Isnin, 23 Mei 2011

BILA MANUSIA BENCI ATAU DENGKI ORANG WARAK...BERMUNAJAT PADA ALLAH....ORANG NI SAKIT JIWA...PENUH RASA DENGKI...IA SAJA BAIK

Kutuk Nik Aziz: Umno takut dengan Munajat Anak Muda
Harakahdaily

(GAMBAR: Kira-kira 15,000 anak muda menyertai Munajat Anak Muda Kelantan di Kota Bharu baru-baru ini )

KOTA BHARU, 23 Mei: Kenyataan NGO tajaan Umno, Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mengutuk kerajaan negeri Kelantan membayangkan ketakutan Umno terhadap kejayaan program Munajat Anak Muda Kelantan.

Demikian kata Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan yang juga Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari (gambar bawah).

Beliau mengulas laporan akhbar Umno, Utusan Malaysia hari ini yang menyiarkan berita mengutuk Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz yang kononnya menggunakan pelajar pondok dan tahfiz.

Yang Dipertua JMM, Azwanddin Hamzah dilaporkan berkata bahawa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat sebagai seorang yang bertopeng imej warak kerana sanggup memperalatkan pelajar sekolah agama di Kelantan untuk menghadiri program politik.

Fadhli berkata, hakikatnya, Umno dan Barisan Nasional gerun dengan kehadiran begitu ramai anak muda di dalam program tersebut.

Bahkan, katanya, jika Umno dan Barisan Nasional dengan segala kekuatan jentera yang ada berusaha untuk mengadakan himpunan seperti itu, ia tidak akan berjaya.

"Ini kerana budaya ‘upah dan suap’ yang sudah sebati dalam darah daging perjuangan mereka.

"JMM hanyalah merupakan ‘budak suruhan’ kepada UMNO dan hanya akan bercakap untuk kepentingan politik UMNO dan Barisan Nasional," kata beliau dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Program Munajat Anak Muda Kelantan yang mensasarkan 10,000 anak muda berjaya menghimpunkan 15,000 anak muda seluruh Kelantan di Stadium Sultan Mohamad baru-baru ini.

Antara pengisiannya adalah bacaan Al Quran dengan sasaran khatam 100 kali bagi memohon perkenan Allah untuk selamatkan perjuangan Islam di Kelantan.

Bagi Fadhli, Azwanddin jelas sekali keliru apabila menyatakan bahawa pelajar-pelajar yang hadir diperalatkan.

Hakikatnya, mereka hadir dengan kerelaan diri sendiri dan tanpa sebarang paksaan.

Tentunya sebagai sebuah negara demokrasi, pelajar-pelajar tidak dihalang untuk menghadiri program sedemikian yang tentunya lebih baik daripada program konsert hiburan yang dibenarkan oleh UMNO / Barisan Nasional.

Bahkan tindakan menyiarkan bahan lucah di dalam media eletronik dan cetak jauh lebih bahaya terhadap akhlak muda mudi dan ini langsung tidak ditegur oleh JMM, kata Fadli.

"Perlu diingatkan bahawa tidak menjadi amalan kerajaan negeri Kelantan memaksa pelajar-pelajar atau guru-guru datang ke program politik seperti yang diamalkan oleh Umno," katanya.

Apa yang berlaku ini, katanya, berlainan dengan Umno yang hanya berani menggunakan kuasa paksaan bagi meramaikan program mereka.

Contoh jelas antaranya ialah apabila Umno memaksa semua guru-guru di Merlimau hadir dalam program kempen pilihanraya kecil DUN Merlimau pada 14 Februari 2011 yang lepas. Surat arahan tersebut dilampirkan bersama untuk rujukan.

Demikian juga apabila guru-guru dipaksa untuk mendengar taklimat keselamatan yang antaranya diisi dengan ceramah yang memburuk-burukkan pemimpin Pakatan Rakyat, katanya.

"Jika JMM menyatakan Menteri Besar Kelantan sebagai pengecut kerana hanya berani berpidato di hadapan pelajar sekolah, maka JMM lebih pengecut apabila tidak berani untuk berdebat ekoran kenyataan seorang pemimpinnya yang menyamakan Menteri Besar Kelantan dengan Ayah Pin satu masa dahulu," tegas Fadli.

Antara pihak yang mencabar debat dengan JMM ialah Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

JMM perlu diingatkan bahawa berani berkokok di dalam akhbar sahaja tanpa berdepan dengan hujah adalah sebesar-besar sifat pengecut dan sifat ini ada pada pimpinan JMM, tegas Fadli.

Azizi beransur pulih
Mohd Sabri Said

GEORGETOWN, 23 Mei: Sasterawan terkenal, Azizi Abdullah (gambar) kini beransur pulih setelah menjalani pembedahan jantung pada 26 April lalu di Hospital Pulau Pinang.

Walaupun begitu, keadaan beliau masih lemah dan keluarga terdekat sahaja dibenarkan masuk untuk melawat bagi mengelak dijangkiti kuman yang boleh menjejaskan lagi kesihatannya.

Menurut anak sulungnya, Anita, bapanya terasa pedih di bahagaian paru-paru ketika pulang dari pejabatnya di Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) lantas dibawa berjumpa doktor.

Ini, katanya kerana sememangnya Azizi mempunyai kes jantung dan menunggu tarikh pembedahan kira-kira setahun lalu.

"Kini kesihatan bapa dah segar walaupun tidak boleh bercakap banyak lagi. Alhamdulilah semua berkat doa rakan dan taulan," jelasnya ketika dihubungi menerusi telefon.


Undian BN Tiru Buku Jingga
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Mulai semalam, undian sedang dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah, wajarkah perkataan "BN TIRU BUKU JINGGA" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam dua hari ini, hari ini dan esok.

Manakala pada hari Rabun nanti, pembaca akan mengundi tajuk lain pula. Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.

Sementara itu, seramai 324 undian sahaja diperolehi terhadap tajuk edisi sebelum ini, wajarkah perkataan "NAK TAWAN KELANTAN TAPI JAMBATAN TAK SIAP" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Keputusan undian bersetuju adalah pada tahap 81.48 % atau 264 undian berbanding dengan 56 undian sahaja atau 17.28 % sahaja yang tidak bersetuju dengan tajuk tersebut.

Terdapat 4 undian atau 1.23 % pula yang memilih tidak pasti dengan tajuk tersebut sesuai digunakan sebagai tajuk utama.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian yang telah dilakukan, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php


266 pelajar cemerlang dirai
Mohd Sabri Said

GEORGETOWN, 23 Mei: Seramai 266 orang pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010 diraikan pada Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang yang diadakan di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), semalam.

Program itu merupakan ketiga selepas kerajaan negeri menyampaikan anugerah yang sama kepada 70 pelajar cemerlang Sijil Tinggi Pendidikan Malaysia (STPM) 2010 minggu lepas.

Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Perempuan Cina berjaya muncul sebagai sekolah terbaik SPM 2010 peringkat Negeri Pulau Pinang diikuti SMJK Jit Sin, Bukit Mertajam dan Sekolah Tuan Sheik Shabudin juga dari Bukit Mertajam.

Tahun lalu menyaksikan peningkatan jumlah pelajar cemerlang di negeri ini dalam tempoh empat tahun dengan 368,559 calon berjaya memperolehi sijil berbanding 364,046 tahun sebelumnya. Dari segi pencapaian calon seramai 25 orang telah berjaya mendapat keputusan A+ dalam semua mata pelajaran.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam ucapanya menegaskan, kejayaan dan kecemerlangan yang dikecapi oleh pelajar berpunca dari usaha para guru termasuk guru (tuisyen) dalam memperkasakan kuanliti pembelajaran yang diberikan.

Kejayaan tiga buah sekolah berkenaan ini akan menjadi pemangkin kepada sekolah lain untuk sama-sama melahirkan pelajar cemerlang pada tahun mendatang.

Baginya, Kementerian Pelajaran atau Kerajaan Persekutuan hendaklah memberikan biasiswa kepada pelajar cemerlang tersebut kerana bukan mereka daripada kalangan keluarga yang berada.

"Kerajaan Persekutuan dikehendaki menyalurkan biasiswa kepada pelajar cemerlang bagi memudahkan mereka belajar dengan penuh semangat. Jika tidak dibimbangi negara jiran seperti Singapura akan mengambil mereka sekaligus memburukkan aliran bakat yang mereka ada kerana selama ini Malaysia sudah kehilangan dua juta bakat sejak merdeka," tambahnya.

Seandainya, pelajar yang aktif dalam kokurikulum serta mendapat A+ tidak memperolehi biasiswa mereka pastinya kecewa ekoran kerja keras yang mereka lakukan seolah-olah tidak dihargai, katanya.

Lim juga berharap anak negeri yang berjaya menempa nama sama ada di dalam atau luar negara supaya kembali menyumbangkan bakti dan kemahiran di negeri kelahiran mereka.

"Di mana jua anak negeri Pulau Pinang berada pulanglah menabur bakti dan berkhidmat di negeri ini sebagai tanda terima kasih kepada kerajaan negeri yang begitu prihatin terhadap kejayaan anda," ujarnya.

Berucap sama menghargai kejayaan pelajar cemerlang itu ialah Timbalan Pengarah Pelajaran Jabatan Pelajaran Negeri, Fatimah Othman.

Turut hadir ialah Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Abdul Halim Hussain, Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman, Timbalan Ketua Menteri 2 Pulau Pinang, Prof Dr Ramasamy, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Farizan Darus, Pegawai Kewangan Negeri, Mkthar Mohd Jait dan Adun Komtar Ng Wei Aik.

PKR gesa Selangor siasat tragedi tanah runtuh
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (gambar) menggesa Kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadi tanah runtuh di Hulu Langat, Sabtu lalu.

Katanya, kisah tanah runtuh Hulu Langat di rumah Persatuan Anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14 itu merupakan satu tragedi.

“Ia menggesa kita semua mengambil iktibar dengan apa yang terjadi dan mempertingkatkan lagi kesedaran serta keprihatinan dalam kehidupan seharian,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau sempat menziarahi mangsa yang terselamat juga bersama jenazah di Masjid Batu 14.

Menurutnya, suasana sebak dan pilu menyelubungi hadirin yang hadir, apatah lagi bagi anak-anak yatim yang terselamat apabila mengenangkan teman-teman yang terkorban.

Pastinya, kata beliau trauma yang mereka alami memerlukan sedikit masa untuk sembuh dan bakal memberi impak dalam kehidupan mendatang.

Tambahnya, tidak lupa dengan kecekapan dan ketangkasan anggota keselamatan serta para sukarelawan harus dipuji.

Mereka, ujarnya bertungkus lumus menyelamatkan anak-anak dalam hujan lebat dan keadaan tanah yang masih menunjukkan pergerakan yang tidak menentu.

Beliau berkata, PKR memandang tragedi itu sebagai satu peringatan kepada manusia terhadap kepentingan menjaga keselamatan di tempat tinggal, sekolah, hospital dan terutamanya tempat-tempat anak-anak yatim dan orang-orang tua.

“Sikap tanggungjawab terhadap ciri-ciri keselamatan mesti dititikberatkan agar kejadian sama tidak berulang.

“Keadilan menggesa kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadinya tanah runtuh ini,” ujarnya.

Siasatan juga, tambahnya hendaklah dilakukan ke atas semua pembinaan bangunan dilereng-lereng bukit termasuk premis-premis persendirian.

Baginya, sudah cukup negara ini berhadapan dengan kejadian seumpama itu.

PKR, katanya mendoakan agar mangsa yang terlibat akan diberikan perhatian untuk mereka dapat kembali dan terus melanjutkan pendidikan mereka.

“Takziah kepada keluarga mangsa semoga mereka tabah dengan ujian besar ini.

“Kepada anak-anak yang gugur syahid kita doakan agar mereka ditempatkan bersama para muslimin beriman,” ujarnya.

Tiada ulasan: