Isnin, 9 Mei 2011

PANDANGAN BIAR BERDASARKAN NAS..BUKAN NAS2 PLAY SAFE..KENAPA TAK SURUH UMNO BUBAR MASUK PAS..BERSATU JUGA..LIHAT KEMUNGKARAN@MAKSIAT..SAPE PENAJA...

Siasat Utusan, gesa GERAKAN
Mei 9, 11 4:28pm

GERAKAN hari ini mendesak pihak polis menjalankan siasatan yang bebas dan profesional terhadap laporan Utusan Malaysia berhubung usaha menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Presidennya Datuk Seri Dr Koh Tsu Koon berkata, ia penting bagi menjelaskan perkara sebenarnya yang berlaku.

NONEDr Koh yang berfahaman Buddha berkata, berdasarkan pengetahuannya dan kefahaman pemimpin Kristian, penganut agama itu sebenarnya memahami Perlembagaan Persekutuan.

"Walaupun seorang dua individu tampil dengan kenyataan yang boleh disalaherti, ia tidak boleh dianggap mewakili pendirian rasmi persatuan Kristian," katanya.

Utusan Malaysia kelmarin melaporkan dakwaan pemimpin Kristian berkonspirasi dengan pemimpin DAP untuk mengambil alih Putrajaya dan menggugurkan status Islam sebagai agama rasmi negara.

Dibuat dalam bentuk penafian, akhbar milik Umno itu turut melaporkan agenda menjadikan perdana menteri daripada kalangan penganut agama itu.

Laporan akhbar memetik tulisan di blog Zakhir Mohamed atau lebih dikenali sebagai Big Dog dan blog Marahku.

Dalam satu kenyataan hari ini, Dr Koh (kanan) berkata, adalah tidak benar bagi sesebuah akhbar melaporkan sesuatu berita hanya berdasarkan khabar angin.

Katanya, tindakan melaporkan sesuatu secara berlebih-lenih boleh mengakibatkan ketegangan antara agama, mengganggung keharmonian dan menggugat perpaduan rakyat.

Sehubungan itu, Dr Koh menggesa semua rakyat Malaysia memelihara Perlembagaan Persekutuan dan memegang teguh falsafah 1Malaysia yang menekankan sifat inklusif untuk mencapai "kesatuan dalam kepelbagaian".

Beliau turut meminta rakyat Malaysia bekerjasama dengan semangat patriotik untuk meminta Malaysia yang aman dan harmoni.


Ku Nan: Kontroversi 'negara Kristian' tak patut berlaku
Mei 9, 11 4:53pm

Setiausaha agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini mengakui bahawa kontroversi yang timbul berhubung isu negara Kristian tidak sepatutnya berlaku.

NONEBercakap dalam satu sidang media hari ini, beliau turut menekankan kepentingan untuk mengesahkan maklumat yang diperolehi daripada pihak ketiga.

Bagaimanapun, beliau mengelak daripada menyalahkan Utusan Malaysia kerana membangkitkan ketegangan agama berhubung isu berkenaan.

Katanya, isu berkenaan merupakan salah satu daripada cabaran yang dihadapi kerajaan dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang dibanggai oleh seluruh warganya.

Pemberitaan sangat tak beramanah, kata Hadi
Mei 9, 11 4:50pm

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan laporan yang bertujuan membakar semangat orang Melayu-Islam berhubung isu 'negara Kristian' melambangkan satu bentuk pemberitaan yang sangat tidak beramanah.

merlimau by election pas candidate announcement 240211 hadi awang"Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini.

"Oleh yang demikian hiruk-pikuk yang dilemparkan oleh media tertentu bertujuan untuk membakar semangat rakyat terutama dikalangan orang melayu beragama Islam, bahawa Malaysia akan menuju kearah negara kristian adalah suatu pemberitaan yang sangat tidak beramanah," katanya.

Utusan Malaysia kelmarin melaporkan dakwaan pemimpin Kristian berkonspirasi dengan pemimpin DAP untuk mengambil alih Putrajaya dan menggugurkan status Islam sebagai agama rasmi negara.

Dibuat dalam bentuk penafian, akhbar milik Umno itu turut melaporkan agenda menjadikan perdana menteri daripada kalangan penganut agama itu.

Laporan akhbar memetik tulisan di blog Zakhir Mohamed atau lebih dikenali sebagai Big Dog dan blog Marahku.

Dalam kenyataan ringkat empat perenggan hari ini, Abdul Hadi sebaliknya menyifatkan "mereka" yagn sebenarnya gagal memperkasakan Islam sebagai agama persekutuan sehingga gagal menyediakan kefahaman Islam yang sebenar kepada rakyat.

Tanpa menyebutkan pihak itu secara jelas, anggot parlimen Marang itu juga mendakwa mereka juga selali gus "melemahkan jatidiri orang melayu beragama Islam".

"Melayu seterusnya menghadapi kecelaruan sahsiah dan bencana akidah yang tidak mampu untuk menguatkan orang Melayu beragama Islam dalam negara kita ini," katanya.


Pastor: Tiada permintaan doa jadi negara Kristian
Susan Loone
Mei 9, 11
4:51pm

Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) menyangkal dakwaan bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng atau DAP pernah meminta
pastornya mendoakan supaya Malaysia menjadi negara Kristian atau penganut Kristian menjadi perdana menteri.

NONESelepas satu pertemuan selama 90 minit antara Lim dan CFM di Komtar hari ini, kedua-dua pihak mengeluarkan kenyataan bersama
yang menegaskan bahawa pihak gereja dan pastor sentiasa mendoakan kesejahteraan negara.

"Kami juga mendoakan untuk keamanan, perpaduan dan keharmonian antara kaum dan untuk satu kepimpinan yang jujur dan adil," kata Lim, yang membacakan kenyataan tersebut. Turut hadir ialah kira-kira 50 wakil CFM.

"Pastor Kristian dan pihak gereja terkilan kerana pembohongan sedemikian boleh disiarkan dalam media massa," katanya.

Lim menegaskan demikian sebagai menjawab tuduhan yang dibuat dalam dua blog pro-Umno, yang kemudiannya disiarkan di muka depan akhbar Utusan Malaysia Jumaat lalu.

Blog tersebut mendakwa DAP berpakat dengan pastor Kristian untuk menjadi Kristian agama rasmi negara, supaya penganut Kristian boleh
menjadi perdana menteri.

Ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi dinamakan oleh blog tersebut sebagai pemimpin DAP yang menghadiri mesyuarat itu serta menyertai sesi
berdoa bersama dengan pastor.

Ooi telah menafikan tuduhan tersebut dan membuat laporan polis Ahad lalu terhadap Utusan dan dua penulis blog berkenaan.

Pertubuhan Melayu PERKASA juga membuat laporan polis di seluruh negara, menggesa pihak berkuasa menyiasat dakwaan tersebut dan mengambil tindakan sewajarnya.

Sementara itu, CFM mendesak perdana menteri dan menteri dalam negeri supaya mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia kerana "mencetak dan menyebarkan pembohongan merbahaya seumpama itu".


MB Kedah mahu kementerian sendiri merayu
Mei 9, 11 6:10pm

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak bersetuju menimbang rayuan rebat cukai tanah Universiti Utara Malaysia, (UUM) jika Kementerian Pengajian Tinggi bertemu sendiri dengan beliau.

Pengerusi Biro Pendidikan Umno Kedah Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir berkata perkara tersebut disampaikan kepada beliau ketika mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar itu hari ini.

"Saya akan melakukan perbincangan dengan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohd Khaled Nordin agar rayuan ini dapat dipercepatkan dan sekali gus dapat menyelesaikan masalah ini," katanya pada sidang media di Alor Setar.

Beliau berkata Azizan telah menerima surat rayuan UUM itu dan telah menyerahkannya kepada Pejabat Tanah dan Galian (PTG) negeri untuk pertimbangan, namun permohonan tersebut ditolak.

"Ini kerana permintaan selama lima tahun yang dibuat universiti itu akan mengurangkan pendapatan kerajaan negeri hampir RM8 juta setahun," katanya.

Dalam pertemuan selama dua jam itu, Abdul Aziz berkata Azizan bersetuju perkara berkenaan dibincangkan pada mesyuarat kerajaan negeri dan PTG dalam masa terdekat bagi menyelesaikan masalah terbabit.

Terdahulu, Abdul Aziz menyerahkan surat rayuan Badan Perhubungan Umno Kedah kepada Azizan untuk dipertimbangkan kerajaan negeri bagi menyelesaikan isu rebat tanah UUM itu.

Sebelum ini rayuan UUM untuk menyambung semua rebat cukai tanahnya ditolak oleh PTG negeri menyebabkan pihak universiti itu terpaksa membayar cukai tanah sebanyak RM1.74 juta setahun berbanding hanya RM100,000 setahun.

Dalam pertemuan itu, Abdul Aziz juga memohon kepada kerajaan negeri supaya tidak menyifatkan cukai tanah dari UUM, Universti Teknologi Mara (UiTM) Kedah dan juga Kolej Universiti Insaniah (KUIN) sebagai punca pendapatan kerajaan negeri.

"Kita tahu kerajaan negeri menghadapi kekangan sumber kewangan untuk menguruskan negeri tetapi mereka perlu mencari sumber pendapatan lain bagi memastikan mempunyai dana yang cukup bagi mengurus kerajaan," katanya.

Sementara itu, Azizan ketika dihubungi berkata beliau bersedia mempertimbangkan rayuan tersebut, tetapi permohonan mestilah dilakukan dengan saluran yang betul.

"Biarkan Kementerian Pengajian Tinggi membuat permohonan kepada kami dan kami akan pertimbangkan. Saya bukan orang yang tidak boleh dibawa berbincang namun ia kena dibuat mengikut saluran yang betul.

"Kementerian Pengajian Tinggi yang perlu buat permohonan kepada kerajaan negeri dan saya akan pertimbangkan perkara ini," katanya.

--Bernama


Chia: Polis ugut letak parang, dadah dalam kereta
Hazlan Zakaria
Mei 9, 11
6:01pm

Seorang peniaga, Chia Buang Hing memberitahu mahkamah hari ini bagaimana selepas dia dipukul teruk, pegawai polis Norzali Rosle mengugut untuk meletak parang dan dadah dalam keretanya, jika dia enggan memenuhi tuntutannya.

Chia berkata, jika dia tidak mengatakan bahawa kecederaannya adalah disebabkan satu pelanggaran kereta dan dia dipukul oleh pembuli jalan raya, Norzali akan meletak parang dan dadah dalam keretanya.

Menurutnya lagi, Norzali berkata dia akan menyumbatnya ke penjara untuk tempoh yang lama dan dia (Chia) tidak akan terlepas dari tahanan polis.

Chia - seorang membuat bingkai - memberi keterangan dalam perbicaraan lima anggota polis yang dituduh menyebabkan kecederaan ke atasnya.

Dia juga mendakwa telah dibelasah oleh polis selepas dia ditahan di satu sekatan jalan di Damansara Mutiara, Petaling Jaya pada 18 Disember tahun lepas.


Big Dog terus gesa siasat 'konspirasi Kristian'
Salhan K Ahmad
Mei 9, 11
3:03pm

Penulis blog Zakhir Mohamed terus menggesa supaya siasatan dijalankan ke atas "cakap-cakap" berhubung dakwaan konspirasi bagi menukar agama rasmi persekutuan kepada Kristian dan melantik perdana menteri daripada penganut agama itu.

Dalam satu tulisannya di blog bigdogdotcom.wordpress.com semalam, Zakhir berkata ia perlu disiasat rapi kerana ianya mungkin menyebabkan golongan Melayu dan Islam "bangkit dalam keadaan marah."

utusan malaysia, malaysia negara kristian, bigdog"Sudah tiba masa 'cakap-cakap' mengenai gerakan ini yang mungkin subversif dan mampu mengganggu gugat keselamatan negara apabila majoriti iaitu orang Melayu-Islam bangkit dalam keadaan marah, disiasat secara rapi.

"Sekiranya benar, maka ianya patut ditangani termasuk mengambil tindakan sewajarnya," kata beliau yang popular dengan nama jolokan Big Dog dalam tulisan itu.

Tulisan itu disiarkannya semalam, ekoran satu laporan akhbar Utusan Malaysia kelmarin berhubung dakwaan pemimpin Kristian berkonspirasi dengan DAP untuk mengambil alih Putrajaya dan menggugurkan status Islam sebagai agama rasmi negara.

Laporan akhbar itu adalah berdasarkan tulisan di blog Zakhir bertajuk 'Making Christianity the official religion' yang turut mendakwa bahawa ahli parlimen Jelutong Jeff Ooi telah menganjurkan pertemuan berkenaan.

utusan malaysia kritsian agama rasmiDalam tulisan yang disiarkan pada 6 Mei itu, Zakhir berkata seramai 35 orang paderi "dikatakan telah bersumpah untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi persekutuan Malaysia dan perdana menteri juga seorang Kristian."

Dakwaan itu bagaimanapun telah dinafikan oleh Pertubuhan Biskop Katolik Malaysia, yang menyifatkan laporan berhubung dakwaan yang disiarkan Utusan Malaysia itu merupakan laporan yang tidak berasas dan tidak bertanggungjawab.

Sementara itu, Zakhir ketika dihubungi Malaysiakini enggan mengulas berhubung isu berkenaan "sebab sudah ada laporan polis dibuat ke atas saya."

Beliau juga enggan menjelaskan sekiranya polis telah menyiasat beliau berhubung isu berkenaan.

Setakat ini, laporan polis ke atas Zakhir telah dibuat oleh Jeff Ooi dan juga oleh beberapa NGO termasuk Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia berhubung petikan daripada blog berkenaan.


Timbalan: Mat Sabu terus dahului Nasha
Abdul Rahim Sabri
Mei 9, 11
1:50pm

Penyokong bekas naib presiden PAS Mohamad Sabu mendakwa sekurang-kurang lima negeri memberi sokongan dengan mencalonkan beliau bertanding jawatan timbalan presiden Jun ini.

Lebih separuh kawasan di semua negeri tersebut - Johor, Perak, Kedah, Sabah dan Negeri Sembilan - mencalonkan Mohamad bertanding jawatan tersebut dalam pemilihan parti itu bulan depan.

NONESumber mendakwa kawasan PAS di Johor paling banyak menyokongnya dengan 15 daripada 26 kawasan mencalonkan beliau bertanding jawatan tersebut.

Ia diikuti Perak (13 daripada 24 kawasan), Kedah (8 daripada 15), Sabah (5 daripada 8) dan Negeri Sembilan (4 daripada 8) mencalonkan 'Abang Mat'.

"Keputusan (jumlah pencalonan) itu diperolehi selepas membuat semakan beberapa kali (di semua kawasan)," kata sumber yang rapat dengan bekas ahli parlimen Kuala Kedah itu.

Sumber itu juga memberitahu Malaysiakini kawasan di negeri lain yang turut mencalonkan Mohamad adalah Wilayah Persekutuan dengan (2 kawasan), Pulau Pinang (5), Selangor (4), Perlis (2), Melaka (2), Kelantan (6), Pahang (3) dan Sarawak (1).

Pencalonan Azizan bertambah

Bagaimanapun, sumber turut mendakwa Mohamad tidak mendapat sebarang pencalonan di Terengganu.

PAS mempunyai 179 kawasan di seluruh negara.

azlanSehubungan itu, sumber itu, berkata Mohamad menambah 10 lagi pencalonan setakat Sabtu lalu (7 Mei), menjadikan jumlah pencalonannya kepada 70 pencalonan.

Sebelum ini Malaysiakini melaporkan Mat Sabu memperolehi 60 pencalonan sehingga minggu lalu.

Sumber itu juga berkata penyandang jawatan berkenaan Nasharudin Mat Isa memperolehi 39 pencalonan- bertambah enam pencalonan berbanding 33 pencalonan sehingga minggu lalu.

Di tempat ketiga ialah naib presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang menambah empat pencalonanan, menjadi 17 setakat ini.

Sementara Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak pula mendapat lima pencalonan, bertambah dua pencalonan.

Salahudin, Nizar belum layak

Seorang lagi naib presiden Salahudin Ayub masih kekal dengan satu pencalonan manakala bekas menteri Perak Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin turut mendapat satu pencalonan.

Setakat ini, hanya Mohamad dan Nasharuddin menawarkan diri untuk merebut jawatan timbalan presiden.

NONEDalam pemilihan 2009, kedua-dua tokoh itu bertembung dalam persaingan tiga penjuru yang menyaksikan Nasharuddin terus mempertahankan jawatan tersebut dengan mendapat 480 undi.

Exco kanan kerajaan Negeri Kelantan Datuk Husam Musa mendapat 281 undi, manakala Mohamad meraih 261 undi.

Ibu pejabat parti menetapkan pemilihan dan muktamar PAS akan berlangsung selama tiga hari bermula 3 Jun ini di Markaz Tarbiyyah PAS di Taman Melewar, Gombak.

Muktamar bagi sayap-sayap parti - Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan Dewan Ulama - akan mengadakan pemilihan pucuk pimpinan masing-masing dua hari sebelum itu.


'Polis baik' benarkan perhimpunan anti-Lynas
Lee Long Hui
Mei 9, 11
12:02pm

Dalam kemeriahan sambutan Hari Ibu, kira-kira 1,000 orang berkumpul di pusat perindustrian Gebeng, dekat Kuantan semalam kerana membantah pembinaan kilang nadir bumi bernilai RM700 juta.

NONEKumpulan itu, kebanyakannya golongan ibu, berkumpul di pantai Teluk Cempedak hanya diperhatikan tanpa gangguan daripada pihak polis.

Mereka jelas menyatakan tujuan tidak mahu kilang itu dibina dekat rumah mereka.

Pengerusi 'Selamatkan Malaysia, Hentikan Lynas' Vincent Jiam ketika dihubungi Malaysiakini berkata perhimpunan itu "berjalan dengan baik".

Keadaannnya tenang dengan orang ramai - kelihatan umpama perkelahan - berbual-bual sesama sendiri.

"Mereka nyalakan lilin, dan turut menyanyi bersama-sama," katanya.

NONEJawatankuasa itu mengedarkan 1,000 kuntum bunga, termasuk bunga kekwa untuk membangkitkan kesedaran bahawa radiasi daripada kilang nadir bumi boleh menjejaskan anak dalam kandungan.

Jiam berkata, kira-kira 20 anggota polis, diketuai Ketua Polis Daerah Mohd Jasmani Yusof bagaimanapun cuba melarang orang ramai menyalakan lilin dan menjual kemeja-t bertulis "Save Malaysia" (selamatkan Malaysia).

"Tetapi bila dia beredar, orang jual balik," kata Jiam.

"Anggota polis amat baik dengan kami. Kami tahu mereka tidak boleh keluarkan kenyataan rasmi, tetapi kami faham apa yang mereka lakukan."

Majoriti ADUN Melaka gemuk
Elissa Helmy
Mei 9, 11
1:52pm

Sebahagian besar ADUN Melaka yang menjalani ujian kesihatan hari ini didapati mengalami masalah obesiti atau lebih berat badan.

Pemeriksaan kesihatan yang dikendalikan kira-kira 20 pegawai kesihatan daripada Jabatan Kesihatan Negeri mempunyai bacaan Indeks Jisim Tubuh (BMI) yang tidak sesuai.

NONENamun begitu, pemeriksaan lain seperti tahap glukosa dalam air kencing dan darah berada di paras normal. Begitu juga tekanan darah.

Kira-kira 20 ADUN, termasuk daripada pembangkang, terlibat dalam program itu.

Daripada jumlah itu, 2/3 daripadanya didapati obes.

Exco negeri yang bertanggungjawab dalam urusan kesihatan, pemulihan projek, pembangunan pekan kecil dan NGO Datuk Seet Har Cheow ketika dihubungi mengesahkan perkara berkenaan.

Dengan keputusan pemeriksaan kesihatan tersebut, Seet juga menasihatkan ADUN negeri itu mengawal berat badan melalui pemakanan yang seimbang.

"Saya nasihatkan mereka supaya mengawal gula, makanan berkarbohidrat serta makanan berlemak mulai saat ini terutama ketika menghadiri pelbagai majlis ketika menjalankan tugas mereka.

"Biarpun sibuk dengan pelbagai aktiviti kerja, mereka tidak harus mengabaikan waktu tidur dan banyak minum air kosong menggantikan air bergula.

"Begitu juga makanan bersantan yang banyak menyumbang ke arah pertambahan berat badan," katanya yang juga mengalami masalah serupa.

Melaka kedua obes


Mengulas keadaan dirinya sendiri, ADUN Klebang itu berkata, dia juga tidak menyangka turut dikelaskan sebagai obes kerana ia tidak boleh dinilai berdasarkan keadaan fizikal.

NONEKatanya, kelihatan kurus tidak semestinya tidak obes.

"Bukan hanya ADUN, tetapi seluruh warga Melaka juga perlu menjaga pemakanan kerana negeri Melaka jatuh tempat kedua warganya paling ramai obes di Malaysia.

"Oleh yang demikian tindakan segera perlu diambil oleh semua rakyat Melaka khususnya Adun bagi melahirkan warga sihat juga wakil rakyat yang sihat agar kerja-kerja mereka sebagai wakil kerajaan tidak terjejas," katanya.

Dalam pemeriksaan hari ini, selain melakukan pemeriksaan glukosa, tekanan darah, dan timbangan berat badan, darah mereka juga diambil untuk dihantar ke makmal bagi mengesan penyakit serius yang lain.

Bagi pemeriksaan NONEx-Ray mereka perlu ke Poliklinik Ayer Keroh berhampiran dengan tarikh yang ditetapkan.

Selain itu ADUN turut mengisi satu borang untuk mengetahui sejarah penyakit mereka.

Antara ADUN yang mengambil bahagian ialah Adun Sungai Udang, Datuk Yaakub Md Amin, Adun Tanjung Bidara, Datuk Ab Karim Ab Sulaiman, Adun Machap, Datuk Lai Mei Chong termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Wira Omar Kaseh.

Polis tahan guru didakwa rogol anak murid
Mei 9, 11 3:54pm

Polis menahan seorang guru sekolah menengah di sebuah tanah rancangan Felda di Jengka, Jerantut, semalam kerana didakwa merogol seorang pelajar perempuan tingkatan tiga, Khamis lepas.

Guru lelaki berusia 33 tahun itu didakwa merogol pelajar berusia 15 tahun itu di sebuah kuarters guru di tanah rancangan itu pada pukul 3.30 petang.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Supt Mohd Haris Daud berkata guru berkenaan telah menghubungi keluarga mangsa untuk mengajar mangsa di kuarters tersebut.

"Mangsa dan seorang rakan sekolahnya pergi ke rumah guru berkenaan bagi menyiapkan kerja sekolah. Bagaimanapun, tidak berapa lama kemudian rakan mangsa telah beredar dari rumah itu.

"Selepas rakan mangsa keluar, guru berkenaan bertindak memeluk mangsa secara paksa dan merogolnya," katanya kepada pemberita di Kuantan hari ini.

Mohd Haris berkata guru berkenaan telah berkahwin serta mempunyai dua orang anak dan keluarganya tinggal di Kedah.

Katanya, mangsa yang mengalami kemurungan menceritakan perkara itu kepada salah seorang guru di sekolahnya sehari selepas kejadian sebelum dimaklumkan kepada keluarga.

Beliau berkata keluarga mangsa membuat laporan polis semalam.

- Bernama


Anak Kartika ditemui mati lemas
Mei 9, 11 12:52pm

Mayat anak sulung bekas model sambilan Kartika Sari Dewi yang dilapor hilang dua hari lepas, ditemui terapung di Sungai Perak di Sungai Siput awal hari ini.

Kartika Sari Dewi ShukarnoKetua Polis Daerah Sungai Siput Supt Azman Salim berkata mayat Muhammad Azfar Mohamad Afandi, 9, ditemui pasukan mencari dan menyelamat pada pukul 1 pagi tadi, kira-kira satu kilometer dari tempat mangsa dipercayai terjatuh.

Mayat kanak-kanak itu dihantar ke Hospital Sungai Siput untuk bedah siasat dan dijangka dituntut keluarganya tengahari ini untuk dikebumikan di Kampung Jawang, Karai dekat Sungai Siput, katanya ketika dihubungi.

Azman berkata kanak-kanak itu disedari hilang oleh keluarganya pada pukul 12 tengah hari Jumaat lepas, ketika tinggal di inap desa milik keluarga mereka di sini yang terletak berhampiran sungai tersebut.

Gerakan mencari dengan bantuan pasukan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Rela dan penduduk kampung dilakukan sejurus menerima laporan kehilangannya, kata beliau.

--Bernama

ADUN mahu Utusan dilarang masuk Dewan
Susan Loone
Mei 9, 11
1:13pm

Seorang ADUN DAP Pulau Pinang menggesa supaya akhbar milik Umno - Utusan Malaysia dilarang membuat liputan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) itu hari ini.

penang state assembly 201108 jagdeep singhBeliau membuat gesaan itu, sehari selepas kerajaan negeri, dengan
kerjasama dengan NGO, meraikan ulangtahun pertama penubuhan Sudut Pidato - untuk kebebasan bersuara - di Esplanade.

Jagdeep Singh Deo (DAP-Datuk Keramat) mendakwa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein nampaknya tidak mampu melakukan tugasnya untuk mengambil tindakan terhadap Utusan yang didakwanya meniupkan sentimen perkauman yang serius.

Oleh itu, tegasnya, biarkan DUN Pulau Pinang menunjukkan kepada Hishammuddin bahawa ia mampu melaksanakan tugas menteri berkenaan, dengan meminta Utusan keluar dari sidang dewan.

Jagdeep mendakwa, akhbar itu telah terlalu banyak memutarbelitkan (berita) dan beliau amat bimbang "apa yang bakal mereka lakukan dengan persidangan dewan tersebut".

ADUN Datuk Keramat itu membuat gesaaan itu dalam responnya kepada ucapan Exco Kesihatan, Kebajikan, dan Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, Phee Boon Poh, yang bercakap mengenai kerelevanan Klinik 1Malaysia sewaktu menggulung ucapan Yang di-Pertua Negeri di DUN hari ini.

JaNONEgdeep yang juga seorang peguam merujuk kepada kontroversi
laporan berita muka depan Utusan Jumaat lalu, yang membayangkan DAP berpakat dengan sekumpulan pastor untuk meminda agama rasmi negara ini, bagi memberi laluan kepada orang Kristian menjadi perdana menteri.

Berita tersebut dibuat berdasarkan kepada tulisan dalam dua blog pro-Umno - Bigdog.wordpress.com and Marah ku - yang mendakwa bahawa seorang pemimpin DAP yang juga ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi, telah menghadiri satu pertemuan sulit dengan sekumpulan pastor untuk tujuan tersebut di Pulau Pinang.

Hishammuddin telah menyifatkan dakwaan tersebut sebagai 'satu perkara yang serius' sekiranya ianya benar.

Manakala menteri Penerangan, kebudayaan dan komunikasi, Datuk Seri Rais Yatim pula berkata tulisan tersebut perlu disiasat oleh Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM).

Ekoran itu, banyak laporan polis dibuat di seluruh negara terhadap Ooi yang juga ahli jawatankuasa pusat DAP, oleh pertubuhan Melayu seperti Pembela dan PERKASA.

Ooi telah menafikan dakwaan tersebut dan turut membuat laporan polis, mendesak polis menyiasat akhbar tersebut serta blog terbabit.

Jagdeep mendakwa Utusan Malaysia belum puas hati dengannya cadangan '1Melayu 1Bumi' dan kini mendakwa pula yang partinya mempunyai rancangan sebuah negara Kristian.


Bosan pertelingkahan 33 tahun Umno-PAS
Dr Juanda Jaya
Mei 9, 11
11:30am

Saya - sambil memohon petunjuk daripada Allah SWT di bumi Madinah Al-Munauwarah - dengan rendah diri menyeru semua pihak yang mempunyai pengaruh politik di kalangan umat Islam di Malaysia, untuk melakukan dakwah musolahah agar masalih 'ulya (maslahat-maslahat utama) bagi agama Islam kekal terpelihara.

palestine hamas and fatah unite 270209 01Khilaf adalah perkara tabii bagi manusia. Begitu juga ittifaq (kesepakatan) adalah perkara tabii juga bagi manusia. Tetapi untuk khilaf buat selama-lamanya, ia suatu keganjilan, ketakburan dan kebodohan.

Lantaran itu, Hamas dan Fatah di Palestin yang telah bertelingkah selama 4 tahun sejak 2006, telah kembali bersatu dan berdamai beberapa hari yang lalu. Mereka berjanji untuk memadamkan semua lembaran hitam sejarah yang tercatat antara mereka setelah menyedari masalih 'ulya rakyat Palestin tergugat akibat pertelingkahan sesama saudara seagama dan sebangsa yang meluaskan jurang kejahatan Yahudi Zionis terhadap mereka.

Di Malaysia, gugatan musuh Islam pasti wujud secara terang-terangan atau tersembunyi kiranya khilaf dikalangan umat Islam tidak diurus dengan bijaksana menurut perintah Allah dan Rasul-Nya.

NONEKemusnahan Afghanistan dan Iraq hingga kini akibat pertelingkahan sesama saudara seagama dan sebangsa sewajarnya menjadi guru terbaik untuk mengajar umat Islam tentang pentingnya masalih 'ulya umat Islam diutamakan, bukannya kepentingan peribadi, kuasa puak dan pengaruh kumpulan.

Para pejuang Islam perlu sedar bahawa mereka berjuang untuk agama Allah, bukannya untuk kepentingan peribadi dan puak.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Barangsiapa yang berjuang untuk menegakkan kalimah Allah, maka dia adalah pejuang pada jalan Allah".

Takfir amat berbahaya

Al-haq
(kebenaran) itu adalah milik Allah, bukannya milik mana-mana individu atau puak. Manusia hanya mampu berusaha dan berijtihad di bawah lembayung nas al-Quran dan al-Hadis untuk menilai dirinya, apakah Al-haq itu sudah dihampiri atau apakah dia sudah terkena talbis iblis (belitan Iblis) akibat dirinya tidak bebas daripada kongkongan hawa nafsu syahwat dan kegilaan kepada dunia dan kuasa.

Oleh itu, tiada siapa boleh mendakwa bahawa kebenaran itu dimonopoli oleh diri atau puaknya. Sebenarnya, setiap Muslim Mukmin yang berusaha menegakkan agama Allah adalah menghampiri al-haq.

azlanSikap suka bersangka buruk sesama Muslim Mukmin adalah amat dikeji oleh Islam. Tiada nas yang membolehkan hal ini. Apatah lagi sikap buruk sangka itu menjadikan dirinya lebih mawaddah (mengasihi) kepada si kafir kerana mahu melepaskan dendam kepada sesama Muslim. Islam menganjurkan untuk sentiasa bersangka baik sesama Muslim kerana ia adalah tuntutan Iman, sehingga Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri."

Merendahkan kedudukan Muslim Mukmin yang berdosa lebih rendah daripada kedudukan si kafir akibat tohmahan dan dakwaan perlakuan maksiat yang belum jelas buktinya adalah bukan sikap Ahli Sunnah wal Jamaah. Ini adalah ijmak para ulama Ahli Sunnah. Mana mungkin Muslim walaupun dia berdosa lebih rendah drjatnya di sisi Allah daripada si kafir.

Sikap suka merendahkan ini kadang-kadang hingga ke tahap takfir amat berbahaya dan sering menjadi punca pertelingkahan tanpa kesudahan di kalangan umat Islam. Inilah punca munculnya golongan Khawarij, Syiah, Muktazilah dan pelbagai aliran lain.

Majoriti senyap umat Islam di Malaysia pastinya sudah amat letih dengan pertelingkahan dua kuasa besar Melayu-Islam di Malaysia iaitu Umno dan PAS. Pertelingkahan 33 tahun sejak 1978 itu sudah amat lama untuk ditangisi.

Tangan ghaib orang kafir


Pihak-pihak yang terlibat dalam pertelingkahan itu hampir kesemuanya sudah menghadap Rabbul Jalil untuk dinilai sama ada benar atau salahnya tindakan mereka.

Generasi baru yang moderate sudah pasti muak dengan sikap ekstrim yang wujud di celah-celah kematangan berpolitik dua gergasi politik di Malaysia ini. Dalam pada itu, semuanya risau dengan tangan-tangan ghaib orang kafir yang pasti mengambil kesempatan atas pertelingkahan ini.

umno pasTiada Muslim Malaysia yang naif dalam hal ini. Bahkan mereka optimis dengan pulangan yang baik untuk umat Islam jika pertelingkahan ini diakhiri secepat mungkin.

Saya menyeru kedua-dua pihak agar dapat duduk semeja dengan kedua-duanya menunjukkan husnun niyyah (niat baik) demi menjunjung tinggi titah perintah Allah dan Rasul yang menuntut orang mukmin agar sentiasa bekerjasama atas kebaikan dan takwa, bukannya atas perkara dosa dan permusuhan.

Larangan dan kemurkaan Allah SWT ini jelas dinyatakan dalam ayat 2 Surah al-Maidah yang bermaksud:

"Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya)."

Permusuhan lama itu perlu dipadamkan untuk selama-lamanya! Musolahah adalah seruan al-Quran kepada semua pihak apabila berlaku perbalahan dalam apa bentuk sekalipun.

Peranan lebih besar pada PAS

Renungilah sedalam-dalamnya dua ayat yang selalu dibaca secara sekerat-kerat sahaja, yang sebenarnya jika ditadabburkan, Allah SWT memerintahkan para Mukminin apabila bertelagah, maka mesti ada pihak berusaha mendamaikan antara mereka bagi memenuhi tuntutan Mukminin sebagai bersaudara.

Firman Allah SWT dalam ayat 9 dan 10 Surah al-Hujurat yang bermaksud:

NONE"Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

Kedua gergasi politik Muslimin di Malaysia ini punya kekuatan yang amat besar yang kiranya dimanfaatkan, ia amat baik untuk mempercepatkan impian penegakan Islam secara menyeluruh di Malaysia. Umno berusaha dalam kadar kemampuannya, manakala PAS pula wajar diberikan peranan yang lebih besar agar ia turut menyumbang ke arah penegakan Islam yang syumul di Malaysia.

NONESuatu hal yang diketahui umum, hampir kesemua sarjana dan ulama Islam luar negara yang datang ke Malaysia memperakui secara terbuka tentang pelaksanaan Islam di Malaysia sehingga ada yang mengiktiraf Malaysia sebagai negara Islam.

Pengiktirafan yang terakhir adalah sewaktu lawatan Imam Besar Masjidil Haram al-Shaikh Professor Dr Abdul Rahman Abdul Aziz al-Sudays, yang juga merupakan alim besar dan professor usul fekah di Universiti Ummul Qura, Makkah al-Mukarramah. Hal ini tidak wajar diperdebatkan kerana ia bersifat terlalu akademik dan epistimologi.

Saya dengan ini menyeru pihak-pihak yang berkenaan untuk melakukan dakwah musolahah - seruan perdamaian. Ini adalah seruan Islam, bukan hanya politik, kerana politik adalah sebahagian daripada agama. Kewajipan umat Islam adalah menegakkan agama dan jangan bertelingkah dalam urusan menegakkan agama.

Hak persaudaraan Islam

Renungilah sedalam-dalamnya maksud firman Allah SWT dalam ayat 13 dan 14 Surah al-Syura yang menjelaskan tentang tugas para Nabi dan umatnya:

"Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara agama yang Ia tetapkan hukum-Nya - apa yang telah diperintahkan-Nya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (Wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: 'Tegakkanlah pendirian agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya'. Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima agama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendaki-Nya untuk menerima agama Tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada agamanya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadanya (dengan taat).

nik aziz najib 270609"Dan umat tiap-tiap Rasul tidak berpecah belah dan berselisihan (dalam menjalankan agama Allah) melainkan setelah sampai kepada mereka ajaran-ajaran yang memberi mereka mengetahui (apa yang disuruh dan apa yang dilarang); berlakunya (perselisihan yang demikian) semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Dan kalaulah tidak kerana telah terdahulu kalimah ketetapan dari Tuhanmu (untuk menangguhkan hukuman) hingga ke suatu masa yang tertentu, tentulah dijatuhkan hukuman azab dengan serta-merta kepada mereka. dan Sesungguhnya orang-orang yang diberikan Allah mewarisi kitab agama kemudian daripada mereka, berada dalam keadaan syak yang menggelisahkan terhadap kitab itu.".

Respons yang baik daripada kedua-dua pihak yang menyatakan bahawa pintu perdamaian dan kerjasama tidak pernah ditutup adalah petanda yang amat menggembirakan umat Islam. Manakan tidak, Muslim Mukmin pasti amat gembira melihat saudaranya yang bertelingkah itu bersatu demi menunaikan titah perintah Allah dan Rasul.

NONEMasing-masing menyedari bahawa huquq ukhuwah islamiyah (hak persaudaran Islam) mesti dijaga kerana ia adalah tuntutan iman yang utama. Inilah sikap Muslim Mukmin yang terpuji. Oleh itu, amat wajar semua pihak bermuhasabah dalam - usaha menegakkan agama Allah - bahawa diri masing-masing punya kelemahan kerana kesempurnaan itu hanyalah milik Allah.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Janganlah kamu menyucikan dirimu (memuji-muji diri sendiri), Dialah Allah yang Maha Mengetahui siapa yang paling bertakwa."

Seruan ini bukanlah untuk merendahkan kedudukan mana-mana pihak. Saya yakin para ulama dan tokoh Islam yang cintakan kedamaian dan pembangunan Islam yang lebih syumul dan menyeluruh bersedia untuk bersama-sama menyahut seruan Allah dan Rasul-Nya untuk melihat kesatuan di kalangan umat Islam yang pastinya didambakan oleh seluruh majoriti senyap umat Islam di Malaysia. Semoga Allah memberikan petunjuk hidayah kepada semua.


Dr Juanda Jaya merupakan mufti Perlis. Beliau menulis artikel ini daripada Madinah, Arab Saudi - salah satu kota suci umat Islam. Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak melambangkan pendirian Malaysiakini.

Umno takut-takutkan Melayu untuk terus berkuasa
Wira Arjuna
Mei 9, 11
8:10am

Dosa terbesar Umno terhadap orang Melayu ialah cengkaman dan taktiknya memenjarakan pemikiran Melayu dalam kotak agenda politiknya. Dari masa ke masa Umno secara sedar memilih agenda apa yang dihendak dimasukkan dalam petak pemikiran Melayu agar terus dibelenggu kebimbangan, kecurigaan dan ketakutan.

malaysia people rakyatApabila ini berlaku, Umno akan terus memasungkan jiwa Melayu agar takut terhadap cabaran kaum lain (terutama rakyat keturunan Cina); saingan agama lain (kini Kristian) dan institusi lain termasuk, raja- raja Melayu sendiri!

Natijahnya, Umno mahu orang Melayu terus menerus bergantung kepada pembelaannya dari angkara yang dibibitkan oleh Umno sendiri dalam pemikiran Melayu.

Lihat sahaja apa yang berlaku sekarang. Idea dan konsep Pakatan Rakyat semakin popular dan diterima sebagai alternatif kepada BN.

Pada pilihan raya - pilihan raya kecil seluruh negara selepas Mac 2008 dan pilihan raya negeri Sarawak bulan lalu, kemungkinan idea amalan sistem politik dua parti menjadi realiti di negara ini semakin mekar.

najib on kuala terengganu by election 060109 04Ini membuat Umno jadi lebih kalut dan cuba memutamati pasung pemikiran ke atas orang Melayu dengan mencampuradukkan semua idea dan agenda politiknya agar orang Melayu terus bimbang, curiga dan takut pada pembaharuan yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Maka, digerakkanlah segala kudrat politiknya untuk terus menghunjam rasa ngeri dan ngilu rakyat pada perubahan atau reformasi yang ditegakkan oleh Pakatan Rakyat.

Upah yang tinggi

Segala televisyen, radio, akhbar dan majalah dikerahkan. Aparatus perang siber pun cuba dimonopoli. Soldadu siber direkrut dengan upah yang tinggi.

azlanSemuanya bertujuan menutup ruang maklumat yang mungkin sampai kepada rakyat, khususnya Melayu (di luar bandar).

Kali ini taktik Umno kurang menjadi. Oleh kerana kebijakan politik Pakatan Rakyat dan pengisian maklumat yang lebih teratur dan bercambah di kalangan orang Melayu, sergahan- sergahan Umno pada jiwa Melayu kini menjadi semakin kalis.

Taktik lucah seperti konspirasi surat layang, fitnah video seks, tuduhan liwat, persengkongkolan politik dengan kaum Cina, kemaraan dan semaraknya ajaran Kristian semua terpaksa dihamburkan dengan harapan orang Melayu semakin keliru dan makin menebal rasa bimbang, curiga serta takut mereka.

Malangnya, ini tidak berlaku.

Taktik cemas dan haru biru Umno ini mulai dapat dihidu oleh orang Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya.

malaysia parliament parlimenKini rakyat lebih bijak berhujah bahawa daripada 222 kerusi Dewan Rakyat, majoritinya masih kerusi Melayu- Islam. Justeru, betapa padunya rakyat bukan Melayu dan bukan Islam berkonspirasi, mustahil mereka boleh menubuhkan kerajaan sendiri. Itu hakikat.

Namun Umno terus memutarkan mitos bahawa Malaysia akan jadi negara Kristian dan diperintah oleh kumpulan yang mewakili kepentingan bukan Melayu.

Mengenyit mata

Kumpulan itu mereka namakan sebagai Pakatan Rakyat!

utusan malaysia kritsian agama rasmiSebab itu, sejak selepas pilihanraya negeri Sarawak April lalu, serangan bertubi- tubi disasarkan kepada DAP dan Kristian. Serentak itu juga, Umno beria-ia benar dan tanpa rasa malu mengenyit mata pada PAS agar meninggalkan Pakatan Rakyat!

Ini bagi mengelakkan kemungkinan kononnya, DAP yang akan mendapat manfaat sepenuhnya daripada skim politik Pakatan Rakyat.

Sebenarnya kekalutan Umno dapat dibaca sejak dua belas tahun lalu.

Apabila rakyat keturunan Melayu bangkit memprotes keceluparan dan tindakan tidak bersusila Umno terhadap tokoh pemimpin Melayu- Islam, Anwar Ibrahim melalui kes fitnah liwat pertama pada 1998-99, Umno cuba berjinak dengan PAS.

anti ppsmi rally 070209 rally 02Namun kengerian Umno kehilangan tampuk kuasa di Terengganu dan goyah di Kedah sekonyong- sekonyong terungkai apabila mereka yakin dapat menjinakkan pengundi bukan Melayu dengan pemberian pelbagai konsesi politik termasuk memperkenalkan skim Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Selaras itu, mengambil kesempatan dari kempen memerangi keganasan antarabangsa, Umno memutuskan untuk menarik balik bantuan kepada sekolah-sekolah agama rakyat kerana Presiden George Bush Jr mengatakan madrasah-madrasah adalah sarang dan tempat pembiakan pengganas.

Tak akan dipatuk di lubang sama

Jika ada agenda mempertahankan kuasa politik Umno yang tidak berhasil sehingga hari ini ialah mengulangi usaha melamar PAS bekerjasama dengan Umno dalam Barisan Nasional pada 1974.

NONEOleh kerana tamak haloba kuasanya Umno mengusir PAS keluar dari pakatan politik itu apabila merasakan kehadiran PAS tidak diperlukan lagi pada 1978.

PAS kini sudah belajar dari kesilapannya. Berpandukan hadis nabi bahawa seseorang muslim itu tidak akan dipatuk di lubang yang sama dua kali, PAS menjauhi Umno.

Kini Umno terkapai- kapai bagai mana hendak menakut-nakutkan orang Melayu agar terus lari dan minta berlindung dibawah payung politiknya yang semakin rabak diulet fitnah, penipuan dan rasuah.

NONEGelagat lucu Umno ini kini jadi bahan ketawa rakyat. Keghairahan soldadu siber yang berlebih-lebihan memaki hamun Pakatan Rakyat dan pemimpinnya, serta kurang susila mereka menyebarkan bahan- bahanlucah dalam bentuk kertas siaran serta video yang menjijikkan adalah petanda Umno kini semakin lelah dan sesak dijerut dosanya memenjarakan pemikiran Melayu selama ini.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Wira Arjuna adalah seorang wartawan dan editor kanan yang berpengalaman luas dan pernah menerajui beberapa media arus perdana sebelum bersara menjadi pemerhati politik.











Tiada ulasan: