Selasa, 24 Mei 2011

BERCAKAP TU AGAK MUDAH..YANG SUSAH BERCAKAP BENAR...APA YANG KITA SUKA..TIADA TIPU HELAH DAN PEMBOHONG..DUNIA LEPAS..AKHIRAT SANGKUT..BERLAKU ADILAH

Teoh: Mahkamah benar permohonan AG untuk penangguhan
Mei 23, 11 9:03pm

Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menangguhkan kepada 14 dan 15 Julai untuk mendengar permohonan semakan oleh Peguam Negara terhadap keputusan terbuka Mahkamah Koroner berhubung kes kematian Teoh Beng Hock.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki berkata Suruhanjaya Siasatan kematian pembantu politik itu sudah tentu telahpun menyelesaikan tugas mereka ketika itu, dan mahkamah boleh meneliti kesemua nota prosiding dan bahan bukti yang kini berada dengan suruhannya berkenaan.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengemukakan permohonan untuk penangguhan itu. Beliau diwakili di mahkamah oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar yang berkata permohonan itu dibuat agar permohonan semakan boleh didengar selepas Suruhanjaya Siasatan menyelesaikan prosidingnya.

"Kami bukanlah cuba melengahkan masa atau menghalang keluarga daripada mencari keadilan tetapi permohonan ini dimulakan oleh AG (Peguam Negara) sendiri dengan hasrat untuk mencari kebenaran dalam perkara ini," kata Mohd Dusuki.

Suruhanjaya itu mengumumkan bahawa keputusan laporan itu akan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong pada 24 Jun ini.

Peguam Karpal Singh, yang mewakili keluarga Teoh, membantah permohonan Gani untuk penangguhan itu, dengan berkata Peguam Negara telahpun memfailkan permohonan semakan sebelum pun pengumuman dibuat mengenai penubuhan suruhanjaya berkenaan dan perbicaraan mesti diteruskan demi keadilan.

"Keadilan perlu ada buat keluarga ini. Permohonan AG di peringkat ini adalah mala fide (berniat jahat). Hakikatnya, tiada sebarang tanda dari pejabat beliau bahawa beliau akan memohon penangguhan sejak perkara ini dibangkitkan untuk pengurusan kes pada 17 Februari," katanya.

Gani memfailkan permohonan semakan pada 5 Januari, pada hari yang sama Koroner Azmil Muntapha Abas membuat keputusan terbuka dan memutuskan bahawa kematian Teoh pada 2009 bukanlah membunuh diri atau dibunuh.

Teoh, setiausaha politik anggota exco kerajaan Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai, 2009, di koridor tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cawangan Selangor di tingkat 14 bangunan yang sama.

Hakim Mohtarudin berkata beliau bersetuju dengan Karpal bahawa perbicaraan mengenai permohonan semakan semula itu perlu diteruskan, namun menambah mahkamah memerlukan semua nota prosiding dan bahan bukti inkuiri yang ketika ini berada dengan suruhanjaya berkenaan.

"Saya sememangnya bersetuju untuk meneruskan permohonan ini secepat mungkin tetapi mahkamah ini memerlukan kesemua rekod dan tanpanya, kita tidak boleh meneruskan perbicaraan dan oleh itu, saya membenarkan permohonan untuk penangguhan," katanya.

- Bernama

SPR: Tiada pendatang asing didaftar sebagai pemilih
Mei 23, 11 8:50pm

Tidak ada pendatang asing yang didaftar sebagai pemilih kerana pengesan utama yang digunakan dalam menentukan kelayakan permohonan sebagai pemilih ialah kad pengenalannya, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Katanya, semasa proses pendaftaran pemilih melalui Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (e-SPPST) yang diguna pakai oleh SPR, pengenalan pemohon akan dihubung kait dengan 'Agency Link-Up System' (ALIS) Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Menurutnya ALIS yang mempunyai 33 jenis tapisan atau semakan wajib bagi setiap permohonan, akan menolak permohonan mereka yang bukan warganegara untuk didaftar sebagai pemilih.

Bercakap dalam satu dalam satu temubual khas di pejabatnya di Putrajaya baru-baru ini beliau berkata, jika ada sebarang cubaan untuk mendaftar permohonan yang tidak sah, sistem yang ada akan menolak transaksi atau kemasukan data itu secara automatik.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan pihak-pihak tertentu yang menurutnya mempertikai kononnya berlaku pendaftaran pendatang asing sebagai pengundi, di samping mempertikai proses pendaftaran anggota polis sebagai pengundi.

Abdul Aziz berkata tapisan dan semakan yang dilaksanakan oleh sistem ALIS bukan sahaja menolak mereka yang bukan warganegara, malah ia juga menolak permohonan daripada mereka yang belum layak dari segi umur dan yang mengemukakan kad pengenalan palsu.

Katanya jika ada pihak tertentu yang mempunyai sebarang bukti berhubung perkara itu, beliau meminta supaya ia dikemuka kepada pihak SPR bagi membolehkan siasatan dilakukan.

"Saya ingin dapatkan senarai itu (pendaftaran pendatang asing sebagai pengundi) yang lengkap dengan nama mereka, nombor pasport dan butirannya sebagai pengundi. Saya nak dapat bukti kerana adalah suatu perkara yang tidak mungkin bagi pendatang asing boleh didaftar sebagai pemilih," katanya.

Mengenai pendaftaran polis sebagai pengundi pos dan juga pengundi awam, Abdul Aziz berkata permohonan untuk mendaftar nama sebagai pemilih pos bagi anggota polis dibuat di Ibu Pejabat Polis DiRaja Malaysia di Bukit Aman, Ibupejabat Polis Kontinjen dan Daerah, di tempat anggota itu bertugas.

Katanya tapisan yang ketat dibuat ke atas permohonan anggota polis dengan mengikut catatan nombor kad pengenalan awam mereka dan SPR pasti akan dapat mengesan jika berlaku pendaftaran berganda.

Abdul Aziz berkata SPR juga menjalin kerjasama pintar dengan pihak polis dan tentera untuk membantu SPR membersihkan nama-nama pengundi dengan mengadakan mesyuarat sekurang-kurangnya sebulan sekali, dan proses pembersihan termasuk berkaitan pertukaran daripada pengundi pos kepada pengundi awam.

Mengenai dakwaan pihak-pihak tertentu kononnya perpindahan nama pengundi ke tempat lain berlaku tanpa permohonan dibuat oleh pemohon itu sendiri, Abdul Aziz berkata ia tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya kerana perubahan tempat mengundi hanya boleh dilakukan oleh pemilih itu sendiri dan perkara itu termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya.

"Kemukakan kepada SPR (jika ada) senarai orang yang dipindahkan ke tempat jauh oleh pihak lain dan bukan oleh pemohon itu sendiri, jangan cakap sahaja," katanya.

- Bernama


MB nafi k'jaan negeri rampas tanah rakyat di Hulu K'tan
Mei 23, 11 8:22pm

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan kerajaan negeri itu merampas tanah rakyat yang didakwa berlaku di pedalaman Hulu Kelantan.

Beliau mengingatkan rakyat Kelantan agar tidak mengaku tanah diterokai adalah milik mereka selagi tanah itu belum dikeluarkan geran yang mengiktiraf pemiliknya.

Beliau berkata selagi tiada tindakan pihak berkuasa tempatan mengukur dengan meletakkan batu sempadan dan dikeluarkan geran hak milik tanah terbabit oleh pejabat tanah daerah, maka selagi itulah tanah itu menjadi hak milik kerajaan negeri.

"Saya menafikan kerajaan negeri merampas tanah rakyat yang didakwa berlaku di kawasan Hulu Kelantan dan apa yang kerajaan bangunkan membabitkan tanah yang belum dimiliki penduduk di kawasan pedalaman," katanya kepada pemberita selepas majlis Meraikan Pasangan Perkahwinan Orang Asli di Kampung Pasir Linggi, Pos Lebir, dekat Gua Musang hari ini.

Isu ladang rakyat menimbulkan kemarahan beberapa pihak apabila 500 Orang Asli berdemonstrasi menuntut kerajaan PAS menyerahkan kembali tanah adat mereka di hadapan pejabat Tanah dan Galian Gua Musang serta menyerahkan memorandum pada 18 Mei lepas.

Pada 16 Mei lalu, berapa badan bukan kerajaan (NGO) Kelantan dan Pemuda Umno mengadakan demonstrasi dengan berpakaian merah membantah projek ladang rakyat kerana didakwa berlaku penyelewengan di hadapan pejabat kerajaan negeri, Kota Darulnaim, Kota Bharu.

Pada 27 April lepas, tiga lelaki kaum Orang Asli Temiar dari Pos Belatim memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi Kota Baharu supaya menghalang kerajaan PAS Kelantan daripada meluluskan tanah di Pos Belatim, Gua Musang kepada Perbadanan Ladang Rakyat Negeri Kelantan untuk projek Ladang Rakyat.

- Bernama

PKR dakwa Khairy bersandiwara
Mei 23, 11 7:31pm

PKR mendakwa Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hanya bersandiwara untuk berlagak sebagai jaguh rakyat ketika pilihan raya umum semakin dekat apabila menentang usul kenaikan harga minyak kerana membebankanr akyat.

Setiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata media antara lain melaporkan Khairy menggesa Pemuda Umno seluruh negara membuat usul menentang kenaikan harga minyak kerana membebankan rakyat.

Khairy juga dilaporkan mencadangkan kerajaan menyemak semula perbelanjaan untuk program PLKN yang berjumlah RM600 juta dan mencadangkan kerajaan melakukan penjimatan perbelanjaan.

Mengulas lapaoran tersebut, Saifuddin berkata secara luarannya ucapan Khairy dilihat menentang penarikan subsidi dan kenaikan harga petrol dan barang keperluan oleh kerajaan.

"Ucapan ini nampak seolah-olah lunak, tetapi sebenarnya tidak lebih dari sebuah sandiwara untuk berlagak jaguh rakyat terutama ketika pilihanraya umum semakin dekat.

"Ini kerana pada tiga tahun lepas, Khairy membuat kenyataan yang jauh sama sekali bertentangan dengan kenyataan beliau hari ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini

Saifuddin berkata, beliau telah menyemak ucapan Khairy di Dewan Rakyat pada 23 Jun 2008 ketika membahas usul kenaikan harga petrol dan barangan yang dikemuka menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.

"Dalam ucapan tersebut, Khairy direkod hansard sebagai berkata, "walaupun pahit dan mengundang pelbagai reaksi negatif rakyat jelata, (namun) keputusan kerajaan menstrukturkan (menarik balik) subsidi merupakan satu keperluan ekonomi yang tidak dapat dielakkan".

"Beliau juga berkata dengan menaikkan harga minyak dan harga barangan keperluan, kerajaan membuat keputusan yang bertanggungjawab, beramanah dan jauh memandang ke hadapan.

"Beliau menambah, walaupun rakyat terpaksa memikul beban hari ini, penstrukturan semula subsidi ini membawa system yang lebih adil dengan subsidi yang progresif," kata Saifuddin.

Harus diingat, tambah ahli parlimen Machang itu, petikan ucapan di atas adalah ketika bapa mertua Khairy, Tun Abdullah Badawi menjadi perdana menteri.

"Soalan saya, kenapa Khairy sebagai seorang pemimpin utama parti Umno mengubah pendirian prinsipnya hanya dalam masa tiga tahun.

"Kenapa ketika bapa mertuanya menjadi perdana menteri, Khairy menyokong penarikan subsidi dan kenaikan harga barang, sedangkan ketika Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri, Khairy terpaksa meminjam hujah Pakatan Rakyat yang konsisten menentang kenaikan harga barang dan penarikan subsidi kepada rakyat?

"Saya percaya ini, sikap sebenar Khairy adalah ketika bapa mertuanya menjadi perdana menteri dan sikapnya tidak pernah berubah, kecuali untuk mengabui mata rakyat dan berlagak hero menjelang pilihanraya ke-13," tambah Saifuddin.


RTM bakal diperbadankan
Mei 23, 11 7:19pm

Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) kini dalam proses memperhalusi penstrukturan semula stesen itu sebelum syor memperbadankan RTM dibentang kepada Kabinet, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata cadangan awal untuk memperbadankan RTM telah dikemukakan kepada Majlis Ekonomi Negara yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai persediaan menghadapi era penyiaran digital sepenuhnya menjelang 2015.

"Sebagai sebuah badan penyiar utama di negara ini, RTM harus menjalani beberapa metamofosis atau perubahan... supaya menjadikan ia lebih tangkas dalam menjalankan tugas untuk negara di samping memberi kepuasan kepada penonton, yakni rakyat," katanya kepada pemberita di ibunegara hari ini.

Beliau ditemui selepas merasmikan Pemukiman Transformasi RTM di Dewan Cendikiawan, Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak, Angkasapuri hari ini.

Pemukiman selama dua hari itu bertujuan mengenal pasti langkah yang lebih efektif dalam merekayasa pengisian kandungan di samping menentukan kaedah pemasaran dan promosi untuk meningkatkan rating rancangan dan pendapatan.

Rais berkata RTM juga akan bekerjasama dengan badan penyiar lain seperti rangkaian Media Prima dan Astro untuk memastikan produktiviti pemberitaan dan industri penyiaran tanah air setanding media luar negara.

Beliau berkata usaha itu bakal memanfaatkan sepenuhnya tenaga kerja RTM berjumlah 4,900 orang.

Berhubung langkah pendigitalan, Rais berkata kementerian akan berbincang dengan Astro dan Media Prima bagi menentukan dua stesen itu tidak terkecuali semasa latihan.

Sehubungan itu, Rais meminta petugas RTM supaya tidak bimbang dengan kedudukan mereka sekiranya stesen itu diperbadankan bagi memenuhi sistem penyiaran digital kerana kerajaan mempunyai kaedah tersendiri bagi memastikan suasana menang-menang.

"Kita tidak perlu gundah-gulana tentang sama ada seseorang itu dikeluarkan atau pun tidak, ada caranya. Tidak perlu kita nyatakan bahawa kita takut hilang kerja atau sebagainya.

"Tetapi yang penting sekarang ialah memperbadankan RTM supaya lebih efisien," katanya.

- Bernama

2 Jun keputusan kemuka laporan polis Jenain di Mahkamah
Mei 23, 11 7:11pm

Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini menetapkan 2 Jun ini untuk memutuskan sama ada pihak pendakwaan boleh mengemukakan laporan polis yang dibuat Koperal Jenain dalam kes kematian Aminulrasyid Amzah semasa perbicaraan.

Hakim Latifah Mohd Tahar menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujahan daripada kedua-dua pihak berhubung perkara itu.

Isu mengenai laporan polis tersebut timbul pada perbicaraan lepas apabila peguambela Jenain, M Athimulan membantah cubaan Timbalan Pendakwa Raya Idham Abd Ghani untuk menyoal Jenain berhubung laporan polis yang dibuatnya beberapa jam selepas kejadian.

Jenain, 48, membela diri atas tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyid, 15, antara 1.10 pagi dan 2 pagi di Jalan Tarian 11/2 di ShahAlam pada 26 April 2010.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, yang jika disabitkan kesalahan, boleh dipenjara sehingga 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

Aminulrasyid dilaporkan meninggal dunia kerana luka tembakan di kepala.

Terdahulu dalam hujahannya, Athimulan berkata pihaknya membantah cubaan pihak pendakwaan untuk mengemukakan laporan polis Jenain dalam perbicaraan itu kerana ia melanggar Seksyen 51(a) Kanun Prosedur Jenayah.

"Pihak pendakwaan patut beri (laporan polis) kepada kami lebih awal so that we can prepare our defence. Tidak adil bagi kami sekiranya pihak pendakwaan ingin tender laporan polis itu yang boleh menyebabkan keterangan anak guam kami
dicabar," katanya.

Seksyen 51(a) memperuntukkan:

(1) Pihak pendakwaan sebelum memulakan perbicaraan harus menyerahkan kepada tertuduh dokumen-dokumen berikut:

(a) satu salinan maklumat yang dibuat mengikut Seksyen 107 berkaitan pertuduhan yang telah dipinda terhadap tertuduh, jika ada;

(b) satu salinan sebarang dokumen yang akan dikemukakan sebagai sebahagian daripada bukti pihak pendakwaan

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar berhujah pihaknya mengemukakan permohonan itu mengikut Seksyen 145 Akta Keterangan kerana ingin mencabar kebolehpercayaan keterangan tertuduh semasa perbicaraan.

Justeru, beliau berkata Seksyen 51(a) tidak boleh diguna pakai kerana mereka tidak mengemukakan dokumen tersebut di peringkat pendakwaan sebaliknya di peringkat pembelaan.

"Niat Seksyen 51(a) ialah untuk semua pihak bersedia dengan kes dan sediakan dokumen yang diperlukan agar kes berjalan dengan lancar. Dalam kes ini, isu ini timbul kerana tertuduh baru beri keterangan dan kami dapati keterangannya bercanggah dengan laporan polis.

"Dalam isu ini ia (laporan polis) berkaitan dengan proses impeachment ke atas tertuduh bukan ditender sebagai part of evidence. Jadi Seksyen 51(a) dan Seksyen 145 kena dibaca secara berasingan. Bawah Seksyen 145, sama ada keterangan saksi bercanggah atau tidak akan ditentukan oleh hakim kelak," katanya.

- Bernama

Ranking arak: Tahniah, sindir PAS
Norsyafinas Ahmad Sukri
Mei 23, 11
7:08pm

Kedudukan Malaysia di tangga kesepuluh dalam penggunaan arak di dunia disifatkan sebagai "kejayaan gelap" pemerintahan BN yang di luar jangkaan rakyat negara ini.

"Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mengucapkan 'tahniah' kepada kerajaan BN yang berjaya membawa Malaysia ke ranking ke-10 negara konsumer arak yang terbesar di dunia.

beer alcohol ban"Kejayaan ini benar-benar diluar jangkaan rakyat kerana Malaysia yang pernah di umumkan sebagai sebuah negara Islam oleh pemimpin Umno berjaya mengalahkan sebahagian besar negara-negara bukan Islam di Eropah dan Benua Amerika," sindir ketua penerangan dewan itu Herman samsudeen.

Timbalan Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat Heng Seai Kie semalam dilaporkan berkata, penggunaan alkohol di negara ini menjadi semakin serius.

Beliau mengulas, statistik terbaru Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) bahawa Malaysia berada di kedudukan kesepuluh mempunyai peminum arak paling ramai di dunia.

WHO turut menjelaskan, Malaysia membelanjakan AS$500 juta (kira-kira RM1.5 bilion) untuk alkohol dengan kadar penggunaan per kapita sebanyak 7 liter, manakala penggunaan bir pula mencecah 11 liter per kapita.

Kuasa pemantauan

Dalam kenyataan hari ini, Herman juga berharap kerajaan tidak terus menerus menutup mata dan memekakkan telinga terhadap perkara itu semata-mata cukai arak memberikan pulangan yang tinggi kepada dana kewangan negara.

Katanya, lebih teruk lagi, gejala arak juga sentiasa dikaitkan dengan pelbagai jenayah, antaranya penganiayaan rumah tangga, penderaan serta kes rogol dan bunuh.

PAS Kedah Youth gathering"Gejala pengambilan arak juga kini sudah menular kalangan pelajar sekolah," kata Herman.

Beliau juga mahukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan majlis agama Islam negeri-negeri diberikan kuasa pemantauan.

Dewan itu juga mendesak semua pihak - termasuk pihak berkuasa tempatan, kerajaan negeri dan kerajaan pusat - supaya serius menangani perkembangan industri itu dengan mengurangkan pengeluaran minuman keras itu.

Herman menggesa permohonan lesen-lesen pengilangan dan penjualan arak baru dibatalkan dan aktiviti penjualan di kedai-kedai, restoran dan kelab malam dipantau.

Mengulangi pendirian PAS Selangor sebelum ini, Herman berkata penjualan arak secara terbuka di kedai 24 jam juga menjadikan rakyat negara ini mudah terlibat kepada gejala negatif itu.


Tian Chua gagal rayu denda RM2,000
Hafiz Yatim
Mei 23, 11
7:04pm

Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan ahli parlimen Batu, Tian Chua untuk merayu hukuman denda sebanyak RM2,000 atas kesalahan menghalang tugas polis yang dijatuhkan ke atasnya sebelum ini.

Peguamnya Amer Hamzah Arshad bagaimanapun berkata, Tian Chua yang juga naib presiden PKR masih kekal sebagai ahli parlimen walaupun hukuman dan denda berkenaan dikekalkan oleh mahkamah rayuan.

NONEBercakap kepada pemberita, Amer Hamzah berkata, status Tian Chua itu adalah berdasarkan keputusan Mahkamah Tinggi pada Jun tahun lalu bahawa mahkamah tidak mahu satu pilihan raya kecil berlaku.

Mahkamah Rayuan menolak permohonan Tian Chua (kiri) secara sebulat suara memandangkan notis itu lewat difailkan.

Sebelum itu, mahkamah turut menerima bantahan daripada pendakwaan yang diketuai timbalan pendakwa raya Mohd Hanafiah Zakaria dan Ishak Mohd Yusof.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Balia Yusuf Wahi ketika membacakan keputusan itu berkata, rayuan berkenaan ditolak kerana proses memfailkan rayuan itu dijalankan secara "tidak cekap."

Jelasnya, Mahkamah Rayuan pada 30 Ogos lalu telah membenarkan permohonan untuk mendengar hujah bagi rayuan tersebut.

Bagaimanapun, pemohon berkenaan tidak memfailkan notis rayuan itu di pendaftar yang sepatutnya pada 6 September, 2010, kata Balia Yusuf lagi.

"Apabila diberitahu berhubung kesilapan itu oleh pendaftar mahkamah pada 5 Oktober, 2010, meraka memfailkan permohonan itu pada keesokan harinya," katanya lagi.


Mat Sabu: K'jaan yang samakan demo dengan huru-hura
Joseph Sipalan
Mei 23, 11
6:45pm

Seorang penyokong 'Berjalan untuk Demokrasi' 9 Julai depan, membidas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein kerana mencadangkan demonstrasi hanya dihadkan dalam stadium, atas alasan keselamatan awam dalam kepentingan keselamatan dan kesejahteraan awam.

NONESebaliknya, pemimpin popular PAS, Mohamad Sabu berkata kerajaan yang mengganggu protes yang diadakan secara aman, sambil menyangkal dakwaan Hishammuddin bahawa pihak penganjur tidak menghormati undang-undang dan ketenteraman awam.

“Inilah minda kerajaan yang menyamakan perhimpunan dengan huru-hara,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Hishammuddin dilaporkan dalam beberapa akhbar harian sebagai berkata beliau akan mencadangkan kepada kabinet supaya menyediakan satu mekanisme untuk membenarkan demonstrasi diadakan dalam stadium tanpa memerlukan permit polis.

Utusan Malaysia memetiknya sebagai berkata, demonstrasi jalanan sudah lapuk dan hanya menjadi tempat untuk melemparkan tuduhan yang tidak memberi faedah kepada orang awam.

NONEHishammuddin juga menuduh penganjur 'Berjalan untuk Demokrasi' hanya mahu mencetuskan huru-hara dan untuk memberi gambaran bahawa Malaysia tidak stabil.

Bagaimanapun , Mohamad Sabu berkata sudah banyak perhimpunan yang dianjurkan oleh parti pembangkang dan NGO sejak bertahun-tahun lamanya yang berjalan secara aman.

Sebaliknya, kata beliau, kerajaanlah yang memberi gambaran negatif terhadap peserta perhimpunan tersebut.

Tiada ulasan: