Rabu, 18 Mei 2011

BILA BERPOLITIK TAPI TAK TAHU ILMU POLITIK..JIKA TAK BOLEH TUNTUT..TAK PAYAH2 PERJANJIAN2...JANGAN BERTINDAK IKUT PERASAAN...

Dr Dzulkefly layak bertanding
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Mei: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) mendapat pencalonan yang banyak dan layak bertanding AJK PAS Pusat pada muktamar kali ini tetapi namanya tertinggal dalam senarai yang diedarkan semalam.

Menurut pegawai JK Pemilihan PAS Pusat, nama Dr Dzulkefly tertinggal dalam senarai tersebut akibat salah faham.

"Nama dia ada, cuma tertinggal dalam senarai yang kita edarkan. Dia dapat banyak pencalonan," kata pegawai berkenaan.

Ia berlaku apabila nama beliau bertukar dengan seorang lagi calon yang bernama sama tetapi dieja dengan cara berlainan.


Undian Myharakah.net online makin popular
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Mei: Keputusan pengundian tajuk muka depan Harakah bil. 1640, "PUTAR BELIT NAJIB" mencapai keputusan tertinggi setakat ini, iaitu sebanyak 1,089 undian mengatasi undian tajuk muka depan Harakah bil. 1637 “Bubar UMNO Masuk PAS” yang jatuh kepada tempat kedua tertinggi iaitu sebanyak 941 undian.

Keputusan yang bersetuju dengan tajuk tersebut juga meningkat kepada 94.31 peratus (atau 1,027 undian) berbanding dengan 92% (atau 866 daripada 941 undian) bersetuju dengan tajuk berkenaan.

Hanya 54 undian (4.96 peratus) sahaja yang tidak bersetuju dan 8 undian (0.73 peratus) pula tidak pasti.

Undian terhadap tajuk ini telah meningkat lebih 236 peratus berbanding dengan tajuk sebelumnya, "BATU API PERKAUMAN" digunakan sebagai tajuk berita utama yang mendapat sebanyak 460 undian.

Sejak undian dibuka kepada pembaca mulai 27 hingga 29 April selama 3 atau 4 hari bagi setiap tajuk muka depan Harakah, sambutannya semakin menggalakkan.

Untuk melihat keputusan terperinci, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Tinjauan awam ini bermula bagi Harakah bil. 1635 dengan tajuk "UMNO PUJUK DAP" digunakan sebagai tajuk berita utama dengan mendapat 365 undian.

Keputusan terhadap undian, menunjukkan 226 daripada 365 atau 61.92 % pengundi bersetuju.

Manakala jumlah yang bersetuju telah meningkat 20 peratus berbanding Harakah bil. 1635 bagi tajuk muka depan ‘Bukan Kaedah Islam – Mubahalah Eskay dibenarkan Menteri dan pengarah Jawi’ dalam Harakah bil. 1636, iaitu 81.63 % bersetuju atau 280 daripada 343 undian.

Begitu juga dengan keputusan undian berhubung dengan tajuk muka depan Harakah bil. 1638, wajarkah perkataan Bertarung Secara Anak Jantan – Jangan guna taktik kotor rampas Selangor’ juga menunjukkan 81.69 % bersetuju atau 174 daripada 213 undian.

Manakala keputusan yang bersetuju paling rendah setakat ini adalah bagi tajuk "BATU API PERKAUMAN" menjadi tajuk berita utama dalam Harakah bil. 1639, iaitu 77.61 peratus, iaitu 357 daripada 460 undian.

Sekarang ini, undian dilakukan bagi tajuk wajarkah perkataan "NAK TAWAN KELANTAN TAPI JAMBATAN TAK SIAP" digunakan sebagai tajuk berita utama. Pembaca boleh setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Untuk membuat undian, boleh terus kepada link http://myharakah.net.


Borang MiMBAR percuma
Harakahdaily

SHAH ALAM, 18 Mei: Mikrokredit Miskin Bandar Selangor (MiMBAR) dengan tegasnya mengesahkan bahawa semua borang permohonan yang diedarkan kepada oang ramai adalah percuma.

“Kenyataan ini dibuat ekoran terdapatnya aduan daripada orang ramai bahawa borang MiMBAR telah dijual pada harga RM50 sekeping,” kata Pengurus Perhubungan Awamnya, Nor’ain Eusoff dalam satu kenyataan.

Tambahnya, tindakan itu adalah bertentangan sama sekali dengan konsep MiMBAR yang mengamalkan kebajikan kepada peserta

Justeru itu, katanya orang ramai diingatkan jika ini berlaku, mereka dinasihatkan untuk mengambil nama individu yang terlibat dan nombor telefon individu terbabit.

Kemudian, ujarnya hendaklah dilaporkan segera kepada pengurusan MiMBAR dengan menelefon pejabat MiMBAR di talian 03-55101455.

Namun begitu, katanya maklumat tentang individu yang menjual borang permohonan MiMBAR perlu dibuktikan sebelum panggilan atau aduan dibuat kepada pihaknya.

“Perkara ini memang telah dijangkakan kerana pihak MiMBAR percaya ada pihak-pihak yang mungkin mahu program ini gagal,” ujarnya.

Namun begitu, jelasnya dalam borang permohonan telahpun dicetak “PERCUMA” secara jelas di atas borang tersebut.

Beliau berkata, jika orang ramai mendapat sebarang maklumat tentang individu yang tidak bertanggungjawab itu, ia haruslah dimaklumkan segera kepada pihak pengurusan MiMBAR dan pihak pengurusan akan mengambil langkah segera yang sewajarnya.


Lebih ramai peserta PGU zon selatan
Mohd Hafez Sabri

IPOH, 18 Mei: Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain (gambar) berharap Himpunan Rakyat PAS Ganti Umno (PGU) zon selatan yang akan diadakan di Teluk Intan pada 28 dan 29 Mei ini akan dapat menarik lebih ramai peserta.

Sehubungan itu, beliau mengucapkan jutaan tahniah kepada seluruh jawatankuasa program yang terlibat atas kejayaan program sama yang dianjurkan pada 14 dan 15 Mei lalu.

Menurut beliau, komitmen yang telah diberikan oleh seluruh ahli jawatankuasa program serta sokongan dari seluruh ahli PAS Perak dapat menguatkan lagi istiqamah dan semangat PAS negeri untuk menyusun strategi bagi merealisasikan agenda PAS Ganti Umno menjelang pilihan raya umum (PRU) 13 nanti.

Beliau berkata, kejayaan program PAS Ganti Umno itu jelas menggambarkan PAS negeri sentiasa bersiap sedia untuk berhadapan dengan pilihan raya umum ke-13 pada bila-bila masa dari sekarang.

“PAS harus menjadi jauh lebih baik daripada Umno dan berlumba untuk menawarkan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

“Kita serius ingin menggantikan Umno dalam pilihan raya umum ke-13 nanti,” katanya.

Jelasnya, PAS adalah Gerakan Islam yang membawa pakej perjuangan yang menarik, mengulangi pakej asal yang diperjuangkan oleh Rasulullah s.a.w. yang mengandungi tarbiyah, dakwah dan siasah.

Melalui pakej itu, katanya PAS bergerak ke tengah medan lantas mengadun gerak kerja amal Islami secara seimbang berasas ramuan 3 elemen dari pakej tersebut.


Masalah air: Syabas, DBKL jangan lepas tangan
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR,18 Mei: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mendesak Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bertanggungjawab terhadap masalah bekalan air di Flat Sri Pahang, Lembah Pantai.

Beliau berkata, masalah terputus bekalan air di flat berkenaan sejak enam minggu lalu amat membebankan penduduk termasuk warga emas, orang kelainan upaya (OKU) dan anak-anak kecil.

Penghuni-penghuni flat terpaksa mengangkut air dari tangki sementara ke unit masing-masing sehingga ke unit tingkat empat flat tersebut.

"Saya mendesak agar pihak Syabas jangan melepaskan tangan dalam masalah ini. Sewajarnya masalah ini diselesaikan secara bersama di antara pihak Syabas dan DBKL.

"Inilah masa terbaik bagi pihak Syabas melaksanakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) khusus untuk penghuni flat yang berpendapatan rendah, termasuklah warga OKU, warga emas dan ahli-ahli Persatuan Orang-Orang Buta Malaysia (MAB) yang jelas terbeban dengan masalah ini," kata beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Nurul juga, beliau telah memanjangkan masalah tersebut kepada DBKL selepas aduan secara atas talian dan aduan yang disalurkan kepada pihak Syabas tidak mendapat respons positif.

Hasil pertemuan beliau serta wakil penduduk dengan pihak DBKL Isnin lalu, mereka mendapati bahawa bekalan air terputus kerana sistem bekalan air usang disebabkan sistem paip yang telah lama dan perlu ditukar kepada paip yang baru.

Jumlah anggaran kos untuk proses pembaikpulihan khusus untuk menyalurkan air ke flat yang terkesan adalah sebanyak RM130,00 dan mengambil masa sekurang-kurangnya sebulan manakala kos penggantian paip akan menelan belanja lebih besar.

Makluman kerosakan tidak dilaporkan oleh pembantu-pembantu teknikal (TA) kepada pihak atasan DBKL sehingga saat-saat akhir, menyebabkan masalah ini berlarutan sehingga kini.

Pihak Jabatan Pengurusan Perumahan juga akan melaksanakan mekanisma pam baru bagi membekalkan air ke tangki yang terdapat di bumbung Blok C1 & C2 secepat mungkin.

"Saya melahirkan kekecewaan dengan kelalaian dan kecuaian pembantu-pembantu teknikal yang menyebabkan penduduk di flat tersebut menanggung beban masalah yang begitu serius. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berulang," katanya yang juga naib presiden PKR.

Laksana pilihan raya kerajaan tempatan

Sementara itu, Nurul turut mencadangkan agar Pilihanraya Kerajaan Tempatan dilaksanakan untuk memastikan hanya mereka yang benar-benar komited dalam memberikan khidmat yang terbaik untuk masyarakat dipilih dan seterusnya merungkai masalah-masalah rakyat dengan cepat dan berkesan.

"Maklumat wajib dikongsi secara telus sebegini dalam usaha menambahbaikkan perkhidmatan kepada masyarakat yang sekaligus dapat menyelesaikan masalah yang dihadapai oleh masyarakat dengan cepat dan berkesan," katanya.

Beliau turut berharap DBKL khususnya Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Menteri Wilayah Persekutuan & Kesejahteraan Bandar mengamalkan ketelusan dalam cara bekerja bermula dengan mendokong inisiatif terbaru.

Inisiatif tersebut katanya meliputi usaha memperkenalkan mekanisme ‘rundingan penduduk’ seperti yang berlaku di Parlimen Setiawangsa yang dilancarkan pada 7 Mei 2011 dengan kerjasama DBKL.

"Jika rundingan penduduk dapat dilaksanakan di kawasan Parlimen Titiwangasa, saya yakin dan percaya ianya boleh dilaksanakan di Parlimen Lembah Pantai.

"Saya percaya Datuk Bandar Kuala Lumpur beserta Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar akan mendokong usaha saya untuk menubuhkan mekanisma ‘rundingan penduduk’ ini tanpa melibatkan latarbelakang politik," katanya.


Umno parti talam dua muka
Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 18 Mei: Umno disifatkan sebagai parti talam dua muka, ekoran tuduhannya yang tidak berasas terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang, khususnya membabitkan isu peniaga Melayu di negeri itu.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika menyifatkan demikian berkata, bukti Umno bersifat talam dua muka boleh dilihat apabila mereka mengatakan Kerajaan Pulau Pinang membelakangi kaum lain sekiranya diberikan pertolongan kepada orang Melayu.

Namun, menurut beliau, apabila kerajaan negeri menolong kaum lain pula Kerajaan Pulau Pinang akan dikatakan membelangi orang Melayu pula oleh Umno BN.

"Ini jelas menunjukkan Umno BN adalah parti talam dua muka. Apa yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang serba tak kena pada mereka.

"Pada hal, Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang memang bertindak adil kepada semua kaum dan tidak pernah membelakangi apatah lagi menzalimi orang Melayu," katanya ketika ditemui di majlis pelancaran Festival George Town 2011, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan Umno BN bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang terus menzalimi peniaga-peniaga Melayu di negeri itu seperti yang disiarkan akhbar Umno, baru-baru ini.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, beliau berkata, dakwaan Umno BN itu dirujuk kepada peniaga-peniaga yang diberikan pilihan untuk berpindah ke tapak perniagaan lain yang lebih strategi oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan ia melibatkan semua kaum.

"Jumlah peniaga-peniaga Melayu yang terbabit itu sebenarnya hanya kecil sahaja iaitu sebanyak 20-30 peratus sahaja, manakala selebihnya adalah kaum-kaum lain yang berjumlah 70-80 peratus.

"Jadi dengan itu, di mana bukti yang mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang menzalimi orang Melayu, khususnya peniaga-peniaga Melayu?" tanya beliau yang juga Setiausaha Agung DAP.

Selain itu, katanya, peniaga-peniaga yang terbabit itu jelas tidak dizalimi. Sebaliknya, mereka diberikan pilihan sama ada mahu berpindah atau tidak.

"Peniaga-peniaga itu sendiri yang memilih untuk tidak berpindah. Jadi bukan salah Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dalam hal ini," jelas beliau.

Di samping itu, tegasnya, selain mempunyai tapak perniagaan di kawasan itu, Kerajaan Pulau Pinang juga tahu, peniaga-peniaga itu sendiri juga turut mempunyai tapak-tapak perniagaan di kawasan lain di negeri itu.

"Itulah sebabnya mereka enggan berpindah, tetapi akhirnya dijadikan alasan pula oleh Umno BN untuk menuduh Kerajaaan Pakatan Rakyat dengan tuduhan seperti itu," katanya kesal.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan Umno BN agar tidak membuat tuduhan yang tidak berasas kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang kerana setiap dakwaan mereka itu sehingga kini sememangnya tidak mempunyai bukti langsung.

"Malah rakyat Pulau Pinang sendiri cukup faham dengan apa yang berlaku, sehingga setiap tuduhan yang dilemparkan oleh Umno BN kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang akhirnya berpusing balik kepada mereka sendiri," tegas beliau.

Mangsa dipukul veteran Umno tak serik tuntut royalti
M Faqih

KOTA BHARU, 18 Mei: Mangsa yang dipukul veteran Umno Jumaat lalu, Hisyamuddin Ghazali tidak serik meneruskan perjuangan menuntut royalti minyak.

Beliau yang juga Setiausaha Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) berkata, biar pun dipukul samseng upahan Umno, namun beliau tidak serik meneruskan perjuangan rakyat Kelantan menuntut royalti.

”Sehari selepas kejadian saya dan rakan-rakan menaikkan banner lagi. Saya semakin bersemangat dan tambah berkobar-kobar,” katanya di sini.

Pada kejadian Jumaat lalu seorang lelaki tua dipercayai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) memukul Hisyam ketika sedang memasang sepanduk tuntutan royalti minyak di pagar Masjid Kampung Sireh.

Beliau ditempeleng secara tiba-tiba lelaki terbabit berusia lewat 50-an sehingga terjatuh, dan selepas itu ditempeleng lagi kali kedua.

Lelaki berkenaan dipercayai tinggal berdekatan turut menolak ibu Hisyam ketika datang memberi bantuan.

“Saya masih cam lagi lelaki tua itu. Saya sempat rakam aksinya dengan bertindak ganas secara tiba-tiba ketika saya sedang mengantung sepanduk menuntut royalti minyak.

”Walaupun kesan akibat pukulan hari itu sudah hilang namun telinga saya masih terasa berdesing. Saya juga kesal sehingga ke hari lelaki tua itu masih bebas tanpa dikenakan sebarang tindakan biar pun laporan polis dibuat,” katanya.

Beliau juga bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap lelaki tua itu.

Ekoran kejadian Hisyam bersama Pengerusi Gegar, Dr Abdul Halim Yusof dan jawatankuasannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu di Pengkalan Chepa.

Beliau juga mendapat rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II selepas kejadian. (Ikuti laporan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran terdekat).


Pemuda PAS sertai Umno hanya propaganda
Harakahdaily

HULU SELANGOR, 18 Mei: Dewan Pemuda PAS Kawasan Hulu Selangor (DPPKHS) melihat laporan ‘pemuda PAS sertai Umno’ hanyalah merupakan propaganda Umno.

Ketuanya, Mohd Nizam Abdul Rahim menyatakan demikian sebagai respons kepada laporan ’60 orang pemuda PAS sertai Umno’ yang disiarkan Sinar Harian semalam, 17 Mei.

Katanya, Azhar yang menyerahkan kepada Datuk Idris hanyalah bekas ketua pemuda ketika PAS Sungai Tengi masih dalam peringkat penaja.
Jelasnya, dia telah meninggalkan PAS cawangan tersebut sejak lebih setahun lalu.

“Namun PAS cawangan langsung tidak merasakan kehilangannya kerana sebelum itu pun beliau tidak aktif menggerakkan PAS cawangan tersebut,” katanya.

Selain itu, katanya kenyataan bahawa Azhar menyertai Umno bersama 59 orang yang lain adalah meragukan.

Ini, katanya kerana semasa dia menyertai PAS dahulu juga menyatakan terdapat jumlah pemuda yang sama akan turut menyertai PAS.

“Namun apabila diminta menyenaraikan nama-nama pemuda yang dimaksudkan ternyata beliau gagal,” katanya.

Di samping itu, jelas Mohd Nizam lagi, sebelum Azhar mengumumkan menyertai Umno, jumlah ahli pemuda PAS cawangan Sungai Tengi hanyalah 45 orang.

“Bagaimana beliau boleh mengisytiharkan seramai 60 orang pemuda PAS menyertai Umno?” soalnya.

Menurutnya, hasil siasatan DPPKHS juga berpendapat Azhar menyertai Umno bukanlah dengan alasan sebagaimana yang dinyatakan.

Sebaliknya, kata beliau disebabkan beberapa perkara yang ingin dia perolehi melalui PAS cawangan Sungai Tengi tetapi tidak dapat dipenuhi kerana ia adalah untuk kepentingan peribadi.

Ini juga, ujarnya membuktikan kelemahan pimpinan Umno bahagian Hulu Selangor yang begitu terdesak untuk menunjukkan kekuatan mereka kepada pimpinan tertinggi mereka.

“Kesimpulannya DPPKHS ingin menyatakan bahawa kami sedikit pun tidak merasa tergugat dengan apa yang disiarkan,” ujarnya.


Kelantan akan bina stadium muat 40,000
Harakahdaily

KOTA BHARU, 18 Mei: Kerajaan negeri Kelantan akan membina sebuah stadium yang memuatkan 40,000 orang di samping ruang masjid di merata-rata bahagiannya di Bukit Merbau, Pasir Puteh.

Perkara ini diumumkan oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Mat dalam satu kenyataan media yang dibacakan selepas Mesyuarat Exco kerajaan negeri hari ini.

"Saya ingin membuat pengumuman pada hari ini satu berita gembira buat rakyat Kelantan khususnya peminat-peminat sukan tanahair di mana Kerajaan Kelantan telah bersetuju untuk membina sebuah kompleks sukan bersekali dengan Bandar baru untuk kegunaan aktiviti sukan di negeri ini.

"Kompleks tersebut yang antaranya akan menempatkan sebuah stadium utama dengan kapasiti 40,000 tempat duduk bertempat di atas tanah milik kerajaan di Bukit Merbau, Pasir Puteh," kata beliau.

Katanya, kerajaan berhasrat agar stadium yang akan dibina ini turut memuatkan ruang masjid di merata-rata bahagian yang akan membolehkan penonton-penonton solat berjemaah dengan mudah di dalam stadium.

Ini bagi merealisasikan hasrat kerajaan negeri yang mahukan aktiviti sukan di negeri ini tidak berpisah dari roh Membangun Bersama Islam yang menjadi dasar pentadbiran kerajaan negeri.

Bagaimanapun rekabentuk secara terperinci terpulang kepada arkitek yang akan diberikan tanggungjawab ini nanti, katanya.

Menurut Nik Aziz, cadangan pembangunan stadium dan kompleks sukan ini terbuka kepada mana-mana pemaju menghantarkan cadangan atas dasar BOT iaitu bina, operasi dan pindah.

"Saya berharap dengan pembinaan kompleks sukan ini nanti, aktiviti sukan di negeri ini dapat berdaya maju dengan lebih baik ke arah membentuk masyarakat yang sihat jasmani dan rohani insya-Allah," katanya.


Pakatan Rakyat prihatin kebajikan guru
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 18 Mei: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) merakamkan ucapan tahniah kepada Kerajaan Pakatan Rakyat negeri yang sangat prihatin terhadap kebajikan guru-guru negeri itu.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan dalam kenyataan sempena sambutan Hari Guru berkata, guru-guru Kafa telah menikmati beberapa kenaikan gaji walaupun Pakatan Rakyat baru memerintah selama 3 tahun.

Selain itu katanya, tawaran kenaikan RM500 untuk setiap guru dari dalam Buku Jingga juga memperlihat keprihatinan Pakatan Rakyat dalam memartabatkan guru-guru sebagai orang yang sanggup bersusah-payah,semata-mata untuk melahirkan generasi yang berilmu dan bakal menjadi pelapis kepimpinan negara.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengambil kesempatan untuk menyampaikan ucapan Selamat hari Guru kepada seluruh guru khususnya di Negeri Selangor.

"Tanggal 16 Mei pada setiap tahun telah dijadikan tarikh keramat untuk memperingati jasa dan pengorbanan para guru yang telah bersusah payah dalam memberikan komitmen yang cukup tinggi untuk mendidik para generasi masyarakat menjadi orang yang berilmu, beriman dan bertaqwa dan seterusnya melahirkan pelapis-pelapis kepimpinan baru yang akan mewarisi kepimpinan sedia ada.

"Pemuda PAS Negeri Selangor amat menghargai sumbangan guru-uru yang cukup bermakna kepada kami kerana di atas jerih perih guru-guru mendidik dan mengajar kami maka ada di kalangan kami kini menjadi orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

DPPNS juga katanya berharap kerajaan negeri konsisten dalam menjaga kebajikan seluruh warga guru di semua peringkat bermula dari pendidikan pra sekolah sehinggalah ke peringkat yang lebih tinggi di Selangor.

Dalam Buku Jingga yang dilancarkan di konvensyennya November tahun lalu, Pakatan mengumumkan elaun khas RM500 sebulan untuk semua guru menjelang 100 hari, jika berjaya mengambil alih pentadbiran Putrajaya sebagai menghargai peranan guru dan memulakan proses penstrukturan sistem pendidikan negara.

Pada kempen pilihan raya kecil Merlimau dan Kerdau mac lalu,Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin cuba meniru Buku Jingga apabila berjanji memberi ganjaran Anugerah Tawaran Baru serta-merta sebanyak RM7,500 seorang kepada 586 guru besar yang mencapai prestasi cemerlang dalam membangunkan kualiti murid dan sekolah.

Pemberian berkenaan melibatkan peruntukan sebanyak RM18.4 juta iaitu sebahagian daripada dana RM2.492 bilion yang disalurkan kepada sekolah dan jabatan-jabatan pelajaran di seluruh negara.

Seramai 12,141 guru yang mencatat prestasi serupa di semua sekolah berkenaan turut menikmati ganjaran RM1,800 seorang, manakala guru selebihnya menerima RM900 seorang.

Isnin lalu, Menteri Datuk Seri Najib Razak pula mengumumkan bahawa guru-guru akan menikmati lima kaedah kenaikan pangkat berkuat kuasa 1 Januari tahun depan dalam usaha menambahbaik skim perkhidmatan guru.

Sehubungan itu, Pakatan Rakyat menyifatkan tawaran-tawaran ini sebagai langkah 'melawan' Buku Jingga yang dilihat mampu menarik hati rakyat.

Tiada ulasan: