberi terhadap Utusan," tegasnya.

Suara Keadilan tidak diberikan permit

Suara Keadilan sehingga kini tidak diberikan permit hanya kerana kesilapan menyiarkan berita 'Felda Bankrap'. Padahal berita sebegitu tidak melibatkan keselamatan negara sebagaimana berita Utusan baru-baru ini.

Pada 7 Mei lalu, Utusan Malaysia pada muka hadapannya melaporkan dengan tajuk 'Kristian agama rasmi?' yang boleh mengancam keselamatan negara.

Akhbar itu memetik laporan dua laman blog sebagai mendakwa satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Ianya diambil dari entri blog Bigdog bertajuk 'Making Christianity the official religion? dan blog Marahku juga melaporkan paderi-paderi Kristian mahu perdana menteri dilantik dari kalangan penganut agama itu.

Laporan itu bagaimanapun didakwa tidak bertanggungjawab dan melanggar prinsip-prinsip asas kewartawanan kerana Utusan menyiarkannya tanpa melakukan siasatan berhubung kesahihan maklumat tersebut. Penjelasan DAP mengenainya juga tidak disiarkan oleh Utusan.

Meskipun dikecam hebat, KDN semalam hanya mengenakan amaran dengan memanggil Ketua Pengarang Kumpulan Utusan dan diberikan surat teguran kepada akhbar tersebut.


"Henti aibkan Anwar"- Nik Aziz
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 13 Mei: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, meminta mana-mana pihak yang merancang memburukkan maruah Datuk Seri Anwar Ibrahim agar segera menghentikan tindakan itu bagi menghormati perasaan keluarga Ketua Pembangkang itu.

Menurutnya, beliau memahami perasaan ahli keluarga Anwar termasuk isterinya, Datin Seri Wan Azizah yang begitu tersiksa dengan apa yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap suaminya sejak sekian lama.

"Sudah lebih 10 tahun maruah Anwar dilanyak, dihentak, dilenyek begitu tanpa ada rasa belas kasihan, isteri mana yang tidak menderita dengan apa yang berlaku,”ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Azizah dalam sebuah akhbar harian semalam bahawa beliau begitu terseksa dengan fitnah itu.

Sehubungan itu, Tuan Guru Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan itu memohon pihak perancang yang merakam dan mendedahkan video seks yang dikaitkan dengan Anwar itu dihentikan segera.

Menurutnya, sebagai umat Islam mereka harus sedar tindakan memfitnah dan mengaibkan orang satu dosa yang besar.

Tegasnya, balasan buruk akibat tindakan itu akan diberikan Allah kepada orang yang memfitnah sejak di dunia lagi.

“Kita sebagai anggota masyarakat jangan sekali-kali bersekongkol dengan mereka yang membuat perkara buruk (fitnah) itu kerana dosanya juga akan terpalit pada kita," katanya.


Bunga mawar maknakan Hari Ibu
Harakahdaily

TEBRAU, 13 Mei: Dewan Muslimat PAS Kawasan Tebrau (DMPKT) tidak ketinggalan untuk bersama-sama masyarakat meraikan Hari Ibu yang disambut pada awal Mei setiap tahun.

Bertempat di pintu masuk pasar raya Giant, Plentong, dekat sini, DMPKT Ahad lalu mengadakan program 'Sayang Ibu Sayang' (SIS) yang mensasarkan kaum ibu untuk diraikan pada hari istimewa itu.

Mengambil masa dua jam iaitu dari jam 3.30 hingga 5.50 petang, DMPKT yang turun dengan enam orang tenaga menghadiahkan sekuntum bunga mawar yang dihias beserta kad ucapan kepada setiap ibu dan gula-gula untuk anak-anak.

Selain meraikan sambutan Hari Ibu bersama masyarakat tanpa mengira kaum, SIS juga bertujuan mewujudkan hubungan baik di antara DMPKT dengan masyarakat setempat di samping menyebarkan dakwah kepada mereka.

Menurut ketua DMPKT, Norhayati Bidin, sambutan yang diterima terhadap program tersebut memberangsangkan dan ia berjaya menarik perhatian peniaga dan kakitangan di pasar raya tersebut.

"Sebanyak 150 kuntum bunga berjaya dihabiskan, kegembiraan di hati para ibu tatkala menerima sekuntum bunga diiringi ucapan ‘Selamat Hari Ibu.

"Pemberian bunga kepada semua ibu tanpa mengira kaum telah menarik perhatian para bapa untuk diberi hadiah juga untuk mereka kelak," kata beliau kepada Harakahdaily.

Tambahnya, terdapat juga beberapa kakitangan lelaki meminta bunga untuk diberikan kepada isteri dan ibu mereka.

Beliau juga berkata, program yang dapat mewujudkan suasana mesra di antara DMPKT dengan masyarakat seperti itu akan diteruskan lagi pada tahun-tahun akan datang.


INI JUGA KENA FIKIRKAN...SAMBUT KEDUA2 IBUBAPA...DAN TIDAK BERMUSIM2


HARI IBU ADALAH "HARAM" ya Allah baru tahu...SEBARKAN..

Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Sumber : http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/


Husam Musa: Kenapa Najib biarkan Utusan?

Husam Musa

Saya merujuk kenyataan Perdana Menteri bahawa teori menukar kedudukan Islam dalam perlembagaan negara adalah tidak wujud.

Trend Utusan Malaysia mempermainkan api perkauman dan agama – terakhir isu konspirasi Kristian – jelas membahayakan keamanan negara dan kemakmuran hidup masyarakat majmuk Malaysia.

Ia tidak membantu menguatkan Islam bahkan sebaliknya memercikkan api yang boleh melemahkan negara dan kedudukan Islam di negara ini.

Tepat sepertimana disebut Perdana Menteri sendiri,

...semua pihak mesti membendung perasaan emosi untuk tidak membuat perkara yang boleh mengganggu-gugat keamanan, keharmonian serta kesejahteraan negara.”

(Perdana Menteri; Berita Harian 12 Mei 2011)

Persoalannya, jika Perdana Menteri sedar gerakan ini membahayakan negara, kenapa Utusan Malaysia bebas menjadi ‘anak nakal’ yang tidak bertanggungjawab menabur api fitnah sesuka hati?

Jika kenyataan Hatta Hawari, wartawan Utusan Malaysia yang terpecat kerana membongkarkan agenda politik Utusan Malaysia yang jelek dalam rangka mengekalkan UMNO/BN terus berkuasa dijadikan asas, jelas wujud persekongkolan antara Utusan Malaysia dan UMNO.

Adakah kerana itu Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia tidak bertindak terhadap Utusan Malaysia?

Ini bermakna, Perdana Menteri selaku presiden UMNO sebenarnya merestui agenda Utusan Malaysia. Perdana menteri bermain dua watak sekaligus dan membawa dua pancing satu umpan.

Pada satu pihak, Utusan Malaysia bertindak bagi pihak UMNO menimbulkan sentimen terancam (fear psychology) iaitu supaya orang Melayu kekal menyokong UMNO/BN dalam pilihanraya akan datang, sama seperti sentimen dari isu ‘tengkolok bersalib’ yang dikenakan ke atas Tengku Razaleigh Hamzah menjelang PRU-1986 yang lalu.

Namun apabila agenda ini bergerak memakan tuan dan langkah Utusan Malaysia ditolak oleh majoriti rakyat, Perdana Menteri mengambil watak bersikap lebih sederhana dan pertengahan.

Sikap talam dua muka dengan isu sensitif ini dikuatkan dengan tiada sebarang tindakan tegas diambil ke atas Utusan Malaysia.

Dengan itu, boleh dipastikan Utusan Malaysia akan terus-menerus menggunakan kad perkauman dan agama menjelang pilihanraya umum akan datang.

Suka saya mengingatkan, langkah ini bertentangan dengan ajaran Islam yang melarang menggunakan provokasi kaum dan agama. Larangan memaki hamun sembahan yang lain yang boleh menimbulkan kebencian agama seperti firman Allah s.w.t dalam Surah Al-An’am, ayat 108 boleh dijadikan contoh.

وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

”Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan.”

Langkah Amirul Mukminin Saidina Umar al-Khattab untuk tidak bersolat dalam gereja Kristian walaupun dijemput berbuat demikian dalam peristiwa pembukaan Baitul Maqdis dengan tujuan mengelakkan persengketaan merebut rumah ibadah, juga boleh dijadikan contoh penghormatan beragama yang diberikan oleh Islam untuk mewujudkan keharmonian dalam sesebuah negara.

Tindakan Utusan Malaysia yang provokatif dan sikap berlepas tangan Perdana Menteri, adalah sama sekali menyalahi ajaran Islam dan berbahaya kepada norma kerukunan masyarakat Malaysia pada keseluruhannya. Ini adalah politik Machiavelli pada peringkat yang tertinggi.

Saya selaku rakyat merakamkan rasa kesal terhadap perkembangan ini.

Sekian, terima kasih.

HUSAM BIN MUSA


Wan Hamidi: Erti persabahatan Pakatan
Wan Hamidi Hamid

Semua orang tahu PAS, DAP dan PKR tidak akan berganjak dari prinsip perjuangan masing-masing. Itu soal dasar parti. Komponen sekular MCA, Gerakan dan beberapa lagi parti dalam Barisan Nasional yang menolak Ketuanan Melayu pun masih boleh bersahabat dengan Umno walau pun dalam senyuman pahit.

Perbezaan ketara di antara PAS yang berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah sebagai dasar politik dan DAP yang memperjuangkan demokrasi sosial bersifat sekular telah menjadi bahan kepada musuh politik mereka Umno untuk mengapikan permusuhan.

Yang tidak ditonjolkan oleh media arus perdana milik Umno dan Barisan Nasional ialah kesefahaman PAS, DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat yang berpegang kepada dasar bersama untuk menegakkan keadilan melalui demokrasi tulen yang menentang rasuah, salah guna kuasa, politik perkauman dan mempergunakan agama untuk kepentingan politik.

Sebaliknya apa yang sibuk digerakkan oleh kempen perang saraf Umno ialah mencipta fitnah dan pembohongan untuk menimbulkan syak wasangka sesama anggota komponen Pakatan Rakyat.

Tohmahan kononnya DAP terlibat dalam usaha sulit untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara telah dijelmakan sebagai berita oleh Utusan Malaysia yang semata-mata memetik tuduhan liar blogger pro-Umno tanpa usul periksa.

Setelah beberapa hari isu ini dibangkitkan, ada kalangan pemimpin Umno sendiri yang mula menjauhkan diri daripada taktik kotor itu. Namun ia tidak akan menghentikan serangan propaganda Umno dan konco-konconya terhadap Pakatan Rakyat.

Serangan-serangan ini telah dimulakan sejak Umno dikejutkan dengan kekalahan beberapa negeri serta kehilangan majoriti dua pertiga Parlimen dalam pilihan raya umum 2008. Untuk menutup kelemahan diri, para pemimpin Umno cepat-cepat menuding jari menyalahkan orang lain.

Apabila isu konspirasi agama rasmi dibangkitkan, para penyebar fitnah menyangka ia adalah kejayaan besar untuk memecahbelahkan perpaduan Pakatan tanpa menyedari kesan jangka panjang hasutan sedemikian terhadap keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama.

Apa yang mereka tidak jangkakan ialah reaksi PAS dalam menangani pembohongan itu. Bukan sahaja para pemimpin PAS tidak berdiam diri, malah mereka berdiri teguh bersama DAP untuk mematikan serangan fitnah yang tidak munasabah itu.

Datuk Seri Abdul Haji Awang mengulangi pendirian Pakatan untuk terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama bagi Persekutuan serta kebebasan mengamalkan agama-agama lain dengan aman.

Dalam kenyataannya, Presiden PAS itu menyatakan: “Tekad ini adalah suatu ikrar yang terpahat dalam polisi bersama Pakatan Rakyat. Oleh yang demikian hiruk-pikuk yang dilemparkan oleh media tertentu bertujuan untuk membakar semangat rakyat terutamanya di kalangan orang Melayu beragama Islam, bahawa Malaysia akan menuju ke arah negara Kristian, adalah suatu pemberitaan yang sangat tidak beramanah”.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar pula menuntut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussien dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana menyokong laporan tidak berasas Utusan.

“Pada hal berita yang disiarkan oleh Utusan Malaysia itu bukannya berita benar. Perkara itu dinafikan sendiri oleh golongan paderi dan DAP. Berita itu ternyata bersifat provokasi yang boleh menimbulkan suasana huru-hara di dalam negara.”

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Mazlan Aliman yang membuat laporan polis terhadap berita palsu Utusan itu pula menganggapnay sebagai satu agenda yang didalangi UMNO yang sengaja mahu meniupkan api permusuhan antara masyarakat Islam dan bukan Islam.

“Mereka tahu bukan Islam tidak menyokong BN, mereka terpaksa untuk mendapat simpati dari pengundi Melayu,” katanya.

Suara Mazlan mewakili kebanyakan pemimpin dan ahli PAS yang sudah pun menghidu perang saraf Umno yang mahu memecahbelahkan perpaduan Pakatan.

Apabila Datuk Seri Najib Razak mencadangkan supaya PAS meninggalkan Pakatan atas alasan “adakah DAP boleh perjuangkan Islam?”, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub menyatakan:

“Kita ada Perlembagaan, agama rasmi adalah Islam dengan raja-raja adalah ketua... jadi tak timbul soal ini…kerajaan negeri Pulau Pinang (yang dipimpin oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng) juga tidak pernah mengabaikan soal berkaitan dengan Islam... tiada apa-apa masalah.”

Isu agama dan kaum akan terus dilontarkan oleh konco-konco Umno; tambahan pula menjelang muktamar agung PAS yang akan menyaksikan pemilihan kepimpinan parti pada Jun depan.

Ada kalangan Umno yang masih mengharapkan “wakil-wakil Umno” dalam PAS akan tunduk kepada hasrat untuk membawa keluar PAS dari Pakatan. Bagi mereka, hanya cara itu dapat menguburkan Pakatan melalui politik pecah dan perintah.

Namun, para pemimpin dan ahli PAS diingatkan oleh oleh AJK PAS Pusat Mohamad Sabu supaya berhati-hati dalam menghadapi tipu muslihat Umno yang semakin terdesak sejak kebelakangan ini.

“Kalau PAS keluar Pakatan Rakyat, BN akan memerintah sehingga hari kiamat sebab dia tahu kalau PAS bersama Pakatan Rakyat ini sahaja yang boleh menggugat BN.

“Sebab itu BN tiada jalan lain, jadi terpaksa mencari apa sahaja jalan bagi memastikan PAS keluar daripada Pakatan Rakyat, ini kerana BN bimbang kekuatan PAS dalam Pakatan Rakyat... tambahan yang boleh kalahkan Umno adalah PAS,” katanya dalam satu wawancara dengan The Malaysian Insider.

Pendirian sebeginilah yang menggusarkan pucuk pimpinan Umno; jarum hasutan mereka gagal mengubah pendirian kepimpinan PAS. Persahabatan erat PAS dan DAP dengan kerjasama PKR menyukarkan Umno dan konco-konconya untuk percaya kepada tohamahan-tohmahan perkauman serta keagamaan sempit.

Mungkin Umno tersalah jangka bahawa komponen-komponen Pakatan tidak akan membantu satu sama lain kerana pentingkan diri sendiri, dalam apa yang sering digambarkan oleh media arus perdana sebagai pakatan rapuh.

Yang nyata, formula Pakatan yang saling membantu serta mempertahankan sahabat dalam perkara-perkara yang benar dan baik sudah terbukti berjaya.

Jika pergeseran sesama sendiri dapat dikendurkan; jika perebutan kerusi dan jawatan dikurangkan; jika syak wasangka dileburkan; tidak mustahil kemantapan Pakatan akan dapat dipertingkatkan lagi....The Malaysian Insider.

------------------------------------------------

Penulis adalah wartawan veteran yang kini pencen untuk menikmati muzik rock.

Ugut culik anak: Nurul Izzah buat laporan polis
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Mei: Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar hari ini membuat laporan polis berhubung ugutan menculik anaknya yang diterima melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Dalam laporan polis itu, beliau berkata SMS yang mengancam keselamatan anaknya itu diterima daripada seseorang yang tidak dikenali kelmarin.

"Ugutannya adalah bahawa anak saya akan menerima nasib seperti Sharlinie jikalau saya terus menyokong ayah saya, Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang dan Ketua Umum PKR). Saya (juga dikatakan) tidak dapat menyelamatkan anak saya.

"Dia juga mengancam bahawa jika saya tidak mendesak ayah saya berhenti dari politik maka sesuatu akan berlaku kepada anak saya," tulisnya dalam laporan polis itu.

Mohd Nashar yang hilang pada 9 Januari 2008 dan sehingga hari ini masih belum dapat dikesan. Beliau mangsa penculikan kedua selepas Nurin Jazlin Jazimin, 8, yang ditemui mati selepas sebulan hilang dekat rumahnya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Dalam laporan hari ini, Nurul Izzah yang juga ahli Parlimen Lembah Pantai berkata beliau menerima ugutan SMS kedua yang hampir sama semalam.

SMS berkenaan juga mengancam bahawa "sesuatu yang tidak elok" akan berlaku kepada anaknya kecuali jika beliau berhenti menyokong ayahnya.

Beliau membuat laporan polis itu di ibu pejabat polis Dang Wangi, dekat sini pagi ini dengan ditemani ibunya Datin Seri Wan Azizah Ismail yang juga presiden PKR dan diiringi tiga peguam dan tidak kurang 15 penyokong.

Sementara itu, Anwar melalui twitternya malam tadi menyifatkan perbuatan mengugut melalui sms itu sebagai 'kerja sial jahat'.

Selasa lalu, pemandu peribadi Anwar selama 28 tahun, Abdullah Sani Said membuat laporan polis kerana mengesyaki ada usaha jahat pihak tertentu mensabotaj kenderaan yang biasa digunakan Anwar dan keluarga.

Malah satu kemalangan telahpun berlaku pada 19 April yang lalu.

Tiada ulasan: