Khamis, 19 Mei 2011

TAK TAHU SAPE YANG KELAM...ANWAR...ATAU NAJIB ATAU PEMERINTAH YANG ADA NI....ALLAH SAJA YANG BOLEH MENGELAMKAM....

PRU13 tanpa Anwar di barisan depan?
Ahmad Lutfi Othman
Tidak sukar untuk meneka apa nasib yang bakal menimpa Anwar Ibrahim apabila Ketua Pembangkang itu dikehendaki oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Isnin lalu untuk membela diri. Masa depan beliau dijangka lebih kelam jika kita meneliti hujah-hujah Hakim Zabidin Mohamad Diah.

Ketika membacakan penghakimannya selama dua jam, Hakim Zabidin berkata, selain terdapat kes prima facie ke atas Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan -- yang mendakwa beliau diliwat oleh bekas majikannya -- telah disifatkan beliau sebagai "saksi yang benar dan berwibawa".

Proses pembelaan yang bakal berlangsung dari 6 hingga 30 Jun nanti mungkin mendedahkan pelbagai "keanehan dan kepelikan", namun ramai beranggapan "hukuman sudahpun ditentukan". Apa sahaja kes berkaitan Anwar "tidak berupaya" diputuskan semata-mata oleh mahkamah; pasti ada tangan-tangan ghaib di atas "singgahsana" yang mesti dirujuk terlebih dahulu.

Begitu juga dengan episod video seks terbaru; sekiranya membabitkan Anwar ia bukan lagi berkaitan hal personal Dato' T atau siapa saja, ia semestinya mendapat restu pemimpin no. 1.

Ya, siapa berani memberikan jaminan jika Dr Mahathir Mohamad -- bukannya Abdullah Ahmad Badawi -- masih menjadi Perdana Menteri pada 2004, bersediakah Mahkamah Persekutuan mengugurkan sabitan kesalahan liwatnya? Saya pasti, jika Abdullah bukan PM waktu itu, Anwar terpaksa menghabiskan keseluruhan sisa-sisa hukuman penjaranya.
Sejak pilihan raya umum 1999, Anwar merupakan aktor paling penting dan begitu menonjol, yang mendominasi hampir semua isu-isu politik sepanjang 12 tahun lalu. Dalam PRU12, Anwar berpeluang menjelajah ke seluruh negara berkempen dan bersama-sama menyusun strategi buat parti-parti pembangkang, juga membangkitkan isu-isu yang menarik perhatian rakyat.

Disebabkan Anwar masih dihalang bertanding sebagai calon pilihan raya ketika itu, Mac 2008, beliau lebih bebas dan selesa untuk membantu calon-calon lain. Hasilnya, satu kejutan dan tsunami politik terakam dalam sejarah moden tanahair.

PRU13 memang cukup kritikal buat BN dan juga Pakatan. Siri pilihan raya kecil sepanjang 2008-2011 menunjukkan trend mengundi tidak banyak berubah. Momentum 2008 masih bertenaga. Ditambah pula dengan keputusan pilihan raya negeri Sarawak. Sekurang-kurangnya satu mesej jelas daripada Bumi Kenyalang: Amarah pengundi Cina kepada BN langsung tidak berjaya untuk dilunakkan, malah mereka seperti bersedia untuk "menghukum" dengan lebih keras lagi.

"Saya percaya, mana-mana parti yang melakukan lebih banyak kesilapan, atau mudah terleka dan alpa, akan menerima padah dalam PRU13," kata seorang penganalisis politik bagi menggambarkan bagaimana keadaan agak sukar untuk diramal. Masing-masing, BN dan Pakatan, mempunyai kelemahan dan kekuatan tersendiri.

Persiapan pula harus melengkapi pelbagai sektor dan penjuru, termasuk menjangka (dan lebih penting, mengenal pasti langkah menyerang balas) "taktik kotor" BN yang mungkin tidak terduga. BN ternyata disokong segala kemudahan, peluang dan sumber untuk memanipulasi proses PRU13. Pendedahan senarai daftar pemilih yang meragukan di Selangor adalah cebisan kecil daripadanya.

Mahathir memang selamanya menggeruni kehebatan Anwar, sejak bekas Presiden ABIM itu belum melibatkan diri dalam politik lagi. Justeru, Anwar "diperangkap" jerat Mahathir sejak 1982 lagi. Bagi sesetengah orang, Abdullah mungkin agak naif membaca kekuatan Anwar, tetapi saya lebih suka melihat Abdullah lebih jujur bermain politik. Masih ada batas dan sempadan yang dijaganya.

Berbeda dengan Najib Razak. Rekod jahatnya "merampas kuasa" di Perak sudah memadai. Malah, segala "kelicikan dan kehodohan" di Selangor sekarang berpunca daripada Najib selaku Pengerusi Perhubungan Umno Negeri. Pengalaman Umno menawan Terengganu pada 2004 daripada PAS, juga melalui senarai daftar pemilih, akan dikongsi Selangor.

Kini, tarikh PRU13 banyak bergantung dengan kes Anwar. Sasaran rebutan pengaruh pula tertumpu di kalangan pengundi Melayu (dan juga masyarakat India yang mungkin mengalami peralihan undi). Apakah keputusan kes liwat II ini mampu menarik sokongan orang Melayu kepada Umno-BN, atau isu videa seks menyebabkan sekurang-kurangnya mereka keliru dan curiga dengan Anwar dan Pakatan Rakyat (khususnya PAS)?

Kes video seks rasanya lebih dijadikan modal politik daripada membawanya ke mahkamah. Bagi Umno, jika dapat dikekalkan status-quo sokongan Melayu pun sudah memadai. Peningkatan taraf pendidikan dan tahap ekonomi, kematangan berpolitik, dominasi kuasa siber dan berkembangnya kelas menengah di kalangan orang Melayu menjadi ancaman kepada survival Umno. Justeru, kemaraan itu mesti disekat.

Pakatan dikira terlalu bergantung kepada Anwar. Seolah-olah tanpa Anwar, ia akan bercempera, hilang fokus dan tumpul bisanya, selain memungkinkan perpecahan dalaman, terutama di antara PAS dan DAP. Dengan memastikan Anwar kembali merengkok di penjara dan memadamkan imiginasi rakyat terhadap kemunculan "Perdana Menteri alternatif", strategis Umno percaya misi mereka bertambah mudah.

Bagi saya, Pakatan mesti buktikan itu semua hanya angan-angan Umno. Kesepaduan Pakatan, apatah lagi persefahaman di antara dua parti yang teguh memegang prinsip -- PAS dan DAP -- tidak akan goyah walaupun tanpa Anwar di barisan depan. Isu-isu dan jaminan dalam Buku Jingga sudah cukup untuk menggambarkan keseriusan Pakatan menawarkan jalan keluar ke atas seribu satu masalah yang melanda negara.

Saya masih ingat, ketika menemubual Tengku Razaleigh Hamzah ekoran isu royalti petroleum Kelantan pada 18 Februari 2010, beliau membayangkan simpati rakyat, khususnya orang Melayu kepada Pakatan akan meningkat jika Anwar bakal dipenjarakan sekali lagi.

Mungkin tiada lagi demonstrasi jalanan besar-besaran seperti era reformasi 1998-99 dahulu. Tidak perlu bimbang; pengundi semakin bijak menyalurkan luahan hati mereka semasa pilihan raya. Lagi pun, sumber terhad yang ada perlu digembleng secara bersepadu untuk aktiviti politik lebih berkesan. Yang penting, usah melatah dirasuk emosi. Jangan menari mengikut gendang yang dipalu Umno.


Isyarat anak muda dari stadium
Mohd Nasir Awang

Sudah tiga hari perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara pasukan Terengganu dan Pahang berlalu. Namun cerita pertarungan dua pasukan tetangga itu masih hangat diperbualkan, khususnya di Terengganu.

Anak-anak muda dan para peminat bolasepak negeri ini seakan masih belum puas mengulang-ulangi cerita kejayaan manis pasukan mereka. Dalam pertembungan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, Isnin lalu, pasukan tuan rumah berjaya menundukkan pasukan pelawat dengan dua jaringan tanpa balas.

Pada perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Darul Makmur, Kuantan, beberapa hari sebelumnya, Terengganu mempamerkan persembahan mengagumkan apabila bangkit mengalahkan pasukan tuan rumah 3-2 setelah ketinggalan 2-0 pada babak pertama.

Dengan kemenangan pada perlawanan timbal balas itu, Terengganu berjaya mengalahkan Pahang dengan agregat 5-2. Ia sekali gus mengesahkan tiket untuk Terengganu ke perlawanan akhir Piala FA bertemu satu lagi pasukan tetangga, Kelantan, pada 11 Jun nanti.

Ia dianggap catatan sejarah buat Terengganu. Kejayaan malam itu mengakhiri penantian selama tujuh tahun untuk kembali beraksi di final Piala FA setelah buat kali terakhir layak pada edisi 2004, di mana Terengganu tewas 3-0 kepada Perak.

Tidak syak lagi kemaraan ke pentas final kali ini menyemarakkan semangat khalayak peminat sukan, khususnya para penyokong bolasepak Terengganu. Turut dibuakkan ialah ‘sentimen’ kewilayahan yang kini bertukar ke arah kenegerian.

Sebelum ini cakap-cakap mereka banyak membungakan kebanggaan atas sentimen Pantai Timur. Mereka bangga, entah atas asas apa, bahawa arena bolasepak negara seakan dikuasai negeri-negeri Pantai Timur, apabila pentas separuh akhir Piala FA dikuasai ketiga-tiga negerinya – Pahang, Terengganu dan Kelantan. Hanya Selangor yang mampu mengisi satu lagi slot separuh akhir itu.

Kini, kebanggaan itu beransur diresapi sentimen kenegerian. Setelah sah Terengganu bakal bertemu Kelantan, dua pasukan yang secara tradisinya ‘bermusuhan’, para penyokong masing-masing sudah mula menyebarkan perang psikologi terhadap lawan.

Sejauh manakah pertembungan di luar padang itu bakal menggegarkan gelanggang pertarungan sebenar bulan depan, hanya Allah Ta’ala yang Maha Mengetahui.

Namun seperkara yang agak unik dan sedikit terkeluar daripada kebiasaan orang berseteru ialah wujudnya keadaan saling berbangga dengan tabiat dan gelagat para penyokong kedua-dua pasukan.

Tidak sukar dibaca komen-komen para penyokong Terengganu di media baru, terutama menerusi laman sosial facebook, yang memuji-muji tindakan sebahagian penyokong bolasepak Kelantan mengadakan solat berjamaah di atas padang sementara menunggu perlawanan bermula.

Gambar-gambar para pemuda berpakaian merah-putih mendirikan solat, termasuk sebahagian lain di celah bangunan dan di tepi stadium, dijadikan bahan perbincangan. Mereka memuji ketaatan rakan-rakan seperjuangan mereka terhadap perintah Allah.

Malah tidak sedikit antara mereka mengaitkan perubahan fenomena penghayatan memenuhi tuntutan agama di kalangan penyokong pasukan bolasepak Kelantan kini sebagai hasil tarbiyah dan keberkatan pemerintahan ulama di negeri itu.

“Nampak gaya kita (penyokong pasukan Terengganu) pun kena buat gitu jugok (bersolat sebelum perlawanan), baru berkat pasukan kita,” baca salah satu komen.

Nampak di situ sudah ada unsur-unsur politik? Ya, tidak dapat disangkal lagi betapa sentimen politik turut bersemadi kukuh dalam jiwa anak-anak muda itu, walau pun mereka dianggap khalayak yang taksub dengan agenda sukan.

Sebab itu tidak sukar juga dilihat komen-komen positif penyokong pasukan Kelantan terhadap rakan-rakan mereka di belah Terengganu pula. Antara yang menarik perhatian mereka ialah apabila ada kelibat bendera hijau-putih di celah-celah keriuhan stadium meraikan kejayaan pasukan Terengganu.

Secara logiknya, hanya penyokong tegar PAS yang akan tergamak mengibarkan bendera parti mereka di tempat sebegitu. Mereka bagaikan sudah tidak dapat menahan runtunan jiwa menzahirkan pendirian politik, lalu mengambil kesempatan mempamerkannya di stadium.

Apa yang berlaku dalam stadium di Kuala Terengganu malam itu bukan suatu yang luar biasa. Difahamkan kelibat penyokong pasukan Terengganu dan Kelantan menjulang syiar parti Islam itu di tengah-tengah sorakan penyokong bolasepak sudah semakin melumrah.

Namun, ruapan sentimen politik yang terluah di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Isnin lalu bukan setakat kibaran bendera ‘bulan’. Ia malah telah melangkaui persefahaman biasa bahawa soal memilih parti adalah hak masing-masing.

Anak-anak muda di dalam stadium malam itu dikatakan telah menzahirkan sikap politik mereka secara serius. Manakan tidak apabila mereka sanggup menyorak dan mengejek rakan yang menaikkan bendera Umno?

Dikatakan di saat mereka bersorak-sorai kegirangan meraikan jaringan gol oleh pasukan Terengganu, sebilangan mereka mengibarkan bendera PAS. Namun sorakan mereka serta-merta bertukar cemuhan dan ejekan tatkala ada seorang yang menaikkan bendera parti Melayu itu.

Nasib baik yang mengambil sikap melawan arus itu rakan penyokong pasukan yang sama. Dapat dibayangkan betapa suasana akan lebih gamat dan hangat sekiranya yang menaikkan bendera Umno itu penyokong pasukan lawan.

Babak itu belum cukup menjadi bahan tawa dan ‘hiburan tanpa dirancang’ di kalangan penyokong. Apa yang menimpa Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said bahkan jauh lebih memalukan.

Dikatakan kehadirannya ke tepi padang meraikan para pemain turut menjadi bahan sorakan dan cemuhan penonton. Para penyokong Terengganu sendiri seakan ‘tidak mengalu-alukan’ kelibat pemimpin Umno itu.

Malah, ada antara yang berada berdekatan kumpulan yang bersorakan itu mengatakan, kedengaran tidak sedikit suara kutukan bersifat peribadi terhadap Ahmad, termasuk “Mat Said bodoh”, dan sebagainya.

Cemuhan mereka itu mungkin agak keterlaluan dan tidak boleh dijadikan kebanggaan buat parti disokong mereka. Bagaimana pun jika sikap penyokong itu diambilkira, agak ketara maruah Umno tidak ada tempat di kalangan mereka.

Sikap sama mereka tunjukkan di luar stadium. Kibaran bendera PAS mengiringi kegirangan mereka meraikan kejayaan pasukan Terengganu.

Ada kereta dibaluti bendera ‘bulan’. Ada penunggang menyelimuti badan mereka dengan bendera sama. Malah ada yang mengiringi kibaran bendera itu dengan laungan keramat ‘Allahu Akbar’.

Sayugia diingati bahawa sebahagian amat besar penyokong yang hadir ke stadium malam itu ialah kalangan anak-anak muda. Umur mereka antara akhir belasan tahun hingga awal 40-an.

Di dunia politik, kumpulan usia ini membentuk kelompok terbesar pengundi. Dalam perkiraan lebih luas, kelompok usia mereka ini juga yang memainkan peranan besar mencorakkan perubahan politik dunia mutakhir ini.

Jika luahan sikap politik anak-anak muda di stadium malam itu dijadikan isyarat, itu bermakna gelombang menolak Umno sudah semakin menyemarak dalam masyarakat, khususnya di Terengganu. Ia satu reaksi positif untuk slogan ‘PAS Ganti Umno’.

Kerajaan Najib ketagih susahkan rakyat
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Membebankan rakyat kian terbukti menjadi candu yang ditagih oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib, kata PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) kata, subsidi bahan api seperti candu. Sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah perbuatan membebankan rakyat tidak ubah seperti candu yang ditagih oleh kerajaan BN yang ketuainya.

"Subsidi hendak ditarik, cukai barangan dan perkhidmatan (GST) seperti tak sabar-sabar hendak dilaksanakan tanpa mempedulikan kesusahan rakyat, kenaikan harga barangan gagal dikawal, projek-projek mewah hendak dilaksanakan termasuk projek-projek mewah dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dikecam dan diperolok-olokkan oleh orang-orang Umno sendiri malah pelbagai perkara yang menyusahkan rakyat kian terbukti menjadi candu yang kian ditagih oleh kerajaan Najib.

"Nampak benar kerajaan Najib ketagih menyusahkan rakyat," katanya.

Dalam kenyataannya Selasa lalu, Najib berkata, subsidi bahan api seperti candu kepada ekonomi Malaysia dan perlu dikurangkan secara berperingkat-peringkat untuk mengawal defisit belanjawan.

"Subsidi, pada keseluruhannya, seperti candu. Sekali anda ambil candu, sukar untuk mengikis tabiat buruk," katanya.

Mahfuz menyifatkan kenyataan Najib itu terang-terangan menghina rakyat.

"Terbukti Najib melihat rakyat seburuk penagih candu. Rakyat di mata Najib begitu hina sekali dan lebih buruk lagi dia menzahirkan jiwa menghina rakyatnya itu di luar negara," katanya.

Kenyataan Najib itu juga, katanya, semakin membuktikan bahawa kerajaan Najib bukanlah kerajaan yang berfikir untuk meringankan beban rakyat tetapi sebaliknya melihat usaha-usaha meringankan beban rakyat seperti candu yang ditagih oleh rakyat.

"Ia penghinaan yang amat besar kepada rakyat. Tetapi, mengenali Najib, saya tidak fikir dia akan meminta maaf kepada rakyat sebab rakyat di matanya adalah penagih-penagih candu," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz juga mengecam Najib kerana terus menjamu kroni-kroni seperti pemilik-pemilik penjana tenaga bebas (IPP) dengan subsidi yang begitu besar dan tidak pernah didengari kerajaannya mencari jalan untuk menghentikan subsidi itu.

"Begitu juga kemewahan yang kini diratah habis-habisan oleh para pemimpin Umno dan isteri-isteri mereka dengan menjadikan kepentingan Melayu sebagai alasan untuk mempertahankan kemewahan yang mereka ratah itu, adakah kemewahan itu bukan candu yang mereka tagih?" beliau mempersoalkan.

Beliau menuntut kerajaan menyatakan secara detail ke mana dibelanjakan subsidi yang dipotong itu.

"Saya akan membangkitkan perkara itu dalam sidang Parlimen akan datang," kata Mahfuz.

Sedia RON 95 naik, rakyat bersedia tukar kerajaan
Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 19 Mei: Pengerusi Idham Care, Drs Khalil Idham Lim (gambar) berkata langkah kerajaan BN membuat pengumuman awal kemungkinan RON 95 bakal dinaikkan harganya telah mencetuskan rasa curiga dan tanda tanya banyak pihak.

“Mengapa semasa kerajaan Umno BN menaikkan harga RON 97 tidak dimaklum sebegini rupa,” katanya.

Menurutnya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak bahawa kenaikan RON 97 berulang kali tidak dihebah secara meluas sedangkan minyak jenis itu masih digunakan oleh sekelompok rakyat Malaysia serta masih dijual secara meluas.

"Gambaran sebenar kepada isu ini dilhat kepada keraguan pihak kerajaan untuk menghadapi protes rakyat kerana RON 95 lebih ramai penggunanya dan melibatkan kenderaan awam yang memberi risiko kepada kenaikan harga barang lain," katanya.

Menurut beliau lagi, kerana itu BN dilihat sangat berhati-hati dalam perkara ini dan melakukan sesuatu untuk terus menipu rakyat.

“Senario ini telah memberikan kita dua andaian iaitu pertama, ini adalah lakonan pemimpin BN untuk raih sokongan rakyat,” katanya yang juga Adun Titi Serong.

Menurutnya, mereka mungkin menarik semula cadangan itu dengan adanya bantahan dari beberapa orang pemimpin BN dan Pemuda Umno sendiri terhadap kenaikan yang bakal berlaku.

Keduanya, kata beliau rakyat memang akan dikenakan dengan kenaikan harga RON 95 dan alasan yang biasa digunakan untuk mengaburi mata rakyat ialah kerajaan terpaksa menarik semula subsidi yang sedia ada untuk tujuan penstrukturan semula harga minyak.

“Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berpesan supaya rakyat bersedia andai berlaku kenaikan harga minyak itu, saya yakin rakyat telah bersedia untuk itu dan saya ingatkan juga kepada pemimpin BN bahawa mereka juga sudah bersedia untuk menukar kerajaan yang sedia kepada Pakatan Rakyat," katanya.

Mana program mitigasi pengurangan subsidi Pemandu?

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Ramai rakyat Malaysia yang tidak sedar kerajaan Barisan Nasional (BN) telah berjanji untuk menjaga golongan berpendapatan rendah daripada impak pengurangan subsidi melalui pengumuman Pelan Rasionalisasi Subsidi Pemandu.

Ekoran itu, dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily hari ini, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Petaling Jaya Utara, Tony Pua menyelar kerajaan BN yang membuat-buat seperti terlupa bahawa mereka pernah berjanji untuk melaksanakan pelan itu.

Ia berupa pelan mitigasi pengurangan subsidi seperti yang dijanjikan tahun lalu, untuk membantu rakyat supaya tidak dihimpit kos hidup yang semakin meningkat selepas mereka menaikkan harga barangan seperti gula, petrol dan diesel.

“Untuk subsidi petrol, Pemandu telah mencadangkan satu pelan mitigasi pemulangan wang tunai kepada motosikal yang kurang daripada 250cc dan kereta kurang daripada 1000cc sebanyak RM54 ke RM126 setahun.

"Manakala untuk pengurangan subsidi makanan pula, Pemandu telah mengusulkan pemulangan tunai sebanyak RM20 untuk pemegang MyKad/MyKid melalui pejabat pos untuk tahun pertama dan tahun seterusnya melalui kad ‘MyKasih’ untuk mereka yang berpendapatan di bawah aras tertentu,” kata Pua.

Sejak pengumuman rasionalisasi subsidi Pemandu dibuat pada Jun 2010, kerajaan BN telah mengurangkan subsidi berkali-kali terhadap petrol, gula dan juga barangan lain menyebabkan harganya meningkat.

Sebagai contoh, kata Pua, harga gula telah meningkat daripada RM1.45 ke RM2.30 satu kilo, atau 58.6 peratus dalam masa hanya 18 bulan.

Berdasarkan pengumuman terbaru kerajaan BN yang akan memansuhkan kategori kenderaan pemberian diesel subsidi super subsidi diesel bermula Jun ini, Pua menjangkakan bahawa tindakan ini akan mengakibatkan pertambahan kos sebanyak 24.1 peratus apabila harga diesel dinaikkan dari RM1.45 ke RM1.80 seliter.

Bukan itu sahaja, kata Pua, kerana berdasarkan kenyataan beberapa menteri kabinet Najib beberapa hari lepas, sudahpun memberikan petanda jelas bahawa petrol RON95 yang digunakan majoriti rakyat akan dinaikkan pada bulan Jun, selepas dua kali dinaikkan tahun lepas.

“Walaupun dengan penafian dan jaminan Perdana Menteri, kesan yang tidak dapat dielakkan daripada pengurangan subsidi ini memburukkan inflasi negara, yang mana sudahpun teruk terjejas dengan peningkatan harga makanan sedunia,” selar Pua.

Sehingga kini selepas berkali-kali mengurangkan subsidi, Pua mengkritik kerajaan BN yang sunyi menyepi mengenai pelan mitigasi pengurangan subsidi yang dijanjikan mereka.

“Ini seolah-olah kerajaan cuba menganggap bahawa tiada pelan mitigasi yang pernah dikemukakan dan berharap rakyat Malaysia akan lupa tentang hal ini,” terang Pua.

Tambahnya, golongan yang paling teruk terjejas disebabkan pengurangan subsidi ini ialah mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah.

“Kekurangan prihatin kerajaan kepada 40 peratus rakyat berpendapatan dalam kategori ini akan melonjakan lagi jurang perbezaan pendapatan yang sudahpun tinggi di negara kita,” kata Pau memberikan amaran.

Pua menambah bahawa laporan Bank Dunia pada November 2010 telah menyatakan bahawa jurang perbezaan pendapatan di Malaysia adalah antara yang tertinggi di Asia, hampir sama dengan tahap yang dihadapi di Selatan Amerika.

“Oleh itu, dengan kerajaan yang berterusan ketiadaan pelan tindakan dan keprihatinan terhadap golongan 40 peratus rakyat berpendapatan rendah untuk membantu mereka menghadapi kos hidup yang semakin tinggi, dan memburukkan keadaan dengan pengurangan subsidi berterusan hanya akan menyebabkan jurang perbezaan semakin besar in Malaysia,” tegas Pua.

Ketua kampung lantikan politik jadi ‘tunggul kayu’
Zharudin Narudin

KUCHING, 19 Mei: Pemuda PAS Sarawak berharap ketua kampung yang dilantik atas dasar politik tidak dijadikan tunggul kayu yang hanya menjadi simbolik untuk menunjukkan pihak tertentu sudah menjalankan tugas.

Justeru, ketuanya, Arifiriazul meminta pihak terbabit supaya melakukan pemilihan ketua kampung di seluruh negeri harus dilakukan secara demokrasi.

Pemilihan itu, katanya seharusnya tidak dipengaruhi oleh parti pemerintah dalam menentukan siapa yang layak dilantik melalui lantikan pegawai daerah berkaitan.

“Kita amat kecewa di sesetengah kampung-kampung di Sarawak ini pemilihan ketua kampung dipengaruhi oleh parti politik pemerintah yang akhirnya menyebabkan matlamat dan objektif perlantikan itu gagal dilaksanakan,” katanya.

Beliau berkata, ada beberapa kes yang telah dimaklumkan kepada PAS berkenaan masalah ketua kampung dan PAS secara serius telah membantu penduduk kampung bagi mengajukan permasalahan itu kepada pejabat daerah yang berkenaan.

“Namun sehingga ke saat ini masih lagi masalah ini tergantung tanpa ada jawapan kukuh daripada pihak yang berkaitan,” katanya.

Beliau menambah, apa yang mengecewakan setelah lantikan secara politik itu dilakukan, ketua kampung berkenaan akhirnya tidak mesra rakyat, gagal memenuhi tuntutan aduan orang-orang kampung dan lebih malang lagi ramai penduduk menderita kerana pengurusan mereka yang sangat lemah.

Katanya lagi, ketua kampung yang layak adalah mereka yang benar-benar membantu rakyat dalam menyelesaikan masalah dan mempunyai kemahiran dalam pentadbiran.

“Ini hanya boleh dicapai melalui pemilihan mereka yang benar-benar layak dan bukan juga memilih semula ketua kampung yang tidak bekerja untuk rakyat,” katanya.

Mahasiswa bersama rakyat bantah Lynas esok

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Satu perarakan bagi membantah projek Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) akan diadakan esok, 20 Mei, jam 2 petang dari KLCC hingga ke kedutaan Australia dan akan menyerahkan memorandum kepada Pesuruhjaya Tinggi Australia.

Ketua Penerangan Gamis Pusat, Mohd Yusof Hadhari di laman facebook menyatakan selepas tsunami di Fukushima, Jepun, bulan lalu, rakyat kini lebih menyedari bahayanya bahan radioaktif.

“Kita perlu buat desakan supaya projek loji nadir bumi yang dibina di Gebeng, Kuantan, dihentikan segera,” katanya.

Tambahnya, mahasiswa akan turun bersama rakyat Malaysia Jumaat ini bagi menyatakan bantahan terhadap rancangan yang memudaratkan keselamatan penduduk setempat terutamanya di bandar Kuantan.

Dalam beberapa siri bantahan sebelum ini, aktivis anti-Lynas berjaya menganjurkan acara termasuk dalam bentuk simbolik menyalakan lilin dan persembahan di bandar Kuantan dan pantai Teluk Chempedak.

Sehingga kini, bantahan berkenaan projek tersebut diteruskan termasuk usul di Parlimen, namun kerajaan masih bersikap membisu.

Aktivis Gegar jadi sasaran pihak samseng
Atif Idris

KOTA BHARU, 19 Mei: Usaha rakyat Kelantan menuntut royalti minyak kini semakin tidak disenangi pihak tertentu apabila ‘mengupah’ samseng menakut-nakutkan aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar).

Jumaat lalu Setiausaha Gegar, Hisyamuddin Ghazali, 29 dipukul lelaki tua dipercayai Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) ketika sedang menggantungkan sepanduk tuntutan royalti minyak di pagar Masjid Kampung Sireh.

Dan awal pagi tadi pula sekumpulan pihak tidak dikenali dipercayai melakukan semburan cat berwarna merah dan putih di papan tanda jalan di hadapan rumah seorang lagi aktivis Gegar, Wan Mustapa Wan Daud, 51.

Beliau berkata, kejadian itu kemungkinan berlaku sekitar jam 3 hingga 4 pagi tadi setelah kedengaran riuh rendah di hadapan kediamannya di Pasir Hor.

“Ketika itu saya tidak mengendahnya. Bagaimanapun pada jam 7 pagi tadi ketika mahu keluar dari rumah didapati terdapat kesan semburan cat di papan tanda jalan di hadapan rumah saya.

”Tindakan tersebut mungkin didalangi samseng dengan mengupah remaja bermotosikal bertujuan menakut-nakutkan saya,” katanya ketika ditemui selepas membuat laporan polis petang tadi.

Laporan itu dibuat di Balai Polis Kubang Kerian. Hadir sama Hisyamuddin yang turut membuat laporan bagi kali kedua.

Wan Mustapa berkeyakinan perbuatan khianat itu dilakukan kerana ada kaitan dengannya sebagai aktivis Gegar.

”Saya membuat laporan polis kerana bimbang keselamatan saya dan keluarga,” ujarnya.

Sementara itu Hisyamuddin berkata, beliau membuat laporan polis kali kedua setelah yakin laporan pertama Jumaat lalu belum diambil sebarang tindakan terhadap individu terbabit.

Menurutnya laporan kali kedua dibuat setelah merasakan diri dan keluarganya terancam kerana tiada tindakan diambil pihak berkuasa terhadap individu yang menyerangnya.

Hisyamuddin juga memberitahu beliau telah mengadakan perbncangan dengan peguam bagi mengambil tindakan undang-undang terhadap veteran Umno yang memukulnya.

Malah difahamkan ada pihak tertentu mengugutnya supaya tidak mendedahkan kejadian Jumaat lalu kepada media.

Tiada ulasan: