Khamis, 12 Mei 2011

BILA PADA MULA MENAFI..MAKA BOLEH DITERIMA...TAPI JIKA TIADA TINDAKAN DAN HUKUMAN...MAKA PENAFIAN ITU MACAM ADA YG TAK KENA....

Apa tindakan polis kepada Utusan, trio Umno
Harakahdaily

KUANTAN, 11 Mei: PAS menasihatkan polis agar jangan menambah kekecewaan rakyat dengan kegagalan demi kegagalan dalam mengambil tindakan dalam kes yang sudah terang lagi bersuluh jenayahnya dan perkara-perkara yang boleh mengancam keselamatan dan keharmonian negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegur sikap pihak polis yang semakin dilihat bersifat dwi-standard dalam melaksanakan tugas menjamin keselamatan negara dan menegakkan keadilan undang-undang.

“Tindakan mereka dilihat jauh lebih cekap dan segera bilamana sesuatu yang boleh mengugat Umno Barisan Nasional (BN) timbul. Pihak polis harus beringat-ingat untuk melakukan pembetulan segera kerana kewibawaan polis dan juga Kementerian Dalam Negeri, di mana ia bernaung sentiasa dinilai rakyat,” ujar Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan.

Beliau memberikan contoh bagaimana cepatnya polis bertindak dalam demo-demo anjuran Pakatan Rakyat seperti anjuran bantahan terhadap Lynas di Kuantan baru-baru ini, berbanding dengan cara polis “menjaga” demo-demo anjuran Umno dengan tidak menghadirkan diri supaya ia dapat berjalan dengan bebas.

“Ia jelas amat berbeza apabila anggota keselamatan ‘dihadapankan bagi menghadapi parti pembangkang sehingga ianya menjadi bahan ketawa rakyat – bahawa jika satu-satu demo tersebut itu kelihatan berjalan bebas tanpa polis dan FRU maka rakyat terus tahu itu semestinya demo anjuran Umno dan sekutunya.

Jikalau PR yang berhimpun, walaupun demi keselamatan rakyat, yang termasuk juga keluarga-keluarga polis dari ancaman radioaktif, mereka terus diberikan amaran,” ujarnya, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Mengulas mengenai hujah polis yang mengganggu ceramah anjuran Pakatan Rakyat kerana tiada permit, Tuan Ibrahim berkata itu hanyalah alasan semata-mata kerana kalau pihak Pakatan Rakyat memohon sekalipun, permit tetap tidak diberi.’

“Bukan tak nak minta permit, kerana dah tahu minta pun tak dapat, buat apa minta? Menyusahkan sahaja. Tidak macam negara luar, yang pihak polisnya menjadi pengawal himpunan agar berjalan dengan baik. Satu masa dulu, Umno juga dakwa demo bukan budaya kita, namun nampaknya kebelakangan ini ianya pun sudah menjadi budaya baru dalam Umno,” tambahnya.

Selain itu, Tuan Ibrahim juga berkata sikap dwi-standard polis turut kelihatan dalam dua isu sensasi terbaru ini, iaitu kes video seks yang didakwa mebabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan permainan berbahaya media tradisional milik Umno, Utusan Malaysia yang cuba melagakan penganut agama Kristian dengan orang Islam dengan membangkitkan tuduhan tidak berasas mengenai ‘negara Kristian’.

“Sebelum ini dalam isu klip video; sampai sekarang tangkapan dan dakwaan terhadap trio Umno Datuk T (yang diketuai bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik) tidak dilakukan, sedangkan mereka terus terang melanggar peraturan dan undang-undang negara.

Kini, satu demi satu tindakan berbahaya dan bersifat menghasut melampau oleh akhbar Utusan dan blogger pro-Umno terus dibiarkan bebas tanpa sebarang tindakan. Apakah pihak polis menunggu berlakunya tragedi malang seperti 13 Mei, yang dua hari lagi sebelum ulang tahun tragedi mendukacitakan negara itu, barulah mereka nak bertindak?” soal Tuan Ibrahim, sambil menambil bahawa kini rakyat menunggu dan menghitung hari bila polis akan ambil tindakan terhadap Utusan Malaysia selepas diam menyepi dalam isu seks video.


Pemimpin Umno macam pelawak tagih simpati rakyat
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 11 Mei: Tindakan Umno BN yang mencipta pelbagai fitnah bagi memburukkan Pakatan Rakyat telah menyebabkan parti itu kini boleh disifatkan sebagai parti kurang upaya, sehingga terpaksa menagih simpati rakyat dengan cara sedemikian hina.

Namun dalam masa yang sama, fitnah-fitnah yang diciptakannya berpusing pula menjadi bahan ketawa orang ramai, apabila ia ternyata tidak berasas, tetapi hanya sengaja diada-adakan bagi mengelirukan orang ramai.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan terbaru Umno yang menuduh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menzalimi rakyatnya memperjelaskan lagi realiti itu, sehingga menyebabkan para pemimpin Umno kini turut disifatkan sebagai pelawak oleh pelbagai pihak.

Menurut beliau, Umno BN boleh disifatkan sedemikian kerana yang menzalimi rakyat bukannya Kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi parti itu sendiri ketika mereka memerintah Selangor dulu.

Katanya, tetapi kini setelah Selangor berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat, setiap pihak boleh menilai sendiri betapa Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor seperti juga Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri-negeri lain telah melakukan pelbagai tindakan bagi membantu rakyat dalam segala aspek.

"Ketika rakyat sendiri dapat melihatnya dengan jelas, mereka pula yang mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat menzalimi rakyatnya, jadi tak ke lawak tu namanya?" katanya sambil ketawa ketika diminta mengulas perkara itu, hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini secara terang-terangan telah mengarahkan para pemimpin Umno BN melakukan apa sahaja untuk merampas kembali Selangor dari Pakatan Rakyat.

Sehubungan itu, para pemimpin Umno antara lain telah menyambutnya dengan membuat tuduhan liar dengan mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah menzalimi rakyat Selangor sepanjang memerintah Selangor sejak tahun 2008 lalu.

Menurut Mahfuz, tujuan Umno BN mahu merampas kembali Selangor dari Pakatan Rakyat pada pilihanraya akan datang sebenarnya bukanlah untuk membantu rakyat, tetapi bagi membolehkan mereka membaham khazanah negeri Selangor bagi kepentingan mereka sendiri.

Realiti itu bagaimanapun amat berbeza dengan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang telah melakukan pelbagai perkara bagi kepentingan rakyat Selangor berbanding semasa Selangor berada di bawah pemerintah BN dulu.

Antara yang telah dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor termasuklah memberikan air percuma kepada rakyatnya, warga emas yang meninggal dunia diberikan wang kifalah RM2,500, setiap bayi yang dilahirkan mendapat RM100 sehingga apabila berumur 18 tahun wangnya yang terkumpul sebanyak RM1,500.

Selain itu, turut disediakan rumah mampu milik kepada rakyatnya, di samping pelbagai perkara lain lagi yang telah dibuat oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang jelas menguntungkan setiap rakyatnya.

"Jadi, dengan berbuat begitu, dari sudut manakah ukuran yang dibuat oleh Umno BN itu sehingga dikatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menzalimi rakyatnya?

"Tidakkah itu lawak namanya? Sememangnya para pemimpin Umno BN kini cukup bijak berlawak dan mereka tidak ubah seperti pelawak-pelawak yang sedang berlawak dalam rancangan lawak Astro," ujar beliau sambil tergelak kelucuan.


Utusan pemangkin fikiran Umno bukan rakyat
Nasrudin Hassan

1. Kebelakangan ini, Utusan Malaysia bagai di"rasuk" dengan persembahan headline yang agak liar dan bersifat provokatif tanpa mengambil kira kesan langsung yang bakal dihadapi oleh negara dan rakyat seluruhnya. Jelas kelihatan seperti Utusan Malaysia tidak sabar - sabar mahu menunjukkan wajah sebenarnya sebagai alat misionery pihak tertentu apabila Utusan Malaysia bukan sahaja sanggup mengenepikan etika kewartawanan yang bernilai tinggi tetapi tergamak mempalit wajahnya dengan laporan bertaraf jalanan dan berita bertaraf lucah.

2. Saya tidak menafikan seketika dulu, Utusan Malaysia pernah menjadi akhbar terbilang di rantau ini , namun malang sejak mutaakhir ini prestasinya menjunam teruk dengan taraf dan standard berita yang kian runtuh etika dan susut nilainya pada mata masyarakat berinformasi. Tagline Utusan Malaysia "Pemangkin Fikiran Rakyat" kini menjadi "Pencelaru Fikiran Rakyat".

3. Nilai dan etika kewartawanan seperti benar, tepat, berinformasi, bertanggungjawab dan sebagainya tidak lagi menjadi prinsip utama dalam melaporkan berita kepada masyarakat umum. Sebagai contoh laporan berita bertulis dan bergambar mengenai video seks yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang disiarkan dengan cara yang sangat tidak bermoral bagi sebuah akhbar yang kononnya menjadi pemangkin fikiran rakyat sedang pihak yang ditohmah belum didakwa, disiasat dan dibuktikan bersalah. Malah mana - mana pihak yang didapati bersalah sekalipun, tidaklah wajar kisahnya dipaparkan kepada umum, inikan pula paparan yang bermaksud untuk mengaibkan, menjatuhkan maruah serta menghina.

4. Negara kita ada undang - undang dan peraturan sementara negara juga memiliki pendakwaraya, mahkamah dan hakim. Kenapa Utusan Malaysia pula yang mengambil alih tugas sebagai pendakwaraya, mahkamah dan hakim. Negara akan runtuh peradabannya jika perkara ini dibiarkan berlarutan dan berleluasa.

5. Terkini Utusan Malaysia menyiarkan berita mengenai kononnya terdapat usaha untuk mengkristiankan negara dengan menjadikan Kristian sebagai agama rasmi. Lebih malang, berita itu hanya dipetik dari sebuah blog yang tidak bertanggungjawab. Tanpa mempedulikan implikasi dari laporan yang dibuat, Utusan Malaysia akhirnya menjatuhkan tarafnya dan duduk sama ranking dengan blog nyamuk.

6. Tika ini, blog tersebut telah memadam postingnya berkait isu ini dan Utusan Malaysia menerima tamparan hebat dari semua pihak termasuk dari MCA yang menjadi sekutu dan kompenan Barisan Nasional apabila dianggap tidak berhati - hati membuat laporan malah dilihat gelojoh tidak menentu hala dalam membuat serangan kepada ppihak pembangkang. Hilang rasional dan kematangan sebagai sebuah akhbar yang berusia dalam negara ini.

7. Sebahagian rakyat mula menunjukkan reaksi mual dan tidak selesa mereka terhadap sikap dan pendekatan Utusan Malaysia pada hari ini. Layaknya Utusan Malaysia menjadi "Pemangkin Fikiran UMNO" bukan "Pemangkin Fikiran Rakyat". Justeru ia kini menjadi 100% lidah rasmi UMNO bukan lagi menjadi media umum yang perlu diakses oleh seluruh rakyat. Sebaliknya Utusan Malaysia dicadangkan agar ditulis besar pada penjuru kirinya : "Untuk Ahli UMNO sahaja".

8. Saya percaya, andai trend ini kekal dan berlarutan, Utusan Malaysia akan kehilangan pembeli dan pembaca popularnya dan Sinar Harian akan menjadi tumpuan masyarakat teramai dan hitnya akan jauh mengatasi Utusan Malaysia.Tinggallah Utusan Malaysia dengan keangkuhannya dan ditindih perasan serta syok sendiri yang ketara.

9. Sementara tidaklah mengapa jika Utusan Malaysia mahu mengkritik pembangkang biarpun secara demokratiknya keadaan masih berat sebelah, tetapi biarlah benar, tepat dan berfakta. Jika tersilap, segera memohon maaf dan siarkannya secara terbuka pula.

10. Saya tidak perlu menjadi konsultant percuma buat Utusan Malaysia justeru usia mereka di arena kewartawanan ini sayugianya mereka mampu menilai dan dewasa dalam bertindak. Saya sendiri mula diserang rasa rugi membeli Utusan Malaysia yang mula merosot teruk nilai informasinya. Utusan Malaysia kini hanya sarat dengan laporan bersifat provokasi, lucah, berita jenayah dan hiburan. Sementara laporan bernilai informasi yang membangun minda dan membina spiritual terlalu minima.

atau, ada insan yang tidak bersetuju dengan apa yang saya ungkapkan sejujurnya ini ?

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Nik Aziz lihat sendiri pengorbanan seorang ibu
Rizal Tahir

KUALA KRAI, 11 Mei: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, semalam pergi melihat sendiri bagaimana pengorbanan seorang ibu menyelamatkan tiga anaknya sehingga beliau sendiri mati terbakar.

Beliau melihat rumah Allahyarhamah Rafidah Ismail, 37, yang terbakar termasuk melihat jeriji besi yang diumpil beliau sebelum mati untuk menyelamatkan nyawa anak-anaknya.

(Gambar: Nik Aziz melihat jeriji besi yang diumpil Allahyarhamah Rafidah untuk menyelamatkan tiga anaknya sehingga beliau sendiri terkorban dalam kebakaran Jumaat lalu - gambar sumbangan dari Adun Mengkebang, Abdul Latif Abdul Rahman)

Jelas kelihatan, Nik Aziz sangat bersimpati terhadap keluarga mangsa dan mengucapkan takziah kepada keluarga yang tinggal di Taman Sri Guchil, dekat sini.

Beliau mengambil masa selama setengah jam melawat keluarga itu semalam dengan melawat lokasi kebakaran yang meragut nyawa Rafidah.

Di sana, beliau menghulurkan sumbangan kepada kepada suami mangsa, Zamri Hamat.

Tuan Guru ketika ditemui melahirkan rasa sedih di atas kejadian yang meragut nyawa ibu kepada tiga orang itu.

Beliau juga turut melahirkan rasa terharu di atas pengorbanan seorang ibu demi keselamatan anak-anaknya.

“Apapun saya berharap keluarga mangsa dapat menerima ketentuan Ilahi ini dengan tabah, kita sebagai orang Islam harus menerima ketentuan itu,”ujarnya.

Jumaat lalu sekitar pukul 1.50 petang, Rafidah yang bertugas sebagai jururawat di Klinik Pakar Hospital Kuala Krai maut selepas rumah sewanya di taman itu terbakar.

Allahyarhamah bagaimanapun sempat menyelamatkan tiga orang anaknya yang berada dalam rumah semasa kejadian dengan mengumpil besi tingkap.

Terdahulu Tuan Guru mendengar taklimat kejadian oleh Pegawai Bomba Kanan 11, Azmi Ibrahim di lokasi kebakaran.

Turut hadir Adun Guchil, Tuan Zamri Ariff Tuan Zakaria, Adun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah, Ketua Jajahan Kuala Krai Adnan Hussin, Ketua Balai, Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Krai, Azhar Ab Rahman dan lain-lain pimpinan masyarakat.


Pemimpin Umno perlu rujuk Tajus Salatin
Afiq Hizami, Pelatih UKM

KITAB TAJUS SALATIN membawa suatu penganjuran konsep kepimpinan yang berteraskan Islam bagi menegakkan keadilan untuk dinikmati faedahnya sesama insan.

Peranan dan fungsinya mampu dimanfaatkan dalam era globalisasi untuk melahirkan individu yang berketerampilan baik, positif dan peka terhadap kebajikan bersama.

Penghayatan teks ini akan menghasilkan para pemimpin yang adil dan keadilan itu akan dimanfaati oleh segenap lapisan masyarakat di bawah pimpinannya.

Pada era kini, kepincangan ini dilihat dengan timbulnya agenda kolonialisasi, penyelewengan, rasuah dan fitnah yang menular dalam masyarakat khususnya dalam kepimpinan Umno yang dilihat lebih bersifat rakus, angkuh, mementingkan diri dan tidak bertanggungjawab.

Sikap negatif ini akan membawa kepada kehancuran dalam masyarakat khususnya memberi impak kepada pembangunan spiritual yang negatif.

Seterusnya kepincangan-kepincangan ini akan menjatuhkan nilai martabat sesebuah bangsa itu sendiri.

Dari perspektif Islam, manusia dianggap sebagai khalifah Allah di muka bumi yang dikurniakan akal dan tanggungjawab terhadapnya.

Sehubungan itu, adalah wajar bagi setiap individu yang dianggap sebagai pemimpin untuk memenuhi tuntutan dan peranannya kepada penciptanya.

Justeru itu, karya kesusasteraan Melayu tradisional kitab Tajus al-Salatin adalah signifikan dalam menangani arus kepimpinan jelek ini.

Berteraskan Islam dan pemikiran serta konsep-konsep yang disarankan kepada pemimpin mahupun individu akan membentuk acuan sendiri dalam kalangan masyarakat dewasa ini.

Seterusnya penghayatannya dapat memberi keadilan dan faedahnya dinikmati sesama insan.

Karya kesusasteraan Melayu tradisional bukan hanya sekadar khazanah atau warisan bangsa tatapi merupakan titik permulaan peradaban kepada tamadun bangsa.

Segala pemikiran di dalamnya terkandung nilai sejagat yang harus dicerapkan ke dalam masyarakat kini.

Sehubungan itu, pemimpin-pemimpin Umno haruslah merujuk kepada kitab ini segala hal ehwal kepimpinan dan politik pada zaman nabi dan zaman sahabat nabi telah terakam dalam kitab ini.

Jadilah kitab ini sebagai pedoman dan rujukan sebagai cerminan dalam menjadi pemimpin.

*Tajus Salatin atau ‘Mahkota Raja-raja’, tulisan Bukhari al-Jauhari diselesaikan pada tahun 1603M dan dipersembahkan kepada Sultan Alauddin Riayat Syah, yang juga digelar Sayyid al-Mukammil (1590-1604M) sebagai sumbangan pemikiran seorang cendekiawan untuk membantu sultan menjalankan arah pemerintahan dengan baik.

Kandungannya mencakupi pengajaran dan tunjuk ajar tentang adat bernegara serta cara pemerintahan dari aspek kebatinan dan kerohanian bermula dari akhlak raja hingga menteri dan rakyat.


Menteri 'gula' patut letak jawatan
Hazayani Zakaria

GOMBAK, 11 Mei: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) mencadangkan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Yaakob meletakkan jawatannya kerana gagal membendung kenaikan harga barangan keperluan asas khususnya harga gula.

Ketuanya, Hasbullah Ridzwan (gambar) berkata kenaikan harga gula sebanyak 20 sen menjadikannya RM2.30 sekilogram berkuatkuasa semalam menunjukkan satu lagi kegagalan besar BN mengurus tadbir negara.

Kenaikan harga gula kali ini adalah yang keempat selepas kerajaan berbuat demikian sebanyak tiga kali pada tahun lalu iaitu pada Januari (20 sen), Julai (25 sen) dan Disember (20 sen).

Minggu lalu, harga petrol RON97 turut mengalami kenaikan sebanyak 20 sen menjadi RM2.90.

Kerajaan bagaimanapun memberi jaminan bahawa harga barangan lain tidak akan naik ekoran kenaikan harga petrol ini.

Namun jaminan itu ternyata tidak boleh digunapakai apabila harga gula turut mengalami kenaikan.

Kerajaan memberi alasan bahawa ia akan menjimatkan wang negara sebanyak RM116.6 juta setahun.

"Alasan kerajaan untuk mengurangkan subsidi dan digunakan untuk pembangunan lain hanyalah menyerlahkan sikap berlepas tangan dan mungkin BN sudah tidak cukup duit maka rakyat dipaksa menanggungnya," kata beliau pada sidang media di pejabat PAS Kawasan Gombak, dekat sini hari ini.

DPPNS juga tidak menolak kemungkinan harga barangan keperluan asas lain turut dinaikkan atas alasan merasionalisasikan subsidi kerajaan.

Sehubungan itu, DPPNS menyeru rakyat negeri itu menolak Umno BN dalam pilihan raya umum akan datang.

"Terbukti walaupun dengan kuasa di hujung tanduk BN tetap membelakangkan kepentingan rakyat. Slogan rakyat didahulukan hanya tinggal slogan sahaja tapi taukeh dan kroni tetap diutamakan," katanya.

Sebelum ini, Setiausaha DAP kebangsaan, Lim Guan Eng berkata, jika nilai ringgit naik beerti harga barangan yang dimport akan turun. Ia termasuklah gula dan petrol kerana Malaysia menggunakan petrol yang diimport kerana minyak yang dikeluarkan berkualiti tinggi dan sesuai untuk dieksport.

Nilai ringgit naik kepada bawah RM3.00 untuk satu dollar Amerika minggu lalu iaitu kenaikan tertinggi sejak diikat pada kadar RM3.60 untuk satu dollar Amerika sebelum ini.

Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli yang mengulas keniakan harga gula dari sudut kesihatan pula menolak pandangan sesetenagh pihak bahawa kenaikan harga ini akan mendorong rakyat mengurangkan pengambilan gula dan mengurangkan masalah kesihatan.

Katanya, rakyat akan tetap membeli gula walaupun harganya dinaikkan dan ini sudah tentu membebankan rakyat.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad menyelar tindakan kerajaan memberi peruntukan RM111 juta untuk 2011 kepada Pusat Anak Permata Negara (PERMATA) yang dipengerusikan oleh Datin Seri Rosmah Mansor tapi sangat berkira dalam soal pemberian subsidi kepada rakyat.


PKR lapor polis Umno guna warga asing
Aziz Muda

HULU SELANGOR, 11 Mei: PKR hari ini telah membuat laporan polis berhubung usaha jahat yang dilakukan oleh Umno sehingga sanggup mewarganegarakan 2,000 rakyat asing, bagi membantu BN mencapai kemenangan di Hulu Selangor pada PRU Ke-13 nanti.

Laporan tersebut dibuat oleh Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR yang juga Penyelaras PKR Dun Batang Kali, Khalid Jaafar di Balai Polis Bukit Sentosa dengan ditemani Timbalan Pengerusi PKR Selangor yang juga Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin jam 10.33 pagi tadi.

Menurut Zuraida, laporan polis itu dibuat ekoran pendedahan yang dilakukannya semalam berhubung perkara itu, dengan bukti pengeluaran sepucuk surat yang didakwa melibatkan Ketua Umno Bahagian Hulu Selangor, Datuk Idris Abu Bakar bertarikh 23 Mac lalu yang ditujukan kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.

Katanya, tindakan yang dilakukan oleh Umno itu tidak boleh dibiarkan dan amat perlu diambil tindakan memandangkan ia jelas bertentangan dengan undang-undang, malah ternyata mengkhianati negara.

"Walaupun ia dinafikan oleh Datuk Idris, tetapi kami tetap mempunyai bukti kukuh mengenai perkara ini sebab itulah kami mengambil tindakan membuat laporan polis pada hari ini.

"Jadi dengan laporan yang kami buat ini, kami meminta pihak polis melakukan penyiasatan terperinci dengan segera dari segala sudut mengenai perkara ini demi kepentingan negara," tegasnya ketika mengadakan sidang akhbar selepas membuat laporan itu di persekitaran Balai Polis Bukit Sentosa, di sini, hari ini.

Tindakan yang dilakukan oleh Umno itu, menurut Zuraida, jelas menunjukkan Umno BN kini berada dalam keadaan amat terdesak sehingga sanggup bertindak sedemikian bagi membolehkan parti itu mencapai kemenangan dalam pilihanraya.

Namun, tindakan seperti itu juga bukanlah pertama kali dilakukan oleh Umno BN, malah ia adalah lanjutan kepada tindakan-tindakan yang telah dilakukan di beberapa tempat lain menerusi projek IC termasuk di Likas, Sabah beberapa tahun lalu.

"Apa yang dilakukan di Likas dulu melibatkan 600,000 warga asing yang diberikan taraf warganegara ini. Kini, apa yang telah dilakukan di Likas itu telah turut dilakukan pula di Semenanjung.

"Tindakan seperti ini jelas bertentangan dengan Perlembagaan Negara dan tidak boleh dibiarkan. Jika tidak ia pasti akan menimbulkan huru-hara sehingga boleh menyebabkan negara berada dalam keadaan tidak stabil," tegasnya sambil mengeluh kesal dengan tindakan yang dilakukan oleh Umno BN berhubung perkara ini.

Lebih dikesali lagi oleh beliau, apabila mereka berusaha menafikannya pula setelah berjaya dikesan walaupun surat tersebut jelas bertandatangan, mempunyai arah tuju yang nyata dan mempunyai kepala surat rasmi berlambangkan Umno.

"Tindakan yang dilakukan oleh mereka itu jelas amat tidak bertanggungjawab. Ia amat jelas melanggar Perlembagaan Negara yang tidak pernah membenarkan seseorang warganegara asing diberikan taraf warganegara ini dengan begitu mudah, apatah lagi untuk membolehkan sesebuah parti itu mencapai kemenangan dalam pilihanraya.

"Namun semua itu tidak dipedulikan oleh Umno BN. Walaupun di dalam surat itu sendiri jelas mempunyai maksud itu. Amat licik permainan mereka.

"Jadi, ini semua memperjelaskan lagi kepada kita semua betapa Umno BN selama ini sentiasa menipu rakyat dengan pelbagai cara demi kepentingan mereka sendiri yang amat perlu disedari oleh seluruh rakyat negara ini," tegas beliau dengan penuh pengharapan.


Ladang Rakyat cadang saman dituduh rampas tanah
M Faqih

KOTA BHARU, 11 Mei: Tanpa usul periksa setiap kali timbul masalah berkaitan pembangunan tanah di kawasan hulu, media segera menuding jari ke arah Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat.

Mengapa ia berlaku begitu. Apa yang dilaporkan sekarang seolah-olah media meletak setiap kesalahan di bahu kerajaan negeri kononnya merampas tanah rakyat.

Lalu media mempersendakan tindakan tersebut dianggap mereka bertentangan dengan konsep negeri berkebajikan yang diuar-uarkan di Kelantan sebelum ini.

Maka mengambil kira tomahan tidak berasas terbabit Ladang Rakyat tidak teragak-agak mengambil tindakan saman kepada pihak yang sengaja menjaja cerita tidak berasas.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat, Dr Nazmi Ghazali Azmi (gambar) berkata, pihaknya bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang sering melemparkan tuduhan tidak berasas terhadap agensi berkenaan.

“Seperti disengajakan kebelakangan ini apabila timbul masalah pengambilan tanah, ada pihak terus menuding jari terhadap Ladang Rakyat.

“Banyak laporan media massa sekarang mendakwa Ladang Rakyat merampas tanah rakyat. Sedangkan ada kawasan yang didakwa langsung tidak ada projek Ladang Rakyat.

”Oleh itu kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan saman terhadap pihak yang sering melemparkan dakwaan tidak berasas,” katanya di sini.

Pada Mac lalu akhbar melaporkan 100 penduduk Kampung Serian, Gua Musang bimbang kebun mereka dirampas syarikat yang membangunkan projek tanaman kelapa sawit milik Ladang Rakyat.

Sedangkan setiap program pembangunan tanah yang mahu dilaksanakan Ladang Rakyat terlebih dahulu diadakan perbincangan dengan penduduk dan pejabat Tanah dan Jajahan.

Malah kawasan yang dituntut penduduk dikeluarkan daripada lokasi bakal dibangunkan Ladang Rakyat.

Misalnya kes di Kampung Serian dua tahun Ladang Rakyat berunding dengan peneroka dan hampir 2,000 ekar direzabkan kepada penduduk.

Sejak diwujudkan pada 2006 Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat berjaya mengurangkan jumlah penduduk miskin di Kelantan melalui dividen pengagihan bulanan sebanyak RM200.

Sehingga sekarang seramai 4,332 penduduk miskin mendapat manfaat tersebut di mana penerima dipilih melalui penghulu di setiap mukim.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan penduduk di Gua Musang berpeluang mendengar penjelasan mengenai dakwaan rampasan tanah rakyat pada ceramah khas pada malam 14 Mei ini di padang Majlis Daerah Gua Musang.


Pencalonan ditutup 15 Mei, sidang media 17 Mei
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Mei: PAS akan mengadakan sidang media khas Selasa 17 Mei ini bagi memaklumkan pencalonan untuk pimpinan tertingginya selepas ia ditutup Ahad 15 Mei ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, beliau bersama dengan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Muktamar PAS 2011, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman akan mengadakan sidang media itu bagi memaklumkan pencalonan itu.

Sidang media itu akan diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut jam 11 pagi.

PAS akan mengadakan pemilihan untuk pimpinan tertingginya dalam Muktamar yang akan diadakan 3 hingga 5 Jun depan di Taman Melewar, Kuala Lumpur.

Sejak Mac lalu, PAS kawasan-kawasan dan dewan-dewan peringkat negeri mengadakan mesyuarat agung mereka di mana setiap kawasan berhak membuat pencalonan untuk jawatankuasa PAS pusat.

Kertas pencalonan yang mereka hantar dimasukkan ke dalam satu kotak khas di Pejabat Agung PAS dan hanya akan dibuka oleh Jawatankuasa Pemilihan PAS 2011 yang dipimpin Ustaz Halim Ahad ini.

Antara jawatan itu adalah pengerusi tetap dan timbalannya, presiden, timbalan presiden, tiga naib-naib presiden, AJK dan juga pemeriksa kira-kira.

Kebanyakan kawasan menyerahkan kepada Jawatankuasa baru yang mereka pilih dalam mesyuarat agung kawasan untuk menetap pencalonan peringkat pusat dari kawasan mereka.

Ini bermakna terserahlah kepada jawatankuasa itu untuk mencalonkan siapakah pucuk pimpinan PAS yang mereka kehendaki.

Menurut peraturan yang ada, setiap calon memerlukan sekurang-kurangnya dua pencalonan untuk layak bertanding.

Dewan Ulamak, Muslimat dan Pemuda PAS akan mengadakan muktamar mereka pada 1 dan 2 Jun ini.

Mesyuarat dewan-dewan di peringkat negeri juga sudah berjalan. Mereka pula berhak membuat pencalonan untuk jawatan ketua, timbalan, naib dan AJK disamping pengerusi tetap, timbalannya serta pemeriksa kira-kira masing-masing di peringkat pusat.

Tarikh terakhir mesyuarat kawasan-kawasan adalah 14 Mei ini iaitu sehari sebelum tarikh tutup pencalonan diterima.

Antara kawasan yang akan mengadakan mesyuarat agung pada tarikh itu adalah PAS Kawasan Selayang dijangka panas ekoran pertandingan sengit untuk jawatan utamanya termasuk Yang Dipertua PAS kasawan.

Tilawah qariah secara tertutup di Kelantan
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 11 Mei: Mungkin ramai masih ingat Kelantan melarang qariah menyertai tilawah membaca al Quran sama ada di peringkat negeri atau kebangsaan sejak 20 tahun lalu.

Larangan dibuat memandangkan suara wanita yang mengalun bacaan al-Quran secara merdu dikategorikan sebagai aurat.

Namun sedikit perubahan dibuat mulai tahun ini, di mana peserta qariah dibolehkan menyertai tilawah yang diadakan secara tertutup.

Bagaimanapun polisi asal yang ditetapkan iaitu suara wanita yang mengalunkan bacaan secara merdu tetap dianggap aurat.

Ujian saringan diadakan semalam dan hari ini di Balai Islam Lundang secara tertutup. Orang lelaki tidak dibenarkan masuk.

Manakala tilawah peringkat negeri kali ke-54 akan diadakan mulai 13 hingga 16 Mei ini. Perasmiannya diadakan malam 13 Mei oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Acara penutup dan penyampaian hadiah pula akan disempurnakan Tengku Mahkota Kelantan pada malam 16 Mei.

Bagaimanapun peserta qariah hanya memperdengarkan bacaan pada sebelah pagi secara tertutup, manakala peserta qari sebelah malam.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri, Ustaz Mohamad Awang berkata, sedikit perubahan dibuat tahun ini apabila tilawah peserta qariah dibenarkan diadakan secara berasingan.

“Acara tilawah qariah diadakan secara tertutup sebelah pagi dan hanya boleh diikuti golongan muslimat sahaja. Sebab suara wanita apabila dialunkan dengan merdu ia menjadi aurat.

“Mengalunkan al-Quran tidak menjadi kesalahan bagi kaum Hawa, bagaimanapun ia hendaklah didengari sesama mereka sahaja.

“Seperti juga kerajaan negeri menyediakan tempat riadah untuk kaum wanita sebagai menzahirkan Islam tidak menghalang riadah atau bersukan, namun ia hendaklah secara tertutup,” ujarnya ketika dihubungi di sini.

Beliau juga berkata, perubahan baru dibuat bagi memastikan golongan wanita turut berlumba-lumba mendalami ilmu al Quran di samping memahami pengertian ayat-ayat al-Quran.

Pengelola Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Ustaz Abdullah Abdul Razak juga berkata, perubahan dibuat tahun ini bagi mengelakkan bakat di kalangan qariah pupus di Kelantan.

Bagaimanapun katanya, biar pun dibenarkan peserta qariah menyertai tilawah, namun kerajaan negeri tetap tidak akan menghantar wakil qariah pada tilawah peringkat kebangsaan.

“Ia terpulang kepada peserta qariah yang bakal muncul sebagai juara nanti. Kalau johan qariah hendak menyertai tilawah peringkat kebangsaan kerajaan negeri tidak menghalangnya.

“Namun penyertaannya di atas sifat peribadi dan bukan sebagai wakil peserta qariah dari Kelantan,” katanya.

Tiada ulasan: