Khamis, 12 Mei 2011

PILIHLAH BULU...DOUBLE STANDARDLAH...JANGAN SILAP BULU...TERPILIH BULU DARI API NERAKA ALLAH SWT...AKHIRAT SAJA HUKUMAN YG TAK TERLEPAS..

PAS: Rakyat hitung hari tunggu tindakan polis
Mei 12, 11 9:59am

Polis dinasihatkan agar tidak menambah kekecewaan rakyat dengan kegagalan demi kegagalan dalam mengambil tindakan dalam kes jenayah dan perkara-perkara yang boleh mengancam keselamatan dan keharmonian negara.

pas seminar 071109 tuan ibrahimNaib presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dipetik Harakahdaily berkata sikap polis dilihat bersifat dwi-standard dalam melaksanakan tugas menjamin keselamatan negara dan menegakkan keadilan undang-undang.

“Tindakan mereka dilihat jauh lebih cekap dan segera bilamana sesuatu yang boleh mengugat Umno BN timbul. Pihak polis harus beringat-ingat untuk melakukan pembetulan segera kerana kewibawaan polis dan juga Kementerian Dalam Negeri, di mana ia bernaung sentiasa dinilai rakyat,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan.

NONEBeliau memberikan contoh bagaimana cepatnya polis bertindak dalam demo-demo anjuran Pakatan Rakyat seperti anjuran bantahan terhadap Lynas di Kuantan baru-baru ini, berbanding dengan cara polis “menjaga” demo-demo anjuran Umno dengan tidak menghadirkan diri supaya ia dapat berjalan dengan bebas.

“Ia jelas amat berbeza apabila anggota keselamatan 'dihadapankan bagi menghadapi parti pembangkang sehingga ia menjadi bahan ketawa rakyat – bahawa jika satu-satu demo tersebut itu kelihatan berjalan bebas tanpa polis dan FRU maka rakyat terus tahu itu semestinya demo anjuran Umno dan sekutunya.

“Jikalau Pakatan yang berhimpun, walaupun demi keselamatan rakyat, yang termasuk juga keluarga-keluarga polis dari ancaman radioaktif, mereka terus diberikan amaran,” katanya, yang juga pesuruhjaya PAS Pahang.

gaps protest at pkr hq 130311 walkMengulas tindakan polis yang seringkali rajin mengganggu ceramah anjuran Pakatan Rakyat kerana tiada permit, Tuan Ibrahim berkata itu hanyalah alasan semata-mata kerana jika pihak Pakatan memohon sekalipun, permit tetap tidak diberikan.

“Bukan tak nak minta permit, kerana dah tahu minta pun tak dapat, buat apa minta? Menyusahkan sahaja. Tidak macam negara luar, yang pihak polisnya menjadi pengawal himpunan agar berjalan dengan baik. Satu masa dulu, Umno juga dakwa demo bukan budaya kita, namun nampaknya kebelakangan ini, ia pun sudah menjadi budaya baru dalam Umno,” katanya.

Selain itu, Tuan Ibrahim juga berkata sikap dwi-standard polis turut terserlah dalam dua isu sensasi terbaru ini.

NONEIsu pertama membabitkan kes video seks yang didakwa mebabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Manakala yang kedua pula, katanya, permainan berbahaya media arus perdana milik Umno, Utusan Malaysia yang cuba melaga-lagakan penganut Kristian dengan orang Islam. Ini dilakukan dengan membangkitkan tuduhan tidak berasas mengenai 'negara Kristian'.

“Sebelum ini dalam isu klip video; sampai sekarang tangkapan dan dakwaan terhadap trio Umno Datuk T (Tan Sri Rahim Thamby Chik, Datuk Sharyl Eskay Abdullah dan Datuk Shuib Lazim) tidak dilakukan, sedangkan mereka terus terang melanggar peraturan dan undang-undang negara.

utusan malaysia kritsian agama rasmi“Kini, satu demi satu tindakan berbahaya dan bersifat menghasut melampau oleh akhbar Utusan dan blogger pro-Umno terus dibiarkan bebas tanpa sebarang tindakan.

“Apakah pihak polis menunggu berlakunya tragedi malang seperti 13 Mei, yang dua hari lagi sebelum ulang tahun tragedi mendukacitakan negara itu, barulah mereka nak bertindak?” soal Tuan Ibrahim.

Katanya, kini rakyat menunggu dan menghitung hari menunggu bila polis akan bertindak terhadap Utusan Malaysia selepas diam menyepi dalam isu video seks.






Kahwin 'SSS', cerai 'SSS'
Mei 12, 11 10:56am

Bila kahwin "SSS" dan bila bercerai juga "SSS". Mungkin ada yang pernah mendengar ungkapan ini dan sebahagiannya mungkin akan ketawa berderai-derai bila mendengarnya.

Lucu sangatkah ungkapan ini?

Apabila tiga "SSS" atau "Suka Sama Suka" ini menjadi penutup tirai sebuah perkahwinan, sebenarnya perkara ini bukan sesuatu yang sewajarnya dijadikan bahan ketawa.

Natijah terlerainya sebuah ikatan perkahwinan dengan perceraian setelah bertahun-tahun bercinta bukankah semestinya sesuatu yang mendukacitakan?

Ada juga yang inainya masih merah di jari tetapi mahligai perkahwinan yang baru dibina sudah bagai retak menunggu belah!

"Masalah yang sering berlaku ialah apabila mereka yang berdepan dengan situasi itu melihat perceraian sebagai satu pilihan.

"Apa yang kita boleh buat kesimpulan orang itu tidak serius tentang perkahwinan, sebab itulah mudah sangat untuk bercerai," Prof Datuk Dr Zaleha Kamaruddin, Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) berkongsi pandangannya dengan Bernama.

Beliau ditemui di seminar "Wanita dan Cabaran Aliran Pasca-Modenisme: Penilaian dari Perspektif Islam" anjuran Ikim dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dr Zaleha sebelum itu menyampaikan kertas kerja bertajuk kertas kerja "Wanita Islam dan Institusi Kekeluargaan Dalam Era Pasca-Modernisme".

Masalah negara

Jika sebelum ini perceraian sering dianggap masalah peribadi atau masalah individu, kini ia tidak boleh dianggap begitu lagi.

Dr Zaleha mengambil contoh apa yang berlaku di Amerika Syarikat di mana kerajaan negara itu terpaksa mengambil alih tanggungjawab untuk memastikan kepentingan isteri dan anak-anak terjaga dan terbela.

Menurut beliau, hasil penyelidikan yang dibuat, lima daripada 10 perkahwinan di Amerika Syarikat berakhir dengan perceraian.

Dalam kebanyakan kes, taraf kehidupan wanita yang bercerai menurun berbanding bekas suami yang meningkat taraf kehidupan mereka.

Wanita berkenaan terpaksa keluar bekerja dan pendapatannya terpaksa digunakan untuk menyara nafkah keluarga kerana bekas suaminya lepas tangan.

"Meskipun ada penyelesaian perceraian tetapi dari segi pelaksanaan perintah mahkamah, ia sukar dilaksanakan.

"Jadi bila ada masalah yang begitu, yang menanggung keluarga adalah perempuan dan kerajaan Amerika Syarikat terpaksa mengambil alih tanggungjawab ini atas dasar kebajikan supaya perempuan itu dan anak-anaknya tidak dizalimi," jelasnya.

Menurut beliau, kadar perceraian yang tinggi juga mengakibatkan perubahan struktur sosial yang besar di Amerika Syarikat.

Tambahnya, jumlah ibu tunggal yang tinggi memberi kesan kepada program kebajikan yang dianjurkan kerajaan terutama kepada keluarga yang diketuai wanita berkenaan.

Kes berjangkit

Perkembangan dalam negara menunjukkan gaya era pasca modernisme di Amerika Syarikat itu dari aspek institusi kekeluargaan dan keruntuhan rumah tangga sudah berjangkit ke Malaysia.

Dr Zaleha yang memberi pandangan itu berkata situasi sedemikian sudah lama berlaku.

Beliau menyandarkan pandangannya kepada senario di mana pihak kerajaan terpaksa mengambil alih tanggungjawab menjaga keluarga yang terlibat dengan isu perceraian.

Beliau merujuk kepada Badan Sokongan Keluarga (BSK) yang ditubuhkan kerajaan untuk membantu para isteri yang bercerai tetapi tidak mendapat nafkah daripada bekas suami meskipun sudah ada perintah mahkamah.

"Dalam hal ini kerajaan mendahulukan wang untuk membantu isteri. BSK kemudian terpaksa mencari suami perempuan itu.

"Kerajaan sebagai pemerintah perlu masuk campur kerana kesan perceraian bukan sahaja kepada si isteri tetapi juga kepada anak-anak.

"Sistem perundangan yang sedia ada tidak dapat menampung keperluan dan kerajaan terpaksa mencipta satu sistem lain untuk menampung kekurangan itu.

"Persoalan yang ditimbulkan oleh penyelidik seperti saya ialah bagaimana untuk mendapatkan bapa-bapa ini melaksanakan tanggungjawab mereka, "katanya.

Dr Zaleha memberitahu bahawa beliau dan sekumpulan penyelidik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pernah membuat kajian pada 2006 atas permintaan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia.

Kajian itu ialah untuk melihat setakat mana perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah dipatuhi suami.

Menurut beliau, hasil kajian mendapati 80 peratus perintah tidak dapat dilaksanakan.

"Jadi perintah yang diperoleh isteri hanya penghakiman atas kertas sahaja. Apa dia nak buat? Takkan nak letak dalam bingkai gambar.

"Perintah dapat cepat tapi pelaksanaan perintah adalah sukar. Jadi BSK ini digunakan sementara suami perempuan itu dapat dikesan.

"Inilah yang saya kata perceraian sudah menjadi masalah kerajaan. Individu jangan kata bercerai itu hak dia. Memang boleh bercerai tetapi anak-anak siapa nak jaga?" soal Dr Zaleha.

Masalah nilai

Persoalannya sekarang bagaimana untuk memastikan suami dan isteri mempunyai tanggungjawab dalam diri mereka dan mengambil serius akan perkara ini.

Di dalam hal ini, Dr Zaleha mengaitkannya dengan masalah nilai.

Menurut beliau, dalam era pasca modernisme, soal nilai dipandang enteng atau ringan.

"Sepatutnya bila kita ada kursus praperkahwinan, melalui kursus ini seseorang itu diterapkan dengan nilai-nilai bahawa perkahwinan itu perlu dilihat secara serius.

"Tetapi mencukupikah dengan dua hari untuk seseorang itu diterapkan dengan nilai yang diperlukan. Ada yang datang setakat untuk mengambil sijil! Ada juga yang minta nak datang kursus satu hari sahaja. Di mana keberkesanannya?

"Bagaimanapun, kesimpulan yang kita boleh buat bila berlaku perceraian ialah individu itu tidak serius, itulah sebabnya dia bercerai," kata Dr Zaleha.

Guna facebook

Beliau turut memberi contoh kes pasangan yang menggunakan laman web sosial seperti 'facebook' untuk memaparkan masalah perkahwinan dan mendapatkan nasihat.

Menurutnya orang yang begitu tidak tahu bagaimana hendak menyelesaikan masalahnya dan menggunakan facebook untuk mendapatkan nasihat kawan-kawan.

"Istilah yang kita gunakan tiada hijab dalam rumah tangga. Kenapa jadi macam itu? Sebab facebook itu sahaja tempat dia meluaskan perasaannya. Habis semua rahsia rumah tangga didedahkan.

"Pada saya facebook itu bukan penyebab keretakan rumah tangga. Suami isteri itu sendiri sudah ada masalah. Facebook itu hanya sebagai cara untuk mempercepat perkahwinan itu berkubur.

"Macam pisau. Ia juga boleh digunakan untuk mempertahan diri atau untuk membunuh orang," jelas Dr Zaleha.

Timbalan Ketua Pengarah Ikim itu seterusnya melahirkan pandangan agar para imam dapat memainkan peranan untuk membantu pasangan yang menghadapi masalah perkahwinan.

"Jika masjid ada pusat kaunseling di mana para imam dapat memainkan peranan penting, ini amat membantu.

"Para imam termasuk ustaz yang sudah bersara mempunyai ilmu yang banyak dan mereka mungkin hanya memerlukan latihan kemahiran berkomunikasi untuk menasihati pasangan yang bermasalah," tambahnya.

Perlu seimbang

Dalam masa yang sama Dr Zaleha turut menyarankan supaya anak-anak diberi pendidikan yang seimbang, antaranya supaya mereka dapat membezakan antara baik dan buruk.

Katanya, ibu bapa mungkin berbangga anak mereka dapat menjejak kaki ke menara gading tetapi persoalannya sama ada anak itu juga cukup pendidikan agama.

"Kalau tidak, kita akan mempersoal bila dia besar nanti mengapa dia jadi seorang yang tidak seimbang, kerana pendidikan yang diterima itu sendiri tidak seimbang.

"Dia mungkin ada Ph.D tetapi ilmu agamanya hanya di peringkat tadika.

"Kesimpulannya sama ada pendidikan agama yang diperoleh di sekolah membantu dalam memandu anak-anak kita seterusnya dalam kehidupan mereka. Kehidupan di sekolah dan universiti jauh berbeza.

"Ahli-ahli pendidik semua tahu isu ini, masalah yang dihadapi di universiti.

Kita terpaksa mewarisi masalah dalam sistem pendidikan kita. Untuk itu kita perlu menerapkan pendidikan yang seimbang, " tegasnya.

Dr Zaleha turut berpandangan ibu bapa juga perlu diberi kesedaran tentang kepentingan pendidikan yang seimbang.

"Apa yang mungkin diperlukan ialah satu program kemahiran keibubapaan dalam kerangka keibubapaan Islam.

"Kami juga mungkin mencadangkan kepada Jakim untuk mengkaji keberkesanan kursus praperkahwinan, mengenal pasti masalah dan mengemukakan cadangan," katanya.

Arus perubahan

Sementara itu, Dr Zaleha dalam kertas kerjanya memberitahu bahawa sepertimana institusi yang lain, institusi kekeluargaan juga tidak terkecuali daripada perubahan.

Katanya, sistem nilai yang kerap berubah dan tidak ada kepastian semasa era pasca modernisme, institusi kekeluargaan dilihat sebagai satu institusi yang tidak stabil kerana nilai yang sentiasa berubah-ubah.

Bagaimanapun, Dr Zaleha menegaskan, sebagai analogi arus perubahan ini bagaimanapun tidak boleh dibiarkan mengikut kehendak cuaca dan angin.

"Nakhoda perlu memastikan kapal tidak karam dalam badai yang melanda," jelasnya.

Beliau turut memberi contoh budaya hippie yang diperkenal pada tahun 1960an yang memulakan budaya baru yang sebenarnya menolak nilai budaya masyarakat Barat ketika itu.

Budaya itu, yang tidak terikat kepada sebarang nilai tertentu di bumi Amerika, kemudian berjangkit ke negara-negara luar melalui wahana muzik dan cara berpakaian di samping pengamalan seks bebas dan penggunaan dadah yang berleluasa.

Menurut beliau, sejak tahun 1980an juga hubungan sosial tidak lagi dilandaskan kepada hubungan kekerabatan dan perkahwinan tetapi lebih kepada mengikut kehendak individu.

Kebanyakan hubungan peribadi melangkaui batas hubungan biasa dengan mengagung-agungkan nilai "hak untuk melakukan apa yang saya suka" termasuk hubungan sesama jenis (pasangan gay dan lesbian).

"Berkesedudukan di luar nikah antara dua pasangan yang berlawanan jenis tidak dilihat sebagai satu isu besar dan berdosa kerana agama tidak lagi menjadi asas kepada hubungan peribadi.

"Hubungan menjadi longgar kerana masing-masing tidak ada komitmen untuk tinggal bersama selama-lamanya. Budaya ini terus disemarakkan oleh budaya Hollywood yang menjadikan bertukar-tukar pasangan itu satu kebiasaan dan patut dibanggakan," tambahnya.

Tolak perkahwinan

Dr Zaleha juga berkata sesetengah pasangan menolak perkahwinan dan menganggap ia menyusahkan.

Di kebanyakan negara, hak pasangan yang bersekedudukan diiktiraf sama seperti hak suami dan isteri termasuk pembahagian harta dan penjagaan anak-anak luar nikah sekiranya mereka bersetuju untuk tidak kekal sebagai satu pasangan.

Bagi pasangan yang masih terikat dengan norma masyarakat tradisional atau mahu memuaskan hati ibu bapa mereka tetapi ingin meraikan kebebasan asasi mereka, Dr Zaleha berkata mereka itu akan memilih untuk berada dalam perkahwinan yang terbuka.

Persetujuan itu, tambahnya, tidak hanya kepada pihak suami tetapi juga terpakai kepada isteri atas nama kesaksamaan hak.

Apa yang berlaku, jelasnya ialah amalan bertukar-tukar pasangan dan seks bebas tanpa melibatkan isu moral dan perasaan berdosa.

--Bernama


Hata: Editor Utusan wajar dikenakan ISA
Mei 12, 11 10:49am

Presiden Kesatuan Wartawan Nasional (NUJ), Hata Wahari mencadangkan pengarang berita yang tidak mengamalkan etika kewartawanan dalam menyampaikan isu semasa didakwa di mahkamah atau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

utusan malaysia kritsian agama rasmiIni kerana, menurut beliau berita-berita yang mengandungi unsur fitnah dan hasutan dengan mudah boleh membakar sentimen rakyat yang akhirnya menjejaskan keharmonian negara.

"Sebenarnya tindakan lebih keras patut diambil dan memastikan editor yang bertanggungjawab terhadap pengeluaran berita-berita tersebut, bukan sahaja didakwa di mahkamah atas Akta Fitnah tetapi patut ditahan di bawah Akta ISA kerana cuba mencetuskan pergolakan perkauman dan keagamaan di negara kita," katanya dalam wawancara dengan TV Selangor.

Hata yang juga wartawan kanan Utusan Malaysia yang dipecat baru-baru ini mengulas laporan muka depan akhbar milik Umno itu, Sabtu lalu yang menyiarkan artikel bertajuk "Kristian agama rasmi?" yang menimbulkan reaksi pelbagai pihak.

Bagaimanapun sehingga ke hari ini tiada sebarang bentuk tindakan dikenakan atau diambil ke atas Utusan, mahu pun blogger terbabit.

NONE"Saya menyokong tindakan kerajaan Pulau Pinang agar Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan terhadap Utusan atas laporan yang tidak bertanggungjawab dan mengenepikan prinsip-prinsip kewartawanan itu sendiri," kata Hata.

Malah menurut beliau, bukan sahaja kerajaan Pulau Pinang yang meminta KDN mengambil tindakan terhadap Utusan, tetapi banyak lagi pihak lain termasuk NUJ akan berbuat demikian.

Ini kerana katanya, tindakan Utusan itu adalah melampau dengan kerap bermain dengan isu agama dan perkauman.Hata: Najib tetapkan agenda Utusan

Jelasnya lagi, Utusan kini semakin jelas tersasar daripada landasan yang sepatutnya dalam memberi informasi yang berguna kepada rakyat, sebaliknya pula meniup api kemarahan rakyat dengan memainkan isu-isu sensetif sebegini.

NONE"Kita mempersoalkan bagaimana sebuah akhbar bertindak sebagai tidak bertanggungjawab dan mengenepikan kepentingannya kepada orang ramai?

"Sekiranya KDN terus diam membisu tanpa mengambil tindakan tegas terhadap Utusan maknanya mereka sebenarnya menyokong apa-apa tindakan yang dilakukan oleh editor-editor Utusan ini," katanya lagi.

Sementara itu, portal berita Free Malaysia Today (FMT) memetik Hata berkata, agenda mingguan akhbar Utusan Malaysia ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipimpin oleh Presidennya, Datuk Seri Najib Razak.

Dakwa bekas wartawan kanan Utusan itu, ketua pengarang yang ada sekarang akan menerima arahan daripada mesyuarat Biro Politik Umno yang bersidang setiap hari Isnin malam.

azlanFMT melaporkan bahawa selain Najib, timbalannya, Tan Sri Muhyidin Yasin, naib presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Hishamudin Husein dan Datuk Seri Safie Apdal serta Setiausaha Agung, Datuk Tengku Adnan Mansor dan Ketua Penerangan, Datuk Ahmad Maslan juga hadir.

Agenda mingguan yang diputuskan dalam mesyuarat ini akan disampaikan kepada ketua pengarang Utusan melalui pejabat Perdana Menteri.


Ulama Umno: Tak patut aibkan Anwar
Salhan K Ahmad
Mei 11, 11
7:18pm

Dakwaan fitnah ke atas pemimpin politik melalui penyebaran rakaman video seks tidak sepatutnya dilakukan kerana ia bertentangan dengan prinsip Islam, kata ulama muda Umno Fathul Bari Mat Jahya dalam satu forum hari ini.

NONEFathul Bari berkata, hukum mengaibkan seseorang seperti itu merupakan salah satu daripada dosa besar di sisi Islam dan dan tidak sepatutnya dilakukan oleh Umno.

"Kita sepatutnya menutup keaiban manusia dan bukan membukanya," katanya dalam satu forum yang diadakan sempena ulangtahun Umno ke-65 di ibu pejabat parti itu hari ini.

Jelasnya, sekalipun pihak pembangkang pernah bertindak mengaibkan pemimpin parti itu, Umno tidak sepatutnya mengambil tindakan serupa.

Katanya lagi, kesahihan berhubung pelaku di dalam video seks berkenaan juga sepatutnya diserahkan kepada siasatan pihak berkuasa.

"Saya tidak tahu video itu benar atau tidak. Saya tidak tengok, kita serahkan kepada pihak berwajib," katanya lagi dalam sesi soal jawab di forum anjuran satu gabungan NGO Melayu itu.

Pandangannya itu disambut oleh seorang lagi anggota panel, Datuk Ahmad Maslan yang berkata isu rakaman video seks itu tidak melibatkan presiden Umno Datuk Seri Najib Razak, parti BN ataupun Umno sendiri.

NONEKatanya, Umno adalah "dua kali bodoh" jika menggunakan kaedah sama dengan mengaibkan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi, memandangkan Umno telah menghadapi kesannya dalam pilihan raya umum 1999.

Hinggakan, sesetengah pemimpin Umno "tinggal seluar dalam sahaja" kerana undi yang tidak memihak kepada mereka di kawasan yang mempunyai majoriti pengundi Melayu yang besar.

Jelasnya, pengundi Melayu pada masa itu memilih pembangkang kerana marah dengan tuduhan liwat yang dikenakan ke atas Anwar.

Namun, isu sebenar berhubung dakwaan melibatkan Anwar sumpah laknat yang dilakukan Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang mendakwa turut berada di lokasi rakaman video aksi seks tersebut, kata Ahmad.

NONETuduhan melibatkan Anwar juga melibatkan sumpah laknat yang dilakukan oleh Saiful Bukhari Azlan berhubung kes Liwat II yang kini sedang dibicarakan, tambahnya.

Maka, cara terbaik bagi Anwar untuk menepis dakwaan tersebut adalah dengan turut membuat sumpah laknat bagi menafikannya, kata Ahmad lagi.

Seorang lagi ahli panel dalam forum yang dihadiri kira-kira 100 orang itu ialah seorang wakil NGO dariapda Majlis Perundingan Melayu, Hasan Mad.

Tiada ulasan: