Isnin, 30 Mei 2011

YANG HARMONI..BERSIH DLL ITU ADALAH AJARAN ISLAM MAKA HASILNYA SEJAHTERA DAN KEAMANAN...SEGALA2NYA DATANG DARI ALLAH SWT...

Pemilihan PAS paling bersih, harmoni
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 30 Mei: Pemilihan pucuk kepimpinan PAS kali ini menggambarkan kestabilan parti, ketelusan pimpinan, ketokohan yang ada dalam parti dan sekaligus kredibiliti calon-calon yang bertanding.

Ketua Lajnah Penerbitan Dan Penyelidikan Dewan Ulama PAS Terengganu, Nik Nasri Nik Malek berkata, ini kerana pemilihan pucuk pimpinan PAS dalam Muktamar Tahunan kali ini dibuat dalam keadaan negara menunggu Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Katanya, parti-parti lain menangguhkan pemilihan masing-masing atas alasan mahu menumpukan kepada pilihan raya.

Tambahnya, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi menegaskan kesediaan PAS meneruskan pemilihan.

“Kesediaan ini menunjukkan pemilihan pucuk pimpinan peringkat pusat ini tidak akan mengganggu gerak kerja ke arah PRU 13 nanti,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, akhbar dan tv terutama yang menjadi tali hidung kepada Umno BN barang kali menunggu dan mencari isu-isu yang dirasakan boleh menggugat kestabilan parti dan kredibiliti calon-calon timbalan, naib presiden dan lain-lain.

“Alhamdulillah, tarbiyah PAS kepada pendokong jemaah dalam tempoh yang panjang dan berterusan menjadikan pemilihan PAS berjalan lancar dan cukup harmoni,” ujarnya.

Mungkin, katanya ada cakap-cakap tentang kecenderungan seorang kepada seseorang calon.

Namun, ujarnya ia adalah perkara biasa dalam sesebuah jemaah dan parti tetapi kecenderungan itu tidaklah sampai menjatuhkan yang lain dengan tidak beradab.

Tambahnya, ia boleh berlaku dalam parti sekular tetapi jika berlaku dalam parti Islam, maka ia amat asing.

“Alhamdulillah sekali lagi. Tiada calon terlibat dengan rasuah, skandal seks, menipu dan lain-lain perkara yang merobek kredibiliti,” tegasnya.

Ini, katanya tidak sebagaimana dalam pemilihan Umno terutamanya politik wang, calon dipalit dengan skandal seks, latar belakang peminum arak dan perasuah menjadi barah yang parah.

Tambahnya, ada akhbar yang cuba melihat pemilihan perwakilan PAS akan berdasarkan kredibiliti atau populariti tetapi ia adalah persepsi akhbar itu.

Tegasnya, pendukung PAS sudah diajar sebelum ini dan sekali lagi kepimpinan terus mengingatkan tentang tanggungjawab pemilihan di mana kesemua calon ada kredibiliti dan mereka juga popular.

Namun, katanya popular dalam PAS diajar oleh tarbiahnya bukan kerana mahukan populariti, tetapi kerana mereka terkehadapan dalam kerja-kerja al-amr bilmakruf wannahy anil-munkar, sama ada dalam konteks politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan lain-lain, kerana itu mereka dicalonkan.

Beliau berkata, cuma fitrah manusia, masing-masing ada kelebihan dan kekurangan di mana kelebihan dalam satu aspek dan kekurangan dalam aspek lain tetapi kelemahan itu tidaklah menghilangkan kredibiliti dan kelebihan yang ada secara total.

Dengan kata lain, ujarnya perwakilan akan memilih yang terbaik dari kalangan yang terbaik.

“Rakyat, terutama masyarakat Melayu perlu sedar bahawa pemilihan dalam pucuk pimpinan PAS sekarang dalam muktamar yang akan berlangsung ini yang tenang, harmoni, telus, penuh semangat ukhuwwah, menyedari jawatan bukan kemuliaan tapi pertanggungjawaban inilah yang boleh menjadi petunjuk bahawa PAS mampu memimpin dengan ertikata sebenar, bukan sahaja orang Melayu, bahkan rakyat dan sebagai pemimpin negara bagi menggantikan Umno BN yang sudah lama korup itu,” ujarnya.


Pakatan Rakyat mara, Umno cemas
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 30 Mei: Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyeru belia agar mempertahankan Putrajaya di Himpunan Sejuta Belia, kelmarin membuktikan Umno BN cemas dengan kemaraan Pakatan Rakyat.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan berkata, Umno BN berada dalam keadaan terdesak apabila kali kedua mengeluarkan seruan agar mempertahankan Putrajaya.

Kali pertama Najib membuat seruan tersebut dalam ucapannya di Perhimpunan Agung Umno Oktober lalu.

"Walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa. Saudara dan saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan!" kata Najib yang juga presiden Umno.

Nasrudin berkata, seruan kepada belia itu menunjukkan Pakatan Rakyat mempunyai pelaung yang cerah untuk menawan Putrajaya.

"Kenyataan itu jelas menunjukkan mereka (Umno BN) benar-benar tersepit dan terdesak dan apa yang paling peenting, kemaraan Pakatan Rakyat jelas memberi kesan kepada mereka.

"Apabila Perdana Menteri sendiri mengeluarkan amanah sedemikian kepada belia yang hadir, beliau sudah merasakan bahawa kedudukan Putrajaya terancam dan membuktikan peluang Pakatan Rakyat sampai ke Putrajaya semakin cerah," kata belia ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Mengulas mengenai himpunan itu pula, Nasrudin berkata, anak muda sekarang sudah celik maklumat dan tidak mudah terpengaruh dengan janji-janji manis kerajaan sedangkan isu sebenar seperti peningkatan kadar pengangguran di kalangan belia cuba ditutup.

"Belia kini telah matang dan mempunyai infomasi yang lengkap. Sebagai "generasi Y" mereka rata-ratanya mesra cyber menyebabkan mereka mendapat maklumat kedua dan ketiga sebelum membuat keputusan dan penilaian

Oleh itu Umno BN tidak lagi mudah untuk memperdaya dan mempergula-gulakan mereka dengan pelbagai bentuk janji dan tawaran," katanya.

Pada perhimpunan Sabtu lalu, Najib mengumumkan beberapa habuan untuk memikat golongan belia, antaranya memperkenalkan khidmat sukarelawan, portal belia, ikon remaja dan mewujudkan 'youth park' di sekitar Putrajaya.

Beliau juga berkata kerajaan akan mewujudkan Parlimen Belia bagi mengetahui pandangan, cadangan dan citarasa golongan belia di negara ini.

Sementara itu, Nasrudin mahu Umno BN sedar bahawa bukan semua belia ikhlas menyokong mereka.

Buktinya kata Nasrudin, kehadiran belia ke perhimpunan tersebut jauh tersasar daripada jumlah yang sebenar, sejuta orang.

"Himpunan sejuta belia itu hanyalah dihadiri sekitar lapan ke sepuluh ribu ertinya jauh daripada sasaran sebenar.

"Ini sepatutnya menjadi iktibar kepada kerajaan Umno BN supaya baiki dasar dan juga polisi terhadap belia negara pada hari ini

Sebaliknya beliau berkata, kerajaan harus mengutamakan isu-isu sebenar yang membelenggu para belia.

"Sebagai contoh dari sudut kos hidup, peluang pekerjaan dan pendidikan, pentingnya belia ini dapat dibimbing untuk searas dengan pihak-pihak lain yang mengaut keuntungan dan kepentingan dalam negara kita.

"Sebagai contoh sektor kepimpinan negara, belia harus ditonjolkan dan diberikan peluang untuk menunjuk bakat dan berkhidmat untuk negara," katanya.


Risiko berganda menanti rakyat selepas PRU 13
M Faqih

KOTA BHARU, 30 Mei: Rakyat bakal berdepan risiko berganda sekiranya Umno dan Barisan Nasional (BN) masih diberi peluang mentadbir negara selepas pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Padah yang bakal ditanggung rakyat antaranya kenaikan harga petrol RON95, diesel dan LPG biar pun kenaikannya ditangguh sementara sekarang.

Lebih membimbangkan lagi cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diketepikan sebelum ini akan dilaksanakan sepenuhnya apabila rakyat memberi kuasa politik kepada BN.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan, Mohammad Azihan Che Seman berkata, bebanan besar bakal ditanggung rakyat akan menjadi kenyataan sekiranya BN masih diberi mandat pada pilihan raya umum nanti.

”Ini kerana keputusan kerajaan tidak menaikkan harga RON95, diesel dan LPG hanya sebagai taktik memenangi hati rakyat semata-mata.

”Pengumuman tersebut dilakukan bertujuan mengelakkan BN tidak lagi menjadi pilihan rakyat dalam pilihan raya umum nanti,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Baru-baru ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilapor menafikan tindakan kerajaan tidak menaikkan harga RON95 ada kaitan dengan pilihanraya umum.

Azihan juga berkata, keputusan kerajaan BN menangguhkan kenaikan harga bahan api dan LPG sebagai menandakan pilihanraya imum ke-13 semakin hampir sekarang.

Oleh itu, AMK berhujah kenaikan harga barang pastinya tidak lagi terkawal selepas pilihan raya umum nanti apabila BN masih memiliki kuasa politik.

”Rakyat jangan terpedaya dengan taktik menunda kenaikan harga RON95, diesel dan LPG sekarang. BN perlu dihalang daripada terus menindas rakyat,” ujarnya.

Menurutnya juga bebanan kehidupan rakyat semakin berat sekarang berikutan keputusan kerajaan sebelum ini menaikkan harga barangan keperluan harian termasuk gula dan memperkenalkan tarif baru elektrik.

”AMK mencabar Perdana Menteri supaya subsidi kepada syarikat besar penjana bebas elektrik (IPP) dimansuhkan bagi membolehkan subsidi itu digunakan untuk rakyat,” katanya.

Sekarang hampir 34 peratus warga pekerja di Malaysia yang berjumlah 4 juta dibayar gaji kurang RM700 sebulan, manakala 40 peratus rakyat berpendapatan kurang RM1500 sebulan.

Azihan juga berharap rakyat perlu bersatu-padu berjuang memastikan kuasa yang dimiliki kerajaan BN sekarang tidak lagi disambung hayatnya selepas pilihan raya umum ke-13.

”Rakyatlah yang akan menjadi tuan yang sebenar dalam menentukan situasi negara pada masa depan. Silap percaturan mereka akan menerima padah,” tambahnya.



Usul Pemuda PAS tumpu persiapan p'raya
Afiq Hizami

KUALA LUMPUR, 30 Mei: Dewan Pemuda PAS Pusat akan membahaskan tiga usul berkaitan persiapan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 dalam muktamar mereka yang akan diadakan 2 Jun ini.

Pengerusi jawatankuasa usul dewan itu, Suhaizan Kaiat (gambar) berkata, tiga usul tersebut menyentuh persiapan pilihan raya umum ke-13, pemberian kad pengenalan kepada warga asing selain meminta PAS Pusat turut mengadakan muktamar bagi badan perhubungan negeri.

Mengulas lanjut beliau berkata, seruan kepada pemuda PAS untuk menyertai himpunan Bersih ll bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil akan dimasukkan di bawah usul persiapan PRU ke 13.

Selain itu katanya, pemuda akan mendesak kerusi bagi ahli Parlimen yang lompat parti digantikan dengan parti lain bagi menjamin kepercayaan rakyat.

"Kita mahu pada pilihan raya akan datang tidak berlaku lagi wakil rakyat dari Pakatan Rakyat lompat parti.

"Jadi kita mahu bahas sama ada wajar kerusi lompat itu diganti parti lain," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Berkaitan PRU 13 juga, Suhaizan yang juga ketua penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat berkata, isu pendaftaran undi secara automatik kepada warganegara akan dibahaskan memandangkan ia merupakan satu keperluan bagi memastiak semua warganegara yang layak mengundi menjalankan tanggungjawab masing-masing.

Pemuda juga katanya akan berbahas berkaitan cadangan mengasingkan pilihan raya negeri dengan pilihan raya umum kerana ini dilihat lebih relevan pada masa ini.

"Kita juga akan bincang agenda menarik sokongan pengundi Melayu kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS sendiri," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Johor.

Berhubung isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing, pemuda akan membincangkannya secara mendalam termasuk mendesak jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menyiasat laporan yang diterime berkaitan perkara itu.

"Pemuda sendiri akan mencadangkan di muktamar nanti agar kita sendiri menubuhkan pasukan khas untuk memantau perkara ini," katanya.

Selain itu beliau berkata, pemuda mahu muktamar badan perhubungan negeri turut diadakan selain muktamar dewan-dewan di peringkat negeri.

"Sekarang PAS tak ada muktamar untuk badan perhubungan negeri. Kita cuma ada muktamar dewan ulamak, pemuda dan muslimat di setiap negeri. Jadi kita berpandangan adalah penting untuk mengadakan muktamar badan perhubungan kerana badan ini juga memainkan peranan penting kepada parti," katanya.



Presiden PAS ziarah mangsa tanah runtuh

Afiq Hizami, Pelatih UKM

AMPANG, 30 Mei: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang melawat mangsa tanah runtuh yang membabitkan rumah anak-anak yatim Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat, di Hospital Ampang Sabtu lepas.

Beliau yang datang dari Pejabat Agung PAS tiba pada jam 3.30 petang di lobi utama hospital disambut oleh Ahli Parlimen Hulu Langat Dr. Che Rosli dan para pemimpin PAS Ampang serta kakitangan hospital.

Bercakap di sidang media di lobi hospital dengan diiringi Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali, Ustaz Abdul Hadi Awang melahirkan rasa simpati terhadap mangsa kejadian yang kelihatan penat dan tidak bermaya ketika dirawat di hospital Ampang.

"Saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas usaha yang dilakukan oleh pihak hospital dan juga semua pihak yang terlibat dalam membantu mangsa-mangsa tanah runtuh ini.

"Saya mendoakan kesejahteraan mereka dan berharap mereka tenang dan bersabar dalam menempuhi dugaan ini yang tentunya mempunyai hikmah di sebaliknya," jelas beliau lagi.

Bertanyakan mengenai kejadian tanah runtuh yang meragut 16 nyawa pada 21 Mei baru-baru ini, beliau menjelaskan tentang ciri-ciri keselamatan yang perlu dititik beratkan oleh pihak berwajib supaya kejadian seperti ini tidak berlaku lagi kelak.

Abdul Hadi juga kelihatan bermesra dengan mangsa-mangsa tanah runtuh yang ditempatkan di wad pesakit di tingkat lima hospital.

Beliau juga turut melawat beberapa mangsa yang berada di Unit Rawatan Rapi di tingkat tiga hospital.

Beliau yang mendapat iringan daripada Dr. Che Rosli dan kakitangan hospital turut memberi sedikit sumbangan kepada mangsa-mangsa kejadian.

Salah seorang mangsa kejadian Mohd Syafiq Ibrahim 22, melahirkan kesyukuran terhadap keperihatinan Abdul Hadi yang sedikit sebanyak mengurangkan penderitaan yang dialaminya.

Beliau yang cedera di leher akibat terkena hentakan kuat dalam kejadian itu turut berterima kasih atas sumbangan yang diberikan oleh Abdul Hadi.

Malahan, Ibu kepada Mat Irwan Zakaria yang masih lagi sedih melihat keadaan anaknya yang lemah dan tidak berdaya masih mampu memberi senyuman ketika ditanya Abdul Hadi mengenai keadaan anaknya.

Puan Zarina, ibu kepada Zuhairi turut menghargai sumbangan yang diberikan oleh Abdul hadi dan berharap berkat doa beliau dan dengan izin Allah kesihatan anaknya akan bertambah pulih.

Zuhairi yang kaki kirinya terpaksa dipotong bagaimana pun masih lagi dalam keadaan trauma dengan kejadian tersebut.


Ucapan Dasar presiden fokus manifesto PRU 13
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 30 Mei: Ucapan dasar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan menumpukan kepada manifesto Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang dijangka diadakan tidak lama lagi.

Setiausaha politiknya, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, Ustaz Hadi juga akan menjelaskan kaedah menawarkan 'negara berkebajikan'iaitu manifesto yang dibawa parti itu pada PRU lalu.

Ianya juga termasuk tawaran terbaru Pakatan Rakyat iaitu tawaran 100 hari yang terkandung dalam Buku Jingga.

"Tentunya, ada beberapa agenda yang perlu dilaksanakan dalam mencapai maksud tersebut (negara berkebajikan), agenda untuk membetulkan pemikiran rakyat, membetulkan salah urus tadbir negara dan agenda untuk melaksanakan perubahan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Tambah beliau lagi, ucapan dasar Presiden juga akan menyentuh mengenai pemerkasaan gerak kerja pilihan raya di setiap peringkat bagi menghadapi pilihan raya.

Ia juga berbentuk seruan kepada seluruh ahli agar mempersiapkan mental dan fizikal ke arah PRU ke-13 yang akan berlaku pada bila-bila masa sahaja.

"PAS juga menggunakan ruang ini untuk memperkasakan jentera pilihan raya bagi menghadapi pilihan raya umum.

"Seluruh jentera termasuk lajnah-lajnah dan dewan-dewan perlu digerakkan ke arah itu dan segala yang disampaikan menjurus ke arah konteks pilihan raya umum ke 13," katanya.

Ustaz Hadi akan menyampaikan ucapan dasar ini selepas majlis perasmian muktamar PAS Pusat pada 3 Jun di Dewan Utama Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUIZM), Taman Melewar untuk dibahaskan perwakilan dewan-dewan dan setiap negeri.

Muktamar penuh akan berlangsung 2 hingga 5 Jun sementara muktamar Dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat akan berlangsung pada 2 Jun.


PAS kutuk tentera NATO serang kanak-kanak

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 30 Mei: PAS mengutuk sekeras-kerasnya serangan tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang telah mengorbankan sembilan nyawa orang awam termasuk kanak-kanak di Afghanistan.

(Gambar: Rakyat Afghanistan berdemo membantah serangan Nato)

Biarpun NATO memohon maaf atas tindakan kejam itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Lo'lo' Ghazali berkata, ianya tidak memadai apatah lagi serangan tersebut dilakukan ketika mangsa sedang berehat di kediaman masing-masing.

Lebih menyedihkan katanya, semua pihak dilihat bersikap dingin dengan kekejaman yang dilakukan itu seperti hanya merelakan ianya berlaku.

"Mereka sedap-sedap panggil muslim terrorist, tapi bila kanak-kanak dan orang awam Islam yang jadi mangsa, berapa orang yang mengutuk.

"Mana setiausaha Amerika Syarikat, mana Obama, mana pejuang-pejuang hak asasi dunia dan mana kerajaan Malaysia," soalnya.

Media hari ini melaporkan Ketua Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa di Afghanistan, Mejar Jeneral John Toolan menyatakan permintaan maafnya mewakili NATO atas serangan tentera udara tersebut.

Dalam serangan di Helmand Sabtu lalu itu, jurucakap NATO memaklumkan telah mengorbankan 12 kanak-kanak dan dua wanita, bagaimanapun tida penjelasan lanjut berhubung beza angka seperti dinyatakan Toolan itu.

Penduduk mendakwa peluru berpandu tersebut dilepaskan dari helikopter tentera NATO dan mengena dua buah rumah yang dihuni wanita dan kanak-kanak tersebut.

"Nyawa umat Islam seperti debu yang menyeliputi jenazah anak-anak tak berdosa.

"Maruah umat Islam, maruah kemanusiaan diinjak-injak tanpa pembelaan," tegasnya.


Umno Sabah bergolak?
Harakahdaily
KENINGAU, 30 Mei: Umno Sabah didakwa sedang mengalami pergolakan dalaman yang serius berikutan pengguguran Azman Ruslan sebagai ketua pemuda Umno negeri ditentang ahli mereka sendiri.

Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Sabah, Hisammuddin Sulaiman berkata, beliau tidak menolak kemungkinan krisis itu sudah sampai ke kemuncak dan tidak mampu lagi dikawal pengerusinya Datuk Sri Panglima Musa Aman.

Selain Musa, Adun Liawan Sairin Karno yang didakwa antara adun yang berpengaruh di Keningau juga gagal memberi penjelasan berhubung pemecatan Azman yang juga ketua pemuda Umno Keningau.

Difahamkan, mereka mahu 'lepas tangan' dan meletakkan beban kepada Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin.

"Kenapa Musa Aman, Ketua Menteri Sabah dan Sairin Karno yang juga wakil rakyat Liawan membisu seribu bahasa apabila Khairy (Jamaludin) memecat Azman," soal Hishammuddin.

Azman digugurkan serta-merta dari jawatannya berkuat kuasa 29 April lalu kerana didakwa 'tidak sebulu' dengan kepempinan Umno negeri.

Biarpun pemilihan Umno ditangguhkan buat tahun ini, namun pemecatan itu jelas memberi petanda Umno Sabah sedang bergolak.

Sehubungan itu, Hishammuddim mahu rakyat negeri itu menilai sendiri sikap Umno yang hanya sibuk dengan permasalahan dalam mereka sehingga mengabaikan permasalahan rakyat.

Tiada ulasan: