Khamis, 26 Mei 2011

BANYAK LAGI PERKARA MENGHINA ISLAM...CUMA SECARA TERANG@LANGSUNG ATAU TAK LANGSUNG...ISLAM ALLAH JAGA JANGAN SAMPAI ALLAH MURKA@LAKNAT....

Hina Islam: Abim gesa tindakan tegas
Mei 26, 11 10:17am

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mahu tindakan tegas diambil ke atas blog dan laman Facebook yang menggunakan nama 'Makcik Hajjah Sitt Al Wuzara' kerana jelas menghina imej serta kesucian agama Islam.

abimSetiausaha agungnya Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, bahan-bahan yang dimuatkan itu menggambarkan niat jahat dan berbentuk provokasi.

“Tindakan ini amat dikesali dan jelas-jelas telah menimbulkan kemarahan umat Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

Justeru, Abim beserta Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) telah membuat laporan polis di balai Dang Wangi.

Selain tulisan yang mencaci agama Islam dan Nabi Muhammad SAW, turut disiarkan dalam blog berkenaan adalah beberapa gambar palsu yang menghina Kaabah yang ditampal dengan gambar binatang, jerung dan juga penyanyi barat yang berpakaian seksi.

Sehubungan itu, Abim juga kata Mohamad Raimi, Abim mahu Suruhanjaya Komunikasi Multimedia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri serta pihak berwajib segera menyiasat secara terperinci insiden berkenaan.

“Abim menuntut agar dakwaan dan tindakan tegas dikenakan terhadap penulis itu dan mana-mana pihak yang bersubahat.

“Abim juga dengan ini mendesak agar pemohonan maaf dikeluarkan secara rasmi dan terbuka oleh beliau terhadap seluruh umat Islam,” katanya.












Pemilik lantik peguam rayu anjingnya tidak dihukum
Mei 25, 11 4:47pm

Pemilik kepada anjing yang menyerang dan menggigit seorang rakyat Ireland hingga mati Januari lalu hari ini melantik peguam bagi merayu agar anjing terbabit tidak "dilupuskan".

"Saya dan isteri Teoh Bee Eng melantik peguam supaya empat anjing jenis pit bull itu tidak dilupuskan kerana arahan yang dikeluarkan mahkamah terhadap kesemua anjing itu bersifat terbuka," kata Joseph Teoh Boon Aun, 42, kepada pemberita selepas melawat kesemua anjingnya itu di Jabatan Perkhidmatan Veterinar Daerah Timur Laut di Georgetown hari ini.

Beliau berkata, peguam beliau dari Tetuan Jerald Gomez & Associate menghantar dua pucuk surat rayuan kepada Ketua Pengarah Bahagian Unit Undang-Undang Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Pengarah Perkhidmatan Veterinar Negeri baru-baru ini.

Katanya, dalam surat rayuan itu, beliau memohon pihak berkuasa supaya mempertimbangkan hasrat mereka untuk memelihara semua anjing terbabit termasuk dua anjing lain yang tidak terbabit dalam kejadian itu.

Pada kejadian 9 Jan itu, Sullivan Maurice, 50, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di seluruh badan dan muka serta kedua-dua telinganya putus selepas diserang oleh dua anjing ketika sedang merakamkan gambar pokok-pokok durian di ladang milik Teoh di Teluk Bahang.

Pada 4 April lalu, Mahkamah Majistret Balik Pulau memerintahkan supaya Teoh didenda RM8,000 atas kesalahan tidak mengenakan kolar keselamatan dan lencana pendaftaran terhadap anjing-anjingnya.

Majistret Mohd Hidayat Wahab turut memerintahkan semua anjing berkenaan diserahkan ke Rumah Sakit Haiwan MPPP untuk dilupus, dimusnah atau lain-lain tindakan yang bersesuaian.
Anjing-anjing itu kini ditempatkan dalam kurungan di Jabatan Veterinar Daerah Timur Laut.

- Bernama

Dibaham anjing

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

PARAH...kesan gigitan anjing pada badan mangsa.
PARAH...kesan gigitan anjing pada badan mangsa.
LUKA...kaki mangsa cedera teruk selepas diserang anjing.
LUKA...kaki mangsa cedera teruk selepas diserang anjing.

RANAU: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun yang girang menyambut hari lahirnya kelmarin, maut selepas hampir 16 jam dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Ranau di sini, kerana dibaham anjing milik bapa saudaranya.

Cukup menyayat hati apabila mangsa, Mohd Raqib Mohd Rasli yang sebelum itu dilihat mesra bermain dengan anjing terbabit ditemui kaku di dalam longkang dalam keadaan tubuh dipenuhi darah, selain kesan gigitan haiwan itu dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi di Kampung Matan di sini.

Mangsa yang menerima lebih 50 jahitan di seluruh tubuh, meninggal dunia kira-kira jam 9.40 malam tadi.

Sebelum kejadian, dia dikatakan bermain dengan anjing milik bapa saudaranya sebelum lelaki itu meninggalkan rumah untuk menghantar seorang lagi anak saudaranya ke pekan.


Bapa saudara mangsa yang mahu dikenali Rosman, 26, berkata sebelum meninggalkan rumah, dia melihat Mohd Raqib bermain dengan anjing miliknya.


'Tempoh bertindak kereta peronda kurang 12 minit'
Mei 25, 11 5:21pm


Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mahu tempoh bertindak kereta peronda polis dipercepatkan daripada masa yang ditetapkan sekarang iaitu tidak melebihi 12 minit.

NONESebagai contoh, katanya, masa bertindak sesebuah kereta peronda yang berada dalam satu kilometer daripada tempat kejadian perlu sampai ke lokasi tidak melebihi empat minit daripada masa laporan diterima.

"Ini adalah satu cabaran yang boleh jadi kenyataan. Ia tidak mustahil untuk dicapai, jika ada kesungguhan dan komitmen anggota-anggota PDRM (Polis Diraja Malaysia) yang diamanahkan untuk menjalankan tugas tersebut,” katanya ketika berucap pada majlis penyerahan 10 kereta Proton Inspira oleh Proton Holdings Bhd kepada polis, di Shah Alam.

Sambil menghargai sumbangan Proton untuk kereta Inspira 1.8 liter manual sebagai kereta peronda (MPV), Ismail berkata, keperluan logistik iaitu kereta peronda adalah penting bagi melaksanakan tugasan harian polis dengan cepat, berkesan dan efisien kerana ia merupakan barisan hadapan PDRM.

Ismail berkata, jumlah MPV yang mencukupi sangat penting kerana faktor ini boleh meningkatkan kehadiran polis di sesuatu tempat bagi meningkatkan keberkesanan mencegah jenayah serta menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

Beliau berkata, Proton telah menjalin kerjasama dengan PDRM sejak 1985 lagi bermula dengan model Proton Saga yang dijadikan kereta peronda dan sehingga kini sebanyak 3,752 model kereta Proton telah digunakan di seluruh negara sebagai kereta peronda.

Proton dan Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan PDRM telah bekerjasama di dalam menghasilkan prototaip kereta peronda polis yang diubah suai daripada Proton Inspira, katanya.

"Program ini dijalankan setelah mengambil kira keperluan PDRM untuk menggantikan 3,647 buah kereta peronda yang telah mencapai had usia penggantian yang diperoleh sejak 2006,” katanya.

- Bernama

MCA desak JPA batalkan sesi temuduga biasiswa
Lee Long Hui
Mei 25, 11
10:15am

Kongsi 278
Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mahu jemaah menteri campurtangan bagi mengarahkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) membatalkan amalan sesi temuduga pelajar sebelum mereka ditawarkan biasiswa luar negara.

Menurut beliau, perkara berkenaan akan ditimbulkan oleh keempat-empat anggota MCApada mesyuarat kabinet hari ini.

“(Pengagihan biasiswa-biasiswa luar negeri) mesti berdasarkan keputusan peperiksaan, walaupun temu duga tidak begitu baik…tapi jika mendapat semua A+, pelajar perlu diberi biasiswa,” katanya kepada wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat majlis presiden MCA, semalam.

Empat menteri MCA itu adalah Menteri Kesihatan Liow Tiong Lai, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Chor Chee Heung, Menteri Pelancongan Ng Yen Yen , dan Menteri Pengangkutan Kong Chor Har.

Chua juga berkata bahawa MCA akan bertemu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak secara tertutup bagi menyelesaikan kemelut pemberian biasiswa ini.

NONESelain itu, katanya ketua pengarah JPA juga telah bersetuju menyelesaikan semua masalah yang dibangkitkan oleh ketua pemuda MCA Datuk Wee Ka Siong yang juga adalah timbalan menteri pelajaran.

Chua pada sidang akhbar itu juga berkata beliau berpendapat adalah satu perkara yang 'malang' sekiranya Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz (kanan) bertindak sebagai 'wira' dan terus menyerang Wee dengan mengeluarkan isu berkaitan biasiswa luar negera.

“Saya tidak mengajar Nazri bagaimana untuk membuat kerja, jika Nazri menjadi seorang menteri kanan tetapi tidak tahu peranan MCA, maka itu adalah agak malang.”

Tiada ulasan: