Khamis, 12 Mei 2011

BAGAIMANA KITA MENGATAKAN SESUATU PIHAK BERMASALAH....SEDANGKAN KITA JUGA BANYAK MASALAH ....

Politik lucah: Ulama muda diseru tinggal Umno
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 12 Mei: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menggesa ulama muda Umno menilai semula penglibatan mereka dalam Umno ekoran amalan politik lucah dan kotor pemimpin parti itu.

Katanya, ulama muda di dalam Umno tersebut perlu sedar amalan politik yang bercanggah dengan Islam itu telah menjadi budaya dalam Umno sejak sekian lama.

Bagaimanapun katanya, beliau menyambut baik usaha untuk menegur sikap Umno itu malah mencadangkan agar mereka meninggalkan parti itu jika gagal merubahnya.

"Hakikatnya itulah budaya Umno. Harapan saya agar ulama muda Umno terus menegur budaya politik Umno yang keji dan songsang ini.

"Jika tidak mampu ubah, fikirkan semula adakah tepat berada di dalam Umno?" soalnya melalui responsnya di Facebook.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terbaru ulama muda Umno, Fathul Bari Mat Jahya yang mengakui rakaman video seks mengaitkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak sepatutnya dilakukan.

Ini kerana perkara tersebut menurutnya bertentangan dengan prinsip Islam yang mengharamkan umatnya mengaibkan orang lain.

Fathul Bari berkata, hukum mengaibkan seseorang seperti itu merupakan salah satu daripada dosa besar di sisi Islam dan dan tidak sepatutnya dilakukan oleh Umno.

Beliau berkata demikian pada satu forum yang diadakan sempena ulangtahun Umno ke-65 di ibu pejabat parti itu semalam.

Umno dan akhbarnya, Utusan Malaysia sebelum ini dikecam banyak pihak termasuk oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ekoran mengaibkan Anwar dalam isu video seks yang didedahkan trio Umno iaitu bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim.

Akhbar itu tanpa memikirkan hukum hakam agama, telah melapor dan menyiarkan gambar dan berita berunsur lucah berhubung video seks tersebut.

Fitnah tersebut juga, digunakan Umno dalam siri kempen mereka pada pilihan raya negeri Sarawak April lalu.

Harussani dalam kenyataannya sebelum ini menjelaskan, adalah fitnah dan dosa besar membuka rahsia orang tanpa ada bukti yang jelas menurut Islam seperti yang dilakukan terhadap Anwar.

"Kita buka rahsia orang ini adalah haram, benda yang tidak betul tapi didedahkan adalah satu fitnah, dosa besar dan tidak bermoral.

“Rakaman video seks itu betulkah Anwar? Laporan juga belum dapat dipastikan lagi... ini adalah fitnah dan dosa besar,” katanya.

Selain mengecam tindakan mengaibkan Anwar itu, beliau juga kesal dengan tindakan Utusan yang dakwanya tidak menyiarkan pandangan penuhnya itu malah hanya mengambil sekerat sahaja.

“Saya ada bercakap dengan Utusan Malaysia tapi apa yang keluar sikit sahaja, mereka tidak keluarkan secara keseluruhan apa yang saya katakan... yang tertulis ia (video seks) hanya fitnah, itu sahaja... yang lain-lain tidak keluar,” katanya.

Pemuda PAS minta SPRM siasat jambatan kedua
M Faqih Foto M Yarisman

KOTA BHARU, 12 Mei: Mengapa Umno Kelantan begitu beriya-iya benar mahu kerajaan negeri membentang kerta putih berkaitan program Ladang Rakyat, mungkinkah ada isu lain yang mahu disembunyikan.

Apa yang tidak kena dengan pembangunan ladang sawit dibangun Ladang Rakyat, sedangkan lebih 4,300 penduduk miskin mendapat manfaat sebanyak RM200 sebulan.

Malah dakwaan pihak tertentu melalui media massa kononnya kerajaan negeri merampas tanah rakyat bagi pembangunan Ladang Rakyat ternyata tersasar jauh kerana tiada tanah dirampas sehingga kini.

Sepatutnya kertas putih kelewatan jambatan kedua Sultan Yahya (gambar kanan) dan laluan bertingkat melibatkan kos RM157 juta dibentang. Ini kerana ia sudah jauh melepasi tarikh ditetapkan sebelum ini.

Perletakan batu asasnya pada 2 Ogos 2007 dilakukan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sempena lawatan kerja ke Kelantan.

Jambatan terbabit sepanjang 811 meter dan laluan bertingkat dicadang sehingga ke Langgar melalui Jalan Hamzah. Ia sepatutnya siap dalam tempoh 30 bulan iaitu Januari 2010.

Sekarang Mei 2011, bermakna sudah lebih setahun lima bulan terlewat.

Namun pembinaannya tidak sampai 50 peratus biar pun Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed baru-baru ini mendakwa sudah siap 63 peratus.

Prihatin dengan masalah tersebut Dewan Pemuda PAS Kelantan mendesak kerajaan pusat atau Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan (MTPNK) menyediakan kertas putih bagi menjelaskan masalah sebenar di sebalik kelewatan projek berkenaan.

Ketuanya, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman berkata, berdasar kepada jumlah peruntukan begitu besar dilulus kerajaan sebelum ini, sepatutnya projek tersebut sudah lama disiapkan.

”Namun sehingga ke hari ini projek terbabit seperti hidup segan mati tak mahu. Di mana tidak kenanya sehingga menyusahkan ribuan pengguna yang melalui jambatan setiap hari.

”Ini isu yang sepatutnya dijelaskan kepada rakyat kerana ratusan juta duit rakyat diluluskan sebelum pilihan raya umum 2008 bagi membina jambatan itu.

”Mungkinkah peruntukan RM157 sudah tidak ada lagi sekarang kerana kerja-kerja pembinaan tidak nampak dilakukan secara serius,” katanya di sini.

Harakah cetak edisi terbaru menyiarkan gambar projek berkenaan yang masih jauh untuk disiapkan, berbanding jalan bertingkat (kiri) di bawah kerajaan negeri di Pasir Mas hanya bernilai RM15.5 juta, kini hampir siap sepenuhnya.

Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, tentunya ada sesuatu tidak kena dengan projek berkenaan memandangkan projek pembinaan laluan bertingkat di bawah kerajaan negeri hampir siap dibina di Pasir Mas.

”Sebelum ini ramai orang bercakap projek jambatan kedua dan laluan bertingkat tersebut mahal berbanding kos sebenar,” ujarnya.

Sebelum ini ramai pihak termasuk anggota parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mendakwa projek pembinaan Jambatan Sultan Yahya kedua mahal dan tidak sepadan dengan kos sebenarnya.

Oleh itu Pemuda PAS Kelantan mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat projek terbabit kerana dibimbangi ada sesuatu yang tidak kena berlaku.

Tender projek berkenaan dilapor diberi kepada Konsortium IS (M) Sdn Bhd/RIS Capital (M) Sdn Bhd, milik seorang pemuda Umno di Kelantan.

Manakala Redland Sdn Bhd pula difahamkan diberi subkontrak membina jambatan terbabit. Namun sekarang Redland milik pemimpin Umno Tanah Merah tidak lagi kelihatan.

Menjelang pilihan raya umum lalu ada pihak mendakwa pemimpin Umno di Kota Bharu mempamerkan kehidupan mewah.

Tak payah ajak PAS, Umno memang pecah belah
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 12 Mei: Para pemimpin Umno tidak perlu sibuk dengan usaha untuk membawa masuk PAS ke dalam BN kerana PAS tetap utuh dengan dasar perjuangannya yang suci sejak ditubuhkan dulu, berbanding Umno yang mengamalkan dasar pecah belah.

Sebaliknya, Umno perlu membersihkan dirinya terlebih dahulu sebelum berusaha ke arah itu bagi membolehkan Umno menilai diri sendiri yang selama ini penuh dengan pengkhianatan terhadap PAS yang juga dipimpin dan dianggotai orang-orang Melayu.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaffar (gambar) berkata, masalah perpecahan dan perkelahian adalah masalah Umno sendiri dan ia ternyata berbeza sama sekali dengan PAS.

Menurut beliau, sebaliknya perjuangan politik PAS amat jelas sejak ditubuhkan dulu hingga selamanya yang tidak berkelahi dengan sesiapa termasuk bersama Umno, orang-orang Melayu serta kaum-kaum lain dan penganut-penganut agama lain.

Katanya, PAS adalah parti yang memperjuangkan prinsip-prinsip Islam yang tentunya merupakan prinsip-prinsip terbaik bagi seluruh manusia tanpa mengira kaum dan ia tentu berbeza sama sekali dengan perjuangan Umno.

"Jadi, berbalah itu memang cara Umno, bukan cara PAS. Kenapa pula dikatakan nak bawa masuk PAS ke dalam BN untuk menghentikan perbalahan sesama sendiri. Sedangkan dalam PAS tak timbul itu semua," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan Bernama semalam yang mengatakan Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berazam untuk membawa masuk PAS ke dalam BN sebagai usaha menyatupadukan orang Melayu.

Harapan beliau menerusi usaha itu ialah agar orang Melayu berhenti berbalah sesama sendiri yang akhirnya akan merugikan kaum itu sendiri.

"Saya akan cuba usahakan perkara itu supaya PAS berada dalam BN, berhenti Melayu sama Melayu bergaduh (kerana) ia memenatkan, buang masa, membazir tenaga dan kerja bodoh," katanya dalam Forum 65 Tahun Umno, di Kuala Lumpur.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri merupakan seorang daripada panel forum yang diadakan bersempena dengan ulang tahun parti itu, bersama-sama dengan Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu Dr Hasan Mad dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia, Ustaz Fathul Bari.

Beliau berkata sekiranya PAS dan Umno bergabung, ia bukan saja menguntungkan orang Melayu tetapi kaum bukan Melayu juga turut meraih keuntungan apabila majoriti kaum di negara ini bersatu dan aman-damai.

"Kita tolak politik dan tumpukan soal pendidikan, perniagaan, perpaduan, ekonomi dan bangunkan negara ini bersama-sama," katanya.

Beliau juga berharap agar orang Melayu menjadi masyarakat yang maju menjelang tahun 2020 dan yakin Umno akan terus melaksanakan usaha ke arah mencapai impian tersebut selaras dengan hasrat Malaysia menjadi negara maju pada tahun tersebut.

Bercakap kepada pemberita selepas forum itu, Ahmad berkata, pilihan raya umum akan datang dijangka akan menjadi yang paling sengit dalam sejarah negara, bagaimanapun jangkaan itu akan meleset sekiranya PAS bersama-sama dengan Umno berjuang.

"Apa salahnya sekiranya PAS bersama-sama Umno sebagai kemuncak perpaduan. Bersempena dengan ulang tahun Umno ke-65 ini, saya ingin menyeru kepada semua parti ataupun badan bukan kerajaan Melayu supaya sepakat dalam perjuangan untuk terus membangunkan negara," katanya.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Kamarudin yang juga Ahli Parlimen Tumpat berkata, bukti terkini mengenai dasar Umno itu sendiri yang mengamalkan kaedah pecah belah boleh dirujuk dengan pemberian royalti petroleum kepada Kerajaan Terengganu dan Kelantan.

"Kalau Umno BN tak amalkan dasar pecah belah, kenapa royalti petroleum kepada Kerajaan Kelantan tidak diberikan sedangkan ia hak rakyat Kelantan, tetapi kenapa pula kepada Kerajaan Terengganu diberikan?

"Itu semua terjadi kerana dasar pecah belah yang diamalkan oleh Umno sendiri, walaupun sesama orang Melayu, hanya kerana Kelantan diperintahkan oleh PAS dan Terengganu di bawah pemerintahan BN," tegasnya.

Tindakan yang dilakukan oleh Umno BN terhadap Kerajaan Kelantan itu, kata beliau, jelas merupakan perkelahian yang diamalkan oleh Umno sendiri sesama orang Melayu dan ia bukannya dilakukan oleh PAS.

"Pada hal, sekiranya Umno faham dengan dasar perjuangan PAS dan betul dengan dasarnya sendiri, tidak akan timbul sebarang perbalahan walaupun berlainan parti," ujar beliau.

Identiti Melayu semakin hilang di selatan Thai
M Faqih Foto: Rizal Tahir

SEKITAR tahun 1990-an pelancong teruja melihat ramai lelaki berkain sarung berserban di kawasan bandar. Anak muda membonceng motosikal berkain sarung menjadi fenomena biasa ketika itu.

Namun hari ini semuanya sudah berubah. Lelaki berserban yang mengelek kitab tidak ramai lagi seperti dahulu. Kadang-kadang sudah tidak dapat dicamkan lagi antara lelaki Melayu atau Siam.

Arus ketamadunan tidak lagi hanya berputar di sekitar Hadyai atau Phuket sahaja, wilayah sempadan selatan Thailand juga kena tempias.

Begitu juga Patani. Wilayah itu pernah dikenali sebagai empayar Islam terkemuka di rantau ini. Patani dicatat menerima kedatangan Islam sekitar tahun 1457 semasa pemerintahan Sultan Ismail Shah.

Kerajaan Melayu Patani diperintah ulama daripada Dinasti Sri Wangsa dan Dinasti Kelantan. Pada abab ke-16 pelabuhan Patani cukup terkenal di kepulauan Nusantara.

Pelabuhannya jauh lebih mashyur berbanding Temasik (Singapura) tahkala itu. Ketika pemerintahan Raja Hijau pada 1589-1616 kerajaan Islam Patani berada di kemuncak kemasyhuran.

Kepesatan pembangunan di Patani mengatasi kerajaan Ayudhya (Bangkok). Kerajaan Siam itu beberapa kali menyerang Patani, namun gagal.

Bagaimanapun pada 1786 ketika di bawah Rama 1, Patani akhirnya berjaya ditawan Siam. Selepas itu kemasyhuran Patani semakin lenyap.

Biar pun begitu pondok-pondok pengajian agama masih lagi bertahan sehingga sekarang. Namun jumlahnya makin mengecil. Sekolah agama juga sudah banyak direformasi apabila berdaftar bagi mendapat bantuan kerajaan.

Banyak subjek tidak lagi diajar dalam bahasa Melayu. Maka tidak hairanlah ramai anak muda di Patani, lebih-lebih lagi di Yala dan Songkhla tidak mampu lagi bertutur bahasa ibunda.

”Saya cakap bahasa Melayu pun macam mualaf. Saya anak jati Patani,” ujar Alongkorn Khlangkhong (kiri), seorang pemuda Melayu.

Beliau bertugas sebagai Penolong Ketua Pegawai Bahagian Keselamatan Pejabat Gabenor Patani.

Alongkorn belajar di Hadyai sehingga peringkat sarjana. Beliau juga memberitahu sudah ramai penduduk Melayu Muslim yang menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan. Sedangkan sebelum ini pegawai Melayu boleh dibilang dengan jari.

Sekarang Gabenor Patani juga anak jati Patani. Nipon Narapitakkul (kanan) atau nama Melayunya Nik Ishak Nik Hassan, mulai menduduki jawatan tertinggi di Patani pada Oktober tahun lepas.

Beliau dilahirkan di daerah Krisek, Patani. Lokasi itu pernah menjadi tempat pembunuhan ramai penduduk Muslim pada April 2004.

Ketika itu dilaporkan sekitar 106 remaja dan pemuda Muslim menjadi sasaran bedilan pasukan keselamatan. Mereka dituduh melancar serangan ke atas pos-pos keamanan pasukan keselamatan Thai.

Pada Oktober 2004 juga berlaku tragedi di Tak Bai, Narathiwat apabila seramai 85 penduduk terbunuh. Mereka sesak nafas kerana ditindan beramai-ramai dalam trak tentera.

Sejak peristiwa tersebut selatan Thailand tidak lagi aman. Keadaan berterusan sehingga ke hari ini. Maka tidak hairanlah sekatan jalan raya oleh anggota tentera lengkap bersenjata ada di mana-mana di kawasan selatan.

Penduduk mengharapkan kehadiran pegawai kanan kerajaan beragama Islam seperti Nipon dan pembantunya Alongkorn setidak-tidaknya meredakan keadaan di wilayah selatan.

”Saya merupakan Gabenor Patani pertama berbangsa Melayu dan beragama Islam. Ini satu sejarah baru di wilayah Patani,” kata beliau ketika ditemui di Universiti Islam Yala.

Beliau hadir menyambut rombongan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang berkunjung ke Universiti Islam Yala baru-baru ini.

Gabenor hadir bersama pegawai kanan lain meraikan pemimpin PAS terbabit. Ustaz Abdul Hadi menjadi tetamu Universiti Islam Yala.

Beliau diberi anugerah Tokoh Alim Rabbani oleh institusi pengajian tinggi terbabit pada 14 April lalu.

Program berkenaan diadakan sempena Multaqa Muslimah Thailand 1432. Ia berlangsung di kampus Universiti Islam Yala di Patani.

Alongkorn nama Melayunya Ayub, turut memberitahu Ketua Polis Wilayah Patani juga orang Muslim. ”Sekarang sudah ramai anak Melayu memegang jawatan penting dalam kerajaan di Patani,” ujar beliau.

Kesukarannya menyebut perkataan dalam bahasa Melayu agak ketara.

Beliau mengakui kerana melalui sistem pendidikan Siam agak lama. Inilah punca bahasa ibundanya tidak lagi lancar.

Namuh kesedaran terhadap usaha memartabatkan bahasa Melayu mulai dirasa sekarang, lebih-lebih lagi tugasnya sebagai pegawai kerajaan.

Masih terdapat kira-kira 70 peratus penduduk Melayu di wilayah berkenaan.

Fikri al Ashari, pegawai Bahagian Perhubungan Awam, Universiti Islam Yala pula menceritakan dahulu penduduk Melayu agak payah untuk belajar ke peringkat tinggi.

Katanya, tidak ramai anak-anak muda Melayu yang mampu belajar tinggi.

Keadaan itu menyebabkan jawatan utama di jabatan kerajaan dikuasai masyarakat Siam.

”Sekarang dasar terbuka yang diamalkan kerajaan Siam membolehkan ramai anak-anak Melayu melanjut pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

”Kerajaan juga memberi biasiswa untuk anak Melayu belajar. Tengok sekarang sudah ramai orang Melayu memegang jawatan tinggi,” katanya.

Menurutnya tekanan hidup sebagai masyarakat minoriti di Thailand menyebabkan pemuda Melayu sekarang dijelma kesedaran baru.

Kata beliau tanpa ilmu masyarakat Melayu akan terus ketinggalan. Oleh itu suatu kelebihan perlu dicari bagi menyaingi bangsa lain.

Dekan Fakulti Sastera dan Sains Kemasyarakatan Universiti Islam Yala, Dr Sukree Langputeh juga bersyukur kerana ramai anak Melayu mempunyai kesedaran tinggi untuk belajar sekarang.

Beliau melanjut pelajaran di peringkat tinggi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Malah ramai tenaga pengajar di universiti terbabit turut belajar di Malaysia. Selain itu di negara Timur Tengah.

Kesedaran penduduk Melayu menjulang semula kegemilangan bangsa mereka dilihat makin serius sekarang. Maka tidak hairanlah Universiti Islam Yala juga mendapatkan khidmat tenaga pengajar dari Kelantan.

Seorang pejuang bahasa Melayu, Abdullah yang pernah ditemui di Narathiwat meletak kelemahan kepada dasar asimilasi menyebabkan penduduk Melayu gagal mempertahankan bahasa ibunda.

Menurutnya, sebelum ini sekolah-sekolah pondok tidak mengajar subjek dalam bahasa Siam. Namun sekarang banyak sekolah persendirian menerima pakai sistem pelajaran ditetapkan Bangkok.

Pilihan itu dibuat bagi membolehkan mereka mendapat bantuan kerajaan. Dan apabila dasar itu digunapakai secara meluas akhirnya anak Melayu lebih seronok bercakap bahasa Siam.

Bagi Abdullah ibu bapa juga tidak serius kerana membiarkan anak-anak bertutur bahasa Siam ketika di rumah. Maka tidak hairanlah di Songkhla dan Yala, ramai anak muda berwajah Melayu hanya tahu bahasa Siam.

Kepada siapa hendak diletak kesalahan itu, kerajaan atau rakyat. Tidak lain, orang Melayu sendiri yang meminggirkan bahasa ibunda mereka.

Abdullah bimbang tanpa usaha serius, Melayu di selatan Thailand hilang identitinya. Bebanan itu hari ini cuba diselesaikan Universiti Islam Yala.


Suruhanjaya Diraja siasat skandal kad pengenalan
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 12 Mei: Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud (gambar) hari ini mencadangkan agar Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasatkan skandal pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing untuk mengundi.

Beliau juga mengakui ada menerima maklumat mengenai penduduk Sabah yang dibawa ke pejabat Umno di beberapa kawasan untuk menukar alamat ke kawasan parlimen beliau.

Beliau membuat dakwaan ini ekoran kekecohan yang berlaku sekarang berikutan pelbagai bukti ditunjukkan adanya sindiket untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing untuk digunakan dalam pilihan raya nanti.

Menurutnya, suruhanjaya bebas itu sangat perlu kerana perkara ini sudah pasti dipersoal rakyat malah ada ahli Parlimen BN dari Sabah sendiri membangkitkan mengenai perkara ini.

"Wujudkan Suruhanjaya Diraja sebab ini melibatkan kredibiliti KDN dan JPN itu sendiri. Badan kerajaan ini dipersoal rakyat bukan Pakatan Rakyat sahaja.

"Malah ahli Parlimen BN Sabah sendiri pernah membangkitkan mengenai pemberian 'kada pengenalan palsu ini' dan Timbalan Speaker (Datuk) Ronald Kiandee mencelah dengan berkata 'bukan kad pengenalan palsu'. Ini bermakna BN di Sabah juga tahu mengenai perkara ini," katanya.

Beliau juga mempersoal penahanan beberapa orang yang disyaki terlibat dengan pemalsuan kad pengenalan di bawah Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) tanpa dibicara di mahkamah.

"Sebelum ini kita ada dengar beberapa orang ditahan di bawah ISA kerana didakwa memalsukan kad pengenalan. Kenapa tak dakwa dan bicarakan mereka di mahkamah? Adakah kerana kerajaan takut lebih banyak lagi maklumat sensitif mengenai KDN dan JPN terbongkar jika mereka dibicarakan?" soalnya.

Pengundi Sabah pindah

Menurut Siti Mariah, beliau diberitahu bahawa mereka yang tinggal dalam parlimen Kota Raja memang mahu menukar alamat daripada Sabah ke Selangor dan tidak hairanlah jika mereka dibantu Umno untuk melakukan urusan itu.

Malah dimaklumkan borang sudah disediakan lengkap dengan alamat yang ditetapkan dan mereka hanya perlu mengisi nama masing-masing.

Apabila pihaknya membuat semakan ke atas senarai pengundi-pengundi dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDTP) yang dikeluarkan 28 April lalu, didapati banyak nama yang mempunyai kad pengenalan Sabah iaitu menggunakan kod 12 di tengah-tengahnya.

Bagaimanapun, apabila pihaknya mencari nama-nama tersebut di kawasan seperti yang tertera dalam RDTP, ianya tiada di kawasan tersebut.

Ini menunjukkan mereka bukan bermastautin di kawasan seperti yang tertera dalam RDTP tetapi sengaja dimasukkan ke dalam daftar pemilih.

"Penduduk Sabah di Sri Andalas dan Sri Muda (Parlimen Kota Raja) ini, kita kenal mereka dan bagi kami ini usaha pihak tertentu menambah pengundi mereka di sesuatu kawasan.

"Mereka ini sudah bekerja beberapa tahun di sini dan setiap kali mengundi mereka tak boleh balik ke Sabah, jadi tak hairan mereka dibantu pihak-pihak tertentu untuk menukar alamat dan seterusnya mengundi di sini.

"Sesetengah mereka tak tahu mereka diperguna untuk membantu pihak-pihak tertentu menambahkan pengundi mereka cuma mereka diberitahu, mereka dibantu untuk tukar alamat.

"Ada sesetengah mereka memberitahu mereka nak mengundi di sesuatu tempat tapi diarahkan mengundi di tempat lain dan mereka pun tak nak mengundi di tempat itu," kata Siti Mariah ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam Pemuda PAS Selangor mempersoal kebanyakan individu yang bertukar alamat ke akwasan Parlimen dan Dun adalah penduduk Sabah yang ramai ditukarkan ke Parlimen Kota Raja.

Bantah kepada SPR

Siti Mariah berkata, pihaknya telah membuat bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan menyerahkan kepada badan itu untuk membuat siasatan.

"Saya sempat semak dalam seratus lebih yang berkad pengenalan Sabah.

"Parlimen Kota Raja memang buat bantahan 3 dan 4 Mei lepas dan saya sendiri membantah 10 nama. SPR tengah siasat mungkin dalam sebulan baru selesai dan mereka kena turun padanglah," katanya yang juga ahli jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat.

Sementara itu, mengulas pendedahan PKR mengenai tindakan Umno Hulu Selangor memohon Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberikan kerakyatan kepada 2,000 warga Indonesia, beliau berkata perkara itu sudah lama berlaku namun pihak yang terlibat takut untuk membuat laporan polis.

"Saya juga mengenali seorang warga indonesia yang bekerja di sini tapi mereka tak berani tampil menjadi saksi.

"Ada agen-agen tertentu yang masuk dalam komuniti mereka dan menanyakan siapa yang nak jadi warga negara Malaysia akan diberi kad pengenalan," cerita beliau.

Media hari ini menyiarkan kenyataan Kementeria Dalam Negeri (KDN) yang menafikan laporan itu.

Umno Hulu Selangor juga menafikan mereka membuat surat kepada KDN untuk membantu mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing untuk menjadi pengundi kawasan mereka.

Siti Mariah mempersoal prosedur yang dilakukan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dalam proses pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

"Saya tak faham KDN sendiri jawab di Parlimen memang ada unit-unit khas dalam JPN untuk memudahkan urusan pemberian kad pengenalan.

"Sekiranya pemberian kad pengenalan kepada warga asing itu berlaku ia mesti dilakukan secara rasmi yang diketahui jabatan dan gerak kerjanya telus dan bukan sembunyi-sembunyi," katanya.

Berhubung kes pemalsuan kad pengenalan ini juga, Ahli Dewan undangan Negeri (Adun) Hulu Klang, Saari Sungib yang merupakan bekas tahanan ISA menceritakan dalam bukunya 'Sengsara di Kem Kamunting' mengenai individu yang disumbat ke kem tersebut atas kesalahan itu.

Menurutnya, tahanan itu yang terlibat dalam perniagaan percetakan, langsung tidak tahu menahu mengenai kes pemalsuan kad pengenalan sebaliknya hanya menerima tempahan alatan menyediakan kad pengenalan seperti kertas dan sebagainya daripada pihak tertentu.

Bagaimanapun dia ditahan di bawah ISA tanpa berpeluang membela diri.

Pada 2001 lalu, pendatang tanpa izin (Pati) di Sabah diberikan kad pengenalan secara tidak sah yang dikenali sebagai Skandal Projek (IC) Mahathir.


Fitnah: Pimpinan Umno langgar Waadat Melayu
Afiq Hizami, Pelatih UKM

Dakwaan fitnah ke atas pemimpin politik Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui penyebaran rakaman video seks, mengaibkan, dan menjijikan tidak sepatutnya dilakukan kerana ia bertentangan dengan prinsip Islam dan juga melanggar Waadat Melayu yang telah dimenterai sekian lama.

Dalam prinsip Waadat Melayu yang terkandung dalam buku sastera sejarah Sulalatus Salatin, perjanjian yang berlaku antara Demang Lebar Daun dan Sri Tri Buana mencerminkan politik orang Melayu tradisional sangat menitik beratkan agar pihak pemerintah atau raja-rajanya tidak sesekali mengaibkan rakyatnya.

Namun, pekara ini dilihat berlaku sebaliknya, Umno telah melanggar perinsip pertama muafakat antara kerajaan dengan rakyat ini.

Hal ini jelas terkandung dalam teks sejarah Melayu hasil karya Tun Sri Lanang, seperti dalam petikan dibawah:

  • "Seperkara lagi. Perjanjian patik mohonkan anugerah ke bawah Duli Yang Maha Mulia, segala hamba Melayu itu jikalau ada dosanya ke bawah duli, patik pohonkan janganlah ia difadihatkan. Dinista yang keji-keji, jikalau patut pada hukum syarak bunuh, tuanku; jangan tuanku aibi".
  • Maka titah Seri Teri Buana, "Kabullah hamba akan janji paman itu: tetapi hamba pun hendak minta janji juga pada paman."
  • Maka sembah Demang Lebar Daun," Janji yang mana itu, patik pohonkan titah duli Yang Maha Mulia.
  • Maka titah Seri Teri Buana, "Hendaklah oleh segala anak cucu hamba, jikalau ada salahnya sekalipun, atau zalim jahat pekertinya, jangan segala hamba Melayu itu derhaka dan menitikkan darahnya ke bumi, jikalau mereka itu akan cedera, berundur hingga takluk negerinya juga."
  • Maka sembah Demang Lebar Daun,"Baiklah tuanku, tetapi jikalau anak cucu duli tuanku dahulu mengubahkan, anak cucu patik pun berubahlah tuanku."
  • Maka titah Seri Teri Buana " Baiklah paman, kabullah hamba akan waad itu."


Gambaran yang tedapat dalam teks tersebut adalah kontrak sosial antara pemerintah dan rakyat yang boleh juga dipandang sebagai dialog tentang
demokrasi dan pendemokrasian dalam masyarakat feudal Melayu masa silam.

Gambaran dalam dialog ini penting kerana mempunyai banyak implikasi kepada sistem pengurusan negara, masa dahulu dan zaman pemerintahan pimpinan Umno sekarang ini.

Pekara ini tidak mungkin ada tanpa kepercayaan satu pihak dengan yang lain tidak seperti kolonialisasi yang diamalkan oleh pimpinan Umno yang hanya mempercayai dan berkomplot dengan pihaknya sahaja tetapi perlu adanya satu pihak lain seperti Pakatan Rakyat.

Justeru itu, pekara lain yang terdapat dalam dialog itu adalah sudah mempunyai jaminan kebebasan bersuara dalam masyarakat itu dan bukannya dikawal seperti Umno mengawal "suara" akhbar Utusan untuk menabur fitnah kepada rakyat.

Moralnya dalam dialog itu adalah pihak pimpinan Umno seharusnya mematuhi waadat tersebut dan sekiranya melanggari waadat tersebut pihak pimpinan Umno boleh melihat kepada kejatuhan kerajaan Melayu di Melaka.

Ia bukan sahaja kerana serangan Portugis pada 1511, tetapi yang memberi tamparan maut kepada kerajaan Melayu itu sebenarnya adalah yang sudah reput dari dalam kerana rebutan kuasa, fitnah-memfitnah, perbuatan curang dan lain-lain yang memecahkan perpaduan dan kharmonian dalam masyarakatnya sendiri.

Sebagai pihak pemerintah dan juga pihak yang diperintah, perlulah saling mengawal agar tidak melampaui batasan yang dipersetujui.

Kawalan semacam itu diperlukan memandangkan kedua-dua pihak mempunyai kelemahan selain kekuatan yang mungkin tidak dipunyai pihak yang lain.

Daripada pelbagai episod yang diceritakan dalam Sejarah Melayu, pimpinan Umno harus mengambil nasihat dan saranan dalam buku tersebut.

Hal ini kerana fitnah, hasutan, penyelewengan kuasa, pilih kasih, kezaliman pemerintahan, perbuatan rasuah, perjanjian longgar yang dilakukan oleh pimpinan Umno telah menimbulkan banyak konflik dan perbuatan ini yang sudah mereputkan barisan pimpinan Umno itu sendiri.

Sehubungan itu, jelas betapa pentingnya falsafah dan kepercayaan dalam sastera Melayu lama dalam kehidupan masyarakat dewasa ini seterusnya penghayatannya dapat memberi keadilan dan faedahnya dinikmati sesama insan.

Karya kesusasteraan Melayu tradisional bukan hanya sekadar khazanah atau warisan bangsa tatapi merupakan titik permulaan peradaban kepada tamadun bangsa.

Segala pemikiran di dalamnya terkandung nilai sejagat yang harus dicerapkan ke dalam masyarakat kini.


'Konspirasi Kristian': KDN hanya tegur Utusan
Mei 12, 11 6:14pm

Akhbar Utusan Malaysia milik Umno hanya dikenakan surat teguran berhubung laporan muka hadapannya 'Kristian agama rasmi?' pada Sabtu lalu yang "didapati menggemparkan fikiran orang ramai."

Satu kenyataan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini mengesahkan bahawa surat teguran berkenaan diserahkan kepada ketua pengarang kumpulan Utusan Malaysia, Datuk Aziz Ishak.

utusan malaysia kritsian agama rasmiTeguran berkenaan adalah berhubung laporan muka hadapannya itu dan juga satu lagi laporan yang disiarkan di halaman 5 pada hari tersebut.

Laporan berkenaan – memetik tulisan di blog – mencetuskan kontroversi apabila mendakwa sekumpulan pemimpin Kristian yang didakwa berikrar untuk melantik perdana menteri daripada penganut agama itu.

"Adalah menjadi amalan KDN untuk memanggil dan mendapatkan penjelasan pihak akhbar atas tindakan menyiarkan perkara yang didapati bertentangan dengan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, serta menyerahkan surat teguran ke atas kesalahan tersebut.

Tiada tindakan lanjut

"KDN akan terus memantau setiap akhbar yang dikeluarkan supaya tidak menyebarkan berita-berita yang boleh menggemparkan fikiran orang ramai atau kandungan-kandungan yang bertentangan dengan AMCP 1984," menurut kenyataan itu lagi.

perkasa police report pastor meeting christian stateSurat teguran KDN lazimnya bermakna tidak ada sebarang tindakan lain akan diambil terhadap Utusan meskipun laporan itu disifatkan sebagai fitnah yang boleh menggugat perpaduan kaum dan keselamatan negara.

Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein sebelum ini menjanjikan tindakan tegas terhadap pihak yang membakar api perkauman dengan memainkan isu-isu sensitif.

Pada 7 Mei lalu, Utusan Malaysia memetik laporan dua laman blog sebagai mendakwa satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan sekali gus melantik Perdana Menteri dari kalangan penganut agama itu.

perkasa police report, melaka on pastors meetingTindakan Utusan menyiarkan berita sedemikian tanpa menyiasat sendiri kesahihannya atau pun mendapatkan penjelasan serta merta daripada pihak Gereja didakwa pelbagai pihak jelas tidak bertanggungjawab dan melanggar prinsip-prinsip asas kewartawanan.

Mereka termasuk Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan Hatta Wahari berkata laporan fitnah Utusan itu cukup untuk menahan pengarang akhbar berkenaan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Tiada ulasan: