Sabtu, 14 Mei 2011

PERLU JUGA DIFIKIRKAN....AGAR KITA TAK TERIKUT BUDAYA ATAU AJARAN2 LAIN...SYAITAN TETAP MENGAMBIL PELUANG...

Razali mungkin dipaksa Polis Cawangan Khas - DAP
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 14 Mei: DAP tidak menolak kemungkinan seorang ahli partinya yang membuat laporan polis 'versi lain' berhubung konspirasi 'Kristian agama rasm'i semalam, ditekan untuk berbuat demikian.

Bercakap pada sidang media di ibu negara hari ini, Ahli Parlimen DAP-Jelutong, Jeff Ooi percaya lelaki tersebut, Mohamed Razali Abdul Rahman dipujuk oleh saudaranya yang merupakan polis cawangan khas.

"Kami diberitahu Mohamed Razali dan anggota polis itu ada pertalian keluarga dan anggota itu yang dikatakan berperanan membantu Utusan Malaysia mendapatkan berita itu," katanya.

Perkara itu didedahkan beliau dipercayai berkaitan dengan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam, yang mendakwa laporan akhbar Umno, Utusan Malaysia yang bertajuk 'Kristian Agama Rasmi?' pada 7 Mei lalu itu berasas.

Hishammuddin berkata, penjelasan ketua pengarang kumpulan Utusan, Datuk Aziz Ishak sewaktu dipanggil KDN adalah sama dengan bukti terbaru dalam sebuah laporan polis yang dibuat di Pulau Pinang semalam.

Bagaimanapun Jeff Ooi mendakwa laporan polis itu yang dibuat Razali, yang juga ahli jawatankuasa DAP cawangan Bukit Tumba semalam dibuat atas paksaan pihak tertentu.

"Saya harap polis juga boleh mula siasat dari sudut ini dan adil serta bebas dalam siasatan kes berkenaan," katanya.

Utusan pada 7 Mei lalu menyiarkan berita muka depannya bertajuk 'Kristian Agama Rasmi?' dengan mendakwa DAP berkomplot dengan paderi kristian untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Akhbar itu memetik laporan dua laman blog sebagai mendakwa satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara berlangsung di Pulau Pinang membincangkan perkara itu pada 5 Mei lalu.

Ianya diambil dari entri blog Bigdog bertajuk 'Making Christianity the official religion? dan blog Marahku juga melaporkan paderi-paderi Kristian mahu perdana menteri dilantik dari kalangan penganut agama itu.

Jeff Ooi juga mendakwa tindakan Razali, yang tampil membuat laporan polis kononnya sebagai individu yang 'ada maklumat' sama seperti laporan Utusan, adalah tidak logik.

"Jika wujud konspirasi, kami tidak akan menjemput sesiapa, apa lagi seorang Islam.

"Ini common sense dan bagi mendakwa saya adalah penganjur supaya ikrar seperti ini diadakan juga tak masuk akal. Mereka harus tahu, saya beragama Buddha dan mengamalkan ajaran itu,” katanya.

Lebih menghairankan katanya, Razali sebelum ini adalah antara yang membantah laporan Utusan Malaysia yang disifatkan banyak pihak sebagai provokasi dan boleh mencetus ketegangan kaum.

“Sebelum ini dia membantah laporan Utusan Malaysia tetapi secara tiba-tiba dia membuat laporan polis.

“Malah sebelum ini Razali yang meminta saya untuk buat laporan polis tapi sekarang selepas seminggu, dia pula yang buat laporan polis.

“Saya agak sedih dan terkejut, mungkin dia dipaksa tapi saya tidak tahu... sebab itu kita mahukan penjelasan itu,” kata beliau lagi.

Sehubungan itu, DAP katanya memberi tempoh 24 jam kepada Razali agar mendedahkan kandungan laporan polis, yang dibuatnya semalam agar perkara sebenar dapat dirungkai.

“Kami berharap Mohamed Razali mengulangi apa yang dilaporkannya kepada polis supaya kami boleh mengambl tindakan undang-undang jika kenyataannya mengancam kedudukan DAP dan masyarakat Kristian,”.


Wanita jadi ketua cawangan PAS Rahmat Jaya

Harakahdaily

SELAYANG, 14 Mei: PAS mencatat sejarah tersendiri apabila seorang wanita menjadi ketua cawangannya yang pertama iaitu Puan Eisah A Wahid, 53, (gambar) untuk PAS Cawangan Rahmat Jaya, Kuang.

Bukan itu sahaja, PAS cawangan pimpinan beliau ini berjaya menarik hampir 200 ahli Umno untuk menyertai PAS.

Turut berjaya ditarik cawangan beliau adalah pengasas kampung Kuang dekat sini yang juga Ketua Cawangan Umno Kundang Jaya, Haji Mohamad Ithnin menyertai PAS.

Bermula dengan hanya 52 ahli kini cawangan beliau mempunyai lebih 150 ahli termasuk dari kampung-kampung lain dalam Dun Kuang.

Ibu kepada dua anak dan seorang anak angkat ini bukannya memimpin ahli wanita sahaja bahkan kebanyakan ahli cawangan beliau adalah lelaki.

"Kebanyakan ahli saya lelaki tetapi mereka mahu saya menjadi ketua...naib ketua cawangan saya lelaki," beritahu Eisah ketika ditemui Harakahdaily dalam mesyuarat agung PAS kawasan Selayang.

Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli ketika merasmikan mesyuarat agung itu menyentuh fenomena ini.

"Ini satu fenomena baru dalam PAS. Oleh kerana orang lelaki sibuk cari nafkah, muslimat jaga cawangan...ambik kau," kata Hatta.

Sebelum itu, Eisah dan Mohamad Ithnin diperkenalkan kepada perwakilan PAS yang menyertai mesyuarat agung PAS Selayang dengan mendapat tepukan gemuruh dari mereka.

"Saya pun tak tahu macamana saya masuk PAS sebab saya Umno sebelum ni. Ia bermula sebelum 2008 bila saya mula mendekati program-program PAS," cerita peniaga ikan segar ini.

Apabila usaha dibuat untuk menubuhkan cawangan PAS di Rahmat Jaya, ahli-ahli PAS di situ sepakat memilih Eisah sebagai ketua.

Menurut Yang Dipertua PAS Kawasan Selayang, Haji Mohamad Abdul Rahman, satu majlis besar-besaran akan dibuat bagi meraikan kemasukan ahli-ahli baru PAS yang sebelum ini memegang jawatan penting dalam Umno.


Hata tekad 'rampas' Utusan dari kongkongan Umno
Hazayani Zakaria

GOMBAK, 14 Mei: Presiden Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari bertekad untuk terus berjuang merampas akhbar Utusan Malaysia daripada kongkongan Umno.

Beliau mendakwa, perjuangan Utusan sudah jauh tersasar daripada perjuangan asal iaitu untuk menuntut kemerdekaan dan membela nasib kaum Melayu di tanah air.

Utusan sebaliknya kini lebih berperanan sebagai suara Umno.

"Masa Utusan Melayu diterbitkan Umno tak ada lagi. Akhbar ini diterbitkan untuk menuntut kemerdekaan,untuk menyatakan suara orang Melayu.Sebab itu dipanggil Utusan Melayu, untuk menyatakan pendapat dan pendirian orang Melayu ketika itu.

"Saya berpendirian bahawa saya perlu berjuang untuk merampas kembali akhbar ini daripada Umno.

"Saya memang tak layak digelar pejuang kebebasan media. Baru 7-8 bulan saya bersuara untuk kebebasan media berbanding pejuang kebebasan media sejak 50 tahun dahulu," kata Hata di majlis ceramah bertajuk "Membongkar Konspirasi Utusan huru-harakan negara" anjuran bersama PAS Kawasan Batu dan Kumpulan Aktivis Media Indipenden (KAMI) di Taman Melewar,dekat sini malam tadi.

Ia merupakan kemunculan pertama bekas wartawan kanan Utusan Malaysia itu di pentas PAS selepas dipecat daripada Utusan Melayu Berhad.

Hata dipecat 1 Mei lalu,dua hari sebelum Hari Kebebasan Akhbar sedunia yang disambut pada 3 Mei setiap tahun.

Pemecatan itu atas alasan Hata memburukkan imej majikannya itu dengan mengeluarkan beberapa kenyataan media yang mengkritik pengurusan editorial Utusan.

Tampil di hadapan kira-kira 500 orang yang hadir, Hata memulakan ceramahnya dengan mengakui "gementar" berada di atas pentas PAS.

"Kalau ditanya adakah saya gementar, ya memang saya gementar," katanya disambut gelak ketawa hadirin.

Orang ramai kelihatan teruja dengan kemunculan Hata di pentas. Ada yang pada mulanya hanya berdiri di tepi-tepi dataran tempat ceramah mula mengambil tempat yang lebih selesa dan yang yang berada di gerai-gerai jualan mula menghampiri kawasan ceramah.

Hata berkata, beliau juga berasa malu kerana sudah bertahun-tahun bekerja di akhbar yang mempunyai imej yang sangat buruk."Saya teragak-agak juga nak terima jemputan pihak penganjur ke program ni.Bukan kerana takut tapi imej Utusan itu sendiri yang berada dalam keadaan yang teruk bagi diri saya.

"Nasib baiklah saya berada di pentas PAS.Kalau berada di pentas DAP dah lama saya digelar "pengkhianat Malayu",katanya.

Menceritakan kisah-kisah sepanjang bergelar wartawan kanan Utusan, Hata mengulangi dakwaannya bahawa Utusan mempunyai agenda tetap untuk memporak-perandakan Pakatan Rakyat.

Apa yang berlaku di Utusan sekarang ini, mereka mempunyai agenda untuk terus kekal berkuasa, bukan memperjuangkan Melayu lagi.

"Agenda yang wajib,menyerang PAS kerana menolak kerajaan perpaduan untuk bergabung dengan Umno,menyerang DAP di Pulau Pinang berkaitan anti Melayu dan anti macam-macam lagi dan mereka sentiasa menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim. Itu agenda Utusan sekarang ini," katanya.

Hata yang diatakan akan menguruskan sebuah akhbar baru, Utusan Rakyat juga mengingatkan orang ramai agar berhati-hati dengan laporan Utusan yang disifatkan sebagai "membahayakan".

Berhati-hati dengan laporan Utusan kerana agenda mereka hanya untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat.

"Apa yang membuatkan saya berasa benci sangat dengan Utusan bila mempermainkan isu agama.Saya bimbang kerana majoriti yang membaca Utusan adalah orang Melayu.Kalau hari-hari isu agama dimainkan, akan mempengaruhi pembaca terutamanya di kawasan luar bandar," katanya.

Sokong Pakatan Rakyat

Sementara itu, menyeru orang ramai agar terus menyokong Pakatan Rakyat dan tidak terus membiarkan Umno BN terus bermaharaja lela di negara ini.

"Bagi saya tuan-tuan perlu terus menyokong Pakatan Rakyat.Saya memang tak terlibat dengan parti politik tapi kalau kita benar-benar ingin memastikan media bebas, inilah yang perlu kita lakukan," katanya.

Hata sebelum ini pernah menganjurkan program "makan nasi lemak beralaskan Utusan dan menerima reaksi yang pelbagai.

"Utusan hari ini digelar Utusan porno, menjijikkan, dan sebagainya. Sampaikan saya buat perogra makan nasi lemak beralaskan Utusan, ada yang marah.

"Saya tanya kenapa marah, salah ke apa yang saya buat. Dia kata, makan nasi lemak beralas Utusan menjijikkan nasi lemak aku," ceritanya dan sekali lagi disambut gelak ketawa hadirin.

Hata dalam satu temubual dengan satu portal berita mendedahkan bahawa Perdana Menteri,Seri Najib Razak terlibat secara langsung dalam mesyuarat bagi menentukan agenda mingguan Utusan.

Ini katanya termasuklah serangan terhadap Buku Jingga Pakatan Rakyat.

Turut menyampaikan ceramah malam tadi peguam PAS, Hanipa Maidin dan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

SEBAGAI RENUNGAN....

7 Alasan Kenapa Wanita Haram Menjadi Pemimpin

Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam. Shalawat dan salam kepada Nabi kita Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Berikut ini adalah alasan-alasan mengapa syariat tidak memperbolehkan wanita menjadi pemimpin:

Alasan Pertama: Pemimpin wanita pasti merugikan

Abu Bakrah berkata,

لَمَّا بَلَغَ رَسُولَ اللَّهِ –‏‎ ‎صلى الله عليه وسلم – أَنَّ أَهْلَ‏‎ ‎فَارِسَ قَدْ مَلَّكُوا عَلَيْهِمْ‏‎ ‎بِنْتَ كِسْرَى قَالَ » لَنْ‏‎ ‎يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا‎ ‎أَمْرَهُمُ امْرَأَةً »

“Tatkala ada berita sampai kepada Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam bahwa bangsa Persia mengangkat putri Kisro (gelar raja Persia dahulu) menjadi raja, beliau shallallahu ’alaihi wa sallam lantas bersabda, ” Suatu kaum itu tidak akan bahagia apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita”.” (HR. Bukhari no. 4425)

Dari hadits ini, para ulama bersepakat bahwa syarat al imam al a’zhom (kepala negara atau presiden) haruslah laki-laki. (Lihat Adhwa ’ul Bayan, 3/34, Asy Syamilah)

Al Baghowiy mengatakan dalam Syarhus Sunnah (10/77) pada Bab ”Terlarangnya Wanita Sebagai Pemimpin”: ”Para ulama sepakat bahwa wanita tidak boleh jadi pemimpin dan juga hakim. Alasannya, karena pemimpin harus memimpin jihad. Begitu juga seorang pemimpin negara haruslah menyelesaikan urusan kaum muslimin. Seorang hakim haruslah bisa menyelesaikan sengketa. Sedangkan wanita adalah aurat, tidak diperkenankan berhias (apabila keluar rumah). Wanita itu lemah, tidak mampu menyelesaikan setiap urusan karena mereka kurang (akal dan agamanya). Kepemimpinan dan masalah memutuskan suatu perkara adalah tanggung jawab yang begitu urgen (penting). Oleh karena itu yang menyelesaikannya adalah orang yang tidak memiliki kekurangan (seperti wanita) yaitu kaum pria-lah yang pantas menyelesaikannya.”

Alasan Kedua: Wanita kurang akal dan agama

Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda,

مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ‏‎ ‎عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ‏‎ ‎الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ‏‎ ‎إِحْدَاكُنَّ

“Tidaklah aku pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya sehingga dapat menggoyangkan laki-laki yang teguh selain salah satu di antara kalian wahai wanita.” (HR. Bukhari no. 304)

Apa yang dimaksud dengan kurang akal dan agamanya?

Ada yang menanyakan kepada Syaikh ’Abdul Aziz bin ’Abdillah bin Baz: Saya seringkali mendengar hadits ”wanita itu kurang akal dan agamanya.” Dari hadits ini sebagian pria akhirnya menganiaya para wanita. Oleh karena itu –wahai Syaikh- kami memintamu untuk menerangkan makna hadits ini.

Adapun makna hadits Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam:

ما رأيت من ناقصات عقل ودين أغلب للب‎ ‎الرجل الحازم من إحداكن فقيل يا رسولا‎ ‎لله ما نقصان عقلها ؟ قال أليست‎ ‎شهادة المرأتين بشهادة رجل ؟ قيل يا‎ ‎رسول الله ما نقصان دينها ؟ قالأ‎ ‎ليست إذا حاضت لم تصل ولم تصم ؟

“Tidaklah aku pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya sehingga dapat menggoyangkan laki-laki yang teguh selain salah satu di antara kalian wahai wanita.” Lalu ada yang menanyakan kepada Rasulullah, ”Wahai Rasulullah, apa yang dimaksud kurang akalnya?” Beliau shallallahu ’alaihi wa sallam pun menjawab, ”Bukankah persaksian dua wanita sama dengan satu pria?” Ada yang menanyakan lagi, ”Wahai Rasulullah, apa yang dimaksud dengan kurang agamanya?” Beliau shallallahu ’alaihi wa sallam pun menjawab, ”Bukankah ketika seorang wanita mengalami haidh, dia tidak dapat melaksanakan shalat dan tidak dapat berpuasa?” (HR. Bukhari dan Muslim)

Jadi, Nabi shallallahu ’alaihi wasallam menjelaskan bahwa yang dimaksud dengan kurang akalnya adalah dari sisi penjagaan dirinya dan persaksian tidak bisa sendirian, harus bersama wanita lainnya. Inilah kekurangannya, seringkali wanita itu lupa. Akhirnya dia pun sering menambah-nambah dan mengurang-ngurangi dalam persaksiannya. Oleh karena itu, Allah Ta ’ala berfirman,

وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ‏‎ ‎رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا‎ ‎رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ‏‎ ‎وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ‏‎ ‎مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ‏‎ ‎إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ‏‎ ‎إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى

“Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya.” (QS. Al Baqarah: 282)

Yang dimaksud dengan kurangnya agama adalah ketika wanita tersebut dalam kondisi haidh dan nifas, dia pun meninggalkan shalat dan puasa, juga dia tidak mengqodho shalatnya. Inilah yang dimaksud kurang agamanya. (Majmu’ Fatawa Ibnu Baz, 4/292)

Alasan Ketiga: Wanita ketika shalat berjama’ah menduduki shaf paling belakang

Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam ‏bersabda,

خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ‏‎ ‎أَوَّلُهَا وَشَرُّهَا آخِرُهَا‎ ‎وَخَيْرُ صُفُوفِ النِّسَاءِ‏‎ ‎آخِرُهَا وَشَرُّهَا أَوَّلُهَا

“Sebaik-baik shof untuk laki-laki adalah paling depan sedangkan paling jeleknya adalah paling belakang, dan sebaik-baik shof untuk wanita adalah paling belakang sedangkan paling jeleknya adalah paling depan.” (HR. Muslim no. 440)

Alasan Keempat: Wanita tidak dapat menikahkan dirinya sendiri, tetapi harus dengan wali

Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda,

لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِىٍّ

“Tidak ada nikah kecuali dengan wali.” (HR. Abu Daud no. 2085, Tirmidzi no. 1101 dan Ibnu Majah no. 1880. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih)

Alasan Kelima: Wanita menurut tabiatnya cenderung pada kerusakan

Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda,

وَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ‏‎ ‎خَيْرًا ، فَإِنَّهُنَّ خُلِقْنَ‏‎ ‎مِنْ ضِلَعٍ ، وَإِنَّ أَعْوَجَ‏‎ ‎شَىْءٍ فِى الضِّلَعِ أَعْلاَهُ ،‏‎ ‎فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ‏‎ ‎كَسَرْتَهُ ، وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ‏‎ ‎يَزَلْ أَعْوَجَ فَاسْتَوْصُوا‎ ‎بِالنِّسَاءِ خَيْرًا

“Bersikaplah yang baik terhadap wanita karena sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk. Bagian yang paling bengkok dari tulang rusuk tersebut adalah bagian atasnya. Jika engkau memaksa untuk meluruskan tulang rusuk tadi, maka dia akan patah. Namun, jika kamu membiarkan wanita, ia akan selalu bengkok, maka bersikaplah yang baik terhadap wanita.” (HR. Bukhari no. 5184)

Alasan Keenam: Wanita mengalami haidh, hamil, melahirkan, dan menyusui

Allah Ta’ala berfirman,

وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ‏‎ ‎الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ‏‎ ‎ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ‏‎ ‎ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي‎ ‎لَمْ يَحِضْنَ وَأُولَاتُ‏‎ ‎الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ‏‎ ‎يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ‏‎ ‎يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ‏‎ ‎أَمْرِهِ يُسْرًا

“Dan perempuan-perempuan yang tidak haid lagi (monopause) di antara perempuan-perempuanmu jika kamu ragu-ragu (tentang masa iddahnya), maka masa iddah mereka adalah tiga bulan; dan begitu (pula) perempuan-perempuan yang tidak haid. Dan perempuan-perempuan yang hamil, waktu iddah mereka itu ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.” (QS. Ath Tholaq : 4)

Jika datang waktu seperti ini, maka di mana tanggung jawab wanita sebagai pemimpin?

Alasan Ketujuh: Wanita mudah putus asa dan tidak sabar

Kita telah menyaksikan pada saat kematian dan datangnya musibah, seringnya para wanita melakukan perbuatan yang terlarang dan melampaui batas seperti menampar pipi, memecah barang-barang, dan membanting badan. Padahal seorang pemimpin haruslah memiliki sifat sabar dan tabah


Umat Islam Mengikuti Langkah-langkah Yahudi dan Nasrani

Ertinya:

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka." Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?" Nabi saw. menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka".
(H.R. Muslim)

Keterangan Umat Islam akan mengikut jejak langkah ataupun "carahidup" orang-orang Yahudi dan Nashrani, hinggalah dalam urusan yang kecil dan perkara-perkara yang tidak menasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nashrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekali pun, orang Islam akan terus mengikuti mereka. Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah saw. ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mereka banyak meniru "carahidup" Yahudi dan Nashrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nashrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka. Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada mereka.


Adakah Perempuan Layak menjadi Pemimpin?
by Hazim Azhar

Persoalan seperti ini adakalanya mengundang kemarahan pihak tertentu kerana seolah-olah mempertikaikan hak kebebasan seorang wanita. Lebih-lebih lagi mereka yang mengibarkan panji-panji perjuangan 'hak asasi' sama ada yang berbau agama mahupun kemanusiaan.

Saya pernah terlibat dalam satu debat siswa yang diadakan di Rumah Negeri Sembilan, Kaherah. Isu yang diperdebatkan ialah "hak perempuan adakah sama dengan lelaki?", lebih kurang beginilah isunya, tajuknya saya dah lupa. Pertandingan tu hanya kecil, lagipun saya tidaklah hebat sangat berhujah. Disertai 3 wakil mahasiswi dan 3 wakil mahasiswa. Pada mulanya tidaklah sengit sangat, namun setelah 5 minit sahaja berlangsung, dewan menjadi 'panas' seolah-olah 2 pihak hendak berperang. Yang lelaki salahkan perempuan, yang perempuan marahkan lelaki. "Apa kami ini hanya layak duduk di dapur sahaja?". Alahai..

Sampai giliran saya berhujah.

"Pertamanya sebelum saya memulakan kata, saya ingin memohon agar kita semua bertenang. Jangan marah-marah. Emosi hanya membina tembok pemisah antara kita dan realiti sebenar. Dan kata-kata yang berbaur kemarahan akan membuatkan kita tidak adil dan menolak segala hujah yang bertentangan dengan pendapat peribadi kita."

Lalu saya teruskan dengan hujah dan kata-kata yang lemah lembut, kerana saya tahu jika terkasar sedikit, nanti pihak perempuan ambil hati. Bukan begitu?

"Dalam islam memang tidak diwajibkan perempuan duduk di rumah sepenuh masa, hanya kemas rumah, basuh pinggan, cuci lantai, dan uruskan anak sahaja. Bukan begitu, dan siapa yang berpandangan begitu ialah orang yang berfikiran sempit dan jumud. Dan tidak juga disuruh agar perempuan-perempuan meninggalkan rumah, asyik keluar sehingga rumah terabai, kesihatan anak tidak terurus dan kebersihan rumah tidak terpelihara. Ini bermaksud perempuan ada pilihan sebagaimana lelaki."

Saya sempat menjeling kepada moderator program.

"Namun di sini bukanlah persoalan 'hak kebebasan' yang perlu diperhatikan. Tetapi tugas dan tanggungjawab serta kasih sayang seorang perempuan terhadap rumahtangganya. Andainya dia seorang ibu kepada anak yang masih kecil, adakah dia sanggup membiarkan anaknya di rumah tanpa diurus hanya kerana ingin berkerja? Atau keluar bebas sesuka hati, bila-bila masa yang diinginkan atas tiket kebebasan hak asasi?"

"Saya kira, di sinilah peranan musuh-musuh islam dalam mengapi-apikan perempuan-perempuan muslim agar melupakan peranan dan tanggungjawab terhadap rumahnya. Mereka sengaja membawa isu kesamarataan hak perempuan dan lelaki. Mereka melaung-laungkan seruan-seruan yang bertopengkan kebebasan, kemajuan dan kemanusiaan. Akhirnya perempuan-perempuan tidak segansilu membuka aurat, bergaul bebas, dan berpacaran di tepi jalan." Jika lelaki boleh, mengapa kita wanita tidak boleh?" Itu kata mereka. Tempias slogan-slogan palsu itu membawa mendung kepada budaya timur yang penuh dengan adab dan tatasusila, apatah lagi kita ini yang beragama Islam". Saya menambah lagi.


Tiba-tiba bangun seorang mahasiswi sambil mengangkat tangan. "Izin laluan yang berhormat".

Saya mempesilakannya.

"Adakah ini bermaksud perempuan-perempuan tidak boleh berkerja, hanya duduk di rumah tanpa membantu para suami dalam meningkatkan taraf ekonomi rumahtangga? Jika begitu, apa faedahnya ijazah yang diperoleh?" Katanya sedikit mempertikai.

Saya menjawab.

"Saya tidak katakan tidak boleh berkerja. Berkerjalah jika keadaan memerlukan. Isunya bukan berkerja atau tidak, tetapi pengurusan rumahtangga. Seorang perempuan yang tersusun hidupnya mampu membahagikan waktu antara tugasan luaran seperti kerja dan tugasan suri rumah. Namun bagi pandangan saya, adalah lebih baik jika perempuan memfokuskan untuk mendidik anak dan mengurus rumah andainya para suami bergaji besar."

" Memadailah dengan seorang sahaja berkerja kerana anak memerlukan 'tangan' ibu untuk merasai kasih sayang daripadanya. Kebersamaan ibu dalam siri-siri kehidupan anak mewujudkan ikatan yang kuat dan persefahaman yang melahirkan anak-anak yang mudah dibentuk. Kita semua tahu, bahawa institusi kekeluargaan adalah paling penting dalam mencorakkan peribadi anak-anak. Tentang ijazah yang telah dimiliki.. bagi saya bukan semua bahan berharga perlu kita gunakan, andai jika kita menggunakannya mengundang malapetaka. Simpanlah ia sebagai tanda kita seorang ilmuan"

Keadaan dewan semakin terkawal. Ada yang setuju, ada yang tidak. Tidak mengapa lah, saya akui manusia itu berbeza. Saya memerhatikan tiap-tiap mata yang merenung saya dengan khusyuk.

"lelaki dilahirkan daripada tanah yang bersifat keras dan kehidupannya berkaitan dengan tanah iaitu bercucuk tanam, berkerja keras dan mencari nafkah kewangan. Perempuan pula diciptakan daripada jiwa seorang lelaki dan kehidupannya berkait rapat dengan kejiwaan, lemah lembut, teliti, halus dan penyayang. Ini adalah sifat terbaik bagi seorang pendidik anak."

Saya tamatkan kata-kata dengan memohon maaf andai tersilap kata dan menegaskan sekali lagi bahawa, kita semua adalah sama- lelaki dan perempuan, namun jiwa kita berbeza, sifat kita berbeza. Lantas mengapa perlu kita berebut satu tempat atau ruangan yang sempit sedangkan kita telah mempunyai ruangan khas untuk kita duduki, untuk kita pelihara? Iaitu lelaki ada tugasan yang khas sesuai dengan sifat semula jadinya, begitu juga perempuan.

Jadi, adakah perempuan berhak menjadi pemimpin?

aireensamirah said...
salam..

kalau tanya pada saya (seorang perempuan) saya akan kata seorang perempuan tak layak utk jadi pemimpin besar.

bukan tak meyakini kebolehan perempuan masa kini, tapi pada saya, sampai bila2 pun perempuan tak akan sama dengan lelaki.
Allah cipta kita berbeza fitrahnya, beza peranannya, tapi yan pastinya, semestinya adil pembahagian ini, sbb Allah tu maha adil.
tak perlu bangkitkan isu perempuan mesti setara dgn lelaki.

bukanlah semestinya ada ijazah mesti kerja, sbb ijazah tu tanda kita punya ilmu, bukan mewajibkan kita utk bekerja..

rasanya kalau suatu masa nnt suami saya mampu utk tanggung nafkah seluruh isirumah, saya rela utk duduk di rumah walau saya ada PhD sekali pun, perhaps.

wallahualam.
salam ziarah~



Sabtu, 14 Mei 2011

Wajarkah Wanita Menjadi Ketua?

Posted by Farid Rashidi

Kereta membelah laluan Pasir Gudang ke Johor Bahru sederhana laju. Terkadang perjalanan jadi perlahan bila kenderaan bersesak-sesak di hadapan.

“Susah sangat kalau perempuan jadi ketua…” Rungut isteri seusai urusan permohonan cuti. Saya mengerling wajahnya sesekali lantas mata tertumpah semula ke dada jalan. Bimbang kalau-kalau ada kenderaan yang berhenti mengejut – tersentak dada dibuatnya.

“Memang, sebab itu Nabi SAW sudah berpesan kepada kita. Yang perempuan ini tidak sesuai menjadi ketua kepada urusan yang berat-berat. Terkadang bila urusan dicemari emosi ia menyukarkan. Perempuan dibekali emosi. Jika ada masalah diluar bimbang dibawa masuk ke tempat kerja. Orang lain jadi mangsa.” Saya bersuara.

“Tak akan berjaya suatu kaum jika diperintah perempuan.” Tambah saya lagi.

“Betul sangat.” Isteri mengangguk setuju.

Kami terus bergerak, dan topik perbualan segar senantiasa bersilih ganti.

Bolehkah Wanita Menjadi Ketua?

Biarpun apa definasinya samaada; wanita, kaum hawa, perempuan atau gadis, ia tetap terkategori jantina yang sama. Persoalannya, adakah golongan hawa ini layak menjadi ketua?

Firman Allah SWT:

Maksudnya: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka menafkahkan sebahagian harta mereka.” (Surah an-Nisa: Ayat 34)

Terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Abu Bakar as-Siddiq yang mengatakan:

“Sungguh Allah SWT telah memberiku manfaat, dari kata-kata yang pernah kudengar dari Rasulullah SAW – pada saat perang Jamal (Unta), setelah semula hampir saja aku mengikuti tentera Jamal (dipimpin oleh Aisyah yang mengenderai unta) dan berperang di pihak mereka”.

Kata beliau lagi: “Ketika sampai berita kepada Rasulullah SAW bahawa bangsa Parsi telah mengangkat puteri Kisro sebagai ratu, maka sabda Baginda Rasulullah SAW:

“Tidak akan berjaya/beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin).” (Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’)

Begitu juga terdapat dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Imam Bukhari daripada Abu Bakrah berkata:

“Tatkala ada berita sampai kepada Nabi SAW bahawa bangsa Parsi melantik puteri Kisro (gelaran raja Parsi dahulu) menjadi raja, beliau SAW lantas bersabda, “Suatu kaum itu tidak akan bahagia apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita”.” (HR. Bukhari no. 4425)

Bilakah Wanita Boleh Menjadi Pemimpin?

Wanita boleh memegang tampuk pemerintahan hanya ketika mana memerintah sesama kaum mereka. Ini bukan diskriminasi Islam terhadap wanita, tetapi adalah keadilan. Keadilan yang diperuntukkan Islam berdasarkan kondisi penciptaan manusia sejak azali lagi. Dalam hal ini, misalnya para wanita disarankan mengambil tahu hal ehwal kewanitaan khususnya. Ini kerana di kalangan mereka lebih arif hal ehwal kewanitaan berbanding lelaki.

Sementelahan, skop tanggungjawab wanita lebih kecil berbanding lelaki. Wanita juga mempunyai halangan-halangan tertentu – seperti perlukan mahram ketika bermusafir, tidak boleh menjadi wali, datang haid, hamil, mengandung, menyusui dan nifas – yang telah Allah SWT ciptakan buat mereka.

Mengingkari perkara ini, bererti kalian mempertikaikan keadilan penciptaan Allah Ta’ala terhadap manusia seluruhnya!

Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya).” (Al-Baqarah: 228)

Bahkan, wanita juga dibolehkan menjadi pemimpin – di atas pengawasan suami – untuk mengatur kehidupan rumahtangga. Perkara ini selari dengan hadis Rasulullah SAW berbunyi:

“Dan wanita menjadi pemimpin di rumah suaminya, dia akan diminta mempertanggungjawabkan mengenai orang yang diurusnya.” (HR. Bukhari no. 2409)

Hati-hati Idea Liberalisme!

Dahulu kita pernah dikejutkan dengan fenomena Amina Wadud. Dia dengan berani bertindak melanggar batasan syariat dengan mengimami solat, walhal belakangnya disertai makmum lelaki. Sedangkan perkara ini samasekali bersalahan dengan al-Quran dan as-Sunnah sebermula era Nubuwwah hingga kini. Tanyalah mana-mana ulama’ muktabar seluruh dunia, pasti jawapannya tetap sama. TIDAK DIBENARKAN.

Para pengamal liberalisme dan Sister In Islam (SIS) berusaha keras untuk mengangkat hak wanita menjadi sama rata seiring lelaki hatta dalam hal ehwal ibadah, perwalian dan urusan pemerintahan. Kerana itu mereka begitu berani melaungkan idea-idea kontroversi bagi menjayakan misi ini.

Justeru, sebagai muslim lagi mukmin yang berjuang dalam kelompok jemaah Islam, sewajar lebih TAHU dan JELAS tentang perkara ini!

9:28AM, 23 Januari 2010,
KBB, Baling, Kedah.

Faridrashidi.Com|Transisi Fikrah@2011

HADIS2 AKHIR ZAMAN

Penyakit Umat-umat Dahulu
Ertinya:

Dan pada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar RasuIullah saw. bersabda, "Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi saw. menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok, (2) terlalu mewah, (3) menghimpun harta sebanyak mungkin, (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, (5) saling memarahi, (6) hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalim".

(H.R. Hakim)

Keterangan
Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah saw. tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum muslimin di hari ini. Di sana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Dunia Islam dilanda krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyaknya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud dan sebagainya.
Marilah kita merenung maksud hadis ini, dan marilah kita bermuhasabah!
Orang yang Berpegang dengan Agamanya Seperti Memegang Bara Api
Ertinya:
Daripada Anas r.a. bekata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api".

(H.R. Tirmizi)

Keterangan
Yang dimaksudkan di sini ialah zaman yang sangat mencabar sehingga sesiapa yang hendak mengamalkan ajaran agamanya ia terpaksa menghadapi kesusahan dan tentangan yang sangat hebat. Kalau ia tidak bersungguh-sungguh, nescaya agamanya terlepas dari genggamannya. Ini adalah disebabkan suasana disekelilingnya tidak membantu untuk ia menunaikan kewajiban agamanya, bahkan apa yang ada disekelilingnya mendorong untuk membuat kemaksiatan dan perkara-perkara yang dapat meruntuhkan aqidah dan keimanan atau paling kurang menyebabkan kefasiqan. lni juga bermaksud, orang Islam tersepit dalam melaksanakan tuntutan agamanya di samping tidak mendapat kemudahan.



Lima Maksiat yang Disegerakan Balasannya

Ertinya:

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap Rasulullah saw. kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda; "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah:

Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.
Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.
Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.
Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.
Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri ".

(H.R Ibnu Majah)

Keterangan

Hadis di atas rnenerangkan bahawa:

Penyakit Thaun dan Aids adalah berpunca dari banyak berlaku perzinaan.
Kesukaran mencari rezeki dan kezaliman pimpinan adalah berpunca daripada rakyat yang mengurangkan sukatan dan timbangan.
Kemarau panjang adalah berpunca dari tidak megeluarkan zakat.
Kemampuan musuh mengambil sebahagian dari apa yang dimiliki oleh kaum Muslimin (sepeti hilangnya Tanah Pelastin dari tangan kaum Muslimin) adalah berpunca daripada mereka mengkhianati janji-ianji mereka kepada Allah swt.
Perang saudara yang berlaku di kalangan kaum Muslimin adalab berpunca daripada mengenepikan hukumhukum Allah swt. dan tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai undang-undang di dalam kehidupan.


Orang yang Berpegang dengan Agamanya Seperti Memegang Bara Api

Ertinya:
Daripada Anas r.a. bekata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api".

(H.R. Tirmizi)

Keterangan
Yang dimaksudkan di sini ialah zaman yang sangat mencabar sehingga sesiapa yang hendak mengamalkan ajaran agamanya ia terpaksa menghadapi kesusahan dan tentangan yang sangat hebat. Kalau ia tidak bersungguh-sungguh, nescaya agamanya terlepas dari genggamannya. Ini adalah disebabkan suasana disekelilingnya tidak membantu untuk ia menunaikan kewajiban agamanya, bahkan apa yang ada disekelilingnya mendorong untuk membuat kemaksiatan dan perkara-perkara yang dapat meruntuhkan aqidah dan keimanan atau paling kurang menyebabkan kefasiqan. lni juga bermaksud, orang Islam tersepit dalam melaksanakan tuntutan agamanya di samping tidak mendapat kemudahan.

Tiada ulasan: