Rabu, 25 Mei 2011

BIAR PEDANG ITU MEMPERJUANGKAN ISLAM...DAN PERJUANGAN YANG ALLAH REDA...BUKAN PERJUANGAN ALLAH LAKNAT PULA..BERTAQWALAH

Anwar fail saman balas terhadap Hishammuddin
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memfailkan saman balas terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien berhubung video fitnah yang dikaitkan dengannya, lapor Keadilan Daily.

Anwar, yang juga ahli parlimen Permatang Pauh dilapor akan mengemukakan pembelaan dan hujah balas bersama transkrip penuh sidang akhbarnya.

Sebelum ini, Hishammuddin berkata tindakan Anwar mengaitkannya dengan video fitnah tersebut semata-mata untuk mengalihkan perhatian rakyat.

Menurut Malaysiakini, permohonan Anwar difailkan oleh pejabat peguam Tetuan Faiz dan Co.

Perkara itu timbul ketika sebutan kes hari ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Wazeer Alam Mydin Meera.

Wazeer menetapkan 3 Jun untuk pengurusan kes dan mengarahkan Hishammuddin menjawab hujah pembelaan Anwar sebelum 1 Jun.

Hishammuddin diwakili peguam Cecil Abraham manakala Anwar diwakili Leela Jesunathan.

PRU 13: PAS Sarawak berpotensi dapat sokongan
Harakahdaily

MIRI, 25 Mei: PAS Sarawak mempunyai potensi untuk mendapat sokongan masyarakat bandar pada Pilihan raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Perkara ini dinyatakan oleh Pengarah Pilihan raya Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak, Ramadhan Kasim pada majlis ceramah umum sempena meraikan kemenangan calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya negeri, di sini semalam.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu.

Beliau yang juga merupakan Naib Ketua Pemuda PAS Kawasan Miri berpendapat masyarakat bandar adalah masyarakat bermaklumat dan berpengetahuan yang mahukan kepada perubahan.

“Golongan ini juga memperolehi maklumat dari pelbagai medium serta info yang tepat,” ujarnya.

Katanya, mereka tidak mudah termakan dengan pembohongan dan penyelewangan fakta yang dimainkan oleh media arus perdana.

Tambahnya, umum mengetahui permainan politik negara ini di atas padang yang tidak sama rata dengan penguasaan BN terhadap semua media arus perdana negara tanpa memberi ruang langsung kepada PR untuk menyampaikan penerangan.

Kini, katanya rakyat telah mula sedar dan mencari sumber alternatif lain untuk mendapatkan maklumat sebenar.

Jelasnya lagi, Miri antara sasaran PAS pada PRU 13 yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Jika diteliti, ujarnya perubahan besar yang berlaku terutamanya masyarakat bandar bukan hanya kaum Cina sahaja, tetapi kaum lain juga membawa gelombang yang sama pada pilihan raya negeri yang lalu.

“Perkara ini dapat dilihat berdasarkan keputusan pilihanrya negeri Sarawak baru-baru ini, di mana kerusi-kerusi bandar dimenangi oleh calon Pakatan Rakyat dengan memperolehi majoriti yang cukup selesa.

“Atas semangat setiakawan yang dibina dalam Pakatan Rakyat, peluang ini perlu dimaanfaatkan secara adil dan saksama,” katanya lagi.

Beliau menambah, Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang merupakan sayap baru dalam parti perlu diperkasakan supaya kewujudannya dilihat benar-benar berfungsi.

Katanya lagi, PAS bukan hanya parti kampung, malah perjuangan PAS telah diterima oleh masyarakat yang pelbagai di segenap pelosok.

Dalam pada itu, ujarnya PAS juga perlu bekerja lebih serius untuk membela nasib rakyat semua kaum.

“Apa yang paling mustahak adalah kerjasama erat antara rakan Pakatan Rakyat perlu diperkukuhkan untuk menumbangkan BN serta meneraju bersama menuju ke Putrajaya pada PRU 13 nanti,” katanya.


Rakyat bermaklumat jadi ‘bom jangka’ Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) berkata, Umno takut rakyat bermaklumat kerana ia akan menjadi bom jangka untuk menumbangkan Umno.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas luahan Datuk Dr Fuad Zarkashi, Ahli Majlis Tertinggi Umno selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Raja.

Fuad berkata, pendekatan pembangkang boleh mempengaruhi pemikiran anak muda melalui media baru seperti blog, Facebook dan Twitter.

“PAS mengharapkan semua jentera penerangan parti perlu melipat gandakan usaha penerangan dan penyerangan supaya rakyat di peringkat akar umbi memahami perjuangan PAS dan Pakatan Rakyat serta mengetahui penyelewengan BN,” kata Idris kepada Harakahdaily.

Katanya, BN resah dengan teknologi maklumat tanpa sempadan.

Beliau menambah, mereka hanya boleh kongkong media bercetak dan berlesen sahaja, tetapi mereka gagal membendung media baru yang mempunyai kuasa tersendiri.

Katanya, segala fitnah yang mereka siarkan dalam media perdana, terus dijawab dalam beberapa minit sahaja dengan fakta dan data.

Tegasnya, PAS yakin keresahan Fuad akan menjadi kenyataan jika jentera Penerangan PAS dan Pakatan Rakyat mengoptimumkan penggunaan media baru untuk melakukan pencerahan minda rakyat yang rosak angkara media perdana yang tidak beretika.


PAS tidak gila kuasa
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 25 Mei: PAS tidak boleh bersama Umno BN jika serius mahu membuat perubahan dalam masyarakat, kata ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Bercakap dalam forum 'Melakar Masa Depan PAS' di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLCAH) malam tadi, beliau berkata, PAS bukan "gila kuasa" seperti yang didakwa Umno BN.

Katanya, Umno BN sebelum ini sering menuduh PAS gila kuasa sehingga dianggap bekerjasama dengan DAP, parti bukan Islam.

Sebaliknya kata Khalid, jika benar PAS ingin berkuasa, mereka akan memilih untuk bersama-sama dengan Umno kerana mereka yang dilihat lebih berkuasa di negara ini.

"Orang Umno selalu kutuk PAS. Dia kata PAS kemaruk kuasa sampai sanggup bersekongkol dengan DAP. Kalau kita kemaruk kuasa kita tak bersekongkol dengan DAP, kita bersekongkol dengan Umno kerana Umno yang berkuasa.

"Tapi kerana kita memahami perjuangan ini bukan nak dapat kuasa tapi nak ubah pemikiran masyarakat, jadi kita tak boleh bersama dengan parti yang sedang mencorak pemikiran dan membelenggu pemikiran umat Islam," kata beliau.

AJK PAS Pusat, Dr, Dzulkefly Ahmad pula menegaskan sistem dua parti merupakan kaedah terbaik untuk mejadi semak imbang dalam pentadbiran negara.

Beliau memberi contoh sistem dua parti seperti Parti Republikan dan Demokratik di Amerika Syarikat dan Konservatif dan Buruh di England.

"Wujudnya dua parti adalah penghayatan yang cukup baik untuk mengekalkan sistem semak imbang yang baik namun tegasnya PAS tidak akan bergabung dengan Umno untuk kali kedua untuk tujuan itu.

"Cukuplah sekali PAS bersama Umno dan ditendang keluar tapi sekarang, setiap kali Ummno tersungkur dan mencari talian hayat, maka mengharapkan PAS untuk menjadi talian hayat mereka.

"Cukuplah sekali kami jatuh dalam lubang dan kami tidak akan masuk ke dalam lubang yang sama untuk dipatuk kali kedua," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Seorang lagi AJK PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaafar yang turut menjadi panel pula berkata, seluruh ahli PAS perlu lebih aktif dalam menyuarakan pandangan terhadap parti bagi memastikan PAS tidak ketinggalan bersama Pakatan Rakyat.

"Ahli dan pimpinan pelbagai peringkat harus vokal, aktif dan berani bersuara.

"Tapi pendirian parti tidak pernah berubah. Kalau Presiden kata "A" maka "A" lah dasarnya.

"Apa yang penting bagaimana kita nak uruskan isu Melayu, bagaimana cara nak tonjolkan konsep negara ISlam dalam masyarakat majmuk, semuanya memerlukan perbincangan di semua peringkat," katanya yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Sementara itu, ahli panel bukan daripada PAS, pakar perlembagaan, Prof. Dr. Abdul Aziz Bari mengingatkan PAS agar tidak terlalu 'syok sendiri' jika serius mahu menggantikan Umno pada pilihan raya umum ke-13.

Sebaliknya PAS, katanya perlu melakukan lebih banyak perubahan dalam parti.

“Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang... sebab itu PAS jangan syok sendiri.

“PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa?

"Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno," katanya yang juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Forum anjuran Free Public Forum Malaysia (FPF) dengan kerjasama ILHAM Centre dan Institute for Democracy & Economic Affairs (IDEAS) mendapat sambutan hangat dengan kehadiran kira-kira 200 orang, majoriti golongan muda.

Mereka kelihatan sangat tertarik dengan perbincangan meneganai masa depan PAS yang lebih baik apabila mengajukan pelbagai soalan dan mengutarakan pandangan masing-masing.

Bila ‘utusan’ menjadi pedang Umno
Wan Nik Wan Yussof

Sebuah akhbar nasional sudah sah sebagai penyebar khabar fitnah terhadap parti Islam PAS. Paling jelas, acap kali akhbar itu memutar isu-isu yang dicakapkan oleh pemimpin PAS secara songsang. Malah turut menyiarkan tohmahan dan kenyataan prasangka pemimpin Umno terhadap PAS.

Akhbar yang dikatakan ‘pemangkin fikiran rakyat’ itu adalah sebenarnya sudah menjadi surat beracun yang mempamerkan nilai fikiran ‘celaru’ (mental disorder) tatkala menyiarkan berita dan ulasan terhadap PAS dan kepimpinan Kerajaan Negeri Kelantan. Ia sudah sah sebagai akhbar yang mewakili ‘golongan penentang’ kepada segala usaha pentadbiran Islam yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri pimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Berat sebelah

Terbaru pada 23 Mei lalu, akhbar tersebut sudah menyiarkan tajuk yang berat sebelah dan mengkhianati misi pentadbiran Islam. Ia boleh diibaratkan sebagai ‘pedang Umno’ untuk memancung kebijaksanaan majoriti rakyat Kelantan kerana memilih PAS dan mengamanahkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai menteri besar.

Sekurang-kurangnya ada empat tajuk ditulis secara tidak adil terhadap PAS. Tajuk itu ialah “PAS peralat pelajar sekolah agama, Nik Aziz racuni pemikiran pelajar, Perjuangan negara Islam, hukum hudud PAS semakin kabur – Isa, dan Nik Aziz bertopeng imej warak.”

Munajat dikatakan perhimpunan

Memahami tajuk itu, jelas ia mengandungi putaran kerisauan, kekecewaan dan sikap pengecut para pemimpin Umno terhadap kejayaan Kerajaan Negeri Kelantan menganjurkan “Munajat Anak Muda Kelate”, 20 Mei 2011 di Padang Perdana, Kota Bharu.

Justeru kejayaan program tersebut telah menjadikan akhbar bergelar ‘utusan’ itu menjadi semacam cacing kepanasan. Maka terserlahlah segala-gala nilai kumpulan minoriti (puak Umno) yang sedang menentang golongan majoriti (pendukung perjuangan PAS) di Negeri Kelantan.

Berdasarkan tajuk “Nik Aziz racuni pemikiran pelajar” apakah ia suatu hakikat? Berdasarkan cara ulasannya, ternyata ia bukan berita. Jauh sama sekali untuk dikatakan sebagai analisis. Jika laporan itu berupa berita, semestinya ia dilapor secara tepat dan benar. Jika ia suatu analisis, sepatutnya pandangan sisi yang dirujuk hendaklah kepada pihak yang pakar.

Dukacitanya, akhbar itu sudah mencelarukan pembaca kerana peristiwa sebenar ialah Munajat Anak Muda Kelate siudah dilapor secara salah sebagai perhimpunan pemuda PAS. Sedangkan tujuan munajat itu suci dan tulus bermaksud kebangkitan generasi muda (termasuk remaja) yang insaf untuk bermunajat dan mendengar ucapan pemimpin serta bersama ikon anak muda. Mungkin sifat ‘sasau’ akhbar tersebut yang bermotif politik seumpama Umno menyebabkan hakikat munajat sudah dianggap sebagai program himpunan 10 ribu jentera Pemuda PAS Kelantan (lihat foto).

Demikian pula, pandangan sisi yang dirujuk adalah seorang pemimpin ketua bahagian Umno Cheras yang memang tidak hadir, jauh sama sekali menyaksikan persitiwa tersebut. Ketua bahagian itu jelas seorang pre-disorder kerana mengomen dengan bahasa jahil tentang apa yang berlaku pada program tersebut.

Kenyataan ketua bahagian Umno yang pre-disorder itu patut ditolak kerana reaksinya mungkin berpandukan rujukan kepada laporan akhbar tersebut atas tajuk “PAS peralat pelajar sekolah agama” yang jelas tersasar dari kebenaran. Masakan PAS yang memperalatkan pelajar sekolah agama, kerana penganjur program munajat itu adalah Urusetia Pembangunan Belia Kerajaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Yayasan Islam Kelantan. Urusetia Pembanguan Belia bukan PAS. Ia agensi Kerajaan Negeri di bawah Exco Belia. Begitu pula Yayasan Islam adalah peneraju utama pendidikan Islam anjuran Kerajaan Negeri Kelantan di bawah Exco Pendidikan. Yayasan Islam bukannya markaz tarbiyah PAS.

Maka, akhbar tersebut sudah bertaraf tukang fitnah apabila membaca di sebalik tajuk yang dilapor memetik kenyataan Naib Presiden Umno yang menjaga askar. Naib Presiden itu telah menganggap munajat itu sebagai himpunan meniupkan semangat membenci Umno dan merosakkan pemikiran golongan muda. Dalam hal ini, siapa sebenarnya tukang fitnah – tidaklah pasti. Apa yang pasti, dosa memfitnah itu adalah sama dengan pembunuhan. Begitu dahsyatnya mainan akhbar tersebut.

Akhbar itu turut memainkan sentimen kaum yang berlawanan dengan prinsip keharmonian negara tatakala menulis komen sebuah pertubuhan jaringan Melayu yang boleh dianggap sebagai ‘kongsi gelap’ di bawah tajuk “Nik Aziz bertopeng imej warak.” Pemberitaan berbau permusuhan itu telah menyerang secara membabi buta hakikat kejayaan program Munajat Anak Muda Kelate kerana mengaitkan dengan himpunan jentera pilihan raya pemuda. Ia sudah menampakkan keresahan di sebalik ketrampilan generasi pelapis pendukung Kerajaan Negeri pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Justeru, akhbar tersebut turut memetik kenyataan dengki seorang bekas Naib Presiden Umno yang pernah disabitkan dengan amalan rasuah politik di bawah tajuk “Perjuangan negara Islam, hukum hudud Pas semakin kabur – Isa.” Pemimpin Umno tersebut amat dengki dengan hubungan PAS bersama DAP, tatkala DAP semakin diterima oleh pengundi Cina berbanding MCA. Berdasarkan kenyataan pemimpin Umno yang pernah terpalit najis rasuah itu, akhbar tersebut menyimpulkan PAS sebagai sebuah parti yang keliru dengan matlamat perjuangan sendiri. Maka nampak sangat akhbar itu sudah memperalatkan pemimpin yang kotor menilai sebuah parti Islam berikutan kekecewaan terhadap MCA yang sudah memiliki seorang presiden yang jijik dan pernah mengaku terlibat dengan politik wanita simpanan.

Natijahnya, akhbar tersebut patut mengakui bahawa sebenarnya perjuangan Umno itu warisan penjajah yang memisahkan agama dengan urusan pentadbiran. Ia semacam perjuangan bangsa Eropah yang menolak peranan paderi dan gereja dalam urusan negara. Bila mana PAS memakai agama dan menolak fahaman penjajah, maka itulah sebabnya PAS diserang dan dihina di setiap penjuru negara.

Meskipun begitu, parti pelampau Melayu itu kecewa dengan sikap rakyat Kelantan kerana menerima PAS. Oleh kerana itu, orang Melayu dan seluruh umat Malaysia mesti menolak Umno sebagai wadah perjuangan nasional. Lantaran Umno ibarat sebuah bahtera yang sudah tidak selamat. Tiada lagi keredaan Allah SWT kerana di dalam bahtera itu dinaiki oleh bangsa yang menentang malah menolak perjuangan Islam, memakai perjuangan Melayu yang sekular. Semoga parti Islam PAS terus melangkah maju dan Membangun Bersama Islam.


Tiada ulasan: